Analys
Karin Enström uttalar
sig i Hela Gotland 130704 att det genomförs en försvarsreform för
att stärka försvaret av hela Sverige. Med denna förstärkning
förutsätter jag att hon menar införandet av det nya
personalförsörjningssystemet och med det insatsorganisation 2014
(IO 14) i förlängningen.
Denna reform har vi ju
sett skjutas längre och längre fram i tiden, just nu ligger vi
någonstans kring 2019-2023 när insatsorganisationen för egentligen
nästa år är intagen. Parallellt med detta har vi Rysslands massiva
upprustning som skall vara intagen 2020 med nu 75% (istället för
det tidigare målet med 70%) modern materiel enligt västerländska
mått mätt.
Nu hävdar jag inte att
Ryssland kommer invadera Sverige men normerande för vårt eget
försvars utveckling måste trots allt vara den starkaste
motståndaren som vi har runt omkring oss och det råkar i det här
fallet vara Ryssland. Därav att vi måste ha ett nyktert
förhållningssätt till vad som händer på andra sidan Östersjön.
Intill insatsorganisation
2014 är intagen så utnyttjas tidigare värnpliktskullar som
krigsplacerade på de krigsförband som de genomfört sin
grundutbildning vid. Successivt så flyttas dessa ur organisationen
ju mer GSS/K och GSS/T som inkommer till det insatsförband som är
beordrat enligt IO 14.
Vi förutsätter nu att
detta är personal som genomförde sin grundutbildning 2009-10 dvs
det sista värnpliktssåret. Det är således tre år senast dessa
gjorde någon form av verksamhet i den befattning som de är placerad
i och för den stora huvuddelen tre år sedan de genomförde någon
fältnära militär aktivitet.
Någon form av
mobiliseringsövning av hela bataljonsförband har heller ej
genomförts, mest troligt har det genomförts någon form av KFÖ/SÖB
motsv för vissa nyckelbefattningar av dessa krigsplacerade
värnpliktiga soldater. Men mobiliseringssystemet (nu räknar jag
inte in att man utrustar soldater med sin RU utan förbandets samtlig
materiel innebär mobiliseringsövning i mina ögon) har ej övats,
vilket i sig är en brist dock en som ej skall avhandlas här.
Således har vi genom
öppna källor klart för oss att vi mest troligt har
bataljonsförband uppfyllda personellt, hur det står till rent
materielmässigt framgår inte och det faller även inom ramen för
sekretesslagstiftningen så det kommer inte beröras här.
Hur uppfyllnad med GSS/K
är finns mig veterligt inte fullständigt öppet redovisat, men man
kan rätt lätt genom öppna informationskällor komma fram till det.
Dock kommer jag inte beskriva det djupare här för det är något
som kan verka menligt. Men det är ingen munter bild som jag ser
framför mig i alla fall.
Enligt årets (2013)
regleringsbrev skall vi från och med 1 januari i år (2013) ha en
bataljonsstridsgrupp som samtliga insatsförbanden från
markarenan ansvarar för att bemanna. Således är det en tillfälligt
sammansatt enhet. Alla som fört befälet över ett kompani i
verkligheten och större förband vet hur pass komplext det kan bli
även om enheten är samövad, att då ha ett tillfälligt sammansatt
förband är än mer komplext och tillfälligt sammansatta enheter
blir aldrig samövade på ett bra sätt.
Problematiken med
insatsförbanden är också raljant sagt att man kan komma och gå
som anställd soldat. Det skrivs inget form av kontrakt vilket
innebär att t ex en mekaniserad skyttegrupp helt plötsligt kan vara
utan t ex förare. Vilket i sin tur gör att plutonen står utan en
vagn och det blir svårt till mycket svårt att öva helt plötsligt
i plutonsram. Visst vän av ordning kommer påtala att uppsägningstid
finns, ja det är helt rätt, men man snabbutbildar inte direkt en
förare på ett stridsfordon eller en signalmekaniker m m. Dels
är det inte ekonomiskt försvarbart att enbart utbilda en dels
är det långa kurser som vanligtvis enbart genomförs en gång per
år.
En annan problematik med
insatsförsvaret som reformen är upplagd nu, är att det stärker
inte förmågan att försvara Sverige. Ser man hur det gamla
invasionsförsvaret var uppbyggt så var det gjort för just en sak
att försvara Sverige. Förbanden grundutbildades på en plats och
spreds sedan ut geografiskt inom olika Försvarsområden (FO) dock
vanligtvis inom samma militärområde (MILO).
När väl reformen till
ett insatsförsvar är genomförd kommer förbanden vara placerad på
ett antal geografiska platser, vanligtvis i singularis vad avser
olika förmågor och för att fungera kräver t ex
manöverbataljonerna förmågeförstärkare i form av t ex Art, Log
och Ing.
Till exempel de två
logistikbataljonerna vi skall ha är placerade i Skövde men vi har
även manöverbataljoner i Stockholm, Karlsborg, Berga, Revingehed
och Boden. Vi har våra två Artilleribataljoner grupperad i Boden
och enbart två manöverbataljoner i Militärregion (MR) N, övriga
manöverbataljoner finns i de andra MR, så här kan man nästan
fortsätta i oändlighet.
Således är det ej något
form av ytförsvar utan det är precis som så förtjänstfullt (PA)
GenMj Karlis Neretnieks visar i sin artikel hos Stratfor att hela
Försvaret går åt till att försvara ett geografiskt avgränsat
område, men det innebär också att man måste ha en ofantlig
logistikkedja för att t ex flytta Artilleriet från Boden till
Blekinge osv. En logistikkedja som jag tvivlar på att vi har. Något
som vi till del hade för att kunna flytta t ex personalen för
anfallsbrigaderna från södra Sverige till norra Sverige under
invasionsförsvarets tid. Men då åtgick mer eller mindre stora
delar av nationens transportresurser för det.
Nu är jag inte en
fanatisk anhängare av det gamla invasionsförsvaret som vissa
inbitna är, men det hade sina förtjänster just kring att försvara
Sverige. Men det hade även stora brister som mer och mer kommer fram
i dagens ljus främst genom FOKK serien. Men insatsförsvaret är när
man tittar på det, expeditionärt utformat kontra ett
territorialförsvar. Man lät helt enkelt pendeln slå för hårt åt
ena hållet istället för att välja ett mellanting, Försvarsmakten
behövde reformeras det håller jag med om men tyvärr allt för ofta
så väljer man när det rör Försvarsmakten att slå för hårt åt
endera hållet i det mesta.
Även en allvarlig aspekt
på denna reformering vi genomför just nu är att vi tappar oerhörd
kompetens i förandet av befäl främst avseende kompani- och
bataljonsnivån. Med det tidigare värnpliktssystemet erbjöds det
minst ett truppföringstillfälle per år på bataljonsnivå och då
var det vanligtvis en reducerad sådan men ändock en "skarp"
bataljon. Samt ett flertal truppföringstillfällen på kompaninivå.
Alla som är verksam inom
Försvarsmakten vet att förmågan att föra befäl är inget
man kan läsa sig till eller öva framför en datorskärm utan det
handlar om många övningstillfällen i dess rätta miljö på de
olika nivåerna man vandrar upp i. Mången är de Fänrikar som trott
sig kunna föra befälet över pluton direkt efter skolan men som
snabbt kommit fram till att de icke kunde det.
Nu skulle jag vilja
drifta mig till att säga att, på bataljonsnivå genomförs
det lednings-/stabs- och kaderövningar (detta kopplat till
personaluppfyllnad) samt på kompaninivå (likväl även där
är personaluppfyllnad ej fulltalig) en till två övningar per år i
huvudsak tillämpad, övrig tid är det plutons- och
gruppövningar. Visst devisen säger att har man bra grupper
får man bra plutoner osv. Men det bygger som sagt på att man även
övar de stora klossarna, för t ex manöverbataljonerna är det just
systemet bataljon som är avgörande för att kunna nå någon effekt
i slutändan.
Det försvar vi har som
är yttäckande med vissa reservationer är i dagsläget Hemvärnet.
Vid ett antal tillfällen har våra folkvalda utnyttjat begreppet
Hemvärnet när det territoriella försvaret har kommit på tal, som jag tolkar det
ett argument för att man även beaktar den nationella dimensionen.
Hemvärnet har tre huvuduppgifter vid väpnat angrepp, skydda,
bevaka och ytövervaka, för dessa tre huvuduppgifter
är de utbildade, utrustade och dimensionerade.
Dock är inte Hemvärnet dimensionerat, utrustat än mindre utbildat
för att genomföra anfalls- eller fördröjningsstrid
likt våra manöverbataljoner eller dess äldre tappning utifrån
brigadkonceptet IB 77 / NB 85.
Hemvärnet är även mest
troligt den första resursen som Försvarsmakten har att tillgripa
vid IKFN uppgifter som berör markarenan. Detta m h t den stora
geografiska spridningen av de fåtal kontinuerligt
tjänstgörande förband som finns kvar utifrån tidigare resonemang.
Samt på Gotland är det den enda egentliga kvarvarande
Försvarsmaktsresursen om man bortser från F 17G.
Jag skulle även vilja
drifta mig till att hävda att Hemvärnet är i dagsläget den enda
reella markstridsresursen vi har utefter ovanstående resonemang. De
tidigare värnpliktiga ur 2009-10 årsklassen kommer mest troligt stå
kvar en klart längre tid än beräknat i "rullerna".
Sannolikheten att dessa kallas in på KFÖ är utifrån min bedömning
även osannolik, vilket innebär att våra egentliga
markstridsresurser kommer stå oövade en längre tid.
Hemvärnet i dagsläget
består av tre olika typer av kompanier, insats-, bevaknings-
och underrättelsekompani. Till detta tillkommer
förmågeförstärkning ur de olika frivilligorganisationerna för
att kunna uppnå ett bataljonssystem. Vad avser stridsvärde
så bör det generellt set vara insatskompanierna som är mest
uppfyllda materiellt och personellt och även har en lägre
åldersstruktur, därefter underrättelsekompanierna.
Inga av dessa kompanier
är dimensionerade för att kunna fördröja eller slå en
mekaniserad motståndare, det de kan slå är enskilda
sabotageförband. Så det jag tycker mig kunna utläsa mellan raderna
när man från den politiska nivån mer eller mindre säger att vi
tar ett nationellt ansvar genom Hemvärnet förstår jag faktiskt
inte. Nu menar jag inget illa mot er hemvärns män, utan det är som
att man skulle ge uppgifter som dimensionerade för mekaniserade
förband till jägarförband.
Går det att utnyttja
Hemvärnet som en nationell resurser vid ett väpnat angrepp utöver
skydda, bevaka och ytövervaka med dess
nuvarande utrustning. Det skulle jag svara ja på utan tvekan
och det har jag tänkt återkomma till i nästa inlägg i Dad's Army.
För Hemvärnet är en resurser utan tvekan och med lite extra
utbildning skulle man kunna ge förbanden en extra förmåga som
skulle ge mycket huvudbry för en presumtiv motståndare.
Sammanfattning
Insatsorganisation 2014
är i grund och botten inte gjord för att kunna försvara Sverige i
någon större utsträckning, utan det är mer en budgetlösning som
Riksdagen har klubbat igenom. Det vet de flesta som har någon större
förståelse för hur förandet av väpnad strid genomförs. Felet
ligger inte hos Försvarsmakten utan felet ligger hos de som drev
igenom gällande organisation, Försvarsmakten och främst
Högkvarteret vet jag försöker på bästa sätt få till en rimlig
lösning i det här men det är inte den enklaste uppgiften.
Skall man ta den
nationella dimensionen seriöst, krävs det utöver
pengarförstärkning en förändring av insatsorganisationen. Med
förändring menar jag att det krävs fler förband med en större
geografisk spridning. Nu menar jag inte att vi skall återuppväcka
nedlagda förband, men om det är GSS/T som sittande regering vill
påskina är det allena rådande så utöka i såfall dessa förband.
Återskapa mobiliersingssystemet över ytan med olika
koncentrationsområden för dessa. (PA) GenMj Karlis Neretnieks visar
bra i sin artikel vart dessa koncentrationsområden bör vara.
Om det är så att
Hemvärnet skall ta ett kraftigt territoriellt ansvar vid ett väpnat
angrepp kan de omöjligtvis inte ha enbart bevaka, skydda och
ytövervaka som uppgifter. Likväl krävs det isåfall mer utrustning och utbildning. Isåfall krävs det att både
Högkvarteret, Regering och Riksdag skjuter till medel för att kunna
göra detta. Men som jag skall visa i nästa inlägg går det att
göra en "Kajsa Kavat" lösning som Emil Svensson skulle
uttryckt det.
Avslutar med en strof ur
Avicii's senaste låt "So wake me up when it's all over When I'm
wiser and I'm older".
Have a good one! //
Jägarchefen
Källor
Notisum 1
Hela Gotland 1
Riksdagen 1
Stratfor 1
RIA Novosti 1
"...men det innebär också att man måste ha en ofantlig logistikkedja för att t ex flytta Artilleriet från Boden till Blekinge osv."
SvaraRaderaMen vaddå? Vad du är bortskämd! Kan du inte köra i egen bil? Maka in en Rb 17 i bilen. Jag tycker att du ska köpa en kombi så att du kan få in åtminstone en granatkastare M/84 lagd över det nedfällda baksätet.
Roger Klang
Ja det är bara att börja krigsplacera de civila bilarna igen företrädesvis volvo 245 motsv :)
RaderaBra skrivet.
SvaraRaderaSom illustration till hur det kan vara är Finland.
http://hbl.fi/nyheter/2013-07-08/471486/nya-rekryter-inleder-militartjanstgorning
12300 soldater inleder tjänstgöring idag
kn jan-olov Holm Hemvärnsbefäl
Samtidigt i Sverige:
Radera50 var intresserade
30 skulle rycka in
18 dök upp
12 var kvar efter första veckan
Tänkte precis nämna det som Jan-Olov sade. Det för mig som finländare ofattbart hur ni kan få ut så lite med så mycket pengar som ni iaf har till förfogande. Vi har inte ens hälften av vad ni har i avseende på budjett. Trotts detta utbildas ca 30 000 värnpliktiga per år. Nu har vi p.g.a budjetten fått öva reserven lite mindre men MPK, finska motsvarigheten till Försvarsutbildarna, håller årligen ca 1500 kurser där långt över 1000 kurser är militära. ca 40 000 personer årligen går på dessa kurser. När jag var i Sverige på kurs och berättade detta så fråga många hur vi har råd. Tja...du tankar din egen bil. Åker till övningen med eget vapen och ammunition, betalar ca 400 SEK för att få gå kursen (ingen km ersättning, ingen dagspeng eller dyl för dessa MPK kurser. Och sedan åker du hem. Men, sa ni, vem skulle gå med på sån't? Jaa...de mest krävande kurserna är fullbokade ca ett halvår före kursen börjar. Killarna OCH tjejerna sitter den 1:a januari varje år framför datorn och väntar och hoppas på att hinna anmäla sig i tid till kurserna när de då dyker upp.
SvaraRaderaDET kallas FÖRSVARSVILJA.