Reflektion
Amanda
Wollstad Twittrade förtjänstfullt i helgen från Försvars och
Säkerhetsakademins seminarier vid Försvarshögskolan. Några av
dessa Tweet fångade min uppmärksamhet ffa. kopplat till ett
tidigare inlägg
jag skrev, där jag beskrev ett underrättelseunderläge som NATO
underrättelsestrukturer hamnat i gentemot Ryssland, vilket i
praktiken även blir ett operativt övertag för Ryssland.
FRA
överdirektör, Christina Malm, tillsammans med dess
presstalesman, Fredrik Wallin, gav två
uppseendeväckande uttalanden. Det ena var att FRA som organisation i
dagsläget ej är dimensionerad
för den dygnet runt verksamhet som krävs utifrån det nya
säkerhetsläget.
Det andra anmärkningsvärda uttalandet var att de senaste årens
utveckling har förvånat
FRA d.v.s. man såg inte den negativa säkerhetsutvecklingen komma.
Den
Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, MUST, erhåller en
budget
på cirka 740,000 tkr, vilket fördelas ut på verksamheten genom ett
hemligt beslut, dock är MUST verksamhet mycket omfattande.
FRA budget
är nästan 900,000 tkr, dess verksamhet är även relativt
omfattande, men är i
huvudsak inriktad mot inhämtning d.v.s. finna information som kan
utnyttjas i analyser och därmed ge en underrättelsebild. Ser vi
således till budgetanslag så är FRA vår främsta källa för att
skapa en underrättelsebild och därmed en förvarning kring vad som
sker i vårt närområde.
Att
FRA är duktiga på sin verksamhet råder det inga
tvivel om, dock blir det en mycket olustig situation
som uppstår när vår främsta myndighet som syftar till att
genomföra inhämtning, anmäler offentligt, vilket i sig är mycket
bra. Att man ej har resurser och därmed förmåga att kunna
genomföra inhämtning dygnet runt utifrån den nya säkerhetsbilden
som uppstått. Det man även bör ha klart för sig är att det kan,
och kommer troligtvis, bli än mer spänt, vilket innebär att
resurserna kommer vara än mer underdimensionerad för att kunna
leverera information till analytiker och därmed bedömanden till
dels totalförsvaret dels våra folkvalda, att fatta adekvata beslut
utifrån.
Under
hela det kalla kriget var det underrättelsetjänsten, FRA och
dåvarande MUST, som skulle kunna leverera en sådan korrekt bild som
möjligt så att vi skulle kunna tillämpa en tröskeleffekt utifrån
utvecklingen i vårt närområde. Efter det kalla krigets slut och
med den strategiska timeouten, så sa man att underrättelsetjänsten,
MUST och FRA, skulle kunna ge en sådan förvarning så ett
återtagande skulle kunna genomföras om omvärldsutvecklingen gick i
en negativ riktning.
Utifrån
FRA uttalande så kan vi nog relativt säkert fastställa att vi i
Sverige, likt NATO, har ett underrättelseunderläge
kring utveckling i vårt närområde. Underrättelsetjänsten är och
förblir den mest vitala delen som måste fungera för ett militärt
alliansfritt land som Sverige. Den brist som nu förefaller
blottlagts i offentligheten måste snabbt åtgärdas, för som
truppspanarnas devis säger "utan spaning ingen
aning".
Nästa
del som fattade min uppmärksamhet var SÄPO Generaldirektör, Anders
Thornberg, delgivning i sig var det inga nyheter han delgav
utan det mesta har delgivits i 2013 och 2014 årsrapporter för
säkerhetspolisen. Däremot nämnde han att Rysslands
underrättelsetjänst, oklart om det var GRU eller SVR som åsyftades,
hade blivit skickligare
jämfört med tidigare.
GRU
och dåvarande KGB utrikesspionage, nuvarande SVR, var under det
kalla kriget en skicklig motståndare, det råder det inga tvivel om,
då de lyckades med en relativt omfattande infiltration i de flesta
västländerna, ffa. de som var markant "hårdare" än
Sverige. Kan man då konstatera att de blivit skickligare d.v.s.
ändrat sitt "modus operandi" och förändrat
sitt "tradecraft" så är situationen komplicerad.
Främst
utifrån att huvuddelen av de västliga säkerhetstjänsterna ej
har sitt huvudfokus på kontraspionage utan kontraterrorism.
Kontraspionage är en mycket personalkrävande verksamhet d.v.s. det
krävs mycket personal för att kunna följa misstänkt
underrättelsepersonal för att få ett genombrott i sin inhämtning
och det är tidskrävande verksamhet. Det i sig skulle kunna innebära
att den verksamhet man de facto har detekterat enbart kan vara toppen
av ett isberg.
Totalt
sett ger detta en väldigt dyster bild med dels ett
underrättelseunderläge dels ett möjligt kontraspionage underläge.
Vilket som jag tidigare nämnt måste åtgärdas omgående, för att
säkerställa dels en korrekt omvärldsanalys är möjlig dels kunna
fatta korrekta beslut utifrån denna omvärldsanalys.
Have
a good one! // Jägarchefen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar