Reflektion
Den
14JUN2016 beordrade
Rysslands President, Vladimir Putin, en beredskaps- samt
mobiliseringskontroll av de ryska väpnade styrkorna. Kontrollen
omfattar samtliga
militärdistrikt i Ryssland. Kontrollen skall avslutas den 22JUN2016.
I skrivande stund av detta inlägg så fortgår fortfarande
kontrollen, dock finns det ett antal saker som bör beröras redan
nu, ett mer omfattande inlägg kommer publiceras när kontrollen är
avslutad, för att dels avdramatisera kontrollen dels påvisa
intressanta aspekter med den.
Inleder
vi med storleken på denna kontroll, vilket i sociala medier varit
den stora diskussionspunkten, så har inga faktiska siffror delgivits
hur stor denna kontroll är, något man varit tydlig med att delge i
ungefärliga siffror vid de tidigare beredskapskontrollerna. De ryska
väpnade styrkornas nyhetskanal uppger bl.a. att man kallat in
reservister
som genomfört sin militärtjänstgöring för 10-30 år sedan, men
inget antal kring hur många delges. Nezavisimaya gazeta beskriver i
en artikel,
reservister som tecknat avtal med de väpnade styrkorna motsvarande
vårt svenska GSS/T system, i sådant fall skall det röra sig om
cirka 5,000 reservister som kallats in.
Så
här kan man fortsätta, avseende bedömande på storleken av
kontrollen, utan att egentligen komma fram till någon säker siffra.
Varvid det blir enklare att observera grannländernas reaktioner i
Rysslands närområde. Ni som drar er till minnes den s.k. "Ryska Adventen" så genererade den en hel del motåtgärder i
Östersjöregionen. Bland annat så höjdes beredskapen
inom Litauens försvarsmakt då den beredskapskontrollen genomfördes,
ingen sådan information har publicerats i skrivande stund. I
dagsläget så finns det ett stort antal förband i Östersjöregionen
m.h.t. den övningsverksamhet
som genomförts vilket kan ses som en säkerhetsgaranti, dock är
dessa utrustade för övning och för att kunna utgöra någon form
av beredskap skulle dessa behövas pårusta för skarp tjänst, någon
sådan information finns ej heller i skrivande stund.
Väger
man då samman "bilderna" rör det sig, således, ej
om omfattande inkallelser av reservister i Ryssland för
genomförandet av denna mobiliseringskontroll. Vad avser
reservisterna omfattar troligtvis inkallelserna de reservister som
tecknat kontrakt med de ryska väpnande styrkorna, vilket skulle
förklara uppgifterna om den sprida åldersgrupperingen vid
inkallelserna, då t.ex. värnpliktig personal som genomfört sin
grundutbildning för 30 år sedan, normalt placeras i "Kategori
C" förband som har en mycket lång återtagningstid i händelse
av en mobilisering. Givetvis kan ytterligare selektiva inkallelser
genomförts för att testa mobiliseringssystemet, dock torde det ej
återigen röra sig om några stora mängder reservister, då det
skulle skapa dels ett samhällsekonomiskt problem dels övriga
samhällsproblem vilket i skrivande stund skulle märkts i rysk
media.
Vad
som dock är intressant är den stora ledningsövningen som
förefaller genomföras inom ramen för denna beredskapskontroll. Då
man dels genomför en sådan övning dels genomför
mobiliseringskontroll, så får man se det som att det är de
inledande stegen av hur en mobilisering av de ryska väpnande
styrkorna skall genomföras, som övas. Vilket i det långa
perspektivet visar på hur dålig säkerhetssituation som uppstått.
Därtill de som minns den stora beredskapskontrollen som genomfördes
16-21MAR2015, så inledes den just med ledningsövning inom samtliga
militärdistrikt, vilket senare kom att växa upp till en mycket stor
beredskapskontroll, således finns möjligheten att det fortfarande
kan bli en uppväxling av denna beredskapskontroll, dock med
inneliggande värnpliktskull samt de kontinuerligt tjänstgörande
förbanden.
Ytterligare
vad avser mobiliseringskontrollen så är detta troligtvis en första
kontroll av hur det beordrade utbildningsprogrammet, sedan 2014, för
de styrande i de ryska oblasterna fallit ut, för att kunna genomföra
mobilisering. Därtill är det troligtvis en kontroll av vilken
status materielen de facto har som finns de olika
mobiliseringsplatserna. Ni som drar er till minnes de första
beredskapskontrollerna under 2013, så hade de ungefär samma
kontrollmekanismer, d.v.s. kontrollera att ledningsförhållanden
fungerar, kontrollera materielstatus hos förbanden och därefter
lösande av enklare uppgifter, detta hur nu utvecklats till mer
komplexa övningar vid de senare beredskapskontrollerna, då man höjt
den grundläggande nivån inom en rad områden hos de väpnade ryska
styrkorna.
Således
får detta, troligtvis, ses som ett första steg i en förmågehöjning
vad avser Rysslands förmåga att kunna genomföra partiell till
allmän mobilisering av sina väpnade styrkor. Detta innebär
troligtvis även i förlängningen att vi kommer få se fler
oförberedda mobiliseringskontroller med ett inledande fokus på att
höja materielstatusen, därefter troligtvis med inkallelser av
större mängder värnpliktiga reservister för att slutligen kunna
pröva systemet. Troligtvis kan vi få se en sådan övningsverksamhet
under nästkommande års strategiska övning, om mönstret kring hur
beredskapskontrollerna under 2013 återupprepas, för de ryska
väpnande styrkorna. Det vill säga vid Zapad-2017, kan man pröva
mobiliseringssystemet i Ryssland fullt ut, vilket skulle kunna vara
en av de åtgärder som Rysslands Försvarsminister, Sergej Shoigu, beskrev som
förberedelser inför Zapad-2017, vid en tidigare presskonferens
i år.
Have a good one! //
Jägarchefen
Intressant och klarsynt analys. Denna "beredskapskontroll" är allt annat än gratis. Den pressar den redan av fallande råvarupriser den ryska ekonomin ytterligare. Det intressanta är tycker jag att man trots redan mycket ansträngd ekonomi väljer att ta denna kostnad - vilket i sig belyser det allmänna säkerhetsläget.
SvaraRadera