Sammanfattning
Militärreformen i
Ryssland fortgår och effekten av den börjar nu tydligt synas då
man genomför inkallelser av äldre grundutbildad personal inom de
väpnade styrkorna. Personal som utbildats på sent 1990-tal och
tidigt 2000-tal kommer under hösten genomföra repetitions- och
kompletteringsutbildning på ny tillförd materiel inom
krigsorganisationen. Detta kommer ytterligare öka effekten hos de
Ryska väpnade styrkorna. Likväl visar detta att den
säkerhetspolitiska spänningen mellan Väst och Ryssland kommer bli
långvarig då så pass ålderstigen personal kallas in för
repetitions utbildning.
Analys
Den av Ryssland, 4
Augusti 2014, påbörjade luftförsvarsövningen (med 1. och 2. Flyg
och luftförsvarskommandot) innehåller utöver att den i tidpunkt är
mycket olyckligt vald m h t den allt mer stigande spänningen mellan
Väst (EU, NATO och USA) och Ryssland ett intressant moment nämligen
inkallandet av tidigare år värnpliktsutbildad personal. Enligt det
Ryska Försvarsministeriet skall reservisterna vara inkallad som
längst i två månader. Inkallelser kommer genomföras under Augusti
till Oktober 2014, medeluttaget i dagar kommer vara mellan 15 - 25
dagar av den inkallade personalen.
Utöver personal
krigsplacerad inom Flygvapnet och luftvärnet kommer även
värnpliktig personal krigsplacerad inom de mekaniserade trupperna,
logistikförbanden, Artilleri- och Raketförbanden samt
kustförsvarsförbanden att kallas in för repetitionsutbildning.
Enligt utsago från Försvarsministeriet skall
repetitionsutbildningen främst omfatta omskolning till ny införd
materiel i krigsorganisationen samt traditionell
repetitionsutbildning inom aktuellt typförbands uppgifter.
Det är alltså över
hela bredden av de Ryska väpnande styrkorna som inkallelse av
tidigare värnplikt personal genomförs just nu, enligt uppgift skall
även inkallelse ske inom samtliga militärdistrikt således är det
inte enbart inriktad till Västra och Centrala Militärdistriktet (MD
V, C) där den nuvarande luftförsvarsövningen pågår som
repetitionsutbildning och förbandsövning av krigsplacerad personal
kommer ske.
Enligt uppgift skall
planläggning av inkallelser av reservisterna redan genomförts under
slutet av 2013, för att ges laga stöd genom President Vladimir
Putins undertecknande av ett dekret den 27 Juni 2014 att
krigsplacerad personal skulle inkallas och genomföra
repetitionsutbildning samt övningar under hösten 2014. Således
fattades ej det formella beslutet för än mitt i den pågående
krisen i östra Ukraina att genomföra vad man planerat för i
November 2013, vilket gör att man kan misstänka en viss
efterhandskonstruktion rörande inkallelserna. Dock är det inte
något nytt att kalla in tidigare grundutbildad personal, något som
gjorts vid ett flertalet tillfällen inom MD V.
Vad som blir än mer
intressant kring dessa inkallelser är att man berör att bl a
uppbyggnaden av missilförsvaret i Europa är ett av skälen till
inkallelserna av reservisterna, således det är den
säkerhetspolitiska spänningen som byggts upp under en längre tid
som nödgar dessa inkallelser. Likväl belyser man de Ukrainska
styrkornas låga förmåga främst utifrån att dessa förband ej har
genomfört repetitionsutbildning och därmed ej kan lösa sina
stridsuppgifter med en god effekt. Något som även belyses är att
mängden av repetitionsutbildningar har ökat och kommer att öka.
Troligtvis kommer
inkallelser främst genomföras av personal krigsplacerad i s k
understödsförband, detta utifrån vilka förbandstyper man uttalat
sig om, en mindre mängd reservister ur de mekaniserade förbanden
kommer troligtvis kallas in, främst tillhörande
stridsvagnsförbanden inom militärdistrikten och troligtvis med
tyngdpunkt på MD V i och med införandet av T-72 B3 som
genomförts på stor bred under 2013-14 inom mobiliseringsförbanden.
I sig kan inkallelser
av krigsplacerad personal inom understödsförbanden vara ett tecken
på en styrkeuppbyggnad inför ett angrepp i och med att en väl
fungerande logistik krävs inför varje militär operation. Dock
bedömer jag att dessa inkallelser ej kan utnyttjas som en indikator
på ett förstående angrepp mot Ukraina, främst utifrån den
ålderskategori på personalen och när dessa har genomfört sin
grundutbildning, dock kan denna information rörande ålderskategorin
vara vilseledning. Det troliga i detta fall är att man försöker
lära "äldre hundar att sitta" dvs handha ny införd
materiel i krigsorganisationen.
Slutsatser
För det första
om åldersangivningen stämmer rörande inkallelserna av den
krigsplacerade personalen kan vi förutsätta att dessa ej kommer
användas i någon form av militär intervention i östra Ukraina.
Detta utifrån det faktum att det aktuella åldersspannet ej lämpar
sig för strid dvs de mekaniserade förbanden. Likväl personal som
gjort sin värnplikt för så pass länge sedan kommer ej med 2-3
veckors repetitionsutbildning vara stridsdugliga det skulle i så
fall krävas minst de totala tre månaderna som reservister kommer
kallas in under för att uppnå någon form av grundläggande
färdighet.
För det andra
vilket är det allvarliga kring själva inkallandet av reservisterna,
är att man väljer att kalla in personal som genomfört sin
grundutbildning under sent 1990-tal och tidigt 2000-tal, det visar
tydligt på att man avser ej att fasa ut dessa ur krigsorganisationen
utan att bibehålla dem. Något som kunnat te sig mer naturligt i och
med den militär reform som Ryssland genomför nu, där ett av
huvudsyftena är att ej ha en stor mobiliseringsarmé utan en mer
flexibel organisation med hög förmåga. Då hade det tett sig
naturligare att kalla in personal som genomfört grundutbildning från
2008 och framåt då militärreformen påbörjades och
förmågehöjningen likväl genomfördes.
För det tredje
blir det tydligt att man redan under 2013 i linje med President
Vladimir Putins uttalanden i Februari samma år, uppfattar att man
har ett tydligt hot mot sig, annars hade man aldrig valt att kalla in
så pass ålderstigen personal till repetitionsutbildning. Utifrån
det faktum att repetitionsutbildning av äldre grundutbildad personal
per se är en klassisk budgetregulator oaktat vilken nation det rör
sig om med värnpliktig personal. Hotet måste även upplevas så
pass tydligt/konkret av det Ryska ledarsiktet i och med att man
väljer denna lösning dvs man känner sig nödgad att ge denna
personal repetitionsutbildning för att kunna garantera sin
nationella säkerhet.
För det fjärde
blir detta även en indikator på att militärreformens genomförande
fortlöper och når framgång. Tydligt är att mobiliseringsförbanden
även tillförts avancerad materiel i stor omfattning. Därmed har
man även höjt effekten på sin krigsorganisation i Ryssland. Detta
bör man särskilt ta i beaktande då man bedömer de kontinuerligt
tjänstgörande förbanden, vilket då bör tilldelats modern
materiel i en än större omfattning och kontinuerligt övar med
denna, vilket gör att t ex förmågan hos de bataljonsstridsgrupper
som nu finns längs Ukrainas gräns kan ha underskattats av västliga
bedömare.
För det femte
kan detta även vara ett tecken på att rekryteringen av
kontinuerligt tjänstgörande personal ej uppfyller de ställda
kvoterna då så pass ålderstigen personal måste bibehållas i
krigsorganisationen, alternativt att man väljer att bibehålla en
större mobiliseringsorganisation än tidigare beslutat utifrån den
förändrade säkerhetspolitiska situationen mellan Ryssland och
Väst.
Vad är allvarligast
att man väljer att kalla in den ålderstigna personalen eller att de
blir inkallade under en tydlig eskalering av den Ukrainska krisen? På
sikt skulle jag vilja hävda att att det är betydligt
allvarligare för den säkerhetspolitiska utvecklingen att man väljer
att kalla in så pass ålderstigen grundutbildad personal. Det visar
tydligt vilken ambition man har valt att lägga, Rysslands säkerhet
skall garanteras. Lägger man därefter samman det med att vi tydligt
har passerat avspänningens tid och gått in i en tid med
kraftmätningar och säkerhetspolitiska spänningar mellan Väst och
Ryssland kommer detta ej deeskalera situationen utan snarare eskalera
den.
Något som definitivt
tåls att fundera över är vår egen insatsorganisation i nuläget,
där huvuddelen av den fortfarande bemannas med personal ur
personalreserven dvs värnpliktsutbildad personal under 2000-talet.
Dessa förband skulle i händelse av mobilisering EJ nå någon
större framgång, framför allt utifrån det faktum att man ej
genomfört repetitionsutbildning på personalen, likväl så har
Ukraina krisen tydligt visat att vi ej kommer ha någon form av
längre förvarning i händelse av ett angrepp, detta bör tydligt
ställa krav på att denna personal kallas in och genomför
repetitionsutbildning dels avseende den befattning de är placerad i
dels avseende övande av förband.
Tiden för
budgetlösningar är ur mitt förmenade förbi, man kan inte längre
negligera den säkerhetspolitiska härdsmälta som vi befinner oss i
just nu, vilket tydligt de östligt NATO anslutna länderna har
förstått där reservister kallas in och genomför
repetitionsutbildning, något som genomförts även före krisen i
Ukraina. Genomför man ej repetitionsutbildning med personalreserven
som är krigsplacerad just nu i våra insatsförband sätter man
rikets säkerhet på spel i en än större omfattning än vad man
tidigare har gjort, genom dumdristiga beslut i hopp om att
säkerhetspolitiska situationer likt de under kalla kriget ej skulle
uppstå igen.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källor
The Moscow Times 1
(Engelska)
Nezavisimaya Gazete 1
(Ryska)
Ryska Försvarsministeriet 1 (Ryska)
Tur att vi har hemvärnet som repeterar och vidareutbildar kontinuerligt..
SvaraRaderaHemvärnet blir vår "100.000-Mann-Heer“.
Vi får väl hoppats att veteranerna som har varit ute i världen och lärt sig om hotet från IED har tagit med sig nog kunskaper för att vi skall kunna göra egna i mängd så vi i alla fall kan terrorisera en invasionsstyrka. :-(
Radera