Reflektion
Den
norska säkerhetspolisen, Politiets sikkerhetstjeneste,
publicerade den 04FEB2020 sin nationella hotbedömning för 2020.1
Detta och ytterligare ett inlägg kommer beröra ett antal
ämnesområden/faktorer som den norska säkerhetspolisen väljer att
belysa och exemplifiera inom ramen för vad främmande makt-/s/ers
underrättelsetjänster företar sig och vilka metoder som kan
tillämpas. Inledningsvis är det intressant att notera hur tydliga
den norska säkerhetspolisen är i hotbedömningen för 2020 avseende
främmande makt-/s/ers verksamhet jämfört med 2014 och framåt då
säkerhetsläget får anses försämrats tydligt från då och intill nu.2
Vad
som är särskilt intressant är att den norska säkerhetspolisen i
sin hotbedömning för 2020 exemplifierar vilka mål som främmande
makt-/s/ers underrättelsetjänst kan tänkas inrikta sin
krigsförberedande inhämtning mot.3 I sammanhanget är
det intressant att notera att den svenska säkerhetspolisen redan
2014 delgav en uppgift att rysk underrättelseinhämtning på svenskt
territorium till del var krigsförberedande, vilket även bekräftades
2019 vid ett seminarium av Säkerhetspolisen i Almedalen.4
Dock valde de ej att utveckla vad det innebar i praktiken. I den
norska säkerhetspolisens hotbedömning för 2020, kan dock vissa
svar kring vad det innebär troligtvis erhållas, om än att den
norska säkerhetspolisen ej offentligt utpekar Ryssland för
sådan inhämtningsverksamhet.
Enligt
den norska säkerhetspolisen genomförs rekognosering för sabotage
mot civil och militär infrastruktur. Denna rekognosering är t.ex.
inriktad mot broar, hamnar, fartyg, radarinstallationer,
försvarssystem, kommunikationslinjer, strömförsörjning,
anläggningar för olika former av drivmedel samt övrig militär och
civil infrastruktur av intresse vid en eventuell framtida väpnad
konflikt.5 I sammanhanget är det intressant att notera en
uppgift från den norska säkerhetspolisens hotbedömning från 2019,
att främmande makt-/er förefaller ha ett behov av att kontinuerligt
hålla sig uppdaterad avseende förändringar vid militära
installationer, materiel, förband och annan infrastruktur.6
Vilket troligtvis innebär att förhållandena vid de tidigare
exemplen från 2020 kontinuerligt följs upp för att erhålla
uppdaterade operationsplaner eller vidimera att de fortsatt är
giltiga av en främmande makt eller makter för att kunna effektueras
vid en väpnad konflikt.
Vad
som kanske är mest intressant avseende det som skrivs i kontexten
krigsförberedelser i den norska säkerhetspolisens hotbedömning för
2020, är att främmande makt/-ers s.k. "specialtjänster"
skall genomföra utplacering av rekognoserings- och
sabotageutrustning under vatten och på land.7 Det
framkommer inga uppgifter i den norska säkerhetspolisens
hotbedömning om dylik utrustning hittats i Norge på land eller
vatten eller i något annat land. Dock får det ses som troligt att
den norska säkerhetspolisen besitter information om att dylikt har
utplacerats någonstans, ej nödvändigtvis i Norge, då de väljer
att belysa det i en offentlig myndighetsskrift.
Ur
ett historiskt perspektiv utgör förhandslagring av utrustning för
sabotage på land inget nytt. Sådana uppgifter framkom bl.a. vid
offentliggörandet av det s.k. Mitrochinarkivet. I det fallet rörde
det sig om att Sovjetunionen under det kalla kriget hade
förhandslagrat utrustning för sabotage i en rad västliga länder.
Det framkom även att Sovjetunionen hade en omfattande planering för
genomförandet av sabotage i en rad västliga länder däribland
Sverige.8 Således skulle det kunna argumenteras för att
den norska säkerhetspolisen mycket väl kan ha tagit fasta på
nationers agerande under det kalla kriget, vad avser
sabotageförberedelser samt förhandslagring av materiel för
sabotage och därmed utgår från att dylikt även kan ske i dagens
negativa säkerhetsläge. Dock är det 30 år sedan det s.k. kalla
kriget tog slut,9 varvid sådana antaganden kan vara
riskfyllda att göra av en säkerhetstjänst utan någon tydlig fakta
som pekar i den riktningen. Ur perspektivet säkerhetsläge är även
förhandslagring av utrustning för sabotage intressant. Vilket i
grunden syftar till att med kort förberedelsetid kunna genomföra
sabotage, vilket även utgör en tydlig indikator på att
säkerhetsläget är spänt. Vilket å andra sidan även den svenska
Försvarsberedningen konstaterat i sina båda utredningar inför det
kommande försvarsbeslutet.10 Dock blir en eventuell
förhandslagring av utrustning för sabotage en tydlig konsekvens
utav ett försämrat säkerhetsläge.
Vad
avser förhandslagring av materiel under vatten kan inte
undertecknande erinra sig om att några sådana uppgifter officiellt
publicerats, eller att fynd av det genomförts vilket går att knyta
till någon statlig aktör. Den tidigare underrättelseofficeren
Överstelöjtnant (PA) Per Andersson, beskriver dock i en artikel
publicerad 2010 i Tidskrift i Sjöväsendet att
förhandslagring av bl.a. vapen, sprängämnen och sambandsutrustning
även skall ha genomförts under vatten, under det kalla kriget.11
Dock är detta uppgifter publicerad av en privatperson och inte en
statlig myndighet, om än en privatperson med djup insikt i sakfrågan
efter mångårigt arbete kring den främmande
undervattensverksamheten på svenskt inre vatten. Vilket är
ingångsvärden som bör beaktas när slutsatser skall dras i frågan.
Vad
avser rekognoseringsutrustning får det antas att det snarare rör
sig om inhämtningsutrustning och ej utrustning såsom kikare m.m.
för sabotagegrupper. Det kanske mest kända exemplet på
inhämtningsutrustning under vatten, är den amerikanska avlyssningen
av en sovjetisk telekabel i Ochotska havet under slutskedet av det
kalla kriget och gick under täcknamnet 'Ivy Bells'. Det nämnda
exemplet är det mest kända, men amerikansk avlyssning av telekablar
genomfördes även i andra geografiska områden av Sovjetunionen
under det kalla kriget.12 Enligt Överstelöjtnant (PA)
Per Andersson, skall även Sovjetunionen utplacerat
inhämtningsutrustning under vatten i olika former under det s.k.
kalla kriget.13 I nutid förefaller de västliga länderna
vara oroad över rysk förmåga att genomföra sabotage mot
undervattenskablar som binder samman det globala
informationssamhället,14 vilket troligtvis även innebär
att viss rysk förmåga finns för inhämtning gentemot dessa
undervattenskablar, likt den amerikanska under det kalla kriget. Vad
avser utplacering av inhämtningsutrustning på land, förefaller de
enda kända exemplen vara vid diplomatiska beskickningar varvid det
per definition genomförs på ett annats lands territorium.
Vad
avser utplacering av inhämtningsutrustning på land förefaller det
ej finnas några tydliga och officiella exempel, bortsett från
inhämtningsutrustning som kan tänkas finnas på t.ex.
ambassadområden. Dock kommer nästa inlägg beröra vissa
möjligheter kring det. Vad som är intressant i sammanhanget är
återigen en del som Överstelöjtnant (PA) Per Andersson publicerat
i Tidskrift i Sjöväsendet. Där han berör att viss utrustning
skulle utplaceras vid strax innan en konflikt för att möjliggöra
att robotar skulle kunna bekämpa stationera mål.15
Vilket möjligen skulle kunna innebära att viss utrustning redan i
fredstid kan finnas utplacerad eller utplaceras.
Avslutningsvis,
är då detta något att ta notis om? Ja tveklöst är de det.
Förberedelser för sabotage både på land och till havs visar på
en återgång till ett säkerhetsläge där en eller flera stater ser
framför sig att säkerhetsläget väldigt snabbt kan
förändras och övergå till en väpnad konflikt. Det visar även på
att vi i dagsläget har ett synnerligt instabilt säkerhetsläge om
en eller flera stater vidtar dessa förberedelser för sabotage där
förhandslagring av materiel utgör en del i detta. Det visar även
på långt gångna planer finns för hur ett sådant väpnad angrepp
kan tänkas genomföras och att det antingen finns förband utanför
ett land eller operatörer inom ett land beredda att genomföra dessa
sabotage med väldigt kort varsel, då det ytterst är denna
förhandslagring av materiel samt övriga förberedelser syftar till.
Här kan givetvis argument såsom att länder förbereder sig för
krig för olika sätt framföras. Dock är det en väldig skillnad
att ha planer för en väpnad konflikt, jämfört med att eventuellt
utplacera materiel på en annan stats territorium för det.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Nationalencyklopedin
1
(Svenska)
Reuters 1
(Engelska)
Sveriges Radio 1
(Svenska)
Säkerhetspolisen 1
(Svenska)
Andersson, Per. 'Vad
gjorde de här? Personliga reflexioner om den främmande
undervattensverksamheten', Tidskrift i Sjöväsendet,
vol. 174, no. 3, 2010.
Andrew, Christopher
M. Mitrokhin, Vasili. The sword and the
shield: the Mitrokhin archive and
the secret history of the KGB.
New York: Basic Books, 2001.
Ds 2017:66.
Motståndskraft. Inriktningen av totalförsvaret
och utformningen av det civila
försvaret 2021–2025.
Ds 2019:8.
Värnkraft. Inriktningen av säkerhetspolitiken
och utformningen av det militära
försvaret 2021–2025.
Slutnoter
1
Politiets sikkerhetstjeneste. Nasjonal
trusselvurdering 2020.
2020.
https://pst.no/alle-artikler/trusselvurderinger/nasjonal-trusselvurdering-2020/
(Hämtad 2020-02-09)
2
Politiets sikkerhetstjeneste. Åpen
trusselvurdering 2014.
Oslo: Politiets sikkerhetstjeneste, 2014, s. 14-16.
Politiets
sikkerhetstjeneste. Åpen trusselvurdering 2015. Oslo:
Politiets sikkerhetstjeneste, 2015, s. 19-21.
Politiets
sikkerhetstjeneste. Trusselvurdering 2016. Oslo: Politiets
sikkerhetstjeneste, 2016, s. 6-9.
Politiets
sikkerhetstjeneste. Trusselvurdering 2017. Oslo: Politiets
sikkerhetstjeneste, 2017, s. 7-10.
Politiets
sikkerhetstjeneste. Trusselvurdering 2018. Oslo: Politiets
sikkerhetstjeneste, 2018, s. 6-13.
Politiets
sikkerhetstjeneste. Trusselvurdering 2019. Oslo: Politiets
sikkerhetstjeneste, 2019, s. 6-13.
Politiets
sikkerhetstjeneste. Nasjonal trusselvurdering 2020. Oslo:
Politiets sikkerhetstjeneste, 2020, s. 4-13.
3
Politiets sikkerhetstjeneste. Nasjonal
trusselvurdering 2020.
Oslo: Politiets sikkerhetstjeneste, 2020, s. 9-10.
4
Sveriges Radio. Wettre, Karin. Säpo:
Rysk aktivitet i Sverige krigsförberedande.
2014.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5830857
(Hämtad 2020-02-09)
Säkerhetspolisen.
Almedalen 2019:
Underrättelsehotet är också ett säkerhetshot.
2019. https://youtu.be/s8Xf2Lc0P9I?t=940
(Hämtad 2020-02-09)
5
Politiets sikkerhetstjeneste. Nasjonal
trusselvurdering 2020.
Oslo: Politiets sikkerhetstjeneste, 2020, s. 9-10.
6
Politiets sikkerhetstjeneste. Trusselvurdering
2019. Oslo:
Politiets sikkerhetstjeneste, 2019, s. 11.
7
Politiets sikkerhetstjeneste. Nasjonal
trusselvurdering 2020.
Oslo: Politiets sikkerhetstjeneste, 2020, s. 10.
8
Andrew, Christopher M. Mitrokhin, Vasili. The
sword
and
the
shield:
the
Mitrokhin
archive
and
the
secret
history
of
the
KGB.
New York: Basic Books, 2001, s.
363-365.
9
Nationalencyklopedin. Kalla
krigets slut. 2020.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/kalla-kriget/kalla-krigets-slut
(Hämtad 2020-02-09)
10
Ds 2017:66. Motståndskraft.
Inriktningen
av
totalförsvaret
och
utformningen
av
det
civila
försvaret
2021–2025.
s. 61.
Ds
2019:8. Värnkraft. Inriktningen av
säkerhetspolitiken och utformningen av
det militära försvaret 2021–2025. s.
44.
11
Andersson, Per. 'Vad gjorde de här? Personliga reflexioner om den
främmande undervattensverksamheten', Tidskrift
i
Sjöväsendet,
vol. 174, no. 3, 2010, s. 214.
12
The New York Times. Broad, William J. A
Tale
of
Daring
American
Submarine
Espionage.
1998.
https://www.nytimes.com/1998/11/08/us/a-tale-of-daring-american-submarine-espionage.html
(Hämtad 2020-02-09)
13
Andersson, Per. 'Vad gjorde de
här? Personliga reflexioner om den främmande
undervattensverksamheten', Tidskrift
i
Sjöväsendet,
vol. 174, no. 3, 2010, s. 215,
220.
14
The New York Times. Sanger, David E. Schmitt, Eric. Russian
Ships Near Data Cables Are Too Close for U.S. Comfort.
2015.
https://www.nytimes.com/2015/10/26/world/europe/russian-presence-near-undersea-cables-concerns-us.html
(Hämtad 2020-02-09)
Reuters.
Faulconbridge, Guy. Britain
says West must defend undersea cables from Russian navy.
2017.
https://www.reuters.com/article/us-britain-russia/britain-says-west-must-defend-undersea-cables-from-russian-navy-idUSKBN1E90M5
(Hämtad 2020-02-09)
15
Andersson, Per. 'Vad
gjorde de här? Personliga reflexioner om den främmande
undervattensverksamheten', Tidskrift
i
Sjöväsendet,
vol. 174, no. 3, 2010, s. 220.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hemmeligheten-i-skipshavn-1.14859181
SvaraRaderahttps://forsvaret.no/presse_/ForsvaretDocuments/Fokus2020-web.pdf
SvaraRadera