Sammanfattning
Bedömt
kommer den säkerhetspolitiska situationen i Östersjöregionen
försämras ytterligare ett steg under den kommande månaden. Detta
utifrån Ryska uttalanden kring motåtgärder mot NATO förstärkningar
utifrån den Ukrainska krisen som uppstod i Februari 2014. Huvuddelen
av NATO motreaktion kring denna kris har skett i Östersjöregionen
varvid det är sannolikt att denna region kommer bli skådeplatsen
för någon form av Rysk maktprojicering. Detta kommer i sin tur
återigen sätta Sveriges i dagsläget underdimensionerade
Försvarsmakt i fokus samt det säkerhetspolitiska vakuum som vi
genom denna organisation skapat i Östersjöregionen.
Analys
Allmänt.
Rysslands Generalstabschef, General Valerij Gerasimov, uttalade sig
140523 att Ryssland måste agera mot NATO truppuppbyggnad samt ökade
aktiviteter längs Rysslands gräns. Enligt honom ser man även att
NATO styrkor ökar sin operationella- och stridsberedskap längs
Rysslands gränser. Å andra sidan så anser NATO att Rysslands
agerande sedan Februari, 2014, drastiskt förändrat den
säkerhetspolitiska arenan negativt dvs ett paradigm skifte har
uppstått. Likväl har ett antal uttalande från Rysslands President
Vladimir Putin gjort att de Baltiska staterna samt Polen känner sig
hotade av Ryssland, dessa uttalandet har berört Rysslands rätt att
skydda dess ryskspråkiga minoriteter i angränsande länder.
Vad som blir intressant i
detta uttalande är att man från Ryssland å ena sidan ej ser något
problem med att man själva har haft cirka 40,000 man i direkt
anslutning till Ukrainas gräns. Detta ser man som sin nationella
rättighet, i sak helt riktigt varje nation äger rätten att med
sina militära styrkor agera inom sina egna gränser. Men å andra
sidan ser man det som en oerhörd provokation att NATO t ex har förstärkt
försvaret av de Baltiska staterna samt Polen med totalt 600 man.
Vilket i praktiken innebär 150 man i respektive land. Likväl så
äger dessa nationer rätten att inom en militär allians begära
stöd och därmed förstärka sitt försvar, vilket genomförts.
Ser man det ytterligare i
en förlängning så har det Ryska övningsagerandet under 2013 varit
betydligt mer offensivt mot Västeuropeiska länder än på länge
samt intensiteten och mängden av övningar har vida överstiget de
som NATO och de NATO anslutna länderna genomför. Likväl har fokus
i huvudsak hos de ryska övningarna legat kring högintensiv offensiv
strid mot en högteknologisk motståndare, vilket NATO under 2013 mer
och mer börjat gå mot som ett svar på de Ryska övningarna, dock
har fokus i huvudsak innan dess och till del under 2013 legat på
lågintensiv krigföring mot en irreguljär motståndare.
För att få en
uppfattning om vad som lett fram till de båda parternas (NATO och
Ryssland) nuvarande ståndpunkt krävs det en resumé kring vad de
båda parterna har gjort dels innan krisen i Ukraina dels agerandet
som uppstått som en följd av krisen i Ukraina. En heltäckande
sådan skulle bli en för omfattande analys utan en viss grad av
förenkling kommer genomföras där vissa punkter kommer belysas som
kan vara av intresse.
Att Ryssland kommer
genomföra någon form av maktprojicering är mycket sannolik,
däremot är det ytterst osannolikt att denna kommer genomföras
direkt mot NATO. Däremot är det mycket troligt om man ser till
Östersjöregionen att Sverige och Finland på något sätt kommer
att beröras av denna. Främst utifrån det faktum att båda
nationerna är militärt alliansfria. Mest troligt kommer det handla
om övningsverksamhet på internationellt vatten och internationellt
luftrum, däremot kommer det troligtvis ske i nära anslutning till
något av de båda länderna. Varvid Sverige blir det troliga
alternativt främst utifrån det faktum att man i den Finska viken
har ytterst begränsat internationellt sjö- och luftrum och en för
nordlig basering av Ryska sjöstridskrafter har en lägre grad av
sannolikhet mht NATO nuvarande positionering av sina styrkor.
Ryssland.
När Rysslands President Vladimir Putin i början av 2013 påtalade
att det fanns en hotbild mot Ryssland och att dess väpnade styrkor
var tvungen att öva inför detta hot, samt kontroller skulle
genomföras rörande de väpnade styrkornas status, var det nog få i
väst som såg framför sig den relativt omfattande ökningen av
stora oannonserade övningar som skulle ske.
Samtliga försvarsgrenar
i Rysslands väpnade styrkor har omfattats av dessa
beredskapskontroller. Utöver detta har Ryssland tydligt ökat sin
övningsaktivitet över hela ytan och bland samtliga försvarsgrenar
under det gångna året. De övningar som tydligast uppmärksammats
under 2013 är de genomförda beredskapskontrollerna av de väpnade
styrkorna som genomfördes i samtliga fyra militärdistrikt. Varav
den största genomfördes i det östra militärdistriktet, i slutet
av juni månad 2013, komplexiteten i vissa av dessa
beredskapskontroller har även visat att man har ökat sin förmåga.
En stor del av övningarna
under 2013 har involverat det västra militärdistriktet (MD V)
antingen direkt eller indirekt, med indirekt avses att visa förband
har utnyttjas varav det främst varit ur luftstridskrafterna samt
luftlandsättningsförband i andra militärdistrikt, detta kan i sin
tur bero på att övning Zapad'13 (väst) genomfördes under 2013
vilket gjort att tyngdpunkten generellt sett legat i MD V under 2013.
Dock ser man till övningsverksamheten under det inledande två
kvartalen 2014 så har fokus fortfarande kvarstått inom MD V, detta
kan i sin tur bero på dels Krimkrisen dels krisen i östra Ukraina.
Likväl är tecknen
tydliga att den Ryska underrättelsetjänsten agerar mer offensivt,
ser man till nationella förhållanden så har Säkerhetspolisen
tydligt klargjort att Rysk underrättelsetjänst genomför inhämtning
som syftar till krigsförberedelser. Inom övriga Europeiska länder
har man ej varit lika tydlig att peka ut Ryssland på detta sätt,
här inräknas då inte de Baltiska staterna som sedan länge
rapporterat om sådan verksamhet, dock finns indikationer att
liknande verksamhet förekommer.
Vad som även kan tyda på
att man i det dolda genomför förberedelser att kunna agera i
händelse av en konflikt är att Ryska företag upphandlar
strategiskt gränssättande funktioner, att det finns en koppling
mellan vissa Ryska företag, företagsledare samt den Ryska
regeringen är tydlig. Likväl en tydlig förmåga av den Ryska
regeringen att sätta press på företag att agera utifrån en för
Ryssland gynnsam agenda.
Exempel på sådana
upphandlingar är att Ryska företag nu i Europa köper upp
raffinaderier för fossila bränslen och därmed i förlängningen
hotar man energisäkerheten i många av EU länderna i händelse av
att man skulle välja att utnyttja de fossila bränslena som ett
vapen i någon form av konflikt. Likväl ser man nationellt så ägs
idag det svenska mobilnätet som utnyttjar 450 MHz av ett Ryskt
företag. Detta är mycket intressant för detta nät anses som ett
säkerhetsnät som utnyttjas av polisen, räddningstjänst m fl i och
med att detta nät täcker ca 90% av Sveriges yta.
Vad som är
oroväckande generellt sett är inte de oannonserade
beredskapskontrollerna, dessa ger relativt gott informationsunderlag
för fortsatt analys varav man relativt snabbt kan konstatera vilken
nivå förbanden och framförallt vilken förmåga staberna har att
öva under mer krigsliknande förhållanden dvs agera utifrån ett
dåligt informationsunderlag. Det oroväckande är den ökade
övningstiden för främst luft- och sjöstridskrafterna men även
komplexiteten i övningarna som markstridskrafterna genomför och
oftast då i samverkan med andra försvarsgrenar. Varför är det då
oroväckande? Främst utifrån det faktum att de västeuropeiska
länderna övar ej denna komplexitet i stora förband, att öva en
(1) brigad kontra två (2) brigader är en oerhörd skillnad och i
dagens Västeuropa skall det mycket till att man övar två (2)
brigader samtidigt, kontra dagens Ryssland.
NATO.
Vad avser NATO har den stora stötestenen för Ryssland varit dess
och USA missilförsvar samt NATO östliga utvidgning och då främst
möjligheten att Ukraina före den antagna alliansfriheten eller
Georgien på sikt kan bli medlemmar i organisationen. NATO som
organisation har sedan 2001 i huvudsak varit fokuserad på
lågintensiva konflikter i och med dess engagemang i Afghanistan.
Efter kriget i Georgien 2008, har organisationen återigen börjat
tänka i banor av reguljär krigföring men fokus har intill
Krimkrisen varit kring de lågintensiva konflikterna.
Vad avser den nuvarande
situationen med uttalandet från den Ryske Generalstabschefen är det
den pågående krisen i Ukraina som bedömt lett fram till den och
NATO motåtgärder utifrån dess stadgar vilket stipulerar att
organisationen skall skydda sina medlemsländer. Men är det då
några långtgående motåtgärder som NATO vidtagit. NATO själva är
tydliga med att säga att motåtgärderna är defensiva samt syftar
ej till att eskalera situationen, likväl har de Baltiska staterna
samt Polen gett uttryck för att de tycker att åtgärderna är för
svaga kontra det hot de upplever.
NATO har genomfört både
förstärkningar vad avser marin-, luft- och markförmåga i dess
östliga medlemsländer. Vad avser luftförmågan har man tredubblat,
från fyra (4) flygplan till tolv (12) flygplan, luftstridskrafterna
som sköter incidentberedskapen över de baltiska staterna. Likväl
har man förstärkt med tolv (12) stycken F-16 från Amerikanska
flygvapnet och fyra (4) stycken Rafale i Polen. Man har även
förstärkt med sex (6) stycken F-16 ur Amerikanska flygvapnet samt
sex (6) stycken CF-18 från det Kanadensiska flygvapnet i Rumänien.
Likväl har man genomfört förstärkning med stridsledningsflygplan
inom det aktuella området.
Den maritima
förstärkningen omfattar fem (5) stycken minröjningsfartyg i
Östersjön och ytterligare fem (5) stycken fartyg i Medelhavet. Att
beakta är att Reuters har gått ut med uppgifter om att det skall
vara eller bli totalt nio (9) stycken fartyg i Östersjön, något
som jag ej funnit uppgifter om någon annanstans. Utöver detta har
den Amerikanska flottan ett fartyg för tillfället (140525) i Svarta
Havet. Således återigen ingen stor förstärkning utifrån det
Ryska agerandet, likväl i Östersjön tillförs ingen offensiv
sjöstridsförmåga från NATO sida i och med att det är
minröjningsfartyg som om baserats dit.
Vad avser den
markbaserade förstärkningen så har denna genomförts till de
Baltiska staterna samt Polen. En luftlandsättningsbataljon ur 173.
Luftlandsättningsbrigaden, har fördelats på de fyra (4) länderna
varav respektive land har förstärkts med ett
luftlandsättningskompani, som ett styrkebidrag till dessa länder.
Återigen totalt sett ingen stor förstärkning, utan mer en
symbolisk handling.
Således ser man NATO
förstärkningar till dess östliga medlemsstater så kan de relativt
se sig stora, t ex en tredubbling av incidentberedskapen för de
Baltiska staterna, ser man till faktiska siffror, så är dess
förstärkningar precis som organisationen själv säger, enbart
defensiv till sin natur och en klar symbolisk handling för dess
östliga medlemsländer. Denna symboliska handling har mött på
motstånd från de aktuella medlemsländerna som i mångt och mycket
tycker det är ett för svagt agerande. Detta i sig kan tolkas som
att alliansen har problem inom organisationen, vilket i sin tur kan
föranleda ett kraftigt ryskt agerande för att pröva hur resolut
alliansen är i sin ståndpunkt. Dock är det troligt att detta
agerande mer handlar om att ej väcka mer ont blod än nödvändigt.
Rysslands reaktion ter
sig således mycket märklig utifrån att det är dessa
förstärkningar som kräver en motåtgärd. Dock måste man ta i
beaktande att vad avser de Baltiska staterna är det i det Ryska
tankesättet forna sovjetrepubliker varvid denna basering av trupp
blir mycket känslig för dem. Likväl vad avser Polen är det en fd
satellitstat till Sovjetunionen. Ur det perspektivet kan dess
uttalande te sig mycket naturligt. Men återigen
truppförstärkningarna är inte i paritet för att kräva någon
motåtgärd, framför allt inte om man ser till dess fullständiga
defensiva natur, vilket det de facto är.
Slutsatser
Huvuddelen av NATO
truppförstärkningar har genomförts i Östersjöregionen dvs de
Baltiska staterna samt Polen. Detta kommer innebära om Ryssland
realiserar några former av motåtgärder vilket den Ryske
Generalstabschefen gör sken av i sitt uttalande så är det i denna
region dessa kommer ske. Detta föranleder att den säkerhetspolitiska
situationen i regionen kommer ta ett steg bakåt vilket jag tidigare
har berört i inlägg under våren, som en konsekvens av den
Ukrainska krisen. Vad som dock är anmärkningsvärt är den Svenska
tystnaden kring detta uttalande. Sveriges television citerade Reuters
kring Generalstabschefens uttalande på dess hemsida, men någon form
av efterföljande analys kring vad han egentligen menade har
uteblivit. Östersjöregionen är med stor sannolikhet vad han avsåg
samt det kommer bli skådeplatsen för motreaktionen.
Likväl uttalade sig
den Ryske befälhavaren för Östersjöflottan i veckan, där han
påtalade att en ökad övningsverksamhet kommer genomföras i
Östersjön under sommaren av den Ryska flottan. Vilket i sig kan
vara en indikator på att något kan vara förestående. Likväl
skall man ta i beaktande att Ryssland kan i dagsläget enbart agera i
en strategisk riktning, vilket innebär att om någon
maktdemonstration skall genomföras krävs det att det
militärdistrikt som denna projicering skall genomföras i har fokus.
Ur detta perspektiv kan den till del genomförda återtagningen av
trupp från Ukrainas gräns ses, då delar av förbanden är ingående
i MD V och skulle i så fall behövas i dess västliga område om man
väljer att realisera någon form av mak projicering mot NATO.
Vad motreaktionen kan
bli kan man i dagsläget enbart sia om, men troligtvis kommer det bli
någon form av kombinerad luft- och sjöprojicering. Dels utifrån
att detta är de förmågor som NATO själva har förstärkt med i
regionen dels för att genomföra en större beredskapskontroll med
ingående marktrupp i dagsläget skulle kunna få oanade konsekvenser
vilket Ryssland själva vet, man vill visa makt men man vill inte ha
en snabbt nedåtgående spiral där man ej kan kontrollera
händelseförloppet. Likväl är dessa styrkor relativt snabbt
gripbara medan markförband kräver ombasering vilket kommer kunna
följas av NATO underrättelseresurser i god tid innan, utifrån
resonemanget att det ej är en beredskapskontroll som genomförs av
Ryssland med ingående markförband. Dock kan förevändningen vara
en beredskapskontroll av sjö- och luftstridskrafter.
Återigen kan
situationen ställa sig på sin spets, främst utifrån perspektivet
att vi har en organisation som är dimensionerad för expeditionära
insatser och inte nationellt försvar eller hävdande av territoriell
integritet under en långvarig försämrad säkerhetspolitisk
situation i vårt närområde. Genomför man motåtgärder från Rysk
sida kommer kravet på motåtgärder från NATO sida att lyftas
relativt omgående från de östliga medlemsländerna detta i sin tur
kommer föranleda att vi återigen tar ett steg nedåt i en redan
nedåtgående säkerhetspolitisk spiral. Här kommer inte mer pengar
till övningsverksamhet att hjälpa för, för eller senare erhåller
den låga numerären av personal och utrustning sådant stridsvärde
att man dels måste återhämta dels måste genomföra
underhållsarbete. Slutsatsen blir således att en seriös diskussion
krävs kring Insatsorganisation 14 vara eller ickevarande. NATO
själva har konstaterat att det är andra spelregler som gäller nu,
därför bör diskussion lyftas även kring vår egen organisation
för även om bemanningen hade varit den önskade, hade vi haft stora
brister fortfarande att klara en långvarig försämring av den
säkerhetspolitiska situationen i vårt närområde.
Have a good one! // Jägarchefen
Källor
Der Spiegel 1 (Engelska)
Veckans Affärer 1
(Svenska)
Vilket parti ska man rösta på om man vill att Sverige ska ha ett försvar?
SvaraRaderaNATO:s östliga utvidgning ses av Ryssland som en provokation från USA, eller? Man ska hålla i minnet att USA:s konventionella styrkor och nukleära baser i Europa har minskat betydligt sedan det kalla krigets slut. Det synes alltså som att det inte är USA utan det är Europas egna väpnade styrkor som är stötestenen för Putin. USA har marginaliserats i Europa. Ryssland har stäven riktad mot Sverige, för inget europeiskt land kommer att komma till vår undsättning.
SvaraRaderaRoger Klang
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaSprid detta vidare!!!!
SvaraRaderaMycket intressant läsning!!
SvaraRaderaDagen som är: Vet inte om ni håller med, men som jag uppfattar det, så måste Putin reagera på den Ukrainska armens offensiv i Östra Ukraina. Skulle Kiev slå separatisterna i grunden, så måste Putin svara. Annars är risken den att han i Ryssland, snabbt går från "Stark till Svag". Alla vet att ryssarna alltid gillat starka ledare. Frågan är då var han agerar? Han kan inte svika separatisterna, men flytta focus. Då tror jag att ovanstående skrivning blir relevant. EU-valet visar en trend i Europa. Folk litar inte på att EU kan ge en garant för säkerhet. Och knappt NATO heller.Alla vet att det är en viss skillnad att slåss mot beväpnade bönder och en högteknologisk motståndare. Som dessutom är motiverad och kunnig. Det visade Krim. Ryssland EGENTLIGA kapacitet såg vi där. Inte i östra Ukraina. Även om man stöder separatisterna. Man skulle lätt kunna proklamera en "flygförbudszon"och blåsa bort UK-flyget på kort tid.
SvaraRaderaEU-valet var en vattendelare. Tror att efter detta så får vi se kraftiga upprustningar i Europa. Det som USA, länga krävt. Välfärden får nog anstå framöver. Även om det kommer att kännas ovant för många.
@Thomas:
SvaraRaderaJag vet inte om du känner Europa? Är du svensk, norrman eller amerikan? Och jag vet inte om du känner Putin. Putin är en man som inte behöver bevisa någonting, han vet vem han är. Han agerar utifrån patriotism först och främst. Vem vet, han kanske till och med tror att han sätter Gud först. Han kanske har mycket flis, men han skulle göra det han gör även förutan en krona i ersättning. Men du kan ha rätt. Kanske måste han agera förr eller senare. Och jag tror som du att Ukrainas militär inte håller måttet jämfört med Rysslands. Ukraina har ju knappt hunnit införa värnplikt igen så de har lång väg att gå innan de har återuppbyggt sitt försvar. Hur det är med vapen vet jag inte, men jag tror inte att de får några stora mängder med avancerade vapensystem från USA, kanske inga alls. Rysslands krigsmakt är dessutom många gånger större och mycket modernare än Ukrainas. Så frågan är om inte Putin agerar utifrån detta faktum snarare än utifrån att han är ängslig för att han inte ska uppfattas som en man i Ryssland.
EU-valet? I Sverige blev Miljöpartiet näst största parti!!! Moderaternas valaffischer sade "Vi tror på Europa". Ridå! Den banala ondskan är stor i detta landet.
Roger Klang
@Roger. Det ligger mycket i det du beskriver. Själv är jag svensk sen födseln. Såsom för på 50-talet, växte jag upp med historierna från WW2. Farfar och beredskapen. Vi fick kristendomen i skolan. Sjöng spalmer och fick en grund att stå på i livet. När jag under en period i livet hade problem, var detta något att falla tillbaks på. Scouterna, skolan och Orienteringen med kunskap om naturen formade mig. Sedan det militära har alltid intresserat mig. Svor Soldat-eden i Vaxholms kyrka.. ( KA1)
RaderaDe första 16 åren i arbetslivet jobbade jag i Järnbruk. Var fackligt aktiv i Metall. Sadlade om under 80-talet och har sen 1989 jobbat på Sahlgrenskas Akutmottagning. Varit med om det mesta där. Till o med varit med om att vara knuten till Vita Huset i USA, då Buch besökte oss 2001.
Har varit med och utbildat många från FM. I traumasjukvård. Har nog sett alla de skador som finns i ett krig exkl. kärnvapen, biokemvapen. Till o med handgranatssplitterskador. Så jag tror mig veta vad ett krig går ut på. Så tillsammans kan vi be en bön om att vi ska slippa det. Men är olyckan framme, måste vi hantera det. Oavsett om orsaken är Putin eller NATO.
Då känner du Europa och Sverige lika bra som jag eller bättre (eftersom du är äldre). Jag hoppas att det är du som får rätt om att Sverige kommer att tvingas att rusta upp försvaret kraftigt. Europa intresserar mig inte så mycket, jag föredrar att välja mina vänner snarare än att ta ett färdigt paket. Island, Norge, Tyskland, Finland, Belgien, Luxemburg, Holland, Schweiz, Österrike, Estland och kanske Lettland, Litauen och möjligen Polen (för att undvika en repris på inledningen till vk2) är mina favoriter i Europa. Men jag kan inte säga att jag är avigt inställd till USA heller, men där är det building bridges digging trenches som gäller sedan 2003 för mig.
RaderaGlömde jag Danmark? Det kanske var en freudiansk felsägning. ;)
Radera