Analys
Analysen kommer vara
indelad i sex (6) ämnesområden, Allmänt,
Sjöstridskrafterna, Luftstridskrafterna,
Markstridskrafterna,
Logistik samt Diplomati. Detta för att kunna erhålla
en högre grad av läsbarhet och spårbarhet. Sammanfattning i slutet
kommer likväl vara uppdelad enligt de sex underrubrikerna. Att
observera är att detta är en initial analys av
beredskapskontrollen, jag kommer återkomma rörande den vid
rekapitulering av 3.kv övningsverksamhet.
Likt tidigare analyser på
denna blogg vill jag poängtera att detta är en analys
gjord på öppen information samt det är
hur jag ser på det. Således är det ej knutet till
varken Försvarsmakten eller någon annan statlig eller icke statlig
verksamhet. Jag kommer ej heller beröra allt som skett under
övningen. Denna analys omfattar åtta (8) A4 sidor, däremot har jag
nog material för uppemot 20 sidor, men att lägga ut allt detta på
en blogg fyller inget syfte, redan denna mängd talar på storleken
av övningen. Således är det bort skalat övningsmoment o dyl och
jag har valt att belysa visa saker.
Allmänt.
Under fredag kvällen (130712) beordrade President Vladimir Putin
Försvarsminister Sergei Shoigu att genomföra en beredskapskontroll
i det östra och centrala militärdistriktet (MD Ö och MD C).
Övningen skulle påbörjas under den tidiga lördagsnatten, dvs
order gick ut under fredagskvällen samt larm gick ut till förbanden
under sena fredagskvällen tidig lördag. Särskilt fokus skulle
läggas vid genomförande av förflyttning av stora militära
förband, underhållstjänst, sjukvårdstjänst samt
ubåtsräddningsinsatser.
Att delar av MD C
markförband kom att deltaga i denna beredskapsövning bör nog ses
ur ljuset att vissa av dessa förband fick mycket dåliga värderingar
utifrån den första beredskapskontrollen som genomfördes. Samt att
mest troligt är även delar av förbanden inom MD C är
predestinerad att genomföra förflyttning till MD Ö i händelse av
en konflikt i detta område m h t att MD Ö enbart omfattar 26 st
brigader inom olika funktioner.
Inledningsvis kom
rapporteringen göra gällande att övningen skulle omfatta 80,000
soldater cirka 1,000 stridsvagnar och stridsfordon, 130 luftfarkoster
av olika typer samt cirka 70 fartyg ur Stilla Havsflottan. Detta
uppgavs under natten mot lördag (130713). För att därefter
under morgonen (130713) ändras till att antalet soldater skulle nu
uppgå till 160,000 stycken, fortfarande samma mängd fordon,
luftfarkoster samt fartyg. För att slutligen måndagen
(130715) omfatta 5,000 stridsvagnar och stridsfordon i övrigt samma
uppgifter enligt lördagen.
Beredskapskontrollen har
varit indelad i tre (3) stycken skeden. Skede 1 var
tilltransport och förberedelser, kan liknas med ett
mobiliseringsskede dvs förbanden förflyttas till
koncentrationsområden där förberedelser för strid genomförs.
Detta skede varade mellan 130713 intill 130715. Skede 2
har innehållit stridsövningar d v s vid ett riktigt väpnat
angrepp försvars och anfallsstrid genomförs detta skede varade
mellan 130715-17. Slutligen skede 3 vilket är att
likställa med en demobilisering (återtransport till ordinarie
grupperingsplatser) av förbanden vilket varade mellan 130717-20.
Beredskapskontrollen
har likheter med en klassisk mobiliseringsövning. Det vill säga att
inledningsvis genomför man inryckning/förflyttning till
koncentrationsområden. Därefter genomför man inskjutning,
kontroll/repetition av grundläggande kunskaper. Därefter genomförs
stridsövningar. Slutligen demobilisering av förbanden.
Redan halvvägs in i
övningen ansåg President Vladimir Putin att övningen var med beröm
godkänd hur förbanden hade löst sina uppgifter. Samt han berömde
den höga stridsberedskapen på förbanden. Han valde att noggrant
poängtera att förbanden ej varit förberedda på
detta och att det är en sak att prövas på sitt eget övningsfält
kontra dessa prövningar som de utsätts för nu under realistiska
förhållanden. Detta
var ingen utbildningssituation utan en fullt tillämpad övningen
enligt honom. Dock så påtalade han att övningen är inte över
förän förbanden är åter sin utgångsgruppering. Han påtalade
även att att de Ryska väpnade styrkorka skall vara stolt över sig
själv och vad de åstadkommit.
Sjöstridskrafterna.
Totalt sett har cirka 70 olika typer av fartyg ur Stilla Havsflottan
varit delaktiga i beredskapskontrollen. Övningar har genomförts i
Japanska havet och Ochotska sjön. Ingående typer av fartyg har
varit kryssare, jagare, robotbåtar, landstigningsfartyg, underhållsfartyg m m.
Huvdsaklingen har
rapporteringen varit kring följande fartyg Kryssaren Varyag
(Slava), Jagarna Bystryy (Sovremennyy), Marsalk Shaposhnikov
(Udaloy I), Admiral Vinogradov (Udaloy I) och landstigningsfartygen
Oslyabya (Ropucha I) och Nikolay Vilkov (Alligator).
Ingående övningsmoment
för flottan har varit artillerieldgivning, luftförsvar,
ubåtsjakt, minjakt,
manövreringar, skadehantering och antipirat operationer.
Ubåtsjakten har även genomförts i samarbete med marinflyget.
Vad avser eldgivning
med fartygsartilleri skall samtliga blivit godkända samt kryssaren
Varyag erhöll högsta betyg. Likväl skall förbanden blivit
godkända på ubåtsjakt uppgiften. Bekämpning av luftmål
med artilleri har även genomförts av flottan. Resultaten skall även
där ha varit tillfylles enligt rapporteringen.
Att notera är att under
den senare delen av beredskapskontrollen skall det ha varit mycket
hårt väder som flottenheterna övades under. Det har rapporteras om
stormstyrka samt även dålig sikt, trots detta har förbanden
fortsatt öva. Detta tyder på att de ej har en låg nivå i
sjömanskap, vilket skulle varit fallet om de ej övat mycket, än
mindre handhavande av egen materiel under sådana förhållanden.
Dessa
förmågor liknar de som övades under beredskapsövning 2 med Svarta
havsflottan dock med tillägget antipiratoperationer. Således kan
man förutsätta att detta är basförmågor som den Ryska flottan
skall besitta över tiden.
Stilla Havsflottans
bassäkerhetsförband har även övat antisabotage uppgifter mot
specialförband. Uppgiften var att nedkämpa fientliga attackdykare i
hamnbassäng samt kontrollera efter sabotage samt sprängladdningar
på såväl fartyg som atomdrivna ubåtar. Denna uppgift har de löst
väl enligt rapporteringen.
Avseende utnyttjandet
av bassäkerhetsförband under beredskapskontrollen finns en
intressant notis för cirka 2 veckor sedan att vid Stilla havsflottan
satte man upp ett nytt säkerhetsförband just för att skydda sina
flottinstallationer. Om det var det förbandet som nu prövades eller
om det var något av de ordinarie marina spetsnaz förbanden skall
jag låta vara osagt. Men att man tar seriöst på skyddet av sina
flottinstallationer mot special-/jägarförband är tydligt. Men
bedömt lär de ordinarie marina spetsnaz förbanden utnyttjas som B
styrka för att öka realismen men även att de skulle prövas i att
genomföra DA (Direct Action) insats mot flottinstallationer.
Luftstridskrafterna.
Flygstridskrafterna har i huvudsak utnyttjas ur 3. PVO. Stridsflyg
som utnyttjas har varit SU-24, SU-24MR, SU-25 ,SU-27SM, MIG-31.
Övrigt flyg som nyttjas är även IL-20 samt IL-76. Helikoptrar som
utnyttjas har varit MI-8, MI-24 och KA-52. TU-95MS ur det strategiska
bombflyget har även utnyttjas samt TU-142 och II-38 ur marinflyget.
SU-27 ur 3. PVO har bl a
genomfört bl a skydd av fartygs formationer mot luftangrepp,
orienteringsövningar över hav, samt havsövervakning i syfte att
lokalisera fartyg och objekt. Man har även skyddat tilltransporter
samt omgrupperingar över land mot luftangrepp. Samt genomfört
understöd med luftförsvar vid landstigning.
Marinflyget har även
varit aktivt, som tidigare nämnts har det genomförts samövning
avseende ubåtsjakt med Stilla Havsflottan. Flygplanstyper som varit
aktiva vid dessa moment är TU-142 samt II-38, dessa skall ha löst
sina uppgifter.
Attackflyg samt
attackhelikoptrar har även övat samverkan och attack mot markmål.
Vid ett tillfälle genomförde 14 SU-25 samt 8 MI-24 ett gemensamt
luftangrepp mot en tänkt motståndare. 800 raketer avfyrades samt 30
flygbomber släpptes, resultatet skall enligt övningsledningen varit
tillfyllest.
Likt beredskapsövning
två i mars, så höjdes även beredskapen på det strategiska
bombflyget under denna övning. Den 13 juli gick man upp i full
stridsberedskap med de långräckviddiga TU-95MS flygplanen och
påbörjade förberedelser för att genomföra stridsuppdrag. Vilket
kan tyda på att i händelse av väpnad strid i något av
militärdistrikten kommer det strategiska bombflyget utgöra
flankskydd i de övriga riktningarna.
En uppgiften det
strategiska bombflyget erhöll var att genomföra s k strategisk
avskräckning, denna skall ha genomförts över Japanska och Ochotska
havet. För att skydda TU-95MS bombplanen utnyttjades sju (7) stycken
SU-27SM.
Vid detta tillfälle
utnyttjades en rote TU-95MS som flugit i anslutning till Japanskt
territorium, längs de japanska öarna från söder djup intill
Hokkaido. De Japanska självförsvarsstyrkorna kom att skicka upp sin
incidentberedskap. Japanskt luftrum kränktes ej av denna flygning.
Likväl kom det Sydkorenska flygvapnet skicka upp sin
incidentberedskap för att följa förflyttningen av roten då dessa
höll på att kränka Sydkorenskt luftförsvarsområde.
Vid ytterliggare ett
tillfälle utnyttjades fyra (4) stycken TU-95MS för att understödja
med Stilla Havsflottan med att finna motståndarens fartyg. Detta
skall också ha genomförts över det Japanska havet. Denna flygning
skall ha genomförts utan intermesson och över internationellt
vatten uppger man.
En intressant sak som
påtalas vid ett flertal tillfällen är att man genomför samverkan
med Stilla Havsflottan. Dels utnyttjas marinflyget dels utnyttjas de
ordinarie luftstridskrafterna och det strategiska bombflyget för att
bekämpa motståndarens fartyg. Detta tyder på att man kan lösa
sina ordinarie uppgifter och har tagit steget längre för att kunna
samverka med de andra försvarsgrenarna för att erhålla en högre
operativ uteffekt. Likväl så faller samverkan in med
markstridskrafterna in inom samma område där. Således kan man dra
slutsatsen att luftstridskrafterna ej har en låg nivå utan de
behärskar väl sina grundläggande förmågar och kan utan
förvarning/förövning genomföra understöd av andra
försvarsgrenars strid såsom markstrid.
Markstridskrafterna.
Ur markstridskrafterna skall följande arméer deltagit 5, 26, 29, 35
och 36, jag kommer inte fördjupa mig i vilka brigader som deltagit.
Dels är troligtvis inte alla redovisade dels blir det för
omfattande text för att bli läsbart. Ett antal moment kommer
belysas för att ej göra redovisningen för stor.
De
ingående enheterna genomförde sina grundläggande prov ingående i
beredskapskontrollen vid 17 stycken övningsfält. Det som prövades
var bl a skjutning, körteknik och eldledning.
Övningen i rörlig försvarsstrid med mekaniserade
förband har även genomförts.
103. Robotbrigaden
utrustad med Tochka-U har bl a genomfört grupperingsövningar. Vad
avser grupperingsövningarna omfattade de gruppera samt skydda
och försvara grupperingsplatsen mot markförband.
Skenmaterial utnyttjades även för att upprätta falska
grupperingsplatser. Således förutsätter man åtminstone inom MD
Ö att jägarförband kan tänkas agera i de bakre områdena och ha
markrobotförbanden som mål.
Samt att skenmål finns för att förvilla
luftstridskrafter.
En ledningsbrigad och en
logistikbrigaden genomförde fordonsmarsch under två dagar till sitt
övningsområde, totalt förflyttade sig ca 400 fordon. Likväl har
en motoriserade brigaden genomfört fordonsmarsch till sitt
övningsområde där förflytta de ca 300 fordon. Detta
tyder på en hög vilja att pröva förmågan att genomföra längre
förflyttningar med reglementerad utrustning på ordinarie fordon.
Detta kopplat till underhållsorganisationen som är tidigare
beskriven visar på att man har en god förmåga att flytta förband
inom MD.
En enhet ur 1. Mobila NBC
Brigaden i MD C förflyttades över 8 000 km till MD Ö för att där
sammansättas till en tillfällig enhet med delar ur 16. NBC Brigaden
ur MD Ö. Enheten har genomfört sanneringsuppgifter efter ROTA
(Release Other Than Attack). Vad som är intressant är att enheten
ur 1 Mobila Brigaden genomförde först en 100 km förflyttning till
Engels flygbas, därefter ilastade de 10 stycken transportflygplan
(fordon av typen RHM-6, samt mobila laboratorier o dyl ilastades.) av
typen IL 76 för att landa in vid Ussuriysk. Där sattes enheten ihop
med delar ur 16. NBC Brigaden för att därefter genomföra en 80 km
marsch till Sibirtsevo för att ur marschgrupperingen påbörja
sanerings- och indikeringsuppgifter. Detta tyder på en hög
förmåga hos dessa förband.
Delar ur 83.
luftlandsättningsbrigaden genomförde ilastning vid flygfälten i
Ussuriysk och Vladivostok 130713. Totalt utnyttjas 20
stycken transportflygplan av typ IL-76 för transporten, 50 stycken
fordon ilastades. Därefter genomfördes förflyttning till
luftlandsättningsområde över ön Sakhalin, där även
luftlandsättning genomfördes. Syftet med övningsmomentet var att
öva strid i okänd terräng. Bedömt
genomfördes luftlandsättning med reducerad fallskärmsjägarbataljon
i området. Två saker är mycket intressanta rörande denna
luftlandsättning dels att den genomförs på en ö dels att den
genomförs mycket nära Japanskt territorium och Japan gör även
territoriella anspråk på del av ön, ett mycket tydligt budskap
skickades med denna luftlandsättning.
På
grund av starka vindar kom man att avbryta en luftlandsättning med
två förstärka fallskärmsjägarkompanier över övningsfältet
Tsugol 130717. Enligt uppgift var det President Vladimir Putin som
avbröt övningsmomentet han ansåg att det ej var värt risken att
genomför mht skador.
Under
beredskapskontrollen har även fyra (4) stycken UAV system
utnyttjas/prövas för att genomföra informationsinhämtning och
därmed utgöra beslutsunderlag för högre chefer. Dessa kom sedan
att utnyttjas i stridens förande.
Armén
har även övat i samverkan med luftstridskrafterna vid ett
övningsmoment vid övningsfältet i Tsugol övade samtidigt över
3,000 skyttesoldater med över 200 stridsvagnar samt stridsfordon
samt SU-25 och MI-24 som understöd i striden. UAV utnyttjades även
vid detta tillfälle för att bedömt möjliggöra beslutsunderlag
för högre chef i striden. Bedömt var det en reducerad
mekaniserad brigad som övades mht soldatantalet kontra mängden som
skall vara i de nya brigaderna enligt reformeringsplanerna. Vad som
är intressant med detta är att de verkar återtagit sådant
kompetens att de utan förövning kan genomföra anfallsstrid med
understöd av flygstridskrafter samt att UAV aktiv används i
stridens förande.
Markstridsförbanden
har bedömt återtagit en stor förmåga avseende förmåga till egen
rörlighet samt de erhåller understöd av en väl fungerande
logistiks organisation för att möjliggöra denna. Främst avseende
långa förflyttningar över upprepade dygn. Markstridsförbanden har
även erhållit så pass hög nivå att det utan förövning/förvarning
kan genomföra strid i brigads ram med understöd av
luftstridskrafter. Detta tyder på en hög förmåga till att
genomföra mekaniserad strid. Ett mycket intressant inslag är
utnyttjandet av UAV i stridens genomförande. Bedömt har det
utnyttjas för ledning av indirekta bekämpning samt
lägesuppdateringar för att möjliggöra ledning av brigadens
verksamhet.
Logistik.
För tilltransport av arméförbanden utnyttjades det upptill 700
stycken järnvägsvagnar och 50 lokomotiv för att möjliggöra
styrketillväxten inom området. Likväl upprättades ett stort antal
stödpunkter för att kunna genomföra tankning, avhjälpande
underhåll o dyl enbart för styrketillväxten som genomfördes med
fordonstransport. Ett flertal logistikbaser upprättades under
övningen med möjlighet att genomföra reparationer,
förnödenhetsförsörjning m m. Således finns ett tydligt
”tänk” kring hur underhållstjänsten skall genomföras. Samt
det är även tydligt att förbanden har god förmåga på detta för
hur rapporteringen har genomförts verkar underhållstjänsten ha
fungerat klanderfritt.
Totalt sett har fyra (4)
stycken underhållsbrigader försett den övade personal med olika
former av underhållstjänster, allt från drivmedel till
förnödenheter. En intressant del är att man påtalar att samtliga
deltagare i övningen får lagad mat och som ett exempel kring
förnödenhetsförsörjningen är att man bakar upp mot 50 ton bröd
per dygn för att förse de 160 000 soldaterna. Således har man
en väl fungerande förnödenhetsförsörjningsorganisation liknande
den som svenska Försvarsmakten tidigare hade.
Enbart logistikförbanden
under övningen kom att uppgå till 19 000 soldater.
Logistikförbanden kom att lägga upp underhåll för 10 dygns
verksamhet utan ersättning. En av de viktigare uppgifterna för
logistik förbanden var att säkerställa att arméförbanden kunde
utgångsgruppera vid de 17 stycken övningsfälten där övningen
genomfördes.
Halvvägs in i övningen
hade transportflyget genomfört över 200 flyguppdrag och förflyttat
mer än 10 000 soldater, 930 ton materiel och 482 fordon, containrar
o dyl. Totalt har 28 IL-76 varit involverad i transporten, de har
tillfälligt sammansatts till en transportenheten. Flygplanen har
tagits från baserna i Taganrog, Pskov och Tver.
Observera att mängden soldater tyder på att fler flygplanstyper
eller chartat civil flyg måste varit i anspråkstaget för
trupptransporterna.
Vid frambaseringen av
förbanden och underhåll har järnvägstrupperna förflyttat sig med
en hastighet av cirka 800-1000 km per dygn. Detta skall jämföras
mot det reglementerade 650 km per dygn. Enligt Försvarsministeriet
så beror ökningen i förflyttningshastighet på att man har
förbättrat av- och pålastningsförmågan vid järnvägsstationerna.
Detta är mycket intressant information för det kräver en
revidering kring hur snabbt Ryssland kan frambasera trupper. Att
transportsystemet skall vara uppbyggt på likadant sätt mot MD V är
högst troligt.
Järnvägstrupperna
upprättade även en 200 meter lång pontonbro för att möjliggöra
förflyttning över floden Zeya, pontonbron utnyttjades även
”skarpt” i den regelrätta förflyttningen på järnväg. Runt
bron skyddade skytteförband förbindelsen mot jägarförband samt
luftvärnsförband skyddade mot luftangrepp. Således ett agerande
enligt Sovjet doktrinärt uppträdande. Mycket av rapporteringen
känns igen från dels HSTORM 3 samt KavR Jgrp/Jplut hur
Sovjetunionens förband skulle agera rörande underhållstjänsten i
de bakre områdena.
Det
blev mycket skriverier kring att lufttransporterna försenades över
10 timmar vid ett flygfält. Detta berodde på ej inkörda rutiner,
där den civila flygplatsen ansåg att flygvapnet skulle betala
startavgift, medan flygvapnet ej ansåg det. Detta föranledde ett
rätt stort ramaskri hos Försvarsministern. För att råda bot på
den problematik som uppstod med förseningen för militära
transportplan från flygplatsen, så skall metoder utvecklas som
möjliggöra att de väpnade styrkorna skall kunna lyfta utan att
behöva betala i förväg vid beredskapskontroller. Detta har jag
uppfattat hos vissa i rapporteringen är ett tecken på att det är
en lågnivå, man skall ha klart för sig att detta hade likaväl
kunnat vara i Sverige eller något annat Västeuropeiskt land detta
hade uppstått. Så jag anser att det övriga i logistikredovisningen
tyder på allt annat än en låg nivå rörande transporttjänsten
hos de Väpnande styrkorna i Ryssland.
Diplomati.
Enligt biträdande Försvarsminister Anatoly Antonov så skall man
några timmar innan beredskapskontrollen påbörjades informerat
randstaterna i Fjärran Östern om den stundande
beredskapskontrollen. Kina kom att erhålla en fördjupad information
rörande övningen iom att man har särskilda avtal mellan staterna.
Han påtalade även att man hade informerat OSSE om detta, trots att
området som övningen genomförs i ej beröras av dess avtal.
Enligt biträdande
Försvarsminister Anatoly Antonov så skulle inga negativa reaktioner
framförts vid mötet mellan honom och de inbjudna
försvarsattachéerna under måndagen 130715. Enligt honom övervakar
man även reaktionerna i Europa och så långt har de inte märkt av
några negativa strömningar kring beredskapskontrollen. Dock
framförande han även att vissa nationer verkade mer intresserade
och följde mer noggrant vad som händer under övningen, utan att
fördjupa sig något mer i den frågan. Han påtalade även att
Försvarsattachéerna objektiv bör meddela sina chefer om vad som
sker vid övningen och vilken information de har erhållit under sin
genomgång.
Ytterligare har även
Anatoly Antonov uttalat sig under samma intervju att de skall försöka
bli mer transparenta/öppna kring sådana här övningar som kring
den genomförandet av reformen av de väpnade styrkorna. Enligt honom
så upplever han att randstaterna ställer sig frågande kring den
omfattande reformen och övningarna som genomförs, vilket han säger
är förståeligt, men ger inte någon djupare förklaring.
Vidare har Anatoly
Antonov förklarat att denna beredskapskontroll ej är ett sätt att
spänna och visa musklerna för omvärlden. Den syftar enbart till
att pröva stridsvärdet hos de väpnande styrkorna samt förbättra
stridsberedskapen hos dem. För att göra övningen än mer
transparent påtalar han även att media fortlöpande får
information rörande den samt att media finns på plats vid övningen.
Sammanfattning
Allmänt.
Vad är det då som har övats? Myntet har ju två sidor säger man
ju, så bör man även se på den här övningen. Dels kan de Ryska
väpnade styrkorna övat hur man skall agera i händelse av ett
överraskande angrepp mot MD Ö dels kan de övat förfarandet för
att själva snabbt mobilisera trupper för att därefter själva
genomföra ett angrepp, antingen offensivt eller preventivt om man
fått indikationer på att man inom närtid (läs inom 24 timmar) kan
bli utsatt för ett angrepp. Förfarandet är detsamma.
Att man skall se
beredskapskontrollen som ett politiskt budskap det tror jag. Sen vem
det kan vara riktat mot skall jag låta vara osagt för det kan vara
omvärlden som helhet. Att man vill visa att man återfått militär
styrka igen och bör räknas som en global aktör. Det kan givetvis
även vara för att visa en eller ett antal nationer inom regionen
att man snabbt kan mobilisera stora styrkor. Ryssarna själva känner
av en hotbild inom regionen sannt eller falskt skall jag låta vara
osagt för det är ens egen omvärlds bild som formar det.
Skall man nu gå på den
allmänna rapporteringen så verkar denna övningen har fungerat
mycket bra. Likväl som President Vladimir Putin sa med beröm
godkänt. Det man måste ha klart för sig är storheten i den här
övningen. Nu tror jag personligen inte att det var 160,000 man igång
samtidigt men någonstans kring 100 - 120,000 kan det sannolikt
varit. Trots det är detta ofantligt stora mängder trupp som övas
samtidigt. Att starta det från noll och få allt att fungera mer
eller mindre under 24 timmar är god förmåga i mina ögon, jag
skall inte säga hög men mycket god är den.
Det man skall ha klart
för sig är dock att materielmässigt ligger de fortfarande till del
i lä jämfört med västerländska stridskrafter. Men västerländska
stridskrafter kan ha världens bästa ledningssystem,
underrättelsesystem o dyl för att kunna gå mot motståndarens
svagheter för att vinna striden, men har man inte tillräcklig mängd
stridskrafter så spelar det ingen roll. Ryssland har mängden och de
håller även på att med kraft modernisera sin materiel. Får de
ordning på sin materiel enligt tidsplan kommer de ha en hög förmåga
inom 3-6 år.
Tidigare under våren vid
de föregående beredskapskontrollerna varnade jag för att Ryssland
hade förmåga att snabbt sätta upp stora mängder trupp, då gjorde
jag själv bedömningen att de rätt snabbt skulle kunna dra samman i
runda slängar 20 000 - 30 000 man. Det de har visat prov på nu
översteg vida mina bedömningar. Man måste ta detta på allvar
inom det svenska försvars- och säkerhetsetablismanget och rent
politiskt. Återigen jag påstår inte att vi riskerar att bli utsatt
för ett isolerat angrepp men, vi är ej medlem i någon
militärallians, vi har en klart underdimensionerad Försvarsmakt för
nationellt försvar och därmed blir vi ett lätt offer
för påtryckningar.
Varför har vi då inte
sett något liknande inom MD V, C eller S. Min bedömning är att de
skulle mycket väl kunna genomföra något liknande men
Wiendokumentet sätter käppar i hjulet för dem avseende storleken
på övningen. Styrkekorrelationen mellan MD Ö och MD V talar för
det, enbart inom MD V finns 36 brigader med bättre materiel status
än vad de inom MD Ö har är min uppfattning utifrån OSINT.
Sjöstridskrafterna.
Sjöstridskrafterna genomförde samma övningsmoment som vid
beredskapskontroll 2 i mars månad inom MD S. Resultaten verkar
utifrån rapporteringen vara likartade. Sjöstridskrafterna där fick
gott betyg likväl har FOI gett Svarta Havsflottan gott betyg i
tidigare rapporter. Enbart utifrån mediarapporteringen som finns att
tillgå bör de således ligga på en likartad nivå. Slutsaten blir
att de håller en hög nivå inom Stilla Havsflottan.
Luftstridskrafterna.
Dels har luftstridskrafterna mer än väl lyckats genomföra en stor
logistik operation för att få denna operation att fungera. Men de
har även visat att de kan samverka med de två övriga arenorna på
ett gott sätt. Detta tyder som jag tidigare skrev att de mer än väl
behärskar sin egen verksamhet och därmed genomföra understödjande
operationer med övriga stridskrafter.
Markstridskrafterna.
Man har klart visat att man kan strida i åtminstone reducerad
brigadsram med understöd av luftstridskrafter och utnyttjande av UAV
i striden. Den komplexitet som detta innebär tyder på att man helt
klart har rest sig från 90-talets lågvattennivåer till att man
befinner sig med markstridskrafterna på en god nivå, inte hög men
det är materiella saker som de själva har identifierat och påbörjat
en moderniserings process.
En annan intressant
faktor som givetvis värmer i ens jägarhjärta är att framför allt
inom den ryska armén tar man åtminstone inom MD Ö hotet om
jägarförband på allvar. Det är vid ett flertal tillfällen det
nämnts i artiklar att man upprättat skydd bakom frontlinjen för
att kunna påverka förband så att de ej kan störa den egna
verksamheten. Nu till saken hör ju att den österländska
krigskonsten som tillämpas av randstaterna till MD Ö är full av
vad vi skulle definiera som stridsteknik som jägarförband
utnyttjar, utan att det för den delen behöver vara jägarförband
som utnyttjas. Men randstaterna har även ett stort antal
jägarliknande förband. Hur man gör t ex i MD V om man tar hotet om
jägarförband där på lika stort allvar skall jag vara osagt, men
jag håller det för troligt, vilket återigen bekräftar gamla
sanningar som står i våra numera upphävda reglementen för
jägarförband.
Logistik.
Rent logistikmässigt verkar de ha en mycket fungerande organisation
för att snabbt förflytta trupper, något som de själva även
väljer att påtala. Dels kan de förflytta sig med egna
resurser och underhållsförbanden upprättar tankplatser dels
kan järnvägstrupperna och transportflyget snabbt förflytta stora
mängder trupp. Detta har även identifierats under de tidigare
beredskapskontrollerna. Bedömt har de lika stor kapacitet att
förflytta förband i västlig riktning m h t den tidigare upprättade
infrastrukturen innan Sovjetunionens sammanbrott samt att
infrastrukturen generellt är bättre i de västliga delarna
av Ryssland.
Detta är även den i
särklass viktigaste indikatorn på att de fått ordning på de
Väpnade styrkorna, logistik organisation verkar fungera
klanderfritt. Man kan ha världens bästa förband men de kommer stå
stilla om inte logistiken fungerar så enkelt är det, något som
oftast glöms bort. Vilket Kungliga krigsvetenskaps akademin mer än
tydligt poängterade rörande IO 14 under våren 2013.
Diplomati.
En aspekt som måste belysas avseende den här beredskapsövningen
men även de
tidigare är att de får ett mycket stort
mediautrymme i Ryssland, vilket är ett sätt att visa öppenhet
enligt dem själva. Det är näst intill så att man kan följa
övningsförloppet på minutbasis. Ur ett OSINT sammanhang är detta
mycket bra, men man kan få känslan stundtals att man försöker
piska upp en stämning inom landet att det finns en
tydlig hotbild mot dem. Därav visar man
sin militära styrka, något som även OSW har kommenterat i sin
rapport rörande de tidigare beredskapsövningarna.
Slutsats.
Sammantaget Rysslands väpnade styrkor har ej en låg
nivå som vissa vill påskina. De har en god förmåga att lösa
uppgifter inom samtliga arenor är min uppfattning, vilket denna
övning mer än väl har bevisat, att hävda annat är att i mina
ögon vara naiv och blunda för sanning. Men de har ej en hög
nivå.
Utvecklingen i Ryssland
är mycket oroande. Man underkuvar opposition på olika sätt, man
inför lagstiftningar som skall minska utländska icke statliga
organisationer möjlighet till att få en demokratisk utveckling inom
landet. Oppositionella fängslas, oftast på lösa grunder. Man
väljer att skära ned på vård, skola och omsorg markant, man
riskerar även den intellektuella utvecklingen i landet med
neddragningarna allt för att accelerera den militära upprustningen.
Detta är indikatorer man ej kan blunda för, framför allt den
demokratiska utvecklingen.
Vi
riskerar inte att bli utsatt för ett väpnat angrepp
av Ryssland, men vi måste seriöst börja se över vart vi står
och det måste gå snabbt. För vi är en randstat till en stormakt. Har vi inte en egen stabil säkerhetsstruktur så kommer vi för
eller senare vara tvungen att vika oss i frågor som vi ej bör vika
oss i.
Ett lästips är länken
till OSW genomgång rörande de senaste beredskapskontrollerna som
har genomförts, den uppfattar jag som personligen mycket saklig och
adekvat i ämnet.
Have a good one! // Jägarchefen
Källor
RIA Novosti 1,
2,
3,
4,
5,
6,
7,
8,
9,
10,
11,
12,
13,
14,
15,
16,
17,
18, 19,
20,
21,
22,
23,
24,
25,
26, 27,
28,
29,
30,
31,
32,
33,
34,
35,
36,
(Ryska)
OSIMINT 1
FLOT 1
Aftonbladet 1
SR Studio ett 1
ABC News 1
OSW 1
Mycket imponerande arbete!
SvaraRaderaTackar!
RaderaLagad mat i fält.
SvaraRaderaUndrar just hur många år det tar innan vi i Sverige når upp till den nivån igen.
Ja kokvagnarna får vi väl ropa in på kvarndamens auktioner mest troligt ;)
RaderaHV har fortfarande kokvagnar vilket nyttjas när övriga förband övar då man hyr in hela kokgrupper med utrustning för att kunna genomföra sina övningar. Vad är det man brukar säga...att länder som inte har varit i krig på länge prioriterar ner logistikdelarna i sina förband. Suck!
RaderaStort tack för att du delger detta. Jag förstår att det ligger många timmar bakom och ser med förväntan fram mot fler intressanta sammanställningar och analyser.
SvaraRadera/Magnus
Tackar!
RaderaHur mycket kan man lita på material genom OSINT? Det förekommer rena överdrifter, till exempel om kryssningsrobotars räckvidd på Wikipedia, och ibland förekommer underdrifter t.ex. om Iskanders räckvidd. Man måste ibland göra en bedömning. Är det inte så?
SvaraRaderaROTA = Release Other Than Attack är det korrekta. Du skrev Release Other Then Attack. Bara en detalj du säkert vill ha korrigerad.
Roger Klang
OSINT beror nog mkt på vilka käller man använder, Wikipedia är ju rätt "ökänt" för felaktigheter, försöker i största möjliga mån hålla mig själv till FMSO, OSW, FOI mfl som är "erkända" då finns det en hyffsat stabil grund att stå på, när det utnyttjas, framför allt fakta delarna sen måste man ju alltid vara försiktig om man utnyttjar "slutsatser" i arbetena som en utgångspunkt för fakta i sina egna analyser.
RaderaMen sen kommer ju alltid bedömningarna in, är ju främst slutsatserna som är renodlade bedömningar och där är det ju egentligen enbart ens egen kompetens, erfarenhet m m som väger in och givetvis till del en viss "maggrops" känsla.
Tackar för heads upen på ROTA, var mkt text och sena kvälls arbetena så lär inte vara enda felaktigheten som kan ha smugit sig in.
Om du inte redan märkt det har jag just bloggat om din fenomenala initiala analys. Du är en klippa.
SvaraRaderaTackar! Upptäckte det när jag surfade runt för en stund sedan, skall försöka ha med mer bilder o dyl hädanefter :)
Radera...proffs pratar om logistik
SvaraRaderadå är det ju bra att vi har haft ett sådant fokus på logistik här hemma de senaste åren
det måste ha lagts många tusentals mantimmar (= miljoner) de senaste åren på att utreda hur vi ska få en effektivare logistikverksamhet (skära ned den med minst 1 000 pers)
Tycker Kkrva sammanfattar det bra. Totalt underdimensionerad i förhållande till våra markstridskrafter. Hur tänktes det där?
RaderaTänktes?
RaderaDet var länge sedan vi hade några i beslutsfattande postioner med den "intellektuella spänst" som krävs för att "tänka"
Numera utreder vi och producerar rapporter
Logistiken är inte bara underdimensionerad i förhållande till markstridskrafterna. Den är även underdimensionerad i förhållande till luftstridskrafterna och jag antar att inte heller sjöstridskrafterna känner sig välförsörjda.
RaderaVore mycket intressant att se hur man tänkt sig drivmedelsförsörja flyget om vi sprider ut oss. Eller förmodligen skulle man bara bli mörkrädd...
Om du inte känner till varför vi är där vi är med vår logistikverksamhet så kan väl bakgrunden sammanfattas på detta sätt:
SvaraRaderaFör ca 5 år sedan var det någon lyckadas övertyga Försvarsdepartementet om att det går att spara ca 2 miljarder på logistikverksamhteten - oklart HUR
För att reda ut HUR tillsattes en utredning - det HRU denna utredning kom fram till gillades inte
En ny utredning tillsatttes - kallad Försvarstrukturutredningen
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredningar/Statens-offentliga-utredningar/Forskning-och-utveckling-samt-_GZB336d4/?html=true
Denna har i sin tur sedan resulterat i att FMLOG införlivats i FMV för att reda ut HUR man ska spara dessa pengar
Och nu har FMV tillsammans med HKV kommit fram till något man kallar LoB 2 som ska spara en del av dessa pengar
Så länge man håller på att utreda så kan man ju hävda att man gör något...
Hört lite om det där, varför tar man aldrig vara på tidigare erfarenheter.
RaderaEn vän i Finland bad mig överföra denna kommentar till din blogg:
SvaraRaderaDet är lätt att instämma i berömmet även från finskt håll. Raskt och effektivt marscherat, minsann!
En aspekt av politisk natur är dock värd att framhålla. Inom ramen för OSSE utsträcker sig tillämpningsområdet från Vancouver till Vladivostok. Ryssland borde alltså ha informerat OSSE-medlemsländerna i god tid om övningen och även inbjudit observatörer. CFE-avtalet, som tillämpades från Atlanten till Ural, har av Moskva dödförklarats. Därmed återstår endast OSSE-regimen för öppenhet och förtroendeskapande åtgärder och även den är numera marginaliserad.
Får man kanske föreslå att alla ni kloka obervatörer skulle fundera på hur denna stora övning och den kommande Zapad 2013 sitter i det 'nya' ryska doktrintänket? Roger McDermott har skrivit om detta på Jamestown Foundations Eurasia Daily Monitor och framkastat en tanke som verkar förnuftig. Rysslands militära planering (utifrån hotbilden om det belägrade Ryssland) tyder på att man vill ha beredskap även för ett tvåfrontskrig. En organisation bestående av en mix av rörliga välutrustade styrkor och en mobiliserbar voluminös styrka av mer traditionell natur synes vara svaret, därutöver uppbackade av bastant taktisk och strategisk kärnvapenavskräckning. Detta var en av grundbultarna i de slutsatser som drogs i den finska Rysslandsstudien.
Iskandermissilens prestanda nömndes i något föklenande ordalag i en kommenter. För en utförlig beskrivning av systemets politiska och militära aspekter kan det vara skäl att bekanta sig med finska försvarshögskolans rapport som utkom hösten 2012 (http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210029314). Wikipedia lämnar mycket övrigt att önska. Visavi räckvidden är det bara att konstatera att den kan uppgå till 700 km med t.ex. den lättare stridsdel som erbjuds i exportversionen. Beräkningarna har kollats av pensionerade israeliska missilingenjören Uzi Rubin, som ledde utvecklingen av landets missilförsvarssystem Arrow. Moderna styrmedel tillåter missilen att flyga 'instabilt', vilket innebär att missilens tyngpunkt inte nödvändigtvis behöver vara konstant i alla olika stridsdelskonfigurationer.
Lysande! Dela vidare till alla ni känner. Låt budkavlen gå!
SvaraRaderaTackar!
RaderaTackar för djuplodande analys!
SvaraRadera"Vi riskerar inte att bli utsatt för ett väpnat angrepp av Ryssland" skriver du, men Gotland ligger klart i riskzonen. Ett attraktivt strategiskt läge som kan styra/dominera en stor del av Östersjöområdet. Med påskövningen i minne så verkar ju Sverige/gotland onekligen vara intressant mål. Vad gör vi vanliga svenskar? Vad KAN vi göra? Jag vill inte bara sitta och svära över eländet.
Att RY. håller en transparant attityd och låter media vara med verkar lite FÖR välvilligt, vad är det som det INTE talas om? Vad döljer öppenheten?
Medan alla tittar på vad som händer (övningen) så kanske annat händer i kulliserna. Det som syns och visas upp är en sak...
RY. har ju en tradition att använda vilseledning och skenmanövrar som strategi, "smoke and mirrors".
Vilka andra stridskrafter finns, som inte är de reguljära (det finns ju en hel del sk säkerhetsföretag i RY)?
Så huvudfrågan; vad kan /ska vi vanliga göra? För NÅT måste vi ju göra.
/Loki
En intressant analys, du håller en hög nivå. Här pratar du mycket om logistik både förflyttninar och försörjning av förband. Då undrar jag vilken förmåga och kapacitet för det fanns i Sverige på 90-talet. Hur mycket hade den övats och när försvann den?
SvaraRaderaIntellektuell
Utan att blädra bland böckerna utan kör direkt ur huvudet nu så viss risk för fel finns, så var det tidigare logistik konceptet uppbyggt på följande sätt att inom respektive brigad fanns en UhBat. Som skötte framkörning drivmedel, am m m till förbanden. Logistik organisationen utanför det sköttes sen av Fördelningsunderhållsförband och därefter av MILO underhållsförband.
RaderaTransportövningar gmf t ex under FMÖ (Försvarsmaktsövningar) där stora förbandsmassor förflyttades om än under fredsförhållanden. Sista gången logistikkedjan fullt ut övades bedömer jag till FMÖ Orkan som gick 93. Sen övades den till del under mindre ASÖ (Arméns slutövning) fram till slutet av 90-talet början av 00-talet. Sen har det varit tunt. Men detta har även att göra med den totala demonteringen av Försvaret samt Totaltförsvaret efter inriktningsbesluten efter 2001 och framåt. Inget parti nämt inget glömt som ansvariga för den situation vi står i nu rörande logistiken inom FM.
Men det är helt klart ett sorgebarn och man vinner inget krig utan fungerande logistik oaktat om det är reguljär eller irreguljär krigföring det handlar om.
// Jägarchefen.
Tack för bra svar! Jag undrar lite mera om FMÖ och ASÖ. Hur stora var de som andel av innevarande värnpliktiga? Det skulle vara intressant med en jämförelse med den ryska övningen som andel av totalt soldater/stridsfordon/flygplan/fartyg, även fast det finns felkällor.
RaderaHur mycket transporter skedde mellan Norrland och Mellansverige och till eller från Gotland under FMÖ och ASÖ? Det är något att jämföra med den ryska övningen.
Lite kul att läsa om detta nu i mitten av 2014. Tydligen var övningen inte förgäves. De fick ett nytt län, vilket kap! Däremot så undrar man alltjämt vad vår högt älskade överhet drar för slutsats.
SvaraRadera