Sammanfattning
Bedömt
genomförs offensiva inträngningsoperationer mot de baltiska
staternas kust med ryska ubåtar. Liknande inträngningsoperationer
genomförs troligtvis ej mot Sverige, utifrån de begränsade
ubåtsresurser som Östersjömarinen förfogar över. Genomförs
inhämtningsoperationer under vatten mot Sverige är det troligtvis
med hjälp av dykare som utnyttjas från närliggande fartyg i
anslutning till svenska militära skyddsobjekt.
Analys
Inhämtning genomförs i
luften, på marken och till havs mot Sverige. Detta har massmedia
rapporterat om det senaste året/åren. Vad som dock ej berörs är
inhämtning under ytan, vilket bedömt var ett av huvudsyftena med
ubåtskränkningarna under 1980- och 1990-talets början, är då
detta något som sker mot Sverige nu eller mot andra stater i
Östersjön? Först låt oss se vilka stater som har ubåtar i
Östersjöregionen och hur många, detta kan ge en indikation på
dels hur man ser på utnyttjandet av ubåtsvapnet dels vilka förmågor
man kan besitta i och med detta.
NATION | ANTAL |
Sverige | 5 |
Polen | 5 |
Tyskland | 4 |
Ryssland (Östersjömarinen) | 2 |
Sveriges, Polens och
Tysklands ubåtsinnehav medger både strids- och inhämtningsuppgifter
mht till sin relativa storlek, medan Rysslands ubåtsinnehav i
Östersjöregionen på enbart två (2) stycken, troligtvis enbart
medger inhämtning och begränsade stridsinsatser i händelse av
krig. Likväl är både Polen och Tyskland NATO länder så numerärt
uppgår styrkan till nio (9) stycken ubåtar för NATO i
Östersjöregionen varvid både stridsinsatser och inhämtning kan
genomföras i händelse av krig.
Rory Stewart, ordförande
i det brittiska försvarsutskottet, gjorde i början av Augusti 2014
ett rätt anmärkningsvärt uttalande, där han påtalade att
för att kunna skydda och försvara de baltiska staterna krävs dels
luftförsvar dels i synnerhet ubåtsskydd. Sett till
styrkeförhållanden så blir detta uttalande mycket anmärkningsvärt
totalt nio (9) NATO ubåtar mot två (2) ryska. Två (2) faktorer kan
ha föranlett detta uttalande dels är NATO ubåtsresurser i
Östersjöregionen föråldrade, men likväl är de Ryska KILO
ubåtarna ej heller moderna dels kan det vara att upprepade intrång
i form av aggressiv inhämtning med ubåtar som metod har genomförts
mot de baltiska staterna. Varav det sistnämnda skulle kunna
föranleda ett sådant uttalande, sett i perspektivet av de intrång
som genomfördes mot Sverige under 1980 och 90-talet, då en rejäl
upprustning av ubåtsskyddet krävdes för att möta hotet.
Den senast allmänt rapporterade
möjliga ubåtsincidenten i Svenska vatten var 2011 i Göteborgs
skärgård. Denna möjliga ubåtsincident sammanföll med den marina
övningen DANEX/NOCO 2011. Den övning i sig kan ha dragit till sig
intresse från främmande makt (observera att detta kan vara
deltagande eller icke deltagande nationer i övningen) och därmed
använt sig av ubåt eller undervattensfarkost för att genomföra
inhämtning mot de deltagande nationerna i syfte att erhålla
underrättelser samt genomföra inhämtning i Göteborgs skärgård.
Detta sammanföll med en
i övrigt formativ period där inhämtningsverksamheten generellt
ökade i Östersjöregionen, trots det är det incidenter med
luftfarkoster och fartyg som genomför inhämtning man rapporterar om i media. Men ingen rapportering har kommit rörande möjlig
undervattensverksamhet sedan 2011, trots att alla är överens om att
ubåtar erbjuder stora möjligheter att genomföra strategisk
inhämtning mot en annan nation (här avser jag alla nationer som har
en kust som möjliggör inträngning med ubåtar och inte explicit
Sverige).
Innebär detta att
ingenting händer under ytan i Östersjön, personligen tror jag
verkligen inte att så är fallet, utan det sker helt enkelt ingen
rapportering kring detta, främst för att det är mycket svårt för
reportrar att få någon information rörande ubåtsverksamhet i och
med att det mesta kring denna verksamhet har en mycket hög
skyddsvärd klassning. Likväl blir det inte en incident förrän man
upptäcker undervattensverksamhet, men tydligt är att åtminstone
Ryssland med sin Östersjömarin tar ubåtshotet på mycket stort
allvar i och med att ubåtsjakt är en av förmågorna de övar
främst, nästintill varje vecka kan man läsa om att övning har
genomförts i detta.
Den svenska
Försvarsmakten (FM) verkar även anse att något sker i
skärgårdsområdet om man skall se till att man verkar skärpt
bevakningen kring militära skyddsobjekt i Stockholms skärgård.
Både Svenska dagbladet (SvD) och Dagens Nyheter (DN) uppmärksammade
detta denna sommar (2014), dock inte med den vinklingen utan mer som
en allmän uppmaning till allmänheten att det kan bli dyrt att kliva
iland på fel ö under sommaren pga av FM har ökat sin vaksamhet i
skärgården. Troligtvis rör sig detta om att inhämtning genomförts
mot militära skyddsobjekt i vår skärgård därav har bevakningen
skärpts, om det är med ubåt, personal med täckhistoria som
semesterfirare eller dykare från civila fartyg och liknande kan man
enbart sia om.
Det troligaste
utnyttjandet i dagsläget vad avser inhämtning under vatten mot
Sverige är det klassiska utnyttjandet av dykare från fartyg. Dessa
intransporteras dolt med hjälp av handelsfartyg eller motsv och
genomför därefter sin inhämtning och upphämtas antingen av fartyg
eller ubåt, varav det troligaste i dagsläget skulle vara med fartyg
i och med den låga numerären av Ryska ubåtar. Denna verksamhet kom
först i dager för Sverige i början av 1970-talet med en avhoppad
Sovjetisk handelsfartygskapten.
Vad avser utnyttjande av
dykare bör man särskilt beakta att i St Petersburg upprättas just
nu ett utbildningscentrum för attackdykare, vilket tyder på ett
återtagande alternativt en förmågeökning rörande utnyttjandet av
denna förbandstyp. Lägg därtill att för cirka ett år sedan gick
en order ut att samtliga ryska ubåtar skulle ta bort statsvapen samt
identifikationsmarkering på dess torn. En åtgärd som normalt
enbart genomförs om man skall genomföra inträngningsoperationer i
grundare vatten såsom mot en annan nations kust, då man tillfälligt
måste vistas med del av ubåten i ytläge.
Slutsatser
Bedömt utnyttjas de
två (2) Ryska KILO ubåtarna i Östersjömarinen för att genomföra
inträngningsoperationer mot de baltiska staterna, utifrån den
brittiske ordföranden i dess försvarsutskotts uttalande. Stämmer
detta har den felande länken identifierats i Ryska
inhämtningsoperationer dvs fakta är att inhämtning genomförs med
flyg samt fartyg dock har inga tidigare indikationer funnits på att
ubåtar utnyttjas trots detta har misstänkts.
Bedömt är inhämtning
riktad främst mot de baltiska staterna, utifrån det upplevda hotet
från rysk sida av NATO. Bedömt genomförs ingen inhämtning mot
Sverige med ryska ubåtar i och med dess låga numerär krävs en
prioritering vart resursen skall utnyttjas, varvid det mest troliga
blir de baltiska staterna med den pågående intressekonflikten
mellan NATO och Ryssland, vilket varit under uppgående de senaste
åren.
Have a good one! // Jägarchefen
Källor
DN 1
(Svenska)
FOI 1
(Svenska)
Global Firepower 1
(Engelska)
Lenta 1
(Ryska)
Rysslands röst 1
(Svenska)
NATO 1
(Engelska)
Janes 1
(Engelska)
Spionjägaren Del 1, Frånstedt Olof,
2013
Den Dolda Alliansen, Holmström Mikael,
2011
Då Sverige i princip saknar möjligheter att övervaka kusten numera, förutom badgäster och enstaka fiskare, kan man inte säga något om hur stor aktiviteten är under vattnet. Enstaka observationer finns. Min bedömning är att den är minst lika stor som under 80-talet, men att det numera är riskfritt.
SvaraRaderaHelt rätt att vi saknar förmågan till bevakning av våra kuster under ytan iom nedmonteringen av ubåtsskyddet och avvecklingen av Sjöinfo kompanierna. Däremot tror jag inte att aktiviteten är lika hög som under 80-talet oaktat vilken part som var den kränkande. Mängden ubåtar i Östersjön är helt enkelt för liten för att medge sådan aktivitet.
Radera(Projekt 877 Paltus (ryska: Палтус, ”hälleflundra”) eller Kilo-klass är en sovjetisk attackubåt som har diesel- och batteridrift. Utvecklingen av Kilo-klassen påbörjades under 1970-talet och 1982 kom den första ubåten i tjänst hos den sovjetiska flottan. Under 1990-talet utvecklades även en modifierad version av Kilo-klassen fram, denna har namnet Projekt 633 Varsjavjanka.
SvaraRaderaUbåten anses vara en av de mest tystgående inom den dieseldrivna ubåtsklassen och ett större antal har exporterats till andra länder. Största användarna idag är Ryssland med 16 stycken i tjänst,...) Källa; Wikipedia.
Så vitt jag vet så kan man slinka igenom med ubåtar genom Öresund när det passar. Och så värst omoderna verkar de inte.
Roger Klang