Reflektion
I
den säkerhetspolitiska debatten kommer diskussionen ofta in på den
s.k. gråzonsproblematiken. Detta inlägg skall översiktligt försöka
beskriva hur en nation kan tänkas utnyttja den s.k. gråzonen,
här skall dock tilläggas att även andra parter (ej nationer) kan nyttja sig av den s.k. gråzonen. Enkelt beskrivet är
gråzonsproblematik hur en nation försöker uppnå en eller
flera målsättningar, eller skapa förutsättningar
för ett militärt agerande
d.v.s. forma en lämplig
operationsmiljö i händelse av en eventuell väpnad konflikt,
i gränslandet mellan fred och krig med olika former av
(makt)medel öppna men främst konspirativa då den agerande
nationen försöker undgå upptäckt samt försöker undvika en
eskalering eller motåtgärder av sitt agerande.1 En
viktig faktor, som nämnts men återigen bör poängteras, är
att agerandet genomförs när det i folkrättslig mening fortsatt
råder fred.2
Vad
avser målsättningar (önskat slutläge) med utnyttjande av
gråzonen mellan fred och krig, torde det ej vara möjligt att
schablonmässigt kategorisera vilka dessa kan vara. En viktig
utgångspunkt får anses vara de förutsättningar som råder
i respektive nation, även definierar
vilka målsättningar
som kan uppnås. Dock skall det ej bortses från möjligheten att s.a.s. fånga tillfället för att agera, utifrån ett uppkommet händelseförlopp, för att
definiera möjliga målsättningar. Generellt utgör dock
lagutrymmen, medborgerliga faktorer, socioekonomiska faktorer m.m.
viktiga utgångsvärden för att kunna definiera vad som kan uppnås.
Vilket även förutsätter en allomfattande kartläggning över många
arenor.3 En slutsats blir således att det troligtvis
krävs omfattande inhämtning och bedömning av det inhämtade
materialet för att identifiera lämpliga målsättningar. När väl
en målsättning har satts upp, påbörjas en process för att kunna
uppnå den, genom en målanalys.
Ett
rimligt antagande torde vara, att i välutvecklade och stabila
demokratiska länder får det anses vara svårare att uppnå stora
omvälvande målsättningar, kontra totalitära länder där ett
underliggande missnöje samt en moralisk inneboende kraft till
förändring finns hos befolkningen, vilket t.ex. skulle kunna
möjliggöra regimskiften.4 Här kan det även antas att
en väl fungerande säkerhets- och underrättelsetjänst utgör en
försvårande faktor,5 då dessa kan identifiera vad som
genomförs, varvid effekterna som kan uppnås blir lägre om
agerandet ej skall kunna knytas till den genomförande nationen. Det möjliga agerandet inom gråzonen i ett sådant scenario sker, möjligen, då närmre
fred än krig.
Med
skapa förutsättningar avses, i detta inlägg, forma
operationsmiljön. Här avses att åtgärder, främst, vidtas för
att i slutändan skapa gynnsamma styrkeförhållanden. Detta kan
t.ex. vara att vissa förmågor överbelastas och därmed får ett
degraderat stridsvärde. Ett annat exempel kan vara att en hotbild
projiceras inom något område som gör att en ökad fokusering sker
mot detta, varvid andra åtgärder dolt kan genomföras. Det kan även
tänkas vara att plantera sovande virus i olika digitala system, för
att kunna aktivera när så krävs. Här kan även olika former av
påverkan vara ett sätt, för att sänka tron på den egna eller
samlade förmågan hos en nations väpnade styrkor.
Vad
avser själva medlen, får det främst anses vara olika
konspirativa som nyttjas ffa. utifrån de exempel som ges i olika
sammanhang men även utifrån tankarna kring utnyttjande av
gråzonen.6 Verksamheten genomförs
inom en stor mängd arenor,7 av statliga (väpnade
styrkor, underrättelsetjänster m.m.) och icke-statliga aktörer
(näringsliv, organiserad brottslighet m.m.) med lagliga och olagliga
medel av den nation som nyttjar gråzonen.8 Ett
möjligt antagande är även att befolkningen i den nation som
utsätts för aktioner inom gråzonen, indirekt kan komma att utnyttjas som en proxy. Då den som genomför aktionen
försöker lämna så lite spår som möjligt av sin påverkan. Vidare
kan det antas att verksamheten genomförs antingen isolerat,
sekventiellt eller parallellt för att uppnå önskad verkan. För
att uppnå en hög verkningsgrad torde nyttjande av flera aktiviteter
parallellt vara det mest fördelaktiga. Dock avgör alltid ställd
målsättning vad som skall uppnås, varvid ett isolerat agerande kan
vara mer fördelaktigt i vissa fall.
En
viktig faktor att ta i beaktande är att nyttjandet av gråzonen bör
ses utifrån en form av krig som utkämpas,9 på motsvarande
sätt som när ett konventionellt krig utkämpas, dock med lägre
insatser. Vilket ur ett militärteoretiskt perspektiv inte är så
anmärkningsvärt att se det. Då krig ytterst är en form av kamