Sammanfattning
Sovjetunionen
förefaller övertagit, dels miniubåtar, dels konstruktionskunnande
från Tyskland vid andra världskrigets slut. Detta förefaller de
senare vidareutvecklat till egna konstruktioner och ett eget taktiskt
uppträdande. Perioden fr.o.m. 1945 intill inledningen av 1960-talet
var sannolikt en formativ period för det sovjetiska
miniubåtssystemet. Efter 1963 finns ytterst lite beskrivit om
sovjetisk miniubåtsförmåga i CIA avhemligade arkiv, detta kan tyda
på att det taktiska uppträdandet hos miniubåtsförbanden fr.o.m.
mitten/slutet av 1960-talet intill det kalla krigets slut kom att
vara snarlikt. Därtill att uppträdandet/utnyttjandet av
miniubåtssystemet även förändrades under mitten/slutet av
1960-talet.
Analys
Vid
1953 bedömdes Sovjetunionen, enligt den amerikanska
underrättelsetjänsten Central Intelligence Agency
(CIA), inneha cirka 70 miniubåtar, varav 20 var av den tyska andra
världskrigs konstruktionen Seehund. De ytterligare 50 var av
Sovjetunionen designade och byggda, dock utgjorde den tyska Seehund
grundmodell, konstruktionen hade dock erhållit förbättringar. Vad
avser basering så framhåller CIA att dessa farkoster kan agera från
i praktiken vilken marinbas som helst eller lämpliga fartyg.1
I
ett dokument från 1953, av CIA bedömd som obekräftade
uppgifter, förefaller dessa miniubåtar kunnat varit
fördelade på tre mariner, Östersjömarinen, Svarta
havsmarinen och Stilla havsmarinen.2
En intressant notering från 1953 är en observation från hamnen i
Novorossijsk vid Svarta Havet där en tysk miniubåt, antagligen en
Seehund, ligger upplagd och är trasig.3 Vid Rosta varvet
i Murmanskfjorden, observerades 1957 totalt sex stycken miniubåtar i
anslutning till ett moderfartyg, vilket tyder på att Norra
marinen även hade miniubåtar i slutet av 1950-talet.4
Vid
Feodosija och Vladivostok, förefaller CIA bedömt att
produktion av miniubåtar genomfördes, under slutet av 1940-talet
och mitten av 1950-talet,5 troligtvis genomfördes
produktion även på andra platser än de nämnda. I slutet av
1950-talet förefaller CIA även identifierat konstruktionsarbetet på
en miniubåt i Murmanskområdet, denna bedömdes kunna ta två
besättningsmän.6 Vid 1959 uppskattades antalet
miniubåtar samt äldre ubåtar, i huvudsak 1930-tals konstruktioner,
till mellan 100-120 stycken.7 Det får anses något oklart
till varför CIA ”klumpar” ihop äldre ubåtskonstruktioner med
miniubåtar. Sannolikt är antalet miniubåtar något lägre än
under inledningen av 1950-talet, bedömt är antalet cirka 50
stycken.
Den
27MAJ19155 vid 16:00 tiden genomfördes en observation vid Kalbod
(sic!), mest troligt den finska fyren Porkala i Finska viken vid Kallbådan grundet, av ett flertal (10-12) sovjetiska miniubåtar som bogserades i
östlig riktning. De trålare som bogserade miniubåtarna var av
samma typ som hade observerats vid
Öresund enligt rapporten. Längden på miniubåtarna skall ha
varit 15 – 18 meter, samtliga miniubåtar var av samma konstruktion
bortsett från en, där det saknades torn. Hos de övriga
miniubåtarna var tornet placerat på mitten av skrovet, färgen
skall ha varit mörkgrå.8 I en annan underrättelserapport
från 1955, rapporteras om två miniubåtar i Gdansk hamn, dessa
miniubåtar hade även en längd om 15-18 meter, ingen beväpning
kunde observeras på miniubåtarna.9
I en
underrättelseorientering till den amerikanska presidenten från
14JAN1963 delges att det sovjetiska fraktfartyget Simferopol,
bedömdes transportera en eller flera miniubåtar till Kuba. Detta
baserades på att en miniubåt hade observerats 04OKT1962 vid det
hamnområde i Leningrad, nuvarande St Petersburg, som normalt
utnyttjades för att transportera materiel/varor till Kuba. Därtill
beskrivs i rapporten den operationella radien för sovjetiska
miniubåtar till 40 kilometer.10
I en
intern underrättelseorientering från 15JAN1963 avseende den
tidigare, möjliga, beskrivna leveransen av sovjetisk miniubåt/-ar
till Kuba, påtalas att sovjetiska miniubåtar, dels har väldigt
kort räckvidd, dels lämpar sig främst för hamn- och kustförsvar.
Därtill påtalas att dessa miniubåtar ej skulle kunna utgå från
Kuba gentemot den amerikanska kusten för att genomföra operationer.
Sannolikt baserat på den allt för korta räckvidden, men att de
skulle kunna bogseras eller bäras av ett moderfartyg till ett
operationsområde.11
I en
underrättelseorientering från 26JUL1963, delges att Egypten skulle
sjösätta en miniubåt som bestod av delar från det s.k.
sovjetblocket. Enligt orienteringen var konstruktionen av polsk
design och konstruktion samt att dess delar skulle fraktats till
Egypten. Enligt samma orientering så påpekas att det ej fanns några
kända polskt konstruerande miniubåtar, däremot att Sovjetunionen
vid samma tidpunkt, som minst hade en känd miniubåtsklass. Därtill
att sovjetisk marin krigsmateriel tidigare hade skickats till andra
länder via Polen.12
I
det svenska T-kontorets, benämningen på den militära
underrättelsetjänsten mellan 1946-1965, arkiv finns uppgifter från
1946 avseende en observation, på en tidigare tysk miniubåt av
modellen Seeteufel. Observationen av denna miniubåt skall ha
gjorts i Kronstadt, vad som är intressant med Seeteufel är att
denna miniubåt var försedd med bandaggregat, för att kunna ta sig
upp och ned ur vatten vid långgrunda stränder.13 Därtill
förefaller de konstruktörer som utvecklade Seeteufel,
omhändertagits av Sovjetunionen och fortsatt sitt arbete efter andra
världskriget, men för Sovjetunionens räkning.14
Således
det vi kan se under den aktuella perioden 1945 intill inledning av
1960-talet, är att Sovjetunionen inledningsvis förefaller utnyttjat
beslagtagen krigsmateriel från Tyskland, för att därefter
vidareutveckla en egen konstruktion baserad på den beslagtagna
materielen. Under inledningen av 1950-talet, har de utvecklat en egen
förmåga att producera miniubåtar. Sannolikt fanns denna tidigare,
dock måste de ansett att den tyska konstruktionen Seehund,
var mer ändamålsenlig, då de valt att vidareutveckla den istället
för att gå i ett helt eget konstruktionsspår.
Någon
gång under 1950-talet avyttras sannolikt de sista Seehund
miniubåtarna, då Sovjetunionen under inledningen av 1960-talet
enbart förefaller inneha en miniubåtstyp. Här finns givetvis
möjligheten att ytterligare modeller fanns som CIA ej hade kännedom
om, eller att dessa handlingar av olika skäl ej avhemligats.
Under
inledningen av 1950-talet förefaller den sovjetiska Östersjömarinen
förfogat över minst 10 stycken miniubåtar. Sannolikt var modellen
den vidareutvecklade Seehund. Därtill förefaller de antingen byggt
upp eller redan innehaft förmåga att genomföra längre transporter
med dessa, som minst med bogsering. Detta visar även på att de såg
framför sig att detta miniubåtssystem skulle utnyttjas för
operationer bortom egen kust. Då de sovjetiska
baseringsmöjligheterna längs den nuvarande baltiska kusten, borde
medgett att de kunde verka utan bogsering, i händelse av en väpnad
konflikt.
Sannolikt
innehade Sovjetunionen förmågan att basera miniubåtar på fartyg
och sjösätta dessa med lyftkran motsv. vid inledningen av
1960-talet. Denna förmåga kan givetvis funnits tidigare, men
utifrån de rapporter som avhemligats så blir det mest framträdande
från 1960-talet och framåt, då detta nämns som en metod.
Bogsering kvarstod sannolikt fortfarande som en metod för in- och
uttransport av miniubåtar. Någon större skillnad i räckvidd
förefaller ej framträtt från 1945 intill 1963 för de sovjetiska
miniubåtarna.
Vad
som är intressant att notera är avsaknaden av information rörande
det sovjetiska miniubåtssystemet i CIA avhemligade arkiv från
1963 och framåt. Vid ett antal tillfällen kan man få upp
information, då rör det enbart att man identifierat miniubåtar
genom satellitfotografering, inget mer utfyllande än så. En möjlig
förklaring till detta, är det beslut som Politbyrån skall ha
fattat vid inledningen av 1970-talet, om ett mer offensivt agerande
med ubåtar i form av inträngningsoperationer.15 Varvid
den amerikanska underrättelsetjänsten ej vill avslöja vad de
känner till avseende teknik och ffa. taktik med miniubåtar. Då
detta förfarande skulle kunna vara detsamma, nu som då.
Ett
annat intressant perspektiv till avsaknaden av information kan vara
att det är i samma period d.v.s. under inledningen av 1960-talet,
som de marina spetsnazförbanden erhållit tillräcklig förmåga att
återigen börja verka, efter dess nedläggning vid andra
världskriget slut och återskapande under inledningen av
1950-talet.16 Inom samma tidsperiod kan Sovjetunionen även
börjat kombinera miniubåtar och dykare. Vilket ytterligare skulle
kunna förklara avsaknaden av information i CIA arkiv, kring
sovjetisk miniubåtsförmåga från 1960-talet och framåt.
Ur
ett svenskt perspektiv är en historiska uppgifter från den aktuella
tiden, intressant att lyfta fram. Den 11SEP1955 observerades vad som
förefaller varit en miniubåt utanför Pinhättan vid Barsebäck,
trots en teckning på tornet kom observationen att avfärdas.
Därefter gjordes ytterligare en observation i November 1955 vid
Öresund. Vid den utvärderingen framkom det att det
troligtvis rört som om en miniubåt. Någon definitiv
nationalitetsbestämning förefaller ej genomförts.17
Slutsats
Sannolikt
utgjorde perioden 1945 intill mitten av 1960-talet en formativ period
för den sovjetiska miniubåtsförmågan d.v.s. man utvecklade teknik
samt taktik kring hur dessa system skulle utnyttjas. Avsaknaden av
underrättelserapporter avseende sovjetisk miniubåtsförmåga
fr.o.m. mitten av 1960-talet och framåt kan tyda på att mycket av
taktiken fortsatt är densamma, samt kunskapen om tekniska
landvinningar vid de generationsskiften i teknik som genomfördes av
Sovjetunionen intill Projekt 865 Piranja, vill hemlighållas av CIA.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Fältström, Herman
(red). På spaning efter det okända: bilder från det kalla
krigets ubåtsjakt. Stockholm: Försvarshögskolan i samverkan
med Kungl. Krigsvetenskapsakademien och Kungl. Örlogsmannasällskapet,
2010.
Galeotti, Mark.
Spetsnaz: Russia's special forces. Oxford: Osprey Publishing,
2015.
Gustafsson, Bengt.
Sanningen om ubåtsfrågan: ett försök till analys. 2010.
Stockholm: Santérus, 2010.
Holmström, Mikael.
Den dolda alliansen: Sveriges hemliga NATO-förbindelser.
Stockholm: Atlantis, 2011.
Slutnoter
1
Central Intelligence
Agency. Soviet
Midget Submarines.
Washington D.C.: Central Intelligence Agency, 1953. s. 1.
2
Central Intelligence
Agency. Soviet
Midget Submarines - Unevaluated
Information.
Washington D.C.: Central Intelligence Agency, 1953. s. 1-2.
3
Central Intelligence
Agency. Port of
Novorossiysk.
Washington D.C.: Central Intelligence Agency, 1953. s. 1.
4
Central Intelligence Agency. Soviet
Naval Vessels Sighted in the Kolskiy zaliv.
Washington D.C.: Central Intelligence Agency, 1957a.
s. 5.
5
Central Intelligence
Agency. Data on
Soviet Naval Organisation, Equipment and Strength in the Far East.
Washington D.C.: Central Intelligence Agency, 1948. s. 1.
Central
Intelligence Agency. Photographic Intelligence Brief.
Washington D.C.: Central Intelligence Agency, 1956. s. 1.
6
Central Intelligence
Agency. Soviet Naval
Vessels Sighted in the Kolskiy Zaliv.
Washington D.C.: Central Intelligence Agency, 1957b.
s. 9.
7
Central Intelligence
Agency. Strength
Breakdown of the Soviet Navy and the Soviet Pacific Fleet.
Washington D.C.: Central Intelligence Agency, 1959. s. 3.
8
Central Intelligence Agency. Midget
Submarines.
Washington D.C.: Central Intelligence Agency, 1955.
s. 2-3.
9
Central Intelligence Agency. Port
Information: Gdansk – Unevaluated Information.
Washington D.C.: Central Intelligence Agency, 1963. s. 2.
10
Central Intelligence
Agency. The
President's Intelligence Checklist.
Washington D.C.: Central Intelligence Agency, 1963. s. 7.
11
Central Intelligence
Agency. Central
Intelligence Bulletin.
Washington D.C.: Central Intelligence Agency, 1963a. s. 8.
12
Central Intelligence
Agency. Central
Intelligence Bulletin.
Washington D.C.: Central Intelligence Agency, 1963b.
s. 7.
13
Gustafsson, Bengt.
Sanningen om
ubåtsfrågan: ett försök till analys.
2010. Stockholm: Santérus, 2010. s. 147.
14
Fältström, Herman
(red). På spaning
efter det okända: bilder från det kalla krigets ubåtsjakt.
Stockholm: Försvarshögskolan i samverkan med Kungl.
Krigsvetenskapsakademien och Kungl. Örlogsmannasällskapet, 2010. s.
13
15
Ševčenko, Arkadij
Nikolaevič. Att
bryta med Moskva.
Stockholm: Bonnier, cop. 1985. citerad i Gustafsson, Bengt. Sanningen
om ubåtsfrågan: ett försök till analys. 2010. Stockholm:
Santérus, 2010. s. 158.
16
Galeotti, Mark.
Spetsnaz: Russia's
special forces.
Oxford: Osprey Publishing, 2015. s. 14-15.
17
Holmström, Mikael. Den
dolda alliansen: Sveriges hemliga NATO-förbindelser.
Stockholm: Atlantis, 2011. s. 502-504.
Kanske inte så relevant men en intressant bildkavalkad.
SvaraRaderahttp://englishrussia.com/2017/01/30/russian-navy-unique-project-two-person-mini-submarine-called-triton/