Sammanfattning
En kamp pågår just
nu mellan de Arktiska staterna för att utöka sitt territoriella
område för att därmed kunna exploatera de naturtillgångar som
finns dolda under den Arktiska isen. Kampen förs just nu med
diplomatiska medel, men en tydlig svängning har skett under främst
2012-13 hos Ryssland att börja betrakta det Arktiska området som
vitalt för dess nationella säkerhet. Varvid ett tydligt fokus även
skett på att öka den militära förmågan hos Ryssland i Arktis.
Denna förmåga verkar forceras fram för att även den kunna nå de
övriga rustningsmål som är satta för 2020. För Svenskt
vidkommande är det vitalt att följa utvecklingen men även ta den
på allvar, det har skett en gradvis ökning av den militära
förmågan i norra Ryssland, medan en gradvis sänkning har skett av
den Svenska, där inte ens teknik övertag kan spela in.
Analys
Allmänt.
Den geografiska utbredningen av arktisk omfattar cirka 6% av jordens
totala yta. Ca 1/3 av Arktis omfattas av land, 1/3 av vatten samt 1/3
omfattas av kontinentalsocklar, således består ca 2/3 av Arktis
enbart av vatten. Forskning har visat att uppvärmningen i
Golfströmmen är cirka 6°
C högre än för 2,000 år sedan. Detta kommer på sikt minska
istäcket i Arktis. Minskningen av isen ökar uppvärmningen genom
att vattnet och framträngande mark absorberar värmen och därmed
värmer upp vattnet som i sin tur ökar issmältningen. Detta kommer
möjliggöra åtkomst åt tidigare dolda områden.
Vad avser resurser i
Arktis är det främst två stycken resurser som är framträdande,
dels naturtillgångar dels möjligheten till att
effektivisera transporter med fartyg. Vad som är styrande för att
få tillgång till båda dessa resurser är i grunden issmältningen
i Arktis. Desto mer isarna smälter dessa större sannolikhet till
att få denna tillgång. Således är det detta ytterst den nuvarande
kampen om Arktis handlar om, att initialt innan isarna har smält
utöka sitt eget territorium för att därefter kunna påbörja
exploatering av det.
Sex (6) länder kan göra
territoriella anspråk på Arktis dessa är, Island, Ryssland,
Danmark, USA, Kanada och Norge. Dock så
inräknas även Sverige och Finland till den Arktiska regionen men
utan territoriella anspråk. Vad avser territoriella anspråk har
Danmark, Norge, Kanada, Island, Ryssland och USA i dagsläget
territoriell rätt till 200 nautiska mil (370 km) utifrån dess kust.
Inom denna zon kan verksamhet för ekonomisk vinst genomföras. För
att kunna utöka denna rätt måste man kunna påvisa att
kontinentalsockeln som sträcker sig ut från sitt fasta land är en
naturlig förlängning och givetvis att den sträcker sig utanför
dessa 200 nautiska mil.
Samtliga länder som har
möjlighet att genomföra territoriella anspråk i Arktisk har i
varierande omfattning genomfört detta. De territoriella anspråken
avser främst möjligheten att kunna få rätten att kunna utvinna de
naturresurser som bedöms finnas i området.
I September 2010 kom
Ryssland och Norge överens om att dela upp ett omdiskuterat område
norr om Kolahalvön och den Norska kusten. Området omfattade totalt
175,000 kvadratkilometer. Inledningsvis (1970) kom konflikten att
handla om fiskerättigheter för att därefter övergå till gas och
olja. Både länderna hade olika territoriella anspråk varvid en
kompromiss nåddes och man kom att dela upp området i hälften till
respektive nation.
Den 131209 meddelade
Kanadas Utrikesminister John Baird att man gjort territoriellt
anspråk på en stor del av Arktis samt Nordpolen, dock kan själva
Nordpolen ej tillhöra någon stat enligt en tidigare antagen Förenta
Nationerna (FN) konvention. Ett preliminärt anspråk var ifyllt för
att skickas till Förenta Nationerna och en fördjupad skulle skickas
in senare. Detta anspråk är bedömt något som kan orsaka
spänningar mellan främst Ryssland och Danmark.
Ryssland inlämnade 2001
en ansökan till FN om att utöka sitt område i Arktis, FN biföll
ej den ansökan då man ansåg att de vetenskapliga bevisen var för
låga. I slutet av 2013 eller i början av 2014 har Ryssland för
avsikt att åter inlämna en ansökan till FN, denna ansökan kommer
bedömt omfatta att få genomföra en utökning med 1,2 miljoner
kvadratkilometer i Arktis.
Ryssland är i dagsläget
det land som främst accelererat sin planering, förberedelser och
påbörjande av exploatering i Arktis. 131018 Meddelande man från
officiellt ryskt håll att man planerar att investera cirka 2
biljoner rubel i ett riktat program för att utveckla den Ryska delen
av den Arktiska regionen. Denna satsning är en konsekvens av den
globala uppvärmningen och därmed minskningen av havsisens
utbredning i Arktis och därmed möjligheterna som öppnas för en
exploatering av Arktis.
Således i grund och
botten handlar den nuvarande diplomatiska kampen i Arktis om att
tillförskansa sig landområden för att möjliggöra en exploatering
som skall kunna ge ekonomiska vinster, en modern form av guldrusch. I
grunden ligger nationalstaterna som försöker säkerställa sin egen
ekonomiska säkerhet. Utifrån de territoriella anspråken och
retoriken som skett kring dessa kan man se att det är främst Kanada
och Ryssland som har en strävan av att utöka sina områden.
Sjöfart.
Del av Arktisfrågan handlar om möjligheten till att effektivt
genomföra transporter på sjön av varor mellan Väst och Öst och
vice versa. Tre möjliga farleder finns för detta 1) Nordostpassagen
2) Nordvästpassagen och 3) Nordpolsleden. De tre
farlederna har varierande tillgänglighet under året, generellt sett
är det som bäst under September månad varje år.
Nordostpassagen är
den farled som i dagsläget är mest intressant för sjöfartstrafik.
Detta beror på att delar av leden är isfri året om och hela leden
är isfri under sensommaren, vilket tillika är den tidpunkt som
leden används för genomfart. Nordostpassagen går från Nordkap,
via Barents Hav, via Kara-sundet in i Karahavet och går där längs
med Sibiriens kust. Leden slutar vid Berings sund och ansluter där
till Berings hav och Stilla havet. Leden går i huvudsak dels
genom ryskt territorialhav dels genom rysk exklusiv ekonomisk
zon (EEZ).
Nordvästpassagen
går längs Grönlands västkust och vidare västerut via den
Kanadensiska skärgården, därefter via den Kanadensiska nordkusten
genom Beuforthavet samt via USA:s kust norr om Alaska innan den når
fram till Berings sund där leden löper ut i Berings hav och Stilla
havet. Leden går genom Danskt, Kanadensiskt och Amerikanskt
territorialhav samt EEZ. Nordvästpassagen är enbart öppen en
kortare del av året och då enbart för fartyg med isgående
kapacitet.
Nordpolsrutten är
enbart en tänkt farled som kan tänkas utnyttjas när issmältningen
nått sådan grad att den öppnas. I dagsläget kan man ej garantera
genomfört. Fördelen om den någon gång i framtiden skulle kunna
medge kommersiell trafik är att det är den av de tre möjliga
farlederna den kortaste.
Under 2013 har trafiken
ökat markant längs Nordostpassagen, dock skall man ha klart för
sig att trafiken i sig är blygsam. Under 2013 har 270 fartyg sökt
tillstånd att passera vilket skall jämföras med 2012 med 46
fartyg. Så procentuellt är ökningen markant men ej i
totalmängd.
Naturtillgångarna.
Olje- och naturgasfält finns redan i Arktis. Dock har isen och de
långa transportavstånden gjort utvinningen av dessa naturtillgångar
olönsamma. Dock med de generellt sett stigande oljepriserna och
smältningen av havsisen i Arktisk förändrar drastiskt
förhållningssättet till utvinningen av naturresurserna i området.
De tekniska utmaningarna
för att kunna genomföra dels oljeutvinning dels naturgasutvinning
är stora m h t de förutsättningar som råder vid Arktis. Dock så
bedömer man att tekniska lösningar kommer gå att göra för att
kunna påbörja utvining i de nya områdena som öppnas med isens
smältning. Men kostnaden för dessa kan bli så pass höga så att
det ej blir lönsamt att genomföra utvinning av naturtillgångarna.
De Arktiska områdena
bedöms ha enorma outnyttjade naturtillgångar ca 13% av världens
oupptäckta oljemängder samt 30% av den oupptäckta naturgasen
bedöms finnas där. Huvuddelen av oljefyndigheterna bedöms
ligga på Amerikanskt territorium och huvuddelen av gasfyndigheterna
på Ryskt territorium. Fyndigheterna finns i huvudsak längs
kusterna, på mindre än 500 m djup, på kontinentalsocklarna.
Forskare har gjort
bedömningen att oljefyndigheterna i Arktis ej kommer förändra
balansen mellan de oljeproducerande nationerna, fyndigheterna är för
små för det kontra de som finns i andra delar av världen. För att
exemplifiera det så är den totala oljetillgången inom Arktis
ungefär den samlade oljeproduktionen i världen för drygt tre (3)
år. Således ej en stor energireserv. Dock de stora
naturgasfyndigheterna som finns i Arktis kan komma att väga
tungt enligt forskarna, vilket som tidigare nämnts bedöms omfatta
ca 1/3 av världens samlade tillgångar.
Upplevd
hotbild. Rysslands President Vladimir Putin
uttalande sig 2010, då som Premiärminister kring Arktis, där han
ej såg ett "Arktiskt Krig" som en möjlighet utan att
meningsskiljaktigheter skulle lösas på ett civiliserat sätt mellan
staterna. Likväl uttalade sig Rysslands Utrikesminister Sergei
Lavrov 2011, där han säger att han ej ser det som troligt att
det kommer kunna ske några stridigheter kring de naturresurser som
finns i Arktis och kalla detta för provokationer. Utan
meningsskiljaktigheter kring Arktis skall lösas med politiska och
juridiska medel. Dock så har en förändring i inställningen skett.
President Vladimir Putin uttalade sig under V350 till media och
förklarade att Rysslands militära närvaro i Arktis krävs för att
kunna skydda dess intressen mot möjliga hot från
USA.
I Februari 2013 meddelade
Generalstabschefen i Ryssland General Valeriy Gerasimov
att dels så kommer hotbilden mot Ryssland ökat signifikant
intill 2030 dels så förutser man att krigs-/stridshandlingar
kommer uppstå kring naturresurser vid denna tidpunkt. Vad som
förutses är en kamp mellan de större/ledande nationer i världen
kring bränsle- och andra energiresurser samt markområden för en
allt ökande befolkningsmängd likväl att vissa områden kan bli
obeboeliga.
Enligt Vice
premiärminister Dimitri Rogozin så riskerar Ryssland
att förlora sin suveränitet vid mitten av 2000-talet (att jämföra
med Generalstabschefens V. Gerasimov uttalande) om man
ej bejakar de nationella intressena i Arktis redan idag. Enligt
Rogozin måste Ryssland tydligt definiera vad som är
Rysslands intressen i Arktis och vidden av dessa. Det som Rogozin
ser som de nationella intresset är de naturresurser som finns i
området, likväl är de dessa som kampen kommer vara kring, förlorar
Ryssland det så förlorar man även sin suveränitet enligt Rogozin.
Han gör även bedömningen att kampen om naturresurserna i Arktis
kommer kunna ta sig ytterst ociviliserade former.
Rogozin
har även beskrivet en möjlig hotbild mot Rysslands intresse i
Arktis. Den hotbild han ser framför sig är att andra nationer som
har ekonomiska intressen i Arktis kan genomföra sabotage mot
Rysslands olje- och gasproduktion i området. Enligt Rogozin
måste Ryssland kunna möta detta hot såväl under ytan som ovan.
Han påtalar även att Ryssland saknar resurserna för detta idag.
En annan faktor som även
Rogozin berör är den han påtalar om att NATO under en
längre tid påtalat att man skall förstärka sina marina resurser i
Arktis och som han säger under förevändningen att skydda sjöfarten
i området. Det som oroar Ryssland med detta är att det mycket väl
kan vara NATO örlogsfartyg som genomför patrulleringen dels
i Barens Regionen dels längs Nordostpassagen som är utrustad
med missilförsvar. Detta skulle försvåra t ex de strategiska
robotstyrkorna förmåga att kunna verka.
Vad
som är intressant är att jämföra uttalandena. Något har skett
mellan 2010 intill dagens datum där Ryssland upplever än mer ökad
konkurrenssituation kring Arktis och som tydligt kan ta sig formen av
att militära maktmedel kan tänkas utnyttjas. Att Rogozin kan vara
en frispråkig aktör är ett känt faktum varvid man kritiskt måste
syna hans uttalanden. Dock så är han en av de ledande figurerna i
bakgrunden som får stort genomslag. Men vad som är anmärkningsvärt
är att Generalstabschefen går ut med ett sådant tydligt uttalande,
det bör innebära att synen är sanktionerad från den högre
politiska ledningen.
I sak kan man hålla
med den Ryska bedömningen att risken för konflikter kommer öka
desto mer t ex oljereserverna töms ut varvid oljan kommer bli en
hårdvaluta. Dock är frågan om inte trycket i de västliga länder
dvs hos dess medborgare då kommer driva fram/på alternativa
lösningar till att möjliggöra energi utvinning ur andra källor
kontra att gå i en konflikt. Vad som dock kan leda fram till en
konflikt är om teknikvinningarna ej går framåt i lika snabbt tempo
som t ex utnyttjandet av fordon o dyl med fossila bränslen i
utvecklingsländerna. Då ökar kravet på att säkerställa
tillgången till de fossila bränslena.
Det man dock måste ta
i beaktande är att detta verkar vara en av de främsta strategiska
planeringarna som man arbetar utefter i Ryssland. Det vill säga att
skydda Rysslands råvaruresurser i Arktis. Vilket sätter Sverige och
framför allt dess norra del i en än mer strategisk situation. Därav
är det mycket intressant att se hur nu det dels uttalat sker
en tyngdpunktsförskjutning mot Arktis från Rysk sida på alla plan
dels den stagnation i Svensk försvars- och säkerhetspolitik
som skett och hur man nu skall möta upp denna
tyngdpunktsförskjutning från Rysk sida.
Militär
uppbyggnad. Utgångspunkten för den nuvarande militära
utvecklingen i Arktis från Rysk sida, tas ur FOI studie från 2008,
Arktis - strategiska frågor i en region i förändring. Den pekar på
fyra punkter för att nå en ökad tillgänglighet i Arktis för
Rysslands väpnade styrkor. 1) Modernisering av baskomplexet på
Kolahalvön samt större militär närvaro där. 2) Utökad
patrullering i Arktis och Nordatlanten med ubåtar, ytfartyg och
flyg. 3) Utbyggnad av övervakningssystem, för spårning av USA/NATO
till havs, i luften och i rymden samt 4) Möjlig gruppering av
framtida ryska missilförsvarssystem.
President Vladimir Putin delgav den
131210 beslut till de Ryska Väpnade styrkorna att öka sin närvaro
i Arktis samt förbättra den militära infrastrukturen i regionen,
varav han särskilt betonade det sistnämnda i sitt beslut. Likväl
som vicepremiärminister Dmitry Rogozin har påtalat att det ligger i
Rysslands nationella säkerhet att öka sin militära närvaro i
Arktis för att skydda de ekonomiska intressen som finns där, likväl
att det är av geopolitisk karaktär.
Rysslands väpnade styrkor är dock ej
förberedda för att genomföra väpnad strid i Arktis, något som en
statligt framtagen rapport från november 2013 framhäver. Där man
bl a lyfter fram att de förband som finns i den Arktiska regionen är
för dåligt utbildad och saknar adekvat utrustning för att kunna
strida i denna miljö.
Grunden i all modern krigföring är
att ha ett informationsövertag för att kunna dispositionerna sina
stridskrafter klokt likväl för att kunna slå mot en motståndare
effektivt. Detta har bedömt Ryssland tagit fasta på när man nu
börjat bygga upp dels långräckviddig radar för att kunna upptäcka
ballistiska robotar dels flygspaningsradar i Arktis.
Den radar som håller på att upprättas
för att kunna medge förvarning om ett strategiskt robotangrepp mot
Ryssland i Arktis, byggs vid staden Vorkuta i Komi Oblast strax norr
polcirkeln. Radarn har en räckvidd på cirka 6,000 km och ingår i
ett återtag för att upprätta nya förvarningsradar och täppa igen
de ”radarluckor” som uppstod vid Sovjetunionens sönderfall. I
Sveriges närområde finns två stycken Voronezh radar en (1)
Voronezh-M i Leningrad Oblast och en (1) Voronezh-DM i Kaliningrad
Oblast.
Likväl kommer man upprätta
radartäckning med obemannade luftförsvarsradar i Arktis. Radartypen
skall enligt Vicebefälhavaren för det Ryska luftförsvaret
Generalmajor Kirill Makarov vara framtagen specifikt för den
Arktiska regionen. Likväl påtalade han att regionen kräver en
mycket väl fungerade radartäckning för att dels skydda mot lufthot
dels robothot. Likväl skall televapenförband eller förmågar har
utplacerats i Arktis i närtid.
Den Ryska flottan påbörjade en ökning
i sin aktivitet under 2010 i Arktis. En ökad patrullering med dels
ytfartyg dels ubåtar. Den Ryska Flottans återtagande av Arktis
började i September 2013, när man proklamerade att man numera hade
återkommit för evigt till Arktis. Vad som föranledde detta
uttalande var en flottövning som genomfördes omkring Novossibirsk i
de östra delarna av Laptevhavet. Två år innan hade den Ryska
flottan genomfört en liknande övning dock inte med ett tydligt
uttalande att man skulle säkerställa en bestående flottnärvaro i
Arktis.
Vad som även särskilt skall noteras
med denna flottövning var att stora delar av ledningen för Norra
Flottan var med på den. Samt att det framhävs att övningen tillika
var rekognosering för att möjliggöra en planering som medger att
Norra flottan kontinuerligt skall kunna genomföra patrullering med
fartyg i området. Vad som kan vara av historiskt intresse rörande
denna rekognosering är att de vatten som den genomfördes i ej har
haft någon officiell närvaro av örlogsfartyg sedan 1942.
Likväl har Försvarsminister Sergei
Shoigu delget att man skall skapa en enhet med örlogsfartyg som har
isbrytningskapacitet under 2014. Denna enhet skall skydda och
möjliggöra fartygstrafik längs nordostpassagen. Likväl uttalade
sig Vicepremiärminister Dimitry Rogozin den 131220 att Ryssland var
tvungen att öka sin närvaro i Arktis med örlogsfartyg för att
skydda sina ekonomiska intressen. Likväl anser han att man måste
öka koordineringen med sin ekonomiska planering i Arktis mot
fartygsbyggandet för att kunna möta NATO närvaro i regionen. Under
första kvartalet 2014 kommer ett möte ske för att diskutera
uppbyggandet av fartygsvarv i den östra delen av Arktis. I detta
möte kommer man försöka integrera Gazprom och Rosneft i
fartygsbyggandet. Likväl kommer FSB tillföras fyra nya fartyg för
att kunna säkerställa bevakningen av gränsområdena i Arktis.
Under 2013 har Ryssland påbörjat
restaurerande av totalt sju (7) stycken flygfält i Arktis som varit
outnyttjade och låtits förfalla sedan Sovjetunionen upplöstes.
Innan 2013 års utgång skall även kontrakt skrivits med civila
entreprenörer för att påbörja restaurerande av ytterligare två
(2) flygfält. Således under 2014 genomförs restaurering av nio (9)
flygfält varav vissa bedömt även kommer vara färdigställda för
att kunna utnyttjas.
I Februari 2013 meddelade de Ryska
Väpnade styrkorna att man kontinuerligt börjat patrullera Arktis
med Norra Flottans marinflyg. Patrullringen genomförs över Norra
ishavet och längs nordostpassagen. En uppgift som patrullringen
fyller är att följa upp packisen längs nordostpassagen för att
kunna assistera civil fartygstrafik i dess förflyttning. Det
strategiska bombflyget har sedan 2007 genomfört patrullringar över
Arktis som ett led i den strategiska avskräcknings förmågan.
Som ett led i förstärkningen av de
Ryska väpnande styrkorna i Arktis regionen tillförde man 2012,
MIG-31. En intressant sak som man påtalade när man delgav denna
information var att MIG-31 kommer vara stommen i missilförsvaret i
Arktis. Man påtalade att MIG-31 har förmågan att bekämpa
kryssningsrobotar. Likväl så kommer en moderniserad variant av
luftvärnssystemet Pantsir-S (Pantsir-SM) anpassas för arktiska
förhållanden utöver de övriga moderniseringar som skall
genomföras.
På juldagen 2013 meddelades även att
de Ryska väpnade styrkorna skulle tillföras en särskilt anpassad
variant av transporthelikoptern Mi-8 för arktiska förhållanden.
Vilket bl a skulle omfatta en kraftfullare motor, avisningssystem,
skidor för landning i snö och myrmark. Likväl påtalade man att
uppvärmningssystemet i helikoptern byggde på teknologi som
utnyttjas i rymdfarkoster.
Under 2011 meddelade de Ryska väpnade
styrkorna att man skulle upprätta två (2) renodlade arktiska
brigader i Pechenga på Kolahalvön. Brigadtypen skulle uppgå till
drygt 8,000 man och vara anpassad dels vad avser utrustning dels
taktiskt för arktiska förhållanden. Som grund för denna brigadtyp
har Ryssland studerat Svenska, Norska och Finska erfarenheter. Denna plan har dock flyttas mer och mer
framåt i tiden och nu uppges 2015 vara den tidpunkt då man kommer
ha en (1) renodlad motoriserad brigad för arktisk krigföring. Denna
brigad skall även till del ha luftburen förmåga.
Enligt vissa uppgifter är det den 200.
Mekaniserade brigaden som skall omvandlas till en arktisk brigad.
Utöver denna brigad finns en (1) marininfanteribrigad (61.), det är
dock oklart om denna skall omvandlas till arktisk brigad eller om en
ny brigad skall sättas upp för att lösa denna uppgift. Både den
mekaniserade brigaden och marininfanteribrigaden har förmåga att
verka i vintermiljö dock ej de mer krävande förhållanden som det
arktiska klimatet ställer på både människa och utrustning. Spetsnazförbanden i den norra delen av MD V har under 2013 även
påbörjat utbildning för att kunna verka i Arktiskt klimat.
Ovan är några exempel på den
resursförstärkning som har genomförts och genomförs i den Ryska
Arktis regionen för att förstärka möjligheten att försvara den.
Vad som är intressant är när man spårar från 2008 intill dags
datum är att denna förstärkning främst har påbörjats under 2012
samt med kraft under 2013. Under 2013 kan man nästan få
uppfattningen att man påbörjat ett forcerat program för att
snabbare öka förmågan i Arktis.
Återgår vi till det FOI angav som faktorer för att öka tillgängligheten i Arktis för Rysslands väpnade styrkor så ser vi att man har uppnått många av målsättningarna som de anger. Vad som är oroväckande är den forcering som påbörjats, en gradvis resursförstärkning hade varit mer förståelig dvs allt efter hand som möjligheterna att utvinna naturresurserna så tillförman förmågar, nu forcerar man fram en resursförstärkning. Detta i sig kan föda en onödig rustningsspiral, samt frågan är vad är det man måste forcera fram resursförstärkningen mot?
Slutsatser
Att det pågår en
kamp kring Arktis är tydligt, den kampen handlar ytterst om att dra
en ekonomisk vinning främst vad avser fossila bränslen. Vad som
dock är oroväckande i denna kamp som pågår just nu är Rysslands
uttalanden kring en tydligt upplevd hotbild, vissa av uttalandena kan
man bortse ifrån som irrelevant retorik. Men slår man samman dels
den militära ledningens uttalanden dels den högsta politiska
ledningen. Så framträder en tydlig rädsla från Rysk sida om att
tappa möjligheten att säkerställa sin nationella säkerhet.
Den kamp som pågår
är i dagsläget inte en kamp mellan t ex NATO och Ryssland, EU och
Ryssland utan mellan enskilda nationalstater. Vad man dock måste ha
i beaktande är att vissa av staterna är med i EU vissa i NATO eller
båda organisationerna. Således finns en grundplatta och viss form
av säkerhet för de stater som är med i dessa
samarbetsorganisationer som även kan möjliggöra att de kan ta ut
svängarna i sin retorik och till del sitt agerande. Att Ryssland
mycket väl kan sätta likhetstecken mellan enskild nationalstat och
samarbetsorganisation är fullt möjligt, jag har dock ej uppfattat
att så är fallet just nu kring kampen om Arktis. Möjligheten finns
dock att så kan ske, sker detta kommer bedömt hastigheten i
spiralen som pekar på än mer frostigare relationer mellan Väst och
Ryssland att öka.
Ryssland har en
ambitiös plan för att dels möjliggöra en exploatering av
Arktis dels skydda denna exploatering och i förläggningen
dess utvinning av naturtillgångar. Vad som är oroväckande ur ett
Svenskt perspektiv är att man inte verkar ta detta på något större
allvar. Att en gradvis ökning av den militära förmågan har skett
i Arktis regionen är tydlig samt att en tydlig uppbyggnad av nya
förmågor genomförs är också tydlig. Således kommer Norra
Sverige återigen bli ett strategiskt viktigt område likt det var
under det kalla kriget. Rysslands planer för Arktis ligger just nu
sex (6) år bort i tiden. I Sverige talar vi om ett 10-års
återtagande vid förändringar av vår omvärldssituation. Just nu
ökar den militära förmågan från Ryssland dels i vårt
norra område dels i vårt södra område. Tydligare
förändring i vår omvärldssituation än detta kan ej fås, lägg
då ihop detta med en högre grad av nationella strömningar och
tydligt repressiv lagstiftning mot reformvänliga krafter, HBQT
personer samt oliktänkande i Ryssland så blir bilden som framträder
än mer oroväckande.
Att säga att det
pågår en militarisering av Arktis är felaktigt, däremot sker en
förmågeuppbyggnad efter 15-20 års förfall sedan Sovjetunionens
kollaps. Så ser man det rent statistiskt så ökar militariseringen
men det handlar snarare om en återgång till den mängd styrkor som
fanns under Sovjetunionens tid. Dock återigen så är vårt
nuvarande försvar av de Norra delarna anpassade till det
förmågeglapp som uppstod efter Sovjetunionens fall, inte till vad
som kommer finnas inom bedömt sex (6) år. Återigen för att
utnyttja ett populärt ord så kan Sverige orsaka ett säkerhetsvakuum
och då i den Norra delen om man inte beaktar den upprustning som
trots allt sker.
Hava a good one! // Jägarchefen
Källor
BBC
1
(Engelska)
Förenta
Nationerna 1
(Engelska)
RIA
Novosti 1,
2,
3, 4,
5, 6,
7, 8,
9, 10,
11,
12,
13,
14,
15,
16,
17,
18,
19,
20, 21,
22
(Engelska)
SIPRI
1
(Engelska)
The
Moscow Times 1
(Engelska)
Jag har, precis som du, noterat att man inom flera områden vill öka tempot i rustningen.
SvaraRaderaMer pengar och snävare tidsramar!
Frågan är, varför?
Vad ser de för snabbt ökande hot?
Tyvärr tror jag inte vi kan förvänta oss något svar att hitta i någon av alla dessa utredningar eller beredningar som skall ge oss vägledning under 2014!
Har du någon teori?
Teaterdirektören.
Har några teorier, kommer utveckla inläggsserien, nästa inlägg i den här serien kommer beröra "maktspråket" mellan Ryssland och omvärlden, kommer förhoppningsvis till del ge några svar.
RaderaMen antiliberala och antivästliga strömningar är ju på kraftig frammarsch där har man till del ett svar, skrämmer man "barn" tillräckligt ofta så blir de ju rädda även för helt ofarliga saker...
"Den radar som håller på att upprättas för att kunna medge förvarning om ett strategiskt robotangrepp mot Ryssland i Arktis, byggs vid staden Vorkuta i Komi Oblast strax norr polcirkeln. Radarn har en räckvidd på cirka 6,000 km och ingår i ett återtag för att upprätta nya förvarningsradar och täppa igen de ”radarluckor” som uppstod vid Sovjetunionens sönderfall."
SvaraRaderaI Kaliningradenklaven har ryssarna ~33 m höga plattformar för att montera upp radarn för S-400, enligt dina uppgifter Jägarchefen. Det innebär att de i teorin kan se flygande mål, på en viss höjd, till och inkluderat Hudiksvall. Uppgifter gör dock gällande att de i realiteten kan se mål högst 600 km bort med markradar, vilket innebär till Uppsala ungefär. Fast FM-CW Range demodulation är limiterad till ¼ våglängd av transmitteringsmodulationen. Instrumentets range för 100 Hz FM modulation skulle innebära 500 km räckvidd, inte 600 km. Men limiteringen är beroende på typ av modulation och demodulation.
Radarn kommer att rapportera inkorrekta avstånd för reflektioner från avstånd bortom instrumentets räckvidd, som e.g. från månen. FM-CW Range mätningar är bara pålitliga till runt 60 procent av den instrumenterade räckvidden, eller runt 300 km för 100 Hz FM modulation. En bra markradarstation upptäcker mål upp till 400 km bort. Men exakt hur bra teknik ryssarna har kan jag inte veta. De kan med säkerhet störa ut flygradar genom att ”bränna” dem med hög effekt, men på vilket avstånd?
Jag har lite svårt för att tro att en radar kan ha 6 000 km räckvidd och fungera tillfredsställande. Vad är det för typ av radar för det första? Ryssarna har gjort det till en ovana att överdriva prestanda när de tycker att de har någonting att tjäna på det, och underdriva prestanda när de har någonting att tjäna på det så som t.ex. Iskander-M extended version:s räckvidd. Radar med 6 000 km täckning är inte en teknik som vi innehar i alla fall. Jag kan inte säga att jag är någon expert-expert, men jag ställer mig ändå frågande.
Roger Klang
Radarn är till för s k "early warning" vid ICBM angrepp. Att den (Voronezh-DM) kan ha en räckvidd på 6,000 km skulle inte förvåna mig när Voronezh-M har en på 4,200 km. Sen visst de kan ha tagit till i överkant men tekniken har funnits länge för att kunna nå sådana räckvidder när det avser ICBM uppföljning.
Radera