Sammanfattning
För
att öka den nuvarande krigsorganisationens effekt, bör en
utveckling av striden på djupet över den totala ytan ske, detta
främst utifrån att den nuvarande krigsorganisationen är
underdimensionerad för att kunna genomföra nationellt försvar över
den totala ytan. Sannolikheten att förband blir avskurna och
kvarlämnade är mycket stor, därför krävs kunskaper i hur denna
strid skall föras samt möjlighet för högre chef att utöva
ledning av dessa avskurna förband bakom motståndarens linjer.
Analys
Inledning.
Under det Kalla Kriget fanns tre (3) former av strid på djupet dvs
egna förband som skulle fortsätta striden trots att motståndaren
ockuperat området, det var den organiserade motståndsrörelsen, det
var jägarförbanden, som genomförde fortsatt motstånd då de ej
kunde återgå till egna linjer och det var avskurna förband som
skulle genomföra det fria kriget. Den organiserade motståndsrörelsen
och jägarförbanden hade det som uppgift, medan förband som blev
avskurna och genomförde det fria kriget ej hade det som en egentlig
uppgift. Dock var det en övergripande uppgift att motståndet skulle
fortsätta, även om man hamnade bakom motståndarens linjer.
Således det vi talar om är en organiserad strid bakom motståndarens
linjer som skulle ske över hela ytan.
Är nu detta något som
lämpar sig fortfarande att genomföra som stridssätt? Ser man till
Jägarförband så har vi fortfarande det i Försvarsmakten och dess
aktualitet är större nu än under kalla kriget, att med små
medel kunna nå stor verkan blir allt viktigare i en mindre
krigsorganisation, varvid jägarförbanden helt klart fyller en
tydlig roll i den. Det fria kriget kvarstår även som en uppgift och
har tydligt aktualiserats i den nya reglementsfloran som utkommit.
Kvarstår gör då om det
finns plats för en organiserad motståndsrörelse och uppgiften som
benämns det fortsatta motståndet, som jägarförband tidigare
innehade som en uppgift. Min uppfattning är att detta område är
mer aktuellt nu än det var under det kalla kriget. Främst utifrån
en klart underdimensionerad krigsorganisation för att lösa
nationellt försvar. Det är mycket glest mellan förbanden och
sannolikheten att något förband blir avskuret och hamnar bakom
motståndarens linjer är mycket stor, varvid chefer på alla
nivåer inom Armén bör börja tänka i banor hur man skall agera i
händelse av något sådant.
Förhoppningsvis kommer
detta inlägg väcka tankar kring detta, all information i detta
inlägg är sådant som finns i öppna handlingar, böcker,
reglementen och anvisningar, det är således ingen hemlig
information som berörs. Ämnets särart gör att ytterst lite
information finns på internet utan det mesta är i bok form, så
källförteckningen till detta inlägg omfattar enbart tryckta
källor, dock ger det en inriktning vart den vetgirige kan söka mer
information.
Underrättelsebataljonens
och Jägarbataljonens verksamhet kommer ej beröras i detta inlägg,
främst utifrån att inlägget berör striden på djupet över hela
ytan, båda dessa förband är predestinerade att lösa kvalificerade
uppgifter på djupet över hela Sverige mot kvalificierade mål, således är de ej
geografiskt knutna till något specifikt område. Detta inlägg berör
främst hur vi har stridit på djupet över hela ytan och hur vi kan
fortsätta göra det i nutid.
Den
organiserade motståndsrörelsen. Mycket kring den
organiserade motståndsrörelsen är fortfarande höjt i dunkel och
kommer troligtvis så alltid förbli mht verksamhetens särart och
skyddet för fortfarande levande som varit verksamma i
organisationen. Det är främst via Mikael Holmströms
bok, Den Dolda Alliansen, samt Anders Jallais forskning
som information rörande verksamheten har framkommit och hur den har
varit organiserad. Vad som dock är känt är att den avvecklades
under mitten av 2000-talet.
Den centrala delen av den
svenska organiserade motståndsrörelsen stod i nära kontakt med,
eller ingick som en del i, NATO övergripande organisation för att
leda och planera motståndsrörelserna i Europa, denna instans gick
under namnet ACC, Allied Clandestine Committee,
deras uppgift i fred var att förbereda de underställda
organisationerna för krig. I händelse av krig var deras uppgift att
leda motståndsrörelsernas arbete. De underställda
motståndsrörelserna hade främst tre (3) huvuduppgifter att
genomföra. Den första (1) att rapportera förhållandena inom det
aktuella området, den andra (2) möjliggöra flykt av egen personal,
såsom nedskjutna piloter eller delar ur riksledningen och den tredje
(3) att genomföra sabotage antingen självständigt eller i
samverkan med jägar- och specialförband.
Först och främst måste
man ställa sig frågan, har en sådan här organisation en plats i
ett demokratiskt samhälle och hur i så fall bör denna organisation
vara organiserad för att ej bli ett hot mot demokratin? Ser man hur
den var organiserad så var det ett brett spektrum av människor ur
hela samhället som var delaktiga i den, om än en bred bas ur det
socialdemokratiska partiet (SAP) och landsorganisationen (LO). Dock
så ingick även andra politiska partier, fackliga organisationer och
ekonomiska grupperingar (företagsledare) i den.
I sig tycker jag att
detta var mycket klokt, en organiserad motståndsrörelse måste
representera samhället den skall verka för i händelse av en
ockupation, det är inte en enskild del av ett samhälle utan hela
samhället som berörs. Likväl bör man ställa sig frågan vem
skall organisera motståndsrörelsen? Inledningsvis i Sverige så låg
denna under Socialdepartementet för att sedan flyttas över till
Försvarsdepartementet. Det sistnämnda kommer alltid vara tvungen
att vara delaktig i verksamheten, men det kanske inte alltid är det
bästa att detta departement är det som styr verksamheten. Likväl
kommer den militära underrättelsetjänsten alltid vara en del av
denna verksamhet, oaktat vad man kan anse om detta, men i grunden så
kommer en motståndsrörelse rapportera om förhållandena inom det
ockuperade området, detta i sig är informationsinhämtning vilket
faller på underrättelsetjänstens bord att bearbeta, därav kommer
samarbetet vara intimt.
Men för att återgå
till organisationen på en central nivå, så är det min bestämda
åsikt att en organisation som denna bör representera ett tvärsnitt
ur samhället, allt annat kommer underminera organisationens
legitimitet, likväl bör organisationen ej ledas av Försvarsmakten,
däremot kommer delar ur underrättelsetjänsten främst ha en aktiv
del i den och andra delar av Försvarsmakten ianspråktas för
utbildning av organisationen. Den centrala ledningen bör vara skild
från Försvarsmakten men stå under parlamentarisk kontroll, varav
underrättelsenämden bör vara en mycket lämplig instans för att
säkerställa att organisationen håller sig inom demokratins
spelregler och ej får ett ”eget” liv likt liknande
organisationer under 1980 och 90-talet på den Europeiska kontinenten
såsom Gladio.
Utöver den centrala
organisationen fanns en regional indelning i Sverige, troligtvis
följde denna till del den gamla Försvarsområdes (Fo) indelningen,
inom respektive region fanns därefter ett antal motståndsceller
organiserade. Dessa bestod enbart av chefer och signalister, således
var organisationen vad man på militärt språk kallas
kaderorganiserade, däremot fanns en tanke på vilka individer man
kunde tänkas rekrytera i händelse av ett väpnat angrepp, men
färdiga motståndsceller med "fotsoldater" fanns ej.
Troligtvis var detta en faktor som gjorde att organisationen ej fick
ett eget liv likt Gladio i Italien.
Hur stor var då den
svenska organisationen? Siffror mellan hundratalet till tusentalet
individer har cirkulerat, personligen
bedömer jag att organisationen enbart bestått av hundratalet
individer. Främst utifrån det faktum att ytterst lite
information kring denna organisation har kommit fram i dagens ljus.
Hade organisationen bestått av tusentalet individer, hade den med
all sannolikhet avslöjats under resans gång. Då det kommer till
motståndsrörelser är sekretessen direkt avgörande vilket även
tyder på att organisationen bör hållits liten i fredstid, vilket
motiverar kaderorganisationen av den, den svenska metoden att enbart
utbilda chefer och signalister, som är direkt avgörande för
organisationen, för att sedan kunna utbilda motståndsmän, var
troligtvis det som avgjorde att organisationen har kunnat hållas
hemlig så länge och därmed minskades även risken för
infiltration av främmande makt i den.
Vad var då styrkan med
den svenska organisationen och varför bör en sådan organisation
skapas igen? Styrkan med organisationen var att det redan i fredstid
fanns en struktur för att leda och genomföra
dels informationsinhämtning dels organiserad strid
inom ockuperat område. Det skulle ej vara "friskaror" som
oorganiserat genomförde motståndsarbete, utan det skulle kunna ske
genom en centralledning och därmed skulle det även kunna
kraftsamlas till olika skeden i tid och rum. Vad som ytterligare var
en styrka var att man redan i fredstid kunde planera och öva på de
uppgifter man skulle ha i krig, man behövde alltså inte starta från
början om det hade blivit ett krig.
Styrkan med att
återupprätta en sådan här organisation ligger i att dels så
kommer motståndet fortsätta även i händelse av en ockupation dels
finns det organisatoriskt en möjlighet att genom denna organisation
bistå dessa avskurna förband på olika sätt. Däremot bör dessa
förband ej ledas av en motståndsrörelse i och med att organiserat
motstånd samt det fria kriget är två vitt skilda saker. Däremot
skulle de kunna bistås med underrättelser,
sambandsmöjligheter samt möjlighet till omhändertagande
samt förflyttning av skadade ut ur det
ockuperade området. Ledningen av de avskurna förbanden bör i
huvudsak vara den ordinarie eller som vi kommer se längre fram i
inläget, jägarförband på djupet som övertar ledningsansvaret av
de avskurna förbanden. Uppgifterna för en ny organiserad
motståndsrörelse bör vara desamma som under det kalla kriget,
dessa har ej tappat sitt värde i dagens moderna samhälle och
moderna krigföring, vilket bevisats med t ex de irreguljära
grupperingarna i t ex Afghanistan, Irak o dyl platser hur små
motståndsgrupper har kunnat binda upp stora mängder förband och
verkat demoraliserande på dessa.
En faktor som talar mot
en organiserad motståndsrörelse i det nutida Sverige är den
markant mindre delen av populationen som har en tidigare militär
utbildning. Under hela kalla kriget genomförde huvuddelen av varje
manlig årsklass en värnpliktstjänstgöring. Därmed hade man i
händelse av en ockupation en bred rekryteringsbas, det svenska
samhället var s a s militariserat. Så ser inte samhället ut idag,
en klart mindre del av samhället har tidigare militär erfarenhet om
man ser till den ålderskategori som kan vara aktuell 20-40 år, för
genomförandet av väpnad strid som motståndsman på ockuperat
område, är det ytterst få och ser man till den geografiska
spridningen av dessa finns det troligtvis geografiska områden som är
klart underrepresenterade, vilket försvårar rekryteringen, dock är
det ytterligare ett skäl till att upprätta en ny sådan
organisation, man inventerar och rekryterar och utbildar de som finns
redan i fred.
Således för att
tillföra ytterligare en dimension och därmed maximera effekten av
en klart begränsad krigsorganisation bör en organiserad
motståndsrörelse åter organiseras. Fördelen med en sådan
organisation är främst att en motståndare måste ta hänsyn till
den och dimensionera ett angrepp för det, vilket i sig till del kan
vara avskräckande. En ytterligare fördel är på ren nationell
basis att man har sensorer i form av motståndsmän utplacerade över
ytan, vilket medför att man kan erhålla en bättre lägesuppfattning
rörande förhållanden. Likväl kan man kraftsamla dessa resurser i
den övergripande strategin i händelse av ett väpnat angrepp. Detta
utifrån det faktum att dagens krigsorganisation är klart
underdimensionerad för nationellt försvar och det är mycket glest
mellan förbanden och en huvuddel av landet står utan militära
förband.
Fortsatt
motstånd. Jägarförbanden i Sverige hade under det kalla
kriget en mycket specifik tilläggsuppgift, det fortsatta
motståndet, enkelt förklarat innebar denna uppgift att
fortsätta striden på djupet, när den egna stridsuppgiften var
avklarad och egna förband ej kunnat återta förlorat område. Detta
skall inte förväxlas med det sk "fria kriget" som var en
uppgift alla förband i Sverige skulle kunna genomföra med olika
ambitionsnivåer. Detta var hur Jägarförbanden skulle fortsätta
kriget inom ockuperat område.
