Reflektion
I
slutet av december 2017 uttalade sig chefen för den ryska
utrikesunderrättelsetjänsten, Sergeij Naryshkin,
avseende ett icke-deklarerat hybridkrig vilket enligt honom genomförs
mot Ryssland och tidigare sovjetiska republiker ingående i Oberoende
staters samvälde (OSS). Uttalandet skedde i samband med en konferens
för chefer ur OSS ländernas underrättelse- och säkerhetstjänster.
Detta uttalande kom även att uppmärksammas i svensk media, då
Sverige enligt chefen för den ryska utrikesunderrättelsetjänsten
utgör en del i detta icke-deklarerade hybridkrig mot Ryssland, som
USA leder.1
De
svenska forskare som intervjuades,
kom se detta som ett sätt för Ryssland att påverka den egna
befolkningen. Men även ett möjligt sätt för att i
framtiden kunna skapa handlingsutrymme gentemot Sverige.2
Vad som dock får anses vara något anmärkningsvärt är att detta
uttalande ej kommit att bemötas på något sätt av Sverige. Då detta uttalande
får anses vara av en allvarligare karaktär, jämfört med den ryska
försvarsministerns uttalande under sommaren 2018 avseende Sverige, vilket sent omsider kom att bemötas.3
Vad
som inte förefaller beskrivits i svenska media var hur detta
hybridkrig mot Ryssland skall gestalta sig. Enligt chefen för den
ryska utrikes underrättelsetjänsten skall Sverige nyttja
immigrantstrukturer och inom dessa försöka skapa revolutionära
grupperingar. Utöver Sverige skall även Storbritannien, Polen och
de Baltiska staterna tillämpa samma förfarande.4
Den
utpekade metoden och agerandet överinstämmer även på vissa av de
punkter som beskriver den militära hotbilden gentemot Ryssland, i
den ryska militära doktrinen från 2014.5 Det
överinstämmer även på vissa av punkterna i hur hotbilden mot
Ryssland beskrivs i den ryska nationella säkerhetsstrategin från
2015.6 Varvid själva uttalandet av chefen för den ryska
utrikesunderrättelsetjänsten går att koppla till officiellt
fastställda hotbilder mot Ryssland, vilket sätter en annan dignitet
på uttalandet än det som berörts i den svenska debatten.
I
sammanhanget är det intressant att notera en artikel i den ryska
militärindustriella tidningen, Vojenno-Promysjlennyj Kurjer,
från augusti 2018. Artikeln berör hur immigranter kan komma att
nyttjas som en form av vapensystem i framtida hybridkrigföring,
framförallt i större urbana center. Artikelförfattarna berör även
hur en motståndare kan tänkas nyttja immigranter i samverkan med
kriminella nätverk som en del i en väpnad konflikt.
Artikelförfattarna menar även på att det kan vara ett sätt för
en svagare part att påverka en starkare part,7 d.v.s. en
form av asymmetrisk krigföring.
Användandet
av begreppet hybridkrigföring i artikeln,8 indikerar även
att artikelförfattarna ser det som en trolig västerländsk
metod då det begreppet uteslutande ses som en västerländsk
förmåga.9 Här skall dock den möjliga faktorn
avseende s.k. speglingseffekt beaktas då det lika väl skulle kunna
röra sig om s.k. icke-linjär krigföring.10 Värt att
notera är att detta förefaller vara ett ämnesområde som det
teoretiseras kring i Ryssland, dels utifrån den ryske
underrättelsechefens uttalande men även beskrivna hotbilder i
officiella dokument, dels utifrån artikeln i Vojenno-Promysjlennyj
Kurjer. Dock bör begreppet ses i ett större perspektiv och inte
enbart immigrantstrukturer utan snarare bör det kunna tillämpas
över hela spektrumet av socioekonomiskt utsatta områden och
grupperingar.
Ur
ett historiskt perspektiv kan detta inte anses vara särskilt
revolutionerande, då t.ex. stöd till olika grupperingar för
påverkan har genomförts av ett flertal länder. Dock har stödet då
främst varit inriktat mot olika former av politiska grupperingar,
oftast med en tydlig koppling. I detta fallet kan det ses som möjligt
att formen kan vara mer in obscura och iståndsättas
på andra sätt. Exempelvis skulle t.ex. sociala medier kunna nyttjas
för att skapa en konflikt mellan olika grupperingar som underblåses
och eskaleras av en tredje part som agerar dolt.
Militärteoretiskt
är det således intressant hur t.ex. socioekonomiskt utsatta
grupperingar eller områden skulle kunna nyttjas som en del i en
annan nations krigföringsförmåga. Detta skulle, troligtvis,
kunna nyttjas inom ramen för vad som i Sverige benämns som s.k.
gråzonsproblematik eller i ett s.k. skymmningsläge, kontra en fullt
utvecklad väpnad konflikt. Effekterna av det skulle troligtvis
vara att, dels distrahera, dels binda resurser.
Vad
avser distrahera skulle det t.ex. kunna innebära att
beslutsfattare är fullt fokuserad på t.ex. stora oroligheter i
socioekonomiskt utsatta områden kontra en militär upptrappning som
sker parallellt inför en väpnad konflikt. Vad avser binda
resurser skulle en fokusering av oroligheter kunna ske till
ett eller några områden som skulle kunna innebära att
säkerhetsresurser omfördelas från områden som kommer omfattas av
en väpnad konflikt och därmed underlättas denna på olika sätt.
Avslutningsvis,
Sergeij Naryshkins uttalande i slutet av december 2017
får anses ha betydligt fler dimensioner än enbart en som var riktad
mot den egna ryska befolkningen. Där den kanske minst berörda
dimensionen, men troligtvis den viktigaste, får anses vara
vad som skulle kunna benämns som socioekonomisk krigföring.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Dagens Nyheter 1
(Svenska)
Regeringen 1
(Svenska)
Svenska Dagbladet 1
(Svenska)
Sveriges Radio 1
(Svenska)
TASS 1
(Ryska)
Totalförsvarets
forskningsinstitut 1
(Svenska)
Vojenno-Promysjlennyj
Kurjer 1 (Ryska)
Slutnoter
1
Dagens Nyheter. Carlsson, Mattias. Rysk
spionchef: Sverige deltar i hybridkrig mot Ryssland.
2017.
https://www.dn.se/nyheter/rysk-spionchef-sverige-deltar-i-hybridkrig-mot-ryssland/
(Hämtad 2018-08-27)
Svenska
Dagbladet. Sverige
pekas ut i hybridkrig mot Ryssland.
2017. https://www.svd.se/sverige-pekas-ut-i-hybridkrig-mot-ryssland
(Hämtad 2018-08-27)
2
Ibid.
3
Sveriges Radio. Arenander, Inger. Kritiken:
Rysk minister sprider falsk information.
2018.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7012691
(Hämtad 2018-08-27)
4
ТАСС. Нарышкин
отмечает угрозу переноса активности
террористов в Центральную Азию и РФ.
2017. http://tass.ru/politika/4824055
(Hämtad 2018-08-27)
5
Российской газеты. Военная
доктрина Российской Федерации.
2014. https://rg.ru/2014/12/30/doktrina-dok.html
(Hämtad 2018-08-27)
6
Российской газеты. Указ
Президента Российской Федерации от 31
декабря 2015 года N 683 "О Стратегии
национальной безопасности Российской
Федерации".
2015. https://rg.ru/2015/12/31/nac-bezopasnost-site-dok.html
(Hämtad 2018-08-27)
7
Военно-промышленный курьер. Григорий,
Никоноров. Игорь,
Родионов. Восстание дворников.
2018. https://vpk-news.ru/articles/44250
(Hämtad 2018-08-27)
8
Ibid.
9
Persson, Gudrun (red). Rysk
militär förmåga i ett tioårsperspektiv – 2016.
Stockholm: Avdelningen för försvarsanalys, Totalförsvarets
forskningsinstitut (FOI), 2017, s. 105.
10
Ds 2017:66. Motståndskraft.
Inriktningen av totalförsvaret och utformningen av det civila
försvaret 2021–2025.
s. 68-69.
Ett inte allt för långsökt scenario är att någon av Rysslands diverse "tjänster", såväl statliga som fristående, suger upp utvalda personer bland de högerextrema svenska deltagarna i konfliktområdet Ukraina/Ryssland. De bibringas tron att Ryssland stödjer de högerextrema av helt oegennyttiga skäl. De blir nyttiga idioter. De motiveras och utbildas för att genomföra omstörtande verksamhet i Sverige. De kan t ex utnyttja sociala medier för att piska upp grupper i sk "utanförskapsområden" till rubrikskapande dåd. De dåden kan sedan matas tillbaka in i media, i lokal- och rikspolitiken och ge motiv till repressiva åtgärder. Man glömmer naturligtvis inte bort att sprida detta utomlands och kan därmed mycket billigt och nästintill självsvängande få Sverige att framstå som en labil stat. En stat som behöver skydd, inte kan ges status av världssamvete eller vad det långsiktiga målet kan vara. Eftersom vi inte har någon utpräglad rysk diaspora kan inte skyddslösa ryssar i Sverige bli hävstång. Att direkt använda individer från "utsatta grupper" här inne i Sverige är svårt. Bl a för att utvärderingen, penetreringen och värvandet av dessa är så mycket svårare än av svenska extremister i Ryssland/Ukraina. Där kan ryskt underrättelsetjänst röra sej fritt och studera kandidaterna under extrema situationer: strid. De svenska högerextremisterna flyter bättre in i Sverige, kan koderna och har redan en moralisk och politisk hållning som kan utnyttjas. Motsvarande möjlighet att studera svenska jihadister är svårare.
SvaraRaderaRedan tanken att någon grupp kan komma att utnyttjas kan splittra befolkningen och binda resurser som gör större nytta med andra uppgifter.