Reflektion
Den säkerhetspolitiska situationen har gradvis sedan mitten av
00-talet försämrats i Östersjöregionen, den förefaller nu nått
otroliga bottennoteringar, ej noterade sedan den farligaste
tiden under det kalla kriget. Politik i sig är spretigt, men när förträdare inom det säkerhetspolitiska området förmedlar den ena ytterligheten som mer eller mindre menar att krig kan ske när som
helst, till den andra ytterligheten som menar att det inte finns
något hot, avseende den säkerhetspolitiska utvecklingen i vårt närområde, så blir bilden som förmedlas väldigt tvetydig.
Nedan
följer ett axplock av uttalanden under främst oktober månad, 2016,
som ur mitt förmenande visar hur spretig svensk säkerhetspolitik och synen på vårt
närområde förefaller vara, av de individer som de facto bör vara
de med djupast insyn i säkerhetsläget och hur det kan tänkas
utvecklas. Vi inleder med Försvarsutskottets (FöU) ordförande,
Allan Widman, som 26OKT2016 uttalade
sig på följande sätt, "– Jag tror inte att Sveriges
åtgärder ensamt avgör frågan om krig, men att det finns
en reell risk för krig det torde de flesta bedömare vara
överens om".
Sveriges
Statsminister, Stefan Löfven, kom den 27OKT2016 uttala
sig kring den säkerhetspolitiska utvecklingen i närområdet, där
han bl.a. bemötte FöU ordförandes uttalande på följande sätt,
"- Vi har följt de ökande spänningarna och det är därför
vi vidtar åtgärder. Men det är också viktigt att ha sagt att
Sverige inte upplever något direkt hot mot vårt land.
Man får inte göra det så dramatiskt och tro att vi är direkt
hotade, säger han."
Sveriges
Överbefälhavare, General Micael Bydén, uttalade
sig den 16OKT2016, i SVT Agenda. På frågan avseende hur stort hot
Ryssland ansågs utgöra gentemot Sverige, svarade ÖB på följande
sätt, "– Om man gör en helhetsbedömning, så över tid
ett försämrat säkerhetsläge,
men jag vill vara tydlig med att sannolikheten för ett
väpnat angrepp mot Sverige är låg. Men om det skulle
hända något, om Ryssland skulle vidta någon åtgärd om än inte
mot Sverige, så konstaterar vi att Sverige kommer att beröras vid
en konflikt i vårt närområde."
Sveriges
Försvarsminister, Peter Hultkvist, säger i ett uttalande
27OKT2016 om säkerhetssituationen på följande sätt, "–
Jag uppfattar att det finns en gemensam uppfattning i länderna runt
Östersjön att säkerhetsläget har försämrats
med mer militär verksamhet och underrättelseverksamhet i det här
området". Avseende den tillfälliga eller permanenta
förflyttningen av Iskander systemet till Kaliningrad Oblast, säger
Försvarsministern följande. "– Det här är något som vi
betraktar som en provokativ signalpolitik
i grunden, eftersom det skapar ett skarpare
läge i hela den här regionen. Särskilt som
det här handlar om möjliga kärnvapenbärare, vilket ger det här
en extra dimension".
Samtidigt
vill ett flertal
av riksdagspartierna att Försvarsberedningen kallas in i förtid,
utifrån det förändrade säkerhetspolitiska läget i Sveriges
närområde. Något som Sveriges Försvarsminister, Peter Hultqvist,
förefaller motsätta sig, då den enligt honom skall tillsättas
nästa år och genomföra sitt arbete enligt plan. Sen kan det ifrågasättas vad en tidigareläggning av försvarsberedningsarbete de facto skulle ge, då den tidigares arbete var överspelat inom loppet av några månader efter sitt avslutande.
I
sammanhanget bör USA vicepresidents, Joe Biden, uttalande
som riktades explicit mot Rysslands President, Vladimir Putin,
om svenskt territoriums okränkbarhet, tas med. Därtill uppgifterna
som Dagens Nyheter publicerat vid en intervju
av en hög amerikansk tjänsteman i dess NATO delegation, om att USA
mer eller mindre varnar Ryssland för att angripa Sverige, tillföras
den senaste månadens utspel om det alltmer försämrade
säkerhetsläget. Som i grunden förefaller ge sken av att USA
de facto förefaller se ett ryskt angrepp
mot Sverige som en reell möjlighet. Vilket då
blir än mer intressant utifrån Svenska Dagbladets intervju
med Sveriges militäre representant, Generalmajor Thomas Nilsson,
i NATO högkvarteret, som säger följande, "– Natos
bedömning av säkerhetsläget i Europa och Europas närområde
liknar i mångt och mycket den bedömning som vi gör i Sverige".
Så
här kan man fortsätta ett bra tag, ett uttalande från en officiell
person, bemöts med ett annat uttalande av en annan officiell person,
som mer eller mindre är en direkt kontra kurs av den tidigares
uttalande. I Sverige finns det främst tre myndigheter som förmedlar
underrättelser till regering och riksdag, det är Försvarets
Radioanstalt (FRA), Försvarsmakten i form av den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (MUST) och avslutningsvis
Säkerhetspolisen (SÄPO). Det de förmedlar bör ses som fakta, som man
sedan får agera utifrån, som politiker. Någon form av egen
tolkning av informationen får ses som orimlig, då det i grunden
blir förvanskning av det som bör ses som fakta, praktiskt exempel
MUST säger att jorden är rund, då kan inte politikerna få det
till att jorden är platt.
Just
nu haltar det väldigt mycket, då de som skall ha bäst uppfattning
om säkerhetssituationen förmedlar en sådan divergerande bild.
Därtill medför det också att den strategiska kommunikationen blir
helt snedvriden. Vilket jag skulle vilja hävda kan utgöra en
faktisk fara för säkerheten, då denna divergerande bild i den
strategiska kommunikationen skapar en folklig oförståelse, då
ingen faktisk linje finns i vad som förmedlas, vilket i
förlängningen sänker den psykiska handlingsberedskapen. Därtill
följer även utländska säkerhetspolitiska analytiker m.m. den
svenska debatten, vilket med det förvirrade intryck som nu ges, ej kan tänkas stärka bilden av en stabil svensk säkerhetspolitisk linje.
Säkerhetspolitik
bygger på en uppvisad enighet som baseras på den bästa fakta som
för stunden kan tillgodogöras. Just nu ter sig den svenska
säkerhetspolitiken varken bygga på enighet än mindre fakta då den
bild som uppvisas divergerar så pass kraftigt i olika riktningar,
vilket i praktiken borde vara omöjligt, åtminstone vad avser fakta
delen, då samtliga parter får underrättelsebedömningarna från de
tre ”underrättelsemyndigheterna” som finns i Sverige. Att
åtgärderna därefter kan divergera är fullt förståeligt, då det
blir politik, men grundfundamentet d.v.s. fakta bör inte divergera
som det gör nu.
Avslutningsvis vill jag återigen trycka på att divergensen i fakta och den uppvisade oenigheten i vad som bör
göras, vill jag påstå de facto försämrar vårt säkerhetsläge
kontra är till någon gagn. Säkerhetspolitik är inte ett område
som bör nyttjas som en populistisk hävstång i endera riktning,
utan måste baseras på långsiktighet och förtänksamhet och när
så krävs, ett resolut handlande, just nu uppvisas snarare en
säkerhetspolitisk dissonans.
Have
a good one! // Jägarchefen
Är det så säkert att de tre undorganen kommer med en bild baserad på fakta eller att de har en samstämmig bild av situationen. Underrättelseinhämtning är per definition osäker och föremål för tolkningar baserade på otillräckligt faktaunderlag.
SvaraRaderaSlutsatserna i bedömningar är att tolkas som fakta, intill motbevisat :) Sen kan de tre underrättelsemyndigheterna givetvis divergera i uppfattning, men så stort som krig reell möjlighet kontra inget hot, är nog att dra det väldigt långt att man skulle ha så skilda bilder.
RaderaVäl formulerat, JC.
SvaraRaderaPutin tar Gotland på några timmar om han så vill!
SvaraRaderaDagens svenska försvar duger möjligtvis till att försvara Arlanda och Bromma till regering, riksdagen, HKH, det militära HK och övrig nomenklatura har flytt fosterlandet.
Förresten, varför skall Putin bry sig om övriga Sverige när han har egna problem att brottas med.
Som gammal stridsflygare från 1960 - talet och början av 1970 - talet kan jag numera konstatera, att av de 800 stridsflygplan Vi hade till förfogande, via
26 jaktdivisioner, 12 attackdivisioner och 10 spaningsdivisioner
(fem fredsdivisioner), så hade enbart Våra attackdivisioner gjort en formidabel skrothög av en eventuell invasionsstyrka från WP över Östersjön.
Men det var en annan tid, ett annat Sverige och en nation tillhörande ett av världens tre rikaste nationer, tillsammans med Schweiz och USA, endast Luxemburg undantagen.
Se på denne https://www.aldrimer.no/planlegger-innsetting-til-sverige-via-norge/
SvaraRaderaPeter Hultqvist uttryckte glädje över att försvarsöverenskommelsen kom till i "bred enighet". Klart att han var glad att slippa vara ensam att stå ansvarig för så klena tillskott till försvaret. 1 procent av BNP vittnar inte om någon glödande försvarsvilja. Ännu mer besviken blir man på moderaterna som ser skattesänkningar som viktigare än landets säkerhet. Reinfeldts och Borgs andar svävar fortfarande kvar i M:s högkvarter.
SvaraRaderaOrdalydelserna och formuleringarna har olika betydelser. En politiker vet att aldrig säga något som kan innebära ett löfte eller ett angrepp att man haft fel. Inte ens Per-Albin menade att "vår beredskap är god" handlade om militär beredskap.
SvaraRaderaTrots allt innebär dagens situation att vi har en högre beredskap inom alla försvarsgrenar i dag än under kalla krigets dagar med full värnpliktsutbildning. Visst kan vi diskutera volymen men jämför den med de befälsförband som främst försvarsgrenen armén kunde ställa upp under den tid på året då ingen utbildning av värnpliktiga förekom eller då utbildningen inte hade nått tillräckligt långt.
Och inte är det kalla krigets storanfall med 20 - 30 divisioner vi skall balansera oss mot. Snarare är det det "strategiska överfallet" som är aktuellt. Nu har vi ett förstärkt kompani med färdigutbildad personal på Gotland. Hade vi kunnat klara av det året runt under värnpliktsåren??
"Min herre lura aprillo med mig!"
RaderaGivetvis så hade Vi klarat av detta året runt under värnpliktsåren!
Gotland hade tre armeregementen och ett kustartilleriregemente. Dessutom så hade flottan bevakningsfartyg och flygvapnet hade en bastropp på Visby flygplats. Tillsammans så hade dessa förband en befälskader minst dubbel så stor som detta s.k förstärkta kompani. Dessutom så fanns det alltid reserv - och värnpliktigt befäl inne på SÖB - övningar. SÖB = Särskild Övning Befäl.
Blir ibland bedrövad när jag läser om hur omfattande okunskapen är idag bland vissa svenskar om hur det svenska värpliktsförsvaret fungerade.
JC,
SvaraRaderaInser att jag skulle hållit käft för att inte försvåra allmänhetens bedömning av vårt läge. Jag är ledsen.
Allan Widman
Tycker snarare att du bidrar med ett uppfriskande perspektiv.
RaderaLångsiktigheten och förtänksamheten har vi saknat under många. Många verksamheter kräver långsiktighet för att kunna fungera när de behövs.
SvaraRaderaEller som jag uttryckte det på ett FoF-seminarium: Myror och bin är smartare ände flesta försvarspolitiker, för de ser till att hålla en grundberedskap oavsett den dagsaktuella hotbilden.
Bedömningar från olika säkerhetsorgan ska inte hanteras som fakta, och att önska att de ska presentera mer homogena analyser låter mest som ett dåligt skämt, eller hur det går till i diktaturer där alla är rädda att sticka ut.
SvaraRaderaDe ledningsgrupper och politiker som ska använda informationen har all nytta i världen av att få den bild som finns att få tag på, även om den är suddig och motsägelsefull. De bestämmer sedan hur de ska agera med säkerhetsorganens bedömningar som underlag..
Hur bidrar UD till underrättelsetjänsterna FRA, MUST, SÄPO? Väger kanske information från UD tyngre för politiker i regering?
SvaraRaderaFullt möjligt att UD information väger tyngre, för politikerna kontra information från de klassiska säkerhetsstrukturerna.
Radera