Reflektion
Den
14NOV14 vid presskonferensen för delgivning av
underrättelseoperationen
i Stockholmsskärgården mellan 17-24OKT14, delgav Sveriges
statsminister, Stefan Löfven, att ett nationellt
säkerhetspolitiskt rådskulle inrättas för att hantera säkerhetspolitiska frågor på ett
mer sammanhållet sätt.
Vad
har hänt sedan statsministerns uttalande? Försvarsmakten lämnade
till Regeringen den 23JAN15 en redovisning av hur stora finansiella
resurser som krävs för att uppnå målsättningarna utifrån den
försvarspolitiska inriktningspropositionen.
Detta underlag från Försvarsmakten bör ses som ett sk
"lackmustest" på vilken vilja och ambition man
avser att agera utifrån den negativt förändrade säkerhetspolitiska
situationen i vårt närområde.
Detta
lackmustest berör inte bara den sittande regeringen, utan alla våra
folkvalda politikers vilja och ambition i att dels förstå de
förändringar som skett i vårt närområde dels agera
utifrån dessa förändringar. För ytterst handlar detta om vårt
nationella oberoende, vilket vi återkommer till längre fram i
inlägget.
Förståelsen
för den negativa säkerhetspolitiska situationen förefaller dock
inte trängt in hos den sittande regeringen, än mindre kan det
nationella säkerhetspolitiska rådet påbörjat sitt arbete, då en
av dess målsättningar är att samverka brett mellan de olika
departementen, då Finansdepartementet
den 16FEB15 gav ett motbud eller snarare skambud på ökning,
vilket blev en åttondel av vad Försvarsmakten ansåg vara ett
minimum, fyra miljarder.
Här
visas återigen att förståelsen förefaller vara låg
vad avser den säkerhetspolitiska aspekten, då Statsministern å ena
sidan förklarar att krafttag kommer tas för att hävda den
territoriella integriteten å andra sidan är finansdepartementets
möjliga budgetökning för försvaret obefintlig. Då det inte
enbart är Sverige internt som följer vår egna säkerhetspolitiska
utveckling, utan även alla nationer runt oss, så visar detta sk
förslag till ökning på att staten Sverige ej tar sin försvars-
och säkerhetspolitik på allvar.
Ser
vi till statsministerns uttalande att den territoriella integriteten
skall hävdas så blir det mer eller mindre en fars, med
finansdepartementets förslag till budgetökning. Den främmande makt
som kränkte svenskt inre vatten, som närmast
13 km från Stockholms slott, kommer ej se detta som en
förmågeökning och avskräckas från sin verksamhet, då de även
följer hur den framtida försvars- och säkerhetspolitiken i Sverige
utvecklas.
Likväl
förefaller det finns en möjlighet att försvarsbeslutet flyttas
fram till hösten 2015, då man ännu ej förefaller påbörjat
konkreta förhandlingar. Nu i sig är det inte allvarligt att
beslutet tas under hösten, då försvarsbeslutet börjar gälla från
och med 01JAN16, men signaleffekten utåt mot våra
grannländer och troligtvis den främmande makt som kränkte oss i
Oktober 2014, blir att staten Sverige inte ser så allvarligt på
varken att den territoriella integriteten kränks men även den
negativa säkerhetssituationen i dess närområde.
Då
både den nuvarande regeringen och den förra, menar på att säkerhet
byggs tillsammans med andra, så kan man inte undandra sig för
att ta sitt ansvar, just nu blir effekten att våra grannländer mest
troligt ser på staten Sverige som att man vill ha kvar kakan men äta
den samtidigt. Man undandrar sig helt enkelt att ta sitt ansvar
gentemot sina grannländer att agera utifrån den negativa
säkerhetspolitiska situationen som råder i vårt närområde.
Vill
den sittande regeringen kunna föra sin politik krävs ett oberoende,
detta oberoende grundar sig i grunden på att vi kan hävda vår
territoriella integritet på ett trovärdigt sätt, men även att
staten Sverige har en trovärdig tröskeleffekt mot en presumtiv
motståndare, då är vi i en mindre grad påverkningsbar,
säkerställer man ej detta blir man påverkningsbar av främmande
makt och kan ej föra en oberoende politik.
Detta
försvarsbeslut blir således ett lackmustest för
vilket ställningstagande våra grannländer
kommer inta mot staten Sverige,
blir det substantiella ökningar av Försvarsbudgeten kommer staten
Sverige troligtvis åtnjuta en högre grad av gemenskap. Blir
"ökningen" det nuvarande förslaget kommer våra
grannländer troligtvis gardera sig för att agera självständigt
och ej vara delaktighet i staten Sveriges säkerhet.
Have
a good one! // Jägarchefen
Ni inser väl att det inte kommer att bli några "substantiella ökningar av Försvarsbudgeten"?
SvaraRaderaOm man skulle hitta några skattepengar att fördela så kommer de ju inte att gå till Försvaret
Det finns många särintressen som har högre prioritet (för alla partier som ingått DÖ) - Så det är bara att glömma
Men jag skulle inte ha något emot att få fel - Men sannolikhteten för det är nog rätt låg