Sammanfattning
När krisen i östra
Ukraina har ebbat ut är det mycket troligt att Ryssland kommer
flytta sitt fokus och påbörja en påverkan av både Sverige och
Finland. Båda dessa stater är militärt alliansfria samt befinner
sig inom Rysslands geopolitiska intressesfär. Påverkan kommer ske
med dels dolda medel dels öppna medel för att påverka de två
staternas säkerhetspolitiska agerande i en riktning som gynnar
Ryssland med ett huvudfokus på att ingendera av staterna skall
ansluta sig till NATO.
Analys
Allmänt.
Ryssland har sedan 2008 agerat mer aktivt säkerhets- och
utrikespolitiskt i vad man kan kalla deras nära utland inom dess
västliga område. Dess huvudfokus har i huvudsak varit i dess
östliga och sydliga riktning. Rysslands huvudfokus har varit att
förneka västliga samarbetsorganisationer eg. EU och NATO inflytande
i området. Med hjälp av olika metoder eg. hela skalan av de
säkerhetspolitiska metoder en stat förfogar över har man lyckats i
denna påverkan och därmed ökat sitt eget inflytande. Exempel på
stater där denna påverkan har skett är Georgien, Moldavien,
Ukraina och Armenien.
Rysslands militära
upprustning befinner sig just nu halvvägs in i sin reformeringsfas
som påbörjades 2009 och skall vara klar 2020 med målsättningen
att dess väpnade styrkor skall ha en hög grad av tillgänglighet
samt 70-75% av dess utrustning skall vara modern. Under hela denna
reformeringsfas kommer Ryssland tillmäta dess kärnvapen en stor
vikt, troligtvis även efter reformeringen. Syftet bakom detta är
att man ej skall kunna bli påverkad av en annan stat innan man har
verktygen att projicera militär makt med konventionella medel mot en
kvalificerad motståndare. Likväl får ingen påverkan ske mot dess
förmåga att utnyttja kärnvapen, Rysslands kategoriska motstånd
mot dels USA dels NATO missilförsvar skall ses ur det perspektivet.
Troligtvis kommer
Ryssland när krisen i Ukraina ebbat ut, flytta sin tyngdpunkt
västerut för att där kunna påverka de stater som ligger i dess
nära utland. Det som dock måste klaras ut är vilka incitament som
finns för detta, likväl vilka säkerhetspolitiska möjligheter
finns det för det lyckas med detta. De faktorer som är avgörande
för det är, Rysslands intressesfär, NATO samt den
säkerhetspolitiska utvecklingen historiskt och vart den befinner sig
just nu.
Bild 1. Ryskt geopolitiskt intresseområde. |
Av dessa totalt elva (11)
länder ingår sex (6) av dessa i militäralliansen NATO, ett (1)
land ingår i militäralliansen CSTO medan fyra (4) (Sverige,
Finland, Moldavien och Ukraina) av länderna är militärt
alliansfria. Av dessa länder är det främst de militärt
alliansfria som Ryssland kan påverka, viss påverkan kan ske mot de
NATO anslutna länderna, denna påverkan är troligtvis en långsiktig
sådan för att förändra opinionen i dessa länder.
Att den kartbild som
visades 2012 i Finland handlar mer om en geopolitisk intressesfär än
ballistiskt missilförsvar, visar sig tydligt just nu i Ukraina och
till del i Moldavien. Den påverkan som dessa länder har utsatts för
av Ryssland under hela 2013 är tydlig. Inget av dessa länder har de
facto ej försökt ansluta sig till något missilförsvar
däremot till EU, vilket Ryssland tydligt motsatt sig, vilket ger
stöd för teorin om att Rysslands geopolitiska intressesfär även
omfattar Sverige och Finland. Vad som även är
intressant att notera är att i dess Sydöstra område ingår
Georgien som ett exempel, att man ur ett Ryskt perspektiv ser
Georgien kriget som ett exempel på att man stoppade NATO utvidgning
är uttalat från högsta politiska nivå, vilket även ger
ytterligare stöd till teorin om att kartan i praktiken visar dess
geopolitiska intresseområde. Likväl de påtryckningar som Georgien
kontinuerligt utsätts för av Ryssland.
Den påverkan som sker
mot de Baltiska staterna (Estland, Lettland, Litauen) är dels synlig
i form av t ex handelsblockader o dyl dels mindre synlig i form av
utnyttjande av subversiva metoder samt utnyttjande av soft power. Den
påverkan har skett sedan de Baltiska staternas återuppståndelse
efter den Sovjetiska ockupationen. Påverkan mot Svenska och Finska
intressen är ej lika tydlig som i de Baltiska staterna, den
tydligaste att någon form av påverkan sker är SÄPO utpekandet av
Ryssland som ett land vilket genomför krigsförberedelser mot
Sverige i April 2014. De tydligaste försöken till påverkan man kan
se mot både Sverige och Finland är diverse politiska uttalanden med
ibland en hotfull underton, vilket sker från Ryssland, likväl den
propaganda som stundtals utmålar Sverige som ett land som utgör ett
hot mot Ryssland och går i västs ledband och genomför subversiv
verksamhet inom Rysslands gränser.
Att Ryssland är
beredd att nyttja militära maktmedel för att säkra sitt
geopolitiska område är mycket tydligt utifrån dess subversiva
agerande under 2013 som övergått till ett öppet militärt agerande
under 2014 mot främst Ukraina. Att Nikolaj Makarov uttalande och
uppvisande av intresseområde under 2012 ej blev en större debatt i
Sverige är olyckligt mht att det tydligt visas inom vilket område
man är beredd att utnyttja olika former av maktmedel för att nå
sina mål. Likväl att Ryssland genomför krigsförberedelser eg.
krigsplanering med förberedelser mot Sverige bör även ses ur
perspektivet att vi ligger inom dess geopolitiska intresseområde.
Att man som ett
militärt alliansfritt land ligger innanför en regional stormakts
geopolitiska intresseområde, som ej tvekar att utnyttja militära
maktmedel för att uppnå sina mål, kräver en viss eftertänksamhet.
Likväl kräver det att man bygger upp och förfogar över
säkerhetspolitiska verktyg som man själv har nyttjanderätt över
för att kunna motstå påtryckningar. Man kan således ej påräkna
hjälp från andra i händelse av att man utsätts för
påtryckningar, vilket t ex Sverige som nation tog fasta på under
efterkrigstiden, utan det krävs att man själv har de
säkerhetspolitiska verktygen som har en avhållande effekt mot en
part som kan tänkas genomföra påverkan.
NATO
i Norden. Ur det Ryska geopolitiska intresseområdet som
berörts är ett antal länder NATO medlemmar och två (2) är ej
medlemmar, dock med ett aktivt samarbete med NATO, en stundtals
livlig debatt förs kring för och emot ett medlemskap i både
Sverige och Finland. Vilket kräver en mer fördjupad analys i frågan
och framför allt kopplat till dels hur den inhemska opinionen ser på
frågan, dels hur Ryssland ser på den frågan.
Ser man till den svenska
opinionen för ett medlemskap i NATO, samt dess utveckling sedan
2008, så har den varit relativt oförändrad med en tydlig nedgång
2011 för att därefter 2013 återigen vara på samma nivå som under
2008. På motsvarande sätt visar statistiken för de som är mot ett
NATO medlemskap förutom en tydlig uppgång 2011 mot ett medlemskap
för att 2013 vara på ungefär samma nivå som under 2008. De utan
åsikt har varit relativt oförändrad under den aktuella
tidsperioden. Under den aktuella perioden 2008-2013 har den Finska
opinionen för ett NATO medlemskap gradvis sjunkit för att öka
något 2013 medan de som är mot ett medlemskap har gradvis ökat.
Andelen utan åsikt i frågan har i varit relativt oförändrad under
den aktuella perioden.
Bild 2. Opinion kring NATO medlemskap i Sverige och Finland mellan 2008-13 |
Av intresse är även
nyligen genomförda opinionsundersökningar rörande den finska och
svenska synen på ett NATO medlemskap mht den nuvarande
säkerhetspolitiska utvecklingen pga dels Krimkrisen dels
utvecklingen i östra Ukraina. Enligt en SIFO undersökning i Mars
2014 var det 31% för, 50% mot och 19% hade ingen åsikt kring frågan
om ett NATO medlemskap för Sverige. I Finland visar dock
opinionsundersökningarna annorlunda där ser man en ökning för ett
NATO medlemskap vid undersökningar gjorda under den nämnda krisen.
Dock är skillnaderna för markanta i undersökningarna för att
kunna dra några slutsatser av dem, förutom att just stödet har
ökat.
Finland och Sverige
skiljer sig tydligt åt i sin syn på ett NATO medlemskap under
perioden 2008-13, orsakerna till detta är troligtvis mångfacetterad,
vad som dock är tydligt är att det är oroligt vänder sig
opinionen helt om istället. Anledningen till denna är troligtvis
historisk och kulturell, I Sverige har vi en tradition av att försöka
hålla oss utanför konflikter, vilket gör att en allians ej blir
lockande. I Finland som omfattades av andra världskriget, lever
minnena av detta fortfarande kvar vilket troligtvis leder till att
man istället kan tänka sig ingå i en allians för att undvika
ytterligare ett krig.
Att Ryssland ser NATO som
ett hot är tydligt flera ledande ryska politiker har uttryckt det bl
a President Vladimir Putin och Försvarsminister Sergei Shoigu. Det
är både NATO som organisation man ser som ett hot men även
utvidgningen av organisationen och då främst i en östlig riktning.
Likväl uttalade sig Rysslands Premiärminister Dmitry Medvedev i
frågan, 2013, kring ett NATO medlemskap av Finland och Sverige,
enligt honom skulle en sådan utveckling kräva ryska motåtgärder,
vad dessa omfattade nämnde han ej. Återigen är det tydligt att
Sverige och Finland ligger inom Rysslands geopolitiska
intresseområde. Likväl ser Ryssland ett tydliga hot mot Arktis,
vilket gör att de nordliga delarna av Sverige och Finland blir än
mer viktigt ur ett Ryskt perspektiv.
I och med att både
Sverige och Finland ligger inom Rysslands geopolitiska
intresseområde så är det en tydlig balansgång de båda länderna
har framför sig rörande NATO frågan. Ryssland har tydligt påtalat
att de ej kan tänka sig ett Svenskt eller Finskt NATO medlemskap.
Att Ryssland ej räds för att genomföra åtgärder för att skydda
sitt intresseområde är tydligt, hur dessa åtgärder skulle te sig
vid en tydlig kursändring av antingen Sverige eller Finland mot ett
NATO medlemskap är svåra att säga. Dock kommer de med en hög
sannolikhet omfatta dels opinionsbildande åtgärder, dels
maktdemonstrationer med militära maktmedel, för att försöka
påverka opinionen mot ett NATO medlemskap. Det som kan ske är
alltså en tyngdpunktsförskjutning mot de Nordiska länderna efter
krisen i östra Ukraina har ebbat ut.
Säkerhetspolitisk
utveckling i Norden. Efterdyningarna av Krimkrisen och
krisen i denna skrivande stund i östra Ukraina har ännu ej setts.
Men en tydlig effekt av dessa två (2) händelser är NATO omriktning
mot att bejaka artikel 5 enligt NATO stadgan och därmed återgå
till den roll som organisationen ursprungligen skapades för. För
att få en förståelse för den säkerhetspolitiska situationen i
Norden bör man tydliggöra den inriktning som de olika Nordiska
länderna antagit sedan det kalla krigets avslut.
I Norge har man sedan
kalla krigets avslut fokuserat på kris- och incidenthantering i dess
närområde. Övriga former av uppgifter skall lösas tillsammans med
allierade inom ramen för NATO såsom försvar av landet. Danmark har
genomfört en inriktning på att lösa internationella operationer
inom ramen för NATO, övriga uppgifter såsom nationellt försvar
skall lösas tillsammans med allierade inom ramen för NATO. Det man
dock måste beakta är att man fortfarande ser det nationella
försvaret som en uppgift men den skall lösas i samverkan med andra.
Sverige har sedan det
kalla krigets avslut inriktat sin militära förmåga på att kunna
delta i internationella operationer, vilket föranlett att en
prioritering skett på expeditionär förmåga, inom ramen för
försvars- och säkerhetspolitiska organisationer. I Finland har man
bibehållet fokus på nationellt försvar varit styrande, dvs ha en
avskräckande förmåga samt därmed som militärt alliansfri kunna
utnyttja sk tröskeleffekt vid förändringar i närområdet, för
att i händelse av krig kunna försvara hela landet.
Således i Norden har två
(2) länder, Sverige och Danmark, i huvudsak varit inriktad på
internationella insatser och därmed i mångt och mycket inriktat
sina båda Försvarsmakter på lågintensiva konflikter och
eftersträvat en expeditionär förmåga. Två (2) länder, Norge och
Finland, har bibehållit ett nationellt fokus varvid Finland
tydligast har gjort detta. Danmark och Norge har som NATO länder
förmågan att kunna nedprioritera vissa förmågor mht att de
omfattas av ett kollektivt självförsvar inom NATO som organisation.
Sverige och Finland har som militärt alliansfria länder ej denna
säkerhet, varvid Finland är det land som har bibehållit fokus
kring detta.
Inom Norden finns det
främst två (2) säkerhetspolitiskt viktiga områden, Barensregionen
och Östersjöregionen, områdena är har främst en ekonomisk
betoning vilket gör dem säkerhetspolitiskt viktiga, det ena området
avser naturresurser, Barensregionen, det andra området avser
transporter, Östersjöregionen. I Norden är det Ryssland som anses
vara den stat som kommer vara den mest aktiva aktören, detta utifrån
den vikt man sätter på dels naturresurser dels transportleder.
Den säkerhetspolitiska
situationen inom Norden kommer förändras främst som ett resultat
av klimatologiska förändringar som ökar Barensregionens betydelse.
Främst avseende naturresurser och därmed även en tydligare vilja
att utnyttja dessa samt ta del av dessa. Det största hotet mot
Sverige bedöms dels vara främmande makts underrättelseinhämtning
dels att Sverige kommer utsättas för politiska och ekonomiska
påtryckningar med militära maktmedel som ett instrument i
bakgrunden dvs hot om våld eller styrkedemonstrationer.
Med dessa
ingångsvärden kan vi tydligt se att det är Sverige som är
sårbarast för en yttre påverkan av en statlig aktör. Dels
omfattas vi ej av några kollektiva försvarsgarantier dels har vi
nedprioriterat det nationella försvaret till förmån för ett
expeditionärt försvar som skall kunna verka i lågintensiva
konflikter. Således vid en negativ säkerhetspolitisk utveckling i
Norden är det även Sverige som har störst återtagande att
genomföra av sin Försvarsmakt.
Slutsatser
När den Ukrainska
krisen ebbat ut med den troliga händelseutvecklingen att Ryssland
når sina målsättningar, kommer bedömt Rysslands tyngdpunkt
flyttas mot dels de Baltiska staterna dels mot Sverige och Finland.
Detta utifrån det faktum att detta är det område där en tydlig
påverkan ej skett utifrån Rysslands geopolitiska
intresseområde. Tillvägagångssättet för att påverka de två
områdena (Baltikum sett som ett område, Sverige och Finland sett
som ett område) kommer skilja sig åt, utifrån det faktum att tre
av fem stater ingår i NATO och de resterande två är militärt
alliansfria.
Påverkan mot de
Baltiska staterna kommer troligtvis omfatta en försvagning av dels
deras ställning dels NATO inflytande i regionen. Påverkan mot
Sverige och Finland kommer bedömt vara inriktad mot att i första
hand förhindra en anslutning till NATO och i andra hand påverka dem
med olika medel och metoder för att vara följsamma dels Rysslands
utveckling dels ej utgöra ett militärt hot (exempel på detta kan
vara att Gotland ej erhåller någon mer militär infrastruktur och
uppbyggnad än vad som är genomförd nu) mot Ryssland. Två medel
förefaller troliga som Ryssland kommer utnyttja, dolda och öppna. Mot de Baltiska staterna är det bedömt enbart dolda metoder som kommer utnyttjas medan mot Sverige och Finland både öppna och dolda mht att de två staterna är militärt alliansfria.
Vad avser dolda
metoder kommer detta främst vara att påverka dels politiker dels
befolkningen för och emot olika frågor, vad som kommer vara
synonymt är att utfallet i frågan kommer gynna Ryssland. Vad avser
öppna medel kommer detta mest troligtvis vara militära
maktdemonstrationer vid väl valda tidpunkter, då budskapet kanske
för befolkningen ej är tydligt men för de ledande politikerna.
Exempel på
utnyttjande av militära maktmedel för att utöva makt kan vara den
sk Ryska påsken som skede under långfredagen 2013. Då Ryska
strategiska bombplan övade anfall mot Svenska mål. Detta är ett
tydligt budskap, ett mer dolt budskap kan vara övningar som
genomförs där radiokommunikation avsiktligt får bli uppsnappad för
att ett budskap skall nå fram (såsom att geografiska positioner
utnyttjas för att visa vilket mållandet för övningen är), detta
är för befolkningen ett dolt budskap. Ett annat sätt kan vara
igångsättande av större övningar vid känsliga tidpunkter för
att visa sin vilja, den stora beredskapsövningen under vintern 2014
i MD V samtidigt som Krimkrisen var till del detta.
Den mest avgörande
slutsatsen är att våra försvarspolitiker måste nu ta sitt ansvar,
de hade möjligheten efter Georgien 2008, den säkerhetspolitiska
situationen har under de två senaste åren varit i en klar
nedåtgående spiral för att eskalera markant med både Krimkrisen
och krisen i östra Ukraina. Att någon ljusning på denna
nedåtgående spiral förefaller trolig inom närtid är föga samt
troligtvis kommer dessa två kriser vara formativ för den
säkerhetspolitiska utvecklingen de närmsta fem (5) till tio (10)
åren. Sverige ligger inom Rysslands intressesfär, Ryssland ser
tydliga hot mot sin säkerhet, dessa två faktorer är direkt
avgörande och måste forma vår egen säkerhetspolitiska agenda.
Avslutningsvis vill jag återigen likt tidigare inlägg trycka på
att något akut krigshot föreligger ej mot
Sverige och gör troligtvis det ej heller inom de närmsta åren.
Have a good one! // Jägarchefen
Källor
DN 1
(Svenska)
Finska Försvarsministeriet 1
(Svenska)
Försvarsmakten 1
(Svenska)
Hufvudstadsbladet 1
(Svenska)
MSB 1
(Svenska)
SIPRI 1
(Engelska)
Yle 1
(Svenska)
Sverige bör ingå i försvarsallians med Finland, detta kräver dock att allmän värnplikt återinförs. Då vår egen möjlighet att utbilda soldater på kort tid förintats av våra folkvalda kanske våra soldater kan utbildas i Finland?
SvaraRaderaHåller med. I detta läge vi har hamnat, så är en dialog med finnarna den enda utvägen. Finland vill ju gärna ha sin rygg fri. Och inte ett tomrum som nu. Nato-medlemskapet löser inte frågan om det låga anslaget till försvaret. Vi får nog vara beredda att hosta upp det tredubbla framöver. Det blir som att "nöden har ingen lag"
RaderaOm man läser boken C-G Isaksson "Ärans Vinter" (2007)(Innan Giorgienkriget), om upptakten till Vinterkriget 1939, så är det en blåkopia av den ryska aggressionen i Ukraina. Utom att Putin inte begått Stalins misstag med "Terijoki-regeringen. Det som beskrivs ovan kan bli en realitet fortare än man anar. Inte nu. Men om ett par år då den ryska upprustningen börjar bli klar. Vi sitter i rävsaxen. Rustar vi upp rejält på Gotland kommer ryssen att säga att vi hotar ryska intressen. (Gasledningen). Går vi med i Nato, samma sak. Jag är övertygad om att regeringen är medveten om vad som sker. Det var märkligt tyst i media då den ryske generalen talade klarspråk. Vi kommer att bli tvungna att se verkligheten som den är och rusta upp. Med värnplikt och hela paketet. Nuvarande ledare kommer att förpassas till historien o falla i barmhärtighetens glömska.
SvaraRaderaDu har höga tankar om regeringens medvetandenivå!
RaderaVarför inte hålla en debatt för eller emot Nato-medlemskap i riksdagen och sedan när Ryssland flexar musklerna så använder vi det som en katalysator för Nato-medlemskap?
SvaraRaderaMycket bra som vanligt!
SvaraRaderaMen jag skulle vilja säga att Rysslands intressesfär är större än bilden visar.
Balkanländerna tillhör sedan länge ryssens bakgård och Putin kände sig väldigt åsidosatt när Kosovo bildades utan rysk förfrågan.
Det spekuleras tom att serber är involverade i de pro-ryska separatisterna i Ukraina.
Kosovofrågan är nog en del i Putins agerande på Krim och i Ukraina.
Dessutom tycker jag att östra Medelhavet har glömts bort på kartan. Ryssland har för tillfället en mängd örlogsfartyg runt Cypern, Kreta och utanför Turkiet/Syrien.
Cypern är säkert av intresse för Ryssland då det härbärgerar ryska företag och kan agera som Medelhavets motsvarighet till Östersjöns Gotland.
Glad påsk!
Klang. Varför inte använda fakta som beslutsunderlag istället?
SvaraRaderaHar du helt glömt bort Trivia?