Sammanfattning
Den krigföring vi ser
i östra Ukraina och sett på Krimhalvön är i sig ingen ny
krigföring utan det är gamla metoder som väljer att utnyttjas på
ett annat sätt och mer effektivt. Krigföringen har en lång
förberedelsefas innan man övergår till ett konfliktskede, syftet
med detta är att skapa sådana förutsättningar att man kan
garantera en snabb och säker seger. Krigföringen bygger på en
högra grad av asymmetri där man utnyttjar antingen rysktalande
minoritetsgrupper eller socioekonomiska spänningar inom ett målland
för att vända medborgarna inom mållandet mot den styrande
regeringen. Därmed skapas en folklig resning och mållandet
destabiliseras och därmed försvagas det så att motståndskraften
mot ett väpnat angrepp nedgår. Krigföringen bygger på tre pelare
specialoperationer, informationskrigföring och psykologisk
krigföring.
Analys
Allmänt.
De senaste tre (3) månaderna har tydligt påvisat att Ryssland
omvärderat hur man väljer att genomföra modern krigföring.
Tydligt är att Ryssland frångått vissa av de tidigare Sovjetiska
principerna avseende krigföring, men även bibehållit vissa. Vad
som är signifikant är att dess krigföring eller förandet av
krigets initiala skede har fått en tydlig asymmetrisk
utformning, än tydligare än vad som förutspåddes under
1980-talets scenarior avseende utnyttjandet av t ex spetsnazförband.
Är då detta en
revolution inom krigföringen dvs en ny form av krigföring som
uppenbarat sig? Jag skulle hävda att så är inte fallet, vad
Ryssland gjort på Krimhalvön och i östra Ukraina är hur man valt
att använda olika metoder samt växelverkan mellan dessa, vissa
metoder/instrument är tydligare än andra. Dock är det inget
revolutionerande utan det är snarare hur man väljer att använda
dem.
Tre (3) tydliga metoder
utnyttjas av Ryssland, informationskrigföring,
psykologiskkrigföring och specialoperationer.
Utnyttjandet av dessa tre (3) metoder sker stundtals parallellt med
varandra och i vissa fall enskilt utan växelverkan med de andra
metoderna. Dessa tre metoder i sig är inget nytt och
revolutionerande, vad som dock är intressant är hur och när man
väljer att utnyttja dem likväl utnyttjas dem över en längre tid
och utgör huvuddelen av krigföringen kontra de reguljära förbanden
och metoderna..
En än tydligare
spårbarhet finns i utnyttjandet av rysktalande minoritetsgrupper,
både på Krimhalvön och i östra Ukraina är detta tydligt, dels
utnyttjas de som en hävstång dels utnyttjas de som proxykrigare
för att kunna förneka den egna inblandningen innan en tydligare
inblandning i konflikten sker, något som visade sig tydligt på
Krimhalvön, inledningsvis utnyttjas minoriteter med understöd av
specialförband.
I mångt och mycket
påminner Rysslands nuvarande agerande om hur man väljer insätta en
revolt inom en nationalstat, vad amerikanska 'special forces'
benämner Unconventional Warfare (UW) dvs genom att utnyttja den egna
befolkningen skapa ett uppror som sedan övergår i gerillakrigföring
för att omkullkasta den styrande makten. UW kan även utnyttjas som
ett inledande led i en konflikt eller under en konflikt för att
försvaga en motståndare.
Ett antal tankegångar
kring hur Ryssland kommer genomföra ett krig i 2000-talet har
framförts dels innan krisen i Ukraina dels direkt i kölvattnet av
den nuvarande krisen. Vad som har varit tydligt bland de olika
förklaringsmodellerna som framförts likväl hos ryska
militärteoretiker är en ökad grad av asymmetri i krigföringen för
att kunna slå en överlägsen motståndare. Asymmetrin i
krigföringen bör ses ur perspektiv avseende skapandet av gynnsamma
förutsättningar. Krigets förande bör kunna indelas i sju (7)
stycken steg. 1) Rangering av spelpjäserna dvs skapa
politiska och militära förutsättningar med hjälp av dolda medel
främst av underrättelsetjänst i mållandet. 2) Vilseledning
dvs invagga motståndaren i felaktiga tankebanor både militärt och
politiskt 3) Subversion dvs genom hot, mutor och att bedra
nyckelpersoner skapa förutsättningar för kriget 4)
Destabilisering utnyttja socioekonomiska nackdelar i mållandet för
att skapa oroligheter 5) Uppror dvs oroligheterna övergår
till renodlade konflikter inom mållandet 6) Kriget föranleds
av en kort ouvertyr med specialförband övergår till strid över
hela ytan med samtliga typer av vapenslag samt vapensystem 7)
Neutralisering de kvarvarande motståndsfickorna sker genom
överrullning och precisionsbekämpning.
Således kan vi se att
man kan dela in krigföringen i två faser, den första fasen där
konflikten genomföra under ytan främst med hjälp av
underrättelseorgan och specialförband, den andra fasen är det
egentliga kriget, där nationalstaterna officiellt är i krig med
varandra ur en folkrättslig definition. Vad som är intressant är
att det egentliga kriget är den minsta delen och förberedelserna
inför det hela dvs rangeringen av spelpjäserna för att få en
gynnsam position är den största.
Specialoperationer.
Det första benet som bär upp denna form av krigföring är
specialförband dels inom de väpnade styrkorna dels inom den
militära underrättelsetjänst. Dessa enheter kommer vara delaktiga
genom hela konflikten och vara de som ytterst möjliggör att
konflikten kan vinnas genom att man rangerat spelpjäserna på ett
sådant sätt att mållandet ej har motståndskraften att klara ett
väpnat angrepp.
Underrättelsetjänstens
huvudfokus kommer dels vara inhämtning dels påverkan. De ryska
jägar- och specialförbanden utnyttjas markant inom ramen för denna
nya ryska krigskonst. Förbanden utnyttjas från en tidigt skede i
operationen intill dess slutförande. Specialförbanden utnyttjas
främst för tre områden, subversion, leda/utbilda
irreguljära grupper samt direkta stridsinsatser.
Specialförbanden skall intill dess att en öppen väpnad konflikt
sker ej kunna knytas till Ryssland. Detta görs antingen genom att de
ej bär rysk utrustning, är f d personal ur specialförbanden m m.
Underrättelsetjänsten
kommer i det första skedet vara den som agerar främst, dels genom
att inhämta information som ligger till grund för att finna
svagheter inom mållandet dels påbörja en låg påverkan mot
mållandet oftast genom ej militära medel utan vad som kan betecknas
som politisk påverkan som ej skall kunna knytas till Ryssland.
Underrättelsetjänsten försöker i detta skede att rangera
spelpjäserna så att dessa står placerade på ett sådant sätt att
ett väpnat angrepp underlättas och följande skeden kan genomföras.
Underrättelsetjänsten
kommer därefter utnyttjas för att genomföra en gradvis påverkan i
mållandet, inledningsvis syftar påverkan till att vilseleda
mållandet om det egna landets avsikter. I grunden handlar det om att
ej utmåla sig som ett hot, eller utmåla sitt agerande som
resultatet av ett annat hot, likväl få mållandet att fokusera på
andra händelser i omvärlden. Detta görs främst genom att utnyttja
inflytelseagenter som kan påverka dels media dels den rådande
politiken som förs inom mållandet.
Därefter kommer
underrättelsetjänsten inrikta sin verksamhet mot subversion. Denna
del syftar till att påbörja en nedbrytning av mållandets polisiära
och militära styrka. Främst genom att kompromettera nyckelpersonal
så att dessa hamnar i underrättelsetjänstens ledband, genom detta
ser man framför sig att man kommer kunna omkullkasta del av
ledningsstrukturen och få polisiära och militära förband att ge
upp. Likväl påbörjas troligtvis även här rekrytering av
individer som kan bli ledare för olika grupperingar i det kommande
destabiliseringsskedet antingen bland ryska minoritetsgrupper eller
inom socioekonomiskt utsatta grupper inom mållandet.
Vid
destabiliseringsskedet kommer specialförbanden eller fd personal ur
specialförbanden att utnyttjas. Destabiliseringsskedet syftar till
att missnöjesyttringar ökar inom landet, från att enbart varit tal
så börjar handling ske. I huvudsak utnyttjas specialförbanden i
detta skede till att utbilda och organisera de grupperingar som i ett
senare skede kommer genomföra uppror/upplopp mot den styrande makten
i mållandet.
I skedet uppror/upplopp
kommer specialförbanden leda de väpnade grupperna som kommer agera
inom mållandet. Likväl kommer specialförbanden genomföra
punktmåls insatser mot vissa specifika mål för att säkerställa
framgång, dessa kan därefter överlämnas till de irreguljära
väpnade grupperna inom mållandet. Likväl kommer de vara de som
står för punktmåls insatser vid t ex upplopp för att dessa får
en brutalare utgång än vad som kanske varit brukligt vid andra
tillfällen utan en yttre inverkan.
I det avslutande skedet
av uppror/upplopp kommer specialförbanden träda i verket för att
genomföra den ouvertyr som syftar till att slå ut mållandets
militära och politiska ledningsorgan samt förstöra viktig
ledningsstruktur för mållandet. Detta syftar ytterst till att skapa
en ledningskollaps hos mållandet när den öppna konflikten startar.
Detta skall möjliggöra ett snabbt öppet krigsförlopp.
Informationskrigföring.
Denna bärande pelare är troligtvis tvådelad dels handlar det om
att äga de sändande media dels handlar det om att omöjliggöra för
mållandet att kunna utnyttja sändande media för att kunna
dementera information som sägs. Informationskrigföringen och den
psykologiska krigföringen arbetar i huvudsak i symbios inom ramen
för informationsoperationer.
Vad avser utnyttjandet av
informationskrigföring så handlar det om att främst kontrollera
media (främst television och radio) inom det aktuella mållandet.
Genom detta försvåras motåtgärder främst på det psykologiska
planet och en vinklad bild kan ges kring händelser och skeden inom
ramen för den pågående operationen. Detta kan dels genomföras
direkt eller indirekt. Direkt innebär att man tar kontrollen över
sändande medium indirekt innebär att man utnyttjar
inflytelseagenter vilket ger en vinklad nyhetsbild.
IT-attacker kommer även
genomförs mot hemsidor för nyhetsbolag och statliga tjänster inom
mållandet. Dessa angrepp syftar ytterst till att förneka
medborgarna i mållandet förmågan att inhämta information och man
blir hänvisad till information från andra källor där
sannolikheten är hög att den är vinklad ur något perspektiv.
Troligtvis kommer man
även utnyttja internetbaserade medium för att genomföra en enklare
form av skensignalering genom att t ex lägga ut videoklipp på
militär verksamhet. Detta för att skapa en fabricerad bild av vad
som sker. Exempel på detta kan vara trupprörelser längs gräns mot
en viss riktning, skapa en bild över att demonstrationerna är
större än vad dessa är för att kraftsplittra resurser, sprida
rykten kring att byggnader har intagits på olika håll inom
mållandet m m.
När man väl nått
uppror/upploppsskedet kommer man troligtvis försöka inta lokala tv-
och radiostationer för att genomföra riktad informationsspridning.
Detta är en form av fysisk informationskrigföring. Den riktade
informationsspridningen innebär troligtvis att de grupperingar som
utnyttjas inom mållandet kommer genomföra lokala tv- och
radiosändningar med ett tydligt riktat budskap. Likväl kommer man
troligtvis även förstöra vissa informationsbärare såsom tv- och
radiomaster för att omöjliggöra informationsspridning inom
begränsade geografiska områden av mållandet.
Riktad
informationskrigföring kommer troligtvis även genomföras inom
ramen för uppror/upploppsskedet. Det innebär att man fysiskt kommer
överta telefon- och datatrafikpunkter. När detta väl är gjort
kommer man blockera vissa system så att mållandets säkerhets- och
ledningsstruktur ej kommer fungera. Exempel på detta kan vara att
man blockerar vissa beslutsfattares mobiltelefoner, eller omöjliggör
datatrafik inom vissa områden o dyl.
En annan metod för att
genomföra informationskrigföring är fysisk sådan, kidnappning av
journalister samt förstörelse av dess utrustning, härvid
omöjliggör man att dessa kan vara informationsbärare och
rapportera från mållandet. Effekten av detta kan bli att
nyhetsbolagen och framför allt journalisterna upplever att det är
för farligt att vistas i det aktuella området varvid
nyhetsrapporteringen nedgår och därmed blir det en ensidig
rapportering varvid man når framgång på informationsarenan.
Informationskrigföringen
inom ramen för denna form av rysk operationskonst är troligtvis
tvådelad. Dels syftar den till att utgöra en grund för att kunna
forma befolkningens sinnevärld. Dels syftar den till att
kraftsplittra motståndaren genom desinformation.
Informationskrigföringen genomförs på samtliga medium som
civilbefolkningen har åtkomst till och därmed även delar av civila
beslutsorgan. Detta åskådliggör tydligt vikten av säkra
sambandsmedel dels för den civila administrationen dels för den
militära.
Vad som skall beaktas
är att detta fungerar troligtvis sämre inom geografiska områden
som har en högre grad av informationsteknologisk spridning, där
kommer troligtvis inriktningen istället vara att fysiskt nedkämpa
de informationsbärande systemen främst genom sabotage för att
dölja sin egen inblandning och som en konsekvens omöjliggöra
informationsinhämtning för befolkningen. Därmed omöjliggörs
förmågan att skaffa sig information kring händelseförlopp och
därmed även förmågan att skapa sig en bild av vad som sker.
Psykologisk
krigföring. Den psykologiska krigföringen inriktas
främst mot att destabilisera den styrande makten i mållandet. Detta
görs genom att dels diskreditera mållandet internationellt dels
skapa missnöje inom målandet samt visa den styrande makten svag
eller ondskefull genom att underminera dels politiker dels polis och
militär. Den psykologiska krigföringen förs i alla former av
medier.
Genom övertagande av
informationsbärare vilket till stor del informationskrigföringen
inom denna nya form av rysk krigföring syftar till, underlättas
genomförandet av den psykologiska krigföringen avsevärt. Härvid
kan Ryssland obehindrat när detta är genomfört tydligt påverka
befolkningen inom det aktuella operationsområdet.
Kan man inte i
upprorsskedet ta informationsbärare för att genomföra den
psykologiska krigföringen kommer det troligtvis den psykologiska
krigföringen bli mer utsträckt i tid. Vilket i sitt slutskedet
kommer övergå till ryktesspridning o dyl då man istället väljer
att förstöra informationsbärarna så att mållandet ej kan komma
ut med korrekt information till den egna befolkningen.
Den psykologiska
krigföringen kommer föras över dels traditionella mediabärare
såsom Tv och radio dels över ny media såsom öppna mediatjänster
där användare själv kan lagra information som sedan sprids via
sociala tjänster såsom Twitter o dyl. Den psykologiska krigföringen
kommer föras över hela ytan för att kunna nå samtliga ålders-
och socialgrupper inom mållandet, huvudbudskapet kommer troligtvis
vara detsamma men hur det framställs och framförs kommer vara olika
beroende på målgruppen.
Den psykologiska
krigföringen omfattar även förevisning av militär styrka, dock
skall beaktas att förevisning av detta är inte enbart psykologisk
krigföring utan kan även omfatta andra syften, syftande till att
skrämma och demoralisera motståndarens förband och påverka de
politiska beslutsfattarna. Exempel på detta är främst
övningsverksamhet, övningarna kan dels ske inom det egna landet för
att visa militärstyrka dels i anslutning till mållandet för att
uppvisa sin militära styrka.
Den psykologiska
krigföringen förstärks även med utnyttjandet av specialförband
och irreguljära förband (detta kan vara upprorsmän o dyl) inom
mållandet. Likväl utnyttjas stridigheter mellan de irreguljära
förbanden och mållandet för att underminera ställningen för den
styrande makten inom mållandet dels nationellt dels internationellt.
Finns ej den socioekonomiska grunden för uppror kommer troligtvis
upplopp o dyl anstiftas istället för öppna stridigheter mellan
irreguljära förband och mållandets säkerhetsstyrkor. Varvid dessa
upplopp utnyttjas som ett led i den psykologiska krigföringen mot
mållandet.
Den psykologiska
krigföringen förs genom hela förloppet med varierande intensitet
samt mot olika målgrupper med olika budskap inom mållandet. Likväl
kommer troligtvis mållandet inom Rysk media demoniseras för att
skapa en folklig opinion, för utnyttjandet av militär vapenmakt,
likväl för att mobilisera de moraliska resurserna inom Ryssland mot
mållandet.
I och med att
förberedelsefasen är så pass lång innan konflikten övergår till
öppna strider kommer den psykologiska krigföringen fälla stora
avgöranden. Detta utifrån det faktum att man vill skapa så pass
gynnsamma förutsättningar i mållandet för de egna stridskrafterna
som det bara är möjligt. Detta innebär ytterst att den
psykologiska krigföringen syftar till att säkerställa att
motståndet helst är brutet innan striderna påbörjas. Likväl att
mållandets befolkning är så pass splittrat så att någon egentlig
motståndsvilja mot angreppet ej går att uppbåda.
Slutsatser
Att de inledande
stegen (dvs stegen innan ett formellt krig) i detta sätt att inleda
ett krig fungerar det har vi sett tydliga bevis på vid Krimhalvön
och östra Ukraina. En stor del har varit att man kunnat utnyttja
asymmetrin i att använda dels förband som ej formellt går att
knyta till Ryssland dels utnyttjandet av irreguljära förband (läs
civila som tar till vapen). Likväl har vissa asymmetriska metoder
utnyttjas såsom att lokala befälhavare mutas, hotas o dyl och
därmed lägger ned vapnen. Hur metoden dock skulle fungera då
rysktalande minoriteter ej utnyttjas utan istället utsatta
socioekonomiska grupperingar, vilket skulle bli fallet vid t ex en
konflikt mot Sverige eller Finland är osett, men utnyttjas sådana
spänningar på rätt sätt bör effekten kunna bli likartad. Vad som
är oroväckande med asymmetrin i krigföringen är att civila i en
allt större omfattning än tidigare kommer omfattas av kriget,
likväl vara en av nyckelspelarna i det, varvid det blir tydligt att
lagrummet som finns om militärt stöd till rättsväsendet bör
analyseras om det dels är tillräckligt dels måste övningar inom
ramen för denna påbörjas och inte bara på en spel nivå.
Två omedelbara
konsekvenser går att dra kring denna nya form av krigföring som
verkar tillämpas av Ryssland. Dels krävs en fungerande
säkerhetstjänst dels krävs fungerande säkerhetsförband
för att kunna möta hotet. Detta i och med att förberedelseskedet
inför ett väpnat angrepp kan bedömas som mycket långt och om det
väl påbörjas kommer det bli mycket svårt att stoppa det som sats
i rörelse.
Vad avser
säkerhetstjänsten inom ramen för denna form av krigföring
bör den inriktas mot att finna de underrättelseofficerare illegala
som legala som dels genomför klassiska förberedelser inför ett
väpnat angrepp dels de som genomför rekrytering av beslutshavare o
dyl som kan träda i verket i destabiliseringsskedet och därmed
sänka motståndsviljan inom rätts- och försvarsstrukturen inom
Sverige. Likväl krävs en uppföljning av dessa
underrättelseofficare i syfte att kunna lokalisera om de genomför
rekrytering av vad som kan bli cell ledare inom subversiva
grupperingar som kan träda i verket i ett uppror/upplopps skede.
Vad avser
säkerhetsförband kommer dessa krävas i det tydliga
skymningsläget som kommer uppstå i en större och längre
omfattning än vad som förutsågs utifrån 1980-talets modell på
ouvertyr. Säkerhetsförbanden bör enligt tidigare modell utnyttjas
mot att söka samt nedkämpa specialförbandsdelarna som uppträder
inom landet. Däremot krävs en tydligare koppling mellan den civila
säkerhetstjänsten och de militära säkerhetsförbanden för att
kunna lyckas i uppspårning och nedkämpning av dessa i och med att
huvuddelen av den inledande ouvertyren kommer ske i urban miljö, där
man kan utnyttja de socioekonomiska spänningarna till sin fördel
som motståndare.
Låt oss nu göra ett
hypotetiskt krigsspel kring hur denna metod kan användas mot
Sverige. Detta kan göras utifrån grundförutsättningen att
Säkerhetspolisen angett att Ryssland genomför krigsförberedelser
mot Sverige. Rysslands målsättning i detta hypotetiska scenario
kommer vara att dels undvika ett svenskt NATO medlemskap dels
säkerställa egen geostrategisk position i Östersjön genom att ta
Gotland. Skedena intill öppet krig kommer belysas i detta
hypotetiska scenario. Troligtvis kommer Finland även till del
beröras av denna konflikt, Ryssland kommer i det längsta försöka
undvika en konflikt med NATO i de Baltiska staterna dock kommer en
ökad destabilisering ske där, men grund syftet kommer vara att
försöka säkerställa sin egen position mot NATO genom detta
agerande.
Läge och
förutsättningar: Sommaren 2015 efter Ukraina krisen har den
säkerhetspolitiska situationen mellan Ryssland och EU/NATO haft en
nedåtgående spiral, intensifierad övningsverksamhet dels i
Barensregionen dels i Östersjöregionen har gett ett stort antal
gränskränkningar mot Sverige. Likväl har Ryska propåer återigen
framförts om att få stationera civila säkerhetsföretag på
Gotland för att säkerställa Nord Stream ledningens säkerhet. Den
senaste propån genomfördes i samband med en större kombinerad sjö-
och luftstridsövning i Östersjön. Med tydligt riktade inslag mot
Svenska militärgeografiska områden. Vilket kommit att föranleda
att den sittande Regeringen framfört till riksdagen om att snabb
behandla en ansökan för ett NATO medlemskap utan förgående
folkomröstning utan enbart med en riksdagsomröstning.
Rangering av
spelpjäser. Troligtvis finns både inflytelseagenter samt celler
med illegala underrättelseofficerare likt den spion ring som 'Anna
Chapman' ingick i även i Sverige. Dessa har troligtvis i det dolda
redan nu och de senaste åren planterat information mot ett NATO
medlemskap i och med att detta har varit en återkommande politisk
fråga de senaste fem åren samt det skulle förändra den
geostrategiska balansen markant inom Östersjöregionen till nackdel
för Ryssland. Likväl har troligtvis de socioekonomiska
motsättningar inom Malmö, Göteborg och Stockholmsregionen
studerats och troligtvis har visa framstötar har genomförts inom dessa regioner.
Vilseledning.
Del av vilseledningen i detta fall kommer vara att få den Svenska
civila och militära ledningen att fokusera på ett annat geografiskt
område än sitt egna. Att så redan kan ha skett kan vara
Försvarsberedningens syn på att det varit inom Rysslands östra
regioner den största hotbilden varit, trots att man från Rysk sida
kontinuerligt framfört att NATO ses som ett tydligt militärt hot.
Del av vilseledningen kan även komma att vara att framtvinga en
situation för att stärka sin egen geostrategiska position dvs
framtvinga en konflikt, vilket skulle kunna vara fallet i detta
hypotetiska scenario.
Subversion. I
detta scenario kommer subversionen att inriktas mot att dels
kompromettera viktiga personer på Gotland för att kunna genomföra
ett väpnat motstånd dels myndighetspersoner inom polisväsendet på
mellannivå inom Malmö, Göteborg och Stockholmsregionen. Troligtvis
kommer man inrikta sig mot ideologiskt närliggande individer till
Ryssland, finns ej detta kommer man genom hot eller liknande metoder
få dem att följa den tilltänkta uppgiften.
Destabilisering.
Detta kommer ske dels genom utökade sociala spänningar mellan
grupper i Malmö, Göteborg och Stockholmsregionen, det civila
samhällets resurser kommer överansträngas samt resurser kommer
kraftsamlas från andra områden till dessa tre, vilket gör andra
delar av Sverige sårbara. Dels genom utnyttjande av psykologisk
krigföring mot Sverige man kommer visa på hur Sverige ej är ett
demokratiskt land, ej tar hand om sin egna befolkning o dyl. Likväl
kommer man visa på att den styrande Regeringen ej kan ta ansvar för
medborgarnas säkerhet.
Uppror/upplopp.
Destabiliserings skedet kommer nu övergå till ett öppet upplopp
inom de tre tidigare nämnda områdena. Vapen kommer delas ut till
mindre grupperingar som med understöd av fd Rysk
specialförbandspersonal kommer ta Tv och Radiohusen i Malmö samt
Göteborg. Nationella insatsstyrkan kommer troligtvis sättas in och
mest troligt är att stora delar av den kommer nedkämpas mht att
olika former av försåtsmineringar samt delar av den fd
specialförbandspersonalen kommer finnas på plats just med syftet
att nedkämpa denna styrka. Inom Stockholmsregionen kommer
eldöverfall genomföras mot räddningstjänstens resurser vilket
kommer föranleda att poliseskort av piket motsv kommer krävas.
Avslutningen av uppror/upplopp kommer bli att polisens resurser är
överansträngda samt en "spontan" demonstration kommer
uppstå vilket resulterar i att riksdagshuset stormas med ett stort
antal dödsoffer som följd både inom polisväsendet samt bland
demonstranterna. Ett nationellt trauma kommer uppstå över att detta
har skett i lugna Sverige paralleller kommer dras till Ådalen 1931,
ett politiskt besluts vakuum kommer uppstå samt stora påtryckningar
kring regeringens avgång som följd av de senaste händelserna. I
detta skede kommer ouvertyren påbörjas med en stor sabotagevåg mot
främst det militära ledningssystemen samt en mordvåg mot den
militära och civila ledningen i Sverige.
Stor tack till Lars Gyllenhaal och
Wiseman för synpunkter
Have a good one! // Jägarchefen
Källor
Committee to Protect Journalists 1
(Engelska)
Rferl 1
(Engelska)
National Defence Academy of Latvia 1
The Washington Post 1
(Engelska)
Time 1
(Engelska)
The Moscow Times 1
(Engelska)
The New York Times 1
(Engelska)
VPK 1
(Ryska)
Det bör väl tilläggas att rangering av spelpjäserna även utförts av västliga makter (läs Nulands tal: https://www.youtube.com/watch?v=U2fYcHLouXY) sedan lång tid tillbaka till tonerna av 5 miljarder dollar.
SvaraRaderaOch att dagens kaos till stor del administreras från Kiev, där nationalistiska högerspöken tagit makten.
Rysslands del i stridigheterna är lite oklara, då det inte delges klart i nyheterna vad de stridande förbanden tillhör (Kiev eller Moskva, eller annat). Det kommer tom uppgifter att olika parter som stred i Syrien flyttats till Ukraina. Vad som är fakta och fiktion krävs lite grävande att uttyda.
Vad gäller strider i Sverige så kan man kanske anta att Husby var ett symptom i den riktningen.
Det behövs en djupare debatt om vad som är grundproblemet, om det kommer utifrån eller inifrån.
Från politik, finans eller folkdjup.
Om nationalistiska högerspöken (fascister?) styr i Kiev. Varför gör de då ingenting åt att en ryssvänlig kandidat som Poroshenko dominerar i det kommande presidentvalet?
RaderaEn bra fråga. Utveckla gärna.
Raderahttp://www.foreignpolicy.com/articles/2014/03/18/yes_there_are_bad_guys_in_the_ukrainian_government
Man kan konstatera att det mot bakgrunden av ovanstående framstår som synnerligen dumt att vi avvecklat SBP. Ett säkerhetsförband i polisiär ram skulle vara synnerligen användbart i detta scenario.
SvaraRaderaSedan får man inte glömma att de konventionella stridskrafterna fortfarande har stor betydelse. Även om de inte kommer till användning så skapar de genom sin blotta existens, och därmed möjligheten att de kan användas, förutsättningarna för specialförbanden att operera. Ukraina hade mest troligt gått ännu hårdare fram om inte hotet fanns om en rysk inmarsch.
Bra, men skrämmande.... En sak som jag tänkt på är de irreguljära grupper som specialförbanden leder o utbildar, för ukrainafallet har jag fattat det som att mc-gäng o andra kriminella ingår där. Jag undrar hur lättstyrda de är på lång sikt. I värsta fall får civilbefolkningen stå ut med propaganda, rykten, strömmlöshet, främmande lands soldater i bostadsområdet mm samtidigt som vältränade rövarband gör som de vill. Och rövarbanden kommer inte att ens försöka följa krigets lagar.
SvaraRaderaDen beskrivna metoden för krigföring är väl identisk med den som USA har tillämpat i en rad länder allt sedan 60-talet, fast istället för att själva ta över landet, installeras en USA-vänlig regim, med starka band till sin "mästare".
SvaraRaderaJepp till del påminner den mycket om en klassisk UW (Unconventional Warfare) kampanj
RaderaDet är ett intressant upplägg som redovisas, inte minst det hypotetiska krigsspelet som redogörs för. Samtidigt slåss man också av hur sårbart och illa förberett vårt civilsamhälle är i dagsläget, att stå emot dylika angrepp. Sverige som nation känns tämligen enkelt att destabilisera för dem som har detta uppsåt. Vi ser tendenser redan idag inom de s k utsatta områdena och de "inflytelseagenter" som styr aktiviteterna här. Låt vara att de idag förmodligen vilar på kriminella affärsgrunder, dvs på att dominera och styra t ex narkotikamarknaden. I morgon kan inriktningen vara en annan, omstyrd och finansierad att verka i uppdragsgivarens riktning. Poliskåren och dess sammansättning kommer att ha svårt att hantera sin del. De har redan idag svårt att klara sina uppgifter. Upploppssituationer på flera orter och platser skulle t ex vara ohanterligt efter bara några få dagar. Följden blir att bl a medborgargarden bildas som en motkraft, i anslutning att samhällsorganen sviker och faller samman. När detta sker går det fort, upplösningen av samhällsfunktionerna går snabbt, när väl samverkande krafter, inifrån såväl som utifrån, verkar med ett destabiliseringssyfte. Detta är frågor som över huvud taget inte berörs nämnvärt i den offentliga debatten, förtroendet är lågt. Krismedvetenheten resp beredskapen känns i stora drag obefintlig inför detta inte helt osannolika scenario framöver. Förmågan när det gäller det militära försvaret gemomgår nu en välbehövlig debatt. Sammalunda måste ske även när det gäller civilförsvaret.
RaderaJapp, vi behöver verkligen ett starkt försvar. Ett starkt eget försvar, inklusive civilförsvar (extra viktigt i de inledande faserna), men definitivt utan Nato. Vi ska neutralisera Östersjön, Gotland och övriga Sverige, inte göra det till en del av någons hotbild. Det är vårt bästa försvar i såväl närtid med ett osäkert öst som på lång sikt där vi inte vet varifrån osäkerheten kommer. Vi ska vara ingens fiende och ha förmågan värna vårt eget territorium.
SvaraRaderaVar SBP verkligen något att hänga i julgranen? Träffat ett par (påstådda) medlemmar, just de var i alla fall tomtar.
SvaraRaderaJag tänker direkt på NBG 15 när jag ser Gotlandsscenariot. Visserligen i kombination med nåt slags handlingskraftigt civilförsvar, men ändå.
Det vore väl utmärkt att öva NBG på Gotland. Redan idag borde enheter från våra olika jägar- säkerhets- och specialförband över tid bedriva verksamhet på Gotland. Borde väl kunna planeras på ett par veckor.
Radera