Sammanfattning
Under
perioden 14-22JUN2016 genomförde de ryska väpnade styrkorna en
oförberedd mobiliserings- samt beredskapskontroll. Kontrollen kom
att omfatta samtliga militärdistrikt i Ryssland. Bedömt var
kontrollen av mindre omfattning, 15-20,000 deltagare, dock skall
storleken på kontrollen ej misstolkas. Denna kontroll visar tydligt
på att vi befinner oss i en klart försämrad säkerhetspolitisk
miljö, då oförberedda kontroller av mobiliseringssystem påbörjas
har man nått en tydlig brytpunkt, där som minst Ryssland ser en
möjlig regional konflikt framför sig. Detta är bedömt en av flera
kommande oförberedda kontroller av de ryska mobiliseringssystemet.
Analys
Bild 1. Rysslands militärdistrikt. |
Allmänt.
Klockan 07:00, Moskva tid, den 14JUN2016 påbörjades dels en
beredskapskontroll, dels en mobiliseringskontroll av de ryska väpnade
styrkorna, beordrad av Rysslands President, Vladimir Putin,
kontrollen skulle genomföras intill 22JUN2016.1
Beredskaps- och mobiliseringskontrollen beordrades omfatta samtliga
militärdistrikt (MD) d.v.s. Västra, Centrala, Södra och Östra (MD
V, C, S och Ö). Ett, okänt, antal depåer beordrades även delta i
mobiliseringskontrollen samt motta reservister därtill pårusta
dessa reservister med personlig och befattningsspecifik utrustning.
Därtill beordrades lednings- och sambandsförband till
fältgruppering, för där leda verksamheten från fältstaber.
Kontrollen skall, enligt vissa uppgifter, omfattat totalt 64 militära
förband och 9 högre militära institutioner samt berört över 30
regioner.2
Den
övergripande målsättningen med den genomförda beredskaps- och
mobiliseringskontrollen var utvärdering av de ryska väpnade
styrkornas förmåga i händelse av en konflikt kunna försvara
Ryssland. Fyra (4) områden skulle särskilt utvärderas inom ramen
för kontrollen, Ledningsförmåga, Mobiliseringsförmåga,
Tygmaterielförråd och avslutningsvis Intendenturmaterielförråd.
Fyra (4) arbets-/utvärderingsgrupper upprättades, inom den ryska
Generalstaben, i syfte att utvärdera beredskaps- och
mobiliseringskontrollen.3 Bedömt korrelerar
utvärderingsgruppernas områden med de beordrade
utvärderingsområdena.
Det
ryska försvarsministeriet informerade även militärattachéerna i
Moskva samt OSSE avseende mobiliserings- och beredskapskontrollen,
därtill påtalade man att kontrollen ej bryter mot Wiendokumentet
från 2011.4 NATO Generalsekreterare, Jens
Stoltenberg, kom beröra kontrollen vid en presskonferens,
15JUN2016, där han påtalade att dessa oanmälda
beredskapskontroller ej skapar transparens och förutsägbarhet
mellan de båda parterna.5 Det ryska Försvarsministeriets
talesperson, Igor Konashenkov, tillbakavisade skarpt
kritiken från NATO generalsekreterare och påtalade att kontrollen
ej bröt mot Wiendokumentet, därtill ansåg han att det hela rörde
sig om ryssofobisk hysteri inför NATO toppmöte i Warzawa6
som genomförs 08-09JUL2016.
Jörgen
Elfving påtalar även ett intressant faktum, avseende kontrollen, i
en artikel hos The Jamestown Foundation, vilket
är tidpunkten för undertecknandet av den årliga ordern för
inkallelse av reservister, vilket skedde 11JUN2016.7
Inkallelse av värnpliktig personal, styrs genom en order som
utfärdas av Rysslands president. Utformningen av denna order är
genom åren likformig där det, bedömt då innehållet ej
publiceras, är punkt 2 och 3 som reglerar tidpunkter, antal
o.dyl. som skall inkallas för perioden den gäller. Sett till en
tioårs period, för att erhålla en normalbild, så undertecknas
normalt denna order i perioden December till Februari, vid två
tillfällen har man fallit utanför denna period, det ena var 2014,
då ordern undertecknades 27JUN2014 och det andra tillfället är nu
2016, då den undertecknades 11JUN2016.8
Bild 2. Finnmarksregionen. |
I
sammanhanget är det värt att notera att den norska Försvarsmakten
även påbörjade en beredskapskontroll den 14JUN2016, enligt vissa
uppgifter enbart några timmar efter den ryska påbörjades. Enligt
den norska Försvarsmakten, hade deras beredskapskontroll planlagts
på högre stabsnivå, under ett antal månader innan genomförandet.9
Övningen omfattade förband ingående i den s.k. "Brigad Nord",
kontrollen syftade bl.a. till att öva förflyttning av förband över
längre avstånd, stöd till samhället och egna interna rutiner.
Förband förflyttades även från Troms till Finnmark.10
Vad
avser Finnmark är det värt att notera vid övningen "Joint
Viking" som genomfördes ifjol, 2015, var det den största
övningen som genomförts i regionen sedan 1967. Dock hade
övningsområdet valts redan 2013, d.v.s. innan spänningarna mellan
Ryssland och de Västliga länderna tydligt accentuerades, genom den
fortsatt pågående konflikten i Ukraina.11 Det är även
värt att notera, att 1968 genomförde Sovjetunionen en mycket
överraskande övning som bokstavligen tog Norge på sängen.
Sovjetiska förband stod mer eller mindre på den gemensamma gränsen
mellan Norge och Sovjetunionen i Finnmark.12
Genomförande.
Inledningsvis skall det påtalas att i publicerande stund, 21JUL2016,
har ytterst lite publicerats avseende denna beredskaps- och
mobiliseringskontroll, jämfört med tidigare beredskapskontroller
som relativt omfattande har beskrivits av både rysk media men även
det ryska Försvarsministeriet. Därtill har rapporteringen i sociala
medier, vad jag kunnat se, varit mycket sparsam rörande denna
beredskapskontroll, det som skrivits har på ett eller annat sätt
kunnat härledas åter till rapporteringen i rysk media samt hos det
ryska Försvarsministeriet.
Beskrivningen
avseende genomförandet av beredskaps- och mobiliseringskontrollen
kommer genomföras utifrån respektive dygnsrapportering som
framkommit. Där ryska Försvarsministeriets, RIA Novosti och de
väpnade styrkornas tv kanal utnyttjas som källor i huvudsak.
Under
den 14JUN2016, förefaller kontrollen främst omfattat lednings- och
betjäningsförband samt mobiliserings-/förband/personal. Lednings-
och betjäningsförbanden har dels larmats dels påbörjat packning
och förberedelser inför fältgruppering.
Mobiliserings-/förbanden/personalen har genomfört förberedelser
för att dels motta reservister dels pårusta reservister med
personlig och befattningsspecifik utrustning.13 Därtill
har ett antal federala myndigheter samt militära vidtagit åtgärder
för att dels inkalla reservister dels agera för att motta dessa vid
dess inställelseplatser.14
Under
den 15JUN2016, förefaller lednings- och betjäningsförbanden
fältgrupperat inom de olika militärdistrikten.15 Inom
det södra militärdistriktet (MD S), förefaller man öva i en
telestörd miljö, därtill fanns särskilt avdelad personal för att
skydda ledningsplatsen inom MD S mot jägar- och spaningsförband.16
Inom MD Ö, rapporteras även om att högre stabsförband
fältgrupperats, där skyddas stabsplatsen av militärpolis-,
luftvärns- och CBRN-förband.17 Inom MD V och S
rapporteras det om reservister som har anlänt till sina
inställelseplatser, för att påbörja pårustning.18
Därtill beslutas att reservisterna får ersättning utifrån grad
och befattning, det vill säga enligt samma premisser som anställda
soldater, under sin tjänstgöring vid mobiliseringskontrollen.19
Bild 3. Leningrad Oblast. |
Under
den 16JUN2016, förefaller den Kaspiska flottiljen, enligt RIA
Novosti rapportering deltagit i kontrollen och, avvärjt ett
simulerat flygangrepp. Ett 20-tal fartyg skall med olika vapensystem
nedkämpat två (2) SU-24 samt två (2) SU-25 som simulerade en
motståndare som genomförde låg anflygning.20 Inom MD V
rapporteras att artillerister har anlänt sin inställelseplats21
samt påbörjat pårustning i LUGA, därtill skall kontroll av tyg-
samt intendenturmateriel genomförts vid förråd i Leningrad
Oblast.22 Därtill rapporteras från MD V att dess
lednings- och betjäningsförband löser sina uppgifter bl.a. i
telestörd miljö.23 Från MD C rapporteras att officerare
ur den ryska Generalstaben har visiterat tyg- och intendenturförråd,
i Omsk Oblast.24 Inom MD S utsattes sambandsförband,
grupperade i Rostov oblast, för eldöverfall av jägarförband.
Sambandsförbanden lyckades dels försvara sin gruppering, dels
vidmakthålla samband gentemot högre chef.25 Från MD Ö
rapporteras att stabspersonalen ur militärdistriktsstaben befinner
sig fältgrupperad, tillsammans med lednings- och sambandsförband.26
Bild 4. Krasnodar kraj. |
Den
17JUN2016 rapporteras från MD S att reservister pårustats, i
Krasnodar kraj, bl.a. signalister samt förare.27 Därtill
genomförde även Rysslands Försvarsminister, Sergei Shoigu,
visitation av materielstatus vid ett eller flera förråd inom
Krasnodar kraj. Han påtalade även där att vis fordonsmateriel
skulle prövas genom att utnyttjas för längre förflyttningar. Han
samtalade även med de inkallade reservisterna under sin
visitation.28 Inom MD Ö, i Primorje kraj, förefaller ett
ingenjörsförband pårustat, med reservister som genomfört sin
grundutbildning så långt tillbaka i tiden som för 30 år sedan
d.v.s. under tiden för Sovjetunionen.29 Därtill
rapporterar man från MD Ö att dess deltagande lednings- och
sambandsförband erhållit order om att omgruppera till nytt
grupperingsområde ca 300 km ifrån sitt nuvarande. Under
omgrupperingen skall samband bibehållas mot högre chef samt
underställda förband.30 Från MD C, Omsk Oblast,
rapporterar man att pansarskyttefordon tagits ut från
tygmaterielförådd samt utnyttjas inom ramen för kontrollen.31
Bild 5. Omsk Oblast. |
Den
18JUN2016 rapporterar man från MD S att de inkallade reservisterna
kommer genomföra en ca 200 km lång fordonsmarsch till övningsfält
vid Molkino i Krasnodar kraj. Väl vid marschmålet skall förbandet,
ett sambandskompani, genomföra övningar i bl.a. upprättande av
radiolänk, eldexercis, fältarbetstjänst och sjukvårdstjänst.32
Från MD C rapporteras att reservisterna, bedömt kompani ur ett
mekaniserat förband, genomfört förflyttning till ett övningsfält
inom Omsk Oblast. Där har de genomfört grundläggande övningar
samt skjutövningar med pansarskyttefordon, BMP. De inkallade
reservisternas avslutande övningen kommer omfatta samordning inom
kompani vad avser anfalls- och försvarsstrid. Därtill har
reservisterna utbildats i fältarbetstjänst, sambandstjänst samt
orientering.33 I en allmänt hållen artikel, från det
ryska Försvarsministeriet, beskrivs övningsverksamheten för de
inkallade reservisterna. De förefaller ska genomföra en längre
förflyttning, lösa befattningsspecifika uppgifter samt
repetitionsutbildas på befattningsspecifik materiel och allmänna
soldatkunskaper. Därtill förefaller man upprättat fältläger med
bl.a. möjligheter till fälttvätt, utspisning, daglig sjukvård
o.dyl. för de inkallade reservisterna. Reservisterna skall även
utvärderas och i förekommande fall inplaceras på andra
befattningar eller befordras.34
Bild 6. Primorskij kraj. |
Den
20JUN2016, rapporterar man från MD S att en bataljon ur en
motoriserad brigad, stationerad i Dagestan, har försatts i
larmberedskap inom ramen för kontrollen samt genomfört förflyttning
till anbefallt övningsområde vid Adanak.35 Från MD Ö
rapporteras att reservister även inkallas på ön Sachalin i
Ochotska havet. Fältläger skall ha upprättas för de inkallade
reservisterna. Därtill delger man att cirka 4,000 soldater, bedömt
reservister samt kontinuerligt tjänstgörande, deltar i kontrollen
inom tre områden, Sacha och Primorskij kraj samt Sachalin Oblast.36
Den 21JUN2016 skriver det ryska Försvarsministeriet i en allmän
artikel att reservisterna ur MD V, C, Ö genomfört förflyttning om
ca 300 km efter pårustning. Därtill övat med befattningsspecifik
utrustning och genomfört övningar inom ramen för respektive
typförbandsområde.37 Från MD Ö rapporteras att den
upprättade ledningsplatsen blivit utsatt för eldöverfall av,
bedömt, jägarförband. Särskilt avdelat förband ur militärpolisen
försvarade stabsplatsen, därtill utsattes man även för angrepp
med kemiska vapen. Luftangrepp genomfördes även mot stabsplatsen
varvid luftvärnsförband försvarade lednings- och
sambandsförbanden.38
Bild 7. Rostov oblast. |
Den
22JUN2016 rapporter MD V att dess inkallade reservister har genomfört
artilleriskjutning under både dager som mörker vid LUGA. Därtill
skall de genomfört maskeringsövningar samt snabbgruppering av
artilleripjäser under marsch.39 Från MD S rapporteras
att de inkallade reservisterna ur sambandskompaniet arbetat i
telestörd miljö samt upprätthållit samband med olika
sambandsmedel. Därtill har särskilda fokusområden har varit
försvar av egen gruppering samt maskering.40 Från MD Ö
rapporteras att den fältgrupperade stabsplatsen befunnit sig i
kontaminerat område av kemiska stridsmedel, varvid staben fick lösa
sina uppgifter i skyddsutrustning, därefter genomfördes sanering av
personal samt utrustning.41 Därtill rapporterar man från
MD Ö att Rysslands vice Försvarsminister genomfört visitation av
ett, okänt, antal förråd.42
Den
23JUN2016 rapporterar MD V att dess lednings- och sambandsförband
för militärdistriktsstaben är åter vid sina ordinarie
grupperingsplatser. Under kontrollen skall de upprätthållit bl.a.
satellitsamband, telefoni och telegrafi. Därtill skall de övat på
olika metoder för att dölja lednings- och sambandsförbanden under
kontrollen.43 Från MD Ö rapporterar man att vice
försvarsminister skall visiter ett tygmaterielförråd med
stridsvagnar samt pansarskyttefordon.44 Det är dock
oklart om detta är samma visitation som omnämns 22JUN2016 eller om
det är en ny. Den 24JUN2016 rapporter MD S att den
bataljonsstridsgrupp ur den motoriserade brigaden som blev
ianspråktagen för kontrollen åter är vid sin ordinarie
grupperingsplats. Bataljonsstridsgruppen skall övat högintensiv
strid i en komplex miljö, därtill skall man övat luftförsvar. MD
S rapporterar även att dess ledningsförband skall upprätthållit
samband i telestörd miljö och bl.a. lagt ca 30 km trådsamband
under kontrollen.
Den
andra armén. Ryssland genomför som bekant en omfattande
militärreform i syfte att öka de väpnade styrkornas förmåga till
väpnad strid. Dels omfattar denna reform materieltillförsel, dels
omfattar reformen organisatoriska förändringar av de väpnade
styrkorna.45 En vital del i detta reformprogram är även
övergången från en massmobiliserings armé till en kontrakterad
och professionell armé. Dock bibehålls en mobiliseringskomponent av
grundutbildad värnpliktig personal, om än i mindre omfattning än
tidigare.46
Markstridsbrigaderna
består, bedömt, i dagsläget av en eller flera kontrakterade
bataljoner. Inom MD V förefaller man ha tillgång till mellan 20 –
30 bataljonsstridsgrupper, ur marininfanteri –
luftlandsättningsförband samt markstridsförband, bestående av
kontrakterad personal, som kan påbörja lösandet av uppgifter med
kort förvarning.47 Utöver detta består brigaderna av
inneliggande värnpliktig personal som kan utnyttjas i varierande
grad beroende på vart de befinner sig i sin grundutbildning, samt
tidigare grundutbildad personal som är krigsplacerad, dock kan dessa
enbart kallas in genom inkallelseorder.48
Det
ryska personalförsörjningssystemet av värnpliktiga, i dess
krigsorganisation d.v.s. krigsplaceringar, förefaller, bygga på en
kategori indelning, om tre (3) stycken åldersindelningar. Den första
(1) åldersindelningen är 18-35 år, den andra (2) är 36-45 år och
den avslutande tredje (3) är 45-50 år.49 Detta systemet
bygger helt och hållit på den tidigare sovjetiska åldersindelningen
av värnpliktig personal.50 Denna personalkategori kan
jämföras med den svenska GSS/P (Gruppbefäl, Soldater och
Sjömän/Plikt). Reservofficerare indelas även i tre (3)
åldersindelningar, den första är upptill 45 år, den andra (2) är
mellan 45-50 år och den tredje (3) är 50-55 år, överstar och
generaler delas in i två (2) ålderskategorier.51
Det
reformarbete som genomförts med de ryska väpnade styrkorna under
dels 1990-talet dels det inledande 2000-talet, kom att förändra
dels dess grundorganisation markant dels dess krigsorganisation. Det
tidigare mobiliseringssystemet kom att överges, då Ryssland ej såg
framför sig storsakliga konflikter, utan enbart konflikter i sitt
närområde.52 Detta kom att leda till en kraftig
nedskalning av depå organisationen, materiel o.dyl. överlämnades
bl.a. till andra myndigheter.53 Ytterst syftade alla dessa
åtgärder till att skapa en organisation som snabbt kan respondera
på uppkomna kriser och/eller konflikter, utan den relativt långa
start sträcka som en mobiliseringsorganisation innehar.54
En
intressant problematik som uppstår och har uppstått, är
uppbindningsrisken för de ryska väpnande styrkorna. En modern
konflikt kan som bekant utvecklas snabbt och därtill även vara över
väldigt snabbt. Däremot så är vägen till att "vinna freden"
väldigt lång och binder upp förband dels kanske i det tidigare
operationsområdet dels i anslutning till det tidigare
operationsområdet.55 Något som man kan se har skett för
Ryssland dels vad avser de tidigare konflikterna i Tjetjenien men
även Georgien dels nu senare hur förband har bundits upp gentemot
den Ukrainska gränsen. Detta leder i grund och botten till att
förmågan för att snabbt kunna möta ett nytt hot nedgår
drastiskt, då förbanden är uppbundna antingen i eller i nära
anslutning till tidigare operationsområden.
Denna
s.k. uppbindningsrisk och det förändrade säkerhetspolitiska läget,
aktualiserar, troligtvis, återigen behovet av att pröva och
utveckla den kvarvarande mobiliseringsorganisationen i Ryssland, för
dess väpnade styrkor. Detta blir dock tvådelat, dels krävs en väl
fungerande organisation som kan mobilisera snabbt utifrån hur dagens
konflikter kan utvecklas.56 Dels sett till doktrinärt
tänkande krävs större truppmassor för att kunna möta en regional
konflikt vilket det förändrade säkerhetspolitiska läget, i
grunden handlar om.57 Sett utifrån dessa två faktorer,
blir uppgiften att detta skulle vara den största kontrollen sedan
2010 av mobiliseringssystemet58 för de ryska väpnande
styrkorna mycket intressant, ffa. då den även, förefaller,
genomförts som en oförberedd kontroll av hur systemet fungerar.
Mobiliseringsberedskap.
Fortsatt i dagens Ryssland, förefaller det militär kommissariatet
inneha en avgörande funktion för mobiliseringsberedskapen av de
ryska väpnade styrkorna.59 Enkelt beskrivet är det
militära kommissariatet de som, på lokal nivå, genomför
mönstring, därefter handhar krigsplaceringarna för den utbildade
personalen, d.v.s. de ryska väpnade styrkornas reserv, som finns för
krigsförbanden inom sitt geografiska område. Därtill handhar de
även repetitionsutbildning och ekonomiska frågor för de ryska
väpnande styrkorna på lokal nivå. Den mest snarlika organisationen
i Sverige torde vara totalförsvarets rekryteringsmyndighet (TRM).
Bild 8. Visualisering av personaluppfyllning. |
Den
tidigare Sovjetiska, och under minst inledningen av 2000-talet även
ryska förbandsindelningen, bestod av tre (3) olika kategorier av
förband. Kategori 1 (rysk benämning A), Kategori 2 (B) och Kategori
3 (C). Enkelt beskrivet är det dels vilken personal uppfyllnad
förbanden har, dels vilken materiel uppfyllnad samt status och
modernitet på förbandets utrustning. Kategori B och C förbanden
hade/har olika mobiliseringstid, kategori B skulle vara stridsberedda
efter tre (3) dygn, medan Kategori C förbanden hade/har kravet
personaluppfyllda inom sju (7) dygn och stridsberedda efter 60
dygn.60
Ovanstående
system, baserades och fungerade lämpligt med den tidigare två (2)
åriga värnpliktstjänstgöring i Sovjetunionen och Ryssland. Vid
övergången till en, ett (1) årig värnplikt, så torde systemet ej
fungera. Således är, troligtvis, kategori A förbanden de förband
som har en mycket hög uppfyllnad av kontrakterad personal, övriga
förband, vilket bedömt är en huvuddel, är att betrakta som
kategori B och C förband, enligt den tidigare kategoriseringsmallen.
Huruvida detta system eller ett snarlikt system fortsatt tillämpas i
Ryssland, får ses som något oklart, men som kommer belysas längre
fram i inlägget så torde fortsatt så vara fallet.
Utöver
ovanstående förbandsindelning har det även funnits och eventuellt
finns, renodlade mobiliseringsförband med mycket låg
personaluppfyllnad, d.v.s. kaderbemanning på sin höjd.61
Till mobiliseringsberedskapen för de ryska väpnade styrkorna får
även ses det högsta överkommandots strategiska
reserver. Vilket får ses som mobiliseringsreserven, vilket
enkelt beskrivet är ersättningsförband,62 huruvida
denna organisation fortfarande finns kvar får ses som oklart, dock
m.h.t. dess utnyttjande under andra världskriget och fortsatt under
tiden för Sovjetunionen, så torde det finnas kvar i någon
omfattning m.h.t. Rysslands historiska metodbetoning inom dess
väpnade styrkor. Därtill är en möjlig indikator på det, den
fortsatt stora materielreserven som finns kvar i Ryssland.
Utöver
de kontrakterade soldaterna, de värnpliktiga som sedan i huvudsak
övergår till att bli krigsplacerad personal, förefaller det även
finnas ytterligare en komponent, kontrakterade reservister.63
Dessa kontrakterade reservister förefaller vara organiserade i
territorialförsvarsbataljoner inom respektive militärdistrikt i
Ryssland. Uppgifterna förefaller vara skydd mot spanings- och
sabotageförband, stödja ordningsmakt i fred och krig samt stödja
samhället vid svåra påfrestningar.64
Ryssland,
bedöms, i dagsläget inneha cirka två (2) miljoner65
reservister, det vill säga tidigare värnpliktiga, som kan inkallas
i händelse av en mobilisering. Övningar med inkallelser av
reservister i olika omfattning har genomförts under de senaste åren,
inom ramen för olika övningar. Vad som ej, förefaller,
kontrolleras i lika stor omfattning är den depåorganisation som
skall pårusta dessa reservister.66 Vilket
förklarar varför ett av de uttalade målen67
med denna kontroll var, kontroll av materielstatusen i de olika
förråden för de väpnade styrkornas mobiliseringsorganisation.
I
sammanhanget avseende mobiliseringsberedskap är det intressant att
notera de övriga åtgärder som Ryssland just nu genomför, inom
ramen för det ryska begreppet mobilizatsiya, vilket enkelt
beskrivet på svenska och inom vår nomenklatur får ses som
totalförsvarsåtgärder. Ser man till helheten, så har Ryssland och
institutionerna i det ryska samhället sedan 2010-11 påbörjat en
gradvis höjning av beredskapen och förmågan att möta hot på
olika sätt, över hela konfliktskalan d.v.s. förmågan att kunna
mobilisera samhällets samlade förmåga, för att kunna möta olika
hot.68 Den nu genomförda kontrollen av
mobiliseringsförmågan av de väpnade styrkorna är således enbart
en del av de övergripande åtgärderna som nu tydligt börjar
framträda i Ryssland. Dessa, sedan tidigare vidtagna, åtgärder
bekräftas indirekt av den Kanadensiska säkerhetstjänsten som öppet
skriver att Ryssland förbereder sig för krig.69
Bedömning.
Den genomförda beredskaps- och mobiliseringskontrollen måste ses i
en större kontext, än enbart en kontroll av de ryska väpnade
styrkorna, som tidigare nämnts är den kontexten, de övriga
totalförsvarsåtgärder som under en längre tid vidtagits i
Ryssland. Dock är de genomförda momenten direkt kopplade till de
ryska väpnade styrkornas åtgärder, men återigen denna beredskaps-
och mobiliseringskontroll bör sättas in i perspektivet att Ryssland
har vidtagit och fortsätter att vidta en stor mängd åtgärder som
täcker hela konfliktskalan från inre oroligheter till öppet krig.
Sett
till kontrollen av mobiliseringsfunktionen bör den skett relativt
oförberett, då ordern för vilka inkallelser som skulle genomfördes
fastställdes 11JUN2016. Dock som i allt annat genomförs det remiss-
och beredningsarbeten, men för den stora massan torde inkallelserna
varit okända. Vilket innebär att den ryska generalstaben troligtvis
fick en relativt korrekt bild av vilken faktisk förmåga Ryssland
har för att genomföra mobilisering av den krigsplacerade personal,
men även den faktiska materielstatus vid de visiterade depåerna.
Den
svenska rapporteringen och debatten i sociala medier har främst
cirkulerat kring storleken på denna beredskaps- och
mobiliseringskontroll, inte vad den de facto innebär. Några
faktiska siffror förefaller, i publicerande stund 20JUL2016, ej
delgivits av de ryska väpnade styrkorna, förutom de 4,000 inom MD
Ö det rapporteras om, varpå det blir en bedömning kring hur många
som faktiskt deltagit. Ser vi dock det som ett riktvärde att 4,000
deltagit inom respektive militärdistrikt, varvid troligtvis
kontinuerligt tjänstgörande och reservister är inräknad, så är
det ej över 12,000 som deltagit, vilket får ses som en trolig
siffra. I sammanhanget är det intressant att notera att man
förefaller inkallat, artilleri-, ingenjörs-, sambands- och
pansarskytteförband med reservister utifrån vad som rapporterats
hos de olika militärdistriktens presstjänster.
