Sammanfattning
Strategiskt
överfall utgör inget nytt begrepp i den svenska nomenklaturen utan
snarare är det ett begrepp som funnits sedan slutet av det andra
världskriget, men begreppet har haft olika namn och det strategiska
överfallet utgör det senaste namnet. Internationellt får det ses som
troligt att det närmsta begreppet utgöras av s.k.
överraskande angrepp. Det strategiska överfallet eller det
överraskande angreppet är i praktiken inte "överraskande",
utan snarare rör det sig om fel i militär och politisk ledning som
möjliggör ett angrepp mot en nation med begränsade resurser. Således är det
främst psykologiska och institutionella felaktigheter som utnyttjas
av en angripare för att nå sina målsättningar och ej
överraskning, då de flesta överraskande angreppen har detekteras i
förtid men åtgärder har av olika skäl ej vidtagits för att möta
det.
Analys
I
ett tidigare inlägg berördes vad begreppet operativ chock skulle
kunna innebära, utifrån skrivningen i Militärstrategisk doktrin,
från 2016, att det militära försvaret skall dimensioneras för att
kunna verka under ett strategiskt överfall genom operativ chock.1
Detta inlägg kommer försöka beskriva vad begreppet strategiskt
överfall de facto innebär. Inledningsvis bör det klarläggas att
strategiskt överfall som begrepp främst får anses vara ett svenskt
begrepp emedan det internationellt talas om överraskande angrepp,
d.v.s. Surprise Attack,
i olika former.
Likt
begreppet operativ chock, ges ingen förklaring till hur begreppet
strategiskt överfall skall tolkas i militärstrategiskt doktrin från
2016 (MSD 16). Genomförs sökningar i de nya reglementen samt
handböcker som publicerats av Försvarsmakten under de senaste åren
finns heller ingen förklaring till innebörden av strategiskt
överfall (givetvis kan något reglemente eller handbok missats
innehållande en definition), vilket gör att begreppet kan tolkats
vidlyftigt beroende på person men även vid vilket tillfälle det
nyttjas. Att en samsyn torde finnas kring vad det innebär på högre
ledningsnivå såsom vid ledningsstaben får ses som troligt, dock
är det inte lika troligt att synen är desamma på lägre
nivåer t.ex. förbandsnivå, om ens någon syn kring begreppet
existerar.
Den
senaste allmänt spridda Försvarsmakts definitionen av vad
strategiskt överfall de facto innebär förefaller finnas i Svensk
soldat från 1994. Enligt detta upphävda reglemente
definieras strategiskt överfall som att, "en angripare
kraftsamlat sätter in begränsade resurser mot våra viktigaste
samhällsfunktioner utan att på förhand röja var och hur
överfallet ska genomföras. Syftet är att lamslå vår
motståndsvijla samt lednings- och motståndsförmåga. Eftersom ett
strategiskt överfall måste ske överraskande och förberedas dolt,
innebär det att angriparen endast kan använda ett mycket begränsat
antal stridskrafter (men med hög kvalitet). Därmed har angriparen
en begränsad förmåga att följa upp det första anfallet med nya
kvalificerade förband".2
Enligt
Nationalencyklopedin definieras strategiskt överfall som ett,
"militärt angrepp som med kvantitativt begränsade styrkor
av hög kvalitet och med endast kort militär förvarning riktas mot
vitala funktioner inom ett lands ledningssystem och totalförsvar".3
Denna definition korrelerar väl gentemot definitionen i Svensk
soldat från 1994. Vad som även är intressant, är att begreppet
strategiskt överfall ej kan anses utgöra något nytt i s.k. svensk
nomenklatur utan snarare är det ett begrepp som följt med sedan
slutet av det andra världskriget.4 Dock har begreppet
haft olika ordval, men med mer eller mindre samma innebörd.5
Utifrån
skrivningen i Svensk Soldat, från 1994, och Nationalencyklopedin kan
ett antal nyckelord identifieras avseende vad ett strategiskt
överfall faktiskt är. Det strategiska överfallet genomförs med en
begränsad numerär av förband, mot en nations vitala
funktioner med väldigt korta tidsförhållande.
Utifrån detta kan ett antal slutsatser dras. Troligtvis
skulle ett strategiskt överfall inriktas mot ett eller ett ytterst begränsat antal geografiska områden maa. den låga
numerären som eftersträvas hos angriparen. Ökar mängden områden som skall
omfattas, kommer per automatik även mängden förband som krävs öka
och därmed även risken för upptäckt i ett tidigt skede. Således,
utifrån definitionerna förefaller ett strategiskt överfall ej
genomförs gentemot ett större geografiskt område med markförband.
Det
innebär i förlängningen att det strategiska överfallet som
inriktas mot en nations vitala funktioner främst torde röra
huvudstadsområden som per definition utgör ett s.k. kraftcentrum.
Andra platser som anses vara vitala kan givetvis finnas, ur ett
svenskt perspektiv skulle t.ex. Göteborgsregionen kunna vara ett
sådant område maa. den stora mängd import för Sverige men även
andra länders behov, som terminerar där. Planen för genomförandet
torde även vara tvungen att vara mycket enkel. En komplicerad plan
kommer kräva omfattade övningsförberedelser vilket kommer riskera
att det strategiska överfallet kan avslöjas ffa. om personalen
delges sina uppgifter i ett tidigt skede eller att
övningsförberedelserna är övertydliga kring vart uppgiften skall
lösas.
Trots
att strategiskt överfall som begrepp har diskuterats i den svenska
försvars- och säkerhetspolitiska debatten under en längre tid, förefaller ytterst lite
inhemska studier genomförts kring det. Internationellt finns det
litteratur att tillgå, men då avseende begreppet överraskande
angrepp och utifrån hur strategiskt överfall definieras går
det ej att säga att ett överraskande angrepp per definition är
desamma. Dock torde vissa paralleller kunna dras. I detta inlägg har
två böcker valts för att belysa överraskande angrepp, den ena är
Surprise attack: lessons for defense
planning av Richard K. Betts och den andra är Surprise
attack: the victim's perspective av
Ephraim Kam.
I de
förekommande fall som berörs i den ovan angivna litteraturen
avseende överraskande angrepp, förefaller den som blir angripen
haft information om att ett angrepp kunde vara förestående och
trots det vidtogs inga åtgärder och framförallt förefaller den
politiska nivån blivit överrumplad när väl angreppet skede.6
I sak skulle det kunna inneburit att angriparen hade för stora
förband, varvid underrättelsetjänster kunde tyda att ett angrepp
var förestående och att det per definition ej var ett strategiskt
överfall. Det indikerar troligen att psykologiska faktorer
även spelar in vid ett överraskande angrepp,7 men även
vid ett strategiskt överfall. Varvid förbandsmängden per se
ej behöver vara en nyckelfaktor för att det överraskande angreppet
eller strategiska överfallet skall upptäckas och motåtgärder
vidtas mot det.
Dock
kan även den politiska nivåns överrumpling bestå i att
underrättelsetjänsternas bearbetning och i slutändan delgivning av
information tog för lång tid, varvid den politiska nivån ej hade
tillräckligt med tid för att kunna fatta adekvata beslut.8
Därutöver kan underrättelsetjänsternas inbyggda varningssystem
för ett angrepp vara indikatorbaserad varvid antingen motståndaren
agerar för att ej uppfylla indikatorerna eller vidtar skenåtgärder
varvid dessa ej blir uppfyllda eller att felaktiga indikatorer har
valts.9 En annan faktor kan även vara att en
underrättelsetjänsts analytiker inväntar mer information för att
säkerställa att deras analys är korrekt innan de delger
informationen till beslutsfattare,10 varvid tidsfönstret
för att kunna agera blir begränsat.
En
annan viktig faktor att beakta är den tidsrymd underrättelsetjänsten
har att agera på, vilket oftast är begränsad. Trots att ett beslut
kan tas av en angripare avseende ett angrepp en lång tid innan det sker, kommer
indikatorerna vara som störst de absolut sista dygnen innan
angreppet påbörjas.11 För att en försvarare skall
kunna agera på ett adekvat krävs därmed väldigt korta ledtider
mellan underrättelsetjänsten och den beslutande nivån, militär
som politisk.12 Men det kräver även att en nations
samtliga stridskrafter innehar en hög grundberedskap,13
för att snabbt kunna agera på det uppkomna hotet. Detta kräver
även att den högsta militära och politiska ledningen är samövad,
men även att den högsta politiska ledningen innehar en förståelse
för vissa militära frågor annars kan dyrbar tid gå till spillo då
dessa grundläggande faktorer skall förklaras.14 En
annan viktig faktor som troligen kan påverka, är till del
psykologisk men även kulturell. Risken finns att ett
speglingstänkande uppstår där angriparens agerande försöker
förklaras utifrån egna bevekelsegrunder och vad den snart angripne
anser är rationellt agerande emedan det den ser som rationellt
agerande, baseras helt på dennes normer. Inom ramen för detta ryms
även ett styrande antagande att en nation tillgriper enbart ett
väpnat angrepp som absolut sista utväg,15
vilket inte behöver vara fallet utan det militära maktmedlet kan
utgöra en naturlig del att tillgripa i en nations säkerhetspolitik.
Vad
som särskilt bör beaktas är att inget överraskande angrepp har
kommit som en "blixt från klar himmel". Utan olika former
av säkerhetspolitiska kriser och/eller spänningar har funnits innan
det kom att ske.16 Här bör även vad som kan
kategoriseras/benämnas som "sidokriser" särskilt beaktas.
Vid ett antal tillfällen har underrättelsetjänster varit
engagerade i att analysera andra kriser som antingen påverkar den
snart angripna nationen eller det generella säkerhetsläget och
därmed missat signaler om ett stundande överraskande angrepp.17
Ett stort antal kriser verkar givetvis även destabiliserande i
sig,18 vilket skulle kunna innebära att en part väljer
att agera i och med att ett fönster uppenbarar sig som möjliggör ett
överraskande angrepp.
Den
pensionerade översten Bo Hugemark har förtjänstfullt genom åren
berört begreppet överraskande angrepp i den svenska
försvars- och säkerhetspolitiska debatten. Enligt honom kan fyra
faktorer påverka en försvarare gentemot ett överraskande angrepp.
Den första är att försvararen ej noterar långsiktiga
förändringar i en ev. antagonists fredstida utgångsläge men även
dess övningsmönster. Den andra är att försvararen ägnar
sig åt önsketänkande och/eller självbedrägeri d.v.s. en oförmåga
att tränga in i angriparens föreställningsvärld. Den tredje
är att försvararen hemfaller åt självavskräckning d.v.s. att
försvararen vill undvika att provocera och den avslutande fjärde
är att försvararen själv försvårar sin egen beredskapshöjning
d.v.s. frångår de tidigare uppgjorda planerna.19
Utifrån
tidigare redovisad text är det intressant att notera hur tre av de
fyra faktorerna Hugemark berör främst kan anses ha att göra med
psykologiska aspekter och den första faktorn främst härrör till
tydlig militär fakta. Vilket skulle kunna styrka tesen att
överraskande angrepp och ev. i förlängningen strategiskt överfall
i mångt baseras på psykologiska faktorer, något som Hugemark även
framför.20 I detta sammanhang är det även intressant
att notera hur stor problematik det förefaller funnits för olika
nationers underrättelsetjänster att identifiera ett överraskande angrepp, emedan
stor del av vårt beredskapssystem baserades på att vår
underrättelsetjänst skulle ge en tidig förvarning för att kunna
vidta adekvata beredskapshöjningar och ytterst mobilisering för att
kunna möta ett väpnat angrepp.21
I
sammanhanget är det värt att notera att den svenska
underrättelsetjänsten ej var lika övertygad som vissa militära
företrädare var under 1980-talet och inledningen av 1990-talet att ett
strategiskt överfall skulle kunna lyckas mot svenskt territorium.
Underrättelsetjänsten å sin sida påpekade problematiken med att
kunna hålla förberedelser m.m. dolt för att kunna genomföra ett
strategiskt överfall emedan militära företrädare såg möjligheten
till ett isolerat strategiskt överfall gentemot Sverige.22
Detta blir synnerligen intressant då både Betts och Kam i sina verk
visar på att underrättelsetjänster de facto kan ha, dels
inneboende fel,23 dels kan utsättas för vilseledning,
signalunderrättelser ej undantaget,24 varvid de kommer
förmedla felaktig information till de militära och politiska
beslutsfattarna. Vad som är rätt och fel ur ett svenskt perspektiv
har vi tack och lov ej behövt erfara, dock har de båda tidigare
författarna utgått från bl.a. Israel och USA underrättelsetjänster
i sina studier, som torde ha både mer resurser och erfarenhet än den svenska underrättelsetjänsten.
Sett
till vår nutid, förefaller åtminstone den amerikanska
underrättelsetjänsten haft svårigheter minst intill 2015 att kunna
detektera de ryska beredskapskontrollerna och därmed inte erhållit
någon egentlig förvarning.25 Vilket skall ställas mot
de uppgifter som den Litauiska underrättelsetjänsten publicerade
2017, att Ryssland innehade förmågan att påbörja offensiva
operationer inom 24-48 timmar.26 I de båda fallen får
det främst ses som en problematik för faktiska randstater till
Ryssland vad avser möjligheten till att bli utsatt för ett
överraskande angrepp/strategiskt överfall. Dock förefaller även
problematiken utgöra en faktor för oss i Sverige att ta hänsyn
till. Scenariot för Försvarsmaktsövning 2017 mer känd som övning
Aurora, kom vara en eskalerande väpnad konflikt i Sveriges närområde
vilket kom föranleda att Sverige utsattes för ett strategiskt
överfall. Att det rör sig om ett strategiskt överfall gentemot vad
som skulle kunna betecknas som Sveriges "livsnerver” indikeras
även av de aktuella övningsområdena inom ramen för övningen.27
Således får själva konceptet med strategiskt överfall utöver det
som skrivits i MSD16 fortsatt anses vara gällande i svensk
övningsverksamhet och därmed troligen även i s.k.
försvarsplanering.
Slutsats
Således,
vad är då ett strategiskt överfall? Det kan ses som en metod för
att överrumpla en part. Med en begränsad mängd
förband skall en nations vitala funktioner d.v.s. dess "huvud"
eller "livsnerv" slås ut inom ett eller ett begränsat
antal geografiska områden. Vad som dock förefaller vara avgörande
är att markförband insätts. Syftet kan antas vara att i ett senare
skede antingen förstärka med ytterligare förband och därmed
konsolidera tagen terräng och ta ytterligare, alternativt avbryta
operationen då en högre målsättning uppnåtts och därmed dra ur
sina förband. Dock förefaller inte mängden förband vara avgörande
vid det strategiska överfallet, utan snarare att psykologiska
faktorer uppnås som påverkar den angripne och därmed möjliggör det begränsade väpnade angreppet.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Nationalencyklopedin
1
(Svenska)
United State Senate
Committee On Armed Services 1
(Engelska)
Valstybes Saugumo
Departementas 1
(Engelska)
Betts, Richard K.
Surprise attack: lessons for defense planning. Washington, DC:
Brookings Institution, 1982.
Försvarsmakten.
Svensk soldat. Stockholm: Försvarsmakten, 1994.
Grahn, Jan-Olof. Om
svensk underrättelsetjänst. Stockholm: Medström, 2016.
Hugemark, Bo (red).
Urladdning: 1940 - blixtkrigens år. Stockholm: Probus, 1990.
Hugemark, Bo (red).
Blixt från hotfull himmel: beredskap mot överraskande angrepp.
Stockholm: Kungl. Krigsvetenskapsakademien, 2008.
Jeppsson, Tommy
(red). Mental överrumpling: tankar om aningslöshet inför hot
mot nationell säkerhet. Stockholm: Kungl
Krigsvetenskapsakademien, 2019.
Kam, Ephraim.
Surprise attack: the victim's perspective. Cambridge, Mass:
Harvard Univ. Pr, 1988.
Slutnoter
1
Försvarsmakten. Militärstrategisk
doktrin. Stockholm:
Försvarsmakten, 2016, s. 53.
2
Försvarsmakten. Svensk
soldat. Stockholm:
Försvarsmakten, 1994, s.
86-87.
3
Nationalencyklopedin. Strategiskt
överfall.
2019.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/strategiskt-överfall
(Hämtad 2019-07-29)
4 Grahn,
Jan-Olof. Om svensk
underrättelsetjänst.
Stockholm: Medström, 2016, s.
237.
5
Jeppsson, Tommy (red). Mental
överrumpling: tankar om aningslöshet inför hot mot nationell
säkerhet.
Stockholm: Kungl Krigsvetenskapsakademien, 2019, s.
49-50.
6
Betts, Richard K. Surprise
attack: lessons for defense planning.
Washington, DC: Brookings Institution, 1982, s.
18, 286
Kam,
Ephraim. Surprise attack: the victim's perspective. Cambridge,
Mass: Harvard Univ. Pr, 1988, s. 2.
7
Betts, Richard K. Surprise
attack: lessons for defense planning.
Washington, DC: Brookings Institution, 1982, s.
286
Kam,
Ephraim. Surprise attack: the victim's perspective. Cambridge,
Mass: Harvard Univ. Pr, 1988, s. 9, 10, 12, 81, 85, 92.
8
Betts, Richard K. Surprise
attack: lessons for defense planning.
Washington, DC: Brookings Institution, 1982, s.
88-89.
9
Kam, Ephraim. Surprise
attack: the victim's perspective.
Cambridge, Mass: Harvard Univ. Pr, 1988, s.
30, 47, 50-51.
10
Ibid.
s. 53-54.
11
Ibid. s. 43, 45.
12
Betts, Richard K. Surprise
attack: lessons for defense planning.
Washington, DC: Brookings Institution, 1982, s.
95, 174.
13
Kam, Ephraim. Surprise
attack: the victim's perspective.
Cambridge, Mass: Harvard Univ. Pr, 1988, s.
31.
14
Betts, Richard K.
Surprise attack:
lessons for defense planning.
Washington, DC: Brookings Institution, 1982, s. 102.
15
Ibid. s. 119, 122, 126,
134, 136.
Kam,
Ephraim. Surprise attack: the victim's perspective. Cambridge,
Mass: Harvard Univ. Pr, 1988, s. 72, 122-123.
16
Betts, Richard K. Surprise
attack: lessons for defense planning.
Washington, DC: Brookings Institution, 1982, s. 95.
Kam,
Ephraim. Surprise attack: the victim's perspective. Cambridge,
Mass: Harvard Univ. Pr, 1988, s. 213
17
Kam, Ephraim. Surprise
attack: the victim's perspective.
Cambridge, Mass: Harvard Univ. Pr, 1988, s.
146
18
Betts, Richard K. Surprise
attack: lessons for defense planning.
Washington, DC: Brookings Institution, 1982, s. 158.
19
Hugemark, Bo (red). Urladdning:
1940 - blixtkrigens år.
Stockholm: Probus, 1990, s.
99-102.
Hugemark,
Bo (red). Blixt från hotfull himmel: beredskap mot överraskande
angrepp. Stockholm: Kungl. Krigsvetenskapsakademien, 2008, s. 6.
20
Hugemark, Bo (red). Urladdning:
1940 - blixtkrigens år.
Stockholm: Probus, 1990, s. 98.
21
Hugemark, Bo (red).
Blixt från hotfull
himmel: beredskap mot överraskande angrepp.
Stockholm: Kungl. Krigsvetenskapsakademien, 2008, s. 1.
22
Grahn, Jan-Olof. Om
svensk underrättelsetjänst.
Stockholm: Medström, 2016, s.
237.
23
Betts, Richard K.
Surprise attack:
lessons for defense planning.
Washington, DC: Brookings Institution, 1982, s.
74-75.
Kam,
Ephraim. Surprise attack: the victim's perspective. Cambridge,
Mass: Harvard Univ. Pr, 1988, s. 135, 161, 163, 165, 180, 192, 195.
24
Betts, Richard K.
Surprise attack:
lessons for defense planning.
Washington, DC: Brookings Institution, 1982, s.
197.
Kam,
Ephraim. Surprise attack: the victim's perspective. Cambridge,
Mass: Harvard Univ. Pr, 1988, s. 143.
25
Committee On Armed Services. Hearing
to receive testimony on United States European Command Programs And
Budget in review of the defense authorization request for fiscal year
2016 and the future years defense program.
Washington, D.C: Alderson Reporting Company, 2015, s. 17-18.
26
Valstybes Saugumo Departementas. National
Security Threat Assessment.
2017. Vilnius: Valstybes Saugumo Departementas, 2017, s. 7.
27
Lundgren, Johan. Anfall mot Sverige.
Försvarets Forum.
no 3 (2017): 20-21.
"...Israel och USA underrättelsetjänster i sina studier, som torde ha både mer resurser och erfarenhet än den svenska underrättelsetjänsten." Jägarchefen
SvaraRaderaUSAs underrättelsetjänster har vid flera tillfällen visat sig vara bristfälliga. T.ex. strax före det ryska angreppet på Georgien 2008. Sveriges underrättelseorganisationer, FRA och MUST, kände till i förväg genom signalspaning med flyg vad som skulle komma att hända. Jag måste utgå ifrån att det rörde sig om signalspaning på nordliga Latituder mot ryska ledningscentraler m.m. i Kaliningrad bl.a. och inte signalspaning i Georgiens närhet.
Israels Mossad är alltid på helspänn, men de har mindre kvalificerade motståndare än vad vi har. Fast de har eller hade fler potentiella motståndare än vad vi har. Om vi ska räkna med en bred koalition mot Sverige med flera krigförande aktörer, om USA är en av dessa aktörer och vi förutsätter att dessa verkligen vill sätta oss på plats på andra sätt än bara genom sanktioner och ekonomiska konspirationer, så behöver dessa stater inte börja ett krig med ett strategiskt överfall. De kan börja lobba över ballistiska robotar och kryssningsrobotar med en gång. Men de måste först ladda upp militärt offentligen och skaffa sig bullshitargument. Du märker att många svenska höga officerare och politiker har börjat käfta emot Trump på ett sofistikerat sätt? Ingen vill hjälpa Trump och Israel att starta kriget de vill starta om oljan i Iran och Gulfstaterna och mot Iran eftersom deras egen West Texas Intermediate olja som man gör bensin av bara räcker i ~5 år till hela USA (upskattade 35.000.000.000 fat olja). Det finns 161 olika kvaliteter på olja men man gör för närvarande bara bensin av 4 kvalitetsoljor - nämnda WTI, Brent Nordsjöolja, Opec Referencebasket och Dubai crude. Det är hård konkurrens om dessa fyra oljor och nu när Iran är sanktionerat så är konkurrensen ännu hårdare vilket USA skiter stort på just nu. Vi köper vår bensinolja från Norge men deras olja räcker bara i 10+ år till. Vi har i alla fall Tyskland med oss och vi stöder varandra moraliskt men inte militärt. Trump, Mike Pompeo och John Bolton och Netanyahu i någon mån har svårt att få till stånd ett krig mot Iran. De vill ha en ny koalition, mot Iran denna gången, med Tyskland som en av deltagarna, men kan inte få till det. Tysklands fordonspark går för övrigt till största delen på Diesel. Oljan köper de från framförallt Ryssland och lite Brent från Norge och före Brexit i alla fall från Storbritannien. Men det ser inte ut som att Tyskland köper någon olja från länderna i Persiska viken. Men de är ganska stora exportörer av varor/teknik till flera av länderna i viken.
Ett krig kommer om Ryssland är en isolerad motståndare inte att påbörjas med att ballistiska Iskanderrobotar plötsligt lobbas över mot svenska flygfält för att med klusterammunition slå ut oskyddade JAS-plan m.m.
Strategiskt överfall, är det inte därför som Vi har "GIVAKT" i Sverige eller hade "GIVAKT"?
SvaraRadera"GIVAKT" övades flitigt av det svenska försvaret under det "kalla kriget".
Redan i Hemvärnet, som hemvärnsungdom fick Vi ingå som B-styrka när "Givakt" övades. Som hemvärnsman, vid 17 - års ålder, så hade min hemvärnsgrupp till uppgift att bevaka ett mobiliseringsförråd. Via cykel eller moped så var hemvärnsgruppen på plats inom en timme vid avsett bevakningsobjekt. "Givakt" övades dels inom Hemvärnsområdet, Försvarsområdet och Milo.
ÖB hade följande förband till sitt förfogande under det "kalla kriget" när "Givakt" beordrades. Inneliggande åldersklass ca. 50.000, inneliggande rep.förband ca. 10.000, försvarsanställda ca. 20.000, hemvärnet ca. 125.000 och därav sammanlagt ca. 205.000 män/kvinnor i beredskap över hela landet. Därutöver tillkom polisen och övriga inom totalförsvaret vilka också ingick i olika befattningar vid "Givakt".
Samtliga svenska fredsförband övade "Givakt" då och då och Vi som har gjort värnplikten har säkert väckts mitt i natten och intagit Våra bevakningsobjekt när "Givakt" beordrades.
Som "gammal stridsflygare" var jag med om åtskilliga "Givakt" och inom ett par timmar så var respektive division utplacerade på krigsbas med flygplanen fulltankade och laddade med vapenalternativ #1, enligt stående order. Efter "Givakt upphör" så återstod "räfst och rättarting" från ditsänd kontrollpersonal avseende allt från tidshållning till rätt i mobiliseringshandlingarna.
Vad dagens ÖB har till sitt förfogande har jag ingen aning om och jag vet inte ens om det överhuvudtaget övas "Givakt" längre?