Förhoppningsvis har ni alla haft en trevlig midsommar och börjar närma er semester eller gått på semester så ni hinner läsa detta inlägg :) Följande inlägg bör läsas med en
kaffe kopp i solen och någon timme tillgodo för reflektion och
fördjupningsläsning. Uppslaget för inlägget fick jag av
@reservofficer då han gjorde en snabb kommentar till en artikel han
länkade till på Twitter. Detta fångade mitt intresse och jag valde
att fördjupa mig.
Det
jag försöker belysa i inlägget är dels vilket geografiskt
område som är viktigt för den säkerhetspolitiska utvecklingen i
Östersjöregionen dels vilka områden som Ryssland ser som
viktiga i Östersjöregionen och slutligen ett försök till
att visa på vilket maktspel som genomförs just nu i vårt
närområde.
BAKGRUND
Följer man de
internationella nyhetsmedierna är det ofta man läser om
argumentationen mellan Ryssland och dess angränsande NATO anslutna
länder. Å ena sidan handlar det om att Ryssland känner sig
hotad av NATO östliga expansion å andra sidan handlar det om
att de NATO anslutna länderna i Östersjöregionen känner sig
hotade av den massiva ryska upprustningen.
Ur Rysslands perspektiv
ser man att den geopolitiska hotbilden kommer förändras markant
under de närmsta tre till fem åren samt att det finns krafter som
försöker ändra den strategiska stabiliteten som man ur ryskt
perspektiv ser som rådande för tillfället. Vilka dessa krafter är
berörs ej men man antyder att de ryska väpnade styrkorna måste
vara beredda på att kunna hantera en konflikt.
Ryssland genomför just
nu ett moderniserings program av sina väpnade styrkor som kommer när
det är färdigt 2020 att ha kostat 700 biljoner dollar. Trots
ekonomiska svårigheter i den offentliga sektorn i Ryssland
vidmakthåller Putin att man måste genomföra denna satsning.
Satsningen omfattar förnyelse av vapen, fordon, luft-
och sjöfarkoster samt infrastruktur för de väpnade
styrkorna.
Målsättningen är att
2020 skall 70% av de väpnade styrkorna anses vara modernt utrustade
enligt västerländsk standard. Utöver den rent materiella
moderniseringen genomförs även en reformering av de väpnande
styrkornas struktur och därmed även dess taktik och stridsteknik
förändras utefter denna struktur förändring.
Upplevt hot eller inte
men Ryssland försöker begränsa utomståendes (läs intressegrupper
och andra nationer) möjligheter till påverkan dels genom
egen verksamhet dels genom oppositionen. Den s k "agentlagen"
bör ses ur det perspektivet. Lagen bör ses ur perspektivet att
Ryssland anser att västliga länder försöker påverka stabiliteten
och utvecklingen i landet genom s k ”soft power” för att
förhindra och försvåra detta har man infört den s k agentlagen.
Effektiviteten i lagen
gentemot västlig påverkan kan diskuteras men påverkan av den egna
oppositionen dels
genom tystning dels genom förföljning råder det inget
tvivel om att den lyckats uppnå. Förra veckan (130621) genomförde
man ett tillslag mot en av de mer välkända
människorättsorganisationerna i Ryssland med hänvisning till
"agentlagen". Samt under kvartal ett och två under 2013
har ett antal tillslag genomförts mot främst
människorättsorganisationer i Ryssland med hänvisning till den
lagen.
Den östliga expansionen
av NATO gör att Ryssland får svårt att hålla sin linje att
säkerställa en buffertzon mellan själva "hemlandet" och
en potentiell aggressor. Detta synsätt blev rådande efter andra
världskriget och är till del även rådande idag, ur vilket man bör
se t ex vårens utspel kring Vitryssland vilket beröras nedan.
Vitryssland har ett stort
beroende av Ryssland men de utnyttjar även Rysslands beroende av
Vitryskt territorium för att kunna bibehålla en buffert mot NATO.
Beroendet som Vitryssland har är att erhålla billig gas och militär
utrustning. Ryssland ger detta till Vitryssland inte utav välvilja
utan av dess behov av att säkerställa sin buffert. Vitryssland
utnyttjar denna situation främst genom att dra ut på förhandlingar
o dyl med Ryssland för att få en bättre position.
Ryssland meddelande under
våren (2013) att de skulle frambasera ett (1) flygregemente samt
fyra (4) bataljoner S-300 till Vitryssland. Flygregementet skall vara
fullt operativt till 2015 samt luftvärnsbataljonerna skall vara
operativa till 2014. En mindre del av flygregementet skall redan 2013
vara operativt i Vitryssland för att kunna hävda luftrummet.
Vitryssland är redan nu ansluten till CSTO gemensamma luftförsvar
samt det finns redan tre (3) ryska militära installationer i landet
en sambandscentral,
en radarstation samt ett precisions urverk för korrekt
tidsangivelse.
Frambaseringen av ett
flygregemente samt fyra luftvärnsbataljoner kan ses som ett svar på
att NATO har baserat dess incidentflyg för Baltikum i Litauen. Men
det kan likväl ses som ett svar på upprättande av NATO
installationer (t ex Patriot batteri i Polen) i allmänhet nära
Ryssland och missilförsvar i synnerhet.
Likväl kan man se
scenariot för Zapad'13 som en tydlig markering mot NATO att de skall
hålla sig passiva vid Rysslands närområde i och med att övningen
främst kommer koncentreras till det Baltiska samt Polska
frontavsnittet inom MD V. Vad som är intressant med den information
som i dagsläget kommit ut är att man nämner begrepp som
"antiterror" operation men man är mer tydlig vad man skall
öva jämfört med Zapad'09, återigen en retorisk förändring.
Denna påverkan är även
mycket tydlig i Baltikum och främst i Lettland där The Guardian i
vintras hade en stor artikel om hur Ryssland försöker påverka
Lettland till en mer pro-rysk inställning. Detta verkar främst göras genom
att man över en längre tid
försöker påverka opinionen med hjälp av subversiva åtgärder för
att ändra inställningen. Antydan finns även i artikeln till s k
”proxy” verksamhet d v s att en stat utnyttjar ej statliga
grupperingar för att gå ens syften exempel på proxy verksamhet är
Irans utnyttjande av Hizbollah.
Utnyttjande av subversiva åtgärder med hjälp av
underrättelseorgan tar ofta lång tid. Redan 1998 uppmärksammade de
Baltiska staterna att Ryssland hade börjat bli mer offensiva i sin
underrättelseverksamhet i de tre länderna. Till exempel spionringen
Cambridge Five rekryterades under 1930-talet och fick sitt verkliga
genomslag efter andra världskriget, så underrättelseverksamhet tar
tid vilket Ryssland vet. Verksamheten har fortsatt till dags datum.
I både Sverige och
Finland har det under det senaste halvåret börjat föras en mer och
mer öppnare debatt om för- respektive nackdelarna med en NATO
anslutning. Både Finland och Sverige är till dags datum kraftigt
involverad i NATO samarbetet, den enda del som vi egentligen inte är
delaktig i är det kollektiva försvaret d v s anslutna med alla
förpliktelser.
Debatten har främst kommit som en naturlig följd
av den Ryska upprustningen men även av den Svenska Överbefälhavarens
uttalande om en veckas försvaret följt av långfredagens
övningsflygningar av det Ryska strategiska bombflyget i Östersjön.
En sådan anslutning är
något som Ryssland kraftfullt motsätter sig och Premiärminister
Dmitry Medvedev uttalande nyligen kring det underströk även det, då
han ansåg att det skulle förändra balansen i närområdet och man
skulle vara tvungen att svara på det. Ryssland har även gjort ett
motsvar på det robotförsvar som NATO har börjat upprätta i
anslutning till Ryssland.
Detta förslag är att
man skall dela upp Europa och där Ryssland skall ansvara för
området över Polen, Baltikum, Finland, Sverige
och Norge. Vän av ordning förstår ju självklart att detta
har NATO motsatt sig kraftfullt då hela grundtanken med den
kollektiva självförsvarsidén faller med en sådan inriktning. Men
detta signalerar tydligt samma budskap som den ryske
generalstabschefen hade med sig till Finland ifjol om vilket
geografiskt område som Ryssland ser som strategiskt viktigt.
INNEBÖRD
Rent säkerhetspolitiskt
är det min uppfattning att Östersjöregionen just nu balanserar på
en mycket smal lina, å ena sidan om Sverige alternativt
Finland eller båda länderna går med i NATO kommer vi se en högre
rustningsspiral än den vi redan har i MD V å andra sidan om
Sverige eller Finland ej går med så krävs en seriös upprustning
av båda nationernas stridskrafter Sverige har goda tekniska system
men ej mängden medan Finland har en stor mängd men en lägre
teknisk grad på dessa.
Att man retoriskt i
Ryssland verkar försöka skapa en hotbild mot landet inför dels
sin egen befolkning dels massmedia och att man parallellt
med det börjar gå mycket hårt mot oppositionella samt
människorättsorganisationer i landet är ingen lycklig kombination.
Enligt försvarsberedningsrapport är utvecklingen oroande jag skulle
vilja påstå mycket oroande. Det "receptet"
som de jobbar efter nu har historiskt används tidigare dels
av dem själva dels andra länder och utfallet har aldrig
varit lyckat varken för den egen befolkning eller angränsande
stater.
Ryssland har nu vid två
tillfällen tydligt signalerat vilket geografiskt område som de
anser är av strategisk vikt för dess säkerhetspolitiska situation
dels med Generalstabschefen Nikolaj Makarovs utspel i Finland
2012 dels med planerna på en uppdelning av luftförsvaret.
Det går inte att blunda för att Sverige ligger i Rysk intressesfär
och kan bli utsatt för påtryckningar då vi ej faller inom ramen
för Ryska intressen. Detta är något som inte diskuteras i någon
större omfattning och det bör vara något som lyfts fram, för
ytterst får det konsekvenser för våra egna försvars- och
säkerhetspolitiska vägval.
Påverkan i Baltikum och
då framför allt i Lettland för att få dem till en mer pro rysk
inställning är mycket oroande. Baltikum har sedan dess nyvunna
självständighet setts som en förlust i Ryssland. Sedan dess
medlemskap i NATO har situationen blivit än mer prekär. Ryssland
vet att det är en förlust situation att genom militära medel
försöka få dem under sig. Men utnyttjandet av mer subversiv verksamhet och
därmed också en vilja att låta det ta tid men med ett övergripande
mål är mycket oroväckande för det innebär att man ej släppt
tanken på att få de Baltiska staterna än en gång under sig.
Vad jag kan finna
anmärkningsvärt är alla uttalanden som genomförts under främst
första och andra kvartalet 2013 men även under 2012 från höga
ryska militärer likväl som politiker. I svensk media får det
ytterst lite utrymme antingen lider vi av något Post-Jeltsin syndrom
där vi förutsätter att de samtliga är alkoholister eller dårar.
Men även om de två tidigare kriterierna skulle vara uppfyllda så
skulle jag då definitivt bli orolig för vi är en randstat till en
stormakt med kärnvapen vilket aldrig är bra oavsett vilken sida det
är tal om för man är alltid den mindre parten då.
SLUTSATSER
Tyngdpunkten för den
säkerhetspolitiska utvecklingen i Östersjöregionen ligger främst
i Baltikum och Vitryssland. Utvecklingen kommer att
styras utifrån vilka åtgärder som EU, NATO och enskilda Europeiska
länder är villiga att genomföra för att få en mer västlig
demokratisk utveckling och att förhindra subversiva
element/verksamhet.
Retoriskt och
maktspelsmässigt börjar situationen kännas mer och mer som en
återgång till tidigt 80-tal intill Gorbatjovs maktövertagande.
Därav rubriken ockluderad front vi hade ett högtryck som blåste in
och ingav hopp nu står lågtrycket mot högtrycket och än så länge
har vi en balans mellan de två men utgången är inte given.
Have a good one! //
Jägarchefen
Edit: 130624 - Efter en diskussion på Twitter blev det tydlig att jag hade ett syftningsfel kring Baltikum så nu står det enbart subversiv verksamhet.
Källor
Radio Free Europe 1
Russia beyond the
headlines 1
The Guardian 1
Center For Eastern
Studies 1
EU Observer 1
Oplatsen 1
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar