Sammanfattning
Under loppet av några veckor har tre
(3) av fyra (4) militärregioner, MR, i Sverige berört främmande makts
informationsinhämtning på svenskt territorium. Enligt Försvarsmakten skall
ingen hastig ökning skett i främmande makts informationsinhämtning, utan det
har varit en långvarig ökning som skett. Dock finns det avvikelser i det
resonemanget, då dels inhämtningen förefaller ökat samt ändrat
karaktär, dels sammanfaller med rapporteringen avseende tidigareläggandet av
den permanenta militära närvaron på Gotland samt ett, enligt Försvarsmakten
förändrat och försämrat säkerhetspolitiskt läge i vårt närområde.
Analys
I nedanstående inlägg kommer jag
utnyttja begreppet främmande makt, trots att media i ett flertal artiklar
hänvisar till att Försvarsmakten sagt att det är Ryssland som genomfört
inhämtningsverksamheten, Försvarsmakten använder även i andra artiklar, inom
samma tidsrymd och händelser, begreppet främmande makt. Varvid det sist nämnda
ur en analytisk synvinkel är mer lämpligt att utnyttja, då händelserna ligger
så nära i tid, för att entydigt kunna utpeka en nation, då
underrättelseverksamhet per definition är en ”wilderness of mirrors”.
Den militära underrättelse- och
säkerhetstjänsten, MUST, skriver i sin årsöversikt för 2015, publicerad
01MAR2016, att främmande makt bedriver omfattande inhämtning inom
Sverige, därtill skriver MUST hur Försvarsmaktens verksamhet regelbundet,
av främmande makt, följs upp och dokumenteras på olika sätt. Enligt MUST
skall, även, främmande makt genomfört avancerad inhämtning mot
den av Försvarsmakten skyddsvärd övningsverksamhet.1
Ovanstående text innehåller ett antal
nyckelord, kursiverade, som bör klargöras för att skapa en större förståelse
för inlägget. Begreppet omfattande bör tolkas att det finns en regelbundenhet
hos främmande makt d.v.s. det är mer regel än undantag att Försvarsmaktens
verksamhet på olika sätt följs upp. Dokumenteras är precis som det låtar,
anteckningar av t.ex. hur många fordon och vilka deltog i övningen, avbildning,
fotografering, videofilmning o.dyl. av den genomförda verksamheten. Avancerad
inhämtning är den inhämtning som får ses falla utanför den ordinarie
inhämtning.
Vad blir då detta på ren svenska? Kort
och gott det MUST skriver är att Försvarsmakten mer eller mindre dagligen
utsätts för uppföljning på olika sätt och vis av främmande makt. Denna mer
eller mindre dagliga uppföljning dokumenteras på olika sätt av främmande makt.
I sig kanske inget uppseendeväckande, men det är en viktig sak att ta med sig,
då det var den normalbild som förefaller varit under 2015, avseende främmande
makts inhämtningsverksamhet riktad mot Försvarsmakten.
Ovanstående uppgifter, blir mycket
intressant att ta fasta på, utifrån militärregion syds, MR S, uppmaning till
allmänheten att rapportera säkerhetshotande verksamhet. En uppmaning som
publicerades på Försvarsmaktens hemsida den 12SEP2016.2 Enligt MR S
skall det ej vara någon särskild händelse som föranlett uppmaningen om
rapportering samt upprättande av "tipslinjerna", en (1) för
markhändelser och en (1) för sjöhändelser.3 Här får man se
erfarenhetsvärdet från 1980-talet, ”detektiven allmänheten” är oftast den bästa
på att observera onormala händelser. Då det är de som har bäst kännedom om den
s.k. ”normalbilden” i sin omgivning, varvid MR S uppmaning blir fullt naturlig.
Tidsmässigt blir det mycket intressant
att notera MR S uppgifter om att både Flygvapenövning 2016, 02-06SEP2016, samt övningen
International Bison Counter, 15-26AUG2016, skall ha varit utsatt för inhämtningsoperationer
av främmande makt. Inhämtningen skall enligt MR S skett på ett sofistikerat
sätt, men det skall ha genomförts inom vad svensk lagstiftning medger,4
det vill säga främmande makt har utnyttjat lagstiftningen till sitt maximum för
att kunna genomföra i grunden olovlig verksamhet inom lagens råmärken.
