Reflektion
Bild 1. Ålandsförträngningen. |
Så var det återigen dags för främmande undervattensverksamhet,
denna gång i Finland,
främmande undervattensverksamhet var väntad under denna period,
dock bedömde jag om sådan aktivitet skulle uppdagas, så skulle det
vara i Bottenhavet, utifrån de materielförsök
som just nu genomförs i det området.
Då denna försöksverksamhet genomförts tidigare
kan det mycket väl vara denna undervattensverksamhet som
Försvarsmakten
tidigare
erhållit indikationer på.
Vilket
skulle falla in till del, i det mönster
som uppvisade sig under 1980-talets ubåtsjakter, då teknisk
försöksverksamhet genomfördes, så fick man ofta indikationer på
att främmande undervattensverksamhet genomfördes i anslutning till
detta. Nu utesluter inte det ena det andra, att antingen försöka ta
sig in eller ut ur Ålandsförträngningen med en undervattensfarkost kan kräva en
avledningsmanöver i någon riktning av en främmande makt som skall genomföra eller har genomfört inhämtningsverksamhet i det
området.
Ett
annat mönster även går att skönja i den främmande
undervattensverksamhet, något som den finska bloggaren Corpral Frisk
även berör i ett blogginlägg,
är minst tre incidenter av främmande undervattensverksamhet har
skett då en ny regeringen har tillträtt, två i Sverige –
Hårsfjärden 1982, Kanholmsfjärden 2014 – och en nu i Finland
2015. Detta mönster kan nog enklast förklaras med att om man skulle
vilja genomföra en mycket känslig operation såsom utplacering av
materiel o.dyl. kan det vara klokt att genomföra det i ett sådant
läge. Då lednings- och lydnasförhållanden är nya, politikerna
oprövad och kan ge upphov till viss tvekan att fatta tidskritiska
och känsliga beslut.
Ser
man till Svenska förhållanden så är rättigheten och därmed även skyldigheten för vapeninsats delegerad ned till fartygschef om sådan
verksamhet upptäcks på inre vatten, varvid man gör en viss
risktagning från främmande makt att utnyttja ett sådant tillfälle,
dock så kommer troligtvis rapportering ske uppåt i organisationen
innan vapeninsats genomförs enligt IKFN varvid Regering blir
informerad, vilket kan utlösa vissa reaktioner som försenar
vapeninsats.
En
annan intressant reflektion man kan genomföra är att man förefaller
bibehållit kontakten med den främmande undervattensfarkosten under
hela 1½ timme innan varningsinsats genomfördes. Således har man
dels detekterat med troligtvis undervattensensorer då farkosten gick
över territorialvattengränsen dels med hjälp av fartyg följt
farkosten. Detta måste ses som en rejäl underrättelsekupp
av den Finska Försvarsmakten, då man troligtvis både har
ljudupptagningar och sonarbildupptagningar av undervattensfarkosten.
Förhoppningsvis
så utnyttjas nu det fördjupade samarbetet mellan Sverige och
Finland och ett erfarenhetsutbyte genomförs, utifrån de två
incidenterna som har skett i dels Sverige dels Finland under 2014
respektive 2015. Då båda nationerna utifrån det skulle kunna
förbättra sin taktik och stridsteknik för att kunna möta det
aktuella hotet.
Nästa
intressanta reflektion man kan genomföra är att nu har två
nationer, vad som är känt, under loppet
av mindre än ett år blivit kränkta med främmande
undervattensfarkost/-er i Östersjöregionen. Det faktum att det är
två militärt alliansfria nationer gör det även mer intressant. Nu
håller jag det inte för otroligt att andra nationer kan ha blivit
kränkta under samma tidsperiod eller tidigare ffa. utifrån Rory
Stewarts uttalande
från 2014, att ett av de viktigaste områdena för att förbättra
försvaret av de Baltiska staterna är att förstärka förmågan att
verka mot undervattensfarkoster.
I
sig visar det på vikten av att en förstärkning av Sveriges förmåga
att möta hotet "under ytan" måste ske, då det hotet de
facto är reellt, nationers gränser kränks grovt. Likväl så visar
det på vikten av sensorkedjor som kan detektera verksamhet under
ytan, då det var detta som gjorde att Finland i ett tidigt skede
kunde agera mot kränkningen, något som man nu förefaller ska
åtgärda utifrån den liggande försvarspropositionen.
Vad man dock skall beakta är att Sverige har dryga 270 mil
kust, det kommer krävas en ordentlig analys av vilka områden som
man bör utplacera dessa sensorkedjor vid.
Avslutningsvis
så visar denna incident på att det säkerhetspolitiska klimatet
återigen har tagit ett steg i negativ riktning i säkerhetsspiralen
för Östersjöregionen och Norden.
Have
a good one! // Jägarchefen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar