Reflektion
En
väldigt intressant skrivning går att finna i den nu gällande
militärstrategiska doktrinen från 2016, där det framgår att "det
militära försvaret dimensioneras för att kunna verka under
strategiskt överfall genom operativ chock".1
Således utgör strategiskt överfall med operativ chock en
normerande faktor för Försvarsmakten att ta hänsyn till, då det
är dimensionerande. Vilket ytterst även innebär att i händelse av
ett väpnat angrepp, får det ses som det troligaste
angreppsalternativt gentemot Sverige. Märkligt nog har denna punkt
inte berörts i någon nämnvärd omfattning av Försvarsmakten i den öppna kommunikationen. Än
mindre har det utvecklats i någon större omfattning i den öppna
militärteoretiska diskussionen. Vad innebär då de båda begreppen?
Vad
avser strategiskt överfall förefaller den senaste
öppna beskrivningen av Försvarsmakten finnas i den sedan länge
upphävda Svensk Soldat från 1994. Där beskrivs strategiskt
överfall på följande sätt, "en angripare kraftsamlat
sätter in begränsade resurser mot våra viktigaste
samhällsfunktioner utan att på förhand röja var och hur
överfallet ska genomföras. Syftet är att lamslå vår
motståndsvilja, samt lednings- och motståndsförmåga".2
Begreppet operativ chock går att finna i den upphävda
militärstrategisk doktrin från 2002, där det beskrivs i samband
med systemchock som, "Systemchock är en utveckling av den
ryska idén om operativ
chock, Udar. Udar betyder närmast slag, anfall eller
stöt och kom i deras operationskonst att avse att man genom ett
(enda) slag skulle försätta motståndaren ur stridbart skick".3
Utifrån
dessa båda definitioner som går att återfinna i tidigare
Försvarsmakts publikationer, blir en möjlig tolkning att det
normerande är, ett angrepp mot Sverige med få och
kvalificerade enheter som syftar till att i ett enda slag lamslå vår
motståndsvilja samt lednings- och motståndsförmåga.
Dock finns det skäl att längre fram i ett annat inlägg utveckla
både vad strategiskt överfall är, men framförallt operativ chock,
då den svenska definitionen av det sistnämnda förefaller baseras
på tankegångar som mött kritik internationellt.4 Men
vad har då detta med beredskapspolis att göra?
Beredskapspolisen
var under 1990-talet indelade i två delar, den allmänna och den
särskilda. Där den särskilda beredskapspolisen skulle uppgå till
cirka 5,000 individer. Dessa 5,000 individer skulle utgöra polisens
särskilda resurs för antisabotage uppgifter vid höjd beredskap och
krig.5 Personalen i den särskilda beredskapspolisen
förefaller bl.a. rekryterats bland värnpliktiga jägarsoldater och
militärpoliser.6 Utgående från den begränsade
utbildningstid som den särskilda beredskapspolisen hade och med
inriktningen gentemot antisabotage uppgifter,7 får det
ses som troligt att inriktningen av rekryteringen byggde på
att utbildade jägarsoldater enklare skulle kunna tänka och agera
gentemot motsvarande förbandstyper hos en angripare.
I
sammanhanget är det intressant att notera hur både
Norrlandsjägarbataljoner men även Jägarbataljoner (Syd) förefaller
planerats för att användas vid skyddet av både den s.k. Zonen, men
även i försvaret av den Högre Regionala ledningens
grupperingsområden.8 Här får det ses som troligt
att de jägarförband som var ianspråktagna för denna uppgift även
skulle ha antisabotage uppgifter, utifrån samma princip kring varför
jägarsoldater kan ha varit lämpliga som särskilda
beredskapspoliser för att lösa antisabotage uppgifter.
Säkerhetsläget
som råder nu och det troligaste angreppet som ses, förefaller
uppfylla de premisser som låg till grund för upprättandet av den
särskilda beredskapspolisen. Men situationen som råder nu får
anses vara än mer prekär än när polisens främsta resurs för
antisabotage uppgifter togs fram. De militära enheter som t.ex.
skulle skydda den s.k. Zonen men även grupperingsområdena för den
högre regionala ledningen, som numera kan likställas med
Militärregionerna, finns inte längre. Därutöver är som bekant
den särskilda beredskapspolisen avvecklad. Vad som dock inte
förändrats i någon nämnvärd omfattning är lagrummet som
möjliggör respektive begränsar olika myndigheters våldsutövande
t.ex. vid s.k. skymningsläge.
Att
snabbt återskapa militära förband med antisabotage uppgifter får
anses vara orealistisk, då upprättande av militära förband tar
lång tid. Däremot för att snabbt höja förmågan här och nu, vad avser lösandet av antisabotage uppgifter både i fred och krig bör ett
koncept liknande den särskilda beredskapspolisen vara fullt
funktionellt, då det de facto redan prövats en gång. Framförallt
skulle det medge verkan både i fred och krig utifrån rådande
lagrum. Därutöver får det anses råda ett skriande behov av det, utifrån
den senaste militärstrategiska doktrinens skrivning om strategiskt överfall
och operativ chock.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Försvarsmakten 1
(Svenska)
Joint Force
Quarterly 1
(Engelska)
Regeringskansliet 1
(Svenska)
Försvarsmakten.
Svensk soldat. Stockholm: Försvarsmakten, 1994.
Försvarsmakten.
Militärstrategisk doktrin. Stockholm: Försvarsmakten, 2002.
Krisberedskapsmyndigheten.
Utvärdering av beredskapspolisen. Stockholm:
Krisberedskapsmyndigheten, 2008.
Rikspolisstyrelsen.
Beredskapspolisen: vägval 2010. Stockholm:
Rikspolisstyrelsen, 2010.
Slutnoter
1
Försvarsmakten. Militärstrategisk
doktrin. Stockholm:
Försvarsmakten, 2016, s. 53.
2
Försvarsmakten. Svensk
soldat. Stockholm:
Försvarsmakten, 1994, s. 86.
3
Försvarsmakten. Militärstrategisk
doktrin. Stockholm:
Försvarsmakten, 2002, s. 81.
4
Vego, Milan N. 'A Case Against Systemic Operational Design', Joint
Force Quarterly,
vol. 16, no. 2, 2009, s. 70-71.
5
Rikspolisstyrelsen. Beredskapspolisen:
vägval 2010.
Stockholm: Rikspolisstyrelsen, 2010, s. 11.
SOU
2002:70. Polisverksamhet
i förändring. s.
292-293.
6
Barometern. Hellner, Annika. Hårdträning
väntar för särskild beredskapspolis.
2005.
http://www.barometern.se/nybro/hardtraning-vantar-for-sarskild-beredskapspolis/
(Hämtad 2018-08-12)
7
Krisberedskapsmyndigheten. Utvärdering
av beredskapspolisen.
Stockholm: Krisberedskapsmyndigheten, 2008, s. 12.
8
Jansson, Christian. Högre
Regional Ledning och Militärområdesförband.
Enköping: Försvarets Historiska Telesamlingar, 2013, s. 68-69.
Myndighetschefer ser alltjämt inget behov av att förstärka sina personella resurser med vad som jämfört med heltidsanställda betraktas som "glada amatörer".
SvaraRaderaDet anses allmänt inom expertmyndigheterna mindre kostnadseffektivt med deltidstjänstgörande, vare sig dessa är statligt anställda militära reservofficerare eller kommunalt anställd civil räddningstjänstpersonal. Det är också polismyndighetens uppfattning om beredskapspoliser.
Inget statsråd med överlevnadsinstinkten i behåll går emot sitt departements myndigheter.
Det är värt att notera att Sveriges hushåll uppmanas beredskapslagra livs- och läkemedel för sitt egna behov. Om Försvarsmakten och Polismyndigheten beredskapslagrar dessa varor för sin krigsplacerade personal i nära anslutning till dessas planlagda krigsuppgifter undandrager sig denna skribents närmare bedömning. Likväl hoppas han att så är fallet.