Sammanfattning
Ryssland
kommer bedömt vid det andra kvartalet 2014 fokusera mer kraft och
energi på att påverka de baltiska staterna i och med Georgien,
Ukraina och Moldavien i huvudsak har neutraliserat som ett hot dvs de
kommer bedömt inte kunna ingå i varken NATO eller EU i en nära
framtid. Fokus på Rysslands ansträngningar kommer att vara genom
olika metoder påverka de baltiska staterna så att en sprickbildning
uppstår mellan främst NATO och dessa stater. Vilket i förlängningen
syftar till att neutralisera NATO som en organisation inom dessa
länder och därmed skapa en fri västlig flank för Ryssland.
Analys
Som sig bör när en kris
uppstår fokuseras huvuddelen av mediarapporteringen kring själva
krisen, men det gör att man lätta kan missa vad som sker på andra
platser i vårt närområde, så är även fallet nu. De baltiska
staterna har sedan Krimkrisens påbörjande varit påtagligt nervösa
över den nuvarande händelseutvecklingen. Likväl verkar man inom
media glömt Rysslands sedan länge antagna axiom vad avser
utnyttjande av buffertstater för att skydda Ryssland. Vilket är
själva grunden till konflikten i Ukraina. De forna Sovjetstaterna
känner troligtvis historiens vindslag slå tydligt mot dem över den
nuvarande händelseutvecklingen.
Den avgörande skillnaden
mellan Ukraina och de baltiska staterna är dock att dels är
de fullvärdiga NATO medlemmar dels är de medlemmar i EU.
Således är man väl integrerade dels i det västliga
militära samarbetet dels i det ekonomiska samarbetet. Vilket
gör att de för stunden bör känna sig säkra. Dock finns det inom
NATO en spricka kring synen på de baltiska staterna och värdet av
att de omfattas av det kollektiva försvaret. Tyskland var det NATO
land som tydligaste motsatte sig framtagandet av en handlingsplan för
NATO agerande i händelse av ett angrepp mot de baltiska staterna
samt Polen.
Det man måste beakta var
att denna sprickbildning, inom NATO, handlade enbart om framdrivandet
av handlingsalternativ dvs "vad gör vi om...". Således
ett ytterst harmfullt agerande från NATO sida, alla militära
allianser och Försvarsmakter tar fram handlingsalternativ för olika
händelser, det är själva grunden till dess existens. Orsaken till
denna sprickbildning var att man ej vill göra Ryssland upprörd. Det
vi nu kan se i hela Europa är en klar oenighet om hur man skall
agera vid ett tydligt hot från ett offensivt Ryskt agerande i
Ukraina. Europa står nu delat och handfallet kring ett övertagande
av en region tillhörande en suverän stat.
Tyngdpunkten för
händelseutvecklingen i Europa och Västvärlden låg under det
tredje och fjärde kvartalet (KV) 2013 i Ukraina och Moldavien. Denna
tyngdpunkt flyttas nu bedömt till de baltiska staterna, vissa hävdar
Moldavien, dock är Moldavien redan överspelat, Ryssland kan mycket
snabbt destabilisera landet i och med ett relativt avancerat
proxyövertagande av dess ekonomi som genomfördes under III och IV
KV 2013. Likväl är Moldavien till del redan neutraliserat i och med
Rysslands truppnärvaro i utbrytarrepubliken Transnistrien. Denna
truppnärvaro utgör likt den i Krim ett utmärkt påtryckningsmedel.
Samt ett utgångsläge för att genomföra mer offensiva operationer,
snarlika de i Ukraina mot Moldavien om de ej skulle foga sig. Således
är Moldavien likt Ukraina redan överspelade och inordnade i
Rysslands intressesfär.
Att tyngdpunkten nu
flyttas till de baltiska staterna har den bakomliggande orsaken att i
Rysslands västra område saknas en buffertzon mot NATO. Utifrån det
tidigare beskrivna axiomet, kommer Ryssland bedömt fokusera sin
energi på att försöka neutralisera detta område och därmed
inordna det i sin intressesfär. Lyckas man neutralisera de baltiska
staterna, kommer man till del återupprättat den buffertzon som blev
konsekvensen av uppdelningen i Europa mellan segrarmakterna efter
Andra världskriget. Det som saknas är djupet, dock kommer man i
stort ha ett kontrollerat land mellan sig och dels
NATO dels EU. Vilket i sig ger ett visst djup för att skydda
själva Ryssland.
Således det agerande
som fortlöpt sedan 2008 med start i Georgien av Ryssland handlar
ytterst om att skaffa sig en buffertzon mellan sig själv och Väst.
Syftande till att skydda själva "moderlandet" från
möjliga hot. Likväl är skrivelsen avseende skydd av Ryska
medborgare utomlands, i dess nationella säkerhetsstrategi mångt och
mycket skriven just för att kunna möjliggöra ett sådant agerande
mot sina tidigare underordnade stater där en större Rysk
befolkningskoncentration finns.
För att skydda dels
de baltiska staterna dels Polen skall enligt läckta uppgifter
(från 2010) NATO avdela nio (9) divisioner totalt från USA,
Storbritannien, Polen och Tyskland. I sig en imponerande mängd
materiel och soldater, dock ligger det stora skyddet för dels
Polen dels de Baltiska staterna att de omfattas av NATO:s
kollektiva självförsvar dvs den s k Artikel 5 i NATO stadgan. Detta
är vad som gör att Ryssland aldrig kommer angripa de Baltiska
staterna så tillvida att de själva ej uppfattar att ett angrepp är
nära förestående från NATO vilket förefaller högst osannolikt i
dagsläget.
En av de mer
uppseendeväckande nyheterna i Krimkrisens skugga är från 140319
där Ryssland uttrycker oro över Estlands behandling av den
Rysktalande minoriteten samtidigt som man nämner Ukraina. Nu i sig
är detta inte något nytt att Ryssland har uttalat sig kring de
Ryska minoriteterna i de baltiska staterna och hur man ser på dess
behandling. Dock är uttalandet oroväckande i skuggan av Krimkrisen,
då ett sådant uttalande ger en tydlig signal. Ryssland har tydligt
visat vad man är beredd att genomföra i skenet av att skydda
Rysktalande i Ukraina.
Rysslands agerande har
skrämt de baltiska staterna rejält, detta har föranlett att USA
Vicepresident Joe Biden rest dels till de baltiska staterna
dels till Polen för att lugna dem och försäkra dem att dels
NATO dels USA står på dess sida och är beredd att skydda
dem mot en möjlig Rysk aggression. Likväl överväger USA att
skicka trupp till de baltiska staterna för att genomföra övningar
för att ytterligare försäkra dem om att man har för avsikt att
skydda de baltiska staterna.
Således kan vi se att
man dels har en handlingsplan för att skydda de baltiska
staterna i händelse av ett väpnat angrepp. Dels gör man
offentliga uttalanden där man poängterar att man är beredd att
skydda dessa stater i händelse av ett väpnat angrepp. Det man måste
ta i beräkning den spricka inom NATO rörande de baltiska staterna.
En spricka som man potentiellt skulle kunna utnyttja, dock skulle
själva idén med det kollektiva självförsvaret falla om man ej
verkställer Artikel 5. Således kan det vid första anblick te sig
säkert för en ovan åskådare att Ryssland kommer inte påverka de
baltiska staterna på något sätt trots en spricka i alliansen, så
är ej fallet.
Ryssland försöker
påverka de baltiska staterna genom främst tre metoder 1)
Underrättelseoperationer 2) Soft power och 3)
Informationsoperationer. Påverkan sker bedömt samordnat med
samtliga tre metoder för att få störst effekt. Målsättningen med
denna samordnande operation mot de Baltiska staterna är att påverka
dem till en sådan grad att de åter inordnas i Rysslands
intressesfär. Denna påverkan har skett under en längre tid mot de
baltiska staterna.
Den främsta faktorn för
att kunna genomföra denna påverkan och med dessa tre metoder är
dels den Ryska minoritetsbefolkningen i de baltiska staterna.
Fördelat i de baltiska länderna utgör den Ryska
minoritetsbefolkningen i Estland ca 25% i Lettland ca
29% och slutligen i Litauen ca 6% av den totala befolkningen.
Således finns det i främst Estland och Lettland stora möjligheter
att utnyttja minoritetsbefolkningen inom landet som en hävstång för
operationer. Dels tidigare anställda inom den forna
Sovjetiska säkerhetsstrukturen. Dessa tidigare anställda inom den
Sovjetiska säkerhetsstrukturen, återfinns på många ledande
positioner. Dels inom politiken dels inom de baltiska
staternas egna säkerhetsstrukturer och kan där utöva påverkan.
Vad avser
underrättelseoperationer så har dessa bedömt två syften
dels att inhämta underrättelser om NATO
försvarsförberedelser inom de baltiska staterna. Dels genom
inflytelseagenter påverka de baltiska staternas interna
händelseutveckling. För att få de baltiska staterna att hamna åter
inom den Ryska intressesfären är det inflytelseagenterna som kan
utöva en påverkan. Inflytelseagenterna syftar till att försvaga
dels NATO dels EU inflytande inom de baltiska staterna
och gör detta utifrån den position de har i samhället. Det är
främst politiska aktörer dock kan andra samhällsaktörer även
agera främst inom den ekonomiska sektorn. Det mer kända fallet
avseende inflytelseagenter rör Edgar Savisaar i Estland. Savisaar
mottog cirka 1,5 miljon Euro från en Rysk ickestatlig organisation
(NGO) och på så sett hamnade han i dess ledband. Den ickestatliga
organisationen var ledd av Vladimir Yakunin fd KGB anställd samt
chef för Rysslands järnvägar (motsvarande dåvarande SJ), likväl
rör han sig i President Vladimir Putins inre krets. Liknande
operationer har även skett i Litauen.
Utnyttjandet av s k soft
power i de baltiska staterna av Ryssland karakteriseras av att man
försöker skapa, underhålla och ge stöd till Ryssvänliga nätverk
inom det kulturella, ekonomiska och politiska etablissemanget inom de
Baltiska staterna. Stödet Ryssland ger, är hur dessa nätverk skall
organisera sig, introducera personliga och professionella kontakter,
ekonomiska bidrag samt mediastrategier för att nå ut med sitt
budskap. Ryssland har främst inriktat sin soft power ansträngning
mot de Baltiska staterna inom tre områden, kultur, utbildning
och media. Det område som Ryssland främst har lyckats med,
är media, där man
skapat internetbaserade forum för rysktalande i de Baltiska
staterna. Dels för att samspråka med varandra dels
för att bli informerad och då bedömt erhålla en för Ryssland
önskvärd bild kring olika situationer.
De Ryska
informationsoperationerna mot de baltiska staterna syftar
ytterst till att påverka dessa staters inrikes- och utrikespolitik
och destabilisera länderna politiskt. Informationsoperationerna som
Ryssland utnyttjar mot de baltiska staterna försöker oftast påvisa
de Ryska minoriteternas utsatta situation samt ofta ger en vinkling
om nationalsocialistiska tongångar. Informationsoperationerna syftar
ofta till att destabilisera synen inom de baltiska staterna kring
NATO och främst skapa en spricka mellan befolkningen och
organisationen för att försvaga dess ställning. Ser man till
informationsoperationer är det främst propaganda som utnyttjas i
olika syften. Nu senast kring Krimkrisen har t ex Litauen utpekas som
ett av länderna där nynazister skall ha utbildats för att
genomföra våldsamma demonstrationer i KIEV under oroligheterna där.
Likväl har Polen utpekats som ett annat av länderna bakom dessa
demonstrationer.
Således genomförs
det över tiden en påverkan mot de baltiska staterna vars främsta
syfte är att destabilisera länderna och påverka dess NATO
medlemskap. Dels genom att diskreditera NATO som organisation
för att minska dess inflytande. Dels inhämta underrättelser
avseende NATO för att därmed kunna parera organisationens
förehavanden och planer. Destabiliseringarna inom länderna
genomförs främst som smutskastningskampanjer mot politiker inom de
tre länderna med olika syften. Likväl utnyttjas de Ryska
minoriteterna samt det historiska arvet som en hävstång t ex
kravallerna 2007 som uppstod pga rivande av ett monument. Det är
främst underrättelseoperationerna som Ryssland bevisligen har
lyckats, dock har ett antal avslöjats under åren, men det tyder
även på att de baltiska staternas säkerhetsstruktur är kraftigt
infiltrerat av Ryssland. Likväl har informationsoperationerna visat
sig till del vara lyckade. Där man ej har lyckats är utnyttjandet
av soft power, detta har bedömt en stor grund i att man har det
historiska arvet av Sovjettidens ockupation av de Baltiska staterna
att kämpa mot, vilket gör att man får stora svårigheter.
Slutsatser
Således det vi kan se
kring de baltiska staterna är att det finns en rejäl grogrund för
främst den Ryska underrättelseverksamheten att aktivt kunna påverka
händelseutvecklingarna inom dessa tre stater. Att detta görs redan
i dagsläget finns det tydliga exempel på under hela 2000-talet.
Denna verksamhet kan bedömt komma att accelerera med Georgien,
Ukraina och Moldavien nu inordnande i den Ryska intressesfären.
Rysslands främsta mål kommer bedömt vara att neutralisera NATO
inom de Baltiska staterna för att därmed erhålla en mer gynnsam
västlig flank och en buffert mellan sig och NATO.
Det Ryssland främst
kommer försöka utnyttja är den spricka som finns inom NATO kring
hur man skall se på de Baltiska staterna. Att man försökt så sent
som under 2013 att öka denna sprickbildning är tydligt. Detta skede
genom en relativt avancerad informationsoperation som ledde till att
baltisk media gick ut med information om att USA inte hade velat ha
med dessa staterna i NATO vid den östliga utvidgningen, något som
sedan visade sig vara fel, men nyheten fick stor spridning i de
baltiska staterna.
Enda sättet bortsett
vapenmakt Ryssland kan neutralisera NATO är att destabilisera
situationen till den grad att man inom de baltiska staterna kommer
begära ett utträde ur NATO. Hur detta skulle kunna ske kan man
enbart sia om. Dock finns några tydliga indikatorer som man bör
beakta för att ett sådant förfarande kan vara förestående. Tre
tydliga indikatorer kommer bedömt finnas på ett stundande
neutralisering av NATO. Dessa tre indikatorer kommer uppträda
sekventiellt.
Den första
indikatorn man bör beakta är om oroligheter börjar uppstå inom
något eller samtliga av de tre staterna som kan hota stabiliteten.
Där kommer bedömt de Ryska minoriteterna spela en avgörande roll
för att kunna uppnå detta. Förfarandet kan likna den väl
genomförda operationen i Ukraina. Ryssland har i dagsläget efter
Krimkrisens början uttalat sig kring hur man ser på den ryska
minoritetens behandling inom de baltiska staterna.
Den andra
indikatorn man bör beakta är om det vid en destabilitet börjar
uppträda politiska partier som samlar landet snabbt och man kan se
en tydlig spårbarhet bakåt till Ryssland. Sådana partier finns i
dagsläget likväl finns partier inom de baltiska staterna där
relativt högt placerade frontfigurer har tydliga kopplingar till
Ryssland. Detta kan vara en indikator på ett stundande
maktövertagande för att inrätta en marionettregim.
Den tredje och
tydligaste indikatorn på en stundande neutralisering av NATO, är om
destabiliseringen fortsätter till den grad att den sittande
regeringen tvingas in i ett hörn och visas maktlös samt ett nyval
kommer krävas av dels de övriga politiska partierna dels
av befolkningen för att man ej kan garantera säkerheten inom
landet. Utlyses ett nyval under en sådan situation kommer bedömt
Ryssland fokusera sin totala energi på att försöka få ett
Rysslandsvänligt parti till makten inom landet, för att på sådant
sätt kunna få det landet att begära utträde ur NATO.
Avslutningsvis vill
jag säga att detta är ett scenario som jag skisserat upp, dock
finns spelbrickorna på plats för att kunna genomföra det
skisserade scenariot, om det kommer ske låter jag vara osagt. För
en mer utförlig genomgång kring underrättelseoperationer i de
baltiska staterna från Ryssland läs då inlägget, Smert
sjpionam.
Have a good one! //
Jägarchefen
Edit: 140321 Ändrat
svenskan med kraft efter en liten Twitter storm kring den ;)
Förhoppningsvis är det mer läsvänligt nu.
Källor
Chatham House 1
(Engelska)
Euobserver 1
(Engelska)
Kapo 1
(Engelska)
The Baltic Times 1
(Engelska)
The Moscow Times 1
(Engelska)
Youtube 1
(Engelska)
Lysande analys. Det du beskriver som ett skisserat scenario kan mycket väl redan vara på gång. Jag tycker mig sedan några år tillbaka känna igen mycket av Rysslands agerande som de hade på 80-talet. Lägg därtill deras infiltration av de sk "nyttiga idioterna" som de alltid använt strategiskt.
SvaraRaderaMycket bra! Idag behövs verkligen kunniga inlägg på nätet då kunskapen, inte minst på journalistsidan är bristfällig. Eftersom vi går mot ett val, så vore det konstigt om dessa frågor fick ökad tyngd. Och inte bara då det "händer nåt". Sen tror ju jag benhårt på att ett så litet land som Sverige inte kan undvara värnplikten i längden. Då handlar det inte bara om personalförsörjning, utan att göra Svenska folket delaktig i vår gemensamma säkerhet. Jag tror inte det är bra för FM, om den får leva sitt eget liv utan att bli stört externt. Det är ju så många uppgifter som behövs göras som inte är direkt militära, för att det hela ska fungera. Detta kräver ett omtänkande, där man slutar o snegla på US, med sina stora resurser personellt. Vi får göra som finnarna. Dom ha ju vanan. Ett fungerande fattigförsvar...
SvaraRaderaJag är imponerad av din slutledningsförmåga. Men jag tror att tillvägagångssätten såsom du beskriver dem - strukturerade och medvetna - inte är fullt så medvetna när det kommer till kritan. Ryssens agerande bygger på känslor i hög grad. Känslofullt agerande måste inte nödvändigtvis innebära ett ologiskt handlande, det ser vi ju på resultatet, men de är just omedvetna. Det är ett sömngångaraktigt beteende som vi exempelvis även ser i Afghanistan. Jag är inte ens säker på om de vet vad de känner, för då skulle de ju inse att de är onda.
SvaraRaderaMen i vilket fall som helst så är vi medvetna, och inte minst därför så är dina strukturerade slutsatser absolut nödvändiga. Jag vet ingen annan som skriver om det här på nyhetsbasis i Sverige.
Roger Klang
Roger Klang
Kanske långsökt, men skulle man kunna tänka sig att Ryssland försöker störa baltländerna ekonomiskt också för att krascha bankerna och frigöra folket från västlig skuld (mest svenska banker i Baltikum känns det som - tydlig expansion fram till krisen, efter det vet jag inte riktigt hur det sett ut) som tynger dem nu. Kanske kan ligga längre fram om man fått till stånd ett parti som samlar många missnöjesröster.
SvaraRaderaBra skrivet. Vad de flesta glömmer bort är dock den kraftfulla upprustning som sker i Ryssland på den norra fronten, dvs Barentsregionen. Intresset är där samma som i Ukraina och Krim - olja. Baltstaterna har ingen olja, men ligger inom Rysslands intresseområde ända sen Peter den stores dagar, vilket kan ses både i freden i Tilsit och Molotov-Ribbentroppakten.
SvaraRaderaÅterigen ett bra inlägg, väl underbyggt. Lika intressant och underhållande som vanligt!!
SvaraRadera