Reflektion
I
Willhelm Agrells bok "Sprickor i järnridån"
framkommer en uppgift att den svenska underrättelsetjänsten 1982
via en mellanhand kom i kontakt med en sovjetisk källa. Denna källa
kunde delge förstahandsuppgifter avseende planläggningen för
sovjetiska specialförbandsoperationer mot bl.a. Sverige. Denna källa
bedömdes även ha hög trovärdighet av den svenska
underrättelsetjänsten. Källan var krigsplacerad som
underrättelseofficer i den sovjetiska militära
underrättelsetjänsten, GRU. Det vill säga källan var ej en aktiv
underrättelseofficer utan hade erhållit särskilt utbildning för
operationer utomlands i händelse av en väpnad konflikt, i källans
fall var det Sverige.1
Denna
underrättelseofficer tillsammans med andra, skulle innästla Sverige
före ett krigsutbrott. Vid det första sammanträffandet med den
svenska underrättelsetjänsten uppgav källan att uppgiften som
skulle lösas var att rapportera tecken på svensk mobilisering och
eventuell förekomst av stridskrafter och materiel från NATO.
Respektive underrättelseofficer skulle agera individuellt och nyttja
en egen radiosändare för rapportering, dessa sändare skulle redan
finnas nedgrävda i Sverige enligt de instruktörer som utbildat
underrättelseofficeren. Utbildningen underrättelseofficeren
erhållit omfattade främst materieligenkänning och sambandstjänst.2
Denna
underrättelseofficer/källa kom några år senare kontakta den
svenska underrättelsetjänsten efter denne genomfört en
repetitionsutbildning. Då hade uppgiften förändrats. Uppgiften
underrättelseofficeren tillsammans med sina kollegor nu skulle lösa
var rekognosering av mål för de sovjetiska spetsnazförbanden.
Särskilt viktiga mål var radaranläggningar och flygfält d.v.s.
det svenska luftförsvaret. Underrättelseofficeren delgav även att
cirka hundratalet liknande underrättelseofficerare var avsedda att
innästla till Sverige i händelse av en väpnad konflikt. Dessa
skulle antingen innästla landvägen genom Finland och därefter in i
Norrbotten eller via färja från Finland till Sverige. Därutöver
skulle cirka 1,000 spetsnazsoldater vara avdelade för Sverige.3
Fanns
det då någon dylik reserv av underrättelseofficerare med uppgiften
att innästla länder innan en väpnad konflikt och där rekognosera
målval för de sovjetiska spetsnazförbanden? I en handbok avseende
operativ inhämtning för en s.k. "fronts" offensiva
operationer skriven av den sovjetiska militära underrättelsetjänsten
för den sovjetiska generalstaben från 1974, skulle svaret på den
frågan kunna finnas. Handboken är dock något märkligt skriven
eller översatt, då den ej förefaller göra skillnad på begreppen
underrättelseofficerare och agenter. I handboken framkommer det dock
att en dylik underrättelsereserv fanns. Denna reserv skulle främst
förtäta inhämtningen i krig maa. den ökade militära aktiviteten
hos en motståndare, men de skulle även kunna göra det i fredstid.4
Handboken berör även problematiken med att kunna innästla
personalen, men även begränsningar i förmågan att kunna
rapportera en motståndares verksamhet.5
Viktiga
inhämtningsfrågor innan en väpnad konflikt utbrutit var enligt den
handboken bl.a. förflyttning av förband, upprättande av
logistikbaser, ledningsplatser, basering av luftstridskrafter,
ytstrids- och undervattensfartygs utlöpning, luftvärnets
grupperingsplatser m.m.6 Inhämtningen genomförd av
underrättelseofficerare och dess agentnät ansågs enligt handboken
utgöra en av de viktigaste metoderna för att erhålla information
innan en väpnad konflikt utbrutit. Underrättelsereserven skulle som
tidigare nämnts främst inriktas mot att förtäta inhämtningen,
men även genomföra rekognosering av mål där det krävdes
bekräftelse av minst två eller fler oberoende källor.7
När
en väpnad konflikt påbörjats omnämns underrättelsereserven ej
explicit i handboken. Utan här får det antas att de ordinarie
inhämtningsförmågorna i fred samt reserven är sammanfogade till
ett och samma inhämtningssystem. Denna samlade inhämtningsförmåga
förefaller även haft till uppgift att gradvis förflytta sig in på
en motståndares djup utefter stridens fortlöpande. Uppgifter och
inhämtningsfrågor under en väpnad konflikt var bl.a.
verkansverifiering, rapportering avseende mobiliseringens utveckling,
förflyttning av förband mellan olika områden, övervakning av
koncentrationsvägar m.m.8
Handboken
berör även inhämtning i särskilda miljöer, där det ur ett
svenskt perspektiv är värt att belysa inhämtning i kust-,
nordliga- och bergsområden. Enligt handboken bör inhämtning
genomföras med underrättelseofficerare mot flottbaser och viktiga
hamnar. Inhämtning bör även genomföras mot kustförsvar inom
planerade landstigningsområden. Vad avser inhämtning i bergsområden
ses det som mycket svårt att genomföra med underrättelseofficerare.
