Sammanfattning
Fyra
faktorer gör att Nordkalotten kommer bli ett än mer
säkerhetspolitiskt spänt geografiskt område än Östersjöregionen.
Den första är, över hälften av rysk andraslagsförmåga
är baserad där. Den andra är USA avyttring av förband i
Västeuropa, vilket ger den tredje faktorn, vikten av att
kunna genomföra truppförstärkningar till Västeuropa, vilket kräver fria
sjöleder i Atlanten. Vilket ger den avslutande fjärde
faktorn, en framskjuten maritim strategi kommer återigen krävas av
NATO i Nordkalotten för att säkerställa livlinan från Nordamerika till Västeuropa.
Analys
Allmänt.
I det föra inlägget
berörde vi de säkerhetspolitiska ställningstaganden som Sverige –
Norge – Finland intog under det s.k. kalla kriget. Detta inlägg
kommer fokusera mer på nutiden, vilka säkerhetspolitiska
ställningstaganden har tagits av främst Sverige och Finland samt
vilka säkerhetsintressen har Ryssland på Nordkalotten.
Inledningsvis
bör vi beröra de grundläggande strategiska intressena vid
Nordkalotten. I huvudsak rör sig detta om naturtillgångar, främst
ur ett Norskt – Svenskt – Ryskt perspektiv. Där samtliga tre
länder har olika former av naturtillgångar som ger en inkomst till
staten. Murmanskområdet med dess isfria hamnar är och har varit ett
strategiskt viktig område för Ryssland med dess Norra marin.1
Bild 1. Nordkalotten. |
Sovjetunionens
Norra marin kom under det kalla kriget få en allt större strategisk
betydelse2 dels för att förhindra amerikanska
truppförstärkningar till Europa i händelse av en konflikt.3
Dels för att en stor del av Sovjetunionens andraslagsförmåga med
kärnvapen kom att baseras hos den Norra marinen.4 Dessa
två faktorer är fortfarande giltiga.
Nordkalottens
strategiska betydelse kom att accentueras under 1980-talet, utifrån
NATO och USA maritima strategi som innebar att man skulle möta upp
den Norra marinen på dess eget territorium.5 Det vill
säga man skulle förneka Norra marinen att kunna gå ut i Atlanten
och påverka förstärkningskonvojer till Europa, likväl skulle man
finna och nedkämpa de Sovjetiska kärnvapenbärande ubåtarna i
Barentshav.
Ur
ett Norskt perspektiv var det krigsavgörande att denna maritima
strategi skulle nå effekt, då försvaret av Norskt territorium
byggde på överförande av allierade markstridsförband, som annars
skulle hotas av den Sovjetiska norra marinen, likväl var
tidsaspekten avgörande för överförandet av dessa förband.6
Ur ett NATO perspektiv var det krigsavgörande att förbanden från
Nordamerika skulle hinna föras över till främst Västeuropa.7
Efter
det Kalla Krigets avslut och Sovjetunionens upplösande, påbörjades
en massiv nedrustning av de förhandslager för främst Amerikanska
förband som fanns i Västeuropa.8 Likväl påbörjades
ett hemtagande av främst Amerikanska förband i Västeuropa, vilket
kanske tydligast visade sig 2013 då den sista amerikanska
stridsvagnen i Tyskland transporterades hem till USA.9 Men
även en fortsatt styrkereducering av USA förband i Västeuropa,
genomförs trots den uppblossade säkerhetspolitiska konfrontationen
mellan Väst och Ryssland.10
USA
ses fortsatt som säkerhetsgaranten i Västeuropa, trots i dagsläget
en viss motvilja till detta av USA, då man anser att Europa måste
börja ta ett större ansvar för sin egen säkerhet.11
Ett försök för att få Europa, att ta ett större ansvar för sin
egen säkerhet bör NATO toppmöte i Wales 2014 ses som. Då man kom
överens om att avbryta fortsatta nedskärningar i de NATO anslutna
ländernas försvarsbudgetar.12
Sett
till den styrkereducering som USA har genomfört i Europa och det
försämrade säkerhetsläget, kommer vikten av förmågan till
överföring av förband via sjövägarna från Nordamerika till
Västeuropa spela en avgörande roll för Västeuropas
säkerhet. Ser man till de förslag på nya förhandslagringar som
har framlagts så är de inte på långa vägar i närhet av vad som
kan krävas i händelse av en än mer försämrad säkerhetssituation.
Detta
gör återigen att Nordkalotten och Norska havet samt Nordsjön
kommer bli en avgörande skådeplats för NATO å ena sidan och
Ryssland å andra sidan. Förmågan att avvärja hotet mot sjövägarna
mellan Nordamerika och Västeuropa börjar och slutar vid
Nordkalotten och för Ryssland eftersträvar man förmågan att dels
skydda sin andraslagsförmåga dels kunna påverka sjövägarna i
Atlanten.
Norge.
Norges säkerhetspolitiska ställningstaganden har inte förändrats
nämnvärt sedan det kalla kriget. Grundbulten i dess
säkerhetspolitik är medlemskapet i NATO, för att dels garantera
sin säkerhet dels bibehålla en egen politisk vilja.13
Dock har troligtvis dess säkerhetspolitiska situation markant
förändrats utifrån det säkerhetsvakuum Sverige har orsakat genom
dess totala nedmontering av sitt territorialförsvar.
Sverige
& Finland. Både Sverige och Finland kvarstår i
dagsläget som militärt alliansfria, den stora skillnaden gentemot
situationen under det kalla kriget är ett väldigt tydligt och
fördjupat försvarssamarbete. Läser man den nu föreslagna
försvarspropositionen, så framgår det bl.a. att samarbetet
omfattar "förberedelser för hävdandet av
respektive lands territoriella integritet
och utövande av rätten till
självförsvar enligt artikel 51 i
FN-stadgan."14
Vidare
kan vi försvarspropositionen läsa att: "Försvarssamarbetet
mellan Finland och Sverige bör
utvecklas till att omfatta operativ
planering och förberedelser för ett
gemensamt användande av civila och
militära resurser i olika scenarier."15
Värdeordet i det citerade stycket är operativ
planering. Enkelt beskrivet innebär operativ planering
hur man på bästa sätt skall utnyttja olika förband i olika
situationer d.v.s. man har gått ned på en form av detaljplanerings
nivå.
Vidare
kan vi även läsa att: "Samarbetet innebär en
möjlighet till gemensamt agerande, men
inte några utfästelser. Endast under
förutsättning att nödvändiga politiska
beslut fattas kan länderna agera
gemensamt."16 Vilket i praktiken innebär inga
utfästelser om gemensamma försvarsförpliktelser är gjorda d.v.s.
angrips Finland så är det inte säkert att något stöd från
Sverige kommer och vice versa.
Inledningsvis
bör man beröra det paradigmskifte detta innebär främst för
Finland, som från andra världskriget slut intill Sovjetunionens
upplösning, var bakbunden både säkerhetspolitiskt,
utrikespolitiskt och som en konsekvens av detta fick en märklig
inrikespolitisk situation, utifrån VSB-paktens stadgar. Nu endast 20
år senare har man ett bilateralt försvarssamarbete ned till
operativ nivå.
Därefter
för Sveriges del är fördjupade bilaterala operativa
försvarsförberedelser inget nytt, något som vi berörde i det
föregående inlägget.
Vad som kan ses som nytt är att man öppet deklarerar det i en
försvarsproposition, vilket kan ses som ett trendbrott – öppenhet
i sakfrågan, men det är inget nytt med operativa
förberedelser.
Slutligen
blir det lite motsägelsefullt att man påbörjar operativ planering,
men man ingår inte ett avtal om försvarsförpliktelser. Väljer man
att gå ned på sådan detaljnivå som operativ planering innebär,
blir det väldigt verkningslöst och väldigt bortkastad tid om man
inte har för avsikt att fullfölja den planering som man de facto
kommer genomföra. Dock så har både Finland och Sverige
undertecknat Lissabonfördraget, så i praktiken behövs inte
ett separat dokument kring förpliktelser, utan man skulle kunna luta
sig tillbaka mot dess skrivelser och ur ett svenskt vidkommande den
antagna solidaritetsförklaringen.
Ur
det Svenska perspektivet blir även vikten av relationen till USA
tydligt, vilket framhävs i försvarspropositionen med dessa två
skrivelser, "Regeringen anser att den
transatlantiska länken är avgörande
för Europas säkerhet och bör
stärkas." samt "En väl fungerande
transatlantisk relation är viktig för
säkerheten i Sveriges närområde."17
Vad
det innebär mer praktiskt är svårt att avgöra, men vad vi sett av
historien så satte Sverige stor vikt på de bilaterala relationerna
med USA under hela det kalla kriget, likväl så utvecklades dessa
till en försvarsgaranti från USA under 1960-talet.18
Således kan vi nog förutsätta att i den nya säkerhetsordning som
vi gått in i så tillmäter Sverige samarbetet lika stor vikt som
under det kalla kriget.
Vikten
av detta bilaterala försvarssamarbete för de båda nationerna,
visade sig relativt tydligt då Sveriges och Finlands
Försvarsminister, besökte det Amerikanska hangarfartyget Theodore
Roosevelt i mars månad 2015. Vilket kanske tydligast uttalades av
finska Hufvudstadsbladet, "Besökte på den
amerikanska flottands hangarfartyg USS
Theodore Roosevelt var en del av
Finlands och USA:s försvarspolitiska
samarbete."19
Avslutningsvis
Sverige och Finland förefaller i dagsläget försöka skapa en
gemensam grund för att kunna försvara varandra med en tydlig
transatlantisk länk. Vilket blir både en ny men ändå en gammal
lösning. Det nya är att Finland aktivt kan genomföra en sådan
säkerhetspolitik, det gamla är att man förefaller lösa en negativ
förändrad säkerhetspolitisk situation, utifrån den svenska
lösningen under det kalla kriget. Det vill säga bilaterala
försvarssamarbeten med operativ planering, utan några
försvarsförpliktelser.
Ryssland.
Rysslands säkerhetsintressen vid Nordkalotten är tudelad. Dels
syftar det till att skydda sin kärnvapenförmåga dels på längre
sikt skydda de naturresurser som finns i Arktis som av Ryssland ses
som dess framtida valutareserv. Den återmilitarisering vi nu ser ske
vid Nordkalotten men även i Arktis av Ryssland, är tätt
sammanflätat med de två säkerhetsintressena, dock nämns oftast
enbart skyddet av naturresurserna i debatten, vilket i dagsläget är
av sekundär betydelse för Ryssland.
Grunden
i kärnvapenstrategi är att kunna besvara ett kärnvapenangrepp.
Detta förutsätter att man har kvar en förmåga trots ett angrepp
har genomförts mot ens kärnvapen, i syfte att kunna genomföra
motangrepp. Detta kom att föranleda en utveckling av olika bärsystem
för kärnvapen under det kalla kriget. Det första bärsystemet var
långräckviddiga flygplan s.k. fjärrflyg, det nästa blev
interkontinentalamissiler (ICBM, Intercontinental Ballistic
Missile) och det sista blev missilbärande ubåtar (SLBM,
Submarine-Launched Ballistic Missile).20
Bild 2. Kärnvapentriaden. |
Dessa
tre former av bärsystem för kärnvapen benämns kärnvapentriaden,
det ger även en garanterad första- och andraslagsförmåga d.v.s.
påbörjar en stat ett angrepp som slår ut t.ex. ens fjärrflyg och
ICBM vilket är det troliga vid ett initialt kärnvapenangrepp, så
har man fortfarande kvar SLBM för att genomföra ett
vedergällningsangrepp. Förmågan att bibehålla en
andraslagsförmåga blir såldes en strategiskt viktig uppgift, men
även en nationell överlevnadsfråga för en kärnvapenstat.21
Ryssland
tillmäter fortsatt sina kärnvapenstyrkor stor vikt för sin
nationella säkerhet och kommer troligtvis göra det intill 2018-20,
då det nuvarande rustningsprogrammet burit frukt och en reell
konventionell avskräckningsförmåga har uppnåtts. Dock kommer
behovet fortsatt kvarstå att kunna avskräcka en motståndare med
kärnvapen, men dess vikt för att kunna hantera konventionella
konflikter bör nedgått efter 2020.22
En
faktor som ofta glöms bort i den säkerhetspolitiska debatten dels i
Norden dels kring Nordkalotten i dagsläget är att, 62% av Rysslands
andraslagsförmåga23 (SLBM) är baserad i den Ryska delen
av Nordkalotten. Detta gör att Nordkalotten ur ett ryskt
geostrategiskt säkerhetsperspektiv blir ett av de viktigaste
områdena, för att kunna garantera sin
avskräckningsförmåga i dagsläget.
Bild 3. Fördröjnings- och försvarsområde. |
Således
blir skyddet av denna andraslagsförmåga den primära uppgiften för
de ryska luft-, sjö- och markstridsförbanden på Nordkalotten. Ser
man till den nu pågående militära uppbyggnaden dels på
Nordkalotten dels i Arktis så förefaller man skapa dels en utvidgad
sensorkedja dels möjligheter till tillfällig basering av dels sjö-
dels luftstridskrafter vid främre stödpunkter.24 Det
övergripande syftet med detta är bedömt att skydda de
kärnvapenbärande ubåtarnas patrullområden samt försvara dess
basstruktur.
Skyddet
är bedömt indelat i ett fördröjnings- och ett försvarsområde25
i vilket en motståndare skall hindras. Till del var det bedömt
detta framför allt sjö- och luftstridskrafterna inom det norra
militärdistriktet, MD N, övade under den omfattande
beredskapskontrollen som genomfördes den 16-21MAR15.
I
takt med uppbyggnaden av de främre posteringarna i Arktis så kommer
troligtvis fördröjnings- och försvarsområdet utökas i en nordlig
riktning, då det nu främst är uppbyggt i en västlig och
sydvästlig riktning, den omfattande utprövningen av
luftförsvarssystem för arktiska förhållanden är en indikator på
detta.
Diskussion.
Den nu pågående återupprustningen av dels ryska Nordkalotten dels
Arktis är i sig ingen nyhet, Ryssland har sedan 2010 mer eller
mindre talat om en återupprustning. Dock kan man se att den har
accelererat i takt med den försämrade säkerhetspolitiska
situationen mellan Ryssland och Väst ffa. från 2013 och framåt.
Sett
ur militära förhållanden bör Ryssland tillmäta Nordkalotten en
större geostrategisk vikt kontra Östersjöregionen, utifrån det
faktum att över 60% av dess andraslagsförmåga är lokaliserad i
det området. Något den nu pågående återmilitariseringen av
Nordkalotten bör ses som ett tecken på d.v.s. återupprättandet av
ett "bastionsförsvar" för dess andraslagsförmåga.
Sett
till "bastionförsvaret" så krävs mer än enbart förmåga
att kunna påverka sjö- och luftrum för Ryssland i dess
fördröjnings- och försvarsområde. De angränsande markområdena
måste även kontrolleras. Härvid blir sannolikheten högre att
Nordkalottområdet i dagsläget kommer dras in i en konflikt i ett
mycket tidigt skede, då Rysslands styrkor i dagsläget är relativt
svaga, varvid överraskning och hastighet krävs, för att kunna ta
de markområden som krävs för "bastionförsvaret".
Man
talar ofta om att Gotland kommer involveras tidigt i en möjlig
konflikt mellan Ryssland och Väst, Sverige och Finlands territorium
i Nordkalotten kommer troligtvis beröras av det innan Gotland
berörs. Försvaret av andraslagsförmågan kommer vara en av de mest
prioriterade uppgifterna för de Ryska väpnande styrkorna i de norra
delarna av det västra militärdistriktet (MD V) och en huvuduppgift
för MD N.
Ur
ett svenskt säkerhetspolitiskt perspektiv är det mycket olyckligt
att diskussionen i mångt, ensidigt har kommit att handla om
Östersjöregionen, inte för att förringa de spänningar som finns
där. Nordkalotten har dock en än mer inneboende säkerhetspolitisk
spänning som kan accelerera den negativa säkerhetspolitiska
utvecklingen då kärnvapen blir en variabel att ta hänsyn till,
vilket är en faktor som ej finns i Östersjöregionen.
Man
har tidigare talat om det säkerhetspolitiska vakuum som Sverige
orsakat i Östersjöregionen, det är inget mot vad som åstadkommits
på Nordkalotten. Rent geografiskt är huvuddelen av Försvarsmaktens
förband lokaliserad till mellersta och södra Sverige. I norra
Sverige finns idag två (2) mekaniserade bataljoner, två (2)
artilleribataljoner (dock utan full beväpning), en (1) jägarbataljon
(med nationella uppgifter, ej geografiskt knutna uppgifter),
två (2) stridsflygdivisioner och en (1) helikopterskvadron samt ett
antal (7) hemvärnsbataljoner och CBRN förband vid Totalförsvarets
skyddscentrum.
Centreringen
av de Svenska förbanden är kring BODEN – LULEÅ området. Norr
och söder om detta till Treriksröset och Mälardalsregionen
ansvarar de Nationella skyddsstyrkorna för försvaret av Svenskt
territorium. Diskussionen har ofta centrerat kring hur skall förband
kunna samlas i Södra Sverige i händelse av en konflikt,
diskussionen bör snarare avhandla hur bör en förstärkning
genomföras i nordlig riktning.
Sett
till geografiska lokaliseringar blir det Svensk – Finska
försvarssamarbetet på operativ nivå förståeligt, då dess
egentliga landmassa täcker det försvarsvakuum vi har av svenskt
territorium, om än med Bottenhavet som en naturlig barriär. Likväl
blir den gemensamma beröringspunkten där gräns möter gräns, just
Nordkalottområdet för Sverige och Finland.
Slutsatser
Ur
ett Ryskt säkerhetsperspektiv så tjänar man på att den
geopolitiska kraftmätningen i dagsläget sker i Östersjöregionen,
där hotas ej dess andraslagsförmåga, vilken även innebär
att man i lugn och ro kan öka de väpnande styrkornas förmåga på
Nordkalotten. Skulle dock en tyngdpunktsförskjutning i den
geopolitiska kraftmätningen ske i närtid, i en nordlig riktning
d.v.s. mot Nordkalotten så kommer den totala säkerhetsbilden snabbt
gå i en tydlig negativ riktning.
Ur
ett NATO perspektiv kommer troligtvis en återgång till en
frambasering av dess sjöstridskrafter ske, för att kunna möta upp
den Ryska Norra marinen, vilket skulle kunna hota sjölederna mellan
Nordamerika och Västeuropa i händelse av en spänd
säkerhetspolitisk situation eller konflikt. Dock kommer frambasering
troligtvis ej likna den strategi som togs fram under 1980-talet, då
NATO saknar de stora förbandsklossarna i Västeuropa, utan de kommer
troligtvis få en annan framtoning för att säkerställa
truppförstärkningar till Västeuropa i händelse av en konflikt.
Ur
ett Svensk-Finskt perspektiv är man troligtvis inte beredd på de
spänningar som kommer uppstå på Nordkalotten, likväl är Sverige
mycket dåligt förberedd för en säkerhetspolitiskt spänd
situation i sin norra landsända, då huvuddelen av Försvarsmaktens
förband är geografiskt lokaliserad till södra Sverige. Sett ur ett
samarbetsperspektiv med operativ planering på markarenan mellan
Sverige och Finland, bör fokus läggas på Nordkalotten.
Have
a good one! // Jägarchefen
Källförteckning
DN 1
(Svenska)
European Leadership
Network 1
(Engelska)
Globalsecurity 1 (Engelska)
Hufvudstadsbladet 1
(Svenska)
Norges
Försvarsdepartement 1
(Norska)
Sveriges Regering 1
(Svenska)
Russian strategic nuclear forces 1 (Engelska)
The Heritage
Foundation 1
(Engelska)
The Washington Post
1
(Engelska)
The Washington Times
1
(Engelska)
US Naval War College
1
(Engelska)
Gjeseth, Gullow.
Landforsvarets Krigsplaner Under Den Kalde Krigen. 2012
Holmström, Mikael.
Den Dolda Alliansen. 2011
Slutnoter
3
Børreson, Jacob.
Alliance Naval Strategies and Norway in the Final Years of the Cold
War. US Naval War College. 2011. Sid 98-99
5
Børreson, Jacob.
Alliance Naval Strategies and Norway in the Final Years of the Cold
War. US Naval War College. 2011. Sid 99-100
6
Gjeseth, Gullow.
Landforsvarets Krigsplaner Under Den Kalde Krigen. 2012. Sid 276
7
Børreson, Jacob.
Alliance Naval Strategies and Norway in the Final Years of the Cold
War. US Naval War College. 2011. Sid 99-100
8
http://www.heritage.org/research/reports/2013/07/the-future-of-us-bases-in-europe-a-view-from-america
läst 150509
http://www.stripes.com/news/pentagon-lays-out-significant-cuts-to-u-s-forces-in-europe-1.168861
läst 150509
10
http://www.reuters.com/article/2015/01/08/us-usa-defense-europe-idUSKBN0KH18O20150108
läst 150509
11
http://www.europeanleadershipnetwork.org/nato-in-wales-summit-of-missed-opportunities-_1913.html
läst 150509
Forsvarsdepartementet.
Et felles løft. 2015. Sid 35-36
12
http://www.reuters.com/article/2014/09/05/ukraine-crisis-nato-measures-idINKBN0H01FJ20140905
läst 150509
13
Forsvarsdepartementet.
Et felles løft. 2015. Sid 14, 35
14
Regeringen. Försvarspolitisk inriktning – Sveriges försvar
2016–2020. 2015. Sid 8
15
Regeringen. Försvarspolitisk inriktning – Sveriges försvar
2016–2020. 2015. Sid 24
16
Ibid.
17
Ibid. Sid 27, 36
18
Holmström, Mikael. Den
Dolda Alliansen. 2011. Sid 290-291
19
http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-forsvarsledningen-pa-varldens-storsta-stridsfartyg/
läst 150509
20
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/salt-(och-2)
läst 150510
22
http://www.washingtonpost.com/blogs/monkey-cage/wp/2015/01/15/russias-new-military-doctrine-same-as-the-old-doctrine-mostly/
läst 150510
http://www.washingtontimes.com/news/2014/dec/26/new-russian-military-doctrine-says-nato-top-threat/
läst 150501
23
http://russianforces.org/navy/
läst 150510
http://tass.ru/en/russia/752616
läst 150510
http://tass.ru/en/russia/752208
läst 150510
http://tass.ru/en/russia/755608
läst 150510
25
Forsvarsdepartementet.
Et felles løft. 2015. Sid 20
"Ur ett svenskt säkerhetspolitiskt perspektiv är det mycket olyckligt att diskussionen i mångt, ensidigt har kommit att handla om Östersjöregionen, inte för att förringa de spänningar som finns där. Nordkalotten har dock en än mer inneboende säkerhetspolitisk spänning som kan accelerera den negativa säkerhetspolitiska utvecklingen då kärnvapen blir en variabel att ta hänsyn till, vilket är en faktor som ej finns i Östersjöregionen." Jägarchefen
SvaraRaderaFör det första så kan Iskander bära kärnvapen. Taktiska kärnvapen kan komma att användas mot Sverige eller andra stater i Östersjöregionen, Gud förbjude.
Ja Nordkalotten är viktig för Ryssland, också ur energiavseende vilket du väl glömmer bort i din text. Men det finns en möjlighet för Ryssland att invadera Gotland och kanske Öland mot ett ensamt Sverige samtidigt som Ryssland mycket nogsamt uttrycker att inga andra länder eller områden kommer att beröras i konflikten. Får de Gotland så kan de själva välja tidpunkt för när de ska ta Baltikum. Tyskland kommer förmodligen inte att släppa igenom jänkarna landvägen till Polen i den situationen. Då finns det inte längre någon möjlighet för USA att ingripa och vinna i norra Europa. Följaktligen så försvinner en stor del av det hot som du beskriver att ryssarna känner i norr, och Nordkalotten blir ett avspänningsområde för ryssen enbart. I ljuset av det så vill nog norrmännen och finnarna att Sverige ska koncentrera sig på att försvara sina öar medan Norge och Finland tar hand om Nordkalotten. Förutom när det kommer till flygstridskrafter förstås. Det är en möjlighet. Eller vad tror du?
Jepp, helt riktigt att Iskander kan bära taktiska kärnvapen, dock så är skillnaden markant mellan strategiska och taktiska kärnvapen, vilket gör situationen mellan Nordkalotten och Östersjöregionen är som "natt och dag".
RaderaAktivt val att inte beröra energi sektorn, nämner den två gånger sen berört det i ett antal tidigare texter. Men ser man till spänningarna som finns just nu så är energifaktorn underordnad, då det är 5-10 år bort innan någon större form av utvinning kan vara på gång att påbörjas.
Ja och nej skulle jag säga kring det du beskriver om Östersjöregionen, helt riktigt att Gotland innebär att tid och plats för ett möjligt angrepp mot Baltikum kan bestämmas av Ryssland om man behärskar Gotland. Dock en konflikt mellan NATO och Ryssland kommer innebär att NATO (läs USA) kommer vilja omhänderta Rysslands kärnvapenbärande ubåtar, i händelse av ett konflikten eskalerar, var därför man lade ned sådan tid på att under hela kalla kriget försöka "skugga dem", för att vid ett krigsutbrott omedelbart kunna sänka dem.
Så därav blir Nordkalotten fortfarande viktigt område som måste omhändertas med en framskjuten maritim strategi, likväl kommer förstärkningsförband behöva föras övar. Nog för att jag precis som du tror att Polen kan hålla "stånd" men, likväl GUARDIAN EAGLE alternativet dikterade att minst 9 divisioner krävdes för att Försvara Polen och de Baltiska staterna, det innebär att förband måste föras över från Nordamerika för annars blir det väldigt tomt i Tyskland och andra västeuropeiska länder. Något jag borde beskrivit i texten men tagit upp det i så pass många inlägg så börjar bli lite tjatigt :)
Att Norge och Finland tar hand om Nordkalotten tror jag också, dock så lämnar Sverige ett farligt tomrum som aktivt skulle kunna utnyttjas, vilket blir det tredje inlägget, ett fiktivt operationsscenario kring Nordkalotten.
Ja till att förband måste föras över från Nordamerika. Men om varken tyskarna, italienarna, schweitzarna eller Österikarna släpper igenom de tunga förbanden så kommer inte några förstärkningar att komma alls från USA, för de kan ju ändå inte vinna i så fall eftersom Baltikum och Polen då blir lika isolerade som Georgien var. Det finns dock en möjlighet till för amerikanarna:
SvaraRaderaAmerikanarna har ett sämre alternativ att ta till, om de inte får fri passage genom nämnda områden. Och det alternativet involverar Camp Bondsteel i Ferizaj i östra Kosovo. Man kan undra om amerikanarna redan nu har tänkt på att bunkra upp luftvärnsmissiler, sjömålsmissiler och kryssningsrobotar med tillhörande plattform, i Camp Bondsteel för senare förflyttning till norra Polen norrut genom Centraleuropa. Om de inte har gjort detta redan nu så kan det bli problem att få igenom krigsmaterielen och plattformarna/trailersen med transportfartyg genom Otrantosundet mellan Joniska havet i söder till Adriatiska havet ovanför den italienska stövelns klack, på grund av ryska ubåtar som från Krimhalvön i Svarta havet smyger sig igenom sunden vid Bosporen och Dardanellerna i Turkiet, ut i Medelhavet och rundar Grekland för att ta sig igenom Otrantosundet och minera dem stora hamnarna i Balkan. Om amerikanarna inte kan angöra hamn i Split i södra Kroatien eller Rijeka i nordvästra Kroatien, alt. Trieste i nordöstra Italien eller möjligen Durresi i Albanien 100 km fågelvägen till västra Kosovo, så återstår antingen att angöra hamn i nordvästra Italien, franska Rivieran eller sydvästra Frankrikes kust och därifrån frakta robotarna och plattformarna med tåg, alt. att flyga in materielen trots att den måste bli ganska omfattande och tung, i synnerhet som det behövs plattformar/trailers till robotarna. Men även om man använder sig av landväga transport från Frankrike eller Italien så garanterar det inte framgång, därför att järnvägar och vägar kan klippas av med Iskander-M eller troligare bombflyg. Det är inte lämpligt att frakta materielen på tågvagnar på ett begränsat antal järnvägsleder från Camp Bondsteel till norra Polen heller, eftersom detta transportsätt lätt kan saboteras av ryssarna och för att ryssen troligen förväntar sig ett sådant tillvägagångssätt. Det som återstår är att med C-130 eller C-17 Globemaster III transportflygplan flyga in både plattformar, resupply vehicles, ammunition-trailers och robotar till närmsta stora flygplats i anslutning till Camp Bondsteel, för att senare transportera dem landvägen via olika vägar till norra Polen. En möjlig typ av plattform som kan lastas ombord på en C-130 är HIMARS-systemet (High-Mobility Artillery Rocket System), en gummihjulsförsedd lastbilsplattform för kryssningsroboten MGM-168 ATacMS. Också luftvärnssystem ryms i en C-130. MGM-168 Block IVA är effektiv mot sjömål. Avstånden från ens Ukraina till Kosovo är alltför långa för att ryssarna ska kunna skjuta ned transportflygplanen med landbaserade luftvärnsmissiler.