Reflektion
Det
ryska utrikesministeriets talesperson Maria Zacharova
uttalade sig den 15JUN2018,1
avseende den norska begäran om bl.a. ökad amerikansk truppnärvaro
i Norge utifrån en rotationsbasis.2 Enligt det ryska
utrikesministeriets talesperson, kommer denna ökning av amerikansk
trupp underminera förtroendet mellan de båda
länderna.3 Den ryska ambassaden i Norge uttalade sig även
i frågan den 14JUN2018. De hävdar att detta norska initiativ, är
ovänligt och kommer ej gå förbisett utan
konsekvenser.4
Inledningsvis
är det i intressant att notera, än en gång, hur det ryska
utrikesministeriet å ena sidan anlägger en typ av retorik, oftast
något nyanserad, och å andra sidan dess ambassader anlägger en
annan retorik, oftast hårdare. Då det börjar utgöra något av ett
modus operandi får det anses som minst möjligt
att det utgör ett sätt att skapa osäkerhet kring Rysslands officiella
linje. Vilket skulle kunna pressa en mottagare av ett budskap, då
den inte vet vart Ryssland officiellt står i en sakfråga.
I
sammanhanget är det även intressant att notera den
beredskapskontroll som den ryska Norra Marinen påbörjade den
13JUN2018. Denna övning skall enligt den ryska marinen vara den
största på 10 år för den Norra Marinen och skall pågå under
cirka en veckas tid.5 Därtill blir den än mer intressant
då den påbörjades dagen efter att den norska regeringen officiellt
delgav att de önskade en ökad amerikansk truppnärvaro i sitt
land.6 Därutöver var det en oannonserad övning då det
var en beredskapskontroll. Vilket skulle kunna innebära att det
finns en möjlig koppling mellan beredskapskontrollen, den
norska regeringens delgivande och de ryska utrikespolitiska
uttalandena i frågan avseende ökad amerikansk truppnärvaro i
Norge.
Här
kan det påpekas att sådana kopplingar inte skulle kunna uppnå
någon effekt, om det inte vore för att det finns ett troligt
historiskt exempel som involverar Norge. Under planeringsarbetet utav
förhandslagring av amerikansk marinkårsmateriel i Norge under
slutet 1970-talet, skall den Sovjetiska ambassadören i Norge gjort
ett uttalande, i december 1979, avseende ett eventuellt positivt
norskt beslut till förhandslagring. Uttalandet skall ha varit att
Sovjetunionen skulle veta hur de skulle agera vid ett sådant beslut,
samt hur de skulle kunna skapa problem för Norge.7
Kort
efter detta uttalande kom den norska regeringen avbryta samtalen med
USA avseende förhandslagring. Några månader senare kom den norska
regeringen delge att förhandslagring för den amerikanska marinkåren
skulle ske i centrala Norge, emedan förhandslagring av en norsk
regementsstridsgrupp skulle ske i norra Norge.8 Enligt en
svensk säkerhetspolitisk utredning skall beslutet avseende vart
förhandslagringen skulle ske, bero på att en mer nordlig placering
hade kunnat upplevas för provokativ gentemot Sovjetunionen.9
Huruvida den sovjetiska ambassadörens uttalande, det norska
avbrytandet av samtalen med USA och därefter beslutet om vart
förråden skulle placeras hänger ihop är något oklart, men det
får ses som troligt.
Detta
innebär även att att det finns en historisk erfarenhet
för Ryssland, i hur säkerhetspolitiska ageranden gentemot Norge kan
genomföras, för att åtminstone uppnå en partiell
framgång. Vilket skulle kunna förklara de två olika
uttalandena, å ena sidan ett nyanserat från det ryska
utrikesministeriet som huvuddelen av den internationella pressen
främst citerar därmed omvärlden i stort tar notis om. Å andra
sidan ett mer skarpt uttalande från den ryska ambassaden i Norge,
där det får ses som troligt att främst norsk och nordisk
press citerar och givetvis den norska regeringen analyserar och
eventuellt tar viss hänsyn till. Uttalandet från den 14JUN2018 kan
till del anses likna det sovjetiska uttalandet från december 1979.
Utgående
från de ryska utrikespolitiska uttalandena gentemot Norge, kan den ryska Norra Marinens
beredskapskontroll, utgöra s.k. militära maktmedel i
bakgrunden. Syftandes till att förstärka de genomförda
uttalandena från, dels utrikesministeriet, dels ambassaden.
Sammantaget skulle detta kunna utgöra ett typexempel på strategisk
signalering syftandes till att försöka påverka.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
RAND Corporation 1
(Engelska)
Reuters 1
(Engelska)
Slutnoter
1
Reuters. Russia
tells Norway its plan to increase U.S. Marines undermines trust.
2018.
https://www.reuters.com/article/us-norway-usa-russia/russia-tells-norway-its-plan-to-increase-u-s-marines-undermines-trust-idUSKBN1JB16P
(Hämtad 2018-06-17)
2
Regjeringen. Det
amerikanske marinekorpsets øving og trening i Norge.
2018.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/det-amerikanske-marinekorpsets-oving-og-trening-i-norge/id2604216/
(Hämtad 2018-06-17)
3
Reuters. Russia
tells Norway its plan to increase U.S. Marines undermines trust.
2018.
https://www.reuters.com/article/us-norway-usa-russia/russia-tells-norway-its-plan-to-increase-u-s-marines-undermines-trust-idUSKBN1JB16P
(Hämtad 2018-06-17)
4 The
Independent Barents Observer. Nilsen, Thomas. Russia
says U.S. Marines in Norway destabilises situation.
2018.
https://thebarentsobserver.com/en/security/2018/06/russia-says-us-marines-norway-destabilises-situation
(Hämtad 2018-06-17)
5
The Independent Barents
Observer. Nilsen, Thomas. Alarm-drill:
36 Russian warships sail out to Barents Sea.
2018.
https://thebarentsobserver.com/en/security/2018/06/36-russian-warships-sails-out-barents-sea
(Hämtad 2018-06-17)
6
Regjeringen. Det
amerikanske marinekorpsets øving og trening i Norge.
2018.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/det-amerikanske-marinekorpsets-oving-og-trening-i-norge/id2604216/
(Hämtad 2018-06-17)
7
Lund, John. Don't
Rock the Boat: Reinforcing Norway in Crisis and War.
Santa Monica: RAND Corporation, 1989, s. 21.
8
Ibid.
9
SOU 2002:108. Fred
och säkerhet - säkerhetspolitiska utredningen.
s. 116.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar