Reflektion
Förra
veckan, v745, publicerades i tidningen Hela Gotland en
intressant nyhet. Där framkommer det att Gotlands Energi AB (GEAB),
med anledning av det säkerhetspolitiska läget anställt väktare
för att genomföra daglig bevakning, sköta reception och
inpassering vid dess huvudkontor i Visby. Att olika företag
anställer väktare för att lösa olika former av uppgifter är i
sig inget uppseendeväckande, då olika företagsverksamhet kan
föranleda olika former av hotbilder gentemot företagets faciliteter
eller anställda. Däremot uppges i detta fallet det
säkerhetspolitiska läget utgöra anledningen, vilket gör
artikeln intressant. Därutöver framförs att inget specifikt skall
ha föranlett denna åtgärd, utan det allmänna läget
uppges som skäl samt att GEAB är en samhällsviktig institution och
ett skyddsobjekt.1
Att
det säkerhetspolitiska läget anges som skäl, får anses vara något
revolutionerande då uttalandet indirekt bekräftar en
konkret hotbild maa. det säkerhetspolitiska läget, mot
ett energibolag som i någon form som kräver en
motåtgärd. Varan denna hotbild består av ges ingen ledtråd kring,
dock är den moderna hotbilden mångfacetterad.2 Därutöver
utgör säkerhetspolitik ett brett spektrum av hotbilder, vilket
t.ex. den i januari 2017 förmedlade nationella säkerhetsstrategin
pekar på.3 Varvid det krävs en försiktighet
för att ej dra förhastade slutsatser, dels vad
hotbilden kan bestå av, dels vem som utgör grunden till
denna hotbild. Däremot får det anses vara troligt att det
rör sig om ett reguljärt hot d.v.s. ej terrororganisationer,
utifrån det publicerade intervjumaterialet,4 därtill
Gotlands geostrategiskt viktiga position.5
Vad
som aktualiseras med denna artikel i Hela
Gotland är: hur väl kan vi skydda de för totalförsvaret
viktiga objekten? Vilket får anses vara en nygammal problematik som
belystes av Generalen Bengt
Gustafsson
under sin tid som Överbefälhavare. I en studie som han lät göra,
under 1980-talet, med stöd av de olika militärområdena (MILO)
framkom det att det fanns cirka 8000 skyddsobjekt som var viktiga för
totalförsvaret, här inräknades ej mobiliseringsförråd vilket
hemvärnet hade till uppgift att skydda i ett s.k. ”skymningsläge”.
I sammanhanget är det även intressant att notera, att det skulle
krävas totalt 4,000 bevakningsplutoner för att skydda dessa
objekt,6 detta var under 1980-talet. Huruvida de för
totalförsvaret viktiga objekten blivit färre eller fler är svårt
att sia om, då det troligtvis ej genomförts någon liknande
inventering som genomfördes under 1980-talet, maa. att
totalförsvarsplanering återupptogs med det senast fattade
försvarsbeslutet.7 Därtill går inte att enbart räkna skyddsobjekt
då de i sig, ej behöver
innebära en koppling gentemot totalförsvaret.8
Här
uppstår onekligen en intressant frågeställningen, hur skall vi
kunna skydda alla dessa för totalförsvaret viktiga objekt i
händelse av ett kraftigt försämrat säkerhetsläge och ytterst ett
väpnat angrepp? Ett viktigt ingångsvärde att ta med sig är att
situationen skiljer sig mellan 1980-talet och vår nutid, varpå att
enbart räkna förbandsmassor inte är en framkomlig väg. Då
platser och objekt som tidigare krävde t.ex.
jägar-/specialförbandsinsatser, numera kan påverkas med t.ex.
olika fjärrbekämpningsmedel eller IT-angrepp. Dock går det
troligtvis att anta, att den nuvarande numerären hos
Försvarsmakten är för liten, för att kunna skydda de platser som
de facto kräver fysiskt skydd med personal. Då Försvarsmakten
redan under 1980-talet var för liten för den uppgiften.
En
liten ljusning finns dock i den personalförsörjningsutredning som
leddes av Annika Nordgren Christensen, där det
föreslås att lokalförsvarsförband bör upprättas.9
Dock, sett till mängden objekt och infrastruktur som fysiskt torde behöva skyddas, får det fortsatt ses som troligt att mängden tillgängliga
förband kommer vara begränsat. Vilket ytterst innebär att det
kommer krävas prioriteringar ur ett totalförsvarsperspektiv, dels
vilka risker är man beredda att ta, dels vilka umbäranden är man
beredda att utsätta befolkningen för vid ett kraftigt försämrat
säkerhetsläge eller ett väpnat angrepp.
Därutöver
får behovet av det infrastrukturella skyddet anses ökat i och med
den minskade numerären av förband som är spridda över hela
Sveriges yta med långa avstånd. För att t.ex. kunna verka som ett
brigadsystem krävs det att t.ex. Artilleriet i Boden,
Ingenjörsförmågan från Eksjö, Logistik från Skövde osv.
flyttas till en samlingspunkt där brigaden skall ”uppstå” för
att kunna verka. För att denna samling skall lyckas, kommer det
krävas att förbindelserna kan skyddas på ett adekvat sätt.
Kopplat
till ovanstående går det att identifiera kanske en av de viktigaste
frågorna som måste besvaras av den nya försvarsberedningen vid
dess rapportinlämning senast den 14MAJ2019. Det vill säga hur skall
totalförsvaret utvecklas/organiseras och framför allt definiera vad
som är skyddsvärt och hur detta skall skyddas. Framför allt måste
detta totalförsvar vara så pass organiserat och motståndskraftigt
redan i fredstid att det kan motstå den första "operativa
chocken". För att undvika en tillfällig eller utdragen
systemkollaps av samhället som öppnar upp för en motståndare att
kunna verka relativt obehindrat.
Have a good one! //
Jägarchefen
Slutnoter
1
Hela Gotland.
Pettersson, Dennis. Därför
bevakas Geabs kontor av vakter.
2017.
http://www.helagotland.se/samhalle/darfor-bevakas-geabs-kontor-av-vakter-14952843.aspx
(Hämtad 2017-11-16)
2
Jonsson, Daniel K. et
al. Scenariobaserad
planering för civilt försvar inom energiområdet.
Stockholm: Totalförsvarets forskningsinstitut, 2017, s. 24.
3
Regeringen. Sveriges
nationella säkerhetsstrategi.
2017.
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/01/sveriges-nationella-sakerhetsstrategi/
(Hämtad 2017-11-16)
Regeringen.
Sveriges säkerhet
måste ses i ett bredare perspektiv.
2017.
http://www.regeringen.se/debattartiklar/2017/01/sveriges-sakerhet-maste-ses-i-ett-bredare-perspektiv/
(Hämtad 2017-11-16)
4
Hela Gotland.
Pettersson, Dennis. Därför
bevakas Geabs kontor av vakter.
2017.
http://www.helagotland.se/samhalle/darfor-bevakas-geabs-kontor-av-vakter-14952843.aspx
(Hämtad 2017-11-16)
5
Dagens Nyheter.
Holmström, Mikael. Stor
amerikansk närvaro i svensk militärövning.
2017.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/stor-amerikansk-narvaro-i-svensk-militarovning/
(Hämtad 2017-11-16)
6
Gustafsson, Bengt. Det
"kalla kriget": några reflexioner.
Stockholm: Försvarshögskolan, 2006, s. 22.
7
Proposition.
2014/15:109. Försvarspolitisk
inriktning – Sveriges försvar 2016–2020.
s. 2.
8
Säkerhetspolisen.
Skyddsobjekt.
2017. http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/skyddsobjekt.html
(Hämtad 2017-11-16)
9
SOU 2016:63. Betänkande
av 2015 års personalförsörjningsutredning. En
robust personalförsörjning av det militära försvaret.
s. 19.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar