Reflektion
Två
(2) intressanta nyheter har publicerats nyligen rörande det ryska
reformprogrammet för de väpnade styrkorna. Enligt
Rysslands vice Premiärminister, Dmitrij Rogozin, så
befinner man sig just nu cirka 50% före i tidsplanen för
reformprogrammet. Då man i dagsläget har uppnått en 47%
implementering av reformprogrammet. Sedan tidigare är det känt att
man avser modernisera
de ryska väpnade styrkorna upp till 70% d.v.s. all materiel skall
upptill 70% vara modern, totalt sett över de ryska väpnande
styrkorna, vissa förband har även högre prioritet, än den stipulerade målsättning på 70%.
Vad
som är ytterligare känt, sedan tidigare, är att man har nått
framgång
med sitt reformprogram dels vad avser operationskonst dels vad avser
att höja materiel status på de väpnade styrkorna. Sammantaget ger
det en ökad operativ effekt, vilket troligtvis är en bidragande
orsak till att Förenta Staternas president, Barack Obama,
nyligen angav
de Ryska väpnade styrkorna som de andra slagkraftigaste i världen.
Vilket är en kraftig revidering
gentemot den retorik man hade för något år sedan, avseende synen
på Rysslands väpnade styrkor.
Således
har man sedan reformprogrammet påbörjades effektivt höjt den
operativa effekten, något som ej kommit till
över en natt, utan det är en gradvis och successiv höjning som
skett, under ett flertal år, i praktiken sedan den militära
operationen i Georgien 2008. Något som egentligen inte
uppmärksammats fullt ut förrän nu, som en konsekvens av den
militära operationen i Ukraina samt i Syrien. Trots det t.ex. fanns.
många tecken redan under Zapad'13
och den stora beredskapskontrollen
i det östra militärdistriktet (MD Ö) under 2013, på att en
signifikant höjning av den operativa effekten hade skett.
Under
de senaste veckorna har uppgifter rörande
neddragningar
i den Ryska försvarsbudgeten förekommit, vilket förefaller röra sig om en 5%
neddragning av utgifterna. Fokus förefaller vara att neddragningarna
kommer vara på projekt med lägre prioritet samt dyra
utvecklingsprojekt, såsom bärsystemet för interkontinentala
missiler på järnväg samt femte generationens strategiska
bombflygplan. Således är det ej en neddragning som, bedömt,
påverkar den huvudsakliga operativa effekten som är ställd att
uppnås innan 2020 för de ryska väpnande styrkorna.
Denna
neddragning i försvarsbudgeten blir intressant i perspektiv utifrån
Rysslands Premiärministers, Dmitrij Medvedev,
uttalande
innan årsskiftet, att neddragningar i försvarsbudgeten var
uteslutna då det i praktiken mer eller mindre skulle hota Rysslands
existens. Varpå en neddragning skulle kunna signalera två (2) saker
utifrån det uttalandet. Antingen så hotas inte Ryssland längre
alternativt är den ekonomiska situationen så ansträngande just nu
i Ryssland, att man måste ta en kalkylerad risk och dra ned på
försvarsbudgeten.
Troligtvis
är det inget av de endera alternativen. Ser man till Rogozins
uttalande tillsammans med det man förefaller prioritera bort, så
påverkas inte den operativa effekten till helhet, utan troligtvis
kommer man uppnå de fastställda målen vid 2020, det som skett är
att man inte når de innan den tidpunkten. Något man
troligtvis hade gjort, sett till Rogozins uttalande, om inte
sanktionerna hade inträffat samt om den kraftiga nedgången i priset
på fossila bränslen inte hade uppstått. Slutsatsen blir således
att den gradvisa ökningen av den operativa effekten måste tagit
signifikant fart mellan 2012-14, varpå man kom att ligga före
tidsplanen, dock saktas den ned något nu p.g.a. sanktionerna samt
det låga priset på fossila bränslen, men som helhet hotas ej
reformprogrammet.
Have
a good one! // Jägarchefen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar