Sammanfattning
Främmande makt har
inom Sverige och Finland ökat sin underrättelseinhämtning samt
inom Norge och Sverige genomfört offensiva förberedelser som kan
utnyttjas i händelse av krig. Totalt sett har
underrättelseinhämtning ökat inom det aktuella geografiska området
samt övergått till en mer offensiv karaktär, likväl har metoder
som utnyttjats under det kalla kriget åter uppmärksammats inom de
aktuella länderna som tillvägagångssätt som utnyttjas av
främmande makt. Bedömt kommer främmande makt öka sin
underrättelseinhämtning under de kommande åren samt den kommer bli
mer offensiv till sin karaktär.
Analys
Allmänt.
Utgångspunkten i denna analys är den Svenska säkerhetspolisens
utpekande av Ryssland som en stat som genomför krigsförberedelser
mot Sverige. I sig skall man värdera ordet krigsförberedelser, alla
nationer vidtar krigsförberedelser i någon omfattning. Sverige hade
som exempel, väl framtagna planer på bekämpning av
utskeppningshamnar i nuvarande Baltikum med attackeskadern under det
kalla kriget. Så ordet krigsförberedelser innebär inte att ett
krigshot föreligger. För att få en uppfattning kring detta bör
man se på Norden som helhet, genomförs det förberedelser över
hela ytan, ett begränsat geografiskt angrepp mot Sverige från Rysk
sida är föga troligt, utan hela Norden kommer bli indragen i en
konflikt om en sådan skulle uppstå i vårt närområde. Bredden på
analysen kommer omfatta de nationella säkerhetstjänsternas
rapportering från 2008 intill dags datum i Norge, Sverige
och Finland om främmande makts underrättelseverksamhet.
Syftet
bakom utnyttjandet av tidsspektrumet 2008 intill nu är att 2008
förändrades den säkerhetspolitiska situationen fundamentalt i och
med Georgienkonflikten. Samt som en konsekvens av denna, Rysslands
omfattande reformering av dess väpnade styrkor. Likväl har under
det aktuella tidsspektrumet den säkerhetspolitiska retoriken
hårdnat. Analysen berör enbart inhämtning mot militär mål, dock
kan det rekommenderas att läsa årsrapporterna för att erhålla en
tydligare bild av vilken form av inhämtning och mot vilka mål som
genomförs inom de aktuella länderna.
Något om begrepp som
utnyttjas, en underrättelseofficer är en person som antingen
uppträder legalt eller illegalt i ett land. Han har erhållit
utbildning i hur inhämtning skall genomföras och framför allt
värvning av personer som kan förse vederbörande med information.
Den person som värvas benämns agent. Agenten erhåller vanligtvis
utbildning av underrättelseofficeren för att kunna fullfölja sina
uppgifter. Vanligtvis omfattar detta hur information skall inhämtas
och sedan överlämnas till underrättelseofficeren. Samt hur
underrättelseofficeren och agenten skall kommunicera med varandra.
Norge.
Både inriktning och inhämtningen verkar legat på en konstant nivå
under den aktuella tidsperioden. Främmande makt utnyttjar sig dels
av legala underrättelseofficerare dvs försvarsattachéer dels
illegala underrättelseofficare med förespegling att vara t ex
journalister, forskare eller innehar en diplomatisk täckbefattning.
Vad som skall noteras avseende inhämtningsmetoder i Norge är att
man i årsrapporten för 2013, noterat att främmande makt påbörjat
rekrytering av studenter samt rekrytering av individer tidigt i deras
karriär inom vissa arbetsområden. Således långsiktiga
infiltrationsoperationer.
Under 2008 är
främmande makters underrättelseverksamhet i Norge och mot norska
intressen på en hög nivå. Vad avser militära förhållanden är
det främst det norska NATO medlemskapet och Norges deltagande i
internationella operationer samt nationella förmågor och doktriner
som är mål för inhämtning.
Under 2009
är fortfarande främmande makters underrättelseinhämtning mot
Norge och norska intressen hög. Vad avser militära förhållanden
anser man att inhämtningen är inriktad mot det norska NATO
medlemskapet. 2010 års rapport delger inte i någon nivå hur
aktiva främmande makter varit i Norge avseende inhämtning, man
säger enbart att nivån är likvärdig med andra länder i Europa.
Inhämtningen är fortfarande inriktad mot det Norska NATO
medlemskapet samt deltagandet i NATO internationella operationer, men
nämner även att deltagandet i säkerhets- och försvarspolitiska
samarbeten har varit av intresse för inhämtning.
2011 års rapport
delger inte i någon nivå hur aktiva främmande makter varit i Norge
avseende inhämtning, det man delger är att flertalet nationer
genomför inhämtning i Norge. Inhämtningen vad avser militära
förhållanden är inriktad mot Norges försvars- och
säkerhetspolitik. 2012 års rapport delger enbart att ett
flertal nationer bedriver inhämtning i Norge med vilken intensitet
utelämnas. Inhämtning kring militära förhållanden är inriktad
mot det Norska försvaret, NATO medlemskapet, krisberedskap, militär
teknologi samt försvars- och säkerhetspolitiskt samarbete.
2013
års rapport pekar på att mängden inhämtning som genomförs i
Norge av främmande makter fortfarande är på en stabilt hög nivå.
Inhämtningen är inriktad mot försvars- och säkerhetspolitik i
norden området samt krisberedskap och säkerhetsfrågor. Likväl
noterar man att främmande makt genomför inhämtning som kan vara
förberedelser inför sabotage. 2014 års rapport nämner att
ett flertal nationer genomför inhämtning mot norska intressen.
Inhämtningen genomförs mot vad man i allmänna termer beskriver som
försvarshemligheter.
En viss fördjupning
krävs kring utnyttjandet av långsiktiga infiltrationsoperationer.
PST har påtalat att man ser mycket allvarligt på detta iom att det
utnyttjas som en inhämtningsmetod. Grunden till dessa operationer
bör man kunna tillskriva de Sovjetiska underrättelseorganisationerna
som under 1920 och 1930-talet genomförde rekrytering av bl a
studenter. Där det mest kända fallet är rekryteringen av
spionringen som fick epitet "The Cambridge Five". Tanken
bakom att rekrytera studenter är att dessa på sikt kommer ha
ledande befattningar och därmed kan delge känslig information.
Givetvis genomförs en viss styrning kring vilka jobb och
befattningar som skall sökas för att individen skall hamna på
säkerhetsklassade befattningar. Det svåra med dessa operationer är
för ett lands kontraspionage att uppmärksamma rekryteringen och
sedan agentens karriär. Inledningsvis för vederbörande en tyst
tillvaro för att därefter gradvis öka sin verksamhet utifrån sin
öppna karriär för att slutligen kunna börja delge hemlig
information. Då vederbörande redan är rekryterad så är
grundtesen att kontraspionagets kontroller ej skall ge något utslag,
vilket även är troligt.
I Norge kan man inte
utläsa någon ökning kring främmande makts underrättelseverksamhet
under den aktuella tidsperioden. Den skall över tiden varit hög
enligt dessa rapporter. Två saker bör noteras avseende den Norska
rapporteringen dels är det förberedelserna för sabotage som
uppmärksammats dels är det utnyttjandet av långsiktiga
infiltrationsoperationer. Vad avser förberedelser för sabotage så
genomför en underrättelsetjänst detta är det en
krigsförberedelse. Vad avser de långsiktiga
infiltrationsoperationerna är att man tillmäter det landet en
särskild tyngd.
Finland.
För denna analys saknas offentlig års rapportering mellan åren
2008-11 från SUPO. Därav finns det ett bedömningsglapp hur
utvecklingen skett i Finland rörande främst inriktning på
inhämtning, intensiteten i denna samt om det blivit mer eller mindre
underrättelseofficerare i landet. De nationer som genomför
underrättelseinhämtning i Finland fokuserar främst på försvars-,
utrikes-, och säkerhetspolitiken som Finland för samt dess NATO
samarbete och högteknologisk forskning inom det militära området.
I 2011 års
rapport delges att i förhållande till Finlands storlek finns det en
stor mängd underrättelseofficerare i landet. Inhämtning är
inriktad mot Finlands försvars- och säkerhetspolitik samt dess
samarbete inom EU och med NATO. I 2012 års rapport delges att
underrättelsepersonalen i Finland har ökat något. Inhämtningen är
inriktad mot Finlands försvars- och säkerhetspolitik samt dess
samarbete inom EU och med NATO. Inhämtning mot militärteknologi har
även noterats. I 2013 års rapport delges att utländska
underrättelsetjänster fortfarande har en stor mängd
underrättelseofficerare stationerade i Finland. Inhämtningen är
inriktad mot Finlands försvars- och säkerhetspolitik och dess
förhållanden till NATO.
En intressant sak som
SUPO berör i sin års rapportering för 2012 är utnyttjandet av s k
"illegalister", likväl påtalar man att denna verksamhet
följs upp vilket tyder på att man åtminstone har viss insyn i
främmande makts utnyttjande av denna metod. Enkelt beskrivet är en
"illegalist" en individ som förses men en falsk levnads
historia och födelseattest. Hans uppgift är därefter vanligtvis
att erhålla ett medborgarskap i det land han kommit till, för att
därefter fortsätta till det land som den egentliga inhämtningen
skall genomföras i, således för att erhålla ett relativt säker
täckmantel. Dock behöver det inte alltid vara så att man utnyttjar
ett transitland för illegalister. Detta är således långsikta
operationer som genomförs vilket kan sträcka sig över decennium,
ett praktiskt exempel på detta är det tyska spionparet Andreas och
Heidrun Anschlag som åtalades och fälldes 2013 för spioneri.
En nackdel med den
finska rapporteringen är att man ej delger något om intensiteten i
inhämtningen, likväl saknas data rörande mängden
underrättelsepersonal mellan 2008-11 vilket gör det svårt att
avgöra om en gradvis ökning skett inom landet. Vad som dock noteras
är att dessa blivit fler mellan 2011 och 2012. Vad denna ökning
beror på kan enbart sia om dock ökar underrättelsepersonal främst
då det krävs mer inhämtning. Således kan vi dra slutsatsen att
inhämtningen i Finland mot bedömt finska intressen har ökat från
2012 och framåt.
Vad som även är
intressant att notera är att Finland har lyckats erhålla viss
uppföljning kring illegalist verksamheten inom landet. Något som
även tyder på viss oförsiktighet från dessa nationer då dels den
legala underrättelsepersonalen blivit röjd dels är även
illegalisterna röjda. Troligtvis har verksamheten uppdagats när
uppföljning av den legala underrättelsepersonalen genomförts.
Sverige.
Både inriktning och inhämtningen verkar legat på en konstant nivå
under den aktuella tidsperioden. Dock noteras en nedgång i antalet
länder som genomför inhämtning under 2013 men en tydligare
offensivare inriktning på den under samma år. Likt Norge och
Finland utnyttjar sig främmande makt dels av legala
underrättelseofficerare dvs försvarsattachéer dels illegala
underrättelseofficare med förespegling att vara t ex journalister,
affärsmän eller innehar en diplomatisk täckbefattning.
I SÄPO årsbok för 2008
delges att mer än femton (15) länder genomför inhämtning i
Sverige. Inhämtningen är inriktad mot svensk politik, ekonomi,
teknik, vetenskap, försvar eller flyktingar. I årsboken för 2009
är inriktningen och mängden länder desamma, dock delges att man
aktivt arbetat mot att förhindra inhämtning mot Sveriges
ordförandeskap i EU, vilket skall givit positivt resultat. I
årsboken för 2010 kvarstår antalet länder och inriktning på
inhämtningen, dock noteras det att antalet underrättelseofficerare
blivit något färre under 2010 kontra 2009.
I årsboken för 2011
kvarstår antalet länder samt dess inriktning på inhämtning dock
ökade antalet underrättelseofficerare i Sverige under 2011. I
Årsboken för 2012 kvarstår antalet länder, inriktning samt
antalet underrättelseofficerare. I årsboken för 2013 har man
ändrat från femtontalet (15) länder till tiotalet (10) länder.
Vad som är intressant med 2013 års redovisning är den muntliga
föredragningen som genomfördes. Där SÄPO öppet pekar ut Ryssland
dels som ett av de mest aktiva länderna i Sverige dels för att
genomföra krigsförberedelser mot Sverige. Det är den Ryska
generalstabens underrättelsetjänst – GRU – som pekas ut för
att genomföra dessa förberedelser och inhämtning för det. Vad
avser inhämtning är det t ex operativ inhämtning i terrängen, vad
avser förberedelser är det bl a inköp av stora mängder kartor
över militärt känsliga områden.
Vad avser kartorna är
det i sig en relativt intressant företeelse som kan kräva en lite
fördjupad analys. Ser man enkomt på kartorna så är de civila
kartor som säljs antingen i RT 90 eller SWEREF 99 således hel
svenska koordinatsystem, att dessa skall nyttjas av Ryska förband är
mycket tveksamt. Militärt utnyttjas MGRS i Sverige, vilket beställs
via en särskild tjänst inom Försvarsmakten så bedömt är det
inte dessa kartor som GRU har handlat stora mängder av. Vilket ger
oss tre (3) troliga alternativ till vad kartorna skall användas.
Det första
alternativt kan vara möjligheten att jämföra terrängförändringar
och framför allt upprättande av nya master. Detta kräver
uppdatering av egna kartor för att möjliggöra t ex
konturflygning/lågflygning dock kräver återigen detta ej stora
mängder kartor. En annan möjlighet kan vara att upptäcka
uppkomsten av nya föremål eller föremål som försvunnit vilket
kan kräva fördjupad inhämtning. Dock att man köper upp stora
mängder är mycket anmärkningsvärt iom att utrustning för
reproducering finns i Ryssland och dessa exempel kräver ej stora
mängder kartor.
Det andra
alternativet är att kartorna i huvudsak har köpts in för att
utnyttjas i Sverige. Då uppstår en intressant frågeställning
varför köper man in stora mängder kartor över militärt känsliga
områden och till vad? Bedömt är det för att kunna genomföra
sabotage med hjälp av inhemska svenska grupperingar, sannolikheten
att en svensk medborgare kan handha en svensk karta är betydligt
högre än en rysk medborgare. Likväl att en svensk medborgare har
ett antal svenska kartor i sitt ägo är inget konstigt. Känt sedan
tidigare dvs under kalla kriget var att dels fanns det illegalister
med enbart sabotage uppgifter dels svenskar som rekryterades för att
genomföra sabotage i händelse av ofred.
Det tredje
alternativt är att det fanns ett visst behov av att införskaffa
svenska kartor, varvid man genomförde ett större inköp för att
förvilla. Detta i sig skulle inte vara omöjligt, för denna
verksamhet bygger på illusioner och speglingar av allt, dock bör
syftet då fortfarande vara antingen alternativ ett eller två
fortfarande kartorna har köpts in för.
Slutsatser
Mängden
underrättelseofficare i de tre länderna verkar i huvudsak vara
konstant. Dock ökade mängden dels i Sverige 2011 dock från en
minskning under 2010 dels ökade mängden i Finland 2012. Vilken
eller vilka nationer som ökat sin mängd underrättelseofficare i de
båda länderna framgår ej i rapporteringen, det man dock skall ta i
beaktande är att någon eller några länder tillmäter Sverige och
Finland ett ökat intresse. Det ökade intresset är bedömt en
kombination av flera intresseområden.
Hur inhämtningen
genomförs verkar hos de tre länderna vara densamma. Dock delger man
i Norge att man uppmärksammat långsiktiga infiltrationsoperationer
och i Finland utnyttjandet av illegalister. Att båda dessa metoder
har utnyttjas i Sverige är känt sedan tidigare, så att detta även
genomförs i Sverige håller jag för mycket troligt. Man väljer
helt enkelt inte att belysa det i rapporteringen, bedömt för att
man ser det som skyddsvärd information och man har verksamheten
under uppsikt.
Främmande makts
inhämtning mot militära förmågor (utöver de nationella
förmågorna) i de tre länderna verkar i huvudsak vara inriktad mot
NATO samarbetet inom Finland och Sverige i Norge är likväl NATO
huvudfokus och där bedömt dess försvarsplanering. Att notera i den
norska rapporteringen nämns i 2010 års rapport att en ökning skett
vad avser inhämtning mot säkerhets- och försvarspolitiska
samarbeten. Detta hör troligtvis samman med grundandet av NORDEFCO i
slutet av 2009. I sig inget konstigt, ett nytt försvarssamarbete
påbörjas då uppstår även ett underrättelsebehov för främmande
makt.
En intressant sak är
att man i Norge delger information om att man uppmärksammat
förberedelser för att kunna genomföra sabotage under 2012. Likväl
delger man i Sverige att Ryssland genomfört krigsförberedelser
under 2013. Således genomförs det i två av tre länder
krigsförberedelser, bedömt har detta även genomförts i Finland
men man väljer att ej gå ut med information eller man har ej
uppmärksammat det, men jag finner det svårt att tro att det ej
skulle genomförts liknande åtgärder även där. Likväl innebär
det att även i Norge har det genomförts operativ inhämtning av
information i terrängen såsom i Sverige.
Det vi kan se under
den aktuella tidsperioden är att på underrättelsearenan har
situationen förändrats. Dels har inhämtningen ökat i både
Sverige och Finland dels har inhämtningen övergått till att
omfatta förberedelser av offensiv karaktär i Norge och Sverige. En
omedelbart slutsats blir då att Barensländerna tillmäts ett större
intresse samt man ser från främmande makt att en väpnad konflikt
inom det geografiska området är fullt möjligt och man genomför
förberedelser inför det. Detta i sig ger i förlängningen också
att inhämtningen kommer bli mer offensiv
samt andra mer offensiva metoder för inhämtning kan
komma att utnyttjas.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källor
BBC 1
NORDEFCO 1
UR 1
Kan SÄPO:s utpekande av Ryssland var ett försök att stärka opinionen för ett större anslag till försvaret ?
SvaraRaderaEtt snille Spekulera men vad annars vill man komma med ett så offentlig utalande och utpekande, har ju ändå utalas i radio, tv och tidningar.
Ser två möjligheter till RPS/SÄK uttalande (dessa hör även samman) och inget av de har med försvarsanslaget att göra:
Radera1) Det första handlar om att påvisa för Ryssland vi vet och ser vad ni håller på med, dessa saker går vi ut med, vad mer tror ni vi vet, alltså lite psykologiskt spel.
2) Det andra handlar om att påvisa för allmänheten i vad som sker för att därmed öka vaksamheten, detektiven allmänheten har alltid var bra att ha på sin sida, finns fortfarande många i stugorna som rapporterar händelser vidare till ordningsmakten, framför allt ute i byggderna där många av försvarsinstallationerna finns.
Dessa två anledningar ser jag som troligast till uttalandet från RPS/SÄK.
Två svar jag aldrig hade tänkt på, du har en imponerande kunskap och jag har lärt mig lite till.
RaderaKeep up the good work å Glad påsk :)