Sammanfattning
I
skrivande stund, 141207, så pågår och har sedan i fredags, 141205,
den sk "Ryska Adventen" pågått i Östersjöregionen,
detta inlägg kommer försöka bedöma händelseutvecklingen under
främst kvartal (KV) I och II under 2015. Vilken form av
händelseutveckling kan vi se framför oss? Bedömt kommer vi se en
försämrad säkerhetssituation mellan Ryssland och Väst (EU och
NATO) varav konfliktytan kommer vara mellan Ryssland och NATO. En hög
sannolikhet råder under KV II för incidenter och/eller mindre
skärmytslingar mellan NATO och Ryssland om nuvarande
händelseutveckling fortgår. En låst förkonfliktsituation mellan
Ryssland och NATO i Östersjöregionen är mycket trolig vid slutet
av KV II 2015. Bedömt kan liknande negativ säkerhetspolitiska
utveckling som skede under 2013 i Östersjöregionen ske under KV II
även i Barentsregionen.
Ur
ett Svenskt perspektiv som militärt alliansfri stat inklämd mellan
två antagonister, Ryssland och NATO, så kommer det krävas ett
tydligt framdrivningsprogram av de egna säkerhetspolitiska medlen om
en låst förkonfliktsituation uppstår mellan Ryssland och NATO
under 2015. Detta för att ej bli ett offer för påtryckningar.
Tillförsel av ytterligare ekonomiska medel till Försvarsmakten som
möjliggör ett framdrivningsprogram för att nå god till hög
operativ effekt med de innestående förband som finns här och nu är
ett måste.
Analys
Allmänt.
I en djuplodande artikel av Reuters, 141125, så framkommer det att
de tyska diplomaterna känner att man tömt ut alla möjligheter att
resonera dels med Putin dels med Ryssland, varpå man erkänner att
man ser framför sig en lång låst konflikt
mellan Väst och Ryssland i ett säkerhetspolitiskt tillstånd
liknande det kalla krigeti.
Tyskland är det land som har främst utvecklade handelsrelationer
med Ryssland av medlemsländerna i den Europeiska Unionen (EU)ii,
likväl får Tyskland ses som den diplomatiska och ekonomiska
motorn/stormakten i EUiii.
Tyskland kommer trots denna resignation hålla dörren öppen för
diplomatiska samtal med Ryssland.
Tysklands
Utrikesminister, Frank-Walter Steinmeier, anser även
att NATO och Ryssland måste ha sambandsmedel mellan sig så att man
kan dels kontrollera uppgifter dels minska riskerna för eskalering i
händelse av incidenter. Risken för incidenter har markant ökat i
och med den markanta ökningen av Rysk flyg- samt fartygsverksamhet
runt om i Europaiv,
vilket visades tydligt utanför Norges kust då ett ryskt jaktplan,
MIG-31, plötsligt lägger sig framför ett norskt F-16 plan, varpå
piloten är tvungen att vidta undanmanöverv.
Storbritanniens Utrikesminister, Philip Hammond, är mycket
oroad över vad han anser är ett mycket aggressivt ryskt agerande
mot brittiskt luftrum av Ryssland. I Slutet av november har NATO
incidentberedskap varit tvungen att lyfta cirka 400 gånger under
2014, vilket är 50% mer än under 2013, pga av Rysk
flygaktivitet i anslutning till dess luftrum, detta beror oftast pga
att Ryska flygplan, flyger utan färdplan ej transponder påslagen
samt svarar ej på civila flygledares anrop. Utöver detta säger sig
NATO även uppleva en ökad marin aktivitet, vilket även visat sig i
Östersjönvi.
Rysslands syn på väst å
andra sidan är att man försöker försvaga och isolera, med en ny
järnridå, Ryssland. Där retoriken förefaller vara att varje gång
Ryssland har börjat bli starkt så försöker Väst att kväva det.
Detta sker bl a genom påverkan av den ryska inrikespolitiken dvs man
påverkar Ryssland inifrån. Den rådande bilden förefaller vara att
man genom denna påverkan skall försöka uppnå en splittring likt i
forna Jugoslavien, således ett sönderfall av Ryssland inifrån. För
att visa sin styrka, möta detta hot, förefaller den ryska metoden
vara att tala om sina väpnade styrkor som en stridsbered och mycket
kvalitativ organisation som är beredd på att möta de hot som de
kan ställas inför.vii
NATO oro över den
markant ökade ryska verksamheten dels på internationellt vatten
dels i internationellt luftrum är något som Ryssland ej förnekar
att man genomförviii.
Däremot så säger varken NATO eller Ryssland vad det är de ryska
marin- och luftstridskrafterna övar. Detta kan jämföras med den
mest kända ryska övningen på internationellt luftrum, som visade
sig vara en angreppsövning mot Sverigeix,
den sk ”Ryska Påsken”, enligt obekräftade
uppgifter var det en insats med kärnvapenx
man simulerade mot svenska mål.
Det intressanta med det
Ryska agerandet är att man kan få uppfattningen att detta
övningsmönster är, som kommer bli tydligare längre fram i
inlägget, en omvänd psykologisk operation, likt den USA genomförde
mot Sovjetunionen under 1981-83 som ledde fram till den Sovjetiska
underrättelseoperationen RYaN, Raketno-yadernoye
napadeniye, mellan 1981-84xi.
Väst med NATO förefaller vara lika oroad nu, som Sovjetunionen var
då.
Dessa utspel rörande
den säkerhetspolitiska situationen, bör ses som den definitiva
spiken i kistan för den säkerhetspolitiska ordningen efter 1991 i
Europa, oaktat vad som än händer i konflikten mellan EU, NATO,
Ryssland och Ukraina. Kommer vi inte se en återgång till den
tidigare Europeiska säkerhetspolitiska ordningen som varit,
förtroendekapitalet länderna och organisationerna emellan är
förbrukat. Men vad kan vi förvänta oss och vad kan vi se på
kort sikt och hur påverkar det de två (2) militärt alliansfria
staterna Sverige och Finland situation?
Rysk
militärutvecklingen. Rysslands Försvarsminister, Sergej
Shoigu, delgav den 1 December 2014, årsredovisning för den
genomförda verksamheten hos de Ryska Väpnade Styrkorna i stora
drag. I huvudsak skall de väpnade styrkorna uppnått de satta målen
för 2014 vad avser utbildningsståndpunkt, eg. krigsduglighet
(KDU), tillförseln av ny materiel skall även i huvudsak ha
genomförts enligt planxii.
Under 2015 har man för
avsikt att öva på en hög nivå
med de Väpnade Styrkorna, bedömt något som 2014 års
övningsverksamhet har möjliggjortxiii.
Den föreslagna budget för de Ryska Väpnade Styrkorna mellan
2015-17 är av bruttonationalprodukten (BNP) för 2015 – 4.2%, för
2016 – 3,7% och för 2017 – 3.6%, under 2014 avdelades 3.4% av
BNP. Ser man till den federala budgeten så innebär detta att man
kommer avsätta för de väpnade styrkorna under 2015 – 21.2%,
under 2016 – 19.6% och under 2017 – 19.9% av budgetenxiv.
Denna budget möjliggöra övningsverksamhet i en än
större omfattning än 2014 års budget medgav.
Vad avser
övningsverksamhet under 2015, har viss information redan framkommit.
De under 2013-14 genomförda beredskapskontrollerna kommer
fortsätta under 2015. Totalt sett kommer man genomföra över
4 000 övningar under 2015, vilket skall jämföras med de cirka 3
000 övningar som genomfördes under 2014. Det kommande årets, 2015,
strategiska övning, Center, genomförs i det centrala
militärdistriktet (MD C). Denna skall enligt utsago genomföras på
flertalet platser samtidigt i Ryssland och i utlandetxv.
Utöver dessa övningar kommer man hålla ett flertal övningar inom
ramen för CSTO, Collective Security Treaty Organization, samt
en (1) större övning inom ramen för det försvarsförbund som
finns mellan Ryssland och Vitrysslandxvi.
Bedömt kommer man nå de
uppsatta målen även under 2015 trots en stundande recession i den
ryska ekonominxvii
dels har man tydligt demonstrerat viljan att driva igenom det
påbörjade rustningsprogrammetxviii
dels har Ryssland fortfarande en stor valutareserv som förefaller
säkras upp med stora guldinköp under 2014 och en mycket låg
statsskuld, varvid man bedömt kan tänkas utnyttja valutareserven
för att nå rustningsmålen intill 2020xix.
Utöver de renodlade
militära övningarna som börjar visa på en god till hög rysk
förmåga att föra väpnad strid mot en reguljär motståndare samt
ett rustningsprogramm förefaller nå uppsatta målsättningar vid
2020, finns ytterligare två (2) faktorer som bör belysas avseende
den ryska militära utvecklingen. Den första (1) faktorn är det nya
mönstret sedan 2014 att samhällets beslutande organ för att
möjliggöra den väpnade striden i en allt högre omfattning
inkluderas i de större övningarna, lägg därtill den mycket stora
civilförsvarsövningen som genomfördes under KV III 2014, så ser
man en vilja att förbereda samhället för svåra påfrestningar.
Den andra (2) faktorn man
bör ta hänsyn till är den Ryska försvarsministerns uttalande att
han vill utbilda samtliga
ryska guvernörer i mobiliseringsförberedelser samt hur deras region
skall ledas i händelse/tider av mobilisering. Detta skall även
gälla för chefer inom federala myndigheter. Utbildningen skall
genomföras vid den ryska Generalstabsakademin. För att genomföra
denna verksamhet krävs dock ett presidentdekret vilket Shoigu har
anhållit omxx.
Bedömt kommer de
uppsatta målen för de väpnande styrkorna under 2015 att uppnås.
En ökad grad av förberedelser av det civila samhället för dels
mobilisering dels krig kommer bedömt genomföras under 2015 i
Ryssland. Vad som blir oroväckande med denna trend är att man
förefaller förbereda det civila samhället för en väpnad
konflikt, således kommer en omfattande konfliktförberedelse över
hela ytan genomföras under 2015 i Ryssland.
NATO
militärutveckling. NATO, North Atlantic Treaty
Organization, har under de senaste två decennierna främst varit
inriktad på lågintensiv krigföring inom ramen för
fredsframtvingande och fredsbevarande internationella insatser. Dessa
har främst genomförts mot sönderfallande stater. Detta har fått
organisationen att gå ifrån att vara inriktad på högintensiv
väpnad strid mot en reguljär motståndare, till väpnad strid mot
oftast en irreguljär motståndarexxi.
Denna inriktning har även
gjort att medlemsländerna gradvis sedan 1992 har minskat sina
försvarsutgifter samt skurit ned på de förband som man tidigare
bedömde vara nödvändiga för att möta ett angrepp från
Warszawapakten. Under perioden har t ex NATO ledningsstruktur minskat
från 22,000 till 9,000 individer antalet stridsvagnar har minskat
från 33,000 till 7,000. Investeringar har skjutits fram på tiden
och övningsverksamheten har nedgått markantxxii.
Ser man då till övningar
så blir detta tydligt då man t ex under Steadfast Jazz 2013, vilket
NATO ser som den största övningen sedan 2006, då övningen
omfattade enbart ca 6,000 man varav 3,000 var stridande personal
resterande 3,000 var stabspersonal som genomförde stabstjänstövning
inom ramen för Steadfast Jazz samt 40 luftfarkoster samt 15
örlogsfartygxxiii.
Vilket då kan jämföras med Zapad'13 som med alla sidoövningar som
pågick parallellt uppgick till som minst 70,000 man, den föranmälda
siffran till OSCE var 22,300 man, och visade prov på god till hög
förmåga i att genomföra mekaniserad strid med understöd av
luftstridskrafter samt landstigningsföretag med understöd av
luftstridskrafterxxiv.
Här är då det vanliga
argumentet att NATO har en högre förmåga m m vilket gör att man
kan göra "mer med mindre", kvalitet före kvantitet o dyl,
detta förefaller ej vara ett gångbart argument längre för NATO,
utifrån NATO Generalsekreterares, Jens Stoltenberg,
uttalande, 141124, "We cannot do more
with less indefinitely". Detta uttalande
stärks utav att han påtalar att det ej längre går att skära i
försvarssektorn utan en seriös upprustning krävs av NATO
medlemsländerna för att kunna möta de hot man ställs införxxv.
Något som även medlemsländerna enades om vid Toppmötet i Wales,
September 2014, då samtliga medlemsländerna enades om att avbryta
alla neddragningar i dess försvarsbudgetar och inom en tio (10) års
period möta upp 2% kravet av BNP till försvarsutgifterxxvi.
Vid samma toppmöte
enades man om att sätta upp en ny snabbinsatsstyrka med hög
beredskap, denna styrka skall kunna vara på plats inom dagar från
det att en möjlig konflikt uppståttxxvii.
Denna styrka skall vara upprättad i slutet av 2016 och vara en
brigadstridsgrupp i storleksordningen upptill 5,000 man. Intill dess
kommer man upprätta en ”övergångsstyrka” som kommer bestå av
cirka 3-4,000 man. Den slutliga snabbinsatsstyrkan bedömer man
kommer upprätthållas med rotationsbasis på ett år mellan
medlemsländerna. Bedömt kommer dess stridande delar bemannas främst
av de Europeiska länderna medan de stödjande delarna kommer
bemannas av USAxxviii.
Övergången till den
”Post Krimska” verkligheten förefaller bli en mycket svår och
lång process för NATO, då dess fokusering på lågintensiv
krigföring mot främst en irreguljär motståndare har gjort dem
mycket svaga i att klara av högintensiv krigföring mot en reguljär
motståndare. Några exempel är t ex avsaknad av förmåga att
transportera större mängder pansarskyttefordon på järnväg,
decennier sedan större kombinerade övningar genomföras, decennier
sedan politiska beslutfattare övadesxxix.
Kort och gott det är cirka två decennier sedan NATO övades och
genomförde verksamhet på en rimlig nivå mot en reguljär
motståndare i högintensiv krigföring.
Bedömt kommer det ta
två (2) till fyra (4) år innan NATO som organisation har återfått
en minsta godtagbar förmåga att genomföra högintensiv strid mot
en reguljär motståndare. Förmågan att uppnå en god till hög
förmåga är bedömt sex (6) till åtta (8) år bortom i tid. NATO
processen kan liknas med den Svenska omställningsprocessen som
genomförts, man har helt enkelt tappat och prioriterat bort förmågan
till väpnad strid mot en högteknologisk reguljär motståndare.
Sverige
och Finland. Den Svensk – Finska situationen är
någorlunda likvärdig, dock skiljer den sig åt på punkten förmåga
till väpnad strid mot en reguljär motståndare, där Finland har
valt att bibehålla ett tröskelförsvar mot en reguljär
motståndare, medan Sverige helt övergått till ett expeditionärt
koncept för att främst kunna verka mot en motståndare i
lågintensiv strid av irreguljär karaktärxxx.
Dock kommer inom en snar
framtid Finlands situation vara snarlik den Sverige ställdes inför
under början av 2000-talet, antingen höj försvarsbudgeten för att
kunna bibehålla ett tröskelförsvar med modern utrustning eller
minska storleken på den Försvarsmakt man har och tillför modern
utrustning. Således har man även i Finland hamnat i en
vägvalsituation. Finlands parlamentariska försvarsutredningsgrupp
förespråkar dock en höjning av den finska försvarsbudgetenxxxi.
Sverige och Finland är
som militärt alliansfria strategiskt viktiga för både Ryssland och
NATO, givetvis av olika skäl. Ser vi till Ryssland handlar det
främst om en övergripande faktor som bryts ned i två
underfaktorer. Ryssland har ett strategiskt övertag så länge
Sverige och Finland är militärt alliansfria i Östersjö- och
Barentsregionen, vilket är de två underfaktorerna. Barentsregionen
med Arktis kommer på sikt bli Rysslands ekonomiska motor,
Östersjöregionen är det område där dess export främst
passerar ut viaxxxii.
NATO som organisation ser
bedömt om Sverige och Finland förblir militärt alliansfria att de
har sådan förmåga att de kan hävda och försvara sitt eget
territorium. Därmed kan Ryssland inte utnyttja varken Sverige eller
Finlands territorium som en språngbräda för att genomföra
offensiva operationer mot något av de NATO anslutna länderna i
Östersjö- eller Barentsregionen. Har inte Sverige eller Finland
denna förmåga är det en faktor som NATO måste ta hänsyn till
varvid en kraftsplittring uppstår och dess förmåga att försvara
sina medlemmar i Sverige eller Finlands närområde nedgårxxxiii.
Således ligger det i
Rysslands intresse att Sverige och Finland förblir militärt
alliansfria, då detta utgör en kraftsplittring för NATO, vilket
skulle underlätta Ryska militära operationer i händelse av en
konflikt med NATO. Givetvis ligger det även i dess intresse att
varken Sveriges eller Finlands militära förmåga ökar, då ett
säkerhetsvakuum är att föredra för dem. Ur NATO perspektiv blir
det givetvis tvärtom en ökad militär förmåga är att föredra
för de två militärt alliansfria staterna, Sverige och Finland.
Det som skett i Östersjö-
och Barentsregionen är att under 2014 har både Sverige och Finland
blivit ”särskilda samarbetspartner” med NATO samt ingått ett
värdlandsavtal med samma organisationxxxiv.
Ur ett Svenskt hänseende skulle jag vilja påstå att vi nu har nått
lika långt i vårt NATO samarbete som vi gjorde dolt under det kalla
kriget, det enda Sverige inte har är en säkerhetsgaranti, vid
händelse av ett angrepp mot Sverige skulle USA komma till vårt
försvatxxxv.
Det som uppstått i
Östersjöregionen är en ytterst instabil situation,
denna situation beror på ett flertal faktorer. Dels möter Ryssland
och NATO varandras gränser direkt i Östersjöregionen, frontlinjen
i de retoriska konflikterna befinner sig där, varvid även de
konkreta medlen möter varandra där. Dels har Finland och Sverige
ett fördjupat NATO samarbete och avslutningsvis är Sverige och
Finland militärt alliansfria. Denna kombination tillsammans gör att
egentligen ingen av de involverade parterna vet vart man exakt har
varandra i Östersjöregionen och Sverige samt Finland är de två
stater som kommer bli mest utsatt för påtryckningar, .
Östersjöregionen.
Rysslands President, Vladimir Putin, höll ett anförande inför
Rysslands nationella säkerhetsråd, 140722, där han tydligt påtalar
att varje form av styrkeuppbyggnad av NATO stridskrafter mot Ryssland
kommer mötas upp, varav Östersjöregionen tas upp som en platsxxxvi.
Östersjöregion förefaller således vara ett särskilt fokusområde
för Ryssland, vilket i sig inte är märkligt för där möter NATO,
EU och Rysslands landgränser varandra.
European Leadership
Network (ENL), publicerade i November, 141110, en sammanställning på
incidenter mellan Väst och Ryssland under 2014, utifrån en
tregradig, gradering, högrisk incidenter, allvarliga
incidenter, rutin incidenter. Högrisk
incidenter anser man är möjliga incidenter där
sannolikheten för förluster och direkt militär konfrontation
mellan Väst och Ryssland har förelegat. Allvarliga
incidenter är sådana som har frångått tidigare mönster
och har en mer aggressiv och provokativ prägel. Rutin
incidenter är sådana som mer eller mindre faller innanför
tidigare etablerat mönsterxxxvii.
Efter President Putins
tal, 140722, kan man utifrån ENL sammanställning se i
Östersjöregionen, en (1) högrisk incident (här vill
man även tillskriva undervattenskränkningen i Stockholmsskärgård,
denna inräknar jag ej mht att ingen nationalitetsbestämning
genomförts av vem den kränkande staten var), tre (3) allvarliga
incidenter och tre (8) rutin incidenter, vad
avser rutin incidenterna är det över en längre period ett flertal
incidenter, varav siffran åtta (8) blir något missvisandexxxviii.
Således har vi i Östersjöregionen totalt tolv (12) incidenter som
faller utanför normalbilden sedan slutet av Juli månad. Sett över
hela 2014 enligt ENL har vi tjugofem (25), här är
undervattenskräkningen i Stockholmsskärgård ej inräknad,
incidenter i Östersjöregionenxxxix.
Ytterligare en indikator
är mängden tillfällen som NATO luftstridskrafter, ur Baltic Air
Policing Mission populärt benämnt BAP, tvingats gå upp för att
genomföra identifiering av flyg, denna siffra kan dock vara
missvisande då man identifierar flygplan utan transpondrar påslagna
eller som avviker från sin föranmälda rutt i huvudsak rör det sig
dock om oannonserade ryska flygningar utan transponder påslagenxl.
Under 2010 genomförde man fyra (4) identifieringar, under 2011
trettiosju (37), under 2012 fyrtiofyra (44), under 2013 fyrtiosju
(47). Enligt det lettiska Försvarsministeriet så har BAP under 2014
framtill och med vecka fyrtiosju (47) genomfört hundratolv (112)
identifieringarxli.
Mellan Januari och September 2014, genomförde BAP sextioåtta (68)
identifieringarxlii.
Vad avser incidenter i
Östersjöregionen har nära hälften inträffat efter President
Putins uttalande om Östersjöregionen i slutet av Juli månad,
avseende antalet tillfällen som NATO incidentberedskap har varit
tvungen att lyfta under 2014 i Östersjöregionen så har vi nästan
en tredubbling av antalet starter jämfört med 2013, samt
nästan hälften av starterna är efter September månad, varvid vi
kan nästan säkert förutsätta att över hälften av de 112
starter är genomförda efter President Putins tal i slutet av Juli.
Likväl tyder detta även på en tredubbling av den ryska
verksamheten med luftfarkoster över Östersjön sedan 2013. Vilket
stärker bilden av att Östersjöregionen är ett
tyngdpunktsområde för Ryssland.
Litauens President, Dalia
Grybauskaitė, gjorde den 20 November 2014 ett uttalande om
Ryssland i en lokal radiostation som fått relationerna mellan de två
staterna att bli än mer nedkylda än vad de varit tidigare, hon
ansåg att Ryssland var en "terrorist stat" utifrån sitt
agerande i Ukrainaxliii.
Hennes uttalande kom att bemötas av det Ryska utrikesdepartements
talesperson, Alexander Lukashevih, med att, "hennes
uttalande vida översteg de mest extrema från nationalistiska
radikaler i Kiev"xliv.
Det kom även föranleda att delar ur det kommunistiska partiet i
Duman ville införa sanktioner och bryta de diplomatiska
förbindelserna med Litauen som en konsekvensxlv.
Dagen efter, 141121,
Grybauskaitė uttalande, införde Ryssland kraftiga restriktioner vid
inpasseringarna till Ryssland, Kaliningrad Oblast, enligt Litauens
inrikesminister, Saulius Skvernelis, tilläts mer eller
mindre inga fordon med Litauiska registreringsskyltar in i Rysslandxlvi.
Enligt den litauiska transportorganisationen, Linava, skall
den ryska tullen erhållit instruktioner om noggrannare kontroll av
litauiska fordon, på obestämd tid, med hänvisningen till att dessa
fordon för in, "olovliga embargo varor"
från EU, till Rysslandxlvii.
Detta kom att föranleda ett nytt uttalande från Grybauskaitė,
141125, då hon dels såg dessa restriktioner och det ryska
uttalandet som en anklagelse mot hela EU dels såg Ryssland som en
opålitlig handelspartner och ett opålitligt land. Varpå hon
påkallade att EU skulle ta tag i den uppkomna problematiken med
handeln mellan Ryssland och Litauenxlviii.
Kidnappningen av den
Estniske säkerhetsofficeren, Eston Kohver, vid gränsen
mellan Estland och Ryssland, får ses som ett av de mest
anmärkningsvärda händelserna under 2014, som mycket väl hade
kunnat eskalera till något markant större, vilket det troligtvis
hade gjort om det just nu inte var så att det rörde sig om en
säkerhets-/underrättelseofficer. Kring detta har jag skrivit
tidigare
och det är något som jag bedömt som ett paradigmskifte i de
öst/västliga relationerna och något som ENL bedömt som en
händelse som mycket väl hade kunnat övergå till en militär
konflikt. Händelsen visar tydligt på hur skör och infekterad
relationerna mellan väst och öst just nu är i Östersjöregionen.
Den mest allvarliga
kränkningen av NATO luftrum sedan kalla krigets avslut, har även
skett i Östersjöregionen. Denna incident inträffade den 22 Oktober
2014, då ett Ryskt signalspaningsflygplan, IL-20, flög in över
öarna Hiiumaa och Saaremaa vid den Estniska kusten.
Intrånget varade cirka en (1) minut och rörde sig om ca 500 meterxlix.
Detta kan då jämföras med den allvarligaste kränkningen av
svenskt luftrum under de senaste åren som skedde i September 2014,
då två (2) SU-24 kränkte svenskt luftrum ett antal kilometer innan
de vek avl.
NATO har som en
konsekvens av initialt händelserna på Krimhalvön därefter i Östra
Ukraina tillfört dels ökade luftstridsresurser dels markförband
till de Baltiska staterna och Polen. Ser man till mängden
stridsflygplanli
och markstridsförbandlii
som tillförts av NATO till området så är de i klart underläge
mot de redan i fredstid grupperade Ryska förbanden som finns mot de
Baltiska staternas gränsliii.
Detta axplock av
incidenter återspeglar väl hur skör den säkerhetspolitiska
situationen är just nu i Östersjöregionen, varje ord måste vägas
tungt, ett felsteg och dammluckorna rent bildligt kommer öppnas och
ingen vet vad vattenmassorna kan ställa till med. Detta blir än
tydligare för de två (2) militärt alliansfria staterna Sverige och
Finland. Där Sveriges position vill jag påstå är mer
utsatt än Finlands. Med hänsyn till de svaga säkerhetspolitiska
medlen Sverige besitter blir man ett mycket enkelt offer för
påtryckningar, dolda såväl som öppna.
Med hänsyn till den
markant ökade militära aktiviteten i Östersjöregionen, som
uppstått som en konsekvens av först den initiala utvecklingen på
Krimhalvön därefter i östra Ukraina. Förefaller den militära
aktiviteten och den stundtals hätska retoriken mellan Ryssland och
de Baltiska staterna öka. Då även en uttalad tyngdpunktscentrering
i Östersjöregionen finns av Ryssland. Kommer detta innebära att
den säkerhetspolitiska situationen i Östersjöregionen kommer
försämras under första kvartalet 2015. Vilket kan sluta med en
låst förkonfliktsliknande situation under andra kvartalet 2015
mellan Ryssland och NATO.
Barentsregionen.
Den 20 December 2001, inlämnade Ryssland en skrivelse till FN där
man ville utöka sin ekonomiska zon i Arktisliv.
Svaret Ryssland fick av FN Havsrättskommision, i mitten av 2002, var
att åter inkomma med ytterligare forskningsunderlag som skulle kunna
styrka en utökning av dess ekonomiska zonlv.
Sedan 2007 har Ryssland genomfört ytterligare kartläggning av de
havsryggar i Arktis som skulle kunna medge en ökning av dess
ekonomiska zon i Arktislvi.
De olje- och
naturgasreserver som finns i Barentsregionen samt den Ryska delen av
Arktisk och vid en bedömd utökning av dess område, kommer utgöra
Rysslands ekonomiska reserv i framtidenlvii.
Eftersom istäcket i Arktis smälter så kommer dessa reserver öppna
upp sig för exploatering, likväl kommer fartygstrafiken i regionen
ökalviii.
Utvinningen av dessa reserver är dock inte problemfri och av många
bedömare ser man själva utvinningen som en kostsam och möjligt
avskräckande verksamhetlix.
Detta förefaller dock inte hindra Ryssland för att påbörja en
exploatering av området, för att säkerställa sin ekonomiska
säkerhet på sikt.
Det är vad ytterst den
fördjupade kartläggningen handlar om av Arktis regionen av
Ryssland. Oaktat om utfallet blir positivt eller negativt för
Ryssland då de i början av 2015 kommer inlämna en ny skrivelse om
utökning av sin ekonomiska zon, så kommer en kamp påbörjas inom
Arktis om tillgången till de fossila bränslen som finns därlx.
Lägger man då in det påbörjade återtagandet av militärförmåga
i Barentsregionen samt Arktis av Ryssland, så är sannolikheten hög
att det kommer bli en maktkamp med militära maktmedel i bakgrunden.
Från och med den 1
December 2014 upprättas ett nytt militärdistrikt (MD), dock kommer
det ej benämnas som det men det har statusen som det, i
Ryssland, det är Norra Strategiska Kommandot, kommer av mig
benämnas MD N, detta distrikt kommer omfatta hela Arktis och bedömt
den ryska delen av Barentsregionen. Stommen till detta distrikt
kommer utgöras av Norra Flottanlxi
och som minst de övriga förbandstyper som finns inom
Murmanskområdet bedömt tillförs även förband från MD Väst,
Central och Östlxii.
I och med införandet av
ett nytt militärdistrikt har man aktivt påbörjat ett återtagande
av sin militära närvara i det arktiska området under 2014. Som ett
led i detta kommer man påbörja upprättandet av bl a tretton (13)
flygfält (varav några rustas upp), tio (10) radarstationer,
navigeringsfyrarlxiii.
Utöver detta kommer sex (6) stycken mindre garnisonerar anläggas,
varav platserna för tre har offentliggjorts, WRANGELS Ö, KAP
SCHMIDT och AMDERMAlxiv,
garnisonen vid WRANGELS Ö är operativlxv.
Vad avser flygplatser som skall kunna utnyttjas för basering av
stridsflyg är följande kända, ALYKEL, ANADYR, KOTELNY, ROGACHYOVA,
TIKSI och VORKUTAlxvi.
Två (2) motoriserade
brigader för Arktisk strid avser man sätta upp, detta har man talat
om under ett antal år. Den ena brigaden skall vara stationerad i
MURMANSK området och skall vara operativ under 2015, den andra
brigaden skall vara operativ under 2016 och upprättas i YAMAL-NENETS
området. Brigaderna skall ha översnöförmåga dels med bandvagnar
dels med terrängskotrar. Utöver detta skall även brigaderna ha
amfibisk förmågalxvii.
För att möjliggöra detta förefaller man ha upprättat en
utbildningsenhet, liknande Försvarsmaktens Vinterenhet (FMVE), vid
Fjärran Österns Högre Militära Akademi i BLAGOVESHCHENSK. Under
hösten 2014 utbildades de första trettio (30) instruktörerna i
Arktisk krigföringlxviii.
En annan viktig indikator
att man tillmäter Arktisk och Barentsregionen en väldigt strategisk
betydelse är tillförseln av Rysslands mest moderna luftvärnssystem,
ett (1) regemente S-400lxix.
I dagsläget, 141126, finns totalt åtta (8) S-400 regementen i
Ryssland. Varav fyra (4) runt Moskvalxx.
Utöver tillförseln av kvalificerat luftvärn, uppger Rysslands
Försvarsministerium att man innan 2014 utgång kommer ha full radar
täckning över hela Arktis för att under 2015 kunna möta en
motståndare både från norr och öster inom Arktisk regionenlxxi.
Utöver radartäckningen, så har Ryssland utvecklat ett
övervakningssystem för Arktis som skall täcka samtliga nivåer,
ovan, på och under vattenytan. Punkter som nämnts i
övervakningssystemet är NOVAJA ZEMLJA – FRANS JOSEFS LAND –
NYSIBIRISKA ÖARNA – WRANGELS Ö. Bedömt är detta stödpunkter
för systemet, vilket skall ha en räckvidd på cirka 300 km från
respektive sensorpunktlxxii.
I Barentsregionen finns sedan tidigare
följande luft- och markstridsförbandlxxiii:
FÖRBAND | GRUPPERING |
61. Avdelta Marininfanteribrigaden | Sputnik/Pechenga |
200. Avdelta Motoriseradebrigaden (blir Arktisk brigad) | Pechenga |
536. Kustartilleribrigaden | Olenya Guba |
420. Avdelta Marina Spetsnazbrigaden | - |
7050. Flyggruppen:
|
Severomorsk |
6964. Flyggruppen:
|
Monchegorsk |
Vad avser Rysk flygaktivitet så har
den gradvis ökat sedan 2009 i Barentshav samt Norska Havet,
incidentrapportering från den Norska Försvarsmakten visar tydligt
på detta, då man genomfört under, 2009 – 38 st, 2010 – 36 st,
2011 – 34 st, 2012 – 41 st, 2013 – 41 st, 141130 – 42 st
identifieringar av Ryskt flyglxxiv.
Mängden identifieringar är ej lika hög som i Östersjöregionen,
dock rör det sig enbart om ett NATO land, Norge, samt Ryssland som
främst genomför flygaktivitet i området, så utifrån detta bör
man kunna bedöma den som relativt hög trots allt.
Således kan man inte säga att det
pågår en militarisering av Arktis och Barentsregionen utan snarare
ett återtagande av den tidigare förmågan som Sovjetunionen hade i
regionen. Dock ser man till den avrustningen som genomfördes efter
Sovjetunionens upplösning så kan man rent semantiskt säga att det
är en militarisering av regionen i och med att den i stort saknat
militärinfrastruktur en längre tid. Men det rör sig inte om stora
mängder förband som flyttas/upprättas, som man kan förknippa
ordet militarisering med.
Det påbörjade ryska
återtagandet av militär förmåga i Arktisk kommer bedömt
föranleda en ökad militär aktivitet under andra (II) kvartalet
(KV) 2015, kopplat till väderförhållanden. Dels kommer en fortsatt
rysk uppbyggnad av militära förmåga ske dels kommer bedömt
västliga länder främst NATO anslutna att påbörja
informationsinhämtning rörande Ryska sensor kedjor i Arktisk. Detta
kommer bedömt från västlig sida innebär utnyttjande av
örlogsfartyg samt signalspaningsflygplan i det arktiska området.
Detta kommer bedömt svaras upp av Ryssland med egna örlogsfartyg i
området samt uppföljning av signalspaningsflygplan med eget
jaktflyg.
Varpå man bedömt under
utgången av KV II och intagandet av KV III 2015, kommer märka att
det skett en markant ökning av den militära aktiviteten i
Barentsregionen samt Arktis. Denna aktivitet kommer troligtvis
föranleda en ökad aktivitet även i andra områden, samt en
liknande nedåtgående trend i säkerhetssituationen som uppstod
under 2013 i Östersjöregionen.
Bedömt
händelseförlopp. Den retoriska konflikten mellan de
Baltiska staterna samt Ryssland kommer under KV I 2015 att eskalera.
Den militära övningsverksamheten hos dels NATO dels Ryssland kommer
bedömt även öka något under KV I i Östersjöregionen, främst
utifrån att en ny årsbudget finns att tillgå vilket är högre hos
båda parterna. Den retoriska konflikten samt den ökade
övningsverksamheten hos båda parter kommer innebära en ytterligare
försämring av det säkerhetspolitiska läget.
Under KV I eller II kan
vi påräkna minst en beredskapskontroll inom MD V som är av större
karaktär. Bedömt kommer denna beredskapskontroll sammanfalla med
den beskrivna valideringsövningen av den första Arktiska brigaden.
Detta kommer innebära dels tillförsel av förband till det arktiska
kommandot dels övning inom andra delar av MD V troligtvis från St
Petersburgs området i söder vidare norrut mot det Arktiska
kommandot, således kommer Finland främst beröras av denna övning.
I Barentsregionen kommer
bedömt en större övning genomförs, främst för att verifiera den
nya arktiska brigadens förmåga, under slutet av KV I början KV II
2015, nästa sådant övningstillfälle kommer bedömt ej vara före
slutet av KV IV 2015 vad avser snöförhållanden och andra
klimatologiska förhållanden, vilket får ses som försent för en
validering av brigadförmåga som skall vara intagen under 2015.
Likväl kommer detta bedömt vara en konkret första övningstillfälle
för det arktiska kommandot varvid både sjö och luftstridskrafter
kommer deltaga, varvid slutet av I KV alternativt början II KV 2015
är det troligaste tillfället utifrån väderförhållanden.
Vid KV II ingående
kommer bedömt en ökad underrättelseaktivitet, främst avseende
informationsinhämtning, påbörjas i Barents- samt Arktisregionen.
Oaktat utslag hos FN rörande den kommande Ryska propån om utökad
ekonomisk zon så kommer den militära aktivitet öka efter detta hos
båda parter, då detta är ett moment 22, den part som bedömer man
kommer förlora områden kommer utöka sin forskning och försöka
visa makt i området vilket kommer mötas upp hos den andra parten.
Detta kommer föranleda ökad övningsverksamhet, utöver den bedömt
redan planlagda i Barentsregionen.
Detta kommer resultera i
"spilleffekter" över till Östersjöregionen, där en
redan hög övningsaktivitet råder, då verksamheten ökar i ett
område brukar generellt aktiviteten öka i de övriga också, för
att möta upp, detta kommer föranleda att i slutskedet av KV II 2015
kommer övningsverksamheten vara mycket hög i Östersjöregionen
samt det finns en tydlig risk för att det säkerhetspolitiska läget
har gått in i ett låst förkonfliktsskede likt under kalla kriget.
Sannolikhet för skärmytslingar, likt kidnappningen av Eston
Kohver, får ses som hög längs den Baltisk-Ryska gränsen i
slutet av KV II 2015. Sannolikheten för att en flygincident i den
”katt och råttalek” som just nu försiggår i Östersjön får
även ses som hög redan under KV I 2015, men som trolig under KV II
2015.
Bedömt kommer vi under
slutet av KV II eller inledningen av KV III 2015, få se en större
landstigningsövning i Östersjöregionen utifrån det faktum att
landstigningstonnage tillförts under KV IV 2014 och ytterligare
tillförsel under 2015 till Östersjömarinen. Landstigningsövningen
kommer troligtvis vara liknande den som genomfördes under Zapad'13
dvs samverkan mellan luftlandsättningsförband samt marininfanteri
men i en större omfattning.
Denna landstigningsövning
kommer troligtvis sammanfalla med 2015 års strategiska övning,
Center, troligtvis kommer man öva förfarandet med
styrketillförsel till de olika depåer som finns i övriga MD i
Ryssland. Tyngdpunkt kommer troligtvis ligga inom MD V på denna
styrketillförsel, utifrån det försämrade säkerhetspolitiska
läget inom dess "krigsteater". Med hög sannolikhet
kommer vi även få se en större mobiliseringsövning under denna
övning. Då man bedömt vill validera de erfarenheter man drog under
2014 mobiliseringsövningar.
Dessa övningsmoment är
troligtvis de större vi kommer få se från Rysk sida i vårt
närområde, bortsett från normal övningsaktivitet som vi sett
sedan ca 2012 i Östersjöregionen som de facto kan omfatta rätt
stora övningar. Dessa övningar kommer troligtvis mötas upp från
NATO med motövningar, bedömt kommer dessa ej sammanfalla i tid för
att ej eskalera en situation.
Sammantaget kommer alla
dessa övningar totalt sett öka den säkerhetspolitiska spänningen
i Östersjöregionen och troligtvis ge en låst förkonfliktsituation
mellan Ryssland och NATO i slutet av KV II 2015.
Vad avser fortsättningen
(KV III-IV) av 2015 så blir händelseförloppet mer oklart men en
trolig händelseutveckling om situationen i Ukraina ej har
stabiliserats och en lösningar har nåtts, är att ökade sanktioner
mot Ryssland kommer införas av dels USA dels EU. Vilket kommer kunna
ge socioekonomiska spänningar inom Ryssland, vilket kan göra att
händelseutvecklingen efter KV II 2015 blir mycket svår att bedöma
och väldigt instabil både internt inom Ryssland och externt mot
grannländerna till Ryssland.
Fortsätter dock
oljepriset att sjunka samt sanktionerna kvarstår, så föreligger
viss sannolikhet för inrikespolitiska oroligheter i Ryssland under
KV III eller IV 2015, då bedömt dessa faktorer påverkat den
relativt stora medelklassen påtagligt i Ryssland. Här uppstår ett
vägval för Ryssland antingen tillåta stora massprotester med den
omöjliga händelseutveckling som kan uppstå till följd av det,
eller slå ned protesterna. Den kommande militära doktrinen för
Ryssland ger dock en fingervisning om hur man ser på den
inrikespolitiska problematiken och att man bedömt med militära
styrkedemonstrationer avser att slå ned en sådanlxxv.
Kvarstår både sanktioner samt ett lågt oljepris vid utgången av
KV IV 2015, så är sannolikheten medel till hög för
inrikespolitiska oroligheter i Ryssland som följd under KV I-II
2016.
Slutsatser
Generella slutsatser:
- Den militära aktiviteten kommer gradvis öka i Östersjöregionen under KV I 2015, för att tydligt öka under KV II för att under slutet av KV II början av KV III nå en maxpunkt under 2015 med hög till mycket hög militär aktivitet. Sannolikheten för incidenter får bedömas som hög till mycket hög under slutet av KV II i Östersjöregionen.
- Barentsregionen kommer bedömt under andra kvartalet 2015 bli nästa geostrategiska högriskområde där Väst och Ryssland kommer mötas, en liknande säkerhetspolitisk situation som Sverige stod inför under 1980-talet kommer uppstå, utifrån det faktum att vi är inkilad mellan två (2) för Väst och Ryssland strategiskt viktiga områden dels Östersjöområdet dels Barentsområdet.
Särskilda slutsatser
för Sverige:
- Den nu av riksdagen genomröstade budgeten medger för litet handlingsutrymme för Försvarsmakten att snabbt återta operativ förmåga vilket krävs utifrån ovanstående dels faktisk händelseutveckling dels bedömt kommande händelseutveckling under 2015. Ytterligare medel bör således tillföras under 2015 för att kunna öka övningsverksamheten för hela Försvarsmakten.
- Minst bör de i Armén krigsplacerade värnpliktiga ur personalreserven inkallas för repetitionsutbildning samt krigsförbandsövning under Arméövning 15 för att kunna öva större förband samt höja den operativa förmågan på arméförbanden och framför allt medge praktisk övning och ej datoriserad för arméns chefer på samtliga nivåer.
- Minst en beredskapsövning för armén inom ramen för den tillfälliga bataljonsstridsgruppen bör genomföras och omfatta tillförsel av förband till Gotland, denna bör genomföras under 2015 KV I-II, för att dels identifiera brister inom den egna organisation dels begränsat öva beredskapssteget "Givakt!" för den högre ledningen, delar av riksledningen bör även ingå i denna beredskapskontroll.
Avslutningsvis detta är
en bedömning, delar kanske inträffar, inget kanske inträffar eller
allt kanske inträffar, att förutspå framtiden är oerhört svårt,
framför allt i den snabba värld vi lever i idag, operationslinjerna
är många och vilken som blir den som faller in är svårt att sia
i.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Blomberg 1
(Engelska)
Centre For Analysis of Strategies and
Technologies 1
(Engelska)
Chatam House 1
(Engelska)
CIA 1
(Engelska)
Finlands Riksdag 1
(Svenska)
Financial Times 1
(Engelska)
Forsvaret 1
(Norska)
Hufvudstadsbladet 1
(Svenska)
Jamestown Foundation 1
(Engelska)
RIA Novosti 1
(Ryska)
Rysslands Röst 1
(Svenska)
Russia Today 1
(Engelska)
Ryska utrikesdepartementet 1
(Engelska)
Stars And Stripes 1
(Engelska)
The American Interest 1
(Engelska)
The Guardian 1
(Engelska)
The Wall Street Journal 1
(Engelska)
European Leadership Network 1
(Engelska)
Sputniknews 1,
(Engelska)
Svt 1
(Svenska)
Russia Beyond The Headlines 1
(Engelska)
UK Defence Committee 1
(Engelska)
Verdens Gang 1
(Norska)
Världsbanken 1
(Engelska)
Holmström. Mikael. Den
Dolda Alliansen. 2011
Noter
i http://www.reuters.com/article/2014/11/25/us-ukraine-crisis-germany-insight-idUSKCN0J91EN20141125
Läst
141125
http://www.janes.com/article/46600/nato-approves-interim-rapid-response-force-for-2015 läst 141203
http://www.janes.com/article/46600/nato-approves-interim-rapid-response-force-for-2015 läst 141203
ii http://www.chathamhouse.org/expert/comment/16320
Läst 141125
iii Eellend,
Johan. ASEK – Tysk utrikespolitik: Gamla spår i en ny tid. 2013.
Sid 1
iv http://www.reuters.com/article/2014/12/02/us-ukraine-crisis-nato-idUSKCN0JG21H20141202
läst 141204
v http://www.vg.no/nyheter/utenriks/forsvaret/unik-video-saa-naer-er-russiske-og-norske-jagerfly-langs-norskekysten/a/23346710/
läst 141204
vi http://www.reuters.com/article/2014/11/20/us-ukraine-crisis-nato-stoltenberg-idUSKCN0J41H520141120
läst
141204
http://www.reuters.com/article/2014/12/01/us-russia-nato-baltic-idUSKCN0JF1W120141201 läst 141204
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svensk-beredskap-farre-fartyg-vaktar-haven_3744484.svd läst 141204
http://www.dn.se/nyheter/varlden/okad-rysk-militar-aktivitet-pa-ostersjon/ läst 141204
http://www.reuters.com/article/2014/12/01/us-russia-nato-baltic-idUSKCN0JF1W120141201 läst 141204
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svensk-beredskap-farre-fartyg-vaktar-haven_3744484.svd läst 141204
http://www.dn.se/nyheter/varlden/okad-rysk-militar-aktivitet-pa-ostersjon/ läst 141204
vii http://eng.kremlin.ru/news/23341
läst 141204
viii http://eng.kremlin.ru/transcripts/23253
läst 141205
ix http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ryskt-flyg-ovade-anfall-mot-sverige_8108894.svd
läst
141205
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sapo-varnar-for-ryskt-spionage_3442778.svd läst 141205
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sapo-varnar-for-ryskt-spionage_3442778.svd läst 141205
x http://www.expressen.se/nyheter/ovade-med-karnvapen-mot-svenska-mal/
läst 141205
xi https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/books-and-monographs/a-cold-war-conundrum/source.htm
läst 141205
xii http://en.itar-tass.com/russia/764441
läst 141201
xiii http://en.itar-tass.com/russia/764441
läst 141202
xiv http://ria.ru/defense_safety/20141121/1034434156.html
läst 141202
xv http://www.reuters.com/article/2014/12/01/us-ukraine-crisis-russia-drills-idUSKCN0JF29W20141201
läst 141202
http://en.itar-tass.com/russia/764441 läst 141202
http://en.itar-tass.com/russia/764441 läst 141202
xvi http://en.itar-tass.com/russia/764456
läst 141202
xvii http://www.reuters.com/article/2014/12/02/us-russia-economy-recession-idUSKCN0JG0SF20141202
läst 141202
xviii Hedenskog,
Jakob, Vendil Pallin, Carolina. Rysk militär förmåga i ett
tioårsperspektiv. 2013. Sid 91
Försvarsmakten. Perspektivstudie 2013. 2013. Sida 20
Försvarsmakten. Perspektivstudie 2013. 2013. Sida 20
xix http://www.bloomberg.com/quote/RUREFEG:IND
läst
141202
http://www.theguardian.com/news/datablog/2014/nov/14/russia-goes-on-decades-biggest-gold-buying-spree läst 141202
http://www.reuters.com/article/2014/11/11/us-russia-gold-cenbank-exclusive-idUSKCN0IV0FJ20141111?irpc=932 läst 141203
http://itar-tass.com/en/economy/764792 läst 141203
http://data.worldbank.org/indicator/GC.DOD.TOTL.GD.ZS läst 141203
http://www.theguardian.com/news/datablog/2014/nov/14/russia-goes-on-decades-biggest-gold-buying-spree läst 141202
http://www.reuters.com/article/2014/11/11/us-russia-gold-cenbank-exclusive-idUSKCN0IV0FJ20141111?irpc=932 läst 141203
http://itar-tass.com/en/economy/764792 läst 141203
http://data.worldbank.org/indicator/GC.DOD.TOTL.GD.ZS läst 141203
xx http://rt.com/politics/208551-russia-governors-military-training/
läst 141203
xxi House
of Commons Defence Committee. Towards the next Defence and Security
Review: Part Two - NATO. 2013. Sid 7
xxii http://www.nato.int/cps/en/natohq/opinions_115098.htm
läst 141203
xxiii NATO.
Steadfast Jazz 2013 Fact Sheet. Sid
1-2
http://www.nato.int/cps/en/natolive/news_104648.htm läst 141203
http://www.nato.int/cps/en/natolive/news_104648.htm läst 141203
xxiv The
Jamestown Foundation. Järvenpää, Pauli. Zapad-2013 A View From
Helsinki. 2014. Sid 4-5, 8
House of Commons Defence Committee. Towards the next Defence and Security Review: Part Two - NATO. 2013. Sid 9-10
House of Commons Defence Committee. Towards the next Defence and Security Review: Part Two - NATO. 2013. Sid 9-10
xxv http://www.nato.int/cps/en/natohq/opinions_115098.htm
läst 141203
xxvi http://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_112964.htm
läst 141203
xxvii Ibid
xxviii http://online.wsj.com/articles/nato-struggles-to-muster-spearhead-force-to-counter-russia-1417459067
läst
141203
http://www.janes.com/article/46600/nato-approves-interim-rapid-response-force-for-2015 läst 141203
http://www.janes.com/article/46600/nato-approves-interim-rapid-response-force-for-2015 läst 141203
xxix http://online.wsj.com/articles/nato-struggles-to-muster-spearhead-force-to-counter-russia-1417459067
läst 141203
House of Commons Defence Committee. Towards the next Defence and Security Review: Part Two - NATO. 2013. Sid 22 – 26
House of Commons Defence Committee. Towards the next Defence and Security Review: Part Two - NATO. 2013. Sid 22 – 26
xxx http://www.svt.se/agenda/forsvarsexpert-enorma-brister-i-sveriges-forsvarskapcitet
läst 141203
Finlands Riksdag. Försvarets parlamentariska utredningsgrupp. 2014. Sid 2
Holström, Mikael. Den Dolda Alliansen. 2011. Sid 580-583
Finlands Riksdag. Försvarets parlamentariska utredningsgrupp. 2014. Sid 2
Holström, Mikael. Den Dolda Alliansen. 2011. Sid 580-583
xxxi http://hbl.fi/nyheter/2014-10-02/663186/forsvaret-behover-mangmiljardsatsningar
läst 141203
Finlands Riksdag. Försvarets parlamentariska utredningsgrupp. 2014. Sid 3
Finlands Riksdag. Försvarets parlamentariska utredningsgrupp. 2014. Sid 3
xxxii http://www.reuters.com/article/2013/06/04/us-russia-nato-idUSBRE9530UH20130604
läst
141203
http://www.dn.se/nyheter/sverige/expert-rysk-narvaro-i-ostersjon-del-i-krigsforberedelse/ läst 141203
http://swedish.ruvr.ru/2014_12_01/Arktis-Rysslands-guldreserv-1399/ läst 141203
http://www.dn.se/nyheter/sverige/expert-rysk-narvaro-i-ostersjon-del-i-krigsforberedelse/ läst 141203
http://swedish.ruvr.ru/2014_12_01/Arktis-Rysslands-guldreserv-1399/ läst 141203
xxxiii http://www.the-american-interest.com/2014/11/17/putin-targets-the-scandinavians/
läst
141203
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/finlands-president-vill-inte-ha-svenskt-sakerhetsvakuum_8845822.svd läst 141203
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/finsk-kritik-mot-svenska-forsvaret_8778836.svd läst 141203
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvar-med-tidsgrans_7789308.svd läst 141203
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bara-ett-omrade-kan-forsvaras-vid-krig_7860794.svd läst 141203
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/finlands-president-vill-inte-ha-svenskt-sakerhetsvakuum_8845822.svd läst 141203
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/finsk-kritik-mot-svenska-forsvaret_8778836.svd läst 141203
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvar-med-tidsgrans_7789308.svd läst 141203
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bara-ett-omrade-kan-forsvaras-vid-krig_7860794.svd läst 141203
xxxiv http://www.svd.se/nyheter/inrikes/natostyrka-kan-fa-agera-i-sverige_3855706.svd
läst
141203
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/annu-ett-beslut-om-fordjupat-samarbete-mellan-nato-och-sverige_3875180.svd läst 141203
http://www.aco.nato.int/finland-and-sweden-signing-a-memorandum-of-understanding-with-nato-for-operational-and-logistic-support.aspx läst 141203
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/annu-ett-beslut-om-fordjupat-samarbete-mellan-nato-och-sverige_3875180.svd läst 141203
http://www.aco.nato.int/finland-and-sweden-signing-a-memorandum-of-understanding-with-nato-for-operational-and-logistic-support.aspx läst 141203
xxxv Holström,
Mikael. Den Dolda Alliansen. 2011. Sid 125, 315-318, 439-440
xxxvi http://eng.kremlin.ru/news/22714
Läst 141125
xxxvii Frear,
Thomas, Kulesa, Lukasz, Kearns, Ian. Dangerous Brinkmanship. 2014.
Sid 2, 3, 6
xxxviii Ibid.
Sid 2 – 8
xxxix Ibid.
Sid 25
xl http://aco.nato.int/german-eurofighters-assigned-to-nato-air-policing-busy-in-estonia.aspx
läst 141129
xli http://en.delfi.lt/lithuania/defence/russia-accuses-nato-for-more-frequent-flights-near-baltic-states.d?id=66470970
läst 141129
xlii Frear,
Thomas, Kulesa, Lukasz, Kearns, Ian. Dangerous Brinkmanship. 2014.
Sid 1
xliii http://en.delfi.lt/central-eastern-europe/aggression-might-spread-in-europe-if-terrorist-russia-is-not-stopped-lithuanian-president.d?id=66449150
läst 141126
xliv http://en.itar-tass.com/russia/760908
läst 141126
xlv http://en.itar-tass.com/russia/760967
läst 141126
xlvi http://en.delfi.lt/lithuania/economy/economist-expects-russias-transport-blockade-to-be-short-lived.d?id=66490108
läst 141126
xlvii http://en.delfi.lt/lithuania/economy/russian-customs-officers-instructed-to-put-lithuanian-vehicles-under-extra-scrutiny.d?id=66492438
läst 141126
xlviii http://en.delfi.lt/central-eastern-europe/president-grybauskaite-russia-made-accusations-against-entire-europe.d?id=66492640
läst 141126
xlix http://www.ft.com/cms/s/0/8e28123e-5a09-11e4-8771-00144feab7de.html#axzz3L3lEDc2N
läst 141205
l http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ny-rysk-krankning-av-svenskt-luftrum_3932852.svd
läst
141205
http://www.expressen.se/nyheter/fler-ryska-attackplan-flogs-in-over-sverige/ läst 141205
http://www.expressen.se/nyheter/fler-ryska-attackplan-flogs-in-over-sverige/ läst 141205
li NATO.
Readiness Action Plan. 2014. Sid 1-2
lii http://www.stripes.com/news/1st-cavalry-soldiers-headed-to-poland-baltics-1.298091
läst 141206
liii Forss,
Stefan, Kiianlinna, Lauri, Inkinen, Pertti, Hult Heikki. The
Development Of Russian Military Policy And Finland. 2013. Sid
83-85
http://www.reuters.com/article/2014/10/01/us-ukraine-crisis-baltic-usa-idUSKCN0HQ33720141001 läst 141206
http://www.reuters.com/article/2014/10/01/us-ukraine-crisis-baltic-usa-idUSKCN0HQ33720141001 läst 141206
liv http://www.un.org/depts/los/clcs_new/submissions_files/submission_rus.htm
Läst 141130
lv Förenta
Nationerna. Oceans and the law of the sea Report of the
Secretary-General. 2002. Sid 9-10
lvi http://barentsobserver.com/en/arctic/2014/04/putin-readies-arctic-territorial-claims-07-04
Läst 141130
lvii http://swedish.ruvr.ru/2014_12_01/Arktis-Rysslands-guldreserv-1399/
läst 141206
lviii http://www.ui.se/nyheter/arktis-oljan-och-klimatet.aspx
läst 141206
lix http://geology.com/articles/arctic-oil-and-gas/
läst 141206
lx http://svenska.yle.fi/artikel/2014/11/02/ryssland-pa-frammarsch-i-arktis
läst
141206
http://swedish.ruvr.ru/2014_12_01/Arktis-Rysslands-guldreserv-1399/ läst 141206
http://swedish.ruvr.ru/2014_12_01/Arktis-Rysslands-guldreserv-1399/ läst 141206
lxi http://en.itar-tass.com/russia/756979
läst
141126
http://barentsobserver.com/en/security/2014/02/russia-reorganize-military-forces-arctic-17-02 läst 141126
http://barentsobserver.com/en/security/2014/02/russia-reorganize-military-forces-arctic-17-02 läst 141126
lxii http://en.itar-tass.com/russia/748847
läst
141127
http://rbth.co.uk/news/2014/11/25/part_of_western_central_eastern_military_districts_forces_to_be_attached_41659.html läst 141128
http://rbth.co.uk/news/2014/11/25/part_of_western_central_eastern_military_districts_forces_to_be_attached_41659.html läst 141128
lxiii http://sputniknews.com/military/20141028/1014050027.html
läst 141127
lxiv http://en.itar-tass.com/russia/755608
läst 141128
lxv http://en.itar-tass.com/russia/755542
läst 141128
lxvi http://en.itar-tass.com/russia/755608
läst 141128
http://en.itar-tass.com/russia/752120 läst 141128
http://en.itar-tass.com/russia/752120 läst 141128
lxvii http://en.itar-tass.com/russia/752208
läst 141128
lxviii http://en.itar-tass.com/russia/754590
läst 141128
lxix http://barentsobserver.com/en/security/2014/11/new-s-400-missiles-protect-kola-peninsula-19-11
läst 141126
lxx http://en.itar-tass.com/russia/760498
läst 141126
http://en.itar-tass.com/russia/749039 läst 141126
http://en.itar-tass.com/russia/760851 läst 141126
http://en.itar-tass.com/russia/749039 läst 141126
http://en.itar-tass.com/russia/760851 läst 141126
lxxi http://en.itar-tass.com/russia/756979
läst 141126
lxxii http://en.itar-tass.com/russia/752616
läst 141127
lxxiii Försvarsmakten.
Arménytt Nr 1/2013. Sid 30
Forss, Stefan, Kiianlinna, Lauri, Inkinen, Pertti, Hult Heikki. The Development Of Russian Military Policy And Finland. 2013. Sid 84-85, 90
The International Institute For Strategic Studies. The Military Balance. 2012. Sid 197
Boltenkov, Dmitry, Gayday, Aleksey, Karnaukhov, Anton, Lavrov, Anton, Tseluiko, Vyacheslav. Russia's New Army. 2011. Sid 91
Hedenskog, Jakob, Vendil Pallin, Carolina. Rysk militär förmåga i ett tioårsperspektiv. 2013. Sid 91
Forss, Stefan, Kiianlinna, Lauri, Inkinen, Pertti, Hult Heikki. The Development Of Russian Military Policy And Finland. 2013. Sid 84-85, 90
The International Institute For Strategic Studies. The Military Balance. 2012. Sid 197
Boltenkov, Dmitry, Gayday, Aleksey, Karnaukhov, Anton, Lavrov, Anton, Tseluiko, Vyacheslav. Russia's New Army. 2011. Sid 91
Hedenskog, Jakob, Vendil Pallin, Carolina. Rysk militär förmåga i ett tioårsperspektiv. 2013. Sid 91
lxxiv http://www.vg.no/nyheter/utenriks/forsvaret/unik-video-saa-naer-er-russiske-og-norske-jagerfly-langs-norskekysten/a/23346710/
läst 141206
Forsvaret. Forsvarets årsrapport. 2013. Sid 24
Forsvaret. Forsvarets årsrapport. 2013. Sid 24
lxxv http://www.jamestown.org/regions/russia/single/?tx_ttnews[pointer]=2&tx_ttnews[tt_news]=43094&tx_ttnews[backPid]=48&cHash=7392091c4b7e99dbd9e13c5d92302832#.VIIbCaJBMic
läst 141205
Läger är så allvarligt så att försv makten borde ha en öppen budget för att nå målen.
SvaraRaderaAmbitiös artikel. Bra jobbat och tack för den.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDet blev lite fel. Jag försöker igen:
SvaraRaderaJag tänker att Ryssland kan tänkas försöka hitta sprickor i de svensk-finska relationerna. De hoppas på att det ena landet inte ska ansöka om Natomedlemskap utan att det andra landet gör gemensam sak, och att det därför inte kommer att bli något medlemskap för något av länderna. På det sättet är Sannfinländarna farliga som arbetat för att ta ifrån den svensktalande delen av Finlands befolkning medborgerliga rättigheter. Det kan komma att slå tillbaka mot dem själva. Jag tror att Finland är mer beroende av att haka på ett svenskt medlemskap än vad Sverige är beroende av att haka på ett finskt medlemskap. Finland kan nog med Natos ögon sett lättare offras än Sverige. Det kan försätta Finland i en svår sits om Sverige ansluter sig till Nato utan ett samagerande med Finland.
Strålande sammanställning. Som vanligt.
SvaraRaderaDu blev snabbt hörsammad om repövningsförslagen.
Förefaller som tidsplanen kan gå snabbare än skissat. Ryska flygaktiviteterna över Östersjön mycket omfattande idag. Det rör på sig och det känns inte positivt.
Teater.
SvaraRaderaDet verkliga kriget är mellan petro-dollar och alla andra. "Är ni inte med oss, så är ni mot oss" Bush
Att inte betrakta den realiteten och ha den fullt klar för sig är första steget mot att göra om historiska misstag.
Nilsson, vad hindrar Ryssland att börja basera sin råvaruexport på guld i stället ifall det är det man vill? Saddam Hussein och Muammar Kadaffi gjorde just det och vi vet hur det gick. Putin sitter starkare och gör det inte ändå. Alltså vill han inte. Hans ambitioner är geopolitiska och militära och därför är petro-dollar inte en direkt fråga. Hade den varit det hade Ryssland redan bytt. Kina likaså.
RaderaIngen kan matcha USA militärt. Däremot är de sårbara finansiellt och såväl Ryssland som Kina sitter på det vapnet. Inget de kommer använda förrän de upplever att de verkligen behöver.
Jägarchefens analyser är primärt militära. Gedigna och mycket bra. Men visst vore det någon gång intressant om någon kunde göra en vägd analys av de övriga kompletterande möjliga vapen som finns. Psyops, finansiella, elektroniska.
Gronvita.
SvaraRaderaKinas ekonomi är också sårbar. Kom ihåg Asienkrisen 1997-1998. USA är fortfarande starkt ekonomiskt och då tänker jag framförallt på dynamiken. USA är innovativt dynamiska. Det är inte USA som påverkas negativt nu när sanktioner mot Ryssland har införts.
Roger Klang