Sammanfattning
Historiskt har relationen mellan Belarus (kommer hädanefter benämns som
Vitryssland m.h.t. enkelhet för läsaren) och Ryssland bestått av
toppar och dalar. Sedan 2014 har de bilaterala relationer, som en
konsekvens av Rysslands agerande i Ukraina, mellan de båda staterna
gradvis försämrat. Denna försämring förefaller accelererat under
det avslutandet kvartalet av 2016. Vitrysslands President, Aleksandr
Lukasjenko, försöker sannolikt utnyttja, enligt beprövat modus
operandi, de strategiska spänningarna som uppstått mellan Ryssland
och de Västliga länderna för att förbättra sin position. Det nu
kraftigt försämrade läget mellan Ryssland och Vitryssland kan
innebära att Lukasjenko anträtt en farlig väg, som mycket väl kan
innebära hans fall.
Analys
Relationerna mellan
Ryssland och Vitryssland har historiskt bestått av toppar och
dalar.1 Under de senaste 6-8 veckorna accentueras tydligt
en nedåtgående trend i de bilaterala relationerna mellan länderna.
Vad som dock utgör en skillnad mot tidigare tillfällen, är mängden
med negativa beröringspunkter som uppstått under en kort tid mellan
de båda länderna. Dock har det gått att skönja en svagt
nedåtgående trend i relationerna mellan länderna, sedan den ryska
militära operationen påbörjades 2014 mot Ukraina.2
Startpunkten för
detta inlägg utgör ett möte som Vitrysslands President, Aleksandr
Lukasjenko, genomförde med massmedia, politiker och medborgare den
03FEB2017. Vid detta möte berördes ett antal säkerhetspolitiska
frågor. Redan i inledningen på den officiella kommunikén,
framhäver Lukasjenko att det finns krafter, både inom och utom
landet, som ogillar det fridfulla levnadssättet som råder i
Vitryssland och vill kasta landet i kaos och konflikt.3
Lukasjenko berörde
även relationerna med Ryssland, där han framhävde att så länge
han innehar presidentämbetet så kommer inte Ryssland förolämpas
av Vitryssland. Därefter övergick han till att förklara den
nuvarande situationen i de vitryska-ryska relationerna. Han sade
bl.a., "Detta är en mycket allvarlig fråga. Å ena sidan är
jag rädd för att säga för mycket. Å andra sidan, har situationen
redan kommit till den grad att jag inte kan dölja vissa saker".
Därefter fortsätter han att säga, "Jag har aldrig bett om
problem. Jag har redan sett en hel del och bränt fingrarna flera
gånger. Jag kan dra mig ur och vara flexibel vid behov, men jag
kommer aldrig tolerera förolämpningar mot den vitryska staten och
folket".4
Lukasjenko kom även
beröra den kommande ryska strategiska övningen Zapad-2017 som
genomförs i det västra militärdistriktet (MD V) men även på
vitryskt territorium. Under de senaste månaderna har det spekulerats
om denna övning skulle kunna utnyttjas av Ryssland för att ockupera
Vitryssland eller utgöra en förevändning för ett angrepp
västerut. Den vitryska Presidenten bemötte detta, genom att, dels
bjuda in observatörer till övningen, dels förklara att de ryska
enheter som kommer till Vitryssland även kommer lämna Vitryssland,
samt Presidenten tillade att han var övertygad om att Ryssland ej
skulle ockupera Vitryssland.5
Den 02FEB2017
publicerade den ryska tidningen Kommersant uppgifter ur en artikel
hos Regnum, där de hävdade att Vitryssland skulle lämna, dels
Eurasiska ekonomiska unionen (EaEU), dels CSTO (Collective Security
Treaty Organization). Det framfördes även spekulationer om att
Vitryssland kunde vara på väg att lämna den union6 de
ingick i december 1999 med Ryssland.7 Vitrysslands
Ambassadör, Igor Petrishenko, i Ryssland, kom den 02FEB2017 att
dementera dessa uppgifter i ryska Kanal 1.8 Lukasjenko kom
även att dementera uppgifterna avseende planer på att lämna EaEU
och unionen mellan Ryssland och Vitryssland den 03FEB2017, vid det
tidigare nämnda mötet med massmedia.9
Den 01FEB2017 delgav
den ryska federala säkerhetstjänsten, FSB, som även den ryska
gränskontrollen sorterar under, att det skulle upprättas
gränskontroller gentemot Vitryssland i tre regioner (Pskov, Smolensk
och Brjansk Oblast) som angränsar till Vitryssland. Beslutet om
detta förefaller fattats redan i December 2016.10
Vitryssland kom den 02FEB2017 bemötta detta och ifrågasätta
Rysslands egentliga intentioner avseende upprättandet av
gränskontroller, samt de framförde att Ryssland nonchalerade
ingångna avtal avseende rörlighet och handel.11
Bild 1. Streckad linje, område för gränskontroll. |
Sedan inledningen av
2016 har Ryssland och Vitryssland, återigen skall tilläggas, haft
en konflikt rörande hur mycket Vitryssland skall betala för dess
importerade gas. Vitrysslands inställning är att 132 dollar per
1,000 kubikmeter gas är för mycket och de har betalt lägre summa,
sedan inledningen av 2016. Detta kom att föranleda att det ryska
oljebolaget Transneft sedan i juli 2016 har distribuerat 40% mindre
olja till Vitryssland, jämfört med de första två kvartalen av
2016.16
En av Rysslands vice
premiärministrar, Arkadij Dvorkovitj, uttalade sig i ärendet
28JAN2017. Där han påtalade att Vitryssland fortfarande är skyldig
Ryssland, 550 miljoner dollar för gasleveranser under 2016.17
Den 07FEB2017 uttalade han sig återigen i frågan, enligt honom hade
inga framsteg skett i förhandlingarna avseende gaspriset och de såg
framför sig att Vitryssland skulle betala sin innestående skuld för
2016.18 Lukasjenko kom även att uttala sig i denna fråga
vid det tidigare nämnda mötet 03FEB2017, där han delgav att
Vitryssland påbörjat en juridisk process, inom ramen för dispyten
avseende gas och oljeleveranserna.19
Lukasjenko skall
även instruerat sitt inrikesministerium att påbörja en juridisk
process, gentemot chefen för ryska livsmedelsinspektionsmyndigheten
Rosselkhoznadzor, Sergej Dankvert, för hans agerande skall ha skadat
den vitryska staten. Denna konflikt grundar sig i att Vitryssland
anser att den ryska livsmedelsinspektionsmyndigheten är partisk.
Myndigheten upphävde t.ex. import av kyckling och andra typer av
kött från fem större vitryska producenter under våren 2016, under
sommaren förbjöds även import av mejeriprodukter från ett antal
vitryska leverantörer.
Lukasjenko uttalade
sig vid det tidigare nämnda mötet, 03FEB2017, med att chefen för
den ryska livsmedelsinspektionsmyndigheten, skulle bli varse om
vilket beslut det var han tagit efter ett tag i ett vitryskt fängelse
(sic!).20 Del i denna konflikt utgörs sannolikt även av
att Ryssland anklagar Vitryssland för att exportera livsmedelsvaror
till Ryssland från EU länder som det råder importförbud på, som
en motsanktion till de västerländska sanktionerna gentemot
Ryssland.21
I sammanhanget är
det intressant att notera ett uttalande från den ryska presidentens
presservice. Där de framhåller att de ekonomiska och
handelsrelaterade motsättningarna länderna emellan skall lösas med
förhandlingar (min fetmarkering). Därtill framförde de även hur
mycket bistånd o.dyl. som Vitryssland erhållit från 2011 och
framåt av Ryssland. De framförde även hur förbryllad de var över
den vitryska presidentens uttalande om att inleda en juridisk process
gentemot chefen för Rosselkhoznadzor.22
Den 26DEC2016
genomfördes ett toppmöte i St Petersburg mellan statscheferna för
medlemsländerna i både EaEA och CSTO, ett möte som Vitrysslands
President även var inbjuden till, men som han uteblev ifrån.23 Den
sannolika orsaken till varför Vitryssland uteblev från toppmötet,
var p.g.a. ett uttalande från ordföranden, General Leonid
Reshetnikov, för Rysslands Institut i Strategiska Studier (RISS). I
sitt uttalande förnekade han entydigt identiteten och språket hos
det vitryska folket och att Vitryssland fört en alltför
självständig politik och därmed riskerade en upprepning av ett
”Ukraina scenario”. RISS utgör även en rådgivande instans till
Rysslands President. Detta var första gången som en så pass
radikal åsikt framförts av den högre nomenklaturan i Ryssland,
vilket troligtvis även speglar åsikterna i de högre och styrande
sikten i Ryssland avseende Vitryssland.24
Sedan 2014 har den
negativa retoriken gentemot Vitryssland tilltagit, något som det
polska institutet för östeuropeiska studier, Ośrodek Studiów
Wschodnich, valt att studera. En sannolik anledning till varför det
tilltagit är Lukasjenkos kritiska hållning mot Ryssland för dess
agerande gentemot Ukraina. Vad som dock skall framhävas är att
fortsatt är den officiella hållningen/linjen från Ryssland
gentemot Vitryssland att de är ”bröder”.
Vitryssland har
intagit en relativt passiv hållning inför denna retorik som både
framförts i Ryssland men även av pro-ryska organisationer inom
Vitryssland. Denna passiva hållning beror sannolikt på att
Vitryssland ej kan överblicka vad konsekvenserna skulle bli av att
agera mot de individer och/eller organisationer som framför detta på
vitryskt territorium, vilket skiljer sig mot hur Vitryssland agerat
mot annan opposition inom landet.25
Vad som dock kan
vara en möjlig förändrad attityd är arresteringen, den
08-09DEC2016, av tre vitryska medborgare, som enligt vitryska
myndigheter skall ha publicerat nedsättande artiklar om Vitryssland,
i syfte att anstifta till motsättningar p.g.a. etnisk, språklig och
annat socialt ursprung. De tre skall ha publicerat artiklar hos
Regnum, Lenta.ru och EADaily.26 Varken från ryskt eller
vitryskt håll förefaller någon hätsk retorik uppstått kring
arresteringarna av de tre. Artiklarna skall bl.a. varit riktade
gentemot den mer öppna hållningen gentemot väst av Vitryssland.27
Bild 2. Tidslinjal. |
Denna tredje
konfliktlinje är sannolikt två delad, dels uppstod den utifrån
Vitrysslands avståndstagande för Rysslands agerande i Ukraina, dels
har det tillkommit ytterligare en del i att Vitryssland till del
distanserat sig från Ryssland och orienterat sig västerut samt mot
Kina. Ur ett geostrategiskt perspektiv utgör Vitryssland en viktig
buffert gentemot väst i den pågående Rysk-Västliga konflikten. Om
då Vitryssland ur ett ryskt perspektiv börjar distansera sig från
Ryssland, uppstår ett tydligt dilemma för Ryssland, det strategiska
djupet krymper markant.
Något förefaller
inträffat i december månad 2016, eller månaderna innan, men det
accentueras tydligt i december. Med ett större vitryskt
avståndstagande till Ryssland fr.o.m. då och en hårdare stämning
av Ryssland gentemot Vitryssland. Vilket blir till ett crescendo vid
det tidigare nämnda mötet 03FEB2017. Där Lukasjenko, retoriskt
kraftigt angriper Ryssland, mellan raderna kan man tolka det som att
det är den negativa retoriken som framförts gentemot Vitryssland
som är anledningen till detta.
Är det då samma
gamla vanliga "trätande" mellan Ryssland och Vitryssland
eller är det allvarligare denna gång? En möjlighet finns att
Lukasjenko utnyttjar den nu påbörjade styrkeuppbyggnaden av NATO
med de fyra bataljonsstridsgrupperna, en i vardera baltisk stat samt
en i Polen, som en hävstång. Det vill säga han agerar hårt mot
Ryssland för att få de att bli mer tillmötesgående m.h.t. den
geostrategiska situationen, vilket skulle vara i linje med hans modus
operandi. Dock får det anses som ett väldigt våghalsigt spel av
honom, då relationerna gradvis har försämrats sedan 2014. Vilket
skulle kunna misstolkas av Ryssland som att Vitryssland är på väg
att överge dem och därmed försämra Rysslands geostrategiska
situation.
Retoriskt, är som
tidigare beskrivit den officiella ryska linjen fortsatt lugn, men den
halvofficiella linjen får anses vara på väg att stormkoka. Vad som
dock kan anses vara något anmärkningsvärt från den officiella
linjen, är hur den ryska presidentens presservice påtalar att
motsättningarna skall lösas genom förhandlingar. Givetvis kan det
vara så att de åsyftar den av Lukasjenko påtalade juridiska
processen. Ordvalet blir dock något malplacerat då det får anses
vara en självklarhet att stater skall lösa sina
meningsskiljaktigheter genom förhandlingar, vilket skulle kunna
innebära en första retorisk förändring även från den officiella
linjen.
Således förefaller
relationerna mellan de båda staterna gått in i en ny outforskad
fas, där ett högre retoriskt tonläge samt olika åtgärder kan
inträffa. Oaktat hur utvecklingen kommer fortskrida mellan de båda
staterna så är det Ryssland som har överläget gentemot
Vitryssland, som i sin tur har ett tydligt underläge, ffa. då de ej
kan tänkas påräkna någon större hjälp från västliga länder.
Ryssland sitter både på politiska och ekonomiska och i slutändan
militära maktmedel (där det med hög sannolikt i sådant fall
kommer handla om makt projecering) som de kan utnyttja om de finner
det lämpligt, i syfte att betvinga Vitryssland.
Mycket av
diskussionerna som förts under de senaste två veckorna, V705-6, har
handlat om en möjlig rysk intervention i Vitryssland. I skrivande
stund, 10FEB2017, får sannolikheten för det anses som låg. En
intervention i Vitryssland, skulle skapa en instabil sydvästlig
flank för Ryssland, vid en tidpunkt de upplever att de måste ha en
stabil sådan. Vilket sannolikt mycket av denna konflikt handlar om,
Ryssland upplever att Lukasjenko ej lever upp till de förpliktelser
de anser han har gentemot dem, vilket skapar instabilitet i dess
sydvästliga flank.
Det sannolika
scenariot, i händelse av konflikten mellan de båda parterna fortsätter och anses skada Rysslands strategiska stabilitet, är en
s.k. "palatskupp". Vitryssland har i över 20 år utgjort
ett totalitärt system med Lukasjenko i ledningen. En sidoeffekt av
sådana system är de grupperingar, intriger, maktkamper m.m. som
kontinuerligt uppstår. Vad som krävs är oftast att det finns ett
yttre stöd och en garant för genomförandet, för att det skall
ske.
Det får anses
troligt att det existerar både individer och grupperingar som kan
tänkas överta makten, trots den vitryska säkerhetstjänsten
ageranden mot sådana grupperingar. Något som till del accentueras i
den vitryska försvarsdoktrinen från 2015, med ett ökat fokus på
s.k. gråzons konflikter. Det skulle inte vara den första och inte
den sista ledaren som faller offer för sitt eget system.
Slutsats
Relationerna mellan
Vitryssland och Ryssland har sannolikt inträtt i ett försämrat
läge och kommer sannolikt så förbli framgent. De försämrade
relationerna beror troligtvis på en växelverkan, mellan å ena
sidan ett Ryssland som anser att Vitryssland har fallit ur kurs sedan
2014 och ett Vitryssland som anser att de behandlas negativt och
förminskas av Ryssland. Vitrysslands President försöker sannolikt
utnyttja den nya strategiska situationen kring Rysslands västra och
sydvästra flank, som en hävstång för att förbättra sin och
Vitrysslands position. Troligtvis har Vitrysslands president beträtt
en farlig väg, vilket beroende på hur hårt han väljer att pressa
Ryssland, antingen kan innebära framgång eller totalt nederlag för
honom.
Have a good one! // Jägarchefen
Källförteckning
Belarus
Digest 1
(Engelska)
Kommersant
1 (Ryska)
Ośrodek
Studiów Wschodnich 1, 2
(Engelska)
Jamestown
Foundation 1
(Engelska)
Regnum
1 (Ryska)
Vitrysslands
President 1
(Engelska)
Slutnoter
1
Kłysiński, Kamil. Żochowski, Piotr. The
End Of The Myth of a brotherly Belarus? Russian soft power in Belarus
after 2014: the background and its manifestations.
Warsaw: Ośrodek
Studiów Wschodnich, 2016. s. 11.
2
Ibid. s. 6.
3
President
of the Republic of Belarus. Meeting
with members of public, Belarusian and foreign journalists Big
Conversation With the President.
2017.
http://president.gov.by/en/news_en/view/meeting-with-members-of-public-belarusian-and-foreign-journalists-15513/
(Hämtad 2017-02-10)
4
Ibid.
5
Ibid.
6
Kommersant. Regnum:
Belorussiya namerena vyyti iz YevrAzES i ODKB.
2017. http://www.kommersant.ru/doc/3207730
(Hämtad 2017-02-10)
Regnum.
Lukashenko
gotovitsya vyyti iz YEAES i ODKB.
2017. https://regnum.ru/news/polit/2233858.html
(2017-02-10)
7
Dagens Nyheter. Ohlsson, Erik. Broderländer
bildar union. Ryssland-Vitryssland. Gemensam valuta och nytt
unionsparlament införs efter omstritt avtal.
1999.
http://www.dn.se/arkiv/politik/broderlander-bildar-union-ryssland-vitryssland-gemensam-valuta-och-nytt-unionsparlament/
(Hämtad 2017-02-10)
8
BeLTA. Belarus
determined to stay part of integration associations.
2017.
http://eng.belta.by/politics/view/belarus-determined-to-stay-part-of-integration-associations-98424-2017/
(Hämtad 2017-02-10)
9
BeLTA. Belarus' secession from Eurasian Economic Union, Union State
described as total fiction. 2017.
http://eng.belta.by/president/view/belarus-secession-from-eurasian-economic-union-union-state-described-as-total-fiction-98457-2017/
(Hämtad 2017-02-10)
10
TASS. FSB
head orders to set up border zones in Russian regions neighboring
Belarus.
2017. http://tass.com/politics/928540
(Hämtad 2017-02-10)
11
Reuters. Makhovsky, Andrei. Osborn, Andrew. Belarus
says suspects Russia trying to restore post-Soviet border.
2017.
http://www.reuters.com/article/us-russia-belarus-idUSKBN15H20W
(Hämtad 2017-02-10)
12
BeLTA. Belarus'
MFA: No prior notice of Russia's decision to establish border
controls.
2017.
http://eng.belta.by/politics/view/belarus-mfa-no-prior-notice-of-russias-decision-to-establish-border-controls-98421-2017/
(Hämtad 2017-02-10)
13
TASS. Senator
says introducing border controls not to affect Russian, Belarusian
citizens.
2017.
http://tass.com/politics/928756
(Hämtad 2017-02-10)
14
BeLTA. Russia's
decision to establish border zone ‘purely political'.
2017.
http://eng.belta.by/politics/view/russias-decision-to-establish-border-zone-purely-political-98460-2017/
(Hämtad 2017-02-10)
15
Reuters. Belarus
to allow visa-free entry for short trips for 80 countries.
2017.
http://www.reuters.com/article/us-belarus-visas-idUSKBN14T20R
(Hämtad 2017-02-10)
16
Reuters. Russia
and Belarus close to solving gas price dispute - minister.
2016.
http://uk.reuters.com/article/uk-russia-belarus-gas-idUKKBN13P0MR
(Hämtad 2017-02-10)
17
TASS. Russia
insists Belarus settles overdue payments for supplied gas.
2017. http://tass.com/economy/927780
(Hämtad 2017-02-10)
18
TASS. Deputy
PM says no progress in gas, oil talks between Russia, Belarus.
2017.
http://tass.com/economy/929361
(Hämtad 2017-02-10)
19
TASS. Lukashenko
says Belarus will go to court in oil and gas dispute with Russia.
2017.
http://tass.com/economy/928859
(Hämtad 2017-02-10)
20
TASS. Belarusian
official accuses Russian agricultural watchdog agency of bias.
2016.
http://tass.com/economy/919465
(Hämtad 2017-02-10)
TASS.
Belarusian
leader orders criminal probe against Russian agriculture watchdog
head.
2017.
http://tass.com/world/928852
(Hämtad 2017-02-10)
21
Belarus
Digest. Smok, Vadzim. Belarus
Smuggles EU Food To Russia Despite Sanctions.
2014.
http://belarusdigest.com/story/belarus-smuggles-eu-food-russia-despite-sanctions-19427
(Hämtad 2017-02-10)
22
TASS. Russia
urges Belarus to settle economic disputes peacefully.
2017. http://tass.com/politics/928922
(Hämtad 2017-02-10)
23
President of Russia. On
December 26, Vladimir Putin will take part in the meeting of the
Supreme Eurasian Economic Council and a session of the CSTO
Collective Security Council in St Petersburg.
2016. http://en.kremlin.ru/events/president/news/53492
(Hämtad 2017-02-10)
President
of Russia. Meeting
of the Supreme Eurasian Economic Council.
2016.
http://en.kremlin.ru/events/president/news/53596
(Hämtad 2017-02-10)
President
of Russia. Meeting
of the CSTO Collective Security Council.
2016.
http://en.kremlin.ru/events/president/news/53597
(Hämtad 2017-02-10)
24
Ośrodek Studiów Wschodnich. Kłysiński,
Kamil. The
risk of escalating tensions in Minsk-Moscow relations.
2017.
https://www.osw.waw.pl/en/publikacje/analyses/2017-01-04/risk-escalating-tensions-minsk-moscow-relations
(Hämtad 2017-02-10)
25
Kłysiński, Kamil. Żochowski, Piotr. The
End Of The Myth of a brotherly Belarus? Russian soft power in Belarus
after 2014: the background and its manifestations.
Warsaw: Ośrodek Studiów Wschodnich, 2016. s. 11, 13, 15, 42, 43,
44, 58-60.
26
Sledstvennyy komitet Respubliki Belarus. Sledstvennym
komitetom rassleduyutsya ugolovnyye dela, vozbuzhdennyye po st.130
Ugolovnogo kodeksa Respubliki Belarus' (obnovleno).
2016.
http://sk.gov.by/ru/news-ru/view/sledstvennym-komitetom-rassledujutsja-ugolovnye-dela-vozbuzhdennye-po-st130-ugolovnogo-kodeksa-respubliki-3704/
(Hämtad 2017-02-10)
27
Jamestown Foundation, Ioffe, Grigory. Visa-Free
Travel to Belarus and the Dawn of a New Era in the (Dis)Information
Wars.
2017.
https://jamestown.org/program/visa-free-travel-belarus-dawn-new-era-disinformation-wars/
(Hämtad 2017-02-10)
"I skrivande stund, 10FEB2016" tre stycken över slutsatsen. Har du inte märkt att det är ett nytt år?
SvaraRaderaIbland, i synnerhet för dem som skriver böcker som jag, är det viktigt att årtalen blir rätt. Det ska ju stå där tills nätet blir obsolet eller raseras.
Fort och fel XX ;) Är åtgärdat nu :) Tackar.
RaderaBra analys.. Alltid lärdomsfullt att läsa dina tankar om världen!
SvaraRadera