tag:blogger.com,1999:blog-3816809399472585665.post3872821396048592560..comments2023-07-24T15:36:17.686+02:00Comments on Jägarchefen: Något om bergsförmågaUnknownnoreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-3816809399472585665.post-36394458916912929352018-12-18T22:16:44.504+01:002018-12-18T22:16:44.504+01:00Helt riktigt, vilket jag även borde berört. Järnvä...Helt riktigt, vilket jag även borde berört. Järnvägen är t.om. ännu mer sårbar än vägarna, "Malmbanan" bör även läggas in som en förflyttningsväg.Jägarchefenhttps://www.blogger.com/profile/03836594953644019675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3816809399472585665.post-27700086246909704272018-12-18T00:35:42.224+01:002018-12-18T00:35:42.224+01:00Tung materiel går med fördel på räls om sådan finn...Tung materiel går med fördel på räls om sådan finns. <br />Och alldeles särskilt så om förflyttningen är mer energikrävande till följd av ett stort avstånd eller innebär övervinnande av inte obetydliga höjdskillnader (t.ex. berg) längs vägen. Men självfallet kräver detta tillgång till lämpliga järnvägsvagnar varför anskaffning redan i fredstid av sådan rullande i huvudsak på den civila marknaden tillgänglig materiel fungerar som kostnadseffektiv 'force multiplier' om planer inkluderar också genomförande av offensiv framflyttning eller mer defensiv utspridning av förhandslagrad kvalificerad och därmed nödvändigtvis dyr militär materiel. <br />Gruppering av tyngre militära förband kan behöva ske under tidspress. Ett stridsvagnsförbands stridsvärde nedgår snabbt av att framrycka för egen maskin även om vägen är god och sträckan att anse som högst beskedlig för en personbil. Därtill krävs att betydande mängder bränsle kontinuerligt tillförs stridsvagnskolonnen för att den inte ska stanna. I det Sør-Trøndelagska fallet går järnvägen österut fram till Inlandsbanan, Norra stambanan och Nordbotniabanan.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/02504591384085351867noreply@blogger.com