Sammanfattning
Det
får ses som sannolikt att säkerhetsutvecklingen under 2020 intill
2022 fortsatt kommer vara i en negativ riktning. Säkerhetsläget
i vårt direkta
närområde
har sedan 2016 förflyttats
i en tydlig negativ riktning. Militär förmågeuppbyggnad har även
genomförts
av ett flertal parter i vårt direkta närområde sedan 2016. Enligt
Försvarsberedningen kan Sverige hamna i krig. Sveriges
militärstrategiska position innebär även att en konflikt i vårt
direkta närområde som inte involverar oss de facto kommer involvera
oss, då Norden får ses som ett sammanhängande operationsområde.
Den ryska andraslagsförmågan som i huvudsak är baserad på
Kolahalvön kommer troligtvis även innebär att vid en konflikt som
involverar Ryssland och något västligt land som
minst även
påverkar norra Finland och Sverige då en s.k. skyddszon troligtvis
kommer upprättas för att skydda dess baseringsområde.
Analys
Inledning.
Det senaste större inlägget rörande säkerhetsutvecklingen i vårt
närområde skrevs 2016 på denna blogg. Därefter har det givetvis
skrivits mindre inlägg i olika skeden och händelser. Detta inlägg
syftar till att, dels beskriva utvecklingen sedan 2016 intill nu,
dels beskriva möjliga händelseutvecklingar under 2020 och de två
närmsta åren. Vad som skall poängteras att allt som skett och kan
ske ej kommer beröras i detta inlägg. Inlägget började även
skrivas i oktober och har gradvis omarbetas efter hand, då en stor
mängd saker som antogs kunna inträffa, redan har skett och källor har gradvist bytts ut när ny information framkommit. Avslutningsvis detta är en s.k. bedömning det som står i
inlägget kan ske. Det behöver heller inte ske, då
händelseutvecklingar
beror på interaktion mellan en stor mängd aktörer.
Utveckling
av säkerhetsläget 2016-2019.
Inledningsvis kommer Försvarsberedningens båda rapporter, dels
Motståndskraft från 2017, dels Värnkraft som publicerades i maj
2019 användas för att beskriva utvecklingen av säkerhetsläget
sedan det senaste "Trender och utvecklingar"
publicerades i januari 2016 på denna blogg.
Vad som får ses som sannolikt
är att sedan 2016 har säkerhetsläget försämrats alltmer, i och
med att Försvarsberedningen skriver det i sin delrapport från 2017
i form av Motståndskraft,1 men även i dess slutgiltiga
rapport Värnkraft från maj 2019.2 Således har vi haft
en gradvis försämring av säkerhetsläget under snart fyra år,
sett till när det senaste "Trender
och utvecklingar" publicerades, och före det sedan minst
2014, varvid den totala försämringen av säkerhetsläget sträcker
sig över sex år. Det får även ses som troligt att
försämringen egentligen har pågått sedan minst 2008,3
varvid försämringen sträcker sig över 12 år. Här skall det
understrykas att denna försämring även rör vårt direkta
närområde och inte enbart Europa som helhet.4
Den
kanske tydligaste indikationen på det försämrade säkerhetsläget
är att Försvarsberedningen både 2017 och 2019 skriver att ett
väpnat angrepp, d.v.s. krig, mot Sverige inte längre kan
uteslutas.5 Vilken s.k. konfidensgrad som råder kring
denna krigsrisk förefaller ej kunna fastställas,6
utan får nog snarare anses vara avhängt hur den säkerhetspolitiska
utvecklingen sker i olika hänseenden. Stundtals kan krigsrisken vara
väldigt låg, stundtals kan det tänkas att den är högre.7
Vad som dock kvarstår som ett faktum är att det numera, de facto,
förefaller finns ett hot om krig som ligger i bakgrunden i den
säkerhetspolitiska utvecklingen, vilket från 2004 intill nu
förefaller antagits varit osannolikt.8 Vilket i
säkerhetspolitiska sammanhang, men även vad avser säkerhetsläge,
får anses vara omvälvande. Dock förefaller den nuvarande
regeringen, åtminstone 2018, varit av en annan uppfattning i frågan
än den parlamentariskt tillsatta försvarsberedningen.9
Huruvida Regeringen sitter på andra analyser i frågan kring
krigsrisk från våra underrättelsemyndigheter, än den
parlamentariskt tillsatta försvarsberedningen, är något som ej
framkommit i den säkerhetspolitiska diskursen.
Vad
som även framkommer är att Sveriges geografiska placering har fått
en ökad säkerhetspolitisk och militärstrategisk betydelse under
det senaste decenniet. Här framför Försvarsberedningen att det är
det ökade säkerhetspolitiska intresset för främst Arktis och
Östersjöregionen som orsakat detta.10 Varvid de även
framför att om det uppstår en säkerhetspolitisk kris eller väpnad
konflikt i vårt närområde, vilket Arktis och Östersjöregionen
får räknas som, kommer Sverige oundvikligen bli påverkat av det.11
En statlig utredning av den svenske diplomaten Krister
Bringéus, SOU 2016:57 – Säkerhet i ny
tid, framför även att Östersjöområdet bör ses som ett
enda operationsområde för NATO och Ryssland.12 Den
amerikanska tankesmedjan RAND Corporation vilket tagit fram ett
konfliktscenario mellan NATO i Baltikum och Ryssland, vilket
utredningar och artiklar ofta refererar till, stärker även detta
scenario. Där tankesmedjan ser framför sig basering av
flygstridskrafter på Svenskt territorium för att kunna påverka
Ryssland i händelse av en sådan konflikt.13 Vilket
stärker tesen om att Sverige oundvikligen kommer bli påverkad av en
väpnad konflikt även av andra aktörer,14 d.v.s. Sverige
behöver inte bli påverkat av ett isolerat angrepp utan vid angrepp
mot andra stater i Östersjöregionen kommer Sverige bli en del av
den väpnade konflikten vare sig vi vill det eller inte.
Ryssland
har även vid flera tillfällen varnat för att ett svenskt
NATO-medlemskap kommer framtvinga svarsåtgärder, men även det
redan nu existerande samarbetet mellan Sverige och NATO kan leda till
motåtgärder.15 I sammanhanget bör det
noteras, att chefen för den ryska utrikesunderrättelsetjänsten,
Sergeij Naryshkin, i slutet av 2017 vid en konferens
för underrättelsechefer från forna sovjetstater framförde att
Sverige tillsammans med, de baltiska staterna, Polen och
Storbritannien är involverade i hybridkrigföring gentemot Ryssland
och försöker skapa revolutionära celler inom immigrantstrukturer i
Ryssland. Han framförde även att väst genomförde ett icke
deklarerat hybridkrig mot Ryssland.16
Försvarsberedningen
framför även att Ryssland med stridsflyg bl.a. har genomfört
aggressiva och provocerande anflygningar bl.a. mot andra staters
örlogsfartyg och fasta anläggningar i närområdet. Beredningen
antar att detta har som syfte att sända säkerhetspolitiska signaler
till grannländer och omvärlden.17 Anflygningar mot
anläggningar förefaller enbart genomförts av Ryssland mot Norge,
alternativt är de det enda landet i vårt närområde som mig
veterligen rapporter om det öppet. Det skall som minst genomförts
under 2017 och 2018. Detta kan troligtvis bero på att den ryska
delen av Nordkalotten utgör ett av dess mest strategiskt viktiga
tyngdpunktsområden.18
Vad
säger då Försvarsmakten? För att få ett svar som går att
jämföra med Försvarsberednings uppgifter utgör Försvarsmaktens
svar på den försvarspolitiska propositionen 2021-2025 det bästa
underlaget. Enligt Försvarsmakten finns det en ökad risk för
militära incidenter och konfrontation som kan leda till eskalation i
vårt närområde. Därtill råder en ökad militär aktivitet samt
mängden militära förband i vårt närområde har ökat. Denna
utveckling för vårt säkerhetsläge beror enligt Försvarsmakten på
att Sverige utgör ett gränsområde, med Arktis och Östersjöregion,
mellan västliga och ryska intresseområden.19
Enligt Försvarsmakten ser även de baltiska staterna en risk för
ryskt militärt hot mot sitt territorium. Därtill framförs att
Norden sannolikt utgör ett operationsområde i händelse av
ett ryskt angrepp på Baltikum. Vilket även får ses som en
bekräftelse på det Försvarsberedningen framför att Sverige
oundvikligen blir påverkat vid en konflikt i vårt direkta
närområde.20 Vad som särskilt bör beaktas är att
Försvarsmakten skriver Norden som helhet.
Den
internationella säkerhetsordningen förefaller även hamnat i
kraftig obalans sedan det senaste "Trender och utvecklingar"
publicerades 2016. Detta märks tydligast av det numera upphävda
INF-avtalet som förbjöd innehavet av kort- medeldistansrobotar med
räckvidd över 500 km för Ryssland och USA.21 Därutöver
får det ses som möjligt att både Open Skies22
samt Nya-START avtalet kommer upphävas,23
under prognostiseringsperioden. Ryssland förefaller även genomfört
ett försök till likvidering av en av deras tidigare
underrättelseofficerare bosatt i Storbritannien under 2018.24
Vad som dock får ses som anmärkningsvärt var användandet av ett
militärt nervgift vid likvideringsförsöket vilket de facto räknas
som massförstörelsevapen.25
De
tre viktigaste säkerhetsorganen för Sverige d.v.s. EU, FN och NATO
tampas även med interna problem. Förenta Nationerna har under en
längre tid fått anses vara handlingsförlamade maa. de olika
agendorna hos de permanenta medlemmarna i säkerhetsrådet som med
sin veto rätt kan avstyra olika beslut.26 EU tampas med
olika former av interna motsättningar.27 Avslutningsvis
förefaller NATO även trots sina 70 år som framgångsrik
försvarsallians tampas med vissa interna motsättningar och en viss
identitetskris.28 Till detta finns även en viss motvilja
hos den nuvarande amerikanska administrationen att utgöra det
praktiska säkerhetsverktyget på global nivå.29
Militär
styrkeutveckling
2016-19. Vad avser svensk militär förmåga har den
stärkts under den aktuella perioden bl.a. har ett regemente
upprättats på Gotland med tillhörande stridsgrupp och
luftvärnsförband. Det har även inneburit att Försvarsmakten har
genomfört en omorganisation mot krigsförband som i större
omfattning krävs för att kunna möta ett väpnat angrepp. Den
operativa förmågan för att möta ett väpnat angrepp har höjts
under perioden. Dock förefaller den totala operativa förmågan ej
vara i tillräcklig nivå kontra den rådande omvärldsutvecklingen.30
Därtill är den nuvarande organisationen, ej anpassad utifrån att
möta ett väpnat angrepp och på kort sikt förefaller det finnas
stora begränsningar ffa. vid händelseutvecklingar i ett försämrat
omvärldsläge och vid högre konfliktnivåer.31
Sverige
har även ingått ett stort antal bilaterala försvarssamarbeten,32
dock inget med ömsesidiga försvarsförpliktelser. Det kanske mest
djupgående samarbetet utgörs av det med Finland som sträcker sig
över fred, kris och krig där även en gemensam militärstrategisk
doktrin skall tas fram och samarbetet ses som en höjning av
tröskelförmågan hos de båda länderna.33 Inom ramen
för försvarssamarbeten bör även samövningarna med NATO-anslutna
länder räknas, då det höjer vår samlade förmåga och utifrån
det som beskrivits tidigare kring säkerhetsutveckling. Det får även
ses som direkt avgörande då slutsatsen förefaller vara att vårt
territorium kommer bli indragen i händelse av en väpnad konflikt i
vårt direkta närområde.
Vad
avser övrig västlig militär förmågeutveckling i vårt direkta
närområde får den anses utgöras av NATO beslutet från 2016 om
att en bataljon skall finnas i Estland, Lettland, Litauen och
Polen.34 Därtill den amerikanska rotationsbaseringen av
marinkårsförband, inledningsvis om ca 300 därefter ca 700
marinkårssoldater i Norge.35 Därtill tillkommer även
basering av cirka 800 soldater från Storbritannien årligen i Norge
under vinterhalvåret.36 Övningsverksamheten har även
ökat inom NATO varvid det får ses som troligt att en viss
förmågehöjning, liknande den i Sverige, för att kunna möta ett
väpnat angrepp. Men likt för Sverige krävs det troligtvis mer
åtgärder maa. den ominriktning som skedde av de flesta nationers
Försvarsmakter under stor del 2000-talet.
Vad
avser den ryska militära förmågan får den ansetts ha höjts under
perioden 2016-19 och nu börjat konsolideras. Enligt Totalförsvaret
Forskningsinstitut (FOI) antas Ryssland nu inneha förmågan att
initiera en regional konflikt. Med regional konflikt åsyftas
enligt FOI en konflikt i en region i världen mellan nationella eller
koalitions styrkor, FOI exemplifierar begreppet regional konflikt med
att det skulle kunna innebära en väpnad konflikt mellan Ryssland
och flera stater eller koalitioner i Europa.37 Enligt det
norska försvaret har Ryssland utvecklat en militär förmåga som
reducerat förvarningstider i händelse av ett angrepp till
timmar/dagar. Därutöver enligt det norska försvaret utvecklar,
tränar och övar Ryssland sina väpnade styrkor med förmågor för
att genomföra s.k. strategiskt överfall.38
Ryssland
förefaller även för första gången sedan det kalla krigets slut
under Zapad-2017 överfört större förband till Kolahalvön på
mycket kort tid. Hur pass stora förband det rör sig om är dock
oklart. En omfattande koordinering skall även skett vid
transporterna med flyg och järnväg. Ryssland skall även vidtagit
aktiva och passiva åtgärder för att dölja förbanden.39
Ryssland har även sedan operationen i Syrien påbörjades 2015,
uppvisat förmåga att sjöledes kunna genomföra
underhållstransporter och vidmakthålla en operation under lång
tid, bortom sitt territorium. Dock förefaller det kunnat varit på
gränsen av förmågan.40 Huruvida den förmågan även
finns i Östersjöregionen får ses som oklart. Rent operativt har de
dock uppvisat att de har förmågan, varvid det får ses som möjligt
att liknande förmåga kan finnas i Östersjön. Den ryska militära
uppbyggnaden under perioden 2016-19 har i huvudsak genomförts i det
västra militärdistriktet (MD V) och vad som numera benämns den
norra marinens militärdistrikt (MD NM) som omfattar delar av
Rysslands norra landgräns och troligtvis Barentshav, Norska havet
och Atlanten maa. de uppgifter de troligtvis skall lösa i dessa
områden vid en väpnad konflikt.41
Enligt
FOI skall Ryssland vid 2019 haft 52 stycken bataljonsstridsgrupper,
ca 36-47,000 soldater, inom MD V och sex stycken
bataljonsstridsgrupper, ca 4-5,000 soldater, inom MD NM.42
Detta utgör ej den ryska totalen av markstridsförband inom de
aktuella områdena, utan dessa förband är gripbara inom några
timmar för att påbörja lösande av uppgifter.43 Den
begränsande mängden med bataljonsstridsgrupper inom MD NM kan
antagligen förklaras med att de i huvudsak skall försvara
Kolahalvön dock förefaller det även tillförts offensiva
förmågor,44 utbyggnaden av s.k. avreglingsförmåga inom
MD NM område kan även utgöra ett skäl till den mindre mängden
vilket enligt en uppgift skall möjliggöra offensiv markförmåga
med den numerär av markförband som finns inom distriktet.45
Även förmågan att snabbt kunna förflytta förband till det
aktuella området kan utgöra ett skäl till den begränsade mängden,
vilket tidigare berörts. Den ryska kärnvapenförmågan (mark, sjö
och luft) får fortsatt antas utgöra ett grundfundament för rysk
säkerhet och strategisk avskräckningsförmåga.46 Vad
avser den strategiska avskräckningsförmågan bör särskilt
förmågan att nyttja de ryska kärnvapenstyrkorna som ett form av
avskräckande paraply över ett område, för att andra stater eller
koalitioner ej skall involvera sig i en påbörjad väpnad konflikt
motsv.47
Den
militära uppbyggnaden i närområdet hos NATO anslutna länder och
Ryssland speglar sannolikt den upplevda synen hos de båda parterna
kring möjligheten vart en väpnad konflikt geografiskt kan inträffa.
Där de baltiska staterna ser ett militärt hot från Ryssland mot
sitt territorium. Den ryska annekteringen av Krimhalvön med även
det fortsatta ryska agerandet i östra Ukraina har även ökat
insikten hos övriga NATO länder om en vilja av Ryssland att använda
militära maktmedel för att nå politiska målsättningar. Hit bör
även Georgien 2008 samt Syrien 2015 inräknas.48 Emedan
Ryssland sannolikt baseras på två faktorer. Där styrkeuppbyggnaden
på Nordkalotten är för att bevara rollen som en regional stormakt
i det aktuella området, men även möta vad de anser är en ökad
kamp kring regionen från Kina och USA.49 Vad avser
Rysslands västra områden som ligger inom det direkta svenska
närområdet, får det ses som sannolikt att den militära
uppbyggnaden grundas på att Ryssland ej ser det som osannolikt att
en väpnad konflikt med NATO på eller i de tidigare sovjetiska
områdena kan uppstå. Därutöver får det ses som sannolikt att
Ryssland ser på NATO som ett instrument för USA säkerhetspolitik,
men även att USA och de västliga länderna genomför en strategisk
isolering av Ryssland med politiska, ekonomiska och militära
maktmedel.50
Avslutningsvis
en förmågehöjning som ej ligger inom vårt direkta geografiska
närområde, men definitivt påverkar oss i händelse av en väpnad
konflikt, utgörs av upprättandet av den 2. Amerikanska flottan. Den
2. Flottan blev även fullt operativ i slutet av 2019,
uppgiftsområdet för denna flotta är Nordatlanten och Arktis.51
Vilket får anses vara direkt avgörande för att skydda
truppförflyttningar övar Nordatlanten till Europa i händelse av en
väpnad konflikt.52 Vad som även bör beaktas är att den
har Arktis som operationsområde, vilket tydligt indikerar den ökade
geostrategiska vikten området har och kommer få framgent.
Faktorer
som kan påverka utvecklingen
under 2020.
Det första området som kommer beröras är tvekampen mellan
Belarus President, Aleksandr Lukasjenko, och Rysslands
President, Vladimir Putin, kring den s.k. unionsstaten
som blev väldigt synlig under 2019.53 Utvecklingen mellan
dessa två länder utgör det mest sannolika som kan påverka
säkerhetsläget i vårt direkta närområde under 2020. Lukasjenko
förefaller under detta och tidigare år orienterat sig mer mot de
västliga länderna54 samt Kina,55 sannolikt
för att balansera gentemot Ryssland.56 Ryssland å sin
sida har i en allt högre utsträckning under detta år drivit frågan
kring den s.k. unionsstaten.57 Vilket förefaller fått
ett form av crescendo under december månad 2019, när protester om
än små genomfördes gentemot en ökad integrering med Ryssland. Som
ett led i detta har Ryssland höjt energipriserna samt minskat
subventionerna för att driva Belarus närmare mot integrering i
enlighet med unionsstaten.58 Belarus kom även framföra
tydliga klagomål gentemot den tidigare ryska ambassadören bl.a. att
han i uttalanden beskrev Belarus som en region i Ryssland, vilket kom
att föranleda att Rysslands President byte ut honom som ambassadör.
Därutöver kom även den biträdande sekreteraren för dess
säkerhetsråd samt generaldirektören för teleföretaget
Belttelecom att arresteras för korruption då de mottagit pengar av
ryska medborgare.59
Lukasjenko
framförde även den 24DEC2019 att en framtvingad integrering mellan
de båda länderna utav Ryssland skulle kunna utlösa ett krig. Han
skall bl.a. ha sagt, "Om Ryssland försöker kränka vår
suveränitet som många personer framför, kommer
världssamfundet att agera, de kommer dras in i ett krig"
samt "De västliga länderna och NATO kommer inte tolerera
något sådant då de kommer se det som ett hot mot dem, ur det
perspektivet skulle de ha rätt".60 Vilket får
anses utgöra en retorisk helomvändning mtp. att Lukasjenko den
05DEC2019 menade på att det ej fanns någon risk att Belarus skulle
inkorporeras som en del i Ryssland.61 För att drygt 20
dagar senare genomföra dylika uttalanden. I sammanhanget är det
värt att notera att USA tidigare nationella säkerhetsrådgivare,
John Bolton, under hösten 2019 reste till Belarus och
bl.a. skall ha varnat Belarus President avseende vilket hot Ryssland
utgjorde mot landet.62
Den
01JAN2020 kom även Ryssland att upphöra med oljeleveranser till
Belarus, dock fortsatte oljeleveranser till Europa från Ryssland
genom Belarus.63 Den 19DEC2019 uttalade sig även
Rysslands President att Belarus inte kunde påräkna några rabatter
på gasförsörjning om inte arbetet med unionsstaten fortskrider.
Därutöver har Ryssland under 2019 skärt ned på olika former av
ekonomiskt stöd till Belarus.64 Vad som skall beaktas är
att Belarus och Ryssland har under ett flertal tillfällen under de
gångna åren varit i konflikt kring priser på gas och olja och
kontrakt har inte förlängts, för att sedan förnyas såsom att ett
kort avtal på två månader kring priset på gasförsörjningen
skrevs under 31DEC2019.65 Dock har mig veterligen inte
faktorn kring unionsstaten används som ett påtryckningsmedel i de
tidigare sammanhangen, vilket nu förefaller vara fallet.
Vad
avser militära samarbetet är det värt att notera Rysslands
utrikesministers uttalande från 2019 avseende det tidigare förslaget
Ryssland framförde under 2015 om att upprätta en rysk flygbas på
på belarusiskt territorium. Vilket Lukasjenko kom att avslå och
enligt Lavrov skall ha varit en otrevlig period.66 Vad
avser västorientering är det även intressant att notera en uppgift
från inledningen av december 2019 att Belarus hade intresse av att
genomföra samövning med NATO i fredsfrämjande insatser, då de
skall ingå i en Italiensk FN kontingent. Men de förefaller även ha
intresse av en förbättrad dialog med NATO.67 Hur
Ryssland ställer sig till detta i form av en typ av västorientering
år ännu oklart då mig veterligen inga officiella uttalande skett
kring det. Men det får ses som troligt att det ej är positivt.
Oaktat om det är militära frågor eller ekonomiska frågor får det
ses som högst osannolikt att Ryssland kommer medge någon form
tydlig västlig orientering för Belarus, utan att i sådant fall
kommer de agera för att säkerställa att de fortsatt har ett
buffertområde till sitt territorium. Vad som även bör beaktas är
att ett stort antal liknande indikatorer som fanns innan Ukraina
2014, nu även uppvisas i Belarus omorientering mot väst, folkligt
missnöje osv.
Således
vad avser Belarus finns det ett stort antal indikatorer som pekar på
att det får ses som troligt att frågan kring unionsstaten mellan
Belarus och Ryssland kommer gå in i en avgörande fas under 2020.
När i tid får dock anses vara svårt att definiera, än mer hur
själva händelseutvecklingen kan ske. Med tanke på det ekonomiska
handlingsutrymme Ryssland har gentemot Belarus torde det vara det
mest troliga verktyg som kommer användas. Dock får det även ses
som troligt att Lukasjenko motsätter sig det, alternativt att det
uppstår en folklig proteststorm kring händelseutvecklingen om t.ex.
Lukasjenko trots en inkorporering i Ryssland bibehåller någon form
av maktposition varvid en händelseutveckling med militära maktmedel
kan ske likt Ukraina 2014. Uppstår det senare bör risken särskilt
kring höjda militära spänningar i vårt direkta närområde
beaktas vilket oundvikligen även kommer påverka oss.
Det
andra området som kommer beröras är övningen
Defender-2020. Under 2017 skrev en stor mängd artiklar i massmedia
kring risken att Ryssland skulle kunna genomföra någon form av
offensiv militär operation i samband med Zapad-2017 mot någon av
dess angränsade västliga länder.68 Vilket i sak får
anses vara en möjlighet, då större övningar kan användas för
att dölja offensiva förberedelser. Vilket även bevisade sig under
det kalla kriget då Sovjetunionen förberedde sig för att möta ett
västligt kärnvapenangrepp i samband med NATO övningen Able
Archer-1983, vilket i efterhand förefaller varit synnerligen nära
en kärnvapenkonflikt.69
Vad
är då Defender-2020 för övning? Övningen omfattar cirka 20,000
tusen amerikanska soldater som ombaseras från USA till Europa, 9,000
amerikanska soldater baserade i Europa, den totala övningsstyrkan
kommer som mest bestå av 37,000 soldater från USA och andra länder.
Därefter kommer personal och utrustning att anlända till Europa,
för att därefter spridas ut över Europa och delta i olika övningar
och slutligen förflyttas åter till USA. Detta är även den största
övningen i att förflytta förband från USA till Europa på 25 år
men även den tredje största övningen sedan kalla krigets slut i
Europa. Övningen kommer pågå mellan april och maj 2020. Övningen
i sig är således en övning i att dels kunna förstärka Europa med
förband och materiel, dels sprida och samöva tillsammans med andra
förband och länder.70
Varför
kan då denna övning påverka säkerhetsläget? Försvarsberedningen
redovisar i sin rapport "Värnkraft" att Ryssland i en hög
grad har en geopolitisk och konspiratoriskt färgad syn på sin
omvärld. Där Ryssland ser att väst försöker försvaga Ryssland
men även byta ut den ryska statsledningen bl.a. genom att iscensätta
en s.k. "färgrevolution" och att väst även varit
skyldiga till de s.k. "färgrevolutionerna" i grannländer
till Ryssland såsom Ukraina. Men statsledningen har även en syn att
väst försöker omringa Ryssland med t.ex. NATO.71 Synen
på NATO övningsverksamhet hos den högsta ryska militärledningen
förefaller även vara att NATO förbereder sig för en storskalig
väpnad konflikt. Den ryske generalstabschefen, General Valerij
Gerasimov, delgav vid ett möte med utländska diplomater den
18DEC2019 att han såg inga förutsättningar för en storsaklig
väpnad konflikt, men han tillade även att västligt tryck mot
Ryssland kunde utlösa krissituationer som skulle kunna eskalera till
en väpnad konflikt.72 Dock bör här beaktas att
begreppet storskalig militär konflikt ej finns i den ryska militära
nomenklaturen, utan konflikter delas in i lokala, regionala väpnade
konflikter och global väpnad konflikt. Varvid vilken nivå av
konflikt som egentligen åsyftades av den ryske generalstabschefen
blir något tvetydigt.
Mellan
den 11MAJ2020 och 04JUN2020 genomför även den svenska
Försvarsmakten, Försvarsmaktsövning-2020. Övningen kommer i
huvudsak att genomföras främst i Blekinge och östra samt centrala
Skåne, men hela Sveriges yta kommer beröras. Syftet med övningen
är att öva förmågan att möta ett väpnat angrepp mot Sverige,
delmoment i detta utgörs bl.a. av gemensamma operationer, ge och ta
emot militärt stöd och basering av tredje parts stridskrafter på
svenskt territorium. Inbjudan har skickats ut till ett antal länder
om deltagande dock har inga uppgifter publicerats om vilka länder
det rör sig om.73 Att beaktas är att Defender-2020 även
genomförs i de baltiska staterna, varvid antingen övning går
parallellt med FMÖ-2020 under maj månad alternativt är förband
under förflyttning åter varvid en stor mängd förband kommer vara
i rörelse under maj månad i Östersjöregionen.74
Således
vad avser det andra området, får det ses som högst troligt
att det kommer råda en förhöjd inhämtnings- och övningsaktivitet
i Östersjöregionen och Västeuropa under hela KV I-II 2020, dels
med anledning av Defender-2020, dels då det får ses som högst
troligt att Ryssland kommer genomföra motövningar under perioden
Defender-2020 genomförs. Det får även ses som troligt att det
råder en höjd risk för incidenter under KV II i södra
Östersjöregionen, dels kopplat till den ökade
inhämtningsaktiviteten, dels kopplat till den ökade
övningsverksamheten, med de risker det innebär för att incidenter
kan eskalera till en väpnad konflikt. Beroende på utvecklingen i
Belarus bör även faktorn att Ryssland kan anse att övningen
Defender-2020 på något sätt är kopplat till ett eventuellt
försämrat läge i Belarus då Ryssland anser sig vara i en
hybridkonflikt motsv. redan nu med väst (vilket berörts tidigare i
inlägget), vilket skulle kunna försämra säkerhetsutvecklingen
markant i regionen med olika händelseutvecklingar.
Vad
avser det tredje området rör det Amerikanska presidentvalet.
Det får ses som troligt att någon form av extern påverkan kan
komma att ske mot presidentvalet 2020 likt 2016 och vid kongressvalet
2018.75 Här får det även ses som troligt att USA kan
komma att svara på denna påverkan med IT-angrepp.76
Vilket till del skulle kunna vara en förklaring till att Ryssland
under slutet av 2019 genomförde en övning med att säkerställa att
dess digitala struktur som är anslutna mot internet kan övergå
till att bli ett intranät.77 Det får även ses som
troligt att det även utgör en del i att förbereda landat för en
eventuell väpnad konflikt, då den strukturen kommer krävas för
att det ryska samhället fortsatt skall fungera.
Detta
riskerar givetvis någon form av eskalering om så sker,78
och givetvis mot vad. Under 2019 avslöjades det att USA hade
påbörjat förberedelser för att kunna påverka den digitala
infrastrukturen av det ryska kraftnätet.79 Skulle t.ex.
något allvarligt ske mot det systemet får det ses som troligt att
Ryssland skulle besvara det då även de förefaller förberett
IT-angrepp mot USA infrastrukturer. Häri ligger då risken att en
IT-konflikt övergår till att bli en renodlad kinetisk konflikt
eller förberedelser vidtas för att kunna möta en sådan. Varvid
det får ses som högst troligt att även Sverige kommer påverkas,
då en sådan övergång eller förberedelser för kinetisk konflikt
mellan de två staterna otvetydigt skulle innebära att t.ex. den
ryska andraslagsförmågan skall skyddas. Varvid det får ses som
troligt att minst finskt och svenskt nordligt territorium kommer
beröras för att etablera en s.k. skyddszon möjligen även Norge
har konflikten övergått till kinetiskt kommer Norge definitivt
beröras.
Avslutningsvis
det fjärde området utgörs av den stora mängd
intressekonflikter och "proxy konflikter" utanför vårt
direkta närområde som riskerar att involvera flera länder än de
aktuella och därmed även västliga och Ryssland. Den första är
givetvis den pågående nu mellan Iran, Irak och USA, där Ryssland
har ett samarbete med Iran i och med Syrien konflikten. Den andra är
Libyen dit Turkiet nu förefaller påbörjat deployering av förband
till, där det även förefaller finnas ryska privata
säkerhetsföretag som kan hamna i direkt konflikt med Turkiet och
därmed ett NATO-land. Den tredje är konflikten mellan Turkiet och
Cypern och därmed även Grekland men även Egypten i dessa länder
har både Ryssland och USA intressen, varvid en upptrappning som
skulle övergå till att bli en konflikt riskerar att sprida sig.
Återigen i detta fallet är det ffa. skyddet av det s.k.
bastionområdet som skulle kunna innebära en påverkan av svenskt
territorium om någon av dessa konflikter eskalerar bortom kontroll.
Detta
är några exempel av områden som skulle kunna få en väldigt
negativ utveckling av säkerhetsläget under 2020 och de närmsta två
åren. Det behöver givetvis inte ske, då ett agerande av någon
part alltid föder ett motagerande som även kan vara i positiv
riktning som deeskalerar en eventuell konfliktsituation.
Avslutande
kommentar
Vad
går då att säga om den eventuella säkerhetsutveckling i vårt
direkta närområde sedan 2016:
- Med anledning av att Försvarsberedning i dess båda rapporter Motståndskraft och Värnkraft och framförallt att de vidmakthåller i Värnkraftatt Sverige kan hamna i krig får det ses som att säkerhetsutvecklingen sedan det senaste omfattande inlägget kring vårt närområde skrevs, 2016, har gått i en tydlig negativ riktning.
- I händelse av en väpnad konflikt i vårt direkta närområde eller att Ryssland blir involverad i en konflikt med något västligt land utanför vårt direkta närområde kommer troligtvis vårt territorium beröras utifrån att, dels Norden får ses som ett sammanhängande operationsområde, dels att baseringsområdet för den ryska andraslagsförmågan måste skyddas varvid en konflikt, som berör oss, eventuellt är begränsad enbart till norra Finland och Sverige.
- Mellan 2020-22 kommer utvecklingen i Belarus vara av synnerligen vikt, då det sannolikt kan komma att påverka oss om utvecklingen går i en negativ riktning ffa. om en sannolik integrering ej sker som en fredlig övergång.
- Sker det en snabb negativ utveckling av säkerhetsläget i Belarus under KV I-II 2020 kan det komma att få tydliga konsekvenser på säkerhetsläget i vårt direkta närområde maa. övningen Defender-2020, då det kommer att finnas en stor mängd NATO förband i anslutning till Belarus men även Ryssland och oss.
- Globalisering har medfört att en konflikt som uppstår i en för Sverige fjärran del, kan få oanade konsekvenser för oss. Vilket kan innebära att vi blir involverade i en väpnad konflikt även om den faktiska konflikten ligger utanför vårt direkta närområde.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Belsat
1
(Engelska)
British
Broadcasting Corporation 1
(Engelska)
Chatham
House 1
(Engelska)
Dagens Nyheter 1
(Svenska)
Defensenews 1
(Engelska)
Forsvaret 1
(Norska)
Forsvarsdepartementet
1
(Norska)
Forsvarets
Efterretningstjeneste 1
(Danska)
Förenta Nationerna
1
(Engelska)
Jägarchefen 1
(Svenska)
Nationalencyklopedin
1
(Svenska)
Oslo Militære
Samfund 1
(Norska)
Ośrodek Studiów
Wschodnich 1
(Engelska)
RAND
Corporation 1
(Engelska)
Rysslands President
1
(Engelska)
Stars and Stripes 1
(Engelska)
Sveriges radio 1
(Svenska)
The Telegraph 1
(Engelska)
Totalförsvarets
forskningsinstitut 1
(Svenska)
UK Government 1
(Engelska)
U.S. Naval Institute
1
(Engelska)
U.S. Navy 1
(Engelska)
Valstybes Saugumo
Departementas 1
(Engelska)
Czekaj, Matthew
(red). Howard, Glen E. (red). Russia’s Military Strategy and
Doctrine. Washington, DC: The Jamestown Foundation, 2019.
Ds 2017:66.
Motståndskraft. Inriktningen av totalförsvaret
och utformningen av det civila
försvaret 2021–2025.
Ds 2019:8.
Värnkraft. Inriktningen av säkerhetspolitiken
och utformningen av det militära
försvaret 2021–2025.
Prop. 2004/05:5.
Vårt framtida försvar.
SOU 2016:57.
Säkerhet i ny tid.
The International
Institute for Strategic Studies. Military Balance 2019.
London: The International Institute for Strategic Studies, 2019.
Slutnoter
1
Ds 2017:66. Motståndskraft.
Inriktningen
av
totalförsvaret
och
utformningen
av
det
civila
försvaret
2021–2025.
s. 17.
2
Ds 2019:8. Värnkraft.
Inriktningen
av
säkerhetspolitiken
och
utformningen
av
det
militära
försvaret
2021–2025.
s. 41.
3
Ibid.
Ds
2017:66. Motståndskraft. Inriktningen av
totalförsvaret och utformningen av det
civila försvaret 2021–2025. s. 17.
4
Ibid.
5
Ds 2017:66. Motståndskraft.
Inriktningen
av
totalförsvaret
och
utformningen
av
det
civila
försvaret
2021–2025.
s.
61.
Ds
2019:8. Värnkraft.
Inriktningen av
säkerhetspolitiken
och utformningen
av det
militära försvaret
2021–2025. s.
44.
6
Regeringskansliet. Björn
von Sydows tal på Rikskonferensen i Sälen.
2018.
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/forsvarsberedningen/bjorn-von-sydows-tal-pa-rikskonferensen-i-salen/
(Hämtad 2020-01-06)
7
Dagens Nyheter. Holmström, Mikael. Nytt
hot mot Sverige hölls hemligt.
2016.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/nytt-hot-mot-sverige-holls-hemligt/
(Hämtad 2020-01-06)
8
Prop. 2004/05:5. Vårt
framtida
försvar.
s. 12.
Ds
2019:8. Värnkraft.
Inriktningen
av
säkerhetspolitiken
och
utformningen
av
det
militära
försvaret
2021–2025.
s. 22-23.
9
Sveriges Television. Knutson, Mats. Analys:
Konflikten allt tydligare mellan Wallström och Hultqvist.
2018.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/konflikten-allt-tydligare-mellan-wallstrom-och-hultqvist-1
(Hämtad 2020-01-06)
10
Ds 2019:8. Värnkraft.
Inriktningen
av
säkerhetspolitiken
och
utformningen
av
det
militära
försvaret
2021–2025.
s. 42.
11
Ibid. s. 44.
12 SOU
2016:57. Säkerhet
i
ny
tid.
s. 42.
13
Johnson, Michael. Shlapak, David A. Reinforcing
Deterrence on NATO's Eastern Flank: Wargaming the Defense of the
Baltics. Santa
Monica: RAND Corporation, 2016, s. 5.
14
Ds 2019:8. Värnkraft.
Inriktningen
av
säkerhetspolitiken
och
utformningen
av
det
militära
försvaret
2021–2025.
s. 44.
15
Ibid. s. 46.
16
ТАСС. Нарышкин
отмечает угрозу переноса активности
террористов в Центральную Азию и РФ.
2017. https://tass.ru/politika/4824055
(Hämtad 2020-01-06)
17
Ibid. s. 45-46.
18
Forsvaret. Et
styrket forsvar: Forsvarssjefens Fagmilitære Råd.
Oslo: Forsvaret, s. 14, 16.
19
Försvarsmakten. Försvarsmaktens
underlag
för
försvarspolitisk
proposition
2021–2025:
Bilaga
1.
Stockholm: Försvarsmakten, 2019, s. 12.
20
Ibid.
Ds
2019:8. Värnkraft.
Inriktningen
av
säkerhetspolitiken
och
utformningen
av
det
militära
försvaret
2021–2025.
s. 44.
21
Sveriges Television. Borgert, Linnéa. Nu
löper kärnvapenavtalet INF ut: ”Oron är berättigad”.
2019.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-loper-karnvapenavtalet-inf-ut-oron-ar-berattigad
(Hämtad 2020-01-06)
22
Sveriges Television. Olsson, Jonas. Uppgift:
Viktigt avtal om vapenkontroll i Ryssland och USA hotat.
2019.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-loper-karnvapenavtalet-inf-ut-oron-ar-berattigad
(Hämtad 2020-01-06)
23
British Broadcasting Corporation. Russia
deploys Avangard hypersonic missile system.
2019. https://www.bbc.com/news/world-europe-50927648
(Hämtad 2020-01-06)
President
of Russia. Defence
Ministry Board meeting.
2019. http://en.kremlin.ru/events/president/news/62401
(Hämtad 2020-01-06)
24
UK Government. PM
statement on the Salisbury investigation: 5 September 2018.
2018.
https://www.gov.uk/government/speeches/pm-statement-on-the-salisbury-investigation-5-september-2018
(Hämtad 2020-01-06)
25
Nationalencyklopedin. Massförstörelsevapen.
2020.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/massförstörelsevapen
(hämtad 2020-01-02)
26
United Nations. Paralysis
Constricts Security Council Action in 2018, as Divisions among
Permanent Membership Fuel Escalation of Global Tensions.
2019. https://www.un.org/press/en/2019/sc13661.doc.htm
(Hämtad 2020-01-06)
27
The Wall Street Journal. Trofimov, Yaroslav. The
European Union Is Punching Below Its Weight in World Affairs.
2019.
https://www.wsj.com/articles/the-european-union-is-punching-below-its-weight-in-world-affairs-11576578603
(Hämtad 2020-01-06)
28
The Guardian. Borger, Julian. Trump
re-election could sound death knell for Nato, allies fear.
2019.
https://www.theguardian.com/world/2019/dec/02/nato-donald-trump-second-term
(Hämtad 2020-01-06)
Reuters.
Rose, Michel. Macron:
NATO needs to be clear about its modern-day purpose.
2019.
https://www.reuters.com/article/us-nato-summit-macron-nato/macron-nato-needs-to-be-clear-about-its-modern-day-purpose-idUSKBN1Y71TQ
(Hämtad 2020-01-06)
Reuters.
Gumrukcu, Tuvan. Turkey
says it did not fully approve NATO's Baltic defense plan.
2019.
https://www.reuters.com/article/us-nato-summit-turkey/turkey-says-it-did-not-fully-approve-natos-baltic-defense-plan-idUSKBN1YA1XU
(Hämtad 2020-01-06)
29
The White House. Remarks
by President Trump in Briefing at Al Asad Air Base | Al Anbar
Province, Iraq.
2018.
https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/remarks-president-trump-briefing-al-asad-air-base-al-anbar-province-iraq/
(Hämtad 2020-01-06)
30
Försvarsmakten.
Försvarsmaktens
underlag
för
försvarspolitisk
proposition
2021–2025:
Bilaga
1.
Stockholm: Försvarsmakten, 2019, s. 13.
31
Ibid. s. 67.
32
Regeringskansliet. Fördjupat
internationellt samarbete.
2018.
https://www.regeringen.se/sveriges-regering/forsvarsdepartementet/fordjupat-internationellt-samarbete/
(Hämtad 2020-01-06)
33
Försvarsmakten. Sverige
och Finland undertecknar militärstrategiskt koncept.
2019.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2019/12/sverige-och-finland-undertecknar-militarstrategiskt-koncept/
(Hämtad 2020-01-06)
34
Sverigesradio. Sjöström, Sten. Nato
placerar ut styrkor i Baltikum och Polen.
2016.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6470486
(Hämtad 2020-01-06)
35
Reuters. Norway to
invite more U.S. Marines, for longer and closer to Russia.
2018.
https://www.reuters.com/article/us-norway-us-russia/norway-to-invite-more-u-s-marines-for-longer-and-closer-to-russia-idUSKBN1J8149
(Hämtad 2020-01-06)
36
The Telegraph. Malnick, Edward. UK
sending 800 troops to Arctic in warning shot to Russia.
2018.
https://www.telegraph.co.uk/politics/2018/09/29/uk-sending-800-troops-arctic-warning-shot-russia/
(Hämtad 2020-01-06)
37
Westerlund, Fredrik (eds).
Oxenstierna, Susanne (eds).
Russian Military
Capability in a Ten-Year Perspective – 2019.
Stockholm: Totalförsvarets forskningsinstitut, 2019, s.
4, 65.
38
Forsvaret. Et
styrket forsvar: Forsvarssjefens Fagmilitære Råd.
Oslo: Forsvaret, s. 15.
39
Oslo Militære Samfund. Etterretningstjenestens
årlige statusoppdatering - Fokus 2018.
2018.
https://oslomilsamfund.podbean.com/e/oms-etterretningstjenestens-arlige-statusoppdatering-fokus-2018/
(Hämtad 2020-01-06)
40
U.S. Naval Institute. Expert:
Syria Deployment Pushing the Limits of Russian Military Capability.
2018.
https://news.usni.org/2018/05/17/expert-syria-deployment-pushing-limits-russian-military-capability
(Hämtad 2020-01-06)
41
Forsvarsdepartementet. Et
felles løft. Oslo:
Forsvarsdepartementet, 2015, s. 20.
Boulègue,
Mathieu. Russia’s
Military Posture in the Arctic: Managing Hard Power in a ‘Low
Tension’ Environment.
London: Chatham House, 2019, s. 7.
Forsvarets
Efterretningstjeneste. Efterretningsmæssig
Risikovurdering 2019.
København: Forsvarets Efterretningstjeneste, 2019, s. 11,
13, 26.
Westerlund,
Fredrik (eds).
Oxenstierna, Susanne (eds).
Russian Military
Capability in a Ten-Year Perspective – 2019.
Stockholm: Totalförsvarets forskningsinstitut, 2019, s.
39.
42
Westerlund, Fredrik (eds).
Oxenstierna, Susanne (eds).
Russian Military
Capability in a Ten-Year Perspective – 2019.
Stockholm: Totalförsvarets forskningsinstitut, 2019, s.
39-40.
43
Valstybes Saugumo Departementas. National
Security Threat Assessment.
2017. Vilnius: Valstybes Saugumo Departementas, 2017, s. 6.
The
International Institute for Strategic Studies. Military Balance
2019. London: The International Institute for Strategic Studies,
2019, s. 195.
44
Forsvarets Efterretningstjeneste. Efterretningsmæssig
Risikovurdering 2019.
København: Forsvarets Efterretningstjeneste, 2019, s. 44.
Westerlund,
Fredrik (eds).
Oxenstierna, Susanne (eds).
Russian Military
Capability in a Ten-Year Perspective – 2019.
Stockholm: Totalförsvarets forskningsinstitut, 2019, s.
40.
45
Czekaj, Matthew (eds).
Howard, Glen E. (eds).
Russia’s Military
Strategy and Doctrine.
Washington, DC: The Jamestown Foundation, 2019, s.
87.
46
Forsvarets
Efterretningstjeneste. Efterretningsmæssig
Risikovurdering 2019.
København: Forsvarets Efterretningstjeneste, 2019, s. 46.
Westerlund,
Fredrik (eds).
Oxenstierna, Susanne (eds).
Russian Military
Capability in a Ten-Year Perspective – 2019.
Stockholm: Totalförsvarets forskningsinstitut, 2019, s.
36.
47
Reuters. Putin says
Russia was ready for nuclear confrontation over Crimea.
2015.
https://www.reuters.com/article/us-russia-putin-yanukovich/putin-says-russia-was-ready-for-nuclear-confrontation-over-crimea-idUSKBN0MB0GV20150315
(Hämtad 2020-01-06)
48
Försvarsmakten.
Försvarsmaktens
underlag
för
försvarspolitisk
proposition
2021–2025:
Bilaga
1.
Stockholm: Försvarsmakten, 2019, s. 12.
Ds
2019:8. Värnkraft.
Inriktningen
av
säkerhetspolitiken
och
utformningen
av
det
militära
försvaret
2021–2025.
s. 41.
49
Forsvarets Efterretningstjeneste. Efterretningsmæssig
Risikovurdering 2019.
København: Forsvarets Efterretningstjeneste, 2019, s. 12,
18.
50
Ibid. s. 19, 20.
51
U.S. Navy. 2nd Fleet
Declares Full Operational Capability.
2019. https://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=111782
(Hämtad 2020-01-06)
52
Ds 2019:8. Värnkraft.
Inriktningen
av
säkerhetspolitiken
och
utformningen
av
det
militära
försvaret
2021–2025.
s. 111.
53
The Wall Street Journal. Trofimov, Yaroslav. Belarus
Comes In From the Cold as It Seeks to Distance Itself From Russia.
2019.
https://www.wsj.com/articles/belarus-comes-in-from-the-cold-as-it-seeks-to-distance-itself-from-russia-11560504604
(Hämtad 2020-01-06)
54
Reuters. Makhovsky, Andrei. Belarus
leader seeks better ties with West despite Russian 'hysterics'.
2019.
https://www.reuters.com/article/us-belarus-russia/belarus-leader-seeks-better-ties-with-west-despite-russian-hysterics-idUSKCN1QM1Q2
(Hämtad 2020-01-06)
55
The New York Times. Higgins, Andrew. Shunned
by West and Wary of Russia, Belarus Gets Help From China.
2019.
https://www.nytimes.com/2019/07/20/world/europe/china-belarus-battery-protests.html
(Hämtad 2020-01-06)
56
The Wall Street Journal. Trofimov, Yaroslav. Belarus
Comes In From the Cold as It Seeks to Distance Itself From Russia.
2019.
https://www.wsj.com/articles/belarus-comes-in-from-the-cold-as-it-seeks-to-distance-itself-from-russia-11560504604
(Hämtad 2020-01-06)
57
The New York Times. Higgins, Andrew. As
Putin Pushes a Merger, Belarus Resists With Language, Culture and
History. 2019.
https://www.nytimes.com/2019/06/29/world/europe/russia-belarus-putin-lukashenko.html
(Hämtad 2020-01-06)
58
Associated Press. Protesters
in Belarus sentenced to arrests, fines.
2019. https://apnews.com/8881663a99eec7e8a9f6d21b04e46ee8
(Hämtad 2020-01-06)
59
Ośrodek Studiów Wschodnich. Kłysiński, Kamil. Strzelecki, Jan.
Żochowski, Piotr. Russia’s
controversial ambassador in Minsk is dismissed.
2019.
https://www.osw.waw.pl/en/publikacje/analyses/2019-05-08/russias-controversial-ambassador-minsk-dismissed
(Hämtad 2020-01-06)
60
Associated Press.
Belarus’ leader
warns Russia against forceful merger.
2019. https://apnews.com/0ef06c716e331bd4411441a8b4b63af7
(Hämtad 2020-01-06)
61
Reuters. Makhovsky, Andrei. Leader
of Belarus dismisses fears Russia could swallow his country.
2019.
https://www.reuters.com/article/us-belarus-lukashenko-russia/leader-of-belarus-dismisses-fears-russia-could-swallow-his-country-idUSKBN1Y91DU
(Hämtad 2020-01-06)
62
Reuters. Tanas, Alexander. Trump
adviser says he'll warn leader of Belarus about Russian threat.
2019.
https://www.reuters.com/article/us-belarus-usa-bolton/trump-adviser-says-hell-warn-leader-of-belarus-about-russian-threat-idUSKCN1VJ174
(Hämtad 2020-01-06)
63
Reuters. Makhovsky, Andrei. Yagova, Olga. Russia
halts oil to Belarus, but transit to Europe still flowing.
2020.
https://www.reuters.com/article/us-russia-oil-belarus/russia-halts-oil-to-belarus-but-transit-to-europe-still-flowing-idUSKBN1Z20UP
(Hämtad 2020-01-06)
64
Reuters. Soldatkin, Vladimir. Putin
to Belarus: No gas discount before union state is advanced.
2019.
https://www.reuters.com/article/us-russia-oil-belarus/russia-halts-oil-to-belarus-but-transit-to-europe-still-flowing-idUSKBN1Z20UP
(Hämtad 2020-01-06)
65
Reuters. Zhdannikov, Dmitry. Factbox:
Russia's oil and gas disputes with Belarus.
2019.
https://www.reuters.com/article/russia-belarus-gazprom/russia-belarus-set-gas-prices-for-jan-sept-gazprom-idUKL8N2952IJ
(Hämtad 2020-01-06)
Reuters.
Soldatkin, Vladimir. Russia,
Belarus set gas prices for Jan-Sept -Gazprom.
2019.
https://www.reuters.com/article/russia-belarus-gazprom/russia-belarus-set-gas-prices-for-jan-sept-gazprom-idUKL8N2952IJ
(Hämtad 2020-01-06)
66
Reuters. Balmforth, Tom. Russia
complains over Belarus's refusal to host air base.
2019.
https://www.reuters.com/article/us-russia-belarus-airbase/russia-complains-over-belaruss-refusal-to-host-air-base-idUSKBN1WB1NT
(Hämtad 2020-01-06)
67
Belsat. Top military
official about Belarus’ peacekeepers, joint drills with NATO.
2019.
https://belsat.eu/en/news/top-military-official-about-belarus-peacekeepers-joint-drills-with-nato/
(Hämtad 2020-01-06)
Stars
and Stripes. Vandiver, John. Russia’s
close ally Belarus explores working closer with NATO.
2020.
https://www.stripes.com/news/europe/russia-s-close-ally-belarus-explores-working-closer-with-nato-1.613379
(Hämtad 2020-01-06)
TASS.
Minsk discusses with
NATO possibility of joint peacekeeping exercises.
2019. https://tass.com/defense/1105221
(Hämtad 2020-01-06)
TASS.
Belarus interested
in dialogue with NATO — top brass.
2019. https://tass.com/world/1105181
(Hämtad 2020-01-06)
68
Reuters. Emmott, Robin. Sytas, Andrius. Russia's
Zapad war games unnerve the West.
2017.
https://www.reuters.com/article/us-russia-nato/russias-zapad-war-games-unnerve-the-west-idUSKCN1BO1OG
(Hämtad 2020-01-06)
The
New York Times. Higgins, Andrew. Russia’s
War Games With Fake Enemies Cause Real Alarm.
2017.
https://www.nytimes.com/2017/09/13/world/europe/russia-baltics-belarus.html
(Hämtad 2020-01-06)
69
The Guardian. Doward, Jamie. How
a Nato war game took the world to brink of nuclear disaster.
2013.
https://www.theguardian.com/uk-news/2013/nov/02/nato-war-game-nuclear-disaster
(Hämtad 2020-01-06)
70
U.S. Army Europe. DEFENDER-Europe
20. 2019.
https://www.eur.army.mil/Portals/19/documents/DEFENDEREurope/DEFENDEREurope20Factsheet191216.pdf
(Hämtad 2020-01-06)
U.S.
Army Europe. DEFENDER-Europe 20. 2019.
https://www.eur.army.mil/Portals/19/documents/DEFENDEREurope/DEFENDEREurope20Infographic191216(1).pdf
(Hämtad 2020-01-06)
Defensenews.
Judson, Jen. Reforger
redux? Defender 2020 to be 3rd largest exercise in Europe since Cold
War. 2019.
https://www.defensenews.com/land/2019/10/07/reforger-redux-defender-2020-exercise-to-be-3rd-largest-exercise-in-europe-since-cold-war/
(Hämtad 2020-01-06)
71
Ds 2019:8. Värnkraft.
Inriktningen
av
säkerhetspolitiken
och
utformningen
av
det
militära
försvaret
2021–2025.
s. 69-70.
72
Associated Press. Russia’s
top military officer airs concern about NATO drills.
2019. https://apnews.com/c1d775ab65a794f8a2a7ef1ec9aaa0bd
(Hämtad 2020-01-06)
73
Försvarsmakten. Vanliga frågor om Aurora 20. 2019.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ovningar/aurora-20/vanliga-fragor-om-aurora-20/
(Hämtad 2020-01-06)
74
U.S. Army Europe. DEFENDER-Europe
20. 2019.
https://www.eur.army.mil/Portals/19/documents/DEFENDEREurope/DEFENDEREurope20Infographic191216(1).pdf
(Hämtad 2020-01-06)
75
Reuters. Chiacu, Doina. Zengerle, Patricia. U.S.
2018 elections 'under attack' by Russia: U.S. intelligence chief.
2018.
https://www.reuters.com/article/us-usa-security-russia-elections/u-s-2018-elections-under-attack-by-russia-u-s-intelligence-chief-idUSKCN1FX1Z8
(Hämtad 2020-01-06)
Reuters.
Exclusive: U.S.
officials fear ransomware attack against 2020 election.
2019.
https://www.reuters.com/article/us-usa-cyber-election-exclusive/exclusive-us-officials-fear-ransomware-attack-against-2020-election-idUSKCN1VG222
(Hämtad 2020-01-06)
76
The New York Times. Pentagon
Puts Cyberwarriors on the Offensive, Increasing the Risk of Conflict.
2018.
https://www.nytimes.com/2018/06/17/us/politics/cyber-command-trump.html
(Hämtad 2020-01-06)
77
Reuters. Tsydenova, Nadezhda. Russia
plans 'sovereign internet' tests to combat external threats.
2019.
https://www.reuters.com/article/us-russia-putin-internet/russia-plans-sovereign-internet-tests-to-combat-external-threats-idUSKBN1YN23Z
(Hämtad 2020-01-06)
78
The New York Times. Pentagon
Puts Cyberwarriors on the Offensive, Increasing the Risk of Conflict.
2018.
https://www.nytimes.com/2018/06/17/us/politics/cyber-command-trump.html
(Hämtad 2020-01-06)
79
The New York Times. U.S.
Escalates Online Attacks on Russia’s Power Grid.
2019.
https://www.nytimes.com/2019/06/15/us/politics/trump-cyber-russia-grid.html
(Hämtad 2020-01-06)
80
Jägarchefen. Grisens
år. 2019.
https://jagarchefen.blogspot.se/2019/12/grisens-ar.html
(Hämtad 2020-01-06)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar