Likt
tidigare analyser av denna typ vill jag poängtera att denna bygger
på öppna uppgifter enligt de som redovisas i källorna, likväl är
den på inget sätt knyten till Försvarsmakten, någon annan
statlig eller icke-statlig verksamhet. Under dagen (140304) kommer
ytterligare förbandsbilder på ingående förband i
beredskapskontrollen att tillföras, jag vill poängtera att dessa är
de förband man kan finna information om i öppna källor, som
deltagit i beredskapskontrollen, ytterligare förband kan mycket väl
ha deltagit, dock är numerären i beredskapskontrollen bedömd
utifrån de nu kända förband som har deltagit.
Sammanfattning
Mellan
140226-0303 genomförde de Ryska väpnande styrkorna i MD V och MD C
en beredskapskontroll. Samtliga försvarsgrenar förefaller ha
deltagit i beredskapskontrollen. Beredskapskontrollen har genomförts
i två (2) steg, steg ett (1) omfattande intagande av högsta
stridsberedskap, steg två (2) omfattade typförbandsövningar.
Förbanden inom MD V bedöms ha en hög marschberedskap och därmed
också en högre stridsberedskap utifrån de moment som genomförts.
Likväl bedöms del av förbanden inom MD V ha en mycket hög förmåga
att lösa kvalificerade stridsuppgifter med ont om tid till
förfogande.
Analys
Allmänt.
Klockan 14:00 140226 beordrade Rysslands President Vladimir Putin att
en beredskapskontroll skulle genomföras inom MD V samt MD C. Inom MD
V skulle enheter ur 6. och 20. Armékåren kontrolleras samt inom MD
C enheter ur 2. Armékåren. Det övergripande syftet med
beredskapskontrollen var att säkerställa att stridskrafterna har
förmåga att snabbt kunna möta ett uppkommet hot mot Rysslands
nationella säkerhet. Likväl skulle antiterror operationer samt stöd
till civila samhället övas. Övningen genomfördes mellan 140226 -
140303 och samtliga förband skall senast vara åter sin
utgångsgruppering 140307.
Mark-,
Sjö- och luftstridskrafter har deltagit i beredskapskontrollen.
Beredskapskontrollen har varit indelad i två (2) skeden. Skede ett
(1) var mellan 140226-27 vilket omfattade att förbanden skulle
utgångsgruppera till koncentrationsområden, likväl som krigsbaser.
Väl på plats där skulle förbanden vidta sådana åtgärder att de
kunde inta högsta stridsberedskap. Skede två (2) var mellan
140227-0303 vilket omfattade stridsövningar utifrån respektive
förbandstyp, understödsförbanden har stött de stridande
förbanden.
Ryssland
anmälde att upptill 150,000 man skulle prövas i
beredskapskontrollen, 80 fartyg, 90 stridsflygplan, över 120
helikoptrar samt cirka 880 pansarskyttefordon och stridsvagnar skulle
även delta i beredskapskontrollen. Ryssland har även varit noga att
påtala att man följer de regler som är uppsatta enligt 2011 års
Wiendokument. Likväl skall man ha meddelat sina grannländer
avseende beredskapskontrollen likväl skall dessa även erhållit en
mer detaljerad information avseende vilka förband, uppgifter m m som
övats. Likväl skall även OSCE blivit informerad om
beredskapskontrollen samt vissa utländska försvarsattachéer skall
även blivit inbjudna att följa beredskapskontrollen. Detta
sammantaget anser man från Ryskt håll visar på stor öppenhet
avseende verksamheten samt visar på att den ej är riktad mot någon
specifik part eller nation.
Vad
avser utnyttjandet av beredskapskontroller börjar dessa nu bli en
rutin för de Ryska väpnade styrkorna, likväl är detta i sig en
motivationsfaktor till förbandscheferna att säkerställa och
genomdriva utbildning av sina förband, så att de kan lösa de mest
troliga uppgifterna de kan ställas inför som ett minimum inför en
beredskapskontroll. Detta gör att förbanden håller en högre
kvalitet.
Bild 1. Identifierade markstridsförband. |
76.
Gardesluftlandsättningsdivisionen i Pskov omfattades även av
beredskapskontrollen. När kontrollen påbörjades ansatte de delar
av divisionen utmarsch till koncentrationsflygfält. För att där
påbörja förflyttning till Leningrad Oblast. Totalt utnyttjades
sextio (60) stycken helikoptrar (MI-8, MI-24, MI-26) och cirka tjugo
(20) stycken IL-76 för att förflytta förbandet och dess materiel
från Pskov till övningsområdena i Leningrad Oblast.
Norra Flottans avdelta
mekaniserade brigad omfattades även av beredskapskontrollen, med
över 500 man dvs en bataljon. Förbandet har övat rörlig
försvarsstrid i kustmiljö mot en landstigande motståndare.
Förbandet har utnyttjat indirekt bekämpning dvs artilleri och
granatkastare i försvarsstriden. Likväl har man även övat
rädföretag samt förbandet har prövats i fältarbetstjänst
(maskering och skydd) under beredskapskontrollen.
Avdelta ingenjörsbrigaden
i Nakhabino omfattades även av beredskapskontrollen. De delar
i brigaden som omfattades av beredskapskontrollen genomförde en
förflyttning på cirka 400 km från sin grupperingsplats till
övningsterrängen. Övningsscenariot för ingenjörsbrigaden är att
genomföra stöd till det civila samhället vid en naturkatastrof.
Enligt övningsscenariot har det skett kraftigt regnfall som följts
av nederbörd i form av två (2) meter snö. Härvid måste förbandet
genomföra fältarbeten för att underlätta situationen.
Avdelta CBRN brigaden i
Kursk omfattades även av beredskapskontrollen. Dessa har även
genomfört en förflyttning på 400 km utifrån dess
utgångsgruppering. Deras uppgift under beredskapskontrollen har
varit att genomföra insatser inom ramen för stöd till civila
samhället i händelse av naturkatastrof. De har även haft samma
scenario som ingenjörsbrigaden, dock har de genomfört moment inom
ramen för kemiska utsläpp som kan ske i händelse av
naturkatastrofer.
Under de första timmarna
genomförde militärpsykologer ett antal kontroller på soldater ur
järnvägstrupperna för att utröna dess moral och inställning till
den påbörjade beredskapskontrollen. En slutsats som
militärpsykologerna dragit är att dessa beredskapskontroller skapar
förbandsanda och höjer moralen på förbandet. Likväl kände de
sig väl utbildade att ta sig an uppgifterna (80% av
kontraktsanställda, 70% av värnpliktiga), detta berodde i hög grad
på den höga professionalismen hos officerskåren enligt
militärpsykologerna. Att beakta att Röda stjärnan gör gällande
att denna form av psykisk stridsvärdes kontroll var mer omfattande
än enbart Järnvägstrupperna.
Utöver psykiska
undersökningar, har man genomfört psykiska förberedelser inför
strid av den deltagande övningspersonalen. Respektive soldat ur
deltagande markstridsförband i MD C har tilldelats en pamflett, där
olika tekniker för att öka uppmärksamheten och effektiviteten samt
minska de mentala spänningarna inför strid. Likväl har man för
förbanden inom MD C vid de olika förläggningsplatserna tilldelat
fälttidning, genomfört totalt fyra (4) stycken konserter, likväl
har korum (fältgudstjänst) genomförts.
140303 Genomfördes ett
mycket komplext övningsmoment i Kaliningrad Oblast där Sjö, Mark
och luftstridskrafter samordnat i tid och rum genomförde strid mot
en motståndare på marken. Vid det specifika övningsmomentet övades
över 3,500 man, över 450 olika fordon (stridsvagn,
pansarskyttefordon m m) och vapensystem (artilleri, raketartilleri m
m) samtidigt exkluderat luft- och sjöstridskrafterna.
Sjöstridskrafterna genomförde understöd med fartygsartilleri för
markförband samtidigt som strid mot fientliga fartyg samt
luftfarkoster genomfördes likväl genomfördes ubåtsjakt parallellt
med detta. Luftstridskrafterna genomförde understöd av marktrupp.
Egna markförband mekaniserat infanteri genomförde anfallsstrid med
understöd av indirekt bekämpning (raketartilleri, granatkastare
samt artilleri) mot den tilltänkta motståndaren.
140303 Genomfördes en
samövning mellan 104. Luftburna regementet samt 138. Mekaniserade
regementet vid Kirillovskiy övningsfält i Leningrad Oblast. Mer än
1,800 soldater deltog i övningsmomentet samt över 30 stycken
T-72B3, 20 BMD-2, 4 SU-34, 1 SU-24MR1, 47 MI-8, 32 MI-24, 1 MI-26.
Totalt utnyttjades vid övningsmomentet över 2,000 olika
materielslag dvs artilleripjäser, raketartilleri m m. Övningen
skulle inledes med att fallskärmstrupp luftlandsattes detta ströks
dock i sista stund mht säkerheten, därefter luftlandsattes
luftburen trupp med helikopter, därefter isolerades motståndaren
för att slutligen slås.
Ur MD C har 15. och 23.
Mekaniserade brigaden deltagit i beredskapskontrollen. Brigaderna har
genomfört en 800 km lång förflyttning till sitt övningsområde.
Likväl har IL-76 utnyttjas för att förflytta särskild materiel
för de bägge brigaderna till övningsområdet. Totalt har cirka 300
fordon genomfört landsvägsförflyttning till övningsområdet.
Brigaderna har förflyttats till övningsområde i Samara Oblast,
dock gör vissa uppgifter gällande att brigaderna befinner sig vid
Belgorod Oblast dvs nära Ukrainas gräns.
Det är nu tydligt att
de två (2) till tre (3) senaste åren med intensiv övningsverksamhet
har börjat ge frukt, framför allt verkar man kunna leda större
förband obehindrat och i samverkan med andra försvarsgrenar. Detta
i sig visar på att de Ryska markstridskrafterna har en mellan till
hög nivå, vad visa förband saknar är dock modern materiel, dock
skall detta i huvudsak vara avhjälpt till 2020 då den nuvarande
försvarsreformen skall vara avklarad. Dock rent truppföringsmässigt
besitter cheferna förmågan att föra befälet över större förband
och lösa komplexa stridsuppgifter.
Luft.
Arméflyget har övat med över 80 stridshelikoptrar av typen MI-24
och MI-8. Vid beredskapskontrollens början spred dessa enheter ut
sig på ett avstånd upptill 500 km från dess ursprungsgrupperingar
till krigsbaser. Dessa enheter kommer utöver den taktiska
förflyttningen som genomfördes öva moment såsom flygräddning och
strid mot markmål, i okänd övningsterräng.
Jaktflyget inom MD V
spred ut sig till krigsflygbaser när beredskapskontrollen
påbörjades. Jaktflyg lastade beredskapslast och genomförde
kontinuerlig patrullering i det egna luftrummet där bl a
lufttankningsförmågan övades mot IL-78. Likväl har
luftförsvarsuppgiften därmed övats genom att kontinuerligt ha
jaktflyg i luften.
Likväl har jaktflyg övat
att identifiera och nedtvinga flygplan som utsätter det Ryska
luftrummet för kränkning. Övningsmoment avseende detta som
prövades var att en TU-134 lyfte från Moskva mot Voronezh, när
planet lyft så fick det order om att ändra flygrutten mot flygbasen
Besovets i Karelen, transponder slogs även av. Jaktflyg (SU-27)
lyfte från flygbasen i Besovets för att identifiera det flygplan
som närmade sig flygbasen, så gjordes samt planet tvingades även
ned till flygbasen under eskort.
Likväl har man över
Barens hav övat lufttankning med fem (5) stycken IL-78 som
lufttankade sex (6) stycken MIG-31. MIG-31 Förbandet kom från
flygbasen vid Monchegorsk samt IL-78 från flygbasen vid Olenegorsk.
Utöver detta har MIG-31 förbandet genomfört luftstridsövningar
över Barens hav, motståndaren har varit ur Marinflyget som kommit
från flygbasen i Severomorsk.
Jaktflyg skall även ha
genomfört eskort av strategiskt bombflyg under beredskapskontrollen.
Bombflyget bestod av TU-95MS, varvid jaktflyget skyddade dess
anflygning mot sitt mål. Luftstrid skall ha övats under själva
eskort momentet. Luftstriden genomfördes på ett sådant sätt att
eskorten nedkämpade motståndaren på gränsen av valt vapensystems
räckvidd.
Vad avser
luftstridskrafterna har dessa övat enligt gängse rutin dvs
jaktuppgifter samt understöd av markförband. Vad som är intressant
att notera är att man valde att genomföra en taktisk förflyttning
med 104. Luftburna regementet ur 76. Luftlandssättningsdivisionen
från Pskov till Leningrad Oblast med hjälp av helikopter. Detta
visar på att luftlandsättningsförbanden är och förblir Rysslands
främsta snabbinsatsförband mht de korta tidsförhållandena detta
genomfördes under. Likväl måste man börja ta hänsyn kring detta
i sin egen beredskapsplanering i angränsande länder till Ryssland.
Bild 2. Identifierade sjöstridskrafter. |
Sjö.
Totalt har cirka 80 olika typer av fartyg ur Norra Flottan och
Östersjöflottan varit delaktiga i beredskapskontrollen. Fartygen
har satts samman i behovssammansatta enheter, utifrån de uppgifter
som skall lösas. Övningsmoment som genomförts har varit skyddstjänstövning på fartygen, ubåtsjakt, luftförsvar, strid mot sjömål
samt eskortering. Marininfanteriförband har övat landstigning samt
kustförsvarsförband har övat rörligt försvar mot en landstigande
motståndare. En tyngdpunkt har varit på att utvärdera
ledningsmetodiken av sjöstridskrafterna under hela
beredskapskontrollen.
Inom Norra Flottan har
marinflyget övat ubåtsjakt i samverkan med sjöstridskrafter i
Barens hav. Ubåtsjaktflygplanen av typslag II-38 och TU-142 samt
ubåtsjakthelikopter av typslag KA-27PL har utnyttjas för att
lokalisera ubåt. Samverkan mellan de luftburna ubåtsjaktdelarna och
sjögående delarna har genomförts. De sjögående delarna har
bestått av ubåtsjaktfartygen Snezhnogorsk och Brest.
Ubåtsjaktövningen genomfördes stundtals under mycket svåra
förhållanden. Lokaliserings och bekämpnings förfarandet har varit
att ubåtsjaktflygplanen har fällt sonarbojar för att få
indikation på vart ubåten är, därefter vid indikation har
ubåtsjakthelikoptern lokaliserat och därefter har bekämpning
genomförts med fartygen. Motståndaren de har jagat har varit en (1)
atomubåt ur Norra Flottan.
Marininfanteriet i Norra
Flottan har även övat landstigning mot oförsvarad kust i mörker
vid GRYAZNAYA, från landstigningsfartyget Aleksandr
Otrakovskiy. Enheten som övades var
luftlandsättningskompaniet ur marininfanteriregementet med över 100
soldater och 15 BTR-80. När beredskapskontrollen påbörjades
avmarscherade kompaniet till mötesplats med landstigningsfartyget
där genomfördes ilastning och avtransport till övningsområdet med
landstigningsfartyget.
Inom Östersjöflottan
har man utnyttjat en stridsgruppen med tre (3) Projekt 20380
korvetter, Soobrazitel'nyy, Boykiy och Steregushchiy. Likväl har
minsveparna Aleksey Sobolev och BT-212 utnyttjas likväl som
ubåtsjaktfartygen Kalmykiya och Aleksin. Övningsmoment som
genomförts har bl a varit ubåtsjakt och minsvepning. Samverkan
mellan ubåtsjaktfartygen samt ubåtsjakthelikopter av typen KA-27PL
har även genomförts.
Likväl har man inom
Östersjöflottan genomfört antipiratoperationer. Scenariot har
varit att ett Ryskt fartyg har övertagits av pirater, varvid
Östersjöflottan skall frita det. För att genomföra detta har
helikoptrar (KA-27 and KA-27PS) utnyttjas likväl som ytstridsfartyg.
För att få piraterna att släppa fartyget utnyttjade man
inledningsvis finkalibrig eld från helikoptrarna därefter utnyttjas
tung kulspruta och 30 mm AKAN från ytstridsfartygen varvid piraterna
slutligen gav upp.
Vad avser
sjöstridskrafterna så har dessa enligt tidigare
beredskapskontroller genomfört likartade övningsmoment. Vad som
sticker ut i denna beredskapskontroll är Östersjöflottans
understöd av markstridskrafter från havet. I och med att detta har
övats under en beredskapskontroll bör man kunna se att man återigen
har börjat tillmäta amfibisk förmåga en hög grad av
prioritering. Dock är det bedömt taktisk sådan dvs att man skall
kunna understödja en kringgångsrörelse till havs med
markstridsförband och ej operativ eller strategisk
landstigningsförmåga man har som prioritering.
Ledning.
Stor vikt har lagts på att utöva ledning av både luft, sjö och
markstridskrafterna samt att ledningen har utövats på
militärdistriktsnivå av de tre Försvarsgrenarna. Likväl har
utövandet av ledningen inom de olika försvarsgrenarna ned på lägre
nivåer även varit av vikt att pröva och utvärdera under
beredskapskontrollen.
Signaltrupperna har
upprättat digital kommunikation mellan de olika förbanden så att
ledningen skall kunna utövas av dem. Det som upprättades var ett
autonomt sambandsnät byggt i flera lager som band samman samtliga
enheter både fältgrupperade och inomhusgrupperade över hela det
västra militärdistriktet. Sambandssystemet knöt samman så väl
mark, sjö som luft. Detta möjliggjorde att man på
militärdistriktsnivå snabbt och enkelt kunde få information
rörande de övande förbanden och grafiskt enkelt åskådliggjort.
Likväl påtalar man hur
väl det nya logistikledningssystemet har fungerat, systemet tar in
värden från samtliga enheter som är anslutna till nätverket och
därmed genomförs beräkningar på hur mycket underhåll som måste
flyttas fram, från de bakre underhållsförbanden. Fördelen med
detta system är att det dels ej blir ett överskott som trycks fram
dels så kan man kraftsamla underhållet till de punkter som är i
mest behov av det. Varvid en effektiv ledning av underhållstjänsten
kan skapas.
Logistik.
Vad avser transporttjänst så skall cirka tolv (12) ton materiel och
cirka 5,000 soldater ha genomfört lufttransport. Järnvägstransport
har även genomförts av olika förband till sina
koncentrationsområden, omfattningen av dessa är i dagsläget
(130304) ej kända likväl bedöms till del fartyg även ha utnyttjas
för att genomföra transport, likväl där är omfattningen ej
heller känd i dagsläget (130304). För att koordinera
landsvägsmarscherna har över tjugo (20) stycken
trafikregleringsplatser upprättas samt över tio (10) stycken
uppsamlingsplatser för att effektivt kunna genomföra förbandens
förflyttning.
Normal underhållstjänst
har genomförts inom brigadstrukturerna hos markstridsförbanden. Det
vill säga, reparations-, drivmedels, ammunitions- och
förplägnadstjänst har utövas. En sak som belyses är att trots
privatiseringen av t ex förplägnadstjänsten på kasern så
fungerar den i fält enligt biträdande Försvarsminister General
Dmitriy Bulgakov.
Likväl vad avser
underhållstjänsten för luftstridskrafterna så verkar detta
fungerat mycket bättre än under sommarens beredskapskontroll inom
MD Ö då man hade stora problem att koordinera verksamheten mot de
civila flygplatserna. Under denna beredskapskontroll poängterar man
att t ex tankning av flygplan fungerar utan problem vid dessa
flygplatser nu. Vad avser underhållstjänsten för
luftstridskrafterna i övrigt så har dessa genomförts inom ramen
för egen struktur vid krigsflygbaserna.
Under
beredskapskontrollen har även förmågan att deployera fältsjukhus
övats. Inledningsvis genomfördes en landsvägsmarsch från Podolsk
till militära flygfältet i Chkalovskiy. För att där ilasta fordon
och personal i sex (6) stycken IL-76. Därefter genomfördes
flygtransport till Arkhangelsk Oblast, där ytterligare fordonsmarsch
genomfördes. För att slutligen upprätta fältsjukhuset.
Fältsjukhuset har förmåga att kunna behandla 100 st patienter och
ingår i ett snabbdeployeringskoncept vad avser sjukvård för de
Ryska väpnade styrkorna.
Slutsatser
avseende beredskapskontroll
Vad avser
styrkeantalet 150,000 man som man anmält in bör detta ses som det
absoluta taket man hade avseende övad personal. En mer rättvisande
siffra bör ha varit att man övat någonstans kring 30,000 –
60,000 soldater om man ser till antalet reducerade markstridsförband
o dyl som utnyttjas under övningen. Likväl så blir detta en
reducering av den bedömning jag gjort tidigare i antalet soldater
som övats. Dock skall man särskilt beakta att detta är en ansenlig
mängd materiel och soldater som omedelbart har ställts på krigsfot
och nästintill direkt ur marschgruppering har påbörjat lösande av
stridsuppgifter. Således tyder det på att man inom MD V har en
hög beredskap på sina stridskrafter för att kunna möta ett hot.
Efter ett (1) års
genomförande av beredskapskontroller kan man nu identifiera några
huvudmoment som man väljer att kontrollera och därmed säkerställa
att förbanden har miniminivå inom, detta är att jämställa t ex
vid strid med de tidigare Grundläggande StridsSituationer (GSS) som
BrigR A serien gav gällande. Vad avser markstridsförbanden
är dessa, längre förflyttning (400 - 800 km), strid ur
marschgruppering, fältarbeten för egen överlevnad (maskering och
skyddsvärn) och rörlig försvarsstrid (vad som förefaller vara
antingen luftlandsatt eller landstigande motståndare). För
sjöstridskrafterna omfattar de skyddstjänst, ubåtsjakt,
strid mot luftmål samt strid mot sjömål. För luftstridskrafterna
omfattar det dels jaktuppgift dels
markunderstödsuppgift (CAS).
Vad som är mest
intressant under denna beredskapskontroll är övningsmomentet som
genomfördes i Kaliningrad Oblast 140303, där sjö, mark och
luftstridskrafter koordinerat i tid och rum stred mot samma mål och
under komplexa förhållanden. Detta tyder på att förbanden numera
har en hög nivå vad avser ledning och förmåga till väpnad strid
med ont om tid till förberedelser. Att samtidigt i tid och rum kunna
koordinera dessa tre arénor kräver en hög förmåga främst
avseende ledning och vad som är utslagsgivande är att detta är
under en beredskapskontroll. Således kan man tillskriva åtminstone
de deltagande enheterna under detta moment en hög nivå.
Ett intressant moment
är genomförandet av kontroll av deltagarnas psykiska stridsvärde
direkt vid påbörjande av beredskapskontrollen för att utröna på
vilken nivå det låg. Samt därefter efterföljande åtgärder för
att höja detta samt bibehålla om det låg på en hög nivå. Mig
veterligen är detta första gången man har gett deltagarna
fälttidningen genomfört fältkonserter med fältartister under en
beredskapskontroll, att man genomför det under t ex Zapad eller
motsv övning är självklart mht övningens längd totalt sett, men
en beredskapskontroll har i Ryska mått mätt enbart varit ca fem (5)
dagar lång. Detta kan tyda på att man tillsätter ett högre
värde av dessa förberedelser för förbanden inför strid.
Under 2013 i MD V
genomfördes flertalet övningar avseende lufttankningsförmåga för
luftstridskrafterna. Detta har övats fullt ut under
beredskapskontrollen och inom hela MD V. Enligt rapporterna verkar
detta ha förflyttit mycket väl, varvid man kan dra slutsatsen att
luftstridskrafterna utan tvekan numera besitter denna förmåga och
på en bred front. Således möjliggör detta en högre
uthållighet samt aktionsradie hos de Ryska luftstridskrafterna inom
MD V.
Vad avser
sjöstridskrafterna verkar ubåtsjakt varit huvudfokus hos både
Norra Flottan samt Östersjöflottan under denna beredskapskontroll.
Vad avser detta bör man kunna dra slutsatsen att man inom den
Ryska Flottan har uppmärksammat ett tydligt hot från ubåtsvapnet
och vidtar åtgärder för att aktivt kunna möta det. Mest
troligt utifrån att detta utgör en utmärkt inhämtningsplattform i
underrättelsearbetet samt att man således även haft indikationer
på att sådan verksamhet genomförts dels i Östersjön dels
i Barens hav mot ryska intressen.
Vad avser
ledningsförmåga verkar man nu tillslut lyckats komma tillrätta med
de problem man hade under 2013 med sitt nya ledningssystem. Likväl
har man tillmätt ledning av de olika stridskrafterna en stor vikt,
vilket man även gjort vid de tidigare beredskapskontrollerna.
Således vad avser ledning blir slutsatsen att man tagit steget in
i en modern ledningsförmåga. Vad avser logistik har det
återigen visats att man besitter en relativt god förmåga för att
kunna genomföra förflyttningar av förband längre sträckor och
väl på plats underhålla dessa förband, vilket i sig ej är en
nyhet utan det visade sig med all tydlighet under
beredskapskontrollen i MD Ö 2013.
Slutsatser
avseende Ukraina
Nedan följer några
slutsatser utifrån den genomförde beredskapskontrollen vad avser
Ukrainas läge:
- I och med att den s k beredskapskontrollen har fått genomföras utan yttre friktioner, har Ryssland under som minst sex (6) dagars tid haft möjlighet att höja sina förbandsstridsvärde avsevärt. Detta gör att de förband som deltagit i beredskapskontrollen helt klart är lämpade för att utnyttjas vid skarp väpnad strid mot en motståndare. Likväl har man bedömt även haft möjlighet att öva mot sina respektive första hands uppgifter i händelse av ett angrepp, varvid dessa är förövade och därmed har man drastiskt ökad sannolikheten att lyckas med sin strid. Således har man till del lyckats maskera sina egentliga förberedelser under förevändningen beredskapskontroll.
- I och med att beredskapskontrollen skall vara avslutad 140303 och förbanden senast åter 140307 vid sin utgångsgruppering utifrån vad som har blivit anmält från det Ryska Försvarsministeriet så kommer en ansenlig mängd förband påbörja förflyttningar. Denna förflyttningsrörelse möjliggör för Ryssland att maskera åtminstone till del förbandsrörelser mot Ukraina, likväl kommer en ansenlig mängd transportflyg vara i luften vilket även möjliggör att t ex insättande av luftlandsättningsförband initialt kan maskeras som förbandsrörelser utifrån en återmarsch.
- En klart oroväckande punkt är att man dels har mätt förbandens psykiska stridsvärde vid beredskapskontrollens påbörjande dels att man framför allt genomfört åtminstone vid förbanden från MD C som bedömt är framgrupperade mot Ukrainas landgräns, psykiska förberedelser inför strid. Detta bör ses som en tydlig indikator att man förbereder förbanden för skarp väpnad strid.
Således övergår den
nuvarande konflikten mellan Ryssland och Ukraina till väpnad strid
bedömer jag att de Ryska förbanden som deltagit i
beredskapskontrollen och om de utnyttjas i ett angrepp har goda
möjligheter att lyckas vid genomförandet av sin strid åtminstone
vad avser lösandet av sina första hands uppgifter. Likväl har
förbanden haft relativt lång tid på sig att bygga upp förbandsanda
och därmed anda och moral för lösandet av sin uppgift vilket i sig
är en nyckel till framgång vid all form av väpnad strid.
Slutsatser
avseende eget närområde
Nedan följer några
slutsatser utifrån den genomförde beredskapskontrollen avseende
eget närområde kopplat till den nuvarande utvecklingen i Ukraina:
- Vad avser markstridskrafter inom eget närområde så befinner sig bedömt en förstärkt luftburen bataljon i Leningrad Oblast som är samövad samt transporthelikoptrar finns baserade i anslutning till förbandets grupperingsområde. Detta möjliggör för Ryssland att snabbt insätta ett rörligt förband utifrån helikoptrarnas räckvidd och därmed etablera ett brohuvud. Den luftburna bataljonen bedöms ha högt stridsvärde. Till del består materielen av äldre sort.
- Likväl finns bedömt en reducerad brigadstridsgrupp i Kaliningrad Oblast vilket är samövad och antingen kan transporteras sjöledes för att insättas eller genom markförflyttning kan insättas. Den reducerade brigadstridsgruppen bedöms ha ett högt stridsvärde. Dock består materielen av äldre sort. Avseende stridsvärde på övriga markstridskrafter som ingått i beredskapskontrollen är det svårt att bedömma ett korrekt stridsvärde, varvid jag undviker detta dock bedömer jag det ej som högt.
- Vad avser sjöstridskrafter finns minst en (1) stridsgrupp om tre (3) korvetter ur Projekt 20380 klassen i Östersjön, likväl finns en (1) ubåtsjaktgrupp samt en (1) minröjningsgrupp. Detta möjliggör som minst eskort av begränsad mängd landstigningsfartyg samt begränsade åtgärder tillfälliga sjömineringar som kan upprättas. Ser man grupperna som en samlad sjöstridsgrupp bedöms den vara relativt samövad åtminstone vad avser ubåtsjakt insatser samt till del eskortering.
- Vad avser luftstridskrafterna var de 140303 fortfarande baserade på krigsflygbaser samt del av dessa var kontinuerligt luftburna med hjälp av lufttankningsförmåga. Jaktinsatser samt markinsatser har övats likväl eskort av strategiskt bombflyg. Vad avser de luftstridskrafter som deltagit i beredskapskontrollen bör man kunna bedöma att dessa förband har ett högt stridsvärde, vad avser övriga luftstridskrafter som ej deltagit bör dessa bedömas till en lägre skala dock ej låg.
Således finns det i
vårt eget närområde just nu en ansenlig mängd samövade förband
på samtliga arenor. Utifrån händelseutvecklingen kan dessa
utnyttjas dels offensivt dels defensivt. Ett offensivt
utnyttjande skulle innebära att det är någon form av väpnade
strid. Det defensiva utnyttjandet är att möjliggöra egen
(Ryssland) handlingsfrihet i någon riktning främst rörande
situationen i Ukraina. Det sistnämnde alternativt är det jag
bedömer som troligt. Ryssland vill ha någon form av maktfaktor vänd
mot väst för att möjliggöra att man kan slutföra sin insats i
Ukraina. NATO artikel 5 står som en tydlig stopplinje för Ryssland
varvid man själv garderar sig för att ej bli utsatt för några
påtryckningar men man kommer bedömt ej utmana NATO eller
Västeuropa förutom retoriskt. Dock skall man ej negligera
möjligheten till att man har egen handlingsfrihet att offensivt
snabbt kunna genomföra en begränsad styrkeinsats mot något mål
för att själv försätta sig i en mer gynnsam position, dock
bedömer jag denna sannolikhet som låg mht tidigare
resonemang avseende främst Artikel 5.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källor
Ryska Försvarsministeriet 1,
2,
3,
4,
5,
6,
7,
8,
9,
10,
11,
12,
13,
14,
15,
16,
17,
18,
19,
20,
21,
22,
23
(Ryska)
OSW 1
(Engelska)
Alltid lika sprängfulla av fakta som är väl underbyggd. Analyser som bygger på hög förståelse. Tack för du tar dig tid att hjälpa oss förstå!
SvaraRaderaTack för god sammanställning!
SvaraRaderaIntressant kring opinionsstöd i Ryssland och konsekvenser: http://world.time.com/2014/03/03/putin-ukraine-crimea-russia/
1600 respondenter - har ej försökt på egen hand verifiera autenticiteten av den undersökningen dock.
(Fick in fel URL första gången.)
Det jag saknar är att frågan om vad som kommer efter Putin inte ställs. Ryska militären eller Rysk-Ortodoxa kyrkan som får störst inflytande. Stor skillnad om de hetssporrar, gammelkommunister och tsarister som finns i den förra gruppen får övertag genom att frågan inte ställs.
SvaraRaderaEn sak som kan kasta dina slutsatser om väl samövade förband över ända är; har flygstridskrafterna/helikoptrarna, sjöstridskrafterna och landstridskrafterna samövats på sådant sätt att det kan höja stridsvärdet? Med det menar jag; har de följt en fast plan under övningen, eller har enheterna fått möjlighet att träna flexibelt? Med det menar jag; har de samövat så att inga handlingar avviker från planen, eller har de samövat på ett sätt som sätter befälen och soldaterna på prov?
SvaraRaderaAv det jag har sett från ryska övningar så följer allt en centralt uppgjord plan.
Med vänlig hälsning Roger Klang
Helt riktigt Ryska övningar brukar ju vara välregiserade mästerverk t ex Zapad övningar inleds ju alltid med 2-3 veckors förövning så att övningen skall gå helt friktionsfritt därav ingen tillämpning i övningen. Min uppfattning kring de tidigare genomförda beredskapskontrollerna är att graden av tillämpning är hög däremot är svårighetsgraden i övningarna låg, dock så ökar ju de facto svårighetsgraden med desto fler enheter samt samverkan med andra försvarsgrenar, därav att jag dragit den slutsen kring det delmoment som genomfördes i Kaliningrad.
Radera