Därtill
förefaller samtliga militärdistriktsstaber samt dess underställda
betjäningsförband deltagit i kontrollen, bedömt har även övade
delar ur den ryska Generalstaben deltagit. Som minst bör detta
omfattat cirka 1,000 individer i respektive militärdistrikt och som
mest 2,000, således 4,000 – 8,000 individer. Därtill så får man
troligtvis inräkna civila tjänstemän samt militära för att
möjliggöra mobiliseringsförberedelserna dessa torde ej varit mer
än 500 i respektive militärdistrikt, således som mest 2,000.
Därtill förefaller den Kaspiska flottiljen och en mindre flyg del
varit involverad, detta torde som mest involverat 500 individer och
då är det väl tilltaget med servicepersonal o.dyl. Lägger vi även
till en ”okänd” faktor om 5,000 individer, så överstiger
kontrollen bedömt ej över 30,000 individer. Ett rimligt antagande
är således att kontrollen omfattat som mest cirka 20,000 –
30,000, som minst 10,000 – 15,000, varpå 15,000 – 20,000 får
ses som ett troligt värde.
Sett till siffran 64
förband som skall ha deltagit kan siffran 15,000 – 20,000 te sig
väldigt liten, men då skall man ha i åtanke att t.ex. depåerna
anses vara förband osv. Varpå man ej skall stirra sig blind på
mängden förband som deltagit. Därtill skulle de rört sig om
omfattande inkallelser av reservister så skulle det genererat
motåtgärder som minst hos de baltiska staterna, likt under den s.k.
”Ryska Adventen”, vilket ej skede nu, vilket får ses som en av
de tydligaste indikatorerna på att kontrollen var av mindre
karaktär.
Nedan följer ett
försök till en schematisk beskrivning av hur kontrollen genomförts:
-
Inledningsvis förefaller stabs- och betjäningsförband fältgrupperat i syfte att kunna leda respektive militärdistrikt från fält. Samtidigt genomfördes inkallelser av reservister inom samtliga militärdistrikt samt förberedelser påbörjades för att inskriva och pårusta reservisterna vid olika depåer inom militärdistrikten. Detta genomfördes under dygn ett (1) och två (2) inom respektive militärdistrikt.
-
Därefter påbörjades pårustning samt grundläggande repetitionsutbildning på olika materielslag samt tjänstegrenar av reservisterna. Fortsatt förefaller ledning genomfört från fält. Detta genomfördes under dygn 3-4. Därtill förefaller de inkallade reservisterna, inom samtliga militärdistrikt, genomfört en längre omgruppering, för att vid marschmålet påbörja lösande av praktiska uppgifter. Här förefaller även reservisterna underställts stående förband, dock är detta en bedömning utifrån vissa övningsmönster som rapporteras.
-
Därefter förefaller mer tillämpande övningsmoment genomförts för de olika förbandstyperna som varit inkallade. Slutligen har återmarsch samt vård och tillhörande avrustning genomförts för de inkallade reservisterna samt de kontinuerligt tjänstgörande förbanden, förefaller, genomfört motsvarande åtgärder bortsett från avrustning.
Bedömt
det, scenario, som övats är inledningsskedet av en konflikt d.v.s.
ett kraftigt försämrat säkerhetspolitiskt läge har inträffat,
varvid de ryska väpnade styrkorna genomför en partiell eller allmän
mobilisering. Därefter har personalpåfyllnad genomförts hos
förband med den inkallade personalen efter stridsvärdes höjande
åtgärder genomförts vid ett bakre säkert område, d.v.s.
personalpåfyllnad enligt kategori B förband, som därefter påbörjat
lösande av uppgifter. Verksamheten förefaller leds från fält av
respektive militärdistrikt.
Därtill
ser man till de genomförda visitationerna av depåerna samt
inkallelserna av olika förmågor av reservister, så torde en
relativt god bild erhållits av materielstatusen, även vid de ej
visiterade depåerna. Vilket troligtvis visar på att detta är den
första, av flera, oförberedda kontrollen av mobiliseringssystemet,
i syfte att klarlägga vilka övriga delar, som skall kontrolleras
vid de kommande kontrollerna. Troligtvis kommer vi under de kommande
12 – 24 månaderna se en gradvis uppbyggnad av
mobiliseringssystemet genom ej förberedda kontroller, likt man
genomförde mot de kontinuerligt tjänstgörande förbanden under
2013.
Detta
innebär att troligtvis kommer nästkommande års strategiska övning,
Zapad-2017, innehålla en tydlig del av mobiliserad personal, i syfte
att utvärdera denna komponent av de väpnade styrkorna. Därtill så
har, då, tillräckligt många årskullar hunnit grundutbildats på
nya materiel som tillförts under 2010-talet för att kunna ge en
rättvisande bild, av hur väl förbanden kan tänkas användas i
händelse av en konflikt. Bedömt blir den stora prövningen för
mobiliseringssystemet under 2018, då den strategiska övningen
genomförs inom MD Ö, därtill är man ej förhindrad av
truppbegränsningar inom den regionen, som i MD V.
Slutsatser
Tre generella
slutsatser avseende beredskaps- och mobiliseringskontrollen:
-
Den genomförda kontrollen visar tydligt på att vi befinner oss i en försämrad säkerhetspolitisk situation, då mobiliseringssystemet hos de ryska väpnande styrkorna börjar prövas med oförberedda kontroller, innebär det att dels den ryska generalstaben, dels de styrande inom Ryssland ej håller det för orimligt att, som minst, en regional konflikt kan utbryta.
-
Som tidigare nämnts är detta, bedömt, inledningen av en serie med dels föranmälda kontroller, dels oförberedda kontroller av mobiliseringssystemet, som, bedömt, kommer ha sin första hållpunkt under Zapad-2017 och sin slutkontroll under Vostok-2018. Oförberedda kontroller av dels kontinuerligt tjänstgörande personal, dels reservister kommer skapa en mycket svårtydd underrättelsebild för de västliga underrättelsetjänsterna och riskerar utlösa olika beredskapshöjningar.
-
Påbörjande av kontroller och därmed även förbättringar av de ryska väpnade styrkornas mobiliseringssystem visar även på att den ryska Generalstaben anser att man har för få förband, vilket styrker teorin kring en möjlig "uppbindningseffekt" av förband längs de tidigare och pågående konfliktområdena inom Rysslands närområde.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Chatham House 1
(Engelska)
Forsvaret 1
(Norska)
Garant-Servis 1
(Ryska)
Gazeta.ru 1
(Ryska)
Kremlevskaya pressa
1
(Ryska)
NATO 1
(Engelska)
Teabeamet 1
(Engelska)
The Jamestown
Foundation 1
(Engelska)
The Center on Global
Interests 1
(Engelska)
Vedomosti 1
(Ryska)
Voyenno-promyshlennyy
kur'yer 1 (Ryska)
Boltenkov, Dmitry.
Gayday, Aleksey. Karnaukhov, Anton. Lavrov, Anton. Tseluiko,
Vyacheslav. Russia's New Army. Moscow : Centre
for Analysis of Strategies and Technologies, 2011.
The International
Institute for Strategic Studies. Military Balance 2016.
Routledge : Oxford, 2016.
U.S. Army. The
Soviet Army: Troops, Organization, and Equipment. Washington DC :
Headquarters, Department of the Army, 1991.
Ulfving, Lars. Rysk
krigskonst. Stockholm : Krigsvetenskapliga instutitionen,
Försvarshögskolan, 2005
Slutnoter
1
Ministerstvo oborony Rossiyskoy Federatsii. V
Vooruzhennykh
Silakh
Rossii
nachalas'
ocherednaya
vnezapnaya
proverka
boyegotovnosti
voysk.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087147@egNews
Hämtad 2016-07-20
2
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. Polevyye
punkty
upravleniya
shtabov
Zapadnogo,
Yuzhnogo,
Tsentral'nogo
i
Vostochnogo
voyennykh
okrugov
vydvigayutsya
v
naznachennyye
rayony.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087212@egNews
Hämtad 2016-07-20
Yuliya,
Lashkina. Ob"yavlennaya
neozhidannaya
proverka
v
VS
RF
kosnetsya
vsekh
voyennykh
okrugov
—
Minoborony
RF.
2016.
http://krpress.ru/2016/06/14/obyavlennaya-neozhidannaya-proverka-v-vs-rf-kosnetsya-vseh.html
Hämtad 2016-07-20
3
RIA Novosti. Aleksandr
Khrolenko. Vstayot
strana
ogromnaya:
pochemu
NATO
boitsya
proverki
boyegotovnosti
Rossii.
2016. http://ria.ru/analytics/20160615/1448130963.html
Hämtad 2016-07-20
4
TASS. Defense
Ministry
informs
foreign
attaches
of
snapchecks
in
Russian
army.
2016. http://tass.ru/en/defense/881873
Hämtad 2016-07-20
5
NATO. Press
conference
by
NATO
Secretary
General
Jens
Stoltenberg
following
the
meeting
of
the
NATO-Ukraine
Commission
at
the
level
of
Defence
Ministers.
2016.
http://nato.int/cps/en/natohq/opinions_132488.htm?selectedLocale=en
Hämtad 2016-07-20
6
TASS. Russian
Defense
Ministry
denies
violations
of
military
transparency
rules
in
Europe.
2016. http://tass.ru/en/defense/882143
Hämtad 2016-07-20
7
The Jamestown
Foundation. Elfving, Jörgen. Russia’s
June 2016 Snap Exercise: Same Old Story, but With a New Touch.
2016.
http://www.jamestown.org/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=45560&tx_ttnews%5BbackPid%5D=7&cHash=e1546bd62b459afc1b31ff6a5e3ab8ed#.V3ToZXWLRE5
Hämtad 2016-07-20
8
Rossiyskoy gazety. Ukaz
Prezidenta Rossiyskoy Federatsii ot 11 iyunya 2016 g. N 283 "O
prizyve grazhdan Rossiyskoy Federatsii, prebyvayushchikh v zapase, na
voyennyye sbory v 2016 godu".
2016. https://rg.ru/2016/06/17/priziv-dok.html
Hämtad 2016-07-20
Rossiyskoy
gazety. Ukaz
Prezidenta Rossiyskoy Federatsii ot 5 fevralya 2015 g. N 53 "O
prizyve grazhdan Rossiyskoy Federatsii, prebyvayushchikh v zapase, na
voyennyye sbory v 2015 godu".
2015. https://rg.ru/2015/02/06/prizyv-dok.html
Hämtad 2016-07-20
Rossiyskoy
gazety. Ukaz
Prezidenta Rossiyskoy Federatsii ot 27 iyunya 2014 g. N 471"O
prizyve grazhdan Rossiyskoy Federatsii, prebyvayushchikh v zapase, na
voyennyye sbory v 2014 godu".
2014. https://rg.ru/2014/06/30/sbory-dok.html
Hämtad 2016-07-20
Dokipedia.
Ukaz Prezidenta RF
ot 29 dekabrya 2012 g. N 1712 "O prizyve grazhdan Rossiyskoy
Federatsii, prebyvayushchikh v zapase, na voyennyye sbory v 2013
godu". 2016.
http://dokipedia.ru/document/5187220
Hämtad 2016-07-20
Rossiyskoy
gazety. Ukaz
Prezidenta Rossiyskoy Federatsii ot 8 fevralya 2012 g. N 147 "O
prizyve grazhdan Rossiyskoy Federatsii, prebyvayushchikh v zapase, na
voyennyye sbory v 2012 godu".
2012. https://rg.ru/2012/02/13/ukaz-dok.html
Hämtad 2016-07-20
Rossiyskoy
gazety. Ukaz
Prezidenta Rossiyskoy Federatsii ot 21 yanvarya 2011 g. N 72 "O
prizyve grazhdan Rossiyskoy Federatsii, prebyvayushchikh v zapase, na
voyennyye sbory v 2011 godu".
2011. https://rg.ru/2011/01/25/prizyv-dok.html
Hämtad 2016-07-20
Rossiyskoy
gazety. Ukaz
Prezidenta Rossiyskoy Federatsii ot 19 fevralya 2010 goda N 225 "O
prizyve grazhdan Rossiyskoy Federatsii, prebyvayushchikh v zapase, na
voyennyye sbory v 2010 godu".
2010. https://rg.ru/2010/04/22/sbory-site-dok.html
Hämtad 2016-07-20
Garant-Servis.
Ukaz Prezidenta RF
ot 4 yanvarya 2009 g. N 29 "O prizyve grazhdan Rossiyskoy
Federatsii, prebyvayushchikh v zapase, na voyennyye sbory v 2009
godu". 2009.
http://base.garant.ru/194658/
Hämtad 2016-07-20
Dokipedia.
Ukaz Prezidenta RF
ot 1 fevralya 2008 g. N 122 "O prizyve grazhdan Rossiyskoy
Federatsii, prebyvayushchikh v zapase, na voyennyye sbory v 2008
godu". 2016.
http://dokipedia.ru/document/5187225
Hämtad 2016-07-20
Dokipedia.
Ukaz Prezidenta RF
ot 26 dekabrya 2006 g. N 1454 "O prizyve grazhdan Rossiyskoy
Federatsii, prebyvayushchikh v zapase, na voyennyye sbory v 2007
godu". 2016.
http://dokipedia.ru/document/5187226
Hämtad 2016-07-20
Dokipedia.
Ukaz Prezidenta RF
ot 20 fevralya 2006 g. N 141 "O prizyve grazhdan Rossiyskoy
Federatsii, prebyvayushchikh v zapase, na voyennyye sbory v 2006
godu". 2016.
http://dokipedia.ru/document/5187227
Hämtad 2016-07-20
9
Norsk rikskringkasting.
Lindi, Marte. Lieungh, Erik. Kræmer, Morten H. Hæren
øver på å reagere raskere i nord.
2016.
https://www.nrk.no/finnmark/haeren-over-pa-a-reagere-raskere-i-nord-1.12998358
Hämtad 2016-07-20
10
Forsvaret. Uvarslet
øvelse styrker beredskapen.
2016.
https://forsvaret.no/aktuelt/pressemeldinger/beredskapsoevelse-i-haeren
Hämtad 2016-07-20
11
Norsk rikskringkasting.
Klo, Allan. Hesla, Gyda K. 22
millioner kilo kjøretøy på veiene i Finnmark nå.
2015.
https://www.nrk.no/finnmark/stor-militaerovelse-i-gang-finnmark-1.12249552
Hämtad 2016-07-20
12
Norsk rikskringkasting.
Sæbø, Halvard M. Sovjet-hæren
kom overraskende.
2003.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_troms_og_finnmark/finnmark/2928949.html
Hämtad 2016-07-20
13
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. Polevyye
punkty upravleniya shtabov Zapadnogo, Yuzhnogo, Tsentral'nogo i
Vostochnogo voyennykh okrugov vydvigayutsya v naznachennyye rayony.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087212@egNews
Hämtad 2016-07-20
14
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. V
Vooruzhennykh Silakh Rossii nachalas' ocherednaya vnezapnaya proverka
boyegotovnosti voysk.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087147@egNews
Hämtad 2016-07-20
15
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. V
khode vypolneniya uchebnykh zadach uzlami svyazi podvizhnykh punktov
upravleniya obespechivayetsya ustoychivoye i nepreryvnoye
prokhozhdeniye signalov upravleniya.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087225@egNews
Hämtad 2016-07-20
16
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy
Federatsii. Brigada upravleniya TSVO, podnyaty po trevoge, pristupila
k vypolneniyu postavlennykh uchebnykh zadach.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087223@egNews
Hämtad 2016-07-20
17
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. Polevoy
punkt upravleniya Vostochnogo voyennogo okruga razvernut v khode
vnezapnoy proverki boyegotovnosti.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087294@egNews
Hämtad 2016-07-20
18
RIA Novosti. Rezervisty
nachali pribyvat' v voinskiye chasti v khode proverki VS Rossii.
2016. http://ria.ru/defense_safety/20160615/1448039281.html
Hämtad 2016-07-20
19
RIA Novosti. Rezervisty
poluchat denezhnoye dovol'stviye za vnezapnuyu proverku VS Rossii.
2016. http://ria.ru/defense_safety/20160615/1448010376.html
Hämtad 2016-07-20
20
RIA Novosti. Na
Kaspii proshlo ucheniye PVO s privlecheniyem 20 korabley i aviatsii.
2016. http://ria.ru/defense_safety/20160616/1448547978.html
Hämtad 2016-07-20
21
TvZvezda. Vnezapnaya
proverka rezervistov startovala v Leningradskoy oblasti.
2016. http://tvzvezda.ru/news/forces/content/201606161427-aosr.htm
Hämtad 2016-07-20
22
RIA Novosti. Proverka
bazy khraneniya i remonta vooruzheniya i tekhniki prokhodit v
Lenoblasti. 2016.
http://ria.ru/defense_safety/20160616/1448778196.html
Hämtad 2016-07-20
23
RIA Novosti. Svyazisty
YUVO nachali trenirovku v khode vnezapnoy proverki boyevoy
gotovnosti. 2016.
http://ria.ru/defense_safety/20160616/1448494975.html
Hämtad 2016-07-20
24
RIA Novosti. Pod
Omskom Genshtab v khode vnezapnoy proverki otsenivayet bazy
khraneniya oruzhiya.
2016. http://ria.ru/defense_safety/20160616/1448476257.html
Hämtad 2016-07-20
25
TvZvezda. Svyazisty
otbili ataku «vraga» v Rostovskoy oblasti. 2016.
http://tvzvezda.ru/news/forces/content/201606161106-31u9.htm
Hämtad 2016-07-20
RIA
Novosti. Voyennyye YUVO otrazili ataki "diversantov" na
uzly svyazi. 2016.
http://ria.ru/defense_safety/20160616/1448513213.html
Hämtad 2016-07-20
26
TASS. V
khode vnezapnoy proverki boyegotovnosti v VVO razvernut polevoy punkt
upravleniya. 2016.
http://tass.ru/sibir-news/3367732
Hämtad 2016-07-20
27
TvZvezda. Rezervistov
v Krasnodarskom kraye podnyali po trevoge.
2016. http://tvzvezda.ru/news/forces/content/201606171025-9er7.htm
Hämtad 2016-07-20
28
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. Ministr
oborony Rossii proveril khod vnezapnoy proverki boyevoy i
mobilizatsionnoy gotovnosti v Krasnodarskom kraye.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087502@egNews
Hämtad 2016-07-20
29
TvZvezda. Rezervisty
raskonserviruyut voyennuyu tekhniku v Primor'ye.
2016. http://tvzvezda.ru/news/forces/content/201606171524-dg8k.htm
Hämtad 2016-07-20
30
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. V
khode vnezapnoy proverki v VOV polevoy punkt upravleniya poluchil
vvodnuyu na smenu rayona.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087460@egNews
Hämtad 2016-07-20
31
TvZvezda. Na
poligony Omskoy oblasti vyveli zakonservirovannuyu bronetekhniku.
2016. http://tvzvezda.ru/news/forces/content/201606171011-4bc8.htm
Hämtad 2016-07-20
32
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. V
ramkakh vnezapnoy proverki v Krasnodarskom kraye rezervisty YUVO
vydvinulis' na poligon dlya boyevogo slazhivaniya.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087612@egNews
Hämtad 2016-07-20
33
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. Omskiye
rezervisty vspominayut navyki vypolneniya uprazhneniy boyevykh
strel'b. 2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087611@egNews
Hämtad 2016-07-20
34
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. Tekhnika
i vooruzheniye na bazakh khraneniya proveryayetsya marshami.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087610@egNews
Hämtad 2016-07-20
35
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. Motostrelkovaya
brigada TSVO v Dagestane podnyata po trevoge dlya provedeniya KSHU.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087742@egNews
Hämtad 2016-07-20
36
TASS. Na
Sakhaline proveryayut rabotu voyennykh komissariatov oblasti.
2016. http://tass.ru/armiya-i-opk/3382424
Hämtad 2016-07-20
37
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. Prizvannyye
iz zapasa rezervisty v sostave podrazdeleniy prokhodyat boyevoye
slazhivaniye. 2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087865@egNews
Hämtad 2016-07-20
38
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. Podrazdeleniya
okhrany podvizhnogo punkta upravleniya VVO unichtozhili diversantov
uslovnogo protivnika.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087832@egNews
Hämtad 2016-07-20
39
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. Rezervisty
artilleriyskogo podrazdeleniya YUVO vypolnyayut boyevyye strel'by na
Luzhskom poligone.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12088361@egNews
Hämtad 2016-07-20
40
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. Prizvannyye
iz zapasa rezervisty v sostave podrazdeleniy prokhodyat boyevoye
slazhivaniye. 2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12088314@egNews
Hämtad 2016-07-20
41
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. Podvizhnyy
punkt upravleniya VVO podtverdil sposobnost' raboty v usloviyakh
primeneniya protivnikom khimicheskogo oruzhiya.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12088315@egNews
Hämtad 2016-07-20
42
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. Zamestitel'
Ministra oborony general armii Dmitriy Bulgakov proinspektiroval bazy
khraneniya VVO.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12088313@egNews
Hämtad 2016-07-20
43
RIA Novosti. Polevyye
punkty upravleniya ZVO proshli vnezapnuyu proverku.
2016. http://ria.ru/defense_safety/20160623/1449820393.html
Hämtad 2016-07-20
44
TvZvezda. Zamministra
oborony RF proinspektiroval bazu khraneniya tankov. 2016.
http://tvzvezda.ru/news/forces/content/201606231038-hqos.htm
Hämtad 2016-07-20
45
Golts, Alexander.
Kofman, Michael. Russia’s
Military Assessment, Strategy, and Threat.
Washington DC : The Center on Global Interests, 2016, 4-5, 7-8.
46
Hedenskog, Jakob.
Pallin, Carolina V. Rysk
militär förmåga i ett tioårsperspektiv – 2013.
Stockholm : Avdelningen för försvarsanalys, Totalförsvarets
forskningsinstitut (FOI), 2013, 36.
47 Hicks,
Kathleen H. Conley, Heather A. Evaluating
Future
U.S.
Army
Force
Posture
in
Europe.
Washington, DC : Center for Strategic and International Studies,
2016, 2.
Teabeamet.
International Security and Estonia.
Tallinn : Teabeamet, 2016, 14.
48
Hedenskog, Jakob.
Pallin, Carolina V. Rysk
militär förmåga i ett tioårsperspektiv – 2013.
Stockholm : Avdelningen för försvarsanalys, Totalförsvarets
forskningsinstitut (FOI), 2013, 38–39.
49
RIA Novosti. Aleksandr Khrolenko. Vstayot
strana ogromnaya: pochemu NATO boitsya proverki boyegotovnosti
Rossii. 2016.
http://ria.ru/analytics/20160615/1448130963.html
Hämtad 2016-07-20
50
U.S. Army. The
Soviet Army: Troops, Organization, and Equipment.
Washington DC: Headquarters, Department of the Army, 1991, 2-8.
51
RIA Novosti. Aleksandr
Khrolenko. Vstayot
strana ogromnaya: pochemu NATO boitsya proverki boyegotovnosti
Rossii. 2016.
http://ria.ru/analytics/20160615/1448130963.html
Hämtad 2016-07-20
52
Boltenkov, Dmitry.
Gayday, Aleksey. Karnaukhov, Anton. Lavrov, Anton. Tseluiko,
Vyacheslav. Russia's
New
Army.
Moscow : Centre for Analysis of Strategies and Technologies, 2011,
20.
53
Ibid, 21.
54
Ibid, 21-22.
55
Ibid, 110.
56
Monaghan, Andrew.
Russian
State
Mobilization:
Moving
the
Country
on
to
a
War
Footing.
London : Royal Institute of International Affairs, Chatham House,
2016, 13-14.
57
Boltenkov, Dmitry.
Gayday, Aleksey. Karnaukhov, Anton. Lavrov, Anton. Tseluiko,
Vyacheslav. Russia's
New
Army.
Moscow : Centre for Analysis of Strategies and Technologies, 2011,
109-110.
58
Vedomosti. V
Rossii
nachalas'
masshtabnaya
proverka
mobilizatsionnoy
sistemy.
2016.
https://www.vedomosti.ru/politics/articles/2016/06/15/645363-mobilizatsionnoi-sistemi
Hämtad 2016-07-20
59
Ministerstvo oborony Rossiyskoy Federatsii. VOYENNYY
KOMISSARIAT.
2016.
http://encyclopedia.mil.ru/encyclopedia/dictionary/details.htm?id=4456@morfDictionary
Hämtad 2016-07-20
60
Ulfving, Lars. Rysk
krigskonst.
Stockholm : Krigsvetenskapliga instutitionen, Försvarshögskolan,
2005, 106-107.
61
Ibid, 107.
62
Ibid, 108-109.
63
Vedomosti. V
Rossii
nachalas'
masshtabnaya
proverka
mobilizatsionnoy
sistemy.
2016.
https://www.vedomosti.ru/politics/articles/2016/06/15/645363-mobilizatsionnoi-sistemi
Hämtad 2016-07-20
64
Voyenno-promyshlennyy
kur'yer. Aleksey Mikhaylov. Raskrytyye
rezervy.
2016. http://vpk-news.ru/articles/31130
Hämtad 2016-07-20
65
The International
Institute for Strategic Studies. Military
Balance 2016.
Routledge: Oxford, 2016, 189.
66
Gazeta.Ru. Zgirovskaya,
Yekaterina. Putin
proveryayet
arsenaly.
2016. http://www.gazeta.ru/army/2016/06/14/8306267.shtml
Hämtad 2016-07-20
67
Ministerstvo oborony
Rossiyskoy Federatsii. V
Vooruzhennykh
Silakh
Rossii
nachalas'
ocherednaya
vnezapnaya
proverka
boyegotovnosti
voysk.
2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12087147@egNews
Hämtad 2016-07-20
68
Monaghan, Andrew.
Russian
State
Mobilization:
Moving
the
Country
on
to
a
War
Footing.
London : Royal Institute of International Affairs, Chatham House,
2016, 28-32.
69
Canadian Security
Intelligence Service. 2018
Security
Outlook.
Ottawa : Canadian Security Intelligence Service, 2016, 8.
Såg norra flottan gjort nån konstig övning, ut med allt över dagen sen inn igen?
SvaraRaderaJepp, förefaller vara så.
Radera