Sammanfattning
Historiskt
har det s.k. fria kriget funnits i den svenska Försvarsmakten sedan
1940-talet. Därutöver har det s.k. "fortsatta motståndet"
funnits sedan minst 1990-talet. Det ses som en realitet att förband
kommer bli avskurna i händelse av en väpnad konflikt. Dessa förband
skall övergå till det fria kriget. För att höja effekten av det
s.k. fria kriget, bör något av de förband som i dag har uppgifter
på det av en motståndare behärskat område erhålla en tilläggsuppgift i form av att organisera de förband som blivit avskurna. Det
förbandet bör även ges uppgiften att organisera eventuella
"friskaror" i det fortsatta motståndet. Detta skulle, dels
höja den operativa effekten, dels bidra till att skapa
tröskeleffekt.
Analys
I en
intervju, 2016, påtalar Sveriges Överbefälhavare, General Micael
Bydén, "Om vi av någon anledning skulle stå ensam
som land så lovar jag att Försvarsmakten kommer att göra allt vi
kan ned till sista man eller kvinna som står med vapen i hand".1
Ett uttalande som jag ställer mig fullt bakom, allt annat vore
orimligt. Detta uttalande tangerar även ett intressant ämnesområde
som berörts ett antal gånger på denna blogg, nämligen det fria
kriget.
Inledningsvis
krävs en belysning av vad det s.k. fria kriget är. Enligt Handbok
Armé - Begrepp och förkortningar innebär fria kriget, "Strid
som syftar till att störa och försvåra motståndarens verksamhet
på djupet i områden som
erövrats av denne och som genomförs när
ordinarie ledningsförhållanden och
förbandsstruktur har upphört att fungera samt när
tidigare uppgifter inte kan lösas".2
Arméreglemente
Taktik (AR Taktik) beskriver översiktligt fria kriget på följande
sätt, "Avskurna förband, som inte har kontakt med högre
chef och inte kan lösa sin
ordinarie uppgift, övergår
till fria kriget. Den tidigare inledda
striden på motståndarens djup
fortsätter. Alla förband som lämnas kvar i område
som behärskas av
motståndaren, skall kunna störa
hans verksamhet. Striden genomförs i mindre enheter, i regel grupp
och pluton".3 Nationalencyklopedin definierar som
följer, "fria kriget förs med kvarblivna,
ofta splittrade enheter
eller särskilt utbildade
och utrustade markstridsförband inom av fienden
taget område".4
Således
går det att dra slutsatsen att det fria kriget innebär att striden
förs på det av en motståndare behärskat område. Där de ordinera
ledningsförhållandena upphört att fungera och/eller
förbandsstrukturen har upphört att fungera, för våra förband. En
tidigare inledd strid på motståndarens djup skall fortsätta. Det
sistnämnda får antas vara riktat mot de förband som har ordinarie
uppgifter på ett av motståndaren behärskat område, dock kan dessa
förbands ledningsförhållanden eller förbandsstrukturer även
upphöra att fungera varvid de i ett sådant fall skall övergå till
det fria kriget.
AR
Taktik ger även en inriktning om målval, det vill säga vilka typer
av system eller förband de som genomför det fria kriget skall
inrikta sig mot.5 Handbok Markstrid Pluton har även ett
tresidigt avsnitt kring striden på djupet,6
därtill ger AR Taktik även vissa riktlinjer avseende hur striden
skall föras, den skall vara okonventionell samt
överraskande.7 Därutöver förordas att striden
skall samordnas till tid, rum och målval.8 Vilket i
taktik är att se som ledord och inte unikt för det fria kriget.
Dock blir detta desto svårare på ett av motståndaren behärskat
område ffa. om det finns flera oberoende enheter inom ett
geografiskt område. Därtill för att få effekt bör striden
samordnas med den övriga förbandens strid, vid stridslinjen.
Vilket
för oss fram till första delen av detta inlägg. Det går att
konstatera, hur det från högsta nivå uttalas att striden skall
fortsätta oaktat vad. Detta filtreras vidare ned till våra taktiska
reglementen och stridstekniska handböcker. Därtill går det även
att konstatera hur det bland markarenans reglementen och handböcker
ses som en realitet, att förband kommer splittras samt befinna sig
på det av motståndaren behärskat område.
