Sammanfattning
Finlands
nekande av inresetillstånd för den Ryska delegationens deltagande i
mötet med OSSE Parlamentariska församling, 05-09JUL2015, utifrån
EU inreseförbud mot individer på dess sanktionslista. Kommer
troligtvis få påverkningar på de Finsk-Ryska relationerna, likväl
kommer detta troligtvis utnyttjas som en språngbräda för hårdare
retorik mellan Ryssland och EU.
Analys
Det
Finländska Utrikesministeriet har beslut om att neka
inresetillstånd1 för sex (6) av totalt 15 delegater ur
Rysslands delegation till OSSE möte i Helsingfors 05-09JUL2015.2
Beslutet skall ha fattats efter konsultationer med dels andra EU
länder dels OSSE, varav enligt ryska uppgifter det enbart skall ha
varit tre (3) till fyra (4) nationer inom OSSE som motsatt sig
deltagandet av parlamentarikerna som står på EU sanktionslista.3
De sex (6) som nekats inresetillstånd står på EU sanktionslista.
Bland
de som nekats inresetillstånd är bl.a. Ryska Dumans talman, Sergej
Narysjkin, Ordföranden för Dumans kommitté i
internationella frågor, Alexey Pushkov, och Dumans
ordförande i kommittén för Oberoende Staters Samvälde, Eurasiska
integration och förbindelser med landsmän, Leonid Slutsky,4
såldes är det väldigt högt uppsatta individer som nekats
inresetillstånd.
De
Ryska delegaterna skulle delta i ett möte med OSSE Parlamentariska
församling i Finland.5 Ser man till det beslut som EU
tagit avseende inreseförbud, för ett antal individer i Ryssland, så
stipulerar texten att OSSE verksamhet är undantaget inreseförbudet.6
Om det nu omfattar all OSSE verksamhet eller enbart del av, framgår
ej av texten. Dock menar Finland på att möten med OSSE
Parlamentariska församlingen ej omfattas av undantaget.7
En
omedelbar Rysk konsekvens av det nekade inresetillståndet, för sex
(6) av de 15 delegaterna, blev att ingen ur delegationen kommer åka
till Finland.8 OSSE mötet kommer av Ryssland
representeras med dess Finländske ambassadör. Likväl kommer man ej
deltaga med någon delegation vid 40 års jubileet för
undertecknandet av Helsingforsöverenskommelsen, som en konsekvens av
det nekade inresetillståndet.9
De
ryska reaktionerna har inte låtit sig vänta. Ordföranden i
kommittén för utrikesfrågor i Ryska Parlamentets överhus,
Konstantin Kosachev, jämför beslutet med att ej
skicka någon delegation överhuvudtaget, med Rysslands
Premiärminister 1998-99, Jevgenij Primakov, välkända
vändning över Atlanten och inställande av statsbesök i USA 1999,
i protest mot NATO bombningar av bl.a. Serbien.10
Likväl så anser han att i framtiden så bör internationella
organisationers konferenser ej genomföras i nationer som är en del
i sanktionerna riktad mot Ryssland.11
Ryska
Utrikesministeriet delgav även sin syn på beslutet, till Finlands
Ambassadör. Där man menar på, att det Finska beslutet är, enl.
TASS "Russia regarded such moves as openly unfriendly"
medan YLE säger att ambassadören delgivits att "beslutet
var illvilligt". Likväl ansåg man att detta skadar de
Finsk-Ryska relationerna.12
Ordförande
i Rysslands federala råd (Ryska Parlamentets Överhus), Valentina
Matvijenko, har även uttalat sig i frågan. Dels menar hon på
att detta visar hur stater som är medlemmar i EU har förlorat all
sin suveränitet och självständighet. Dels menar hon även på att
detta är ett sätt av EU för att tysta Rysslands röst vid OSSE
mötet.13 Här åsyftar hon troligtvis de två
(2) förslagen som skulle framläggas, varav den ena var
förbud mot sanktioner mot parlamentariker och den andra var
åtgärder för att motverka spridning av nazism.14
Ryska
utrikesministeriets talesman för mänskliga rättigheter, demokrati
och rättsstatliga principer, Konstantin Dolgov, har
även uttalat sig i frågan. Enl TASS så skall han bl.a. sagt, "This
is a highly unfriendly step in Finnish-Russian relations, a step that
won’t facilitate their fruitful development and that’s obvious"
och "In line with international law, the Finnish authorities
have definite obligations while hosting events sponsored by
international organizations - the OSCE in this case".15
Rysslands
representant i OSSE, Andrej Kelin, menar på att det
Finländska beslutet underminerar grundfundamenten för europeisk
säkerhet och samarbete. Likväl menar han på att ett prejudikat nu
har skapats, där man kan välja att frysa ut nationer eller
delegater vid internationella konferenser.16
Duman har även fördömt det Finländska agerandet och menar på att
beslutet kan få negativa konsekvenser för säkerheten och det
politiska klimatet på den Europeiska kontinenten.17
Den
Ryska Duman förefaller även övervägt och överväger fortfarande
införande av sanktioner mot Finland p.g.a. det fattade beslutet.18
Enligt uppgifter skall det röra sig om möjliga restriktioner mot
virkeshandeln mellan Finland och Ryssland.19 Realiseras
restriktionerna mot Finland, så är det ett tydligt tecken på ett
markant förändrat politiskt klimat mellan de båda länderna.
Vad
vi således har är en rad kraftfulla uttalanden från den Ryska
sidan, vad som är särskilt intressant att notera, är hur TASS
refererar till ordet "unfriendly" medan YLE istället
använder ordet "illvilligt", för en som hastigt
läser texten, kanske det ej har någon större betydelse. Dock i
ordbrytandes verkliga konst, diplomati, vägs varje ord tungt,
varpå "unfriendly" och "illvilligt"
korrelerar ej med varandra, om "unfriendly" har
utnyttjas så har ett verkligt tungt budskap skickats. Det man
särskilt bör notera är att det från den ryska sidan inte var
vilka parlamentariker som helst, man hade valt att skicka.
Bild 1. Ryska Karelen. |
Om
vi ser till helheten, så kan detta beslut ej kommit som en
överraskning för Ryssland. Dels förefaller det tagit osedvanligt
lång tid för att lämna besked om inresetillstånd från Finland
till Ryssland, varpå man redan där från Rysk sida bör annat
något. Dels så var sex (6) av de 15 delegaterna uppsatta på
EU-sanktionslista och Finland hade genomfört konsultationer både
med EU och OSSE i frågan, varpå Ryssland genom sina kanaler bör ha
blivit varse om vad som var på gång.
Ser
vi ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv så råder det ej, i
dagsläget, någon spänd situation mellan Ryssland och Finland. Dock
lät sekreteraren i det ryska statliga säkerhetsrådet, Nikolaj
Patrusjev, meddela under våren 2015, att man såg
revanschistiska tongångar och aktiviteter hos finländska
organisationer, som via icke-statliga organisationer, försöker
påverka situationen i det Ryska Karelen.20
Bild 2. Rysk "intressesfär" mht BMF förmåga. |
Därtill
skall även tilläggas att Rysslands tidigare Generalstabschef,
Nikolaj Makarov, redovisade, 2011, en hotbildskarta,21
där bl.a. länder som man ansåg gjorde territoriella anspråk på
Ryssland var redovisade. Finland utpekades där som ett av de
länderna, varav Karelen var det landområde man ansåg de gjorde
anspråk på. Utöver detta var han även mycket tydlig i ett
statsbesök 2012 i Finland med att, Finska övningar tillsammans med
NATO men även det Nordiska militära samarbetet utgjorde ett
militärt hot mot Ryssland, likväl som han kritiserade militära
övningar i östra Finland.22 Dock det mest
kända, är den kartbild som han visade under sitt statsbesök, 2012,
där en tydlig Rysk intressesfär framgick, där NATO under inga
omständigheter fick utplacera BMF, Ballistiskt Missilförsvar,
där Finland och stora delar av Sverige ingick.23
Ett
Finländskt närmande eller medlemskap i NATO har Ryssland ett
flertal gånger24 förklarat kommer mötas upp
med motåtgärder, dock är det oklart vad som åsyftas med detta,
vid den Finske Presidentens, Sauli Niinistö, senaste
statsbesök till Ryssland, så framlade Rysslands President, Vladimir
Putin, att Finland gjorde bäst i att vara militärt
alliansfri.25
Ur
ett säkerhetspolitiskt perspektiv, förefaller det vara tydligt att
Ryssland ser Finland som en del av sin intressesfär, möjligtvis
även som en del av sitt s.k. "nära utland".
Detta har sina historiska rötter, i modern tid, i den politik
Finland tvingades föra under efterkrigstiden, gentemot
Sovjetunionen, som främst yttrade sig genom den s.k. VSB-pakten,
Vänskaps-, samarbets- och biståndspakten, men även
Paasikivi–Kekkonen-linjen.
En
faktor som även måste vägas in i detta är att Finland sedan
29MAJ2015 har en ny regering.26 Det är således
en väldigt ny regering med ett flertalet nya ministrar på sina
poster, främst inom den säkerhetspolitiska delen av den finska
regeringen.27 Likväl måste man väga in att
de facto är det styrande partiet, Sannfinländarna,
i Finland är ett EU-kritiskt parti.28
Dock har man i sin regeringsförklaring valt att skriva att man
skall iaktta, EU gemensamma riktlinjer i förhållande till
Ryssland.29
Inleder
vi med det Finska beslutet, så förefaller en diskussion skett med
dels EU dels OSSE, hur man skall tolka begreppet EU har fastslagit,
rörande OSSE, i sitt beslut rörande inreseförbud till EU-länderna
av vissa ryska medborgare. En tolkning, av antingen den finska
regeringen eller EU, måste således ha skett att OSSE
parlamentariska församling ej omfattas av inresetillståndet.
Ser
vi då på den uppkomna situationen så ställdes Finland helt enkelt
inför ett moment 22. Antingen så går man emot EU
sanktionslista och därmed skapar en tydlig splittring inom EU, eller
så går man emot Ryssland genom att följa EU sanktionslista, med
risken att skapa ett kärvare politiskt klimat mellan Finland och
Ryssland som konsekvens. Oaktat för Finland så blir konsekvensen
negativ i vilket av valen man väljer.
Likväl
blir situationen en s.k. "win-win" situation för
Ryssland. Hade Finland valt att släppa in delegaterna som stod på
EU-sanktionslista hade en tydlig splittring uppstått inom EU, vilket
man hade tjänat på. Likväl nekas delegaterna inresetillstånd, så
öppnas möjligheten att föra en helt annan diplomatisk retorik
gentemot främst Finland men även Europa som helhet.
Inom
Rysk militär teoribildning så kan man ofta läsa om begreppet
reflexiv kontroll, detta kan givetvis även utnyttjas i
ej militära sammanhang. Grunden i reflexiv kontroll är att man
tvingar ens motpart att agera utifrån en egen arrangerad spelplan.
Ser man till militära sammanhang handlar det ofta om att förleda en
motståndare, till att agera på ett specifikt sätt, så att man
själv kan uppnå sina målsättningar.30
Bild 3. Finlands "moment 22". |
En
möjlighet blir således att Finland avsiktligt ställdes inför ett
val, släpp in våra delegater eller inte. Dels som en prövning av
den nya Finska regeringen dels för att framtvinga en reaktion. Ser
vi till det rådande säkerhetspolitiska klimatet, så skulle det ej
vara omöjligt att Ryssland "prövat" den nya finska
regeringen.
Möjligheten
finns även för Ryssland att höja det retoriska tonläget gentemot
Europa som helhet, utifrån det fattade beslutet. Vilket förefaller
vara det mest troliga alternativet som kommer ske, om man ser till
de, till dags datum, genomförda uttalandena. Det Finländska
beslutet förefaller utnyttjas som en "språngbräda".
Kommer
detta påverka de Finsk-Ryska relationerna? Utan tvekan, väger man
samman det säkerhetspolitiska läget tillsammans med det Finska
beslutet, så kommer detta på ett eller annat sätt påverka
relationerna. Lägg därtill att man övervägde/överväger
sanktioner mot Finland kring beslutet. Restriktioner och sanktioner
har vid flertalet tillfällen utnyttjas mot de Baltiska staterna av
Ryssland för att påvisa sitt missnöje i olika frågor, varpå det
är mycket intressant att detta även har uppkommit mot Finland, som
likt de baltiska staterna är ett direkt grannland till Ryssland. Jag
är således inte lika övertygad som Finlands President, som bedömer
att detta ej kommer sätta några djupare spår i relationerna mellan
Finland och Ryssland. Då detta måste ses som en av de mest tydliga
politiska markeringarna mot Ryssland av Finland sedan andra
världskrigets slut.
Slutsatser
- Inledningsvis kan vi rätt säkert slå fast att arvet från Paasikivi–Kekkonen-linjen, troligtvis, har ett väldigt begränsat handlingsutrymme i Finländsk utrikes- och säkerhetspolitik. Hade den linjen varit mer tongivande hade det finländska beslutet, troligtvis, varit av en annan art.
-
Därefter bör detta ses som en första prövning, "sondering av terrängen", från Rysk sida av den nya finska regeringen och hur den har tänkt att agera i de Finsk-Ryska relationerna, eller om man så vill, i det utrikespolitiska "spelet" mellan länderna.
-
Avslutningsvis kommer detta troligtvis påverka de långsiktiga relationerna mellan Finland och Ryssland, till vilken grad är oklart, men som minst kommer det retoriska och politiska klimatet mellan de två nationerna bli en aningen kallare och kärvare.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Finlands
Utrikesministerium 1
(Engelska)
Journal of Slavic
Military Studies 1
(Engelska)
Regeringen 1
(Svenska)
Rysslands Röst 1
(Svenska)
Rysslands
Utrikesministerium 1
(Engelska)
Sannfinländarna 1
(Svenska)
SvD 1
(Svenska)
Västra Nyland 1
(Svenska)
Slutnoter
1
Finska Utrikesministeriet. Twitter, Juli 01, 2015,
https://twitter.com/Ulkoministerio/status/616199125512646656
2
YLE. Brunell, Eva. Ryssland
kallade finländsk ambassadör till samtal.
2015.
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/07/01/ryssland-kallade-finlandsk-ambassador-till-samtal
Hämtad 2015-07-01
3
YLE. Dahlström, Sebastian. Ryssland
deltar inte i OSSE-mötet i Finland.
2015.
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/07/01/ryssland-deltar-inte-i-osse-motet-i-finland
Hämtad 2015-07-01
TASS.
Finland sides with
Baltic States when it imposes entry bans on Russian deputies —
lawmaker. 2015.
http://tass.ru/en/russia/805267
Hämtad 2015-07-01
4
TASS. Finland’s
decision to deny entry to Russian delegates is ill-intentioned —
OSCE envoy. 2015.
http://tass.ru/en/russia/805357
Hämtad 2015-07-01
5
TASS. Russia will
not participate in OSCE session in Helsinki despite calls from the PA
head. 2015.
http://tass.ru/en/russia/805426
Hämtad 2015-07-02
6
Europeiska unionen. RÅDETS
BESLUT 2014/145/GUSP om restriktiva åtgärder mot åtgärder som
undergräver eller hotar Ukrainas territoriella integritet,
suveränitet och oberoende.
Europeiska unionens officiella tidning No. 78 (2014): 16.
7
Hufvudstadsbladet. "Rysslands
reaktion väntad".
2015.
http://hbl.fi/nyheter/2015-07-02/761488/rysslands-reaktion-vantad
Hämtad 2015-07-03
Rysslands
Utrikesministerium. Twitter, Juli 03, 2015.
https://twitter.com/mfa_russia/status/616971212326072320
8
Ibid.
9
TASS. Finnish
ambassador in Moscow summoned to the Russian Foreign Ministry.
2015. http://tass.ru/en/russia/805366
Hämtad 2015-07-01
10
TASS. Finland’s
decision to deny entry to Russian delegates is ill-intentioned —
OSCE envoy. 2015.
http://tass.ru/en/russia/805357
Hämtad 2015-07-01
11
TASS. Countries
organizing international events should not take part in sanctions —
senator. 2015.
http://tass.ru/en/russia/805394
Hämtad 2015-07-02
12
TASS. Finnish ambassador in Moscow summoned to the Russian Foreign
Ministry. 2015. http://tass.ru/en/russia/805366
Hämtad 2015-07-01
YLE.
Brunell, Eva. Ryssland kallade finländsk ambassadör till samtal.
2015.
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/07/01/ryssland-kallade-finlandsk-ambassador-till-samtal
Hämtad 2015-07-01
13
TASS. Finland’s
move to deny entry to top Russian MP pushed by EU — upper house
speaker. 2015.
http://tass.ru/en/russia/805276
Hämtad 2015-07-01
14
TASS. Russia will
not participate in OSCE session in Helsinki despite calls from the PA
head. 2015.
http://tass.ru/en/russia/805267
Hämtad 2015-07-02
15
TASS. Finland’s
denial of entry to Duma speaker short-sighted, says diplomat.
2015. http://tass.ru/en/russia/805396
Hämtad 2015-07-02
16
TASS. Finland sets
dangerous precedent denying entry to Russian delegation — Russia’s
OSCE envoy. 2015.
http://tass.ru/en/russia/805755
Hämtad 2015-07-03
17
TASS. State Duma
condemns Finland’s decision to deny entry to Russian delegation.
2015. http://tass.ru/en/russia/805779
Hämtad 2015-07-03
18
Hufvudstadsbladet. Ryska duman övervägde sanktioner mot Finland.
2015.
http://hbl.fi/nyheter/2015-07-03/761658/ryska-duman-overvagde-sanktioner-mot-finland
Hämtad 2015-07-04
19
Hufvudstadsbladet. Ryssland kan införa restriktioner på
virkeshandeln. 2015.
http://hbl.fi/nyheter/2015-07-04/761668/ryssland-kan-infora-restriktioner-pa-virkeshandeln
Hämtad 2015-07-04
20
SvD. Laurén,
Anna-Lena. Rysk
säkerhetstopp varnar för Finland.
2015.
http://www.svd.se/rysk-sakerhetstjanst-varnar-for-finland_4423363
Hämtad 2015-07-02
Rysslands
Röst. Finska
nationalister utövar inflytande på Karelens befolkning.
2015.
http://se.sputniknews.com/swedish.ruvr.ru/news/2015_03_19/Finska-nationalister-utovar-inflytande-pa-Karelens-befolkning-1666/
Hämtad 2015-07-02
21
Thomas, Timothy L.
Recasting The Red
Star. Fort
Leavenworth: Foregin Military Studies Office. 2011. E-bok. Sida
102-103
22
Hufvudstadsbladet.
Lydén, Marianne. Niinistö:
Makarovs analys var felaktig.
2012.
http://hbl.fi/nyheter/2012-06-07/niinisto-makarovs-analys-var-felaktig
Hämtad 2015-07-02
Västra
Nyland. Jansén, John-Erik. Muller
från öster. 2012.
http://vastranyland.fi/opinion/ledare/2012-06-07/muller-fran-oster
Hämtad 2015-07-02
23
Forss, Stefan.
Kiianlinna, Lauri. Inkinen, Pertti. Hult, Heikki. The
Development of Russian Military Policy and Finland.
Helsinki: National Defence University. E-bok. Sida 14
24
Reuters. Koranyi,
Balazs. NATO
expansion in Nordics would force Russian response: Medvedev.
2013.
http://www.reuters.com/article/2013/06/04/us-russia-nato-idUSBRE9530UH20130604
Hämtad 2015-07-02
Hufvudstadsbladet.
Laurén, Anna-Lena. "Vill
ni vara med och starta ett tredje världskrig?".
2014.
http://hbl.fi/nyheter/2014-06-08/616261/vill-ni-vara-med-och-starta-ett-tredje-varldskrig
Hämtad 2015-07-02
Reuters.
Soldatkin, Vladimir. Rosendahl, Jussi. Russia
says concerned by Finland, Sweden moves toward closer ties with NATO.
2015.
http://www.reuters.com/article/2015/04/12/us-russia-crisis-nato-idUSKBN0N30D220150412
Hämtad 2015-07-02
25
YLE. Lehmus, Liisa.
Putin: Alliansfrihet är den bästa garantin för Finlands säkerhet.
2015.
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/16/putin-alliansfrihet-ar-den-basta-garantin-finlands-sakerhet
Hämtad 2015-07-02
26
Hufvudstadsbladet.
Finland får ny
regering. 2015.
http://hbl.fi/nyheter/2015-05-29/757202/finland-far-ny-regering
Hämtad 2015-07-02
27
Statsrådet.
Statsminister Juha
Sipiläs regering.
2015. http://valtioneuvosto.fi/sv/sipila/regeringen
Hämtad 2015-07-02
28
Sannfinländarna. På
Svenska. 2015.
https://www.perussuomalaiset.fi/kielisivu/pa-svenska/
Hämtad 2015-07-02
29
Regeringens
publikationsserie 11/2015. Strategiskt
program för statsminister Juha Sipiläs regering.
Helsingfors: Statsrådets Kansli. E-bok. Sida 36
30
Thomas, Timothy L.
Russia’s Reflexive
Control Theory and the Military.
Journal of Slavic Military Studies 17. no 2 (2004): 237.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar