Sammanfattning
Den
ryska ubåtsförmågan och då i synnerhet dess attackubåtsförmåga,
har under ett antal år utgjort ett debattämne i det
säkerhetspolitiska rummet. Oftast hänvisas det till att
ubåtsaktiviteten är i nivåer som under det kalla kriget. Utgående
från historiska siffror, kopplat till nutida faktorer är
det möjligt att patrulleringsverksamheten ligger någonstans
kring 10-20% av den Norra marinens totala bestånd av attackubåtar.
Vilket i sammanhanget skulle innebär fyra till sex attackubåtar ur den Norra marinen genomför mer eller mindre kontinuerlig patrullering. Dock förefaller förmågan att verka, därmed
även påverka NATO sjöförbindelser, med dessa fyra till sex
attackubåtar vara markant högre än under det kalla kriget, utifrån
NATO agerande i frågan kring det ryska ubåtshotet, men även
enskilda befattningshavares uttalanden.
Analys
Det
kalla krigets historia gör sig fortfarande påmind och många
historier har ännu inte berättas och många kommer troligtvis inte
heller berättas. Vid många tillfällen under de senaste åren har
det dragits paralleller till det kalla kriget, såsom den ryska
ubåtsaktiviteten i Atlanten och annorstädes skall vara den högsta
sedan det kalla kriget.1 I sammanhanget kan det vara
intressant att försöka få en historisk bild kring hur omfattande
den sovjetiska ubåtsaktiviteten i Atlanten, under det kalla kriget,
de facto var. Den amerikanska underrättelsetjänstens, Central
Intelligence Agency, digitala arkiv kommer utgöra
källmaterialet för att försöka nå någon klarhet i detta.
En
problematik som uppstår är dock att de flesta av uppgifterna som
avhemligats avseende detta är från slutet av 1970-talet d.v.s.
innan det som av vissa beskrivits som den andra fasen av det s.k.
kalla kriget uppstod, vilket kan sägas var den första halvan av
1980-talet.2 Härvid kan informationen vara något
missvisande, då det eventuellt kan ha funnits perioder med
hög aktivitet under 1980-talet, med anledningen av den högre
spänningen som rådde mellan de två supermakterna, kontra
1970-talets slut. Men det kan ändock ge en fingervisning om vilka
storheter som då rådde och hur dessa skulle kunna appliceras i vår
tid.
Den
senaste avhemligade rapporten, som jag upptäckt, är publicerad 1979
och blev avhemligad i juni 2017. I rapporten The Soviet
Attack Submarine Force and Western
Sea Lines of Communication, berörs bl.a.
den sovjetiska marinens operativa tillgänglighet av attackubåtar.
Enligt den rapporten skall den operativa tillgängligheten vara låg,
enligt rapporten skall enbart 10% av den sovjetiska
attackubåtsflottan agera utanför den sovjetiska kustzonen. Totalt
sett, bedömdes enbart 60% av den sovjetiska attackubåtsflottan
vara tillgängliga för att lösa uppgifter vid ett krigsutbrott.3
I
rapporten hänvisar de även till uppgifter från september 1978
avseende mängden operativa ubåtar inom den Norra marinen (NM),
Östersjömarinen (ÖM), Svarta Havsmarinen (SvHM) samt Stilla
havsmarinen (StHM). Enligt de uppgifterna bestod NM av 127
attackubåtar, ÖM av 26 attackubåtar, SvHM 20 attackubåtar och
StHM 76 attackubåtar, både dieselelektriska och reaktordrivna.4
Känt sedan tidigare är att ÖM hade uppgifter i åtminstone
Nordsjön och ev. i Atlanten med sina ubåtar.5 Vilket
skulle innebära att man ev. får addera ÖM operativa attackubåtar
till NM förmåga att verka i Atlanten. Detta skulle innebära att
det skulle kunnat befinna sig 12 till 14 attackubåtar i Atlanten,
vid 10%, och som mest 76 till 90 stycken attackubåtar, vid 60%, om
de prövat ett större koncept, dock torde inte detta varit under en
längre tid utan snarare under en kortare tidsrymd den större
mängden agerat.
Hur
ser det då ut i dag? Enligt Office of Naval
Intelligence rapport
The Russian Navy: A Historic
Transition, från december 2015, skall NM vid tidpunkten för
rapportens publicering totalt haft 23 stycken attackubåtar och ÖM
två stycken. Av dessa 23 inom NM är sex stycken dieselelektriska
attackubåtar.6 I dagsläget kan ÖM ubåtar bortses från
då det ej förefaller förekomma någon kontinuerlig
patrullverksamhet med dessa utanför Östersjöregionen. Utgående
från antal, får det anses vara smått otroligt om NM över
tiden skall ha 12 stycken attackubåtar ute i Atlanten, då det
skulle vara över 50% av det totala beståndet, med de
dieselelektriska inräknande, framförallt när bedömningar från
det kalla kriget gör gällande att 60% av attackubåtsflottan var
den maximala storheten Sovjetunionen kunde utnyttja.
Kan
då istället tio procentsatsen fortfarande vara gällande idag,
kontra fysisk mängd? Inledningsvis bör det påtalas att den ryska
flottan kom att minska ansenligt i storlek från 1990-talet till
mitten av 00-talet. Valet som den ryska flottan gjorde var att bevara
de mest kvalificerade enheterna och påbörja utvecklingsarbete för
framtiden d.v.s. man skar ned storleken på sin flotta. Utgående
från de fartyg som finns, utgör en stor del fortfarande arv, med en
medelålder på över 20 år. Historiskt hade sovjetiska fartyg en
livslängd om 25 år, som kunde förlängas som mest upptill 15
ytterligare år med omfattande förebyggande underhåll.7
Utgående
från medelålder på de ryska fartygen får det återigen anses vara
smått otroligt att Ryssland skulle genomföra patrulleringar med 12
attackubåtar i Atlanten över tiden. Därtill sett till det åldrande
beståndet kan ett rimligt antagande vara att det krävs löpande
underhållsåtgärder på det nuvarande attackubåtsbeståndet för
att genomföra patrulleringar med dem, trots de valde att bibehålla
de bästa fartygen under 1990-talet. Varvid 10% faktorn snarare kan
vara rimlig att anta är det som refereras till, vid olika
uttalanden.
Ytterligare
en faktor som skulle kunna stödja 10% faktorn eller t.om. öka
procentsatsen något är de uppgifter som framkommit, att den ryska
patrulleringarna i Atlanten blivit, dels mer frekvent, dels ökat i
tid, med dess attackubåtar.8 Vad som dock talar emot 10%
faktorn är att det förefaller, dels ske patrullering utanför den
brittiska flottans bas för dess ballistiskt robotbärande ubåtar
vid Faslane,9 dels patrullering i Atlanten.10
Utgående från 10% faktorn skulle det innebära att en ubåt
befinner sig kring Skottland och en i Atlanten över tiden, vilket
får anses vara något lågt. Således torde en siffra mellan 10-20%
vara mer rimlig. Detta skulle innebära att av den ryska Norra
Marinens attackubåtar genomför två till fyra stycken patrullering,
här avses de 17 reaktordrivna attackubåtarna.
Vad
som även blir intressant att studera är möjlig disposition av de
tillgängliga attackubåtarna d.v.s. både de reaktordrivna samt de
dieselelektriska. Tidigare bedömningar förefaller göra gällande
att dieselelektriska ubåtar skulle patrullera i Norska Havet samt
Barentshav i händelse av en konflikt.11 Vilket får anses
vara rimligt maa. den kortare räckvidden dessa har. Sett till
fredstida förhållande torde det fortsatt vara ett rimligt antagande
att de dieselelektriska ubåtarna utnyttjas närmare den ryska kusten
och dess flottbaser. Detta skulle i sådant fall innebära en ev.
högre procentandel av de dieselelektriska ubåtarna utnyttjas i
patrullering, om t.ex. en dieselelektrisk ubåt utnyttjas över tiden
i Norska havet och en i Barentshav. Vilket torde vara möjligt
m.h.t. tillgänglighet o.dyl.
Detta
skulle således kunna ge en mängd om fyra till sex attackubåtar,
både reaktordrivna och dieselelektriskt drivna, som genomför
patrullering d.v.s. 17-26% av NM attackubåtar skulle med ett sådant
antagande genomföra patrullering. Där två till fyra stycken
genomför patrullering långt utanför den ryska kustzonen och två
stycken genomför patrullering nära den ryska kustzonen. Detta får
anses vara en rimlig mängd, kopplat till uttalanden om att
verksamheten som bedrivs är inom s.k. ”kalla kriget nivåer”,
när hänsyn tas till att attackubåtarna och dess personal måste
genomföra återhämtning, underhållsarbeten osv. Således sett till
10% faktorn så ligger ovan resonemang över denna, men det får ses
som rimligt att en patrulleringsverksamhet som ovan beskrivits
genomförs. Varvid det får ses som möjligt att NM nyttjar
cirka 10-20% av sitt attackubåtsbestånd över tiden, då
patrullering med fyra i Atlanten och två i närheten av den ryska
kustzonen ej behöver vara en konstant siffra utan säkerligen kan
variera både med mindre mängd men även högre mängd.
En
viktig faktor som även måste beaktas är de attackubåtar i
användning av Ryssland idag har betydligt bättre
förmåga än de som var i tjänst i slutet av 1970-talet och
del av 1980-talet. Förmågan kan anses vara högre både i vad avser
beväpning hos dem, men även förmåga till att undgå upptäckt
d.v.s. överlevnad, vilket gör att den totala effekten hos en rysk
attackubåt i dag, tydligt överstiger den förmåga dess
motsvarigheter hade under 1970 och 1980-talet.12 Vilket
får anses vara ett av, säkert flera, egentliga skäl till oron hos
NATO maritima chefer, avseende den ökade mängden patrullering med
de ryska attackubåtarna, då en modern rysk attackubåt i förmåga
torde kunna motsvara minst två av de tidigare modellerna.
Härvid
går det inte enbart att titta på procent eller direkta antal i
användning av attackubåtar vid patrullering och jämföra med det
kalla kriget, när den totala förmågan hos en attackubåt
förefaller ökat. Därutöver förefaller NATO ubåtsjaktförmåga
d.v.s. både vad avser inhämtningsförmåga men även förmågan
till verkan nedgått markant sedan det kalla kriget slut.13
I detta sammanhang är den estländske underrättelsechefen, Överste
Kaupo Rosin, oro avseende förmågan att tillföra
förstärkningar sjöledes väldigt intressant att notera,14
om än att det troligtvis i huvudsak berör förmågan att
förflytta förband i Östersjöregionen och till del i Atlanten.
I
detta hänseende blir NATO beslut om återupprättande av ett
"Atlantiskt kommando" synnerligen intressant. I debatten
som förts kring det, handlar det främst om att säkerställa
logistiken mellan Nordamerika och Europa i händelse av ett kraftigt
försämrat säkerhetsläge eller väpnad konflikt.15 Vad
som dock blir mer intressant är hur dessa sjöförbindelser är i
behov av skydd i händelse av ett kraftigt försämrat säkerhetsläge
eller en väpnad konflikt, varvid själva koordineringen avseende
ubåtsjakt i Atlanten blir direkt avgörande.16 Därutöver
kräver detta en kontinuerlig uppföljning redan i fredstid, för att
ha en korrekt lägesuppfattning om t.ex. säkerhetsläget kraftigt
skulle försämras, varvid det får ses som högst troligt att
det kommer ske en förmågeförstärkning avseende ubåtsjakt inom de
närmsta åren (två till fyra års period). Detta i sig utgör även
en indikator på att trots reducering i den ryska attackubåtsflottan,
anser NATO att den nuvarande mängden är ett signifikant hot.
Sjöförbindelserna
mellan Nordamerika och Europa kommer i händelse av ett kraftigt
försämrat säkerhetsläge eller väpnad konflikt mellan NATO och
Ryssland vara direkt avgörande. Detta utifrån det
beroende på styrketillförsel, som skapats ur den kraftiga
amerikanska reduceringen av förmågor i Europa, sedan det kalla
krigets slut.17 Därutöver den genomförda avvecklingen
av de s.k. POMCUS förråden i Europa, har även ökat detta beroende
av sjöförbindelserna.18 Då materiel i huvudsak kommer
vara tvungen att passera på köl över Atlanten kontra utnyttjande
av flygförbindelser. I det sammanhanget är det intressant att
notera tidsåtgången för att förflytta en division från
Nordamerika till Europa. I en studie genomförd av den amerikanska
tankesmedjan RAND från 2013, jämförs olika
förflyttningsalternativ. Där framkommer det t.ex. för att
förflytta en division mellan t.ex. New York och Rotterdam, utifrån
avstånd, skulle tidsåtgången vara cirka 30 dagar.19
I detta sammanhang
blir f.d. SACEUR, General Philip M.
Breedlove, uttalande vid en konferens anordnad av Air
Force Association under 2016, mycket intressant.
Breedlove framför en oro över hur säkert transporterna från
Nordamerika till Europa kan komma att genomföras, både till sjöss
men även i luften.20 Nu är uttalandet över ett år
gammalt men det visar troligtvis på att åtminstone för ett
år sedan var förmågan för NATO, att kunna verka mot olika
hotförmågor under, på och över Atlanten klart bristfällig,
annars skulle inte ett sådant uttalande genomförts. Härvid finns
det även ett värde av att se vilka förluster som beräknades i
händelse av en konflikt under det kalla kriget, vid transporterna
över Atlanten.
Utgående
från den tidigare refererade studien/rapporten av CIA, förefaller
mängden förluster som Sovjetunionen hade kunnat åsamka det flöde
av fartyg som var tänkt att trafikera sjölederna mellan Nordamerika
och Europa vara nästintill försumbar. Dock handlar det även om vilka fartyg som sänks och med vilken last,
varvid det ej går att fokusera på förmågan att sänka en stor
mängd skepp.21 Varvid den nuvarande oron och uttalandena
avseende den ryska ubåtsförmågan blir väldigt intressant, då
tidigare studier visar på att den sovjetiska attackubåtsförmågan
inte var så god som många kanske tänkte sig under 1970 och
1980-talet.
Sett
till ett svenskt perspektiv blir detta även intressant, då vi i
mångt hänger upp vår egen försvarsförmåga på att tillsammans
med andra kunna agera i händelse av ett kraftigt försämrat
säkerhetsläge eller vid en väpnad konflikt. Tidsåtgången innan
substantiell militär hjälp skulle kunna komma fram till Sverige i
händelse av en väpnad konflikt i Östersjöregionen får anses vara
ansenlig, vilket även blir ett normerande värde att ta hänsyn till
vid planering, men bör även ses som ett värde att ta med sig in
för den nya Försvarsberedningen kring hur den svenska
Försvarsmakten skall dimensioneras efter 2020.
Slutsats
Utgående
från en rad faktorer får det ses som troligt att den ryska
attackubåtsförmågan i dag är signifikant bättre än vad den var
under 1980-talet. Denna förmågehöjning beror troligtvis
främst på två faktorer, dels förbättrade ubåtar, dels NATO
avveckling av vad som kan anses varit en välutvecklad
ubåtsjaktförmåga uppbyggd kring både inhämtnings- men även
verkanssystem. Mängden attackubåtar som de facto befinner sig över
tiden i t.ex. Atlanten får dock anses vara låg, men kopplat till de
två ovannämnda faktorerna, förefaller även en låg mängd kunna
utgöra ett signifikant hot, utifrån NATO-ländernas agerande i
frågan.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Breaking Defense 1
(Engelska)
Center for a New
American Security 1
(Engelska)
Defense News 1
(Engelska)
Globalsecurity 1
(Engelska)
IHS Jane's Defence
Weekly 1
(Engelska)
Office of Naval
Intelligence 1
(Engelska)
RAND Corporation 1
(Engelska)
The Heritage
Foundation 1
(Engelska)
The Telegraph 1
(Engelska)
The Washington Post
1
(Engelska)
Agrell, Wilhelm. Det
säkra landet?: svensk försvars- och
säkerhetspolitik från ett kallt krig
till ett annat. Malmö: Gleerup, 2016.
Gustafsson, Bengt.
Sanningen om ubåtsfrågan: ett försök
till analys. Stockholm: Santérus, 2010.
Slutnoter
1
The Telegraph. Farmer, Ben. Navy
facing
heaviest
Russian
activity
since
Cold
War
says
First
Sea
Lord.
2017.
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/01/15/navy-facing-heaviest-russian-activity-since-cold-war-says-first/
(Hämtad 2017-12-02)
Reuters.
Shalal, Andrea. Russian
naval activity in Europe exceeds Cold War levels: U.S. admiral.
2017.
https://www.reuters.com/article/us-usa-russia-military/russian-naval-activity-in-europe-exceeds-cold-war-levels-u-s-admiral-idUSKBN17B0O8
(Hämtad 2017-12-02)
Reuters.
Emmott, Robin. NATO
agrees
new
military
commands
to
protect
Europe.
2017.
https://www.reuters.com/article/us-nato-defence/nato-agrees-new-military-commands-to-protect-europe-idUSKBN1D82RK
(Hämtad 2017-12-02)
The
Washington Post. Gibbons-Neff, Thomas. Report:
Russian
sub
activity
returns
to
Cold
War
levels.
2016.
https://www.washingtonpost.com/news/checkpoint/wp/2016/02/04/report-russian-sub-activity-returns-to-cold-war-levels/
(Hämtad 2017-12-02)
IHS
Jane's Defence Weekly. de Larrinaga, Nicholas. Russian
submarine activity topping Cold War levels.
2016.
https://web.archive.org/web/20160207042717/http://www.janes.com/article/57650/russian-submarine-activity-topping-cold-war-levels
(Hämtad 2017-12-02)
2
Agrell, Wilhelm. Det
säkra
landet?:
svensk
försvars-
och
säkerhetspolitik
från
ett
kallt
krig
till
ett
annat.
Malmö: Gleerup, 2016, s. 61.
3
Central Intelligence
Agency. The
Soviet
Attack
Submarine
Force
and
Western
Sea
Lines
of
Communication.
Washington, DC: Central Intelligence Agency, 1979, s. 3.
4
Ibid. s. 4.
5
Gustafsson, Bengt. Sanningen
om
ubåtsfrågan:
ett
försök
till
analys.
Stockholm: Santérus, 2010, s. 172.
6
Office of Naval Intelligence. The
Russian
Navy:
A
Historic
Transition.
Washington, DC: Office of Naval Intelligence, 2015, s. 16.
7
Ibid. s. xix, 16.
8
U.S. Naval Institute. Foggo III, James. Fritz Alarik. The
Fourth
Battle
of
the
Atlantic.
2016.
https://www.usni.org/magazines/proceedings/2016-06/fourth-battle-atlantic
(Hämtad 2017-12-02)
9
The Telegraph. Farmer, Ben. Navy
facing
heaviest
Russian
activity
since
Cold
War
says
First
Sea
Lord.
2017.
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/01/15/navy-facing-heaviest-russian-activity-since-cold-war-says-first/
(Hämtad 2017-12-02)
10
IHS Jane's Defence Weekly. de Larrinaga, Nicholas. Russian
submarine activity topping Cold War levels.
2016.
https://web.archive.org/web/20160207042717/http://www.janes.com/article/57650/russian-submarine-activity-topping-cold-war-levels
(Hämtad 2017-12-02)
11
Central Intelligence Agency. Soviet
Naval
Strategy:
Concepts
and
Forces
for
Theater
War
Against
NATO.
Washington, DC: Central Intelligence Agency, 1975, s. 18.
12
U.S. Naval Institute. LaGrone, Sam. Admiral
Warns:
Russian
Subs
Waging
Cold
War-Style
‘Battle
of
the
Atlantic’.
2016.
https://news.usni.org/2016/06/03/admiral-warns-russian-subs-waging-cold-war-style-battle-atlantic
(Hämtad 2017-12-02)
The
Wall Street Journal. Barnes, Julian E. A
Russian
Ghost
Submarine,
Its
U.S.
Pursuers
and
a
Deadly
New
Cold
War.
2017.
https://www.wsj.com/articles/a-russian-ghost-submarine-its-u-s-pursuers-and-a-deadly-new-cold-war-1508509841
(Hämtad 2017-12-02)
13
Smith, Julianne. Hendrix, Jerry. Forgotten
Waters:
Minding
the
GIUK
Gap.
Washington, DC: Center for a New American Security, 2017, s. 3, 7-8.
14
Defense News. Mehta, Aaron. Interview:
Col.
Kaupo
Rosin,
Estonia’s
military
intelligence
chief.
2017.
https://www.defensenews.com/interviews/2017/11/26/interview-col-kaupo-rosin-estonias-military-intelligence-chief/
(Hämtad 2017-12-03)
15
Reuters. Emmott, Robin. NATO
agrees
new
military
commands
to
protect
Europe.
2017.
https://www.reuters.com/article/us-nato-defence/nato-agrees-new-military-commands-to-protect-europe-idUSKBN1D82RK
(Hämtad 2017-12-03)
16
The Wall Street Journal. Barnes, Julian E. NATO
Plans
to
Create
Two
New
Commands
Amid
Russia
Tensions.
2017.
https://www.wsj.com/articles/nato-plans-to-create-two-new-commands-amid-russia-tensions-1508837829
(Hämtad 2017-12-03)
The
Wall Street Journal. Barnes, Julian E. NATO
Mulls
Arctic
and
Atlantic
Command
to
Counter
Russia.
2017.
https://www.wsj.com/articles/nato-mulls-arctic-and-atlantic-command-to-counter-russia-1495104929
(Hämtad 2017-12-03)
17
Lostumbo, Michael J. et al.
Overseas
Basing
of
U.S.
Military
Forces:
An
Assessment
of
Relative
Costs
and
Strategic
Benefits.
Santa Monica, CA: RAND Corporation, 2013, s.
8-9, 14.
The
Heritage Foundation. 2017
Index
of
U.S.
Military
Strength:
Europe.
2017.
http://index.heritage.org/military/2017/assessments/operating-environment/europe/
(Hämtad 2017-12-03)
18
Globalsecurity. Strategic
Reserve
Storage
Activity
Europe.
2017. https://www.globalsecurity.org/military/agency/army/srsae.htm
(Hämtad 2017-12-03)
19
Lostumbo, Michael J. et al. Overseas
Basing
of
U.S.
Military
Forces:
An
Assessment
of
Relative
Costs
and
Strategic
Benefits.
Santa Monica, CA: RAND Corporation, 2013, s.
51-52.
20
Breaking Defense. Freedberg Jr, Sydney J. Red
Atlantic:
Russia
Could
Choke
Air,
Sea
Lanes
To
Europe.
2016.
https://breakingdefense.com/2016/09/red-atlantic-russia-could-choke-air-sea-lanes-to-europe/
(Hämtad 2017-12-02)
21
Central Intelligence Agency. The
Soviet
Attack
Submarine
Force
and
Western
Sea
Lines
of
Communication.
Washington, DC: Central Intelligence Agency, 1979, s. v, 11-16.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar