Reflektion
Den
10OKT2017 publicerade
Interfax uppgifter att Östersjömarinens marinflyg i närtid skall
tillföras två flygregementen. Enligt uppgifter som det polska
centret för östeuropeiska studier, Ośrodek
Studiów Wschodnich,
publicerat i december 2016 förfogade Östersjömarinens marinflyg
över, 11 st SU-27/SU-27P, 13 st SU-27M3, 8 st SU-30M2 samt 12 st
MI-24 och 8 st MI-8 helikoptrar vid flygbasen i Tskalovsk. Vid
flygbasen i Tjernjachovsk skall det då ha funnits 16 st
SU-24/SU-24MR, enligt OSW är dessa planerade att bytas ut under 2017
till SU-30/SU-34 flygplan. Vid Flygbasen i Chrabrovo skall det
ha funnits tre st AN-26 samt två st AN-140-100 flygplan.
Enligt
The International Institute for Strategic Studies (IISS) uppgifter
publicerade 2017 skall Östersjömarinens marinflyg bestå av 18
stycken SU-27/SU-27UB, 10 stycken SU-24M, fyra SU-24MR, sex stycken
AN-26 och två TU-134. Vilket är en relativt stor skillnad mot OSW
uppgifter. OSW uppgifter kommer från en riktad studie avseende
Kaliningrad Oblast, emedan IISS uppgifter kommer ur dess standardverk
Military Balance, varvid OSW uppgifter torde ha en högre grad av
tillförlitlighet, då en riktad studie genomförts.
Således
får det ses som troligt att som minst ett utbytte av flygplanstyper
kommer ske i närtid, dels utifrån Interfax uppgifter, dels utifrån
OSW uppgifter som härrör från 2016 som även gör gällande att
SU-24 kommer bytas ut under 2017. Vad som dock blir något avvikande
i det hela är uppgifterna
att personal från Östersjömarinens marinflyg, i närtid skall ha
omkommit i Syrien. Vilket visar på att delar av förbandets personal
förefaller vara insatta i Syrien. Skulle en omskolning av förbandet
varit på gång till ny flygplanstyp torde det ej varit insatt i
Syrien. Givetvis finns möjligheten att det är ett tillfälligt
sammansatt förband med personal som kan framföra SU-24 som är
aktivt i Syrien.
Dock
kan detta innebära tre saker. Det första alternativet är att i
närtid innebär någon gång under 2018 kontra 2017 som OSW uppgifter gör
gällande. Varpå det är minst 6-12 månader bort innan ombasering
av antingen SU-30 och/eller SU-34 till Kaliningrad Oblast börjar
genomföras i någon större omfattning, för att hinna med
omskolning om förbandet är insatt i Syrien. Det andra alternativet
är att SU-30 och/eller SU-34 förband tillförs utöver det SU-24
förband som redan finns i Kaliningrad Oblast. Det tredje alternativet är att SU-24 förbandet läggs ned helt och hållet och personalen förflyttas och två nya förband upprättas.
Oaktat
har SU-30 och SU-34 en högre förmåga än SU-24. Varpå en
förmågeökning kommer ske hos Östersjömarinens marinflyg i
närtid. Därutöver om SU-24 bibehålls i Kaliningrad Oblast och
ytterligare två flygregementen med antingen SU-30 eller SU-34
alternativt både och tillförs, har en tydlig förmågehöjning
genomförts. Dock kan det nuvarande SU-24 förbandets reella förmåga
diskuteras, då det förefaller vara ett fåtal flygplan som
utnyttjas (i vad som kan utläsas av de som följer ryska
flygplansrörelser över Östersjön), kontra mängden som uppges
finnas i Kaliningrad Oblast. Varvid den faktiska förmågehöjningen
kan bli betydligt högre totalt sett, då förmågan i dagsläget kan
vara på en låg nivå.
Have
a good one! // Jägarchefen
Löfvenregeringen står i begrepp att möta förmågehöjningen vid Östersjömarinens marinflyg genom att i närtid reducera antalet JAS 39 Gripen från nuvarande 100 flygplan till 60 flygplan.
SvaraRaderaDärutöver står man i full färd att genom undertecknande av FN konvention om kärnvapenförbud för överskådlig framtid blockera optionen till fullvärdigt medlemsskap i den nordatlantiska fördragsorganisationen.
Heja Sverige...