Sammanfattning
Ryssland får i dagsläget anses ha god till
mycket god förmåga att med ont om tid till förfogande försätta kontinuerligt
tjänstgörande förband samt grundutbildningsförband i mycket hög stridsberedskap.
Därefter förflytta dem till ett operationsområde och där stridsindelat påbörja
lösandet av uppgifter. Ryssland övar nu dels civila komponenter, dels militära
komponenter ur dess mobiliseringsorganisation vid beredskapskontroller. Detta
får ses som att dels, försöker man drastiskt och snabbt öka förmågan till
mobilisering, dels bör det ses som att man förbereder sig för en möjlig väpnad
konflikt.
Analys
Mellan den 25AUG2016 och 31AUG2016
genomförde de ryska väpnade styrkorna en beredskapskontroll som skall ha omfattat,
det västra, centrala och södra militärdistriktet (MD V/C/S). Därtill skall även
Norra Marinen (NM), Svarta Havs Marinen (SHM) samt den Kaspiska flottiljen (KPF)
omfattats av beredskapskontrollen. Förband ur luftlandsättningstrupperna (VDV)
kom även delta i beredskapskontrollen.1
Det övergripande syftet med
beredskapskontrollen förefaller varit att öva åtgärder, för att hävda den ryska
federationens säkerhet vid en försämrad säkerhetssituation.2 Detta
får ses som ett något allmänt beskrivet syfte, där det mesta får anses rymmas i
vad man väljer att öva och hur. Därtill var beredskapskontrollen en
förberedelse inför årets strategiska övning, Kavkaz-2016 som genomförs under
september månad, 2016.3 Utnyttjandet av större beredskapskontroller innan
genomförandet av den årliga strategiska övningen, har genomförts sedan 2014.
Ett antal målsättningar delgavs med
övningen: vidta samtliga åtgärder för att omedelbart uppnå högsta
stridsberedskap, öva förstärkning av den sydvästra strategiska riktningen
(vilket får anses vara Ukraina) med förband ur MD V och C, agera i autonoma
stridsgrupper, kontrollera/utvärdera mobiliseringsberedskapen och förmågan att agera
med territorialförsvarsförband samt mobiliseringsåtgärder hos dels ryska
myndigheter, dels hos krigsviktiga företag (k-företag).4
För att utvärdera detta upprättades två (2)
utvärderingsgrupper vid den ryska generalstaben. Den första fick i uppgift att utvärdera de deltagande förbanden inom MD
V,C och S samt luftlandsättningsförbanden och det strategiska transportflyget.
Den andra fick i uppgift att
utvärdera kvalitén samt måluppfyllnaden avseende de vidtagna
mobiliseringsåtgärderna.5 Ryssland skall även orienterat OSSE då
beredskapskontrollen påbörjades, samt dess vice försvarsminister, skall även
orienterat de utländska ackrediterade försvarsattachéerna.6
Myndigheter som omfattades av
beredskapskontrollen var, Kommunikationsministeriet, Finansministeriet,
Ministeriet för Industri och Handel, Rosrezerv (närmsta svenska motsvarighet är
myndigheten för samhällsskydd och beredskap) och den ryska centralbanken.7
Vilka k-företag som ingått i beredskapskontrollen förefaller ännu ej delgivits,
dock förefaller det varit företag i södra Ryssland, där förmågan att
tillhandahålla och reparera militärmateriel har prövats, i sammanhanget är det
även värt att notera att man förefaller genomfört antingen inkallelse eller
kontroll av krigsplacerade fordon.8
Under beredskapskontrollen har reservister
deltagit, dessa förefaller dock kallats in den 22AUG2016 och kommer vara
inkallad till den 20SEP2016.9 Således genomfördes ingen oförberedd
inkallelse, av reservister, likt den tidigare beredskapskontrollen. Inkallelserna
av reservister förefaller genomförts inom Norra Marinen samt MD C och S.
Därtill förefaller det vara med syftet att de inkallade skall formera
territorialförsvarsförband inom respektive MD.10 Inom MD S förefaller
man inkallat 500 reservister, inom MD C 400 stycken,11 varvid Norra
Marinens inkallelser torde vara av motsvarande mängd.
Själva genomförandet förefaller, till del,
följt tidigare mönster. Under det första dygnet har förbanden flyttats till
koncentrationsområden, därefter genomfört taktisk, operativ och/eller
strategisk förflyttning till övningsområde. Slutligen har förbanden genomfört
tillämpade övningsmoment, inom ramen för beredskapskontrollen.12 Mängden
deltagande förband har redovisats för MD S, men mängden av deltagande hos MD V
och C förefaller i skrivande stund vara oklart.13
Likt tidigare beredskapskontroller har en
stor mängd moment genomförs, något jag denna gång ej kommer beröra, då det ej
är det intressanta i denna beredskapskontroll. Det som kan konstateras, genom
de tidigare beredskapskontrollerna och denna, är att Ryssland i dagsläget:
- med mycket ont om tid till förfogande, kan försätta sina kontinuerligt tjänstgörande och grundutbildningsförband i hög stridsberedskap,
- med mycket ont om tid till förfogande, kan påbörja strategiska och operativa transporter av förband,
- med ont om tid till förfogande, övergå till att taktiskt, operativt och strategiskt övergå till att tillämpat leda förband,
- mottaga och stridsindela (till vad som förefaller vara bataljonsstridsgrupp) förband från andra militärdistrikt vid förstärkningsåtgärder och avslutningsvis
- med ont om tid till förfogande övergå till att lösa, vad som förefaller vara, grundläggande stridssituationer (anfall, försvar m.m.) inom ramen för stridsindelat förband.
Tittar man bakåt dels genom de tidigare
analyserna på denna blogg, dels kring vad som rapporteras tillgängligt via
internet, blir det väldigt tydligt att förmågan gradvis har byggts upp sedan
2013. För att med mycket ont om tid till förfogande kunna lösa stridsuppgifter
med tillgängliga förband. Således är det ur ett analys perspektiv ej längre
intressant att detaljstudera, däremot bör man fortsatt översikt studera
beredskapskontrollerna för att notera förändringar i mönster.
Vad är då intressant i denna
beredskapskontrol? Två områden, dels de civila myndigheternas deltagande i
beredskapskontrollen, dels de civila k-företagens deltagande i
beredskapskontrollen. Hur det ryska mobiliseringssystemets militära delar, till
del ser ut, har berörts i det tidigare inlägget
om beredskaps-/mobiliseringskontrollen som genomfördes i juni 2016, varvid det
ej kommer beröras.
Men vad innebär det att man övar
mobiliseringsåtgärder? Kort och gott mobilisering i rysk termologi innebär att
man genomför de förberedelser som vidtagits för att kunna övergå till krig.
Mobilisering kan antingen genomföras öppet eller dolt. Helt (allmän) där statens
samtliga institutioner/myndigheter ianspråktas eller delvis (partiell) där delar
av dem ianspråktas . Grundfundamentet är att det måste finnas tillräckligt med
resurser dels föra att kunna försätta sig på krigsfot, dels kunna skapa nya
förband och kunna fördela resurser.14
Vad
kan då de deltagande myndigheterna haft/ha för uppgifter:
- Rosrezerv, är den myndighet som besitter reservlager inom en rad områden, såsom livsmedel, fordon o.dyl. för att kunna säkerställa dels mobilisering, dels bistå vid humanitära katastrofer.15 Rosrezerv har även tidigare deltagit i övningsverksamhet, dock ej beredskapskontroller. Här får man förutsätta att det handlar om att kunna föra fram olika former av förnödenheter, drivmedel o.dyl. för att bistå de ryska väpnande styrkorna i händelse av en konflikt.
- Ministeriet för industri och handel, torde ha till uppgift, att i händelse av en spänningsperiod, säkerställa handelsförbindelser med länder som ej ligger i det direkta konfliktområdet för att trygga handel. Därtill torde de ha till uppgift att koordinera verksamheten med de krigsviktiga företagen/industrin. Vilket skulle kunna innebära dels framförsel av nyproducerad materiel, dels omhändertagande och reparation av skadad materiel.16
- Finansministeriet och Centralbanken torde ha till uppgift att dels säkerställa kassatjänsten för de ryska förbanden i fält,17 dels omfördela ekonomiska medel inom den ryska staten för att trygga krigsindustrin och dess produktion under dels en spänningsperiod, dels i krig.
- Kommunikationsministeriets uppgift är den mest tydliga, att möjliggöra rörelserna för förbandsförflyttningar, själva koordineringen torde genomföras av den ryska generalstaben. Dock torde en stor del trafikomläggningar o.dyl. behöva genomföras varvid kommunikationsministeriet blir en vital del, i genomförandet.
Vad som rapporterats avseende k-företagen,
så förefaller det handla om att dels tillföra fältförbanden materiel från
produktionskedjan, dels agera bakre underhåll. Med bakre underhåll avser jag
reparationsresurser o.dyl. långt från de möjliga striderna, sett till ett krigs
scenario, vilket ej skall likställas t.ex. med de reparationsresurser som finns
inom brigaderna och armékårerna/arméerna, utan detta bör ses som
operativa/strategiska resurser.
En intressant del är att man övat/övar på
att sätta upp förband av reservister genom de inkallelser som genomförts. Detta
är även en del av mobiliseringssystemet, således förefaller man merutnyttja
situationen av de inkallelser som genomförts. Dels övar man den delen av
mobiliseringssystemet d.v.s. upprätta förband, dels upprättar man
territorialförsvarsförband för krigsplacering, som man under det senaste året
diskuterat en hel del i ryska militära tidskrifter.
Således hur skall denna beredskapskontroll
tolkas? Detta är första gången som civila myndigheter samt k-företag omfattas
av en beredskapskontroll. Detta borde innebära att det utbildningsprogram av
myndigheter, som initierades för snart över 2 år sedan av Rysslands
Försvarsminister, måste kommit så långt att man är beredd att pröva det. Det
måste även innebära att man innan detta måste gjort en översyn av planer o.dyl.
som nu prövats.
Båda grundfundamenten, civila och militära
delen, inom det ryska mobiliseringssystemet har nu prövats samtidigt för första
gången vid en beredskapskontroll. Om än att samtliga myndigheter ej deltagit,
så får man se det som att de viktigaste bortsett från det ryska inrikesministeriet
och nationalgardet deltog. Nästa naturliga steg är att även nationalgardet
deltar inom ramen för en beredskapskontroll, med övriga ingående delar.
Själva utnyttjandet av
beredskapskontrollerna bör ses som ett framdrivningsprogram för att snabbt nå
resultat. Jämför vi mot de väpnade styrkorna tog det cirka 1-1½ år innan
tydliga resultat framträdde. Detta kommer innebära om man fortsätter med samma
framdrivningstakt som tidigare för mobiliseringsdelarna dels de militära dels
de civila, bör man fått ett väl fungerande system vid denna tid nästa år,
vilket sammanfaller med den strategiska övningen Zapad-2017, som genomförs i
vårt direkta närområde.
En mycket oroväckande faktor är att
samtliga delar inom mobiliseringssystemet nu kan tänkas prövas inom ramen för
beredskapskontroller. Detta kommer försvåra underrättelsebilden än mer, jämfört
med om bara det hade rört kontinuerligt tjänstgörande förband och vissa
militära mobiliserings delar. Då det stundtals troligtvis kommer bli mycket
svårt att skilja övning, från en möjlig skarp verksamhet åt.
Slutsatser
Tre
generella slutsatser:
- Ryssland får anses ha god till mycket god förmåga att med ont om tid till förfogande förflytta förband till ett nytt operationsområde, där påbörja lösande av uppgifter inom ramen för stridsindelade förband på bataljonsnivå.
- Ryssland förbereder dels sitt civila samhälle, dels dess militära organisation för en möjlig väpnad konflikt. Beredskapskontrollerna innehållande dels civila mobiliseringskomponenter, dels militära mobiliseringskomponenter är en tydlig indikation på detta.
- Fortsätter beredskapskontrollerna av den militära- och civila mobiliseringsorganisationen i nuvarande takt och enligt samma framdrivningsprogram som de kontinuerligt tjänstgörande förbanden haft, få sannolikheten ses som hög att vid utgången av 2017 kommer de ha en väl fungerande mobiliseringsorganisation.
Have a good one! // Jägarchefen
Källförteckning
Chatham House 1 (Engelska)
Interfax
1 (Ryska)
Slutnoter
1
Ministerstvo oborony Rossiyskoy Federatsii. Po resheniyu Verkhovnogo
Glavnokomanduyushchego provoditsya vnezapnaya proverka voysk i sil YUVO, ZVO,
TSVO, SF, Glavnogo komandovaniya VKS i komandovaniya VDV. 2016. http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12093710@egNews
(Hämtad 2016-09-01)
TASS. Putin orders
snap checks in Russian armed forces August 25-31. 2016.
http://tass.com/defense/895849 (Hämtad
2016-09-01)
2 Ibid.
3 TASS. Russia's snap checks underway on eve of
Kavkaz-1016 exercise (sic). 2016. http://tass.com/defense/895874
(Hämtad 2016-09-01)
4 Ministerstvo oborony Rossiyskoy Federatsii. Po
resheniyu Verkhovnogo Glavnokomanduyushchego provoditsya vnezapnaya proverka
voysk i sil YUVO, ZVO, TSVO, SF, Glavnogo komandovaniya VKS i komandovaniya
VDV. 2016. http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12093710@egNews
(Hämtad 2016-09-01)
5 Ibid.
6 Ministerstvo oborony Rossiyskoy Federatsii. Zamestitel'
Ministra oborony Anatoliy Antonov proinformiroval inostrannyy attashat o
vnezapnoy proverke boyegotovnosti v Vooruzhennykh Silakh Rossii. 2016.
http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12093734@egNews
(Hämtad 2016-09-01)
7
RIA Novosti. Peskov zayavil, chto mobilizatsiya ministerstv provoditsya na
regulyarnoy osnove. 2016. https://ria.ru/defense_safety/20160829/1475530187.html
(Hämtad 2016-09-01)
8
Interfax. Ministerstva i TSB proveryayut na gotovnost' k rabote v usloviyakh
voyennogo vremeni. 2016. http://www.interfax.ru/russia/525652
(Hämtad 2016-09-01)
9 RIA Novosti. Pod Novosibirskom sformirovan pervyy batal'on
motostrelkov-rezervistov. 2016. https://ria.ru/defense_safety/20160827/1475435339.html
(Hämtad 2016-09-01)
10 Ministerstvo oborony Rossiyskoy Federatsii. V ramkakh
vnezapnoy proverki VS RF budet proverena gotovnost' federal'nykh organov
ispolnitel'noy vlasti i predpriyatiy OPK k rabote v usloviyakh voyennogo
vremeni. 2016. http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12094234@egNews
(Hämtad 2016-09-01)
11 Ministerstvo
oborony Rossiyskoy Federatsii. V Sevastopole iz voyennosluzhashchikh zapasa
sformirovany podrazdeleniya territorial'noy oborony. 2016. http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12094277@egNews
(Hämtad 2016-09-01)
RIA
Novosti. Pod Novosibirskom sformirovan pervyy batal'on
motostrelkov-rezervistov. 2016. https://ria.ru/defense_safety/20160827/1475435339.html (Hämtad
2016-09-01)
12
Ministerstvo oborony Rossiyskoy Federatsii.
Po resheniyu Verkhovnogo Glavnokomanduyushchego provoditsya vnezapnaya proverka
voysk i sil YUVO, ZVO, TSVO, SF, Glavnogo komandovaniya VKS i komandovaniya
VDV. 2016. http://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12093710@egNews
(Hämtad 2016-09-01)
13 RIA Novosti.
Vnezapnaya proverka boyegotovnosti vooruzhennykh sil Rossii zavershayetsya v
sredu. 2016. https://ria.ru/defense_safety/20160831/1475686916.html
(Hämtad 2016-09-01)
14 Monaghan, Andrew. Russian
State Mobilization Moving the Country on to a War Footing. London : Chatham
House, 2016, 7.
15 Federal'noye agentstvo po gosudarstvennym rezervam.
2016. http://www.rosreserv.ru/ (Hämtad
2016-09-01)
16 Monaghan, Andrew. Russian State
Mobilization Moving the Country on to a War Footing. London : Chatham
House, 2016, 8.
17 Interfax.
Ministerstva i TSB proveryayut na gotovnost' k rabote v usloviyakh voyennogo
vremeni. 2016. http://www.interfax.ru/russia/525652
(Hämtad 2016-09-01)
Så vi bör kunna mobilisera 70000 soldater till att börja med
SvaraRaderaInformationen är interessant. Ryssland har haft hittills ett demonstrerat förmåga att börja ett snabbt angrepp mot ett grannland och ett förmåga att sckicka ett begränsad mängd trupper utomlands.
SvaraRaderaNu byggs en komplett ny förmåga: att kunna börja ett längre, större krig där också reserverna och industriell kapacitet utnyttjas.
Ryssland har bevisat att det har också politisk vilja att nyttja de militära förmågor som finns. Nu är frågan: Har Ryssland redan nu planerna för utnyttjning av den förmåga som ny byggs? Det skulle vara oansvarigt att inte förbereda för den möjligheten.