Något särskilt specifikt användande av underrättelseofficerare i
nordliga områden framkommer inte. Dock klarläggs att särskilt
viktigt är inhämtning mot mineralfyndigheter, industrier, flygfält
och hamnar, logistikbaser fasta sambandssystem och ledningsplatser
m.m. Enligt handboken är det av särskild vikt att dessa lokaliseras
och förstörs, då de klimatologiska förhållandena gör det svårt
att reparera dessa faciliteter och installationer.9
Den
sovjetiska handboken från 1974 förefaller således bekräfta att
det fanns en reserv av underrättelseofficerare, som i händelse av
ett kraftigt försämrat säkerhetsläge skulle innästla andra
länder. Därutöver förefaller handboken även bekräfta de
inhämtningsuppgifter denna reserv hade.
Finns
det då något som skulle kunna bekräfta den andra uppgiften källan
till den svenska underrättelsetjänsten delgav, d.v.s. att denna
underrättelsereserv inriktats mot rekognosering av mål för
spetsnazförbanden? Det föregående inlägget i denna serie
baserades till del på information från den sovjetiska
generalstabsakademin föreläsningar. Handlingarna i fråga är från
1985 och bör därmed vara inom samma tidsrymd som den sovjetiska
källan inkom med sina kompletterande uppgifter. Totalt finns tre
handlingar, föreläsningsdokument, från den sovjetiska
generalstabsakademin som är intressanta i sammanhanget. Varav en
handling är synnerligen intressant, då den berör användandet av
underrättelseofficerare och agenter vid en fronts offensiva
operationer.
Ett
av föreläsningsdokumenten som avhandlar operativ inhämtning, berör
även s.k. särskild inhämtning. Enligt dokumentet genomförs
särskild inhämtning, dels av agenter (här får antas även
underrättelseofficerare), dels av särskilda spaningsförband d.v.s.
spetsnazförband. Denna särskilda inhämtning genomförs såväl i
fred som i krig. I fredstid används enbart
agenter/underrättelseofficerare för denna verksamhet. Enligt
dokumentet finns även en underrättelsereserv. Den särskilda
inhämtningen skall vara inriktad mot en motståndares viktigaste
mål, kärnvapenförband samt motståndarens verksamhet.10
Ett
annat föreläsningsdokument berör inhämtning generellt, inom ramen
för en s.k. "fronts" offensiva operationer. Även i detta
dokument används agenter/underrättelseofficerare för inhämtning
inom ramen för s.k. särskild inhämtning. Detta dokument berör
även mängden mål som inhämtning kan inriktas mot. I fredstid
förutsätts antalet vara två, men i händelse av en väpnad
konflikt enbart ett mål. Enligt dokumentet förefaller
underrättelsereserven ej nyttjas i fredstid, utan enbart vid ett
kraftigt försämrat säkerhetsläge eller vid en väpnad konflikt.11
Det
kanske mest intressanta föreläsningsdokumentet är det som explicit
berör användandet av agenter/underrättelseofficerare vid en
"fronts" offensiva operationer. I det dokumentet framkommer
det att de var militärdistriktets underrättelsedirektorat som
styrde frontens agent verksamhet.12 Inhämtningen skulle
vara inriktad mot en motståndares förmåga till angrepp, fastställa
styrkekorrelation, intentioner och lokalisering av de viktigaste
målen.13 En intressant begränsning berör med vilken
noggrannhet ett mål kunde fastställas. Enligt dokumentet låg det
för agenter/underrättelseofficerare på cirka 600-700 meter när.14
Detta grundas troligtvis på att de skulle observera och
lägesbestämma målet på större avstånd.
En
annan intressant begränsning som tas upp i dokumentet är hur många
mål som kan tänkas lokaliseras. I ett exempel för en "front",
möjligen riktad mot någon del av f.d. Västtyskland, belyses
att antalet mål som fanns var mellan 1,000-1,200. Vilket ansågs
vara för många att genomföra inhämtning mot, varvid ett nytt
begrepp hade införts i form av prioriterade mål. Inom den aktuella
"fronten" fanns 120-150 stycken prioriterade mål. Cirka
100 stycken av dessa prioriterade mål, skulle
agenter/underrättelseofficerare genomföra inhämtning mot. Dessa
mål var bl.a. markrobotbatterier och luftvärnssystem.15
Detta visar vilken vikt Sovjetunionen lade på att nyttja
underrättelseofficerare/agenter för lokalisering av prioriterade
mål, i förhållande till andra inhämtningssystem.
I
sammanhanget är det intressant att notera, att den sovjetiska
generalstaben hade upprättat en samlad målfolder över samtliga
världsdelar. Varje mål hade ett unikt nummer, där uppbyggnaden var
att först beskriva världsdel med en siffra, därefter
krigsskådeplats med siffra, därefter vilket land t.ex. hade Sverige
numreringen 573. Därefter vilken försvarsgren och enhet och
slutligen vilka koordinater målet var lokaliserad vid.16
Detta torde möjliggjort en effektiv och snabb signalering med olika
sambandssystem, för att delge vilket eller vilka mål som skulle
bekämpas, samt förändringar vid målet. Därutöver torde det
krävts en omfattande inhämtningsapparat för att kartlägga allt
detta, samt hålla målfoldern kontinuerligt uppdaterad.
Enligt
detta dokumenten skall även en underrättelsereserv funnits. Denna
reserv skulle insättas vid ett kraftigt försämrat säkerhetsläge.
Vid det försämrade säkerhetsläget skulle personalen innästla
landledes och när en väpnad konflikt utbrutit även med hjälp av
luftfarkoster. Någon organisatorisk storlek för hur stor denna
underrättelsereserv var förefaller ej funnits. Dock påtalas i
dokumentet att en för stor underrättelsereserv troligtvis
innebar dålig kvalité på den ingående personalen. En intressant
sak som belyses är att underrättelsereserven förefaller blivit
aktiverad i samband med den s.k. Kubakrisen 1963.17 Dock
delges inte i vilka länder eller världsdelar underrättelsereserven
aktiverades.
Enligt
dokumentet skall även personal utbildats för spetsnazförbandens
räkning. I fredstid skulle denna personal lägga grunden, det vill
säga inhämta adekvat information, för att de tilldelade målvalen
skulle kunde förstöras vid inledningen av en väpnad konflikt.
Huruvida någon renodlad underrättelsereserv fanns för
spetsnazförbandens räkning framgår inte av dokumentet. Ordet
reserv nämns i dokumentet när spetsnazförbanden berörs, men då
enbart med att det fanns personal som skulle kunna genomföra
sabotage.18 Detta skulle dock kunna vara ett exempel på
ingående delar i denna reserv och en annan del som ingick skulle
kunna vara en inhämtande del.
Således,
i Sovjetunionen förefaller det funnits en underrättelsereserv som
vid ett kraftigt försämrat säkerhetsläge skulle innästla länder
och där påbörja informationsinhämtning och fortsatt under en
väpnad konflikt. Inhämtningen genomfördes även i fredstid av ett
ordinarie underrättelsenät. Detta underrättelsenät kan anses
utgjort en grund för, dels vilka målval spetsnazförbanden skulle
insättas mot, dels skapa planeringsunderlag avseende hur dessa
målval skulle kunna bekämpas på ett effektivt sätt.
Underrättelsereservens
uppgift kan även varit att vid ett kraftigt försämrade
säkerhetsläget eller vid en väpnad konflikt, kontinuerligt
bibehålla ett mål under observation för spetsnazförbandens
räkning. Därmed även kunna rapportera förändringar som kunde
påverka spetsnazförbandens strid. Personalen ingående i
underrättelsereserven förefaller haft kravet på sig att rapportera
två gånger per dygn,19 samt varit tilldelade en radio
per individ varvid ett sådant agerande hade varit fullt
genomförbart.
Finns
det då något som tyder på att det främst var det svenska
luftförsvaret som var intressant? Utifrån från de dokument som
finns att tillgå, var luftförsvar en stående inhämtningspunkt,
oaktat land. Detta skulle kunna styrka källans uppgift. Dock fanns
det ett flertal andra punkter som dokumenten tar upp, vilket även
får anses vara av stående karaktär. Vad som dock är intressant är
en uppgift som framkommit vid ett vittnesseminarium, avseende Sverige
beredskap mot överraskande angrepp genomfört 2007, under ledning av
den pensionerade Översten Bo Hugemark.
Enligt
den pensionerade kommendören av första graden Emil Svensson som
deltog i vittnesseminariet skulle det svenska luftförsvaret och
flottan slås ut i ett tidigt skede med hjälp av det sovjetiska
frontflyget samt av spetsnazförband. Detta för att möjliggöra att
Sovjetunionen skulle kunna nyttja svenskt luftrum, i syfte att kunna
påverka NATO. Någon invasion i dess egentliga mening skulle enligt
honom aldrig ske. Detta agerande skulle genomföras i händelse av
att svenska politiker ej medgav överflygningar av svenskt
territorium, med sovjetiska luftstridskrafter. Dessa uppgifter skall
han erhållit, som även skall vara inspelade, av Amiral Vladimir
Bezkorovajnij.20 Detta skulle kunna bekräfta
informationen från den svenska underrättelsetjänstens källa.
Hade
då detta system med, dels en aktiv inhämtningsorganisation, dels en
underrättelsereserv kunnat fungera? Troligtvis hade viss
information kunnat förmedlats till operationsledningen för
spetsnazförbanden, varvid dessa hade kunnat revidera sina planer
före ett insättande. Dock, utifrån den mängd
underrättelseofficerare som skulle innästla, dels Finland, dels
vidare till Sverige torde någon säkerhetstjänst i de båda
länderna noterat det ffa. vid ett kraftigt försämrat
säkerhetsläge. Varvid denna inhämtningsorganisationen hade kunnat
påverkats. Trots denna nackdel/begränsning torde Sovjetunionen
varit tvungen att insätta denna underrättelsereserv, då de saknade
den tekniska inhämtningskapaciteten som t.ex. USA hade.
Avslutningsvis,
är detta en metod som även skulle kunna användas idag?
Sannolikheten att lyckas innästla en större mängd
underrättelseofficerare vid ett kraftigt försämrat säkerhetsläge
torde i dag vara högre än under det kalla kriget. Detta utifrån
det faktum att någon "järnridå" inte längre existerar.
Därtill finns ett kontinuerligt flöde av resenärer mellan Ryssland
och Västeuropa. Därutöver torde ett behov kvarstå för Ryssland
att fortsatt tillämpa denna metod, då dess tekniska
inhämtningsförmåga fortfarande är begränsad jämfört med många
av de västliga länderna. Detta skulle indirekt kunna bekräftas av
den svenska Säkerhetspolisens uppgifter från 2014, att den ryska
inhämtningen i Sverige till del, är/var krigsförberedande.21
Där del av denna inhämtning skulle kunna röra sig om att kartlägga
målval syftande till att skapa planeringsunderlag, för de nutida
spetsnazförbanden.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Sveriges Radio 1
(Svenska)
Agrell, Wilhelm.
Sprickor i järnridån: svensk underrättelsetjänst 1944-1992.
Lund: Historiska media, 2017.
Hugemark, Bo (red).
Blixt från hotfull himmel: beredskap mot överraskande angrepp.
Stockholm: Kungl. Krigsvetenskapsakademien, 2008.
Slutnoter
1
Agrell, Wilhelm. Sprickor
i järnridån: svensk underrättelsetjänst 1944-1992.
Lund: Historiska media, 2017, s.
278-279.
2
Ibid. s. 279.
3
Ibid. s. 280.
4
Central Intelligence Agency. USSR
General Staff Manual on the Principles of the Organization and
Conduct of Operational Reconnaissance in a Front Offensive Operation.
Washington DC: Central Intelligence Agency, 1978, s. 1,
38-39.
5
Ibid. s. 40.
6
Ibid. s. 147-148.
7
Ibid. s. 151.
8
Ibid. s. 165-166.
9
Ibid. s. 199-200, 206,
211.
10
Central Intelligence Agency. USSR
General Staff Academy Lesson: Operational Reconnaissance.
Washington DC: Central Intelligence Agency, 1988, s.
12.
11
Central Intelligence Agency. USSR
General Staff Academy Lesson: Reconnaissance on Behalf of a Front
Offensive Operation.
Washington DC: Central Intelligence Agency, 1988, s.
9, 12-13.
12
Central Intelligence Agency. USSR
General Staff Academy Lesson: Agent Reconnaissance in Front Offensive
Operations.
Washington DC: Central Intelligence Agency, 1988, s.
5.
13
Ibid. s. 5-6.
14
Ibid. s. 7.
15
Ibid. s. 9.
16
Ibid. s. 10.
17
Ibid. s. 12-13.
18
Ibid. s. 13.
19
Ibid. s. 14.
20
Hugemark, Bo (red). Blixt
från hotfull himmel: beredskap mot överraskande angrepp.
Stockholm: Kungl. Krigsvetenskapsakademien, 2008, s. 23-24.
21
Sveriges Radio. Wettre, Karin. Säpo:
Rysk aktivitet i Sverige krigsförberedande.
2014.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5830857
(Hämtad 2019-02-02)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar