Sammanfattning
Bedömt har
Västerländska intressen kolliderat kraftigt med Ryska intressen från 2010
och framåt. För att under 2013 mer och mer öppet likna en öppen
konflikt. Dock har vägen dit startat långt innan. Fyra (4) faktorer
har främst varit drivande till att föra Väst och Ryssland till en
retorisk och maktspels punkt med inslag av kalla kriget liknande
händelser. Dessa fyra (4) är 1) USA missilförsvar, 2) NATO
Utvidgning, 3) EU Utvidgning och 4) Utnyttjandet av "Soft Power"
från väst i Ryssland för att utöva påverkan. Bedömt har inte
väst förutsett Rysslands agerande och att Ryssland tryckts mot en
punkt där man tydligt anser att Väst är ett hot mot Rysslands
nationella säkerhet, där Rysslands inre säkerhetssfär påverkas
av väst. Likväl har vi i Sverige även negligerat tydliga
säkerhetspolitiska förändringar från Ryssland, vilket på sikt
kan sätta Sveriges säkerhetspolitiska situation i trångmål.
Analys
Allmänt.
Under 2013 och framför allt under de två sista kvartalen av 2013
har det ofta talats om världen är på väg in i ett nytt kallt krig
mellan Öst (Ryssland och Kina) och Väst. Alla verkar haft en åsikt
och alla verkar ha varit lika kluvna, å ena sidan de som
hävdar att så är fallet och vi befinner oss redan i det, å andra
sidan de som hävdar att så ej är fallet men dock med stundtals
inslag av kalla kriget liknande agerande.
Vad som framförts som
ett tyngre argument är att det ej är en kamp mellan ideologier
såsom det var under det första kalla kriget mellan öst och väst
där två -ismer mötes mot varandra. Två (2) faktorer kan peka på
att detta stämmer. Den första faktorn är att den av
Ryssland anpassade strategin efter andra världskriget att ha en
buffert mellan sig och en presumtiv motståndare har fallerat. Detta
innebär att i det här fallet väst och ur rysk synvinkel är detta
EU och NATO angränsar mot Rysslands territorialgräns. Den andra
faktorn är att det är en kamp mellan ekonomiska maktblock å ena
sidan EU å andra sidan Ryssland med dess Euroasiska union. Dock bör
man ställa sig frågan om det återigen inte är två -isemer som
står mot varandra. Å ena sidan den Ryska neo-eurasianismen å andra
sidan den Västerländska Liberalismen. Där den ena -ismen vänder
sig mot den Västerländska Liberalismen och allt vad den står för.
Vad som är farligt i detta är att dessa tongångar råder hos den
Ryska politiska eliten.
Några faktorer kan dock
identifieras som varit styrande och lett Ryssland och dess omvärld
mot den retoriska punkt vi nu befinner oss vid, där man talar om ett
nytt kallt krig eller en omvärldssituation med inslag av kalla
kriget liknande agerande. De tre tydligaste är 1) USA
missilförsvar 2) NATO utvidgning 3) EU
utvidgning och 4) Utnyttjande
av ”soft
power” (kommer ej
beröras i detta inlägg utan ett senare) för att förändra det
Ryska styrelseskicket. Dessa fyra har orsakat en
händelseutveckling som jag bedömer att varken USA, NATO
eller EU hade förutsett vid sitt initiala agerande.
Att Ryssland ser väst
som ett hot exemplifieras tydligt av t ex Rysslands
Försvarsministers Sergei Shoigu uttalande från September 2013 visar
på. Där han tydligt pekar ut NATO som ett tydligt hot mot Rysslands
säkerhet. Då främst avseende dels utbyggnad av NATO infrastruktur
(läs missilförsvar) nära Ryssland dels NATO försök till
utvidgning i anslutning till Rysslands gränser (läs Georgien och
Ukraina). Likväl Rysslands President Vladimir Putins uttalande från
Februari 2013, visar på att även han ser NATO som ett hot och då
dess östliga expansion, mot Rysslands själva landgräns.
Således existerar ett antal
faktorer för att skapa en konflikt mellan öst och väst som
återigen kan ge en återgång till ett kallt krig. Utgången kan man
enbart bedöma i dagsläget. Men den tydliga historiska kopplingen
man gör i Ryssland att man vill återta det man förlorade vid
Sovjetunionens kollaps samt hur man väljer att utmåla det
västerländska agerandet mot Ryssland, möjliggör en spiral av
händelser där hastigheten gradvis har ökat under framför allt
2013 som kan leda fram till ett nytt kallt krig.
EU
Östliga expansion. Kollapsen av det kommunistiska
systemet i Östeuropa samt Sovjetunionen kom att få påverkningar
även för den Europeiska Gemenskapen (EG). Initialt handlade det om
att ta hand om flyktingströmmar för Öst som sökte en bättre
tillvaro i Västeuropa. Den första riktiga synliga påverkan var när
Östtyskland upphörde som nationalstat och Tyskland blev åter en
stat när Väst- och Östtyskland återförenandes och då även som
en enad stat var medlem i EU.
I Februari 1992 kom EG
att omformas genom Maastricht fördraget och bli den Europeiska
Unionen (EU) dels togs beslut om en gemensam valuta dels
valde man att utforma en gemensam utrikes- och säkerhetspolitik
(GUSP) samt rätts- och medlemsstaternas inrikespolitik kom knytas
närmre till EU gemensamma målsättningar.
Detta är som EU
själva säger en milstolpe i organisationens utveckling, varför är
det då detta? Enkelt förklarat handlade den Europeiska Gemenskapen
(EG) om att möjliggöra handel och genom handel undvika framtida
konflikter på den europeiska kontinenten. Vad som sker med
Maastricht fördraget är att EG blir EU och en tydligare maktfaktor
med dess gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik, man börjar spela
på den globala arenan och kan mäta sig mot stormakter såsom USA
och Ryssland inom arenor som traditionellt enbart berörts av
nationalstater. Således ställs nu Ryssland inför två
säkerhetspolitiska aktörer i dess närområde dels NATO dels
EU.
I December 1997 kommer EU
att påbörja medlemsförhandlingar med tio (10) länder (Bulgarien,
Tjeckien, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Rumänien, Slovakien,
Slovenien, Ungern) i Central- och Östeuropa. Förhandlingarna kom
att pågå till 2004 av de tio ursprungliga länderna kom åtta (8)
länder få medlemskap den 1 maj 2004, Estland, Lettland, Litauen,
Ungern, Polen, Slovenien, Slovakien och Tjeckien. Vad avser de då
åtta (8) nya medlemsländerna i EU var det med stora brister de togs
med i unionen. Enligt EU gällande stadgar så skall inte så vara
fallet, dock så valde man att negligera detta och anslöt länderna
trots allt. Något som vissa medlemsländer höjde röster mot.
Anslutningen samt vägen
till den av forna satellitstater till Sovjetunionen i EU kom att
väcka oro i Ryssland rörande händelseutvecklingen. Vad avser
”klimatet” mellan Ryssland och EU strax innan anslutningen av de
åtta (8) länderna, så låg de på en lika låg nivå som under de
lägsta noteringar som uppmäts under Sovjettiden. Den Ryska oron för
utvidgningen av EU 2004 kom främst att handla om de ekonomiska
förluster detta skulle medföra m h t EU handelsregler med ej
anslutna stater. Likväl kom detta att medföra att en ny mur mellan
Ryssland och det nya Europa upprättats, likväl så projicerades en
bild av att EU så Ryssland som en andra klassens stat som enbart
stod för billig energi. Ett intressant faktum var att retoriken var
hård främst mot NATO utvidgningen som genomfördes samtidigt men
Rysslands största oros källa var trots allt under den aktuella
tidpunkten EU utvidgning in i de forna satellitstaterna, som tidigare
utgjort en tydlig buffertzon mellan Ryssland och Väst. Denna oro
skall främst ses ur perspektivet kring oron för den ekonomiska
utvecklingen för Ryssland. Ryssland hade vid den aktuella tidpunkten
påbörjat en återhämtning efter 1998 års ekonomiska krasch.
Således fanns det en
reell oro och motvilja kring den EU utvidgning som genomfördes 2004,
dock så var Ryssland bedömt fortfarande så pass svagt vid denna
tidpunkt att man enbart kunna genomföra retoriska åtgärder mot EU
och Väst i frågan. Kontra det agerande som vi sett under 2013 mot
EU och då främst kring det östeuropeiska samarbetet som EU
genomfört för att upprätta frihandelsavtal med bl a Ukraina. Det
agerandet har varit mer resolut samt uppvisat olika former av
åtgärder inom både det mjuka och hårda spektrumet från Ryssland.
Den 1 Januari 2007
ansluts slutligen de två (2) sista länderna av de ursprungliga tio
(10) som påbörjade sina medlemsförhandlingar 1997, Bulgarien
och Rumänien. Nästa stora milstolpe inom EU är
undertecknandet av Lissabonfördraget av EU 27 medlemsländer i
December 2007. Lissabonfördraget syftar till att dels göra
EU mer demokratiskt, effektivt och transparent dels möjliggöra
att unionen skall kunna möta t ex säkerhetspolitiska förändringar
i en alltmer föränderlig omvärld.
Vad som tydligt kom att framgå vid den
första utvidgningen av EU vid 2004 var att man från Ryskt håll
särskilda på närområdet och nära utlandet. EU fick en tydlig
fingervisning av Ryssland att man ej skulle tolerera en utvidgning av
unionen i t ex Ukraina, Georgien och Moldavien dvs Rysslands direkta
närområde.
Vad som händer runt den
Europeiska Unionens (EU) gränser påverkar givetvis EU. Likväl
måste EU arbeta för att uppnå en stabil omvärldsutveckling i dess
närområde. För detta har EU främst två utvecklingsprogram dels
European Neigbourhood Policy (ENP) dels The Eastern
Partnership (EaP). Likväl är det ett sätt för EU att kunna
påverka situationen i dessa angränsande länder till att anta ett
ofta mer västerländskt synsätt dvs kring demokrati, rättssäkerhet
och respekt för grundläggande mänskliga rättigheter.
Som ett led i
utvidgningen av EU 2004 kom man att skapa ENP. Tanken bakom ENP är
att de angränsande länderna till EU ej skall uppleva att det bildas
en mur mot dem. Utan att man genom avtal o dyl så skall man försöka
harmonisera förhållandena mellan unionen och dessa länder, utan
att för den skull att länderna blir fullvärdiga medlemmar i EU.
EaP kom att påbörjas 2009 som dels ett EU projekt dels
ett projekt av enskilda EU anslutna länder. Det riktar sig mot
Östeuropeiska länder som har ett intresse att närma sig EU och
göra detta genom politiska, ekonomiska och kulturella
vägar.
Ser man till Rysk misstro
och ett kraftfullt agerande från Ryssland så är det, det
Östeuropeiska samarbetsprojektet från EU sida som varit en nål i
ögat för Ryssland. Där själva samarbetsprojektet hade lett fram
till ett frihandelsavtal skulle undertecknas i November 2013. Detta
frihandelsavtal skulle öppna upp för att på sikt medge medlemskap
i EU för ett antal länder. Detta kom Ryssland att kraftigt motsätta
sig under hela 2013. Vilket kom att föranleda två tydliga
handelskonflikter dels mellan Ryssland och Ukraina dels
mellan Ryssland och Litauen.
Sammanfattningsvis kan
man se att Ryssland gradvis ökat sina egna insatser dels
retoriskt dels genom faktiska handlingar mot EU desto närmre
EU kommit Rysslands territorialgräns och därmed mer direkt kunna
påverka Ryssland. Detta i sig är ju en del i det som lett fram till
den mycket tragiska händelseutvecklingen som sker och skett i
Ukraina under slutet av 2013 och början av 2014. Likväl måste man
ta i beaktande att Ryssland ekonomiskt blivit starkare under hela
perioden vilket möjliggjort att de främst från 2010 och framåt
har kunnat vara mer aktiv i dess utrikes- och säkerhetspolitik på
alla plan.
Dock så ser man
bedömt ej EU som ett militärt hot, dock ett säkerhetspolitiskt
sådant i och med att EU försöker införa ett västerländskt
synsätt som ej rimmar väl med hur man i Ryssland och traditionellt
dess satellitstater ser på rättssäkerhet m m. Detta innebär att
den nuvarande regimens stabilitet kan omkullkastas om detta synsätt
får ett ökat fotfäste, det är ur bl a denna synvinkel man bör se
den s k "agentlagen". Den största hotet EU utgör mot
Ryssland är ett ekonomiskt hot vilket skulle kunna omkullkasta
Rysslands nuvarande ekonomiska situation som får betecknas som något
stabil jämfört med hur den har sett ut tidigare. Detta vet Ryssland
och man försöker påverka situationen så att EU planer
omkullkastas.
NATO
Östliga Expansion. Under det delade Tysklands och
Sovjetunionens sista skälvande timmar, skede förhandlingar och ett
spel i bakgrunden kring Försvarsalliansernas framtid dvs NATO och
Warszawapakten. Ingen förutsatte att Warszawapakten skulle upphöra
som allians i och med Tysklands återförenande och de fria valen som
skedde i Sovjetunionens satellitstater.
Under det politiska
spelet som skedde i bakgrunden kom Väst enligt Ryssland (dåvarande
Sovjetunionen) att ge sken av att en utvidgning av NATO ej skulle
ske. Dock så kom Väst ej ge några utfästelser kring att en
expansion av NATO österut ej skulle samt inget nedtecknades rörande
detta. Huvudfrågan kom att vara det delade Tysklands återförening
samt hur ett medlemskap i NATO för ett enat Tyskland skulle
hanteras. Dock så kom man i bakgrunden tala om att NATO ej skulle
utvidgas in i Östeuropa, något som många Ryska politiker som var
med under den aktuella tidpunkten nu vänder sig mot och tydligt
hänvisar till för att påvisa att man ej kan lita på utfästelser
som kommer från Väst.
I och med Warszawapaktens
och Sovjetunionens upplösning kom många Östeuropeiska länder
(främst de som varit satellitstater till Sovjetunionen) att söka
sig mot NATO för att säkerställa dess egen säkerhet likväl för
att integrera sig med resten av Europa och utvecklas till
demokratiska stater. NATO kom inledningsvis att erbjuda dialog och
partnerskap genom North Atlantic Cooperation Council (vilket kom att
döpas om till Euro-Atlantic Partnership Council 1997) som grundades
1991.
Nyttan av att öppna upp
NATO för fler medlemsländer debatterades flitigt under den första
halvan av 1990-talet inom organisationen, 1994 gav NATO således
beskedet att organisationen var öppen för att anslutna nya
medlemmar. De som varit för en utvidgningen av organisationen såg
det främst ur perspektivet att det skulle öka stabiliteten i
Europa. De som var emot en utvidgningen av organisationen såg det
främst utifrån perspektivet att man skulle skapa nya
konfrontationslinjer och därmed skapa en instabilitet i Europa.
NATO kom 1995 att delge
resultaten av en studie som genomförts kring en fortsatt utvidgning
av organisation, slutsatsen av studien var att en fortsatt utvidgning
av organisationen skulle öka stabiliteten och säkerheten inom hela
det Euroatlantiska området. En utvidgning skulle tvinga länderna
främst i Central- och Östeuropa att genomföra demokratiska
reformer, införa civil och demokratisk kontroll över dess
Försvarsmakter, skapa en anda och beteende som främjade samarbete
mellan nationer samt troligtvis bidra till goda relationer till
grannländer m m.
Studien pekade även på
ett antal grundläggande faktorer som ett presumtivt nytt medlemsland
för NATO var tvungen att uppfylla för att kunna upptas i
gemenskapen. Dessa var, 1) ett fungerande demokratiskt politiskt
system baserat på marknadsekonomi 2) en rättvis behandling
av minoritetsgrupper 3) ett engagemang för fredliga lösningar
i konflikter 4) förmågan och viljan att genomföra militära
bidrag i NATO gemensamma operationer och 5) uppvisa ett
engagemang för demokratiska civila-militära relationer och
institutionella strukturer.
Exakt hur många länder
som skulle anslutas vid den första omgången kom att debatteras
flitigt inom organisationen, vissa europeiska stater kom att anse att
en större mängd stater skulle anslutas medan USA ansåg att en
mindre mängd stater var att föredra med optionen att senare ansluta
fler stater. Det sistnämnda alternativet var det som kom att väljas.
Vid NATO toppmöte i Madrid 1997 kom organisationen att erbjuda
Tjeckien, Ungern och Polen att påbörja
förhandlingar för en anslutning till organisationen. Dessa tre
länder valdes ut för att de ansågs uppfylla kriterierna bäst
utifrån den studie som redovisades 1995. Det vill säga de var
etablerade demokratier, sågs ha goda relationer med sina grannländer
samt de väpnade styrkorna stod under en effektiv civil kontroll.
Tjeckien, Ungern och Polen kom att anslutas till NATO i Mars 1999 och
därmed kom uppdelningen i Öst och Väst som grundlades vid
Jaltakonferansen 1945 att upphöra.
Ryssland kom tydligt att
reagera på att NATO valde att öppna upp för en utvidgning Österut
in i Central- och Östeuropa. Detta kom föranleda att ett
utrikespolitiskt konsensus kom att uppstå i den annars så
splittrade ryska politiken, samtliga partier motsatte sig en
utvidgning av NATO österut dock av olika skäl men den bindande
punkten var att NATO skulle ej utvidga. Vad som kan ses avgörande
för att retoriken dock höll sig sansad och att det ej skede några
mer aktiva åtgärder från Rysk sida vid den första NATO
utvidgningen är att denna utvidgningen enbart skulle ta sig in i
Centraleuropa och ej ta sig direkt till den Ryska landgränsen. Vad
som dock påtalas är risken för nationalistiska strömningar som
NATO utvidgningen kan ge i Ryssland under den aktuella perioden. Det
dock båda sidor påtalar är om t ex Baltikum kommer att anslutas
till NATO så kommer bedömt retoriken vara en helt annan.
Således kan vi se att
både inom NATO som organisation och från Ryssland fast det ett
motstånd att släppa in nya medlemsstater från Central- och
Östeuropa. Medan från dessa stater fanns det en tydlig vilja och
strävan att komma in i organisationen för att ej ligga i ett
säkerhetspolitiskt vakuum som de upplevde hade uppstått efter
Sovjetunionens och Warszawapaktens upplösning. Att den Ryska
motreaktionen blev så pass tam mot den första NATO utvidgningen
berodde bedömt på två faktorer dels att utvidgningen kom ej
att beröra den Ryska landgränsen bortsett från Kaliningrad Oblast
dels var Ryssland mycket svagt vid den aktuella tidpunkten
samt den Ryska ekonomins krasch 1998 kom bedömt även att försvaga
dem än mer.
Nästa steg i NATO
östliga utvidgning kom i April 1999 då man lanserar Membership
Action Plan (MAP) som ett program för att hjälp länder att nå sin
målsättning med att kunna upptas som fullvärdiga medlemmar i NATO.
Sju (7) Östeuropeiska länder kom att ansöka om att ansluta sig
till MAP detta var Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien,
Slovakien och Slovenien. Kroatien kom ansluta sig till MAP 2002. På
NATO toppmöte 2002 i Prag kom de sju (7) första MAP länderna att
påbörja förhandlingar för en anslutning till NATO. Dessa sju (7)
länder kom även att anslutas till NATO i Mars 2004.
Denna utvidgning av NATO
kom mer direkt att beröra Rysslands gränser, dock uteblev en
kraftfull respons mot NATO under själva upptakten till anslutningen,
dock påtalade man från Rysk sida att man skulle ej tolerera
att infrastruktur för NATO skulle byggas upp i anslutning till
Rysslands gränser. Jämför man retoriken med den tidigare
expansionen av NATO österut så kom denna att bli mer svag. Detta
berodde i sig på att dels var Ryssland fortfarande militärt
svagt dels var detta fortfarande i inledningsskedet av USA
"krig mot terrorn" vilket gjorde att Ryssland kunde åtnjuta
en viss särställning med utbyte av information o dyl.
Dock så kom vid valen
2003 en stor mängd nationalister röstas in i Duman. Detta komma att
märkas vid tidpunkten för anslutningen 2004, då man i Duman
röstade igenom ett beslut på att om NATO fortsatte att ignorera
Ryssland så skulle man vara tvungen att omvärdera sitt
säkerhetspolitiska förhållningssätt. Detta beslut kom att stödjas
av 305 ledamöter, 41 röstade mot förslaget medan 2 la ned sina
röster. Detta skulle enligt beslutet kunna innebära att man skulle
förstärka den Ryska truppnärvaron vid Rysslands gräns mot
Baltstaterna samt öka mängden trupp i Kaliningrad Oblast. Likväl
skulle man rekommendera regeringen att stärka Rysslands
kärnvapenstyrkor. Således en betydligt tydligare respons än under
själva upptakten till anslutningen av de sju (7) nya medlemsländerna
och främst kopplat till att de Baltiska staterna anslöts som
tidigare varit Sovjetiskt territorium. Dock var President Vladimir
Putin mer nyanserad i sin kritik, han påtalade att man från Rysk
sida ej godtog den nya utvidgningen av NATO men att det ej skulle få
påverka Rysslands och NATO relationer.
Således det vi kan se
vid denna andra östliga expansion av NATO är att i slutändan blir
Rysslands reaktion relativt kraftfull, man börjar yttra sig om att
man kommer förstärka dels de konventionella styrkorna västerut
dels förstärka sina kärnvapenstyrkor. Denna reaktion beror bedömt
dels på att en stor mängd nationalister tagit sig in i Duman
dels på att NATO nu stod fysiskt vid Rysslands västliga
landgräns. Likväl skulle en fortsatt expansion av NATO österut
lägga sig direkt an mot Rysslands landgräns vilket skulle få
Ryssland än mer omringad.
Nästa steg i NATO
östliga expansion kom dels 2005 med fördjupade förhandlingar
med Ukraina för ett eventuellt medlemskap dels 2006 med samma
förhandlingar med Georgien för ett eventuellt medlemskap. Här kom
Ryssland att genomföra ett betydligt kraftigare agerande. I fallet
Georgien så kom det gå så långt att man valde att begränsa de
diplomatiska förbindelserna, utvisa Georgiska medborgare m m. Detta
kom i slutändan leda fram till det mycket korta kriget mellan
Ryssland och Georgien 2008. Ryssland har efter detta krig tydligt
aviserat att man ej kommer tolerera en anslutning av Georgien till
NATO. Likväl vad avser Ukraina kom Rysslands retorik vara mycket mer
kraftfull än under de tidigare förberedelserna till anslutning, bl
a uttalade sig President Vladimir Putin att Ryska kärnvapen mycket
väl skulle kunna bli riktade mot Ukraina om de valde att ansluta sig
till NATO. Nu kom Ukraina att välja en annan väg då de 2010 valde
att avstå från att ansluta sig till någon militär allians och
antog ett alliansfritt förhållningssätt.
Således kan vi se att
ju närmre NATO kom Rysslands fysiska landgräns desto tydligare och
kraftfullare blev maktspråket från dess sida. Likväl dess fysiska
agerande som kom att bli allt mer tydligt och aggressivt ju närmre
man kom. Detta har nu lett till att bedömt NATO ej kommer fortsätta
någon östlig expansion, man nåde sin gräns vid Georgien då
Ryssland med all tydlighet visade vart dess gräns gick någonstans.
Likväl så har graden av demokratisering i Ryssland avtagit i samma
takt som NATO har utvidgats österut detta i sig kan även spela in i
hur Ryssland har valt att agera.
Missilförsvaret.
Vad avser utvecklingen av missilförsvar i Europa bör man se de
detta ur två utvecklingslinjer dels den Amerikanska
utvecklingen av missil försvar med främst nationellt intresse dels
NATO utveckling av missilförsvar över Europa.
Det som kommer
beröras är NATO utveckling i och med att dessa två trots allt är
mycket sammanvävda och i mångt och mycket samt i huvudsak är det
amerikansk materiel som används av NATO vad avser detta system.
Vad avser NATO påbörjade
organisationen utvecklingen av sitt missilförsvar under 1990-talet,
då var det främst inriktat på att skydda insatta förband och kom
som ett svar på den ökade oron att massförstörelsevapen med
ballistiska missiler som bärare kunde komma på drift. Detta kom vid
NATO toppmöte i Prag 2002 att få ytterligare en inriktning till att
även kunna skydda medlemsländernas territorium och befolkning,
således har NATO två stycken utvecklingslinjer på sitt
missilförsvar ett för att kunna skydda insatta förband och
ett för att kunna skydda medlemsländerna.
NATO mobila
missilförsvarssystem skall kunna nedkämpa ballistiska mål på
såväl korta som mellan långa avstånd, dvs avstånd upptill 3,000
km, likväl skall mål kunna bekämpas på låg och hög höjd.
Medlemsländerna skall bidra med sensorsystemen samt vapensystemen
medan NATO kommer bidra med BMC3I (Battle management,
Communications, Command and Controll and
Intelligence) förmågan samt säkerställa att systemen kan
interagera med varandra.
Ryssland har
kontinuerligt sedan planerna på ett missilförsvar landsatts,
motsatt sig dessa och sett dessa som riktad mot sig och ej t ex Iran
som ofta utnyttjats som ett exempel. I sak har Ryssland rätt här om
man ser till det Amerikanska missilförsvaret, länder såsom Iran m
fl har i dagsläget ej förmågan att nå det Amerikanska fastlandet
med ballistiska missiler dock kan allierade till USA såsom stater i
Europa nås av dessa.
Ser man till konsekvenser
så är det främst de Amerikanska planerna för missilförsvaret som
har gett mest Ryska motreaktioner till skillnad mot NATO och EU
utvidgningen och vilket på sikt kan göra säkerhetssituation i
Europa mer instabil. Dels har Ryssland lämnat CFE avtalet som
en konsekvens dels har de meddelat att de kan lämna
START avtalet som en konsekvens.
Likväl har det lett till
en tydlig utveckling främst hos de ledande politikerna i Ryssland
att driva på utvecklingen för de Ryska kärnvapenstyrkorna att
erhålla system som kan verka utan att bli påverkad av det
tilltänkta missilförsvaret. Utvecklingen skall ses i ljuset av
Dmitry Rogozin uttalande från April 2013, där han förklarade att
Ryssland har löst problematiken med hur man kan penetrera
missilförsvaret och därmed nå verkan mot avsett mål. Den metod
som möjliggör detta kan vara det nyutvecklade
ledningssystemet för Rysslands ballistiska missiler, Vozzvaniye,
vilket möjliggör omriktning i realtid efter avfyring av missilen.
Likväl är nyutvecklingen av RS-26 missilen som skall komplettera
Topol-M och Yars missilerna anpassad mot att kunna förbigå
missilförsvaret dels vad avser stridsspetsar dels
själva missilen. Denna missil typ kan även vara det man åsyftade
var anpassat för att kunna förbigå missilförsvaret.
Utöver detta så är
utnyttjandet av 9K720 Iskander (SS-26 Stone) i debatten ett tydligt
tecken på den Ryska motviljan till missilförsvaret. Likväl att man
från Rysk sida uttalat att man har för avsikt att utnyttja systemet
för att nedkämpa infrastrukturen för missilförsvaret vid en
konflikt. Detta kom att ställa sig på sin spets då den tyska
tidningen Bild presenterade uppgifter att Iskander system skulle
finnas i Kaliningrad Oblast. Några uppgifter som stödjer detta har
än ej presenterats. Dock finns Iskander system i det Västra
militärdistriktet vilket Ryssland själv öppet medger.
Likväl har
effektiviteten av missilförsvaret ifrågasatts från Rysk sida dels
då man enligt uppgift enbart genomfört försök men antiroboten
under så störningsfria förhållanden som möjligt dels då
man enligt ryska uppgifter skall behöva minst fem (5) till sju (7)
stycken SM-3 för att kunna nedkämpa en Topol-M missil, varav USA i
dagsläget har trettio (30) stycken utpositionerad, tjugosex (26)
stycken i Alaska och fyra (4) stycken i Kalifornien.
Återigen kan vi här
se hur en sak som Väst anser är rätt dvs rätten till självförsvar
mot t ex stater som kan komma att förfoga över ballistiska missiler
med förmåga att bära kärnvapen och hur det ses av Ryssland som
ett hot mot dess intressen. Det är självklart att NATO och USA
missilförsvar ej har förmågan att i någon större omfattning
kunna mäta sig mot Rysslands arsenal av ballistiska missiler, det
kan Ryssland själv se, dock utnyttjas det av Ryssland som en
hävstång att hävda att Väst motsätter sig Ryssland och skapar en
instabil säkerhetspolitisk situation.
Slutsatser
Från och med att
Ryssland som nation återuppstod efter Sovjetunionens kollaps har man
haft en negativ inställning till dels EU dels NATO.
Denna grundar sig bedömt på att båda organisationerna hotar
Rysslands självbild som en stormakt dels på det ekonomiska
planet dels på det militära planet. Ryssland har konsekvent
motsatt sig båda organisationernas utvidgning.
Inledningsvis hotade
varken EU eller NATO östliga utvidgningen ur Rysslands sinnesbild
själva moderlandet, utan man trängde sig in i de forna
satellitstaterna som utgjorde den tidigare bufferten mot Väst under
Sovjettiden. Denna expansion österut bemöttes initialt enbart med
retoriska protester. Att det enbart rörde sig om retoriska beror
bedömt dels på att Ryssland var ekonomiskt svagt dels
militärt svagt under perioden från 1990 intill 2004. Likväl var
det inte förrän 2004 som de båda organisationerna stod vid
Rysslands gräns.
Dock kom bedömt en
brytpunkt 2004 när både NATO och EU nästan samtidigt utökade sin
sfär genom att båda organisationerna nu låg direkt an mot
Rysslands landgräns. Likväl visade båda organisationerna inga
tecken på att hejda sin utvidgningen österut och därmed bedömt ur
den Ryska sinnebilden än mer isolera Ryssland både ekonomiskt och
säkerhetspolitiskt. Likväl syns detta på Rysslands
försvarsutgifter mellan åren 2004 och 2005 som tar ett rejält kliv
uppåt för att därefter gradvis öka mycket markant till dagens
nivåer som är mycket höga. Således kan man även se att en tydlig
brytpunkt för det s k tioåriga återtagandet sker samtidigt som man
nedmonterar det svenska totalförsvaret och börjar tala om
återtagningsprincipen. Således
principen kring återtagande skulle trätt i verket samtidigt som man
lanserade den, vilket visar på svårigheten i att bedöma
händelseutvecklingar på lång sikt och visar tydligt att en stabil
och långsiktig säkerhetspolitik krävs för att kunna möta hot.
Likväl har de fyra
punkterna som berörts i analysen dvs EU och NATO utvidgning,
Missilförsvaret samt påverkan med "Soft Power" gjort att
Ryssland anser att de är under kraftig påverkan från Väst. Dock
så har bedömt väst sett det hela som att man ej utsätter Ryssland
för någon form av påverkan. Väst har således gravt missbedömt
Ryssland, likväl bedömer jag att Väst har levt i tron att när väl
Sovjetunionen föll så skulle ett västerländsk synsätt omfamnas
av Ryssland och andra stater. Att sudda ut ett kulturellt arv görs
ej över natt, således är den situation som vi nu bl a ser i
Ukraina en konsekvens av ett i all välmening agerande från väst
för att skapa en bättre situation som möter ett synsätt där allt
som kommer från väst är av ondo. Således varje handling får en
konsekvens i slutändan någonstans och ett västligt synsätt är ej
lika med ett östligt synsätt på handlingen.
Således står nu väst
i en brytpunkt kommer man låta de stater som finns kring Ryssland
välja sin egen väg dvs att ansluta sig till EU och NATO om de så
vill eller kommer man böja sig för det Ryska maktspråket. Böjer
man sig för det Ryska maktspråket åsidosätter man grovt sina egna
ideal och som dessa stater söker efter att få vara en del av. För
i grunden handlar detta om att självständiga stater måste få
välja sin egen väg, något som Ryssland i dagsläget ej medger då
det kommer till de stater som angränsar dess territorialgräns.
Risken för en eskalering av hela konflikten mellan öst och väst är
tydlig, väljer väst att sätta hårt mot hårt mot Ryssland kommer
Ryssland att öka insatsen, för deras självbild dels som stormakt
dels deras egen suveränitet står på spel. Således finns grund
ingredienserna för en modern tappning av "Skotten i Sarajevo"
på plats. Dock bedömer jag konfliktrisken som liten i dagsläget
men under hela 2013 har vi sett att hastigheten i spiralen har ökat
kraftigt, vilket ingen kan bortse ifrån, allt annat vore naivt och
blåögt.
Vad man i Sverige nu
måste ta ställning till är om det fortfarande är lugnt och
stabilt i vårt närområde som motiverar en rätt medioker försvars-
och säkerhetspolitik. Kan man inte göra kopplingen inom
Försvarsberedning mellan vad som skett i Rysslands agerande mot dess
grannländer under 2013 och dess upprustning är det mycket
beklämmande, för just nu ser vi effekten av det i Ukraina där man
genom en gradvis förmågeökning vågar ta sig oerhörda friheter,
man litar på att dess Väpnade styrkor kan hantera en eskalering av
situationen mot väst, för man bör göra liknelsen med revolterna
under det kalla kriget som slogs ned av Sovjetunionen. Att man
genomfört en s k beredskapskontroll är inget annat än ett sätt
att säga till Väst lägg er inte i våra interna angelägenheter
och se vår krigsmakt är redo att möta er om ni lägger er i.
Have a good one! // Jägarchefen
Källor
CNN 1
(Engelska)
European Security Forum 1
(Engelska)
FAS 1
(Engelska)
INSNEWS 1
OECD 1
Radio Free Europe 1
(Engelska)
Reuters 1
(Engelska)
SIPRI 1
(Engelska)
Svd 1
(Svenska)
Wall Street Journal 1
(Engelska)
Tack för ett mycket bra inlägg. Jag skulle dock tro att det finns västliga aktörer som på alla plan agerat för att påverka Ryssland vilket märks i de faktorer du nämner.
SvaraRaderaEn annan dimension är internationell säkerhet där väst och Ryssland haft olika intressen i exempelvis Libyen och Syrien. Min bedömning är att västs agerande när det gäller insatsen i Libyen (som skulle skydda civila men som i praktiken handlade om att avlägsna Khadaffi) starkt bidragit till Rysslands misstro.
Alltid lika spännade, innehållsrika och läsvärda inlägg fullt underbyggda med tydliga källor. TACK!
SvaraRadera