Nedan
följer ett gästinlägg av Wictor Phalén, inlägget skall
ses som en fördjupning till vissa faktorer som tas upp i inlägget
Ubåt,
Ubåtar och Ubåtarna ffa. vad avser våra historiska
erfarenheter som bör tillvaratas och fortfarande kan vara mycket
aktuella. Wictor Phalén var under 1980-talet aktiv reservofficer
(Major) och Kustjägare samt deltog i
ubåtsskyddsverksamheten i olika befattningar.
Have a good one! //
Jägarchefen
Nu
rapporteras det återigen om ubåtskränkningar och rapporterna känns
säkert igen av de som var med under ubåtskrisens 1980-tal.
Rapporterna nu som då, visar samma mönster av intrång djupt in i
våra skärgårdar och vitala försvarsområden. Initialt uppfattade
vi då, att verksamheten kopplades till våra övningar, då KFÖ,
men även nu som då, till olika typer av materielprov. Att ”kolla”
på en främmande makts materielprov är en normalbild bland många
länder och i Sverige är denna typ av uppvaktning legio sedan
1960-talet – kanske tidigare. Under ubåtskrisens decennium förstod
vi så småningom att verksamheten därutöver primärt utgjordes av
krigsförberedelser i händelse av ett överraskande anfall. Det
primära målet var anfallsförberedelser mot våra
radarspaningsanläggningar, flyg- och marinbaser,
kustförsvarsanläggningar etc.
Under
1980-talet så började den andra etappen av försvarets
effektivisering. Den började redan 1972 och beskrivs som
nedmontering av försvaret. Den andra omställningsperioden 1996-2000
eller som dåvarande ÖB Owe Wiktorin valde att rubricera den –
”stålbadet". De dåvarande försvarsgrenscheferna och många
med dem kallade det för en nedmontering av FM.
Under
perioden 1980-1985 gav FM ut kvartalsvisa rapporter om
ubåtskränkningarna. Men många tvivlade på att de skedde, de
ingick heller inte i den svenska Regeringens försvars- och
säkerhetspolitiska bild. Den kvartalsvisa rapporteringen upphörde
1987, då den övergick till en årsrapportering. (tidigare
rapporterat
av Jägarchefen 160129). Carl Bildt, som ingick i ubåtskommissionen,
personliga ubåtsrapportering till bl a USA uppfattades som mycket
irriterande av Regeringen.
Man
måste också inse dåvarande ÖB:s Bengt Gustavssons situation. Han
hade inte full kontroll på ekonomin – även om FM upplevde att man
hade det. Han hade tre försvarsgrenschefer, som var egna
myndigheter. Ingen visste att Järnridån skulle falla 1989-1991. ÖB
försökte minska FM:s kostnader genom att dra in på antalet
värnpliktiga och föreslog 3-månadersutbildning för en del av de
värnpliktiga, men ÖB blev nedröstad dels av Försvarsminister
Roine Carlsson (folkförankringsskäl) dels av arméns ledning. Det
fanns vid den aktuella tidsperioden, ett ”krig” om ekonomin inom
armén mellan Fredsorganisationen och Krigsorganisationens krav. Då
som nu, fanns det krafter som ville klarlägga att det var ryssen som
stod för ubåtskränkningarna. På något sätt hamnade FM i någon
sorts försvarsposition till företeelsen ubåtskränkningarna,
d.v.s. det egentliga problemet att försvara och hävda rikets gräns
och dess territorium diskuterades inte öppet. Ett grundläggande
kriterium för en nationalstat är ju att den måste kunna utöva
kontroll över sitt territorium.
MEN,
det fanns då i alla fall några krigare, som avvek från mängden.
En av dem var amiral Claes Tornberg, som var chef för Kustflottan
(KF) mellan 1985-1990. Förbandet var ett utbildningsförband och
innehöll eller kontrollerade egentligen alla fartyg i flottan.
Malpåsesystemet hade lyckligen ersatts av depåfarlagda fartyg
ingående i kustflottan, Kustflottan övergick från en mobiliserings
(freds) flotta till insatsflotta. Ubåtsskyddsstyrkor sammansattes,
för att successivt växa allteftersom förmåga i form av bredd,
spaning och vapenförmåga utvecklades till ubåtsjaktstyrka. Under
Tornbergs ledning omvandlades flottan till en aktiv 24/7 flotta.
Skarp verksamhet kombinerades med utbildning och övningar. Allt
detta utan egentliga kostnadsökningar även om jag tror att en del
praktisk bokföring tillämpades.
Man
övergick från en reaktiv till en aktiv offensiv agerandeprofil, som
hade en mycket hemlighållen övningsverksamhet. Kustflottan skapade
en ledningsorganisation/företagsledning som samordnades med
örlogsbaserna. Jag vill minnas att Kustflottans övningar kallades
för ”fiske” eller ”fiskafänge” troligen efter den tidigare
övning NOTVARP. Vad Tornberg ville åstadkomma och åstadkom var en
FÖRHANDSSITUATION. Det är lönlöst att jaga efter ett observerat
periskop och komma till platsen efter 15-20 minuter med helikopter,
då sökområdet torde ha ökat med en diameter från observationen
på ca 8-10 km. Men att låta inkräktaren komma in i ett område där
vi redan finns är en annan sak. Beaktas bör också den beräknade
sannolikheten för en sänkande verkan var låg med de vapen som
disponerades. Sjunkbomber m/33 och ELMA-granater som fordrade
direktträff i målet. Visuellt på ytan såg sjunkbombsdetonationer
imponerande ut oavsett storleken på mängden. Sannolikheten att
målet – ubåten – sänktes eller tvingades upp till ytan var och
förblev dock försvinnande liten. Ett förhållande som i princip
kvarstår idag.
Avsikten
med ovanstående historiebeskrivning, är att visa de idag berörda
militärerna och politikerna, att det centrala är att hävda
Sveriges gräns, inte FM:s sätt att uttrycka sig eller sannolikheten
i olika kränkningar. Avsikten då från en främmande makt med
kränkningarna, bedömdes vara krigsförberedelser inför ett anfall
mot Sverige. Men idag är antalet vitala försvarsobjekt så få, så
avsikten med dagens kränkningar bör analyseras ur ett annat
perspektiv. Intrångens syfte skulle nu istället kunna vara att
provocera, visa vem som de facto behärskar Östersjöområdet, eller
vem som är stormakt, eller skapa förvirring och bristande tilltro
till egna svenska försvarssystem.
Det
är min förhoppning att nya C Insats (StfCh Insats är ju en amiral)
tittar på de åtgärder FM och framförallt Marinen gjorde i slutet
på 80-talet och som det heter ”vidtar nödvändiga åtgärder”.
Vilka de är bör enligt min uppfattning inte publiceras – vilket
också är en erfarenhet från 80-talet.
"Beaktas bör också den beräknade sannolikheten för en sänkande verkan var låg med de vapen som disponerades. Sjunkbomber m/33 och ELMA-granater som fordrade direktträff i målet. Visuellt på ytan såg sjunkbombsdetonationer imponerande ut oavsett storleken på mängden. Sannolikheten att målet – ubåten – sänktes eller tvingades upp till ytan var och förblev dock försvinnande liten. Ett förhållande som i princip kvarstår idag."
SvaraRaderaDetta var ju inget som framgick i media vid tiden precis. Nästan ingenting läckte ut från försvarsmakten. Ovanpå detta överdrivna hysch-hysch så fanns det alltför många landsförrädare i medierna. Jag vet inte vem som bär det största ansvaret för den skeva medierapporteringen. Men jag vet vem som fick bära hundhuvudet, FM och i synnerhet marinen.
Jag kommer särskilt ihåg att försvarsmakten eller regeringen, vet inte säkert vem på grund av den jävla röran i denna treenighet, basunerade ut att det minsann inte var lätt att tvinga upp en ubåt till ytan och att det var detta som försvarsmakten sysslade med. Att tvinga upp ubåtar till ytan alltså. Som jag fick skämmas för det svenska försvaret på grund av det. De som var ansvariga för väpnad strid i Sverige hade inte det som krävdes för att döda fienden.
Vad hur ni att säga till ert försvar, ni som var med på den tiden i ledande befattningar?
Roger M. Klang