Alla
som har genomfört en värnpliktsutbildning åtminstone en bit in på
1990-talet eller en officersutbildning intill inledningen av
2000-talet torde känna igen sig avseende det fria kriget.9
Huruvida så är fallet i skrivande stund får ses som oklart. Min
uppfattning är att det i dag ej avdelas någon form av tid på
bred front för detta område, i form av utbildning. Varken som
teoretiska diskussioner eller praktiska övningar för en stor del av
markstridsförbanden. Trots det förefaller ses som högst troligt
att enheter kommer bli avskurna och hamna på ett av motståndaren
behärskat område, i händelse av en väpnad konflikt.
Nu
propagerar jag inte för ytterligare en "pålaga" bland
alla övriga "utbildningspålagor" som finns för våra
markstridsförband, i form av att införa en obligatorisk fria kriget
utbildning. Däremot kan jag anse att cirka två sidor i
Arméreglemente taktik samt tre sidor i Handbok markstrid pluton är
något i underkant, som
förberedelse inför det fria kriget. Där syftet med de
totalt fem sidorna får antas vara att skapa en teoretisk förståelse,
för de krav som ställs på ett förband vilket ej har som
huvuduppgift att verka på på det av en motståndare behärskat
område. Om det, dels ses som ett troligt scenario, dels ses som det
sista motståndet gentemot en motståndare bör vi kunna prestera en
mer omfattande anvisning för det fria kriget.
Vad
som även är intressant i detta, är en historisk tillbakablick. Den
moderna svenska jägartjänsten kan anses skapats med de s.k. "fria
jägarförbanden" som upprättades under andra
världskriget. Dessa förband hade bl.a. till uppgift att verka utom
rikets gränser,10 något ett annat inlägg kommer
återkomma till. En annan väldigt intressant uppgift denna
förbandstyp hade, var att samla de enheter som av olika anledningar
hade hamnat på det av en motståndare behärskat område och leda
dess strid, det vill säga det fria kriget. De skulle även kunna
organisera friskaror (motståndsceller av civila).11
AR
Taktik nämner, som tidigare nämnts, att det fria kriget skall
samordnas till tid och rum,12 detta kan genomföras med en
chef som tagit befälet över fler delar än sin egen som befinner
sig i det av motståndaren behärskade området. Ett annat alternativ
skulle kunna vara likt de fria jägarförbanden under andra
världskriget, att någon av de förbandstyper som de facto
skall verka på det s.k. djupet erhåller en sådan uppgift d.v.s.
att redan i fred utbildas för att kunna leda striden, för de
förband som blivit kvar i det av en motståndare behärskat område.
Därtill skulle de även kunna utbilda andra på det av motståndaren
behärskade området för striden där.
Det
sistnämnda finns offentligt, mig veterligen, enbart explicit
omskrivit13 i en förhandsutgåva till ett ej
publicerat jägarreglemente som ingick i serien Jägarreglemente
Armén vilket skulle publicerats under inledningen av
2000-talet. I dess häfte 7 som berör Norrlandsjägarbataljon 2000,
framkommer det att, "Bataljonen skall kunna stödja,
organisera och/eller leda andra (splittrade, kvarlämnade) förband
och frivilliga (civila m m) på alla sätt som folkrätten
medger". Därtill framkommer det att, "Om delar av
annat förband påträffas, skall detta underställas den
områdesansvarige chefen eller lämpligt befäl för fortsatt lösande
av uppgift, i regel jägarförbandschefen", samt "Detta
förband skall utbildas i jägarstrid och överlevnad. Förbandet bör
tilldelas jägarsoldater och befäl för att leda och utbilda
grupperna (motståndscellerna). På så sätt ökar uthålligheten
hos hela enheten och en enhetlig ledning (cheferna talar samma språk)
säkerställs".14
Således
går det att identifiera en historisk linje från 1940-talet till
slutet av 1990-talet avseende uppgiften fortsatt motstånd. Huruvida
de svenska jägarförbanden de facto hade detta som en uppgift under
perioden däremellan eller om det låg i träda under det kalla
kriget är oklart, då de öppna reglementena för jägarförbanden
från den senare delen av det kalla kriget ej ger någon vägledning
kring detta område. Dock som tidigare nämnts förefaller åtminstone
Norrlandsjägarbataljonen blivit tilldelade detta som en uppgift i
slutet av 1990-talet maa. skrivningen i det ej publicerade
reglementet, dock lades Norrlandsjägarbataljonerna ned 2000 varvid
detta tänkande förefaller fallit i glömska.
En
möjlighet till varför detta omnämns i förhandsutgåvan
till detta reglemente, kan ha varit den gradvisa avvecklingen av den
organiserade motståndsrörelsen som påbörjades under 1990-talet
och som enligt en uppgift definitivt skall ha avvecklats under
inledningen av 2000-talet.15 Då förhandsutgåvan även
nämner att Norrlandsjägarbataljonerna skall ta, "Möjligheten
att organisera civila i särskilda motståndsceller skall tas
tillvara. Detta kräver dock högsta sekretess och kontroll för att
cellerna skall kunna operera inom civilt område. Verksamheten leds
av jägarbefäl i tät samverkan med motståndsledare".16
I
detta sammanhang är det intressant att notera hur
Norrlandsjägarbataljonerna mer eller mindre började organiseras
gentemot liknade huvuduppgifter som de amerikanska
specialförbandsgrupperna hade vid inledningen av 1990-talet.17
Det vill säga att kunna genomföra stridsföretag,
informationsinhämtning samt leda och organisera fortsatt motstånd.18
Nu gick inte utvecklingen i den riktningen, utan utvecklingen kom
istället gå mot enbart strid och till del informationsinhämtning,19
för arvtagaren till Norrlandsjägarbataljonerna.
Vilket
för oss fram till själva essensen med detta inlägg. Sett till
dagens freds- samt krigsorganisation20 och det rådande
säkerhetsläget i vårt närområde.21 Därtill sett till
Sveriges stora geografiska yta, borde ett återtagande av uppgiften
fortsatt motstånd, vilket ovanstående faller under i
svensk nomenklatur, utgöra ett prioriterat område. Även om ett
tydligt förbandsåtertagande skulle påbörjas efter nästa
försvarsbeslut, gentemot 2035 som perspektivplanen förespråkar,22
kommer det i skrivande stund vara 17 år innan det helt eller delvis
realiseras. Vilket får anses vara en väldigt lång tid innan någon
reell effektökning sker.
Genom
att tilldela något av de förband som redan nu har sin huvuduppgift
på det av motståndaren behärskat område uppgiften fortsatt
motstånd som en sekundär huvuduppgift, skulle troligtvis vår
egen samlade effekt i händelse av ett väpnat angrepp öka. Då det
skulle utgöra en s.k. förmågeförstärkare.23
Detta skulle, troligtvis, även bidra till den s.k.
tröskeleffekten,24 då en motståndare kommer
veta att det finns förband som kommer organisera ett fortsatt
motstånd, med de implikationer detta har avseende den mängd förband
som måste avdelas för att skydda en motståndares verksamhet.25
Här
skulle det kunna argumenteras för att detta bör vara en uppgift för
Särskilda operations gruppen (SOG). Något jag ej skulle
ifrågasätta, dock agerar det förbandet på den strategiska
nivån,26 samt utgör ett s.k. "Tier 1"
förband.27 Vilket oftast innebär att det inte finns
någon större personell massa,28 något det troligtvis
skulle krävas för att lösa liknade uppgifter på t.ex. det svenska
fastlandet och ej ett begränsat geografiskt område såsom Gotland.
Därtill torde handledning av avskurna förband samt upprättande av
eventuella motståndsceller på svenskt territorium vid ett väpnat
angrepp ej ses som en strategisk uppgift, utan snarare en operativ.
Varpå uppgiften snarare bör tilldelas någon av de andra förband
som redan nu agerar på det s.k. djupet.
Vid
en översiktlig översyn hur t.ex. US Army Special Forces avser
bedriva s.k. fortsatt motstånd på en motståndare behärskat
område, går det att konstatera att själva verksamheten är
komplex.29 Det vill säga det kan inte ses som troligt
att t.ex. en grundutbildningsomgång skall kunna behärska både
strid eller inhämtning på djupet därtill även lösa uppgiften
fortsatt motstånd. Det innebär att denna verksamhet bör vara
förbehållen kontinuerligt tjänstgörande personal. Då personalen
kan lösa sin ordinarie huvuduppgift efter genomförd grundutbildning
och därefter tillförs en sekunder uppgift i form av fortsatt
motstånd.
Efterhand
som den kontinuerligt tjänstgörande personalen avslutar sin
anställning bör dessa krigsplaceras inom tidvis tjänstgörande
eller pliktbaserade delar inom det förband som har det fortsatta
motståndet som uppgift. Syftandes till att höja förmågan för
genomförande av fortsatt motstånd inom hela förbandet.
Slutsats
En
mer omfattande beskrivning samt anvisning avseende det s.k. fria
kriget bör tas fram. Då det ses som en realitet att förband kommer
bli avskurna och isolerade på det av en motståndare behärskat
område, i händelse av en väpnad konflikt. Därtill bör som minst
teoretiska diskussioner börja föras avseende det fria kriget på de
officersutbildningar som genomförs och helst praktiska övningar i
det. Något av de förband som skall lösa uppgifter i det av en
motståndare behärskat område, bör tilldelas uppgiften fortsatt
motstånd i syfte att skapa, dels höjd operativ effekt, dels
tröskeleffekt.
Have
a good one! // Jägarchefen
Källförteckning
Svenska
Dagbladet 1
(Svenska)
Totalförsvarets
forskningsinstitut 1
(Svenska)
Department
of the Army. Doctrine For Special Forces Operations.
Washington, DC: Department of the Army, 1990.
Department
of the Army. Special Forces Unconventional Warfare Operations.
Washington, DC: Department of the Army, 2003.
Department
of the Army. Special Forces Operations. Washington, DC:
Department of the Army, 2014.
Eriksson,
Gunilla & Pettersson, Ulrica (red.) Special operations from a
small state perspective: future security challenges. Cham: Springer
International Publishing, 2017.
Försvarets
läromedelscentral. Infanteri- och kavallerireglemente,
Jägarförband. Stockholm: Chefen för armén i samarbete med
Försvarets läromedelscentral, 1987.
Försvarsmakten.
Jägarreglemente Armén: Norrlandsjägarbataljon 2000.
Försvarsmakten: Stockholm, 2000.
Försvarsmakten.
Arméreglemente Taktik. Stockholm: Försvarsmakten, 2013.
Försvarsmakten.
Handbok Armé - Begrepp och förkortningar. Stockholm:
Försvarsmakten, 2016.
Försvarsmakten.
Handbok Markstrid – pluton. Stockholm: Försvarsmakten, 2016.
Guldbrand,
Wilhelm. Norrlands dragonregemente: jägarregementets 25 år i
Arvidsjaur. Arvidsjaur: Kamratföreningen Blå Dragoner, 2010.
Gyllenhaal,
Lars. Elitförband i Norden. Stockholm: Fischer & Co,
2009.
Holmström,
Mikael. Den dolda alliansen: Sveriges hemliga NATO-förbindelser.
Stockholm: Atlantis, 2011.
Hugemark,
Bo (red). Nya fronter? : 1943 - spänd väntan. Stockholm:
Probus, 1994.
Slutnoter
1
Svenska Dagbladet. ÖB:
Vi kommer att slåss till sista soldat.
2016. https://www.svd.se/ob-vi-kommer-att-slass-till-sista-soldat
(Hämtad 2018-05-11)
2
Försvarsmakten. Handbok
Armé - Begrepp och förkortningar.
Stockholm: Försvarsmakten, 2016, s. 14.
3
Försvarsmakten.
Arméreglemente
Taktik. Stockholm:
Försvarsmakten, 2013, s. 63.
4
Nationalencyklopedin. Fria
kriget. 2018.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/fria-kriget
(Hämtad 2018-05-11)
5
Försvarsmakten.
Arméreglemente
Taktik. Stockholm:
Försvarsmakten, 2013, s. 63.
6
Försvarsmakten. Handbok Markstrid – pluton. Stockholm:
Försvarsmakten, 2016, s. 160-162.
7
Försvarsmakten.
Arméreglemente
Taktik. Stockholm:
Försvarsmakten, 2013, s. 63.
8
Ibid.
9
Försvarsmakten. Om
kriget kom, avsnitt 8, "Fria kriget".
2017. https://youtu.be/xQkppE6OvEA?t=4m17s
(Hämtad 2018-05-11)
10
Hugemark, Bo (red). Nya
fronter? : 1943 - spänd väntan.
Stockholm: Probus, 1994, s. 263.
11
Ibid.
12
Försvarsmakten. Arméreglemente
Taktik. Stockholm:
Försvarsmakten, 2013, s. 63.
13
En möjlig inriktning finns i Infanteri-
och kavallerireglemente, Jägarförband.
Stockholm: Chefen för armén i samarbete med Försvarets
läromedelscentral, 1987, pkt 2:41. Där det framgår att kvarlämnade
förband kan underställas jägarbataljon.
14
Försvarsmakten. Jägarreglemente
Armén: Norrlandsjägarbataljon 2000.
Försvarsmakten: Stockholm, 2000, s. 42-43.
15
Holmström, Mikael. Den
dolda alliansen: Sveriges hemliga NATO-förbindelser.
Stockholm: Atlantis, 2011, s. 417-418.
16
Försvarsmakten. Jägarreglemente
Armén: Norrlandsjägarbataljon 2000.
Försvarsmakten: Stockholm, 2000, s. 43.
17
Department of the Army.
Doctrine For Special
Forces Operations.
Washington, DC: Department of the Army, 1990, s. 3-1 – 3-7.
18
Försvarsmakten. Jägarreglemente
Armén: Norrlandsjägarbataljon 2000.
Försvarsmakten: Stockholm, 2000, s. 4.
19
Guldbrand, Wilhelm. Norrlands
dragonregemente: jägarregementets 25 år i Arvidsjaur.
Arvidsjaur: Kamratföreningen Blå Dragoner, 2010, s. 98-103,
158-160, 177.
Försvarsmakten.
Arméns
Jägarbataljon.
2018.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/norrbottens-regemente-i-19/i-19s-insatsforband/armens-jagarbataljon/
(Hämtad 2018-05-11)
20
Försvarsmakten. Försvarsmaktens
årsredovisning 2017.
Stockholm: Försvarsmakten, 2018, s. 99-103.
Försvarsmakten.
Personalsiffror.
2018.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/forsvarsmakten-i-siffror/
(Hämtad 2018-05-11)
21
Proposition 2014/15:109. Försvarspolitisk
inriktning – Sveriges försvar 2016–2020.
s. 22-23.
Ds
2017:66. Motståndskraft. Inriktningen av totalförsvaret
och utformningen av det civila försvaret 2021–2025. s. 61.
22
Försvarsmakten. Slutlig
redovisning av perspektivstudien 2016-2018.
Stockholm: Försvarsmakten, 2017, s. 50.
23
Department of the Army. Special
Forces Operations.
Washington, DC: Department of the Army, 2014, s. 2-2.
24
Dalsjö, Robert. Fem
dimensioner av tröskelförsvar.
Stockholm: Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), 2017, s. 24.
Försvarsmakten.
Slutlig redovisning av perspektivstudien 2016-2018. Stockholm:
Försvarsmakten, 2017, s. 32.
25
Försvarsmakten. Arméns
Jägarbataljon.
2017. https://youtu.be/A8ximzNYg8k?t=3m12s
(Hämtad 2018-05-11)
26
Försvarsmakten. Särskilda operationsgruppen – SOG. 2018.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/sarskilda-operationsgruppen/
(Hämtad 2018-05-11)
27
Eriksson, Gunilla & Pettersson, Ulrica (red.) Special
operations from a small state perspective: future security
challenges. Cham:
Springer International Publishing, 2017, s. 14.
28
Ibid. s. 14, 19-20,
182-183.
Gyllenhaal,
Lars. Elitförband i Norden. Stockholm: Fischer & Co,
2009, s. 96.
29
Översiktlig
genomläsning av Department of the Army. Special Forces
Unconventional Warfare Operations.
Washington, DC: Department of the Army, 2003.
Superbra, nån uppgift ska väl vi som är avdankade I Depå Org lösa😎
SvaraRadera