De delar som ingick i Flygvapenövning
2016 på Gotland, samt den genomförda beredskapskontrollen, 05-14SEP2016, med Försvarsmaktens
operativa reserv på Gotland, förefaller varit utsatt för inhämtningsoperationer
av främmande makt. I både fallen förefaller det varit personer med utländskt
registrerade fordon som, vid vissa platser, närmat sig övningsverksamheten och ställt frågor till
övningsdeltagare, där man förefaller bedöma att individerna som ställt frågorna
bedrivit inhämtningsverksamhet.5 Gotland tillhör den mellersta
militärregionen, MR M.
Militärregion Norr, MR N, har även
belyst problem med inhämtningsverksamhet som genomförs av främmande makt.
Eventuellt kan även en liknande tipstelefon som MR S upprättat, även upprättas
inom MR N.6
I sammanhanget är det även viktigt att
ta med sig Försvarsmaktens bedömning av det säkerhetspolitiska läget i vårt
närområde, som enligt delårsrapporten för 2016, dels förändrats, dels
försämrats under det första halvåret av 2016.7 Enligt Försvarsmakten,
så skall dock den senaste tidens rapportering avseende främmande makt inhämtningsverksamhet,
ej föranletts av någon hastig negativ utveckling, utan det skall ha föregåtts
av en långvarig negativ sådan. Därtill förklaras uppmärksamheten, enligt
Försvarsmakten, som en del i ökad medveten och intresse för frågan.8
Säkerhetspolitiska förändringar torde,
rent logiskt, föranleda pareringar hos t.ex. Försvarsmakten, varvid dessa
pareringar på ett eller annat sätt måste mötas upp av främmande makts
inhämtningsverksamhet.9 Sen kan givetvis inhämtningen öka och
förändrats utan parering av säkerhetspolitiska förändringar, då kan det ses som
en indikator för t.ex. ett försämrat läge.
Således, under loppet av enbart några
veckor, har tre (3) av fyra (4) militärregioner omtalat främmande makts
inhämtningsverksamhet på svenskt territorium. I en MR har redan tipstelefon
upprättats och i en annan överväger man att inrätta en, så allmänheten kan
rapportera misstänkt säkerhetshotande verksamhet. Därtill förefaller trenden
vara, sett till vad som beskrivs i artiklarna från de olika MR, ett nästan
demonstrativt agerande av främmande makt vid sin inhämtningsverksamhet. Ett
agerande som precis ligger inom lagens råmärken, vilket gör att det förefaller
vara svårt att kunna agera med juridiska medel mot den.
Återknyter vi till inledningen av
inlägget och vad MUST rapporterar kring vad som förefaller vara en normalbild, som
MUST beskriver för 2015. Förefaller normalbilden vara den att Försvarsmakten
mer eller mindre kontinuerligt utsätts för uppföljning och dokumentering av sin
verksamhet. Detta är ett viktigt ingångsvärde att ta med sig under det
fortsatta resonemanget i inlägget.
Agerandet som främmande makt uppvisade
under 2015, beskrivet i MUST årsöversikt, förefaller ej varit av sådan art att Försvarsmakten, på MR-nivå, ansett det
funnits behov av att upprätta tipstelefoner för allmänheten. Detta är viktigt att ta fasta på då det, bedömt,
innebär att normalbilden förändrats under 2016, för den
inhämtningsverksamhet som genomförs av främmande makt, då Försvarsmakten, dels upprättar
tipstelefon, dels öppet belyser problematiken i media.
Dock kan det givetvis finnas andra förklaringar
också. Sett till delårsrapporten som beskriver en försämrad säkerhetspolitisk
situation i vårt närområde, så innebär det, troligtvis, även att Försvarsmakten
vill kunna följa i större omfattning vad främmande makt genomför för
inhämtningsoperationer. Varvid tipstelefoner skulle kunna vara ett sätt. Dock
förefaller det utifrån, militärregionernas rapporter snarare röra sig om
operativ informationsinhämtning, vars informationsvärde får ses som kortvarig, 3-12
månader, vilket till del, snarare skulle kunna indikera att man ökat den formen
av inhämtning, vilket i sig skulle indikera ett trendbrott, då de tidigare
rapporterna i media snarare burit karaktären av strategisk inhämtning.
För att fullfölja resonemanget kring
operativ inhämtning, så skulle det i sak, kunna vara en av säkert många
faktorer som föranlett tidigareläggningen av permanent militär närvaro på
Gotland. Då, en möjlig, ökning av, operativ inhämtning, bör ses som en tydlig
försämring av det säkerhetspolitiska läget, då de informationsbehoven som
faller under den kategorin är så pass kortvariga i tid, d.v.s. den tid man kan
få effekt av den information är kortvarig.
Slutsats
De senaste veckornas uppgifter om ökad
informationsinhämtning av främmande makts underrättelsetjänst/-er, indikerar
utifrån ett antal, i inlägget ovan redovisade, faktorer att inhämtningen i
Sverige har ändrat karaktär, normalbilden har förändrats, dels förefaller den
blivit mindre osynlig, dels förefaller den ökat, då en militärregion inrättat
en tipstelefon, en annan överväger att inrätta. Vilket totalt sett, bedömt, kan
innebära att främmande makts informationsinhämtning, som minst, passerat en
brytpunkt varvid Försvarsmakten är i behov av att få in ett större underlag för
att kunna klarlägga den faktiska omfattningen och mot vad den är inriktad.
Därtill kan detta även ses som en
ytterligare faktor som styrker slutsatsen i föregående inlägg, ”strategisk
symbios”, att en kris fas, bedömt, har inträtts, som minst, i
Östersjöregionen. Då rapporteringen, avseende främmande makts
inhämtningsverksamhet, sammanfaller, dels med Försvarsmaktens egna bedömning om
ett försämrat säkerhetspolitiskt läge, dels sammanfaller med tidigareläggandet
av den permanenta militära närvaron på Gotland.
Have a good one! // Jägarchefen
Källförteckning
Expressen 1
(Svenska)
Sveriges Television 1
(Svenska)
Svenska Dagbladet 1
(Svenska)
Säkerhetspolisen 1
(Svenska)
Slutnoter
1 Försvarsmakten. Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten. Årsöversikt
2015: Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten. Stockholm:
Försvarsmakten, 2015. 11.
2 Försvarsmakten. Bohman, Janne. Militärregion syds tipslinje. 2016. http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2016/09/militarregion-syds-tipslinje/ (Hämtad 2016-09-20)
3 Aftonbladet. Magnå, Joakim. Försvaret
öppnar tipslinje för allmänheten. 2016. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23513044.ab (Hämtad 2016-09-20)
4 Värnamo Nyheter. Nilsson, Hans.
Misstänkt spionage mot flygbasen i Hagshult. 2016. http://www.vn.se/article/misstankt-spionage-mot-flygbasen-i-hagshult/ (Hämtad 2016-09-20)
5 Svenska Dagbladet. Gummesson, Jonas.
Misstänkta personer sökte upp militär på Gotland. 2016. http://www.svd.se/misstankta-personer-sokte-upp-militar-pa-gotland/om/det-skarpta-sakerhetslaget
(Hämtad 2016-09-20)
Expressen. Johansson, Filip. Försvaret: Ryska
spioner agerar turister. 2016. http://www.expressen.se/nyheter/forsvaret-ryska-spioner-agerar-turister/
(Hämtad 2016-09-20)
6 Sveriges Television. Larsson, Erica. Nilsson, Ellika. Misstänkt ryskt
spionage ökar i norra Sverige. 2016. http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/misstankt-ryskt-spionage-okar-i-norra-sverige
(Hämtad 2016-09-20)
7 Försvarsmakten. Försvarsmaktens delårsrapport 2016 inkl. lägesredovisning. Stockholm:
Försvarsmakten, 2016. 3.
8 Försvarsmakten. Sylvander, Marcela. På
förekommen anledning. 2016. http://blogg.forsvarsmakten.se/kommentar/2016/09/20/pa-forekommen-anledning/
(Hämtad 2016-09-20)
9 Säkerhetspolisen. Om utländsk
underrättelseverksamhet. http://www.sakerhetspolisen.se/kontraspionage/om-utlandsk-underrattelseverksamhet.html
(Hämtad 2016-09-20)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar