Reflektion
Allmänt.
Detta inlägg kommer generellt belysa marina specialförbandsföretag
d.v.s. dess steg/faser. Då taktik och teknik i huvudsak, dels
historiskt, dels i nutid är desamma för de flesta
specialförband tillhörande högteknologiska väpnade styrkor runt
om i världen, går vissa generaliseringar att genomföra. I ett
nästkommande inlägg kommer en hypotetisk fallstudie genomföras
kring ett begränsat geografiskt avsnitt av svensk kust, för att mer
praktiskt belysa hur olika företagsprofiler kan se ut, utifrån ett
antal rapporterade observationer. Nedanstående information bygger
helt på källor som finns tillgängliga på internet eller i
bokform, den litteratur som används är från perioden kalla kriget, trots nyare finns att tillgå. Inlägget kommer vara generellt beskrivet.
Då
det kommer till marina specialförbandsföretag är en viktig faktor
att beakta att cirka 70% av jordens yta består av hav. Vilket
innebär att in- och uttransport samt in- och urnästling för att
lösa uppgifter på land, från havet får anses vara en mycket
viktig metod för specialförband att behärska. Sverige har en cirka
270 mil lång kust, vilket även är en av Europas längsta
kustremsor. En huvuddel av befolkningscentrumen samt industri o.dyl.
är placerad längs med den svenska kusten.
Sverige
får även anses inneha ett utvecklat sensorsystem för upptäckt av
luftfarkoster samt större ytfartyg, medan mindre ytfartyg och ubåtar
fortsatt i stor utsträckning, dolt kan utnyttjas. Sammantaget gör
detta, sett till Sveriges geografiska utformning att marina
specialförbandsföretag utgör en synnerligen effektiv metod att
tillämpa, ffa. kopplat till Sveriges begränsade bredd samt
kraftsamling av befolkningscentrum och annan viktig infrastruktur
längs med väst- och östkusten, om man vill genomföra inhämtning i fred eller offensiva företag vid en väpnad konflikt.
Bild 1. Faser i marint specialförbandsföretag. |
Ett
marint specialförbandsföretag kan schematiskt brytas ned till tio
stycken steg/faser, om en uppgift skall lösas på land. Dessa tio
steg/faser är, planering, intransport, innästling, landstigning,
inmarsch, lösande av uppgift, utmarsch, sjösättning/nedstigning, urnästling,
uttransport. Skall uppgiften lösas under vattnet genomförs ej
landstigning/sjösättning samt inmarsch/utmarsch, varvid det enbart
är sex stycken steg som genomförs.
Planering.
Under planeringssteget genomförs dels en omfattande planering, dels
materielförberedelser samt oftast fullständiga förövningar,
syftande till att säkerställa framgång vid uppgiftens lösande.
Viktiga delområden i planeringsfasen är att fastställa hur
in-/uttransporten samt in-/urnästlingen skall genomföras. Vilket i
grund och botten utgör den marina komponenten. Utöver detta är
styrande faktorer likt vilken annan uppgiftslösning som helst d.v.s.
Uppgiften, Tiden, Terrängen-Väder-Sikt,
Truppen, Motståndaren och Civilläge.
Vad
som kan defineras som kritiska faser, som planeringen särskilt måste
beakta är övergången från intransport till innästling och
landstigning och vice versa vid sjösättning/nedstigning, urnästling
och uttransport. Dessa faser innehåller ett flertal kritiska moment
som kan omintetgöra hela specialförbandsföretaget.
In-/uttransport.
Beroende på om det är fred eller krig, finns ett antal olika
metoder som specialförbandet kan tillämpa i större eller mindre
omfattning beroende på situation. Generiskt kan dock följande medel
ses som styrande: luftfarkost, fartyg och ubåt.
Luftfarkost kan vara civil eller militär och flygplan eller
helikopter. Fartyg kan vara civilt eller militärt och stort eller
mindre. Ubåt kan vara konventionell eller miniubåt. Detta steg kan
även vara kombinerat, såsom att del av intransporten genomförs med
helikopter till ett fartyg eller ubåt, där omlastas
specialförbandet till fartyget eller ubåten och fortsätter sin
intransport. Detta genomförs oftast vid plötsligt uppkomna
operationer.
Oaktat
kommer specialförbandets intransport komma till en brytpunkt där en
mer dold förflyttning måste påbörjas, denna punkt kommer
hädanefter benämnas som omlastningspunkt, detta är även
ett beslutstillfälle om operationen skall fortgå eller ej d.v.s.
har motståndaren påbörjat ett agerande som kan röja operationen,
föreligger det stora risker p.g.a. vädret m.m. För att öka
operationssäkerheten används, oftast, inte samma omlastningspunkt
vid in- och uttransporten, transportmedel kan även variera t.ex. ett
fartyg kan utnyttjas för intransporten medan ubåt utnyttjas för
uttransporten osv. Det kritiska momentet i denna fas är när själva
omlastningen genomförs t.ex. om en patrull utnyttjar kajaker för
att bli upphämtad med ubåt osv.
Bild 2. Exempel på in-/urnästling. |
In-/urnästling.
Vid omlastningspunkten påbörjas eller avslutas in-/urnästling för
specialförbandet. Här har specialförbandet ett antal olika metoder
att tillgå för att genomföra sin in-/urnästling. Generellt kan
dock följande fem kategorier ses som vanligast, ytsimning,
dykning, motorbåt, kajak eller dykfarkost.
På samma sätt som att omlastningspunkten varieras vid
in-/uttransport så skall in-/urnästlingsväg aldrig vara
densamma, då detta kan medföra att specialförbandet går in i ett
bakhåll. En styrande faktor blir specialförbandets stridsvärde, då
de kommer exponeras för väta m.m. kan dess stridsvärde snabbt
nedgå, varvid dels längden på in-/urnästlingen dels metoden
anpassas utifrån hur påverkat stridsvärdet kommer bli.
Vägvalet
från omlastningspunkten under in-/urnästlingen läggs även på
sådant sätt att optisk och elektronisk upptäckt minimeras i
största möjliga mån. Den svenska skärgården får här ses som
ett exemplariskt geografiskt område att kunna utnyttja, då mängden
öar, kraftigt försvårar elektronisk och optisk upptäckt. Dock
utgör det även navigatoriska svårigheter då det krävs flertalet
riktningsändringar o.dyl. som kan försvåra in-/urnästling.
Landstigning/Sjösättning-Nedstigning.
Landstigning/Sjösättning-Nedstigning påbörjas på ett säkert
avstånd från stranden, oftast utanför praktiskt skjutavstånd från
eldhandvapen, med att en mindre del förflyttar sig mot land/stranden
för att rekognosera och säkerställa att platsen är öde. Därefter
ansluter resterande del av förbandet. Mottagningskommitté kan även
utnyttjas från t.ex. stödnätverk, dessa signalerar då till
förbandet avseende status på platsen. På land skall det finnas
minst finnas två olika marschvägar till och från
landstignings-/sjösättnings-/nedstigningsplatsen så att förbandet
dolt kan komma till och från det. Platsen i övrigt skall även vara
insynsskyddad i största möjliga mån, så förbandet kan arbeta
dolt.
Förbandet
planerar även för alternativa
landstignings-/sjösättnings-/nedstigningsplatser. Detta kan
givetvis medföra ett antal problem, om inte samtlig utrustning
medförs, eller göms i upplag längre in på land, om utrustning
lämnas vid en landstigningsplats som sedan ej kan brukas p.g.a. att
den är röjd/upptäckt. Dessa alternativa
landstignings-/sjösättningsplatser bör placeras, om det är
möjligt, inom bredden för de minst två olika in-/ och
utmarschvägarna från landstignings-/sjösättningsplatsen.
Skall
materiel kvarlämnas så skall den även vara lämplig för
upplagstjänst antingen på land eller i vattnet med de faktorer som
påverkar detta. Landstignings- och sjösättningsplats kan givetvis
vara olika om förbandet medför all utrustning, detta kräver dock
att det enbart är en kortare sträcka som förbandet kommer
förflytta sig på land. Utnyttjas kajaker eller mindre motorbåtar,
kan dessa gömmas i skrevor o.dyl. eller sänkas i vattnet.
Dykfarkoster har även förmågan att lämnas på botten för att
sedan bemannas igen av personalen alternativt att dessa enbart
utnyttjas vid in-/urnästlingen och återgår till en moderfarkost
för att sedan utnyttjas vid upphämtning av specialförbandet.
Bild 3. Exempel på in- och utmarsch. |
In-/Utmarsch.
På samma sätt som in-/urnästlingen till sjöss skall kunna
genomföras med minst en ordinarie och en alternativ väg, byggs in-
och utmarschen för förbandet upp på motsvarande sätt. Man skall
kunna genomföra marschomläggning under tiden mellan de två
planerade vägarna i syfte att kunna parera uppkomna problem, utan
att större tidsförluster uppstår. Oftast indelas marschvägen i
risker d.v.s. hur hög sannolikhet det råder för upptäckt eller
strid och därmed att man t.ex. måste anpassa marschhastighet eller
vidta andra marschtekniska åtgärder såsom passiva eller aktiva
åtgärder mot förföljande.
Exempel
på företag i fredstid. Specialförbandet erhåller
uppgiften 2-4 veckor innan operationen skall påbörjas. Företaget
planeras och förövas så realistiskt som möjligt och i snarlik
terräng som där uppgiften skall lösas, om möjligt används
fullständiga tidsförhållanden. Förbandet ilastar en civil
segelbåt som nyttjas för intransporten och agerar civilklädda,
utrustningen göms i särskilt tillverkade gömslen på segelbåten.
I skydd av mörkret når segelbåten omlastningspunkten, fyra
operatörer ilastar med dykutrustning samt transporthjälpmedel.
Förbandet rör sig mot landstigningsplatsen, hitom
landstigningsplatsen döljs transporthjälpmedlet i vattnet, därefter
tar sig förbandet i land. Förbandet förflyttar sig inåt land och
löser en rekognoseringsuppgift. Därefter förflyttar de sig åter
ut till sjösättnings-/nedstigningsplatsen och tar sig med hjälp av
transporthjälpmedlet vidare ut till en ny omlastningspunkt där ett
utåt sett civilt fiskefartyg ligger till sjöss och ilastar detta
fartyg för att därefter uttransporteras ur operationsområdet.
Have a good one! // Jägarchefen
Källförteckning
Department of The
Army. FM 31-20 Special Forces Operational Techniques.
Washington D.C: Department of The Army. 1965.
Department of The
Army. FM 31-20 Special Forces Operational Techniques.
Washington D.C:
Department of The
Army. 1971.
Department of The
Army. FM 100-2-2 THE SOVIET ARMY: Specialized Warfare and Rear
Area Support. Washington D.C: Department of The Army. 1984.
Department of The
Army.. TC 31-29 Special Forces Operational Techniques.
Washington D.C: Department of The Army. 1988.
Department of The
Army. TC 31-25 Special Forces Waterborne Operations.
Washington D.C: Department of The Army. 1988.
Jansson, Nils-Ove.
Omöjlig ubåt: stridsberättelser från ubåtsjakten och det
säkerhetspolitiska läget under 1980-talet. Göteborg: Nils-Ove
Jansson, 2014.
Gustafsson, Bengt.
Sanningen om ubåtsfrågan: ett försök till analys.
Stockholm: Santérus, 2010.
Svensson, Emil.
Under den fridfulla ytan. Stockholm:
Marinlitteraturföreningen, 2005.
Jag ser att du har läst Emil Svenssons Under den fridfulla ytan. Är den inte den mest välskrivna bok du någonsin har läst? Jag vågar sätta en tia på det.
SvaraRaderaNja, Tycker Nils-Oves är mer kärnfull, inte så mycket egna värderingar utan han förhåller sig till Fakta-Innebörd-Slutsats :)
RaderaOk. Vart ska jag skicka tian? :-)
RaderaBehåll den :)
Radera