Efter varit kraftigt
upptagen med ordinarie tjänstgöring de senaste veckorna så kommer
här ett reflektionsinlägg kring den FRA debatt som uppstått i
kölvattnet av Edward Snowdens läckta dokument som Uppdrag
Granskning har fått tagit del av och som Svensk riksmedia har
skrivit om under de senaste dagarna.
Att Sverige är ett av de
ledande länderna i världen kring signalspaning är ett känt faktum
sedan 1940-talet. Denna position stärktes under hela Kalla Kriget
dels genom framgångar som FRA gjorde dels genom vår
geografiska placering mot Sovjetunionen. Det underrättelsesamarbete
som Uppdrag Granskning refererar till grundlades redan under
1950-talet något som belysts många gångar i Svensk litteratur,
likväl har det fortsatt till dags datum, något som även Uppdrag
Granskning visar på.
Således kombinationen
att Sverige var/är oerhört duktig på signalspaning och att kunna
inhämta värdefull information genom detta samt vår geografiska
placering gjorde/gör att vi har en tydlig särställning inom det
västliga underrättelsesamarbetet. Men själva grundbulten i hela
diskussionen bör vara, varför har vi underrättelseförmågor och
vad syftar de till, då faller vissa bitar av den senaste veckans
rapportering kring främst FRA verksamhet bättre på plats och den
ter sig inte för en utomstående som något främmande och
skrämmande.
All form av
underrättelsetjänst handlar om informationsinhämtning för att
sedan kunna bearbeta information och därmed dra slutsatser av den
dvs ta fram en produkt vilket är en underrättelse, vanligtvis
bygger det i viss mån på någon form av bedömning dvs en analytisk
gissning för man har aldrig hela bilden klar för sig. Arbetsgången
är mångt och mycket liknade den jag själv tillämpar på de inlägg
jag skriver här på bloggen.
Informationen kan
inhämtas på ett flertal olika sätt t ex enbart genom öppna källor
vilket är det vi försvarsbloggare använder oss av, nackdelen med
sådan inhämtning är att vanligtvis får man ej tillgång till
sekretessbelagd information varvid det kan vara svårt att dra några
långtgående slutsatser framför allt långt fram i tiden. Ett annat
sätt är att genomföra personbaserad inhämtning dvs man övertalar
någon att överlämna hemlig information till en, eller en individ
kommer med hemlig information till en. Ett annat sätt är att
genomföra signalspaning och sedan, vanligtvis försöka dekryptera
den inhämtade informationen antingen från etern eller från t ex
fiberkabel.
Således ser man till
informationsinhämtningen så syftar den ytterst till att
tillförskansa sig ett övertag gentemot en annan. Vanligtvis
involverar det att man får tillgång till hemlig information som en
annan nation ej vill att man skall ha antingen genom t ex
dekryptering eller genom överlämning av information. Att nu
dekryptera information som en nation sänt i etern eller en källa
överlämnat gör ju ej Sverige skyldig till någon form av lagbrott,
källan har ju av sin egen fria vilja överlämnat information eller
radiosignalen har kunnat tas in över t ex internationellt vatten.
Dock kan det ju vara så
att den information man erhållit ställer följd frågor eller ett
ökat informationsbehov varvid mer aktiva åtgärder krävs för att
inhämta information, därav finns Försvarsunderrättelsedomstolen
och för att citera Runar Viksten "Allt vad FRA gör i
signalspaningsväg kräver domstolens tillstånd. Det FRA gör med
stöd av ett inhämtat tillstånd är inte olovligt och kan
följaktligen inte innebära brottet dataintrång." avseende
sk aktiv signalspaning. Själva grundbulten i
informationsinhämtning och bearbetning av information är att vi
skall ha ett övertag och därmed kunna anpassa vår utrikes-,
försvars- och säkerhetspolitik utifrån rådande omgivning. Detta
kan kräva att man måste vidta mer aktiva åtgärder för att
säkerställa detta, i visas ögon kan säkert detta te sig
omoraliskt men så är verkligheten, att Sverige skulle vara ensam om
att göra detta är naivt att tro, alla gör det, det handlar om att
värna sina medborgare och sin nations väl. För att granska den
genomförda verksamheten finns Statens inspektion för
försvarsunderrättelseverksamheten (SIUN).
Således kan man ställas
inför att vara tvungen att genomföra omoraliska handlingar för att
värna om helheten. Likväl som att en soldat i Afghanistan kan vara
tvungen att nyttja våld för att genomdriva en handling bör man se
möjligheten att en operatör vid FRA genomför intrång för att
tillförskansa information som krävs för att värna Sveriges
intressen ur ett utrikes-, försvars- och säkerhetspolitiskt
sammanhang.
Om nu så är fallet att
intrång genomförs, genomför då FRA detta helt och hållet på
eget bevåg? Nej, alla former information som inhämtas oaktat inom
vilken arena det än må vara har en beställning, ett s k
informationsbehov har uppstått hos t ex Försvarsmakten. Valet av
metod för inhämtning måste dock vara proportionerligt med behovet.
Således t ex om det är av synnerligen vikt för Sverige att man har
en specifik information kan man tänkas gå väldigt långt för att
tillförskansa sig denna. Här vägs både metoden för inhämtning
in men även de risker detta medför, för all form av mer aktiv
informationsinhämtning innebär risker för avslöjanden och om man
är beredd att betala ”priset” för dessa risker.
Är det då något fel i
detta? Här ligger vår egen moral och etik som en grundplatta, jag
ser inget fel i detta, men så har jag aktivt valt att jobba inom
Försvarsmakten dels för att värna om vår egen demokrati
dels för att värna om andras liv och väl t ex vid
internationella insatser. Är det så att denna information gör att
Sverige som nation och dess medborgare får en tryggare tillvaro ser
jag helt och hållet att det är värt det.
Att illegalt ta sig in i
en dator för att inhämta information bör inte ses konstigare än
de s k "resenärer" vi skickade ut under hela kalla kriget
bakom järnridån med specifika frågor som krävde svar som man inte
kunde få på annat sätt än att aktivt inhämta information. Det
vill säga fysiskt titta på platsen och dokumentera denna, eller
inköpen av Sovjetisk materiel som såldes på den svarta marknaden
under slutet av det kalla kriget för att kunna bedöma förmågan
hos denna.
Sen om Uppdrag
Gransknings uppgifter stämmer att Sverige och FRA har fått tillgång
till verktyg som NSA använder för informationsinhämtning så ser
jag heller inte detta som konstigt. Det skall jämföras med att
Sverige fick tillgång till SOSUS system under 1980-talet då kallat
i svenska handlingar System-4 och Ålandsspärren, för att kunna
följa ubåtsrörelser i Östersjön. Vilket var ett av de mest
tekniskt hemliga system som USA förfogade över då. Detta handlar
ytterst om vår geografiska placering främst gentemot Ryssland
vilket effektivt möjliggör för oss att inhämta information
rörande dess förehavanden. Således inte att övervaka Sveriges
medborgare och dess förehavanden i antingen etern eller på
internet.
Sen återstår ju frågan
hur FRA väljer att använda verktygen som upplåtits till dem. Därav
finns Försvarsunderrättelsedomstolen samt SIUN för att övervaka
att det sker enligt de gällande lagar och förordningar som reglerar
verksamheten.
Sen att inhämtning
genomförs mot civila företag är rätt naturligt det fyller ett
syfte för att forma vår säkerhetspolitik. Anledningen är enkel
det handlar om att kunna upprätta en normalbild. Normalbilden
handlar om att se förändringar som kan tyda på att ett angrepp är
förstående dvs köps stora mängder av en viss materiel in, ändras
tågtrafik osv. Det kan även syfte till att se om en
förmågeskiftning genomförs dvs fokuserar man på något specifikt
hos sina väpnade styrkor. Det handlar således inte om att dra
ekonomisk vinning utan att följa trenderna och därmed även forma
vår egen säkerhetspolitik. Likväl som att det kan handla om att få
tillgång till information som ger en ett tekniskt övertag mot
vapensystem, för man skall ha klart för sig att det är just civila
företag som producerar försvarsmateriel.
Således jag har fullt
förtroende för vad våra underrättelseorgan genomför och att det
faller inom råmärkena för vad som är moraliskt försvarbart i vår
demokrati. De finns till för att vara ett känselspröt så att vi
aktivt skall kunna anpassa vår egen försvars-, utrikes- och
säkerhetspolitik gentemot vår omvärld. Vad som är synd är att
dessa organ är "The Silent Professionals" dvs de arbetar i
skymundan hela tiden och kan aldrig få beröm offentligt för dess
verksamhet, vanligtvis när den uppmärksammas är det operationer
som gått felaktigt. Vi bör vara stolta över FRA bedrifter för det
är de facto en av de viktigaste känselspröten vi har för att
kunna anpassa vår beredskap och utveckling på sikt.
Have a good one! // Jägarchefen
Källor
SIUN 1
Undom 1
Den Dolda Alliansen, Mikael Holmström
Bra skrivet..
SvaraRaderaOch sant.
Radera