"Huvuddelen
av arméförbanden organiseras för att kunna verka som två brigader
i hög konfliktnivå mot
en kvalificerad motståndare." - Försvarspolitisk inriktning 2016 tom 2020.
Denna
ordalydelse är värd att reflektera något över, dels utifrån de
nu överenskomna budgetramarna för Försvarsmakten, dels kommer
denna ordalydelse vara utgångspunkten för resonemanget jag kommer
föra i detta inlägg, då den är central för arméns utveckling
under den kommande Försvarspolitiska inriktningen 2016 t.om. 2020.
Som
ordalydelsen gör gällande, är huvuddelen av arméstridskrafterna
organiserade för att kunna ingå i två brigader,
brigadstridsgrupper är snarare ett bättre begrepp, då förbanden
är så vitt utsprida och kommer ha ytterst små möjligheter till några
egentliga samövningar utifrån de geografiska avstånden mellan dem.
Utöver
brigadförbanden, så finns ett ytterligare antal förband såsom
Jägarbataljonen, Underrättelsebataljonen m.fl. Om vi
då börjar med två brigader, vet man nu med sig som politiker att
man enbart kommer betala för en 50%-lösning
av det som är beställt,
då blir det ju mycket svårt att kunna verka med två
brigader, logiskt så kommer det enbart vara en brigad man betalar
för som politiker, då bör man inte skriva två brigader.
Om
vi då för resonemangets skull säger att Försvarsmakten kommer
anmäla till Regering och Riksdag att vi kommer enbart kunna verka
med en brigad, så då har vi fortfarande kvar problematiken med hög
konfliktnivå mot en kvalificerad
motståndare d.v.s. den absolut svåraste formen av väpnad
strid är det man har sagt att denna brigad skall klara av. Detta kräver mycket övningstid och framför allt samövning av de olika förmågorna såsom logistik, bekämpning o.s.v. särskilt att beakta är att förbanden måste även vara personellt uppfyllda för detta.
Med
den nuvarande personalreformen som varit gällande sedan 2010, så
har vi enligt GenMj Brännström
nu lyckats uppnå en bemanning på cirka 10-20% av Armén, d.v.s.
några tusen soldater, vilket i ren verkan enligt GenMj Brännström
är några kompanistridsgrupper observera det är inte
ens bataljonsstridsgrupper vi talar om nu. Då brigadens byggstenar är bataljoner, så saknar vi just nu de "legobitarna".
Det
vill säga, vi har i dagsläget inte ens personal för en brigad att
tala om, likväl så utgör inte den inkallande delen av
pliktpersonal under senare delen av 2015, någon grund för att
utgöra en byggstomme på, för att kunna påbörja uppbyggnad av en
brigad, då de är fördelade på ett antal olika förbandstyper inom
armén.
Hur
man nu får den politiska sidan har tänkt att Försvarsmakten dels
skall få ihop två brigader med finansiering för en dels rekrytera
och öva upp två brigader på fyra år för att kunna verka på den
svåraste nivån av väpnad strid då vi inte ens i dagsläget har en
brigad än mindre börjat öva brigadsystemet förutom i virtuella
spel eller stabtjänstövningar, övergår mitt förstånd.
Vad
som dock blir tydligt är att absolut ingenting av det
Försvarsmaktsledningen kan ha/har anmält till våra politiker
rörande situationen inom Försvarsmakten, kan man lyssnat på, för
då hade de facto ordalydelserna varit annorlunda om man som nu valt
att gå emot ÖB rekommendation rörande finansieringen av
Försvarsmakten, istället för två brigader hade det kunnat stå
en, vilket hade varit en realistisk målsättning utifrån nuvarande
budgetramar.
Så
här skulle jag kunna mala på med ett stort antal punkter rörande
den "Försvarspolitiska inriktningen 2016 tom 2020" men jag
väljer att avsluta där, då den inledande ordalydelsen
exemplifierar väl hur ologiskt resonemang man fört från den
politiska dimensionen i denna fråga. Avslutningsvis så får vi
trots allt glädjas åt att vi fått en 50% förbättring,
något mer än det kanske inte var att hoppas på i mellanmjölkens
förlovade hemland, skutan börjar kanske så sakteliga att åter vända uppåt.
Have
a good one! // Jägarchefen
Fienden får 50% mer stryk Med Finländarna! Det blir alltså offra Umeå för Göteborg som försvaras av 10-20% brigaden = jämnad med marken. Malmö finns inte på kartan samtidigt. Stockholm måste hållas till varje försvars politisk rabatt = vi behåller staden krossad av bombflyg men svenska flottan sänker fiendens invasionsflotta i Oxdjupet. Vi blir säkert överraskade i Väster... Alltså den politiska dimensionens logik är att början på antagligen sista världskriget måste vänta många hundra år. Och Pengarna lär aldrig räcka för Sund förnuft i Sundsvall. Avvägningen Avesta = jämnad med marken. Nya pengar räcker inte för Nyköping trots Nya köp. Men Räcker för halva Örebro Öresavrundning uppåt alltså. Om Bofors klarar sig själv Blir Borlänge fullständigt jämnad med marken, då vet man att det är slutet.
SvaraRaderaAndra brigaden blir nog pooling och sharing från England eller Estland vi har ju satsat på solidaritet i _ _. Och om lilla Estland ska ha två brigader får väl Sverige inte vara sämre på pappret. De kanske rent av ska ta efter 2% av BNP till försvaret också och då kan man ju gå vidare och satsa på kunna mobilisera 91000 soldater, 1000 fler än lilla Estland. Siktar på att kunna politiskt servera gångbart. Och veta vad man behöver.
När arméns åldersklass, inom värnpliktsförsvaret, hade sin obligatoriska slutövning under mars månad så övade man sina färdigheter på bataljonsnivå och vid samtidigt förekommande fälttjänstövningar, med repetitionsförband, upp till brigadnivå.
SvaraRaderaMen det var andra tider med årliga värnpliktsomgångar om ca. 50.000 man, inom försvaret, och ÖB hade ca. 200.000 man gripbara vid ett beordrande av "Givakt"!
Tydligen så kan försvaret i dagsläget ha ca. 2.000 män/kvinnor gripbara vid en "Givakt" för försvar av Sverige. Detta räcker för att försvara Arlanda och Bromma de timmar det tar för regering, riksdag, HKH och HK att organisera respektive "fanflykt"!