Detta var i sig en
uppgift som de s k "Fria jägarplutonerna" inom respektive
infanteribrigad redan börjande öva och planera för under Andra
världskriget inom ramen för vad då benämndes det "Fria
Kriget". Uppgiften löstes t om med sådan ambitionsnivå
att man upprättade vad som benämndes "skogsvaktarstugor",
där materiel främst i form av förnödenheter, vapen, ammunition
och sprängmedel redan förvarades i fred. Denna planering av
verksamheten fortsatta intill 1960-talet då Jägarbataljonerna fick
en mer tydlig framtoning i den svenska krigsplanläggningen och de s
k "fria jägarplutonerna" omorganiserades till
brigadspaningsplutoner inom ramen för infanteribrigaderna.
Uppgiften jägarförbanden
hade var att fortsätta striden, genomföra informationsinhämtning
och leda splittrade förband som fanns inom dess område, det
övergripande syftet var att tvinga en motståndaren att avdela
resurser för att motverka denna verksamhet, vilket i förlängningen
skulle sänka hans anfallskraft. Ett ytterligare syfte var att
motarbeta oorganiserade och spontana aktioner, utan striden skulle
föras samordnat utifrån högre chefs syfte med den. Därav så var
strukturen sådan att alla reguljära förband som påträffades i
det av motståndaren behärskade området skulle underställas
jägarförbandschefen.
Metoden som skulle
tillämpas var att jägarförbandet skulle utbilda de andra förbanden
som påträffades i jägarstrid. Därefter leda dess strid inom det
av motståndaren behärskat område. Likväl skulle civila
motståndsgrupperingar kunna utbildas och därmed även stå under
befäl av jägarförbandschefen, vad som dock påtalas är att
utbildning av civila motståndsgrupperingar tar tid. Striden skulle
föras som klassisk jägarstrid dvs med eldöverfall och överfall
mot för motståndaren högvärdiga mål (HVM) för att därmed sänka
hans anfallskraft, sabotage var även en metod som sågs som lämplig
att tillämpa.
En mycket viktig och
kanske förbisett sakförhållande är just lydnads- och
ledningsförhållandet. Varför skulle de splittrade och kvarlämnade
förbanden underställas jägarförbandschefen? Främst för att
högre chef skulle kunna utöva ledning, organisatoriskt var det
enbart jägarförbanden som t ex hade kortvågs radiostationer på
lägre nivå dvs grupp och pluton. Vilket var det enda sättet att
möjliggöra ledning av dem. För att dels kunna kraftsamla striden
dels för att undvika förstörelse av infrastruktur som kanske
skulle behövas vid ett motanfall eller i ett senare skede när
konflikten var över, skulle därför jägarförbanden leda
verksamheten.
Denna uppgift upphävdes
i och med invasionsförsvarets avveckling då
Norrlandsjägarbataljonerna (Njbat) samt Jägarbataljonsyd (Jbat Syd)
avvecklades dvs de territoriellt anknutna förbanden som hade
planerade uppgifter att lösa på djupet av motståndarens behärskade
område. I dag finns som känt inga territoriellt knutna jägarförband
likt Njbat och Jbat Syd. Dock finns de nationella skyddsstyrkornas
underrättelsekompanier, dessa förband har inhämtningsuppgifter att
lösa på det av motståndaren behärskat område och är
territoriellt knutna till specifika områden, vilket t ex
Jägarbataljonen eller Underrättelsebataljonen ej är. Dessa
förband skulle således kunna ges en sådan uppgift, att leda och
organisera det fortsatta motståndet av kvarlämnade förband i ett
stridsområde, då dessa förband förfogar över utrustning som
möjliggör ledning på långa avstånd dvs kortvågsradio.
Vad som är intressant
kring det fortsatta motståndet är att det måste varit en
sektionering mellan den organiserade motståndsrörelsen och
jägarförbanden i krig. Ingenstans nämns samverkan med
motståndsrörelser, dock kan det vara av sekretess skäl denna
organisation ej nämns i de öppna reglementena, vilket är den mest
troliga förklaringen. En annan förklaring som även är mycket
trolig är att man ville ha en sektionering mellan dem dels för att
öka överlevnadschanserna för de båda dels för att den
organiserade motståndsrörelsen troligtvis jobbade på längre sikt
och därmed skulle ha än högre överlevnadschanser om de ej
beblandades med jägarförbandens verksamhet. Därav uppgiften att
jägarförbanden skulle leda och organisera de splittrade reguljära
förbanden.
Det
Fria Kriget. Samtliga förband i Sverige skulle under det
kalla kriget om de blev avskurna och hamnade bakom motståndarens
linjer, och ej kunde ta sig tillbaka, kunna fortsätta striden. Detta
gick under benämningen "det fria kriget", förbanden
skulle fortsätta att strida mot motståndaren, med eldöverfall som
det främsta stridssättet. Generella riktlinjer fanns redan
uppställda i fred mot vad striden skulle föras, främst
motståndarens chefer, raketartilleri, förbindelser samt underhåll.
Vad avser hemvärnsförband
skulle det fria kriget, under åtminstone en viss tidsperiod, redan i
fred planeras i och med att dessa förband var geografiskt knutna,
kontra t ex infanteribrigaderna som hade ett större geografiskt
område samt olika krigsfall att utgå ifrån. Men båda typerna av
förband skulle kunna genomföra det fria kriget, varav
hemvärnsförbanden hade troligtvis haft en större framgång i och
med att dessa väl kände sin terräng och även kunde få stöd från
civilbefolkningen på ett helt annat sätt än en avskuren
infanteripluton skulle fått.
Det fria kriget övades
oftast i samband med olika former av "strapatsövningar"
runt om på infanteri- och pansarförbanden men även andra förband.
Denna uppgift har kvarstått och samtliga förband berörs
fortfarande av den inom Armén och det omnämns även i de nya
reglementena som har utkommit i närtid och är på väg ut till
förbanden från främst Markstridsskolan (MSS). Dock är frågan om
den övas i lika stor omfattning som tidigare, för förmågan att
genomföra det fria kriget med dess vedermödor bedömer jag måste
övas i en betydligt större omfattning nu, kontra tidigare då
sannolikheten att bli avskuren och hamna bakom motståndarens linjer
är markant större nu kontra under invasionsförsvarets dagar då vi
hade en mycket stor krigsorganisation.
Slutsatser
En organiserad
motståndsrörelse bör återupprättas, omvärldsutvecklingen just
nu visar på att det troligtvis var en miss att avveckla denna, om en
sådan återupprättas bör den i stort följa omfattningen av vad
som är känt kring den tidigare organisationen. Dock bör en ökad
parlamentarisk insyn ske i verksamheten, dess särart kommer dock
kräva att ytterst få människor har kännedom om den, men
demokratiaspekten är oerhört viktig i detta hänseende. Det mest
tyngande skälet till att återskapa en sådan organisation är den
mycket underdimensionerade krigsorganisationen för att nationellt
försvar som vi har just nu.
De nationella
skyddsstyrkornas underrättelsekompanier bör ges en tilläggsuppgift
att kunna fortsätta motståndet på ockuperat område och där leda
de kvarvarande förbandens strid, likt de tankegångar som fanns med
Norrlandsjägarbataljonernas och Jägarbataljon syds. Detta skulle
öka graden av samordning i förandet av striden på djupet samt
möjliggöra för högre chef att kraftsamla stridens förande i för
honom en gynnsam riktning.
I och med att
sannolikheten att egna förband blir avskurna har ökat bör en
stridskurs i det fria kriget införas. Denna kurs skall t ex ej
förväxlas med Grundkurs i fallskärmsjägartjänst och Grundkurs i
jägartjänst som genomföras av Underrättelsebataljonen respektive
Jägarbataljon. Kursen bör vara en två till tre veckors kurs i hur
det fria kriget skall bedrivas och bör t ex vara en obligatorisk
kurs för blivande taktiska- och specialistofficerare. Likt den
danska officersskolan genomför en obligatorisk kurs i patrulltjänst
på 2-3 veckor som i mångt omfattar just det fria kriget.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källor
JR A Jförb 1 Del 1-7, Försvarsmakten,
1999
Anv Fria Kriget, Krigsmakten, 1944
Den Dolda Alliansen, Mikael Holmström,
2011
AR 2 Taktik, Försvarsmakten, 1995
InfR Skplut, Försvarsmakten, 1991
Elitförband i Norden, 2009, Lars
Gyllenhaal,
Ett problem med att förbereda en motståndsrörelse i dagens och morgondagens samhälle är att informationsinhämtningen om människors preferenser, vanor och kontaktnät är ohyggligt omfattande och växande. Det gäller både frivillig och avsiktlig information, sådant som samlas in utan att folk vet om det och antagonistisk informationsinsamling.
SvaraRaderaFörr fanns det ingen rutinmässig teknisk registrering om hur 80-90% procent av medborgarna rör sig i rummet(mobiltelefoninäten), vilka nära 100% kommunicerar med via telefon och elektroniskt, det gick inte att lagra alla telefonsamtal för evigt vilket nu är enkelt och kanske görs, folk registrerar frivilligt mängder av sina relationer i facebook, linkedin osv, det finns industrier som lever på att kartlägga för att rikta reklam, konsumtionsmönster sparas av butiker, huvuddelen av konsumtionen av tabumaterial som porr sker via nätet och är kartläggningsbar, osv.
Även om alla håller tyst skulle hemliga organisationer kunna bli spårbara genom mönster i hur man agerar och avslöjade medlemmar kan snabbt kartläggas. Den som är antagonistisk behöver inte handikappa sig själv genom att upprätthålla samhällets integritetsillusion.
Det är rimligtvis lättare att dölja sig i samhällen som har varit trasiga under längre tid där människor i trygg fred inte har lämnar ut sin frivilligt och med rika människors bekväma vanor.
Vete 17 vad man kan göra åt detta. Ha stora mängder professionella "IED", MANPADS och kulvapen samt handböcker i mobförråd och när det skiter sig delar man ut dem slumpmässigt och hoppas på att det i alla fall ger röra för den invanderande fienden?
Förstår helt dina synpunkter dock ser jag inte lika dystert som du på förutsättingarna, i punkt form nedan lite synpunkter:
Radera1) Rekrytering. Vad avser denna faktor så tror jag att den tidigare svenska modellen fortfarande fungerar, "cell ledaren" väljer ut och kontrollerar redan i fredstid lämpliga kandidater men närmar sig dem inte med ett förslag om att vara medlem i en motståndsrörelse. Således hålls organisationen fortfarande hemlig och om ofred skulle inträffa så genomförs rekrytering då.
2) OPSEC. Vad avser denna faktor så lyckas man ju de facto hålla personal hemlig inom en rad instanser som sorterar under Försvarsdepartementet, så tror faktiskt att vi ser större problem än vad som behövs i detta. Likväl vidhåller jag att en kaderorganiserad motståndsrörelse går att hålla hemlig även i dagens samhälle. Betänk bara hur kriminella och terrororganisationer lyckas hålla sig dold trots ett massivt övervakningssamhälle som har upprättats i väst, då borde de facto en nationalstat lyckas med det också som har bättre kännedom om dessa system än de kriminella och terror organisationerna.
3) Utbildning. Ser man till detta om man nu har med noviser att göra så krävs det inte så mycket utbildnings tid, t ex Amerikanska Special Forces har färdiga utbildningsprogram för detta och då är det för att skapa eg. kompanistridsgrupper varvid utbildningstiden är mycket lång, den går att korta ned om man enbart skall ha t ex grupper eller plutoner. Med håller med dig i denna fråga, häri ligger ett stort problem.
4) Utrustning. Tror vi skall undvika MANPADS och ffa IED, finns diverse olika sätt att förstöra saker som gör att man inte ens behöver vapen, sprängmedel osv, grus räcker i många fall, utan att gå in djupare just på den biten.
Ja, den tidigare svenska modellen är nog det enda som kan fungera, många separata och mycket små celler som på olika sätt förbereder sig för att växa till grupper, förhoppningsvis funkar en rejäl andel av dem.
RaderaTyvärr är det inte så att de kriminella organisationerna är dolda. Många är välkända men vår rättsapparat är i sin lagstiftning och tradition anpassad till ett homogent samhälle med brottsliga individer som oftast vill bete sig ärligt, inte olika former av organiserad brottslighet som vill stå utanför samhället. Ovanpå det offrar vi mycket effektivitet för att få bättre rättssäkerhet och upprätthålla illusionen av integritet och av någon anledning envisas vi med att leda polisen uselt.
Jag nämnde MANPADS för att provocera men IED är allvar, vi har i många konfliktzoner sett hur effektiva de är och de skulle kunna bli oerhört mycket bättre. Om jag skulle befinna mig på fel sida fronten skulle jag anta att mitt återstående liv är ytterst kort då jag utöver det jag nämnde är offentligt envis och jag skulle hellre ha adekvata verktyg för att försöka ha sönder och ihjäl något som är viktigt för fienden än ge mig på elnätet med en stor skiftnyckel.
Tror vi skall undvika de okontrollerade IED:erna, de kontrollerade är ju fullt tillåtna enligt de av oss undertecknande konventioner.
RaderaHelt sant rörande de kriminella organisationerna, dock har de en förmåga att anpassa sig likt en kameloent, vilket är min poäng, kan sådana organisationer gå under radaren i diverse olika länder som har en hårdare lagstiftning än våran, så skall det ju vara fasiken om vi som nationalstat inte skulle kunna dölja 200-300 motståndsmän i fredstid :)
Du påminner mig om att vi behöver lämna konventionerna mot minor och multipelbomber om vi blir tvungna att upprusta under brådska och budgetpress.
RaderaHåller inte med dig i den frågan.
RaderaKlokt av dig! Det är ett politiskt självmord att föreslå att lämna endera konventionen men jag saknar politiskt värde så jag kan konstatera att om det skulle det bli panikbråttom finns det vad jag vet inga alternativ.
RaderaDet finns flaskhalsar i möjligheterna att utbilda och organisera rörliga förband och de kräver stora mängder avancerad utrustning. Annan personal kan starta upp produktion av minor och minutläggning är tämligen okvalificerat och stödjer de rörliga förband som vi kan pressa fram.
Troligtvis skulle ett sådant beslut tas så sent och under så stor press att minorna blir av låg kvalitet med större risker vid minering och framförallt minröjningen. Jämför med olyckor och minst en katastrof under andra världskrigets svenska beredskap.
Multipelbomber är mycket mera komplicerade att tillverka men ändå lättare att åstadkomma än att öka antalet flygplan eller artillerikompanier.
Om man rustar i tid finns det många andra möjligheter men vår politiska beslutsprocess är inte bra på att hantera hot medan det går att göra det billigt och elegant.
Om du har förslag på en bättre lösning under en sådan stress är jag mycket nyfiken på den.
Personminor är inte lösningen på försvar av Sverige än mindre BK90. Det är flertalet Manöverbataljoner som möjliggör dels att vi kan slå en motståndare dels kan genomföra effektiv fördröjningsstrid, en minering är bara att kringå om det inte finns förband som antingen försvarar den eller terrängen som man kringår den i.
RaderaHur stampar man fram bataljoner ur backen i sådan leveranstakt och mängd att det blir ointressant att minera för att sakta ner en fiende?
RaderaDesto färre förband man har desto värdefullare blir alla möjligheter att styra de fientliga styrkornas rörelser.
Om inte BK90 har skrotats vore de en fantastisk förstärkning av flygvapnets slagkraft mot förband som landstigit på svensk mark att plocka fram dem och helst tillverka flera. Även om penningkranarna öppnas helt obegränsat kommer det att ta tid att öka antalet flygbaser med personal, piloter och flygplan så mindre effektiv ammunition kan leverera samma effekt.
Jag finner det oerhört mycket bättre att stärka skalförsvaret och göra vad som kan göras för att få ut maximal nytta av våra mycket få och små förband än att lita till guerillakrig eller fria kriget.
Enkelt, återinför värnplikten :) Sen personminor är ur min horisont överskattade, stridsvagns- och fordonsminor det vi får ut effekt av och dessa är fortfarande tillåtna.
RaderaÅterinför inte bara värnplikten, se till att det blir repetitions övningar, och trovärdiga och bra övningar.
RaderaAtt återinföra värnplikten vore ett bra beslut men det tar år från beslut till effekt. Det som skulle ge snabb positiv effekt är möjligheten att repetitionsöva de som utbildades inom värnpliktssystemet.
RaderaDet för mig rimliga sättet att förstärka försvaret vore att konstatera hur det står till i omvärlden, höja budgeten och rusta så snabbt det går utan att kostnadseffektiviteten sjunker. Det skulle innebära utökade GMU platser eller motsvarande för alla frivilliga, att andelen heltidsanställda soldater ökar och att de som visar lämplighet för det vidareutbildas för att blir lärare för nya soldater. Även om man höjer budgeten finns det en gräns för frivilligrekryteringen och det enda sättet att komma över den är genom plikt men skall det finnas kapacitet att utbilda värnpliktiga måste vi börja med några års tillväxt av den nuvarande organisationen.
Om man politiskt inte behöver vänta in att den nuvarande organisationen maximeras innan man konstaterar att värnplikten måste återstartas sparar man något eller några år och det är som sagt var ytterst värdefullt att kunna repetitionsöva.
Men vi försöker inte ens maxa den nuvarande organisationen.
Apropå desperation, har du någon gång funderat på vad sensorerna och datorkapaciteten i en vanligt smartphone för en tusenlapp ger för möjligheter för styrning av minor, IED och minerade paket eller fordon som man försöker få in i fiendens logistik?
Således bör de två EOD-kompanierna ges krigsuppgiften att utbilda övriga militära enheter i IED-användning. Jag tror dock att det är något man bör spara till kriget är omedelbart förestående. Den kunskapen, även om internet ger en del redan nu, bör inte spridas alltför vitt innan det verkligen behövs.
SvaraRaderaVad avser tillfälliga kontrollerade laddningar av diverse olika typer så tror jag att många fortfarande inom organisationen har den kunskapen, åtminstonde inom jägeriet.
RaderaAvseende reglementerad materiel finns säkert en del kunskap kvar, i synnerhet inom jägeriet och hos ingenjörerna, men när det kommer till riktig improvisation, vilket jag tror är nödvändigt i det fria kriget, då är kunskapen som väl är synnerligen begränsad.
RaderaMycket bra sammanställning! Jag tror inte heller att rekryteringen skulle vara svårare när man väl valt ut eller tillsatt en chef för organisationen, då de flesta människor har några personer man litar på och som kanske kunde vara lämpliga. För att undvika mönsterbildning får man helt enkelt göra som alla andra grupper, kommunicerar aldrig via avstånds förbindelser (utom möjligtvis kortvågsradio. men då endast enkelriktat), utan man får använda sig av "klassiska" verktyg som terräng brevlådor och "lånade" allmänna möten. Däremot tror jag även att en organiserad motståndsrörelse skulle kunna ha även en annan uppgift, och det är att sprida korrekt information till medborgarna i av fienden besatta områden. Organisationen skulle sedan övas regelbundet för att skapa en metodik och rutin.
SvaraRaderaDå gäller det att inte ha med sig mobiltelefoner eller paddor till brevlådor och möten.
RaderaDet finns redan minst en säkerhetstjänst som har automatiserat följande av de mobiler som är nära mobilen som en intressant person använder. Vill du bli paranoid så fundera lite på möjligheterna.
Jepp är därför man rätt ofta i tjänsten får lämna mobilen på diverse olika ställen.
RaderaJag kan dock se svårigheter med att få ett politiskt beslut på detta, då det ena är att det skulle bekräfta ett mycket stort misslyckande av mäktiga individer och det andra är att det sannolikt skulle uppfattas som ett direkt hot mot dem som inte endast arbetar för Svenska intressen.
SvaraRaderaDet är ju trots allt som du säger mycket viktigt att få en bred demokratisk uppslutning bakom det hela så det inte får eget liv.
Jag inte bara sympatiserar med idén utan finner den absolut nödvändig för även supermakterna har svårt att hitta folk till sina försvarsgrenar även om de har helt andra möjligheter än oss, och detta gäller överallt. Samtliga geopolitiska konflikter de senaste åren har involverat någon form av irreguljära grupper pga nationalstaternas minskade betydelse globalt sett. Det är icke två st nationalstater som slåss utan generellt diffusa allianser av varierande karaktär vilket även kokar ner soppan inom nationalstaten vilket föranleder mig in på nästa orsak till att det är nödvändigt.
Det är ju kanske inte nödvändigtvis så att vi kommer stå under ockupation heller utan man destabilisera landet på ett sådant sätt att den enda lösningen på problemet är det du målar upp nu då alla nationalstatens stridsmedel inte lämpar sig för alla typer av konflikter inom riket, Och jag kan komma på ett flertal sätt att ställa till djävulskap och där den enda lösningen är någon form av folkvilja vilket den breda majoriteten generellt sett saknar.
Ditt förslag skulle i detta scenario i alla fall kunna användas som en underrättelsebas oavsätt typen av konflikt, det handlar i så fall bara om anpassning med det gäller att dra upp riktlinjerna så tidigt som möjligt för hinner vi inte med upprustningen av skal försvaret vilket känns osannolikt så är det enda som återstår någon form av proxykonflikt och där troligen endast en proxylösning står tillbuds.
Nu hör till saken att jag är civilist så min oro för implementering av förslag kanske är ogrundad.