Reflektion
Den
09DEC2018 vittnade chefen för den militära underrättelse- och
säkerhetstjänsten (MUST), Generalmajor Gunnar Karlsson,
i arbetsdomstolen rörande Transportstyrelsens hantering av hemlig
information och närmare bestämt rörande kvalificerade
skyddsidentiteter.1 De kvalificerade skyddsidentiteterna
kan tilldelas personal inom Försvarsmakten, Polisen och
Säkerhetspolisen för inhämtning gentemot olika former av
verksamhet.2 Enligt Dagens Nyheter skall chefen för MUST
sagt, ”Vi måste utgå från att
informationen är röjd”.3 I sig
ingen nyhet, utan något som redan förmedlats under hösten 2017.4
Dock är det ny information att den allvarligaste
informationsförlusten är kring de kvalificerade
skyddsidentiteterna. Vilket i sig är något som gått att räkna ut, men mig veterligen inget som officiellt förmedlats.
I
sammanhanget är det värt att notera vilken information
Försvarsmakten förmedlade under sommaren 2017, när skandalen kring
Transportstyrelsen verkligen tog fart. Enligt Försvarsmakten skall
det inträffade "inte märkbart påverkat
försvarsunderrättelseförmågan". Därutöver framförde
Försvarsmakten att det inträffade, "inte haft
någon påtaglig påverkan på
Försvarsmaktens samlade operativa förmåga".5
Utifrån den information som förmedlades sommaren 2017, skall
Försvarsmakten ej tagit någon anmärkningsvärd skada av hur
Transportstyrelsen misskött hemlig information. Försvarsmakten
torde vid det aktuella uttalandet, under sommaren 2017, utgått från
att all information skulle anses vara röjd (vilket brukar vara
praxis).
Vad
kan då tagit skada och hur kan det tett sig? Inledningsvis krävs en
belysning av begreppet försvarsunderrättelser.
Försvarsunderrättelseverksamheten skall bedrivas som ett stöd till
svensk utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik. Regeringen
fastställer inriktningen på försvarsunderrättelseverksamheten.6
Denna verksamhet får bedrivas av Försvarsmakten (FM), Försvarets
radioanstalt (FRA), Försvarets materielverk (FMV) och
Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).7 Inom ramen för
försvarsunderrättelseverksamheten används bl.a. teknisk och
personbaserad inhämtning.8
Således
är det totalt fyra myndigheter som genomför
försvarsunderrättelseverksamhet. Vad avser den personbaserade
inhämtningen kan det främst antas vara kontoret för
särskild inhämtning (KSI), sorterande under MUST, som genomför
denna verksamhet.9 Vad avser den tekniska
inhämtningen kan det i huvudsak antas vara FRA som genomför
denna.10 Vad avser de kvalificerade skyddsidentiteterna
kan det främst antas vara KSI som tilldelas dessa, inom ramen för
försvarsunderrättelseverksamheten.11
Utifrån Försvarsmaktens uttalande sommaren 2017, kan det antas vara
korrekt att debaclet på Transportstyrelsen som helhet
inte påverkat försvarsunderrättelseförmågan
märkbart. Då försvarsunderrättelseförmågan totalt
omfattar fyra olika myndigheters verksamhet. Dock framträder teknisk
inhämtning och personbaserad inhämtning som två viktiga ben i
försvarsunderrättelseförmågan. Där det kan antas vara den
tekniska inhämtningen som utgör den större delen12
och den personbaserade inhämtningen utgör den mindre delen13
av försvarsunderrättelseförmågan. Den personbaserade
inhämtningen torde därmed utgjort den del som främst
tagit skada av Transportstyrelsens hantering med de kvalificerade
skyddsidentiteterna. Därmed påverkades ett av två ben, som
särskilt omnämns i försvarsunderrättelseverksamheten.
Vad
kan det då inneburit för den personbaserade inhämtningen, att
informationen avseende de kvalificerade skyddsidentiteterna ansetts
röjd? Det närmsta historiska exemplet i Sverige som går att
uppbringa är troligtvis avslöjandet om IB 1973, av Jan
Guillou och Peter Bratt i tidningen Folket i Bild/Kulturfront. Detta
avslöjande kom främst drabba utrikesdelen av IB.14
Det gör att en viss beröringsyta finns med den nutida
personbaserade inhämtning som genomförs av KSI.
Vad
vidtog då IB för åtgärder? När väl avslöjandet av IB var ett
faktum, kom alla kontakter med agenter och utländska tjänstemän
tillfälligt avbrytas. IB utrikesverksamhet kom förbli stängd under
ett antal veckor. En stor del av personalstyrkan bytes ut och
nyrekrytering kom att genomföras. Kontakterna med befintliga agenter
och värvningen av nya kom att försvåras. Därutöver kom hela
inhämtningsförmågan att reduceras under en relativt lång tid.
Därtill blev ett stort antal täckadresser för verksamheten tvungen
att bytas ut, när dessa inte ansågs säkra.15
Utifrån
detta kan ett form av "nödprotokoll" skönjas, som
iståndsattes av IB vid avslöjandet. Där all verksamhet tillfälligt
stängdes ned för att inte skapa ytterligare skador mot
organisationen och skydda källorna/agenterna. Ett motsvarande
"protokoll" för agerande kan iståndsatts av KSI när det
blev ett faktum att informationen kring de kvalificerade
skyddsidentiteterna fanns gripbar för främmande makt.16
Vilka
åtgärder kan då vidtagits? Utifrån det som är känt kring IB
agerande, kan det ses som möjligt att kontakter med
befintliga agenter åtminstone tillfälligt kom att försvåras då
de möjligen var tvungen att avbrytas för att skydda dem.
Därutöver, sett till den publicitet som debaclet på
Transportstyrelsen orsakat kan möjligen nyrekrytering av
agenter försvårats, men även samarbete med vänligt sinnade
nationer. Har mer omfattande åtgärder vidtagits av KSI, såsom byta
ut personal, kan det ses som möjligt att den personbaserade
inhämtningsförmågan, likt med IB, eventuellt reducerats
under en längre tid. Avslutningsvis, i vilken omfattning KSI vidtog
åtgärder kommer troligtvis aldrig bli känt, utan det är
enbart något det går att föra en hypotetisk diskussion kring.
Därutöver, är det heller inget som bör bli känt.
Att
detta inträffat vid en tidpunkt med försämrat säkerhetsläge är
mycket olyckligt. Då konsekvenserna för den personbaserade
inhämtning kan vara långt större än vad som är känt och
någonsin kommer bli känt. Den samlade
försvarsunderrättelseförmågan utgör en av de viktigaste delarna
för att kunna vidta åtgärder syftande till att bevara Sveriges
oberoende. Det får ses som möjligt att detta till del
kringskurits iom den dåvarande Generaldirektören vid
Transportstyrelsen agerande.17 Varvid det minst sagt är
beklämmande att den enda straffpåföljden, hitintills, är ett
strafföreläggande gentemot den dåvarande Generaldirektören.18
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Försvarsmakten 1
(Svenska)
Nationalencyklopedin
1
(Svenska)
Sveriges Television
1
(Svenska)
Transportstyrelsen 1
(Svenska)
Agrell, Wilhelm.
Sprickor i järnridån: svensk underrättelsetjänst 1944-1992.
Lund: Historiska media, 2017.
Slutnoter
1
Dagens Nyheter. Holmström, Mikael. Must-chefen:
It-skandalen medförde ökad risk för Sveriges hemliga agenter.
2018.
https://www.dn.se/nyheter/must-chefen-it-skandalen-medforde-okad-risk-for-sveriges-hemliga-agenter/
(Hämtad 2018-12-11)
2
Lag 2006:939. Om
kvalificerade skyddsidentiteter.
3
Dagens Nyheter. Holmström, Mikael. Must-chefen:
It-skandalen medförde ökad risk för Sveriges hemliga agenter.
2018.
https://www.dn.se/nyheter/must-chefen-it-skandalen-medforde-okad-risk-for-sveriges-hemliga-agenter/
(Hämtad 2018-12-11)
4
Sveriges Television. Crona, Malin. Transportstyrelsen
bekräftar att känsliga uppgifter har röjts.
2017.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/transportstyrelsen-bekraftar-att-kansliga-uppgifter-kan-ha-rojts
(Hämtad 2018-12-11)
5
Försvarsmakten. ÖB:
”Ingen påtaglig påverkan på vår samlade operativa förmåga”.
2017.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2017/07/ob-ingen-pataglig-paverkan-pa-var-samlade-operativa-formaga/
(Hämtad 2018-12-11)
6
SFS 2000:130. Lag
(2000:130) om försvarsunderrättelseverksamhet.
7
SFS 2000:131. Förordning
(2000:131) om försvarsunderrättelseverksamhet.
8
SFS 2000:130. Lag
(2000:130) om försvarsunderrättelseverksamhet.
9
Prop. 2006/07:63. En
anpassad försvarsunderrättelseverksamhet.
s. 20.
10
Ibid. s.
21.
11
Dagens Nyheter. Holmström, Mikael. Örstadius, Kristoffer.
It-utlokaliseringen
drevs igenom trots varning om livsfara för hemliga agenter.
2018.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/it-skandal-drevs-igenom-trots-varning-om-livsfara-for-hemliga-agenter/
(Hämtad 2018-12-11)
12
Ekonomistyrningsverket. Regleringsbrev
för budgetåret 2018 avseende Försvarets radioanstalt.
2017. https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=18679
(Hämtad 2018-12-11)
13
Ekonomistyrningsverket. Regleringsbrev
för budgetåret 2018 avseende Försvarsmakten.
2017. https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=18518
(Hämtad 2018-12-11)
14
Nationalencyklopedin. IB-affären.
2018. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/ib-affären
(Hämtad 2018-12-11)
15
Agrell, Wilhelm.
Sprickor i
järnridån: svensk underrättelsetjänst 1944-1992.
Lund: Historiska media, 2017, s. 200-201.
16
Dagens Nyheter.
Holmström, Mikael. Must-chefen:
It-skandalen medförde ökad risk för Sveriges hemliga agenter.
2018.
https://www.dn.se/nyheter/must-chefen-it-skandalen-medforde-okad-risk-for-sveriges-hemliga-agenter/
(Hämtad 2018-12-11)
17
Dagens Nyheter.
Holmström, Mikael. Örstadius, Kristoffer. It-utlokaliseringen
drevs igenom trots varning om livsfara för hemliga agenter.
2018.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/it-skandal-drevs-igenom-trots-varning-om-livsfara-for-hemliga-agenter/
(Hämtad 2018-12-11)
18
Transportstyrelsen. Åklagarmyndighetens
beslut om strafföreläggande mot vår före detta generaldirektör
Maria Ågren. 2017.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/aklagarmyndighetens-beslut-om-strafforelaggande-mot-var-fore-detta-generaldirektor-maria-agren/
(Hämtad 2018-12-11)
Bra och vederhäftig beskrivning av det sk debaclet. När jag läser dina inlägg så slås jag alltid av den mängd data och information som du behandlar. Återkommer alltid till dig när jag behöver fakta och analys. Vad det gäller utkrävande av ansvar samt påföljd, måste jag bara konstatera faktum. Att brott med så allvarliga konsekvenser passerar utan reaktion från rättsväsendet kan bara betyda en degradering alternativt oförståelse med politiska förtecken. Då i beaktan av hur nationen agerat historiskt. Beklämmande och ytterst allvarligt.
SvaraRadera