Sammanfattning
Ur ett historiskt perspektiv är
varken det Nordiska försvarssamarbetet eller Sveriges numera
omfattande samarbete med NATO någon ny företeelse. Vad man nu gör
officiellt genomförde man inofficiellt under hela det kalla kriget.
Vad som dock är en avgörande skillnad jämfört med tidigare är
att Sverige som under hela det kalla kriget sågs som en
stabiliserande faktor för Norden, troligtvis nu måste ses som en
destabiliserande faktor, då man orsakat ett säkerhetsvakuum inte
bara i Östersjöregionen, utan i hela Norden.
Analys
Allmänt.
Denna inläggs serie om tre delar kommer försöka belysa den
säkerhetspolitiska situationen i Norden och då främst
Nordkalotten, detta inledande inlägg kommer dels beskriva historien
d.v.s. de nordiska aktörernas säkerhetspolitiska ställningstaganden
under det kalla kriget. Dels försöka beskriva skillnaderna mellan
dåtiden och nutidens säkerhetspolitiska ställningstaganden, de få
skillnader som de facto finns.
Nordkalotten
under det kalla kriget.
Norge med sina erfarenheter efter det andra världskriget, kom
att bli en av de ursprungliga medlemsstaterna i NATO, det
övergripande syftet med det Norska medlemskapet var/är att kunna
motstå ett militärt angrepp då Norges geografiska utbredning i
förhållande till dess befolkningsmängd ej medger ett eget
ändamålsenligt försvar, vilket kräver hjälp av andra vänligt
sinnade stater, därav ett medlemskap i NATO. Likväl syftade/syftar
medlemskapet till att bevara Norges politiska oberoende d.v.s. ingen
annan stat skall genom militära eller politiska påtryckningar kunna
diktera Norges inrikes- och/eller utrikespolitiska vilja.1
För
att minska spänningarna under det kalla kriget antog Norge även
självpåtagna restriktioner rörande sin militära verksamhet i
Nordnorge, såsom att man har varit mycket restriktiv med övningar i
Finmarksområdet, även förhandslagringen av den amerikanska
marinkårsbrigadens utrustning placerades långt söderut, Tröndelag,
för att visa på att det ej var en offensiv förhandslagring, likväl
tillåter man ej stationering av förband i fredstid i Norge m.m.2
Sverige
kom efter Norges anslutning till NATO, utåt inta en strikt
neutralitetslinje, en av de stora faktorerna kring detta var att
Finlands situation ej skulle försvåras som randstat till
Sovjetunionen. Säkerhetspolitiken kom att baseras på att dels
påtala Sveriges neutralitet och att man ej avsåg ansluta sig till
någon part i händelse av en konflikt dels säkerställa en sådan
hög tröskeleffekt att ingen presumtiv motståndare skulle vilja
angripa Sverige.3
Sverige
kom att ha ett mycket starkt försvar under hela det kalla kriget och
kom i praktiken att utgöra ett östligt flankskydd för
Norge. Detta var en grundförutsättning för att Norge skulle
kunna tillämpa sin icke baseringspolitik i fredstid,
det starka Svenska försvaret skulle fördröja en snabb Sovjetisk
framryckning via Norra och Mellersta Sverige in i Norge under så
pass lång tid att NATO förstärkningarna skulle hinna nå Norge.4
Styrande
för Finland under hela det kalla kriget var relationen till
Sovjetunionen som en av dess randstater, detta kom praktiskt visa sig
genom Vänskaps-, samarbets- och biståndspakten,
VSB-pakten, samt Paasikivi–Kekkonen-linjen i dess
utrikespolitik. VSB-pakten,
tillkom på Sovjetiskt initiativ 1948.5 Denna pakt får
ses som en av de mildaste tvångspolitiska åtgärderna av
Sovjetunionen tillämpad på någon av sina randstater efter andra
världskriget, en av anledningarna till detta kan vara att
Sovjetunionen ville undvika att Sverige knöts närmre väst och då
de länder som kom att bilda NATO, vilket ett kraftigt inskränkande
fördrag mellan Sovjetunionen och Finland hade kunnat göra.6
Huvudlinjerna
i VSB-pakten var att Finland skulle förhålla sig neutral d.v.s.
inte ingå i koalition med andra stater riktad mot Sovjetunionen,
Finland skulle försvara sig vid anfall från Tyskland eller med
Tyskland förbunden makt och ingen av staterna skulle blanda sig i
den andra statens inre angelägenheter. Man skulle även rådfråga
sinsemellan, om det konstaterades att det förelåg ett hot om
angrepp som pakten föreskrev.7 I omvärldens ögon kom
det ses som stora inskränkningar i Finlands möjligheter att föra
en självständig säkerhets- och utrikespolitik, man talade i
termarbete av "finlandisering" vilket i grunden kom att
innebära en mindre stats anpassningspolitik gentemot en större.8
Vilket i praktiken var Paasikivi–Kekkonen-linjen, som i
grunden syftade till att vinna Sovjetunionens förtroende, varvid det
skulle garantera Finlands självständighet.9
Således
hade man under hela det kalla kriget en form av balanseringspolitik
mellan främst Sverige och Norge för att underlätta Finlands
situation som randstat till Sovjetunionen, samtliga tre stater var i
en form av symbios, där symbiosen främst kom att ta sin tull på
Sverige, som upprätthöll ett mycket stort territorialförsvar, för
att dels kunna bibehålla en egen nationell vilja dels kunna utgöra
Norges östliga flankskydd i syfte att kunna bibehålla en form av
avspänning i Norden, för att ej Finlands situation gentemot
Sovjetunionen skulle bli mer ansträngd.
Dubbelspelet.
Både Robert Dalsjö och Mikael Holmström har på ett mycket tydligt
sätt med sin forskning, visat på hur Sverige under hela det kalla
kriget förde en officiell säkerhetspolitisk linje och en
inofficiell säkerhetspolitisk linje. Den officiella
linjen är den tidigare genomgångna neutralitetslinjen, den
inofficiella är ett mycket djupt militärt samarbete på olika
bilaterala nivåer.
En
del i grunden till det dubbelspel som fördes går att spåra till
dels försöket att skapa ett nordiskt försvarsförbund dels NATO
och USA syn på dess norra flank. Redan 1952 konstaterade man inom
NATO att Norden ej går att se som enstaka stater utan måste ses som
en helhet ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv.10
Samtidigt kom Sverige 1952 få tillstånd ett avtal så militär
utrustning kunde köpas av USA på samma villkor som för NATO
länderna, varpå man 1953 fick en garanti om flygbränsle m.m. för
90 dagars strid av USA. Detta kom att utvecklas för att 1960 omfatta
militärt stöd i händelse av ett Sovjetiskt angrepp mot Sverige.11
Vad
bestod då samarbetet i, med de NATO anslutna länderna? Dels
omfattade det förberedelser för att kunna motta militärt stöd i
händelse av ett angrepp dels praktiskt samarbete både i fred men
även planerat i händelse av krig. Det fredsmässiga samarbetet
bestod i huvudsak av ett underrättelsebetonat samarbete d.v.s. man
utbytte information och analyser med olika länder. Men förberedelser
genomfördes även i fred för att kunna lösa de mer praktiska
samarbetet i händelse av krig.12
De
mer praktiska förberedelserna omfattade bl.a. minutläggning,
samverkansgrupper i olika NATO anslutna länder, anpassning av
flygbassystem, möjlighet till mottagning av flottförband,
inordnande av motståndsrörelse m.m. Det var således omfattande
förberedelser som genomfördes av Sverige för att i händelse av
ett väpnat angrepp få stöd eller kunna stödja grannländer.13
Någon
egentlig neutralitet och alliansfrihet var det ej att tala om under
det Kalla kriget, utan man hade en officiell linje och en dold mer
realpolitisk linje i den svenska säkerhetspolitiken. Något som våra
grannländer var fullt medvetna om likväl något som Sovjetunionen
var mycket väl medvetna om,14 de enda som ej var medvetna
om det var det Svenska folket.
Ett
mer praktiskt exempel kring de djupgående samarbetet som Sverige
hade trots sin s.k. alliansfrihet, är vid den s.k. Polenkrisen 1980.
Under hösten 1980 utbröt en landsomfattande strejk i Polen,
konsekvensen av detta blev att Warszawapakten kom att påbörja
omfattande övningsverksamhet längs med Polens gränser, som en
förberedelse för en intervention, utifrån Brezjnevdoktrinens
riktlinjer.
Vad
som praktiskt kom att ske var att Norges försvarsstabschef kom att
flyga över till Sverige med hemliga dokument från NATO:s
militärkommitté för att informera om hur NATO såg på den
pågående krisen i Polen. Den Svenska försvarsstabschefen å sin
sida kom att informera om hur Sverige såg på den aktuella
situationen och vilka åtgärder man avsåg vidta. Samtal fördes på
samma sätt med den Danska Försvarsstabschefen kring situationen
under den aktuella dagen, avslutningsvis så informerade Sverige,
Finland kring den rådande situationen.15
Norge
var en förbindelselänk mellan NATO och Sverige, Sverige i sin tur
var en förbindelselänk vidare till Finland, informationen löper
således friktionsfritt inom Norden.16 Att den säkerhetspolitiska
situationen var mycket spänd vid den aktuella tidpunkten vittnar
mobiliseringsförberedelserna om, bl.a. fick ÖB regeringens
tillstånd att inkalla 250 krigsplacerade sjömän, man vidtog även
förberedelser för att påbörja mobilisering av krigsplacerad
personal i MILO Syd.17 Vad man således har under stor del av det
kalla kriget, är ett nordiskt försvarssamarbete utifrån den
utredning som genomfördes 1948 kring ett nordiskt försvarsförbund
med vägar in i NATO.
Nutid
vs Dåtid. Är då det nuvarande nordiska
försvarssamarbetet som med de Nordiska Försvarsministrarnas
gemensamma uttalande den 10APR15 blev en relativ högprofilsnyhet18,
något nytt? I praktiken var det, det vi i Sverige genomförde under
hela det kalla kriget om än dolt, likväl kan man se det som en
öppen realisering av den s.k. "lilla lösningen" i
utredningen av ett Nordiskt försvarsförbund från 1949.19
Vad som får ses som en nyhet i det hela är Finlands deltagande, som
ej kunde delta i liknande säkerhetspolitiska arrangemang under det
kalla kriget.
Två
tydliga punkter i den svenska säkerhetspolitiska debatten har varit
värdlandsavtalet med NATO och det fördjupade partnerskapet med
NATO. Som vi sett är detta historiskt, inget nytt för Sverige. Vad
som skedde efter det kalla krigets avslutande, var att det dolda
samarbetet gradvis har blivit "officiellt sanktionerat",
för att nå den punkt man nu nått i Försvarspolitisk
inriktning – Sveriges försvar 2016–2020,
proposition 2014/15:109. Det vill säga att öppet
vilja realisera det man dolt genomförde under det kalla kriget.
Då
såsom nu fanns inga ömsesidiga försvarsförpliktelser varken
mellan Sverige och NATO eller Sverige och något av de Nordiska
länderna. Dock då, såsom nu, ser man Norden som en
militärgeografisk helhet, i händelse av en konflikt kommer samtliga
länder att beröras, varvid förberedelser och samarbeten genomförs
för att kunna genomföra militära operationer tillsammans, i
händelse av ofred.
Dock
så finns två avgörande skillnader mellan dåtid och nutid, den
första är det svenska försvarets totala nedmontering,
vilket man ofta har påpekat orsakat ett säkerhetsvakuum i
Östersjöregionen, den springande punkten blir nog om inte denna
nedmontering har orsakat ett säkerhetsvakuum i hela Norden. Dels så
saknar Sverige idag all form av trovärdig tröskeleffekt, detta i
sin tur kan mycket väl i en säkerhetspolitiskt trängd situation
hämma vår politiska vilja då en annan part kan diktera villkoren.
Detta
ger troligtvis även upphov till att våra grannländer ej anser att
vi kan ta ansvar för vår egen säkerhet, vilket i förlängningen
orsakar en instabilitet, då man tvingas planera för en stor mängd
olika händelseutvecklingar d.v.s. för att lyckas med sitt eget
försvar får man en påtvingad situation att man kontinuerligt måste
ta hänsyn till den svenska oförmågan till försvar av sitt eget
territorium, då norden rent militärgeografiskt måste ses som en
helhet.
Dels
så byggde Norges icke-baseringspolitik på ett starkt svenskt
försvar, vid en än sämre säkerhetspolitisk utveckling än den vi
nu ser i vårt närområdes norra och södra del skulle, mycket väl
kunna ge upphov till en Norsk revidering av denna politik, då
försvaret av norskt territorium bygger på att allierade förband
hinner komma till Norge i tid, varav förhandslagring
är en del av det hela. Krymps denna tid i händelse av en konflikt
för att föra fram förband till förråden samt organisera dessa,
minskar försvarseffekten markant.
Den
andra avgörande skillnaden är som tidigare nämnts Finlands
numera tydliga västliga orientering. Denna västliga orientering kom
att ske gradvis fr.o.m. 1980-talet för att efter Sovjetunionens
upplösning ta fart, om än med en viss försiktig hållning. Denna
försiktiga hållning tjänande troligtvis Ryssland väl efter
Sovjetunionens upplösning, då man var säkerhetspolitiskt svag.
Dagens Finska säkerhetspolitik har nog orsakat en hel del huvudbry i
Ryssland, då man tidigare varit van med ett Finland som
kontinuerligt har anpassat sig efter dess östra granne, vilket nu ej
är fallet, utan man nu för en självständig säkerhetspolitik.
Slutsatser
I
grunden så är det nordiska försvarssamarbetet, likväl Sveriges
samarbete med NATO inte något nytt, det genomfördes under hela det
kalla kriget, utifrån det faktum då liksom nu, en konflikt i Norden
kommer inte ske isolerat, samtliga nationer kommer på ett eller
annat sätt omfattas av den. Vad som är nytt är det finska
försvarssamarbetet då de ej längre hämmas av VSB-pakten.
Den
av Sverige självpåtagna strategiska "time-outen" för
dess försvar, har i grunden kastat om den säkerhetspolitiska
ordningen i Norden och Nordkalotten vid det nu försämrade
säkerhetspolitiska läget. Vad som en gång i tiden sågs som en
garant för den säkerhetspolitiska stabiliteten, har nu orsakat en
domino effekt i dels östlig dels västlig riktning, utifrån en icke
trovärdig säkerhetspolitik.
Den
öst-västliga dominoeffekten är ett säkerhetspolitiskt vakuum som
tvingar in Sveriges grannländer i en i grunden ohälsosam symbios,
då man utan bindande försvarsförpliktelser måste ta ett
säkerhetspolitiskt ansvar för sin egen säkerhet genom att "täcka
upp" för det vakuum som Sverige lämnat, ett vakuum som den nu
lagda försvarspropositionen på intet sätt täcker upp, varpå
situationen har blivit omvänd kontra under det kalla kriget, Sverige
sågs då som en garant för stabilitet nu kan det vara troligt att
Sverige mer ses som en destabiliserande faktor. Denna
destabiliserande effekt, kan i förlängningen ge upphov till ett
antal olyckliga säkerhetspolitiska scenarion.
Have
a good one! // Jägarchefen
Källförteckning
Aftenposten
1
(Norska)
Sydsvenskan
1
(Svenska)
SvD
1
(Svenska)
Regeringen
1 (Svenska)
Holmström,
Mikael. Dolda Alliansen. 2011
Slutnoter
2
Utrikesdepartementet.
Fred och säkerhet -
säkerhetspolitiska utredningen. 2001.
Sid 116
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/5000-soldater-i-Finnmark-kan-provosere-Russland-7889853.html
läst 150419
3
Utrikesdepartementet.
Fred och säkerhet -
säkerhetspolitiska utredningen. 2001.
Sid 399, 401
4
Utrikesdepartementet.
Fred och säkerhet -
säkerhetspolitiska utredningen. 2001.
Sid 399, 400
Utrikesdepartementet.
Fred och säkerhet - säkerhetspolitiska utredningen. 2001. Sid 113
9
http://www.dn.se/arkiv/nyheter/kekkonen-visste-allt-hogt-politiskt-spel-med-sovjetledarna-i-notkrisen
läst 150418
10
Holmström, Mikael.
Dolda Alliansen. Sid 114-115
11
Holmström, Mikael.
Dolda Alliansen. Sid 290-291
13
Holmström, Mikael.
Dolda Alliansen. 2011. Sid 97, 99-102, 128, 135, 368, 370, 374, 401,
407, 496, 499
14
Holmström, Mikael.
Dolda Alliansen. 2011. Sid 274
15
Ibid. Sid 92-95
16
Ibid.
17
Ibid.
Holmström,
Mikael. Dolda Alliansen. 2011. Sid 98-100
19
Ibid. Sid 97, 99
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar