Reflektion
Bild 1. Geografisk område för incidenten 13DEC2015. |
Den
13DEC2015 avgav ett Ryskt örlogsfartyg,
jagaren Smetlivyy, varningseld i det Egeiska Havet mot ett
Turkiskt fiskefartyg,
Geçiciler Balıkçılık. Jagaren skall legat för ankare ca
20 km öster om ön LEMNOS i det Egeiska havet, då det Turkiska
fiskefartyget började närma sig jagaren. Enligt Ryska uppgifter
så skall man försökt få kontakt med fartyget dels över radio
dels med hjälp av visuella signaler, för att få den att ändra
kurs.
Det
turkiska fiskefartyget närmade sig den ryska jagaren om styrbord, då
fartygen var ca 1 km ifrån varandra så började den ryska jagaren
att försöka få kontakt med det turkiska fartyget. Då ingen
kontakt erhölls med fartyget och avståndet var ca 600 m mellan den
ryska jagaren och det turkiska fiskefartyget, avgavs varningseld med
handeldvapen, varningselden skall ha skjutits framför fören på
fartyget. Enligt ryska uppgifter så skall fartyget efter
varningselden, girat och förflyttat sig förbi på ett avstånd av
540 m.
Enligt
den Turkiske ägaren till fartyget så skall avståndet mellan hans
fartyg och den ryska jagaren varit minst 1,6 km. Enligt fartygets
ägare så skall hans fartyg vara tekniskt välutrustad, därtill så
skall de ej uppmärksammat någon eldgivning. Ägaren skall även
överlämnat dokumentation till den Turkiska kustbevakning från
händelsen. Huruvida de uppmärksammat någon radiotrafik eller
visuella signaler, uttalar sig ägaren inte om.
Det
Ryska Försvarsministeriet kom även, under den 13DEC2015, tillkalla
sig den Turkiske Försvarsattachén, Ahmet Gunes, i Moskva,
avseende incidenten i det Egeiska Havet. Rysslands vice
försvarsminister, Anatolij Antonov, skall ha varnat den
Turkiska Försvarsattachén kring möjliga konsekvenser avseende
Turkiskt agerande gentemot de Ryska väpnande styrkorna. Turkiets
Utrikesminister, Mevlüt Çavuşoğlu, uttalade
sig den 14DEC2015 avseende incidenten, han ansåg att Rysslands
agerande på intet sätt var proportionerligt samt Turkiets
tålamod avseende Ryssland har en gräns.
Den
05DEC2015 uppstod även en annan marin incident,
som Turkiet anser varit provokativ, då ett Ryskt
landstigningsfartyg, Caesar Kunikov, passerade genom Bosporen.
Incidenten bestod i att en rysk sjöman/soldat, fullt synligt, stod
med en bärbar luftvärnsrobot i färdigställning på fartygets
däck. Turkiets Utrikesminister, uttalade sig om händelsen och
förklarade att om Turkiet ansåg att en situation var hotande så
skulle de besvara det. Rysslands ambassadör
i Turkiet, Andrey Karlov, kallades även upp till Turkiets
utrikesministerium, där man från Turkisk sida förmedlade budskapet
att man hoppades undvika liknande agerande från Ryssland i
framtiden. Det Ryska Utrikesministeriets ståndpunkt
i frågan är att man ej brutit mot några internationella avtal.
Den
14DEC2015 rapporterade
TASS om ytterligare en incident som hade uppstått mellan Ryska och
ett Turkiskt flaggat fartyg i Svarta Havet. Datumet för incidenten
specificerades ej. Enligt TASS, gav det turkiskt flaggade fartyget ej
väg för konvojen av ryska fartyg, varpå en incident höll
på/kunnat uppstå. Det turkiskt flaggade fartyget svarade ej på
anrop, varpå ett gränsbevakningsfartyg samt en robotbåt ur Svarta
Havsflottan, tvingade det turkiska fartyget att ändra kurs.
Den
faktor som hade kunnat deeskalera spänningarna något mellan de båda
länderna, det planerade mötet
mellan Rysslands President, Vladimir Putin, och Turkiets
President, Recep Tayyip Erdoğan, den 15DEC2015 i St
Petersburg har ställts in, vilket meddelades den 14DEC2015. Det skäl
som angavs av, Kremls talesperson, Dmitry Peskov, till
inställandet av mötet, var att det ej blivit planerat. Varpå någon
reell chans till att minska spänningarna mellan de båda länderna i
närtid, ej förefaller finnas.
Intressant
att notera i detta sammanhang, är anvisningarna som Rysslands
President gav
den 11DEC2015, där han tydligt klargör att om någon part försöker
påverka den ryska militära operationen i Syrien, så skall det
mötas upp, d.v.s. det fientliga målet/målen skall nedkämpas, av
de ryska väpnade styrkorna, explicit nämns luftstridskrafterna och
infrastrukturen på plats, dock nämns inget om de maritima förbanden
i Medelhavet, dock kan man förutsätta att dessa även omfattas av
det.
En
slutsats man kan dra är från att varit luftorienterade incidenter
mellan Turkiet och Ryssland, sedan starten av den Ryska militära
operationen i Syrien, så förefaller incidenterna nu även omfatta
den maritima arenan. Varpå situationen de facto är än mer instabil
nu, än vad den var tidigare, då två (2) arenor omfattas, är sannolikheten för ytterligare incidenter mellan Ryssland
och Turkiet, än mer troligt,
än vad det varit tidigare.
Detta
påverkar givetvis även säkerhetssituationen i Barents- och
Östersjöregionen som Sverige är en del av, då en ytterligare
negativ nedgång i säkerhetssituationen mellan Ryssland och Turkiet
som NATO land. Indirekt påverkar relationerna mellan NATO länderna
och Ryssland i vårt närområde. Sett till övningsmönster
o.dyl. så förefaller inte den tidigare säkerhetssituationen, i
Barents- och Östersjöregionen försämrats p.g.a. den Turkiska
nedskjutningen av det Ryska attackflygplanet, ett status quo råder
fortfarande, dock på en negativ nivå.
Have a good one! //
Jägarchefen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar