Reflektion
Den
03DEC2019 publicerade Totalförsvarets forskningsinstitut en nyutgåva
av dess återkommande rapport, "Rysk militär
förmåga i ett tioårsperspektiv".
Detta inlägg kommer belysa två faktorer i den tidigare
nämnda rapporten och utveckla dessa i förhållande till den
försvarspolitiska diskussion som nu pågår kring anslagsmängden
inför det stundande försvarsbeslutet. Det finns sannolikt skäl för
att återkomma till den nyss publicerade rapporten, i senare inlägg
och aspekter, då fler intressanta faktorer berörs i den.
Den
första intressanta faktorn är att enligt FOI har Ryssland
nu, 2019, uppnått förmågan att kunna initiera ett regionalt krig.
Det skall jämföras mot tidigare antaganden när Ryssland enbart
antogs kunna föra ett lokalt krig. Denna förmågeökning har
Ryssland lyckats uppnå på 8 år, mellan 2011-19.1
Beskrivningen FOI använder av regionalt krig är flera nationer som
strider i en region i världen där striden sker mellan nationer
eller koalitioner vilket t.ex. skulle kunna vara en väpnad konflikt
mellan Ryssland och flertalet stater eller koalitioner i Europa.2
Detta korrelerar i stora drag med de ryska väpnade styrkornas
definition av ett regionalt krig.3 För att kunna
genomföra ett regionalt krig gör FOI bedömningen att det av
Ryssland krävs, flertalet kombinerade armékårer, mariner och
luftförsvarsarméer.4
Den
andra intressanta faktorn FOI tar upp är att huvuddelen av
den ryska militära förmågan finns i dess västra geografiska
område,5 i praktiken Rysslands västra militärdistrikt
(MD V) vilket i sig inte är någon nyhet. Dock skall kraftsamlingen
av de mest kvalificerade och kapabla förbanden även genomförts
till MD V.6 Vad som även är intressant att notera i FOI
rapport är den tydliga ökningen av s.k. bataljonsstridsgrupper
(BSG) som skett, enligt FOI skall det 2019 finnas totalt 52 BSG i MD
V.7 Vilket skall jämföras med ett antagande av CSIS från
2016 att Ryssland då hade 22 BSG inom MD V.8 Vilket
innebär mer än en fördubbling på tre år av förband som med
mycket kort varsel är gripbara för att kunna påbörja lösande av
uppgift.9 FOI uppskattar att de 52 BSG i MD V omfattar ca.
36-47,000 soldater.10
Vad
innebär då detta? Först och främst måste det klargöras att det
är en markant skillnad mellan att inneha en förmåga, såsom kunna
initiera ett regionalt krig, kontra viljan att genomföra det. Detta
kan exemplifieras med den danska militära underrättelsetjänstens
riskvärdering publicerad 29NOV2019. Där de gör bedömningen att
det är osannolikt att Ryssland skulle påbörja offensiva
operationer mot de baltiska staterna eller något annat land i
Danmarks närområde, om det skulle kunna medföra en höjd risk för
direkt militär konfrontation med NATO,11 vilket det
sistnämnda, i skrivande stund, får anses vara troligt skulle ske om
Ryssland skulle angripa t.ex. de baltiska staterna.12
Däremot
finns alltid risken att t.ex. en incident uppstår maa. den förhöjda
militära aktiviteten i vårt närområde vilket snabbt kan eskalera
bortom en incident till en väpnad konflikt. Där själva
eskalationen underbyggs av de spänningar som det negativa
säkerhetsläget har utvecklat i vårt direkta närområde. I det
negativa säkerhetsläget ingår t.ex. att de baltiska staterna ser
ett ryskt militärt hot mot sitt territorium, men även en generellt
ökad insikt bland de övriga Natoländerna om en rysk förmåga och
vilja att i vissa situationer använda militära maktmedel för att
nå politiska mål.13 Emedan Ryssland även ser ett
militärt hot mot sig, då de enligt den danska militära
underrättelsetjänsten ej ser det som uteslutet att en väpnad
konflikt med NATO kan inträffa antingen i anslutning till eller på
tidigare sovjetiskt territorium.14 Hur stor sannolikheten
är för att en incident eskalerar bortom kontroll går inte att
kvantifiera. Utan det handlar snarare om att möjligheten finns och
det mer är slumpen som styr utgången av den.
Dock
innebär säkerhetspolitik bl.a. att kunna skapa trösklar för att
skydda sig, vad som nu går att konstatera utifrån FOI rapport är
att Ryssland troligtvis besitter en hög förmåga då de bedöms
kunna initiera ett regionalt krig, där även förmågan att kunna
utkämpa ett regionalt krig mot NATO i Europa bedöms som goda av
FOI.15 Varvid följande skrivelse i Försvarsmakten svar
till Försvarspolitisk proposition 2021-25, "Även om
merparten av Försvarsberedningens förslag kan genomföras så nås
inte den tröskeleffekt som Försvarsberedningens förslag skulle
innebära fullt ut",16 får anses vara
något olycksbådande.
Detta
skulle kunna innebära i händelse av ett eskalerande händelseförlopp
eller konflikt i vårt närområde, dels att vi ej har en tillräcklig
tröskeleffekt för att antingen själva eller tillsammans med andra
verka konfliktdämpande, dels att vi ej har vad som kan bedömas vara
en adekvat försvarsförmåga i händelse av en väpnad konflikt. Där
det sistnämnda eventuellt kan indikeras utav Danmarks
Försvarsminister, Trine Bramsen, uttalande V947. Där
hon framförde att om Sverige eller Finland skulle bli utsatta för
ett överraskande angrepp av Ryssland, måste Danmark vara beredd att
hjälpa till och försvara de två länderna mot såväl fysiska
angrepp som cyberangrepp,17 ett uttalande som
blir något intressant mtp. den danska Försvarsmaktens storlek och
vår egen.18
Vad
avser Trine Bramsens uttalande är det även intressant
att notera hur det divergerar gentemot den danska militära
underrättelsetjänstens skrivelse att ett väpnat angrepp som inleds
av Ryssland mot något land i Danmarks närområde ansågs som mer
eller mindre osannolikt. Dock gjorde hon sitt uttalande två veckor
innan den danska militära underrättelsetjänstens riskvärdering
publicerades. Varvid hon eventuellt ej varit delgiven den slutsatsen.
Utifrån
den höjda ryska militära förmågan och den säkerhetspolitiska
osäkerhet som råder och troligtvis kommer råda framgent samt
eventuellt öka, dels lokalt, dels globalt. Blir den enkla slutsatsen
att Försvarsberedningens förslag bör genomförs fullt ut. Varvid
själva diskussionen om att kalla in Försvarsberedningen igen eller
inte,19 blir irrelevant, utan snarare handlar det om att
säkerställa att de finansiella medlen finns för att genomföra
förslaget. Tillförs inte dessa medel vilket Sveriges Statsminister,
Stefan Löfven, var tydlig med ej kommer ske,20
får det ses som troligt att det fortsatt kommer råda ett s.k.
förmågeglapp i vår förmåga att dels skapa en trovärdig
tröskeleffekt, dels inneha en adekvat försvarsförmåga. Detta
förmågeglapp riskerar även att öka i en allt mer osäker omvärld,
såväl lokalt som globalt.
Avslutningsvis,
den ryska förmågehöjning som har skett är inte att betrakta som
något oväntat. Vad som dock får anses vara något oväntat är den
oförmåga många i beslutande positioner i de västliga länderna
har haft, och i många fall fortfarande har, i att ta till sig denna
förmågeökning och eventuella innebörder av den.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Altinget 1
(Danska)
Center For Strategic
& International Studies 1
(Engelska)
Dagens Nyheter 1
(Svenska)
Forsvarets
Efterretningstjeneste 1
(Danska)
Reuters 1
(Engelska)
Rysslands
Försvarsministerium 1
(Engelska)
Svenska Dagbladet 1
(Svenska)
Totalförsvarets
forskningsinstitut 1
(Engelska)
Valstybes Saugumo
Departementas 1
(Engelska)
The International
Institute for Strategic Studies. The military balance. London:
The International Institute for Strategic Studies, 2019.
Slutnoter
1
Oxenstierna, Susanne. Westerlund, Fredrik. (eds). Russian
Military Capability in a Ten-Year Perspective – 2019.
Stockholm: Totalförsvarets forskningsinstitut, 2019, s. 4,
19.
2
Ibid. s. 65.
3
Ministry of Defence of the Russian Federation. Mission
and Objectives of the Russian Armed Forces.
2019. http://eng.mil.ru/en/mission/tasks.htm
(Hämtad 2019-12-03)
4
Oxenstierna, Susanne. Westerlund, Fredrik. (eds). Russian
Military Capability in a Ten-Year Perspective – 2019.
Stockholm: Totalförsvarets forskningsinstitut, 2019, s. 65.
5
Ibid. s. 19.
6
Ibid. s. 43.
7
Ibid. s. 39.
8
Hicks, Kathleen H. Conley, Heather A. Evaluating
Future U.S. Army Force Posture in Europe: Phase I Report.
New York: Center For Strategic & International Studies, 2016, s.
2.
9
Valstybes Saugumo Departementas. National
Security Threat Assessment.
2017. Vilnius: Valstybes Saugumo Departementas, 2017, s. 6.
10
Oxenstierna, Susanne (eds). Westerlund, Fredrik (eds). Russian
Military Capability in a Ten-Year Perspective – 2019.
Stockholm: Totalförsvarets forskningsinstitut, 2019, s. 39.
11
Forsvarets Efterretningstjeneste. Efterretningsmæssig
Risikovurdering 2019.
København: Forsvarets Efterretningstjeneste, 2019, s 25.
12
Reuters. Plucinska, Joanna. NATO
will respond to any attack on Poland or Baltics: Stoltenberg.
2019.
https://www.reuters.com/article/us-nato-summit-stoltenberg-poland/nato-will-respond-to-any-attack-on-poland-or-baltics-stoltenberg-idUSKBN1Y70MC
(Hämtad 2019-12-03)
13
Försvarsmakten.
Försvarsmaktens
underlag för försvarspolitisk proposition 2021–2025. Bilaga
1. Stockholm:
Försvarsmakten, 2019, s. 12.
14
Forsvarets
Efterretningstjeneste. Efterretningsmæssig
Risikovurdering 2019.
København: Forsvarets Efterretningstjeneste, 2019, s. 8.
15
Oxenstierna, Susanne. Westerlund, Fredrik. (eds). Russian
Military Capability in a Ten-Year Perspective – 2019.
Stockholm: Totalförsvarets forskningsinstitut, 2019, s. 67.
16
Försvarsmakten. Försvarsmaktens
underlag för försvarspolitisk proposition 2021–2025.
Stockholm: Försvarsmakten, 2019, s. 2.
17
Altinget. Krog, Andreas. Trine
Bramsen: Vi skal være parat til at hjælpe Sverige og Finland.
2019.
https://www.altinget.dk/artikel/bramsen-vi-skal-vaere-parate-til-at-hjaelpe-sverige-og-finland
(Hämtad 2019-12-03)
18
The International
Institute for Strategic Studies. The
military balance.
London: The International Institute for Strategic Studies, 2019, s.
100-101, 150-152.
19
Dagens Nyheter. Holmström, Mikael. Besked
om försvarsberedning dröjer.
2019. https://www.dn.se/nyheter/besked-om-forsvarsberedning-drojer/
(Hämtad 2019-12-03)
20
Svenska Dagbladet. Wallberg, Peter. ÖB
kan inte räkna med ännu mer pengar.
2019. https://www.svd.se/ob-kan-inte-rakna-med-mer-pengar
(Hämtad 2019-12-03)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar