Sammanfattning
Det
kommande säkerhetspolitiska året i Europa, 2016, förefaller kunna
bli ett mycket turbulent år, där dels en sprickbildning inom Europa kan
ske, både inom EU men även inom NATO. Dels kommer ett antal
säkerhetspolitiska frågor avgöras som kan få konsekvenser
som främst kommer märkas under 2017. Den militära verksamheten
bedöms öka inom Östersjöregionen under 2016, från att varit på
en lägre nivå under 2015, motsvarande tempo i övningsverksamhet
som under 2014 kan uppstå. Sverige bedöms få en än mer strategisk
viktig roll utifrån sin geografiska position under 2016 än
tidigare, kopplat till säkerhetspolitiska förhållanden främst i
Östersjöregionen.
Analys
Inledning.
Likt 2015 så inleder jag året 2016 med en bedömning kring vad vi
har att vänta under detta år. Denna bedömning är inte att se som
fulländad och heltäckande, utan jag belyser ett antal faktorer som
kan påverka den säkerhetspolitiska utvecklingen för Sverige under
detta år. Därtill så berör jag inte heller alla geografiska
områden som kan tänkas påverka Sverige, utan fokus ligger på
Europa och Ryssland, vilket trots allt är de två områden som
geografiskt ligger närmast Sverige, därmed även ger störst
säkerhetspolitisk påverkan. Detta är även en bedömning, så jag
vill betona att inget säger att det kommer bli som jag skriver, delar kan
inträffa, allt kan inträffa eller så inträffar inget.
Allmänt.
Det säkerhetspolitiska året 2015, avslutades med en, i skrivande
stund, relativt ouppmärksammad övning i Rysslands västra
militärdistrikt (MD V). Övningen exemplifierar på ett bra sätt,
vilka spänningar som uppstått sedan tidigare. Övningen, förefaller varit
uppdelad och ej samordnad, omfattande minst två (2) metoder, flyg-1
och markförband,2 för hur de Ryska väpnade styrkorna
skall angripa en motståndares missilförsvar. I Europa finns
missilförsvar geografiskt placerat på en plats, Rumänien,
och planerat på ytterligare en plats, Polen.3
Ryssland har givetvis rätten att på sitt territorium öva vad de
bedömer nödvändigt, men den säkerhetspolitiska signalen, blir
väldigt tydlig med vissa övningar oaktat vilken nation som genomför
dem.
Dessa
signaler kan sammanfatta de spänningar, som byggts upp under 2015,
en stor mängd övningar hos de västliga nationerna och Ryssland,
antingen med namnlösa motståndare, eller fiktiva nationer som
motståndare inom ramen för genomförda övningar, som när man
skrapar på ytan visar sig vara något annat och har en mer
verklighetsnära anknytning. Således det låsta förkrigsläget som
förutspåddes infalla under 2015
i Östersjöregionen, är nu intaget, båda antagonisterna övar,
förbereder och planerar hur krig skall föras mot varandra, samt incidenter sker, med
möjligheten till en farlig eskalering.
Därmed
inleds året, 2016, med fortsatta spänningar, mellan, på ena sidan
de Västliga länderna och på andra sidan Ryssland. Främst
accentueras detta just nu, i de flertalet incidenterna4
mellan NATO landet Turkiet och Ryssland, med dess pågående militära
operation i Syrien under kvartal (KV) III-IV av 2015. Varav den
allvarligaste incidenten, hitintills, är den Turkiska nedskjutningen
av det Ryska attackflygplanet av typen SU-24 den 24NOV2015.5
Säkerhetspolitiskt så balanserar de två antagonisterna, således,
på en allt smalare lina.
Bild 1. Utmaningar för Europa under 2016. |
Europa
förefaller stå inför fyra6 stora utmaningar under 2016,
någon inbördes gradering av dessa kommer ej genomföras. Den första
utmaningen är den stora flyktingvåg som svept in över
Europa och bedömt fortsätter under 2016. Den andra är det
irreguljära hotet från IS, den tredje är den
intressekonflikt som råder mot Ryssland och avslutningsvis
den fjärde är den ökade polariseringen inom Europa. Därtill
genomförs det två stycken val (USA, Ryssland) och en folkomröstning (Storbritannien) som på olika
sätt kan påverka den säkerhetspolitiska situationen i Europa under
2016.
Enligt
Förenta Nationerna (FN), kom över en (1) miljon flyktingar till
Europa under 2015, varav cirka en halv miljon kom från konflikten i
Syrien.7 Flyktingvågen, förefaller skapat en tydlig
spricka inom den Europeiska Unionens (EU) medlemsländer,8
därtill förefaller Schengenavtalet d.v.s. den fria rörligheten
inom EU gränser bli föremål för allt mer ifrågasättande dels
utifrån den stora mängden flyktingar som anlänt dels utifrån
terrordådet i Paris.9 Detta tillsammans med andra
faktorer, förefaller givit upphov till en ökad polarisering
under 2015 inom hela EU.10 Huruvida det är en kort- eller
långvarig polarisering återstår att se. Därutöver så genomförs
troligtvis under 2016 en folkomröstning i Storbritannien rörande
dess medlemskap inom EU. Vilket oaktat utgång av folkomröstning,
troligtvis kommer försvaga EU, då man troligtvis kommer ge
eftergifter till Storbritannien för att bibehålla dem inom unionen,
vilket troligtvis kommer skapa friktioner.
Rysslands
militära operation dels på Krimhalvön11 dels i Östra
Ukraina,12 har föranlett det radikalt försämrade
säkerhetspolitiska läget mellan EU och Ryssland, vilket främst
accentueras i de sanktioner som EU genomför mot Ryssland. Dessa
sanktioner förlängdes återigen den 21DEC2015, huruvida EU kommer
kunna bibehålla sanktionerna i dess nuvarande form, förefaller det
råda delade meningar kring, då det likt flyktingfrågan, förefaller
finnas delade meningar kring sanktionerna mot Ryssland inom
unionen.13 Terrordåden i Paris 13NOV2015, med dess
efterdyningar kommer troligtvis under 2016, visa på om EU är att se
som en trovärdig säkerhetspolitisk spelare eller ej, utifrån det
franska åkallandet av Lissabonfördragets artikel 42.7.14
Lyckas man ej med detta på ett trovärdigt sätt, så har
troligtvis EU trovärdighet som säkerhetspolitisk aktör
överspelats, därmed försvagas även svensk säkerhetspolitik, då
EU setts som en huvudaktör för den.
Sannolikheten
får ses som relativ hög att det Europa som vi sett fram till och
med nu från mitten av 1990-talet, inte kommer vara detsamma vid
utgången av 2016. Utan de ovanstående faktorerna kommer troligtvis
orsakat ett mer restriktivt Europa. Där ett ökat fokus hos de
enskilda staternas egen vilja samt fokusering på egna problem kommer
ökat. Kontra det försök till konsensus politik som tidigare varit tongivande
inom Europa och EU medlemsländer. Genom gemensamt försöka
omhänderta problemområden. Detta kommer således i praktiken
innebära, att vi i slutet av 2016, kommer se ett försvagat Europa.
Detta ger i förlängningen att EU står inför sitt mest utmanande
år genom hela unionens historia, därtill kan vi troligtvis även påräkna
att EU än tydligare blir uppdelad i östliga och västliga
medlemsstaters intresseområden.
Bild 2. Utmaningar för Ryssland under 2016. |
Rysslands
ekonomiska utveckling förefaller för 2016, gå in i en fortsatt
osäkerhetsperiod likt under 2015,15 med ett fortsatt
sjunkande råoljepris, som under sista månaden av 2015, gjorde en ny
låg notering, på 36 dollar fatet.16 Någon
märkbar uppgång av oljepriset kan knappat påräknas, under 2016.17
Dock förefaller ledande ryska ekonomer vara beredd på ett
råoljepris under 2016 ned mot 30 dollar fatet.18
Detta låga råoljepris tillsammans med de ekonomiska sanktioner som
Ryssland utsätts för kommer givetvis i vis mån påverka den
inrikespolitiska situationen i Ryssland, ffa. då Rysslands
nuvarande budget är räknad för ett råoljepris på 50 dollar fatet
under 2016.
Vad
avser det Ryska valet till Duman, så förefaller det utifrån
nuvarande popularitets siffror för dels Putin dels Medvedev, svårt
att se något annat utfall än att dess parti Enade Ryssland,
återigen kommer ta en majoritet av Dumans platser.19 Vad
som dock kan uppstå är olika former av missnöjesyttringar från
oppositionen, antingen före valet, efter valet eller både ock, som
kan påverka stabiliteten i Ryssland, där den nuvarande ekonomiska
utvecklingen kan agera som en katalysator.20 Dock är det
svårt att se någon form av samordnad missnöjesyttring, då
oppositionen förefaller sakna någon som kan samla dem och inta en
ledande roll.
Därtill,
så kan det vara väldigt enkelt ur ett västligt perspektiv,
förutsätta att försämrade ekonomiska förutsättningar, för
t.ex. medelklassen i Ryssland, kommer förorsaka stora
massdemonstrationer som kommer leda till stora förändringar (något
jag själv trodde under 2014). Varken vid den ekonomiska krisen 1998
eller 2008, omkullkastades stabiliteten på sådant sätt att kaos
blev härskande,21 därtill förefaller den stora ryska
medelklassen ej, lämnat tankesättet som fanns vid de tidpunkterna,
det vill säga, man har inte gått in i ett ökat konsumtionssamhälle
där man kräver en viss materiel status.22 Dock så
förefaller man förbereda sig på att möta missnöjesyttringar i
Ryssland under 2016,23 däremot så kommer dessa,
troligtvis, ej omkullkasta Ryssland på något sätt.
Förhållandet
mellan Ryssland och de Västliga staterna d.v.s. utrikespolitisk
utveckling, kommer troligtvis inneha samma mönster under 2016, som
fanns under 2015. Det vill säga att i vissa sakfrågor kommer man
kunna samarbeta24 och i andra kommer man ha ett mer låst
förhållningssätt,25 framförallt avseende frågor som
kan tänkas falla inom Rysslands geografiska intressesfär d.v.s. det
s.k. "nära utlandet". Ryssland kommer troligtvis fortsatt
under 2016, försöka stärka sina bilaterala band, både i
Mellanöstern och i Östeuropa.
Vad
avser säkerhetsutveckling vill jag peka på tre (3) saker utöver de
som beskrivs i avsnittet kring den militära utvecklingen. Den första
är att Rysslands engagemang i Syrien, troligtvis ökat riskerna för
terrordåd inom Ryssland, med de möjliga följdverkningar detta kan
ta sig ffa. i Kaukasus. De två andra faktorerna avser
konfliktdämpande åtgärder, Open Skies avtalet och
INF-avtalet, båda dessa avtal, förefaller mer och mer
urholkas. USA å ena sidan menar på att Ryssland bryter mot
INF-avtalet,26 samt dels tillämpar otillåtna
begränsningar inom Open Skies avtalet27 dels felaktigt
förefaller utnyttja Open Skies avtalets anda.28 Ryssland
å andra sidan menar även på att USA bryter mot INF-avtalet,29
samt menar på att Open Skies ej fyller sitt syfte.30 En
möjlighet finns att något av dessa två avtal, tappar sitt värde
under 2016, varpå en ytterligare försämrad säkerhetspolitisk
situation uppstår.
Totalt
sett, är det således en mångfacetterad utveckling Ryssland kan gå
tillmötes under 2016. Den säkerhetspolitiska interaktion mellan
Ryssland och de Västliga länderna, kommer troligtvis under 2016
försämras i vissa sakfrågor, då främst de som rör militära
förhållanden mellan Ryssland och Väst, något som kommer beröras
längre fram i inlägget. Beroende på hur Ryssland väljer att
hantera olika former av missnöjesyttringar, finns möjligheten att
dessa även kan bidra till ett försämrat läge mellan Ryssland och
de västliga länderna. Totalt sett, finns således risken att det
säkerhetspolitiska läget mellan å ena sidan de västliga länderna
och å andra sidan Ryssland försämras under 2016.
Bild 3. NATO Strategiska riktningar. |
NATO
militära utveckling. Vad avser NATO utveckling så ställs
organisationen just nu inför två strategiska riktningar, med två
helt olika dimensioner (hot) av krigföring, beroende på geografisk
placering så har dess medlemsstater, även olika krav på
organisationen. De två (2) strategiska riktningarna kan benämnas
som en (1) östlig och en (1) sydlig/sydöstlig.31
Dimensionerna av krigföring är dels högintensiv reguljärkrigföring
mot en högteknologisk reguljär motståndare dels lågintensiv
krigföring mot en irreguljär motståndare. Mer preciserat så utgör
den östliga strategiska riktningen Ryssland och den
sydliga/sydöstliga bl.a. hotet från IS.32
Bild 4. Utmaningar för NATO under 2016. |
Två
sådana fundamentalt skilda inriktningar kommer ställa stora krav på
NATO, det ena hotet har organisationen mer eller mindre anpassat sig
mot sedan det kalla krigets avslut d.v.s. lågintensiv krigföring
mot en irreguljär motståndare, mot det hotet är således
organisationen väl rustad. Det andra hotet en reguljär motståndare,
är NATO fortfarande inte anpassad att möta, på ett effektivt
sätt.33 Förberedelser och initiala åtgärder har
vidtagits, men man har fortfarande en lång väg kvar, för att
realisera det som beslutades om vid mötet i Wales 2014.34
En
av de större utmaningarna för NATO, under 2016, kommer troligtvis
bli hur man skall värdera de två olika hoten i dess två olika
strategiska riktningar. Sett till det irreguljära hotet, så är det
mer greppbart och påtagligt för både politiker och medborgarna i
medlemsländerna, då ett terrordåd, av förståeliga skäl,
omedelbart ställer krav på agerande. Den andra ytterligheten ett
reguljärt hot, är ej lika greppbart för, bedömt, huvuddelen av
medborgarna i NATO länderna.
De
två styrande faktorerna kommer, och har alltid varit, medel d.v.s.
pengar och resurser d.v.s. mängden personal och materiel till
förfogande. Häri ligger bedömt den stora utmaningen utifrån
ovanstående resonemang. Sett till medel och resurser är det
tveksamt att NATO som organisation klarar av att möta de bägge
hoten samtidigt, vilket dock är en uttalad målbild, vilket även,
bedömt, ligger till grund för uppmaningen att öka
försvarsutgifterna inom NATO medlemsländer till 2% av BNP. Uppnås
inte de ökade utgifterna, kommer, bedömt, den politiska
inriktningen bli styrande, som ytterst vilar på vad medborgarna
kräver.
Vad
avser medel, så förefaller inga större budgetökningar genomförts
hos medlemsländerna under 2015, utifrån den av NATO utgivna
statistiken.35 Den Amerikanska fokusförskjutningen till
Asien,36 förefaller fortsatt genomföras, vilket i
praktiken kan innebära att både den östliga och sydliga/sydöstliga
strategiska riktningen blir ett Europeiskt problem, inom NATO, att
omhänderta. Sammantaget kan det på sikt kan innebära att
NATO ställs inför ett vägval, välja en av de två strategiska
riktningarna eller genomföra en kraftsplittring som omhändertar de
båda riktningarna, men i praktiken blir en ambitionssänkning, om
inte de ekonomiska medlen ökar.
Vad
avser NATO förmågeförstärkningar till Östeuropa sedan krisen i
Ukraina startade, så aktiverades sex (6) stycken mindre
stabsplatser, för att kunna ombesörja styrkeförstärkningar i
händelse av en kris eller konflikt, i Bulgarien, Estland, Lettland,
Litauen, Polen och Rumänien, den 01SEP2015.37 Dessa skall
vara fullt operationella innan NATO toppmöte i Warszawa den
08-09JUL2016. De Baltiska stabsplatserna fick även under NATO
övningen, Arrcade Fusion 15, praktiskt pröva
sin förmåga att omhänderta inkommande personal och materiel.38
I
sammanhanget är det intressant att notera, att NATO, halverat dess
incidentberedskap, Baltic Air Policing, för de
baltiska staterna sedan 01SEP2015. Från det tidigare antalet 16
flygplan till åtta (8) flygplan. Ursprungligen bestod den av fyra
(4) flygplan, innan den Ukrainsk-Ryska konflikten startade.39
Fortsatt strävar de baltiska staterna efter ökad styrketillförsel,
i dagsläget finns det förband om kompanistorlek från USA i de tre
baltiska staterna.40 Strävan de baltiska staterna
förefaller driva är minst en (1) bataljon till respektive baltisk
stat, eller en (1) brigad som helhet till de baltiska staterna.41
Dock fortskrider USA planer på förhandslagring av materiel i de
baltiska staterna, vilket bör kunna ses som en resursförstärkning
på sikt.42
Fortfarande
förefaller det dock finnas en schism mellan de östliga och västliga
NATO länderna. Polens Utrikesminister, Witold Waszczykowski,
sa i en intervju till Reuters, 30JAN2015, att man fortfarande kände
sig som en andra klassens medlemsstat.43 Därtill så
ifrågasätts även nyttan med att basera personal och utrustning i
de östra medlemsländerna, av vissa NATO medlemsstater. Dock
förefaller det kunna fattas ett beslut om ökade förstärkningar
till de östra medlemsstaterna,44 under NATO toppmöte i
Warszawa den 08-09JUL2016.
Vad
som även kommer bli en stor fråga under 2016, är den inbjudan som
Montenegro erhållit om att bli medlem i NATO.45 Något
som vissa inom NATO säger är ett sätt att skicka ett budskap till
Ryssland, att de ej kan diktera vilka som vill och blir medlemmar i
NATO.46 Ryssland ser ej positivt på den inbjudan som
Montenegro erhållit, likväl har man talat om möjliga motåtgärder.
Därtill så uttalade sig Ryska utrikesministeriet kring inbjudan,
där man ansåg att Montenegro skulle hålla en folkomröstning i
frågan.47 I dagsläget är befolkningen i Montenegro
kluven, cirka hälften för och hälften emot, kring ett medlemskap.
Ser
man till helheten så kommer 2016 troligtvis bli det år där det
avgörs vilket hot som NATO anser är av störst vikt att möta.
Därtill om en sprickbildning kommer uppstå inom alliansen, likt
inom EU, där de Östeuropeiska medlemsstaterna anser att hotet mot
Ryssland är det mer prioriterade, medan de central-, väst- och
sydeuropeiska fokuserar på hotet från IS. Om så blir fallet är
för tidigt att avgöra, men tydligt är att den möjligheten kan
uppstå. Oaktat så kommer det bli friktioner, som till del kan
försvaga NATO som allians, med hänsyn till de ovanstående
faktorerna.
På
samma sätt blir det ett väldigt konstigt budskap som skickas ut av
NATO, då vi längre fram i analysen kommer se att Ryssland har
förmågan att avregla Östersjön, redan i dagsläget. Men man
förefaller inte göra någon egentlig ansats i dagsläget, till att
förbättra säkerhetssituationen och i förlängningen möjliggöra
en undsättning, för dess medlemsstater i händelse av ett Ryskt
angrepp mot t.ex. de Baltiska staterna. Därtill har man även valt
att minska dess incidentberedskap i de baltiska staterna, om än att
det är en incidentberedskap så är det ett säkerhetspolitiskt
instrument, vilket gör att signaleffekten, kopplat till övriga
faktorer blir väldigt underlig.
Rysk
militärutveckling. Den ryska militära förmågan
utvecklas, just nu, i snabbt takt. Något som man i Ryssland väljer
att framhäva,48 men även något som bekräftas av
västliga bedömare.49 Vikten av att den militära
reformen fortsätter, framhävs även av de ledande beslutsfattarna i
Ryssland. Vad som även är viktigt att ta i beaktande, är även hur
det civila samhället omfattas i detta reform arbete, i något som
kan liknas med dels totalförsvarsplanering dels
totalförsvarsförberedelser i Ryssland.
Under
2016 skall, enligt order, den militära förmågan stärkas i västra
(MD V), södra (MD S) och det norra militärdistriktet (MD N).50
Förmågeförstärkningen inom MD V, är sedan tidigare känd, då
upprättandet av 1. Stridsvagnsarmén, i praktiken innebar att den
dåvarande 20. Armékåren övergick till att bli 1.
Stridsvagnsarmén51, med det uttalade målet, 20.
Armékåren består men erhåller nya förband, ur andra
militärdistrikt.52
Bild 5. Geografiskt område för ny arktisk brigad. |
Enligt
plan, så skall även en andra arktisk brigad upprättas under 2016 i
Jamalo-Nentsien regionen.53 Vad avser
grupperingsort för denna samt hur upprättandet skall gå till, om
befintligt förband erhåller uppgiften eller om det rör sig om
nyuppsättande, är fortfarande oklart. Ser man till 2015 så
upprättades totalt åtta (8) stycken nya brigader inom den ryska
armén.54 Inom MD V upprättades ca 30 olika enheter, av
olika storlekar.55
Under
2015, fortsatte beredskapskontroller att genomföras av de ryska
väpnade styrkorna. Sedan 2013, har man per år genomfört cirka fem
(5) större beredskapskontroller av de ryska väpnade styrkorna,56
därtill, tillkommer mindre beredskapskontroller av enskilda förband
och förmågor. Rysslands president, gav även tydliga riktlinjer för
hur de fortsatta beredskapskontrollerna skall genomföras, vid ett
tal den 11DEC2015. Bland annat. skall transporter över långa
avstånd prioriteras och lösande av uppgifter i tillfälliga
stridsgrupper. Dessa kontroller framhävdes även som ett av de
främsta sätten att öka den operativa förmågan/effekten för de ryska
väpnade styrkorna.57
Årets
stora strategiska övning, Kavkaz-2016, kommer genomföras i
det södra militärdistriktet (MD S), där särskilt fokus skall
läggas på förmågan till bergskrigföring.58
Övningsverksamheten skall även, under 2016, vara på cirka 4,000
övningar av varierande storlek.59 Vilket även var
målbilden med antalet övningar för 2015 års övningsverksamhet.60
Huruvida det målet uppnåddes, skall vara oskrivet, dock meddelade
Rysslands Försvarsminister, i september, 2015, att målet skulle
vara uppnått till årsslutet 2015.61 I det
sammanhanget bör det belysas att utifrån den öppna rapporteringen
både i rysk och västlig media, så förefaller den ryska övningsverksamheten
på och över Östersjön minskat under 2015.
Värt
att notera är att det västra militärdistriktet (MD V), erhöll ny
befälhavare 10NOV2015. Generalöverste Andrei Kartapolov,
övertog då befälet för MD V, hans tidigare befattning var chef
för den ryska generalstabens operationsavdelning. Rysslands
Försvarsminister, framhävde, Kartapolovs, bereda
operationella tänkande samt hans insatser för den ryska militära
operationen i Syrien.62
Men
än mer värt att notera, är att Kartapolov, under
Moskvakonferensen kring internationell säkerhet 2015, relativt
omfattande beskrev hotbilden som NATO anses utgöra mot Ryssland.63
Varpå man får förutsätta, att han lagt ned relativt stor tid,
under sin tid, som chef för generalstabens operationsavdelning, för
att möta det av Ryssland upplevda hotet från NATO. Vilket gör att
det troligtvis, är en mycket kompetent chef, som blivit
placerad på posten som ansvarig för Rysslands västra strategiska
riktning.
Bild 6. Geografisk placering av ryska posteringar i Arktis. |
Den
07DEC2015, meddelade TASS, att de ryska väpnade styrkorna nu har sex
(6) stycken operativa posteringar i Arktis. Posteringarna är vid,
Alexandras land, Kotelnyjön, Mys
Shmidta, Novaja Zemlja, Severnaja Zemlja
och Wrangels ö.64 Därutöver
skall även 10 flygfält och 13 stycken radarstationer upprättas i
Arktis, allt detta skall vara klart innan 2018.65
Det fortsatta arbetet i Arktis kommer innefatta, att under 2016-17
fortsätta det infrastrukturella bygget, samt tillförsel av förband
under 2016.
Sett
till utökad förmåga gentemot sin västra landgräns, förutsätts
det gemensamma luftförsvaret, mellan Ryssland och Belarus, bli
operativt under den senare delen av 2016.66
Därtill har ett samarbetsavtal mellan Ryssland och Armenien tecknats
under slutet av 2015, avseende gemensamt luftförsvar.67
Utöver detta finns nu även S-400 system grupperade i Syrien,68
för att skydda luftrummet, inom ramen för den pågående ryska
militära operationen där, samt i västra delarna av Arktis.69
Sammantaget ger det att Ryssland under 2016 kommer erhålla en mycket
god lägesuppfattning, kring luftrörelser längs med hela sin västra
landgräns.
Avslutningsvis
så kommer vi bedömt under 2016, se förändringar av ryskt
uppträdande i dess övningar, detta främst från de slutsatser som
man kontinuerligt drar av den pågående militära operationen i
Syrien. Förändringarna kommer bedömt, grundas dels på tekniska
slutsatser70 kring de olika system de utnyttjar dels
operationella71 slutsatser man drar kontinuerligt.
Framförallt då man förefaller pröva högteknologiska metoder.72
Östersjöregionen.
Vad avser Östersjöregionen, så förefaller spänningarna på intet
sätt mattat av, med den nu pågående ryska militära operationen i
Syrien, utan de förefaller ligga på en konstant nivå.73
Under hösten 2015, publicerades uppgifter om att USA påbörjat
revidering och uppdatering avseende sin planering för agerande i
händelse av en konflikt med Ryssland, något som, enligt uppgift,
legat i träda sedan Sovjetunionens upplösning, där en
konfrontation i Baltikum ses som det mest troliga scenariot.74
Därtill
har för första gången en högre amerikansk befälhavare, i detta
fallet Generallöjtnant Ben Hodges, tydligt
klargjort att Ryssland har kapaciteten, att i Östersjöregionen,
kraftigt begränsa möjligheten till västligt understöd för de
baltiska staterna i händelse av en konflikt.75
Krigsspel visade även att de baltiska staterna skulle kunna
tas, av Ryssland, under 48 timmar, i händelse av en konflikt.76
Bild 7. Östersjön. |
Den
Ryska förmågan, att redan i dagsläget, kraftigt begränsa NATO
och/eller USA möjligheter, till att understödja sina allierade i
händelse av en konflikt med Ryssland i Östersjöregionen, kommer ur
NATO och USA perspektiv, öka den strategiska vikten av både Sverige
och Finland. Framförallt av svenskt territorium för att kunna
genomföra basering och transitering, för att därmed möjliggöra
styrketillväxt hos sina allierade i Östersjöregionen, i händelse
av en konflikt. Där en västlig styrketillförsel troligtvis går
via Norge och Göteborg vidare till hamnar samt flygplatser på
östkusten.
Därav
kommer omröstningen i Sveriges riksdag, under 2016, avseende
värdlandsavtalet med NATO,77 bli en strategisk fråga
både för USA/NATO men även Ryssland. Ur USA/NATO perspektiv för
att kunna möjliggöra förstärkningar till sina allierade i
Östersjöregionen och ur ett Ryskt perspektiv, bibehålla det
övertag man lyckats skapa i Östersjöregionen.
Vad
som således uppstått i Östersjön är en liknande situation som
den västtyska marinen stod inför under hela det kalla kriget, där
man bedömde att sina flottbaser skulle vara obrukbara väldigt
tidigt i händelse av en konflikt, varpå man planerade att utnyttja
den svenska skärgården för att kunna fortsätta striden i
Östersjön.78
NATO
och USA måste således hädanefter, bedömt, planera för att
utnyttja svenskt och finskt territorium för att kunna lösa sina
åtaganden gentemot sina allierade i Östersjöregionen, främst de
baltiska staterna, mest troligt kommer det främst handla om svenskt
territorium om man ser till att möjliggöra förstärkningar och
operationer mot de baltiska staterna i händelse av en konflikt, då
Finlands geografiska placering är mindre fördelaktigt jämfört med
Sveriges.
Därtill
kan Montenegros inbjudan till NATO medlemskap och ett möjligt beslut
om ökad mängd NATO trupp i Östeuropa vid NATO toppmöte i Warszawa
, utgöra faktorer som ökar spänningarna i Östersjöregionen. Då
Ryssland och NATO de facto "möter" varandra i
Östersjöregionen, vilket ökar sannolikheten för olika utspel mot
varandra. Därtill ett möjligt svenskt värdlandsavtal, så kan 2016
innebära att det säkerhetspolitiska läget markant förändras i
Östersjöregionen.
Den
förbandsökning som skett inom det ryska västra militärdistriktet
under 2015, kommer troligtvis föranleda en ökad övningsverksamhet.
Detta kommer bedömt även påverka Östersjöregionen då
inhämtningsresurser dels från icke Östersjöländer dels från
Östersjöländer, troligtvis kommer genomföra fler
inhämtningsföretag under 2016. Som i sin tur kommer föranleda ökad
rysk verksamhet för att dels identifiera den dels påverka den på
olika sätt.
Således
kommer Östersjöregionen, likt 2014-15, även under 2016 vara
epicentrum för den huvudsakliga kraftmätningen mellan NATO, USA och
Ryssland. Då mängden faktorer ökat och kommer öka under 2016 som
påverkar säkerhetssituationen, kommer troligtvis det
säkerhetspolitiska läget vid utgången av 2016 vara mer osäkert
och instabilt, än vad det är i skrivande stund.
Barentsregionen.
Det ryska återtagandet av militär förmåga fortsätter i
Barentsregionen samt Arktis. Utvecklingen under 2016 kommer motsvara
den som genomförts under 2015 d.v.s. resursförstärkning samt
förmågeuppbyggande övningar. Bedömt kommer den andra arktiska
brigaden att påbörja sin verksamhet under KV III 2016. För att
kunna genomföra utbildningskontroller under KV I-II 2017, på
motsvarande sätt som den 80. mekaniserade brigaden (MekB) i
Alakurtti genomgick under sitt upprättade 2014-15.
Bild 8. Området Murmansk – Novaja Zemlja. |
Vad
som särskilt bör noteras är fjärrbekämpningsförmågan som
tillförts Barentsregionen under 2015 dels i form av långräckviddig
luftvärn dels i form av sjömålsrobotar.79 Bedömt
kommer denna tillförsel fortsätta under 2016, för att under 2017,
bedömt KV III-IV, uppnått som minst en motsvarande A2/AD förmåga
kring området Murmansk – Novaja Zemlja som man i dagsläget har
skapat i Östersjön.
Med
hänsyn till karaktären av återtagandet av de ryska väpnade
styrkorna i Barentsregionen, som kunnat följas under ett antal år,
så förefaller den vara av defensiv karaktär.80 Jämfört
med t.ex. förbandssammansättningar och förmågor i det västra
militärdistriktet (MD V) som möjliggör offensiva operationer.
Givetvis kan även offensiva operationer genomföras efter
styrketillförsel, men man kan ej som i MD V direkt ur innehavd
gruppering påbörja offensiva operationer, således ger en god
uppföljning av styrkeförhållanden samt aktivitet i Barentsregionen
möjlighet till viss förvarning avseende rysk verksamhet även vid
andra geografiska områden.
Under
perioden 01-09MAR2016 genomförs övningen Cold Respons 2016, i Norge, närmare bestämt Tröndelag regionen, geografiskt ligger det i
mellersta Norge. Övningen kommer givetvis tilldra sig uppmärksamhet
från Ryssland, men då den geografiska placeringen av övningen,
denna gång är långt söderut, kommer det troligtvis inte mötas
upp på något sätt.
Bedömt,
utifrån att de klimatologiska förhållandena lämpar sig bäst då
för att pröva förmågor i vinterstrid, kommer Ryssland likt 2015,
genomföra en större övning under KV I eller inledningen av KV II
2016 i Barentsregionen. Huvudfokus kommer bedömt även denna gång
vara styrketillförsel dels till Murmansk området dels till de yttre
posteringarna som upprättats. Under KV III 2016, kommer bedömt
ytterligare övningsmoment samt expeditionsverksamhet genomföras av
de ryska väpnade styrkorna i Arktis.
Då
fler ryska posteringar blivit operativa under 2015 samt rysk
inhämtningsförmåga, i form av olika sensorer, ökat under 2015,
kommer troligtvis även detta år, de västliga länderna öka sin
inhämtning i Barentsregionen. Detta kommer givetvis föranleda någon
form av respons hos ryska förmågor. Vilket gör att likt fjolårets
bedömning, blir slutsatsen att vi går tillmötes samma
säkerhetspolitiska karaktär som uppstod i Östersjön även i
Barentsregionen.
Bedömd
händelseutveckling. Bedömt kommer Montenegros
inbjudan till NATO samt möjliga truppförstärkningar i Östersjöregion i växelverkan med omröstningen om det Svenska
värdlandsavtalet med NATO, avgöra hur den säkerhetspolitiska
utvecklingen i Östersjöregionen ter sig under 2016 och ffa. vilka
säkerhetspolitiska spänningar vi går in i 2017 med. En konstant
påverkansfaktor ur rysk synvinkel är även fortskridandet av det
ballistiska missilförsvaret.
Ser
vi till inledningen av 2016 d.v.s. KV I-II, så kommer bedömt
Sverige vara utsatt för både öppna och dolda påverkansoperationer
i syfte att påverka utfallet rörande värdlandsavtalet. De öppna
påverkansoperationerna kommer troligtvis bestå av dels uttalanden
av nationer i frågan dels subventionerade artiklar o.dyl. i
dagstidningar m.m. De dolda påverkansoperationerna kommer dels vara
inriktade mot att påverka tongivande riksdagsledamöter inför
omröstningen dels riktad militär övningsverksamhet för att
påverka beslutsfattare.
Den
ryska övningsverksamheten under KV I-II 2016, kommer bedömt vara på
en motsvarande nivå som under 2015. Det vill säga vi kan förutsätta
minst en större beredskapskontroll i MD V, som bedömt syftar till
att understödja MD N. Bedömt kommer den generella
övningsverksamheten vara av mer grundläggande karaktär detta år
under KV I-II för att samöva de nya förbanden, samt öva
ledningsförhållanden inom de nya förbanden gentemot högre chef.
NATO övningsverksamhet förefaller vara av likartad karaktär KV
I-II som under 2015, utifrån dess delgivna information.
Vid
bedömt halvårsskiftet d.v.s. då KV III inträder, finns två (2)
troliga utvecklingslinjer, utifrån omröstningen kring
värdlandsavtalet. Vid ett nej i riksdagen kring värdlandsavtalet,
får vi förutsätta att frågan kring förhandslagring, troligtvis
även en ökning av denna, samt antingen stationering av trupp i de
östra medlemsländerna eller högre styrkerotation på tillfälligt
baserade förband, kommer få än högre angelägenhet vid NATO
toppmöte i Warszawa i Juli 2016, här förutsätts att den svenska
omröstningen sker innan riksdagens sommaruppehåll.
Vid
ett ja för värdlandsavtalet i riksdagen, kommer troligtvis ett
ryskt motagerande ske tydligt, bedömt kommer det innebära att
stationeringen av markrobotsystemet Iskander genomförs under 2016
eller tidigt 2017 till Kaliningrad Oblast. Detta är dock mer en
politisk och symbolisk signal, vad som är mer avgörande är att
troligtvis kommer rysk krigsplanläggning och förberedelser, som
tidigare rapporterats av säkerhetspolisen, öka till del under 2016,
samt än mer under 2017, då troligtvis ryska operationsplaner måste
revideras, utifrån det förändrade läget i Östersjöregionen.
Oaktat
utfallet av värdlandsavtalet, förefaller det bli förändringar
under 2016, avseende styrkeförhållanden i Östersjöregionen. Varpå
ett troligt ryskt motagerande kommer bli, en ökning av sina egna
styrkeförhållanden inom det västra militärdistriktet. Därtill
kommer troligtvis även trycket mot Belarus öka för att stationera
ryska luftstridskrafter, en fråga som fortfarande inte avgjorts
mellan Ryssland och Belarus.
Den
ryska övningsverksamheten kommer bedömt under KV III-IV i MD V,
vara mer intensiv och omfatta större förband, än under KV I-II. Då
de nyuppsatta förbanden, bedömt erhållit sådan duglighet hos
befälen, att de skall prövas för att lösa uppgifter inom ramen
för högre taktisk nivå (brigad). Bedömt kommer detta prövas inom
ramen för en större beredskapskontroll, som troligtvis sammanfaller
med årets strategiska övning Kavkaz-2016, varpå kvarvarande del av
2016 kommer vara återtagande av moment som ej varit tillfyllest av
förbanden.
Ser
man mer generellt till Europa, så är det stor sannolikhet att ett
mer polariserat Europa kommer framträda under 2016, både inom EU
men även inom NATO. Då frågorna man väljer att fokusera på,
skiljer sig markant. Vilket i slutändan även riskerar att försvaga
båda organisationerna som helhet, varpå ett mer "individualistiskt"
Europa kan ha framträtt under 2016, som troligtvis kommer
synliggöras tydligt under 2017.
Slutsatser
Vad avser slutsatser
så kommer jag begränsa mig till tre stycken:
-
Sverige kommer under första halvan av 2016 vara intensivt utsatt för påverkansoperationer rörande värdlandsavtalet. Ser man till den redan sköra stabilitet som finns inom Sveriges riksdag, så finns goda möjligheter att nå framgång med dessa, oaktat nation som genomför dem.
-
Övningsverksamheten kommer öka under 2016 i Östersjöregionen, från att legat på en lägre nivå under 2015. Bedömt kommer vi se motsvarande övningsverksamhet som genomfördes under 2014 i Östersjöregionen. Dels utifrån att Ryssland upprättat ett antal nya förband inom MD V dels utifrån att både Ryssland och NATO kommer svara på övningsverksamheten, då ett antal säkerhetspolitiska frågor avgörs under 2016 med bäring mot Östersjöregionen.
-
Ökade spänningar kommer uppstå i Östersjöregionen under 2016, främst mellan Ryssland och NATO, men Sverige kommer även påverkas av dessa spänningar, oaktat utfall kring värdlandsavtalet. Sannolikhet finns att någon form av kris kan uppstå i Östersjöregionen, under KV II-III, då ett antal säkerhetspolitiska frågor avgörs inom den tidsrymden. Här skall betonas att kris ej är synonymt med konflikt.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Bloomberg 1
(Engelska)
Center for Strategic
and International Studies 1
(Engelska)
CNN 1
(Engelska)
Dagbladet 1
(Norska)
Dagens Nyheter 1
(Svenska)
Defense one 1
(Engelska)
Euobserver 1
(Engelska)
Foreign Policy 1
(Engelska)
Försvarsmakten 1
(Svenska)
Globalsecurity 1
(Engelska)
International
Relations and Security Network 1
(Engelska)
RAND 1
(Engelska)
RIA Novosti 1
(Ryska)
Rysslands
Utrikesministerium 1
(Engelska)
Sputnik 1
(Engelska)
The Baltic Times 1
(Engelska)
The Washington Times
1
(Engelska)
War on the rocks 1
(Engelska)
Slutnoter
1
Minoborony Rossii.
Aviatsiya ZVO
otrabotala zadachi po unichtozheniyu ob"yektov sistemy PRO
uslovnogo protivnika.
2015.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12073145@egNews
Hämtad 2015-12-30
RIA
Novosti. VVS PVO
"unichtozhili" puskovyye ustanovki PRO uslovnogo
protivnika. 2015.
http://ria.ru/defense_safety/20151230/1351673130.html
Hämtad 2015-12-30
2
Minoborony Rossii.
Komandiry
razvedyvatel'nykh podrazdeleniy Zapadnogo voyennogo okruga osvaivayut
priyemy skrytnogo proniknoveniya na ob"yekty uslovnogo
protivnika. 2015.
http://structure.mil.ru/structure/okruga/west/news/more.htm?id=12073016@egNews
Hämtad 2015-12-30
3
The Washington Times.
Wood, L. Todd. NATO
activates missile defense base in Romania; Russia objects.
2015.
http://www.washingtontimes.com/news/2015/dec/18/l-todd-wood-nato-activates-missile-defense-base-ro/
Hämtad 2016-01-06
4
The Wall Street
Journal. Turkey Says
Russian Fighter Jet Violated Its Airspace With Syria.
2015.
http://www.wsj.com/articles/turkey-says-russian-fighter-jet-violated-its-airspace-with-syria-1444040488
Hämtad 2015-12-28
Reuters.
Coskun, Orhan. Turkey
shoots down drone near Syria, U.S. suspects Russian origin.
2015.
http://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-turkey-warplane-idUSKCN0SA15K20151016
Hämtad 2015-12-28
Reuters.
Jean Yackley, Ayla. Turkey
angered by rocket-brandishing on Russian naval ship passing Istanbul.
2015.
http://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-turkey-russia-idUSKBN0TP0JW20151206
Hämtad 2015-12-28
Reuters.
Golubkova, Katya. Russia
warns Turkey over Aegean warship incident.
2015.
http://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-russia-turkey-idUSKBN0TW0EU20151213
Hämtad 2015-12-28
5
BBC. Turkey's
downing of Russian warplane - what we know.
2015. http://www.bbc.com/news/world-middle-east-34912581
Hämtad 2015-12-28
6
RUSI. Eyal, Jonathan. 2016
Year Ahead: Europe in 2016.
2015. https://rusi.org/multimedia/2016-year-ahead-europe-2016
Hämtad 2015-12-30
RUSI.
Pantucci, Raffaello. 2016
Year Ahead: Global Security in 2016.
2015. https://rusi.org/node/15316
Hämtad 2015-12-30
RUSI.
Quintana, Elizabeth. 2016
Year Ahead: SDSR 2015 and Threats to the UK.
2015. https://rusi.org/node/15315
Hämtad 2015-12-30
Radio
Free Europe/Radio Liberty. Wesolowsky, Tony. Migrant
Crisis, Populist Politics, Russian Moves Set To Haunt EU In 2016.
2016.
http://www.rferl.org/content/migrant-crisis-right-wing-politicians-2016/27461612.html
Hämtad 2016-01-02
SvD.
Küchler, Teresa. Fem ödesfrågor för EU under 2016. 2016.
http://www.svd.se/fem-odesfragor-for-eu-under-2016
Hämtad 2016-01-03
SvD.
Larsson Hultin, Therese. Så blir 2016 – Valrysare och oljerea.
2016. http://www.svd.se/sa-blir-2016--valrysare-och-oljerea
Hämtad 2016-01-03
7
The New York Times. Countries
Under the Most Strain in the European Migration Crisis.
2015.
http://www.nytimes.com/interactive/2015/08/28/world/europe/countries-under-strain-from-european-migration-crisis.html?_r=0
Hämtad 2015-12-30
8
The Wall Street Journal. Troianovski, Anton. Feher, Margit. Migration
Crisis Pits EU’s East Against West.
2015.
http://www.wsj.com/articles/migration-crisis-pits-eus-east-against-west-1439957453
Hämtad 2015-12-30
The
Guardian. Rutter, Tamsin. EU
risks being shaken apart by refugee crisis, warns Brussels.
2015.
http://www.theguardian.com/public-leaders-network/2015/dec/04/european-union-values-shaken-refugee-crisis
Hämtad 2016-01-02
The
Guardian. EU plans
rapid reaction force to tackle migration crisis.
2015.
http://www.theguardian.com/world/2015/dec/15/eu-plans-rapid-reaction-force-tackle-migration-crisis
Hämtad 2016-01-02
9
Radio Free Europe/Radio Liberty. Wesolowsky, Tony. Migrant
Crisis, Populist Politics, Russian Moves Set To Haunt EU In 2016.
2016.
http://www.rferl.org/content/migrant-crisis-right-wing-politicians-2016/27461612.html
Hämtad 2016-01-02
10
Bloomberg. Neuger, James G. EU
Powerless to Stop Nationalist Ascendancy as Terror Fears Rise.
2015.
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-12-10/eu-powerless-to-stop-nationalist-ascendancy-as-terror-fears-rise
Hämtad 2016-01-03
11
Reuters. Soldatkin, Vladimir. Putin
says plan to take Crimea hatched before referendum.
2015.
http://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-putin-crimea-idUSKBN0M51DG20150309
Hämtad 2016-01-03
12
Reuters. Tsvetkova, Maria. Lowe, Christian. Putin:
Russia did have people in Ukraine doing 'certain military tasks'.
2015.
http://www.reuters.com/article/us-russia-putin-ukraine-idUSKBN0U019G20151217
Hämtad 2016-01-03
13
Reuters. Lewis, Barbara. Baczynska, Gabriela. EU
prolongs economic sanctions on Russia until mid-2016.
2015.
http://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-sanctions-idUSKBN0U41P620151221
Hämtad 2016-01-03
The
New York Times. Kanter, James. E.U.
to Extend Sanctions Against Russia, but Divisions Show.
2015.
http://www.nytimes.com/2015/12/19/world/europe/eu-to-extend-sanctions-against-russia-but-divisions-show.html?_r=0
Hämtad 2016-01-03
EUobserver.
Rettman, Andrew. Italy
delays EU decision on Russia sanctions.
2015. https://euobserver.com/foreign/131456
Hämtad 2016-01-03
14
DN. Holmström, Mikael. ”Sverige
kan inte tvingas ge Frankrike militärt stöd”.
2015.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-kan-inte-tvingas-ge-frankrike-militart-stod/
Hämtad 2016-01-03
15
Reuters. Tsvetkova, Maria. Korsunskaya, Darya. Russia's
Putin says $50 per barrel oil in 2016 budget 'too optimistic'.
2015.
http://www.reuters.com/article/us-russia-putin-economy-idUKKBN0U011Y20151217
Hämtad 2016-01-04
16
The Wall Street Journal. Puko, Timothy. Baxter, Kevin. Brent
Oil Prices Fall to Levels Not Seen Since 2004.
2015.
http://www.wsj.com/articles/brent-oil-prices-fall-to-levels-not-seen-since-2004-1450678344
Hämtad 2016-01-04
The
Wall Street Journal. Ostroukh, Andrey. Russia
Must Work On Returning To Growth, Says Putin.
2015.
http://www.wsj.com/articles/russia-must-work-on-returning-to-growth-says-putin-1450955900
Hämtad 2016-01-04
17
Reuters. Krishnan, Barani. Ghaddar, Ahmad. Oil ends 2015 down 35
percent; long, painful hangover seen. 2015.
http://www.reuters.com/article/us-global-oil-idUSKBN0UE02D20151231
Hämtad 2016-01-04
The
Wall Street Journal. Friedman, Nicole. What Went Wrong in Oil-Price
Forecasts?. 2015.
http://www.wsj.com/articles/what-went-wrong-in-oil-price-forecasts-1449794306
Hämtad 2016-01-04
18
CNN. Kottasova, Ivana. Russia
is bracing for $30 oil in 2016.
2015.
http://money.cnn.com/2015/12/14/news/economy/russia-30-oil-budget/
Hämtad 2016-01-04
19
Levada-Tsentr. Odobreniye
organov vlasti.
2015. http://www.levada.ru/indikatory/odobrenie-organov-vlasti/
Hämtad 2016-01-04
20
The Moscow Times. Hobson, Peter. Is
Russia's Cheap Oil Nightmare Coming True?
2015.
http://www.themoscowtimes.com/business/article/is-russias-cheap-oil-nightmare-coming-true/553010.html
Hämtad 2016-01-04
21
GlobalSecurity. Political
Unrest in Russia.
2015.
http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/political-unrest.htm
Hämtad 2016-01-06
War
on the Rocks. Kofman, Michael. The
Seven Deadly Sins Of Russia Analysis.
2015.
http://warontherocks.com/2015/12/the-seven-deadly-sins-of-russia-analysis/
Hämtad 2016-01-06
22
Levada-Tsentr. Tyazhelyy
god: kak rossiyane spravlyayutsya s krizisom.
2015.
http://www.levada.ru/2015/12/28/tyazhelyj-god-kak-rossiyane-spravlyayutsya-s-krizisom/
Hämtad 2016-01-04
23
Radio Free Europe/Radio
Liberty. Whitmore, Brian. The
End Of Russia's Mass Hallucination.
2015.
http://www.rferl.mobi/a/the-end-of-russias-mass-hallucination/27444789.html
Hämtad 2016-01-05
24
The New York Times.
Hubbard, Ben. Putin
Gambit Over Syria Proves to Be Dual-Edged Sword.
2015.
http://www.nytimes.com/2015/12/16/world/europe/in-russia-john-kerry-pushes-forward-on-syrian-peace-process.html
Hämtad 2016-01-06
25
Reuters. Emmott, Robin.
Baczynska, Gabriela. Russia,
EU trade talks fail, Kiev set to face retaliation.
2015.
http://www.reuters.com/article/uk-ukraine-crisis-eu-idUKKBN0U428320151221
Hämtad 2016-01-06
26
U.S. Department Of State. 2015
Report on Adherence to and Compliance With Arms Control,
Nonproliferation, and Disarmament Agreements and Commitments.
2015. http://www.state.gov/t/avc/rls/rpt/2015/243224.htm#INF2
Hämtad 2015-12-28
27
U.S. Department Of State. 2015
Report on Adherence to and Compliance With Arms Control,
Nonproliferation, and Disarmament Agreements and Commitments.
2015. http://www.state.gov/t/avc/rls/rpt/2015/243224.htm#OST2
Hämtad 2015-12-28
28
United States Congress. Committee On Armed Services House Of
Representatives. Worldwide
Threats.
Washington: U.S. Government Publishing Office, 2015, 13.
29
The Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation. Briefing
by Foreign Ministry Spokesperson Maria Zakharova, Moscow, December
24, 2015. 2015.
http://www.mid.ru/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/1993171
Hämtad 2015-12-28
30
TASS. Russia’s
defense minister says Vienna Document, Treaty on Open Skies don't
work. 2015.
http://tass.ru/en/world/789648
Hämtad 2016-01-06
31
International Relations and Security Network. Klein, Margarete.
Major, Claudia. Perspectives
for NATO-Russia Relations.
2015.
http://www.isn.ethz.ch/Digital-Library/Articles/Detail/?lng=en&id=195137
Hämrad 2016-01-06
The
Wall Street Journal. Barnes, Julian E. Growing
Support for a NATO Force in Eastern Europe, But No New Bases.
2016.
http://blogs.wsj.com/brussels/2016/01/05/growing-support-for-a-nato-force-in-eastern-europe-but-no-new-bases/
Hämtad 2016-01-06
32
Lsconjarias, Guillaume. Larsen, Jeffrey A. NATO's
Response to Hybrid Threats.
Rom: DeBooks Italia srl, 2015. xxi-xxv.
33
The New York Times.
Schmitt, Eric. NATO
Refocuses on the Kremlin, Its Original Foe.
2015.
http://www.nytimes.com/2015/06/24/world/europe/nato-returns-its-attention-to-an-old-foe-russia.html
Hämtad 2016-01-06
The
Moscow Times. Dempsey, Judy. NATO
Is Unprepared for Conflict With Russia.
2015.
http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/nato-is-unprepared-for-conflict-with-russia/528279.html
Hämtad 2016-01-06
34
NATO. Wales
Summit Declaration.
2014. http://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_112964.htm
Hämtad 2016-01-06
35
NATO. Defence
expenditures data for 2014 and estimates for 2015.
2015. http://www.nato.int/cps/en/natohq/news_120866.htm
Hämtad 2016-01-06
36
Defense One.
Weisgerber, Marcus. Remember
the Pentagon’s Pacific Pivot? It’s Still On.
2015.
http://www.defenseone.com/threats/2015/08/pentagon-pacific-pivot-china-strategy/119355/
Hämtad 2016-01-06
37
Supreme Headquarters
Allied Powers Europe. Six
NATO Force Integration Units activated.
2015.
http://www.aco.nato.int/six-nato-force-integration-units-activated
Hämtad 2016-01-06
38
NATO. NATO
tests its readiness in the Baltics.
2015. http://www.nato.int/cps/en/natohq/news_124842.htm
Hämtad 2015-01-06
39
IHS. Jennings, Gareth.
NATO to scale back
enhanced Baltic Air Policing Mission.
2015.
http://www.janes.com/article/53419/nato-to-scale-back-enhanced-baltic-air-policing-mission
Hämtad 2016-01-06
40
The Baltic Times.
Lithuania calls for
more NATO troops.
2015.
http://www.baltictimes.com/lithuania_calls_for_more_nato_troops/
Hämtad 2016-01-06
41
Reuters. Sytas, Andrius. Mardiste, David. Croft, Adrian. Baltic
military chiefs to call for permanent NATO presence.
2015.
http://www.reuters.com/article/us-nato-baltic-russia-idUSKBN0NZ0T220150514
Hämtad 2016-01-06
42
Reuters. Stewart, Phil.
UPDATE 1-US to
pre-position tanks, artillery in Baltics, eastern Europe.
2015.
http://www.reuters.com/article/usa-europe-defense-idUSL8N0Z92EY20150623
Hämtad 2016-01-06
U.S.
Army. Initial EAS
forward sites announced.
2015. http://www.army.mil/article/159292/
Hämtad 2016-01-06
43
Reuters. Szary, Wiktor.
Pawlak, Justyna. Exclusive
- Poland wants Britain's help over NATO troops in Brexit talks.
2016.
http://www.reuters.com/article/uk-britain-eu-poland-exclusive-idUKKBN0UH0IG20160103
Hämtad 2016-01-06
44
The Wall Street
Journal. Barnes, Julian E. Growing
Support for a NATO Force in Eastern Europe, But No New Bases.
2016.
http://blogs.wsj.com/brussels/2016/01/05/growing-support-for-a-nato-force-in-eastern-europe-but-no-new-bases/
Hämtad 2016-01-06
45
BBC. Nato
invitation to Montenegro prompts Russia warning.
2015. http://www.bbc.com/news/world-europe-34981973
Hämtad 2016-01-06
46
Reuters. Emmott, Robin.
NATO invites
Montenegro to join alliance, defying Russia.
2015.
http://www.reuters.com/article/nato-montenegro-idINKBN0TL0KD20151202
Hämtad 2016-01-06
47
BBC. Russia
urges Montenegro to hold referendum on Nato.
2015. http://www.bbc.com/news/world-europe-35111009
Hämtad 2016-01-06
48
President of Russia.
Expanded meeting of
Defence Ministry Board.
2015. http://en.kremlin.ru/events/president/news/50913
Hämtad 2016-01-06
49
Försvarsmakten.
Stridspiloten som
sträcker på sig.
2015.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/12/stridspiloten-som-stracker-pa-sig/
Hämtad 2016-01-06
Dagbladet.
Trusler og risikoer
for Norge i et endret sikkerhetsbilde.
2015.
http://www.dagbladet.no/2015/03/16/nyheter/e-tjenesten/kjell_grandhagen/terror/russland/38245533/
Hämtad 2016-01-06
Center
for Strategic and International Studies. Rathke, Jeffrey. Can
NATO Deter Russia in View of the Conventional Military Imbalance in
the East?
http://csis.org/publication/can-nato-deter-russia-view-conventional-military-imbalance-east
Hämtad 2016-01-06
50
Russian Defence
Ministry. Russian
Armed Forces tasks for 2016.
2015. http://eng.itogi2015.mil.ru/tasks2016
Hämtad 2016-01-06
51
TASS. Tank
army to be formed near Moscow by wintertime – source.
2015. http://tass.ru/en/russia/811376
Hämtad 2016-01-06
IHS.
Novichkov, Nikolai. Russia
restructures land forces in Western Military District.
2015.
http://www.janes.com/article/53684/russia-restructures-land-forces-in-western-military-district
Hämtad 2016-01-06
52
TASS. Large
troop contingents being redeployed to Russia’s western regions.
2015. http://tass.ru/en/russia/814207
Hämtad 2016-01-06
53
TASS. Transfer of
forces to Russia's new Arctic command to be completed by
mid-December. 2014.
http://tass.ru/en/russia/766076
Hämtad 2016-01-06
54
Russian Defence
Ministry. Qulity
building-up of the Russian Armed Forces.
2015. http://eng.itogi2015.mil.ru/quality2015
Hämtad 2016-01-06
55
TASS.
Defense minister: About 30 army units formed in Russia’s Western
Military District in 2015.
2015. http://tass.ru/en/defense/820572
Hämtad 2016-01-06
56
Russian Defence
Ministry. Combat
training building-up.
2015. http://eng.itogi2015.mil.ru/combat-training
Hämtad 2016-01-06
57
President of Russia.
Expanded meeting of
Defence Ministry Board.
2015. http://en.kremlin.ru/events/president/news/50913
Hämtad 2016-01-06
58
Ibid.
59
Sputnik. Russian
Army to Hold Some 4,000 Military Exercises in 2016.
2015.
http://sputniknews.com/russia/20151211/1031607235/2016-drills-russia.html
Hämtad 2016-01-06
60
The Moscow Times.
Bodner, Matthew. Russia's
Military Will Get Bigger and Better in 2015.
2014. http://www.themoscowtimes.com/article/512753.html
Hämtad 2016-01-06
61
TASS. Russian troops
conduct some 2,000 tactical drills in 2015 – defense minister.
2015. http://tass.ru/en/defense/824472
Hämtad 2016-01-06
62
Minoborony Rossii.
Ministr oborony
Rossii predstavil novogo komanduyushchego voyskami Zapadnogo
voyennogo okruga.
2015.
http://structure.mil.ru/structure/okruga/west/news/more.htm?id=12066533@egNews
Hämtad 2016-01-06
63
Minoborony Rossii.
Vystupleniye
nachal'nika Glavnogo operativnogo upravleniya General'nogo shtaba
Vooruzhennykh Sil Rossiyskoy Federatsii.
2015. http://mil.ru/pubart.htm?id=12016311@cmsArticle
Hämtad 2016-01-06
64
TASS. Russia
completes equipping of six military bases in Arctic – General Staff
source. 2015.
http://tass.ru/en/defense/841935
Hämtad 2016-01-06
65
TASS. Russia
to complete creation of Arctic forces by 2018 – defense minister.
2015. http://tass.ru/en/defense/830841
Hämtad 2016-01-06
66
TASS. Russia-Belarus
joint air defense system to become functional by late 2016.
2015. http://tass.ru/en/russia/819721
Hämtad 2016-01-06
67
TASS. Russia,
Armenia sign agreement on Combined Regional Air Defense System.
2015. http://tass.ru/en/defense/846364
Hämtad 2016-01-06
68
BBC. Jonathan, Marcus.
Russia S-400 Syria
missile deployment sends robust signal.
2015. http://www.bbc.com/news/world-europe-34976537
Hämtad 2016-01-06
69
TASS. Russian
Defense Ministry deploys S-300, S-400 air defense missile systems in
Arctic. 2015.
http://tass.ru/en/defense/842758
Hämtad 2016-01-06
70
President of Russia.
Presidential Address
to the Federal Assembly.
2015. http://en.kremlin.ru/events/president/news/50864
Hämtad 2016-01-06
71
President of Russia.
Expanded meeting of
Defence Ministry Board.
2015. http://en.kremlin.ru/events/president/news/50913
Hämtad 2016-01-06
72
The New York Times.
Myers, Steven Lee. Schmitt, Eric. Russian
Military Uses Syria as Proving Ground, and West Takes Notice.
2015.
http://www.nytimes.com/2015/10/15/world/middleeast/russian-military-uses-syria-as-proving-ground-and-west-takes-notice.html?_r=0
Hämtad 2016-01-06
73
Reuters. Saul,
Jonathan. Lithuania
says Russian military activity stoking tension in Baltics.
2015.
http://www.reuters.com/article/uk-mideast-crisis-lithuania-russia-idUKKBN0TK5G220151201
Hämtad 2016-01-06
74
Foreign Policy. Ioffe,
Julia. Exclusive:
The Pentagon Is Preparing New War Plans for a Baltic Battle Against
Russia. 2015.
https://foreignpolicy.com/2015/09/18/exclusive-the-pentagon-is-preparing-new-war-plans-for-a-baltic-battle-against-russia/
Hämtad 2016-01-06
75
US Army Europe. Lt.
Gen. Ben Hodges Briefing on Operation Atlantic Resolve.
2015. https://youtu.be/fDsfDwm9YXs?t=15m42s
Hämtad 2016-01-06
76
RAND. Kelly, Terrence K. Stop
Putin's Next Invasion Before It Starts.
2015.
http://www.rand.org/blog/2015/03/stop-putins-next-invasion-before-it-starts.html
Hämtad 2016-01-06
77
SvD. Holmqvist, Mikael.
Nya
försvarsministern lovar ett stopp för ”skönmålning”.
2014.
http://www.svd.se/peter-hultqvist-kraver-klar-redovisning-av-tillstandet-i-det-svenska-forsvaret
Hämtad 2016-01-06
SvD.
Holmström, Mikael. Natostyrka
kan få agera i Sverige.
2014. http://www.svd.se/natostyrka-kan-fa-agera-i-sverige
Hämtad 2016-01-06
78
Holmström, Mikael. Den
Dolda Alliansen.
Stockholm: Atlantis, 2011, 531, 534.
79
TASS. Russian
Defense Ministry deploys S-300, S-400 air defense missile systems in
Arctic. 2015.
http://tass.ru/en/defense/842758
Hämtad 2016-01-06
TASS.
Russia deployed two
S-400 air defense missile regiments in Arctic in 2015 — General
Staff. 2015.
http://tass.ru/en/defense/842201
Hämtad 2016-01-06
80
Dagbladet. Trusler
og risikoer for Norge i et endret sikkerhetsbilde.
2015.
http://www.dagbladet.no/2015/03/16/nyheter/e-tjenesten/kjell_grandhagen/terror/russland/38245533/
Hämtad 2016-01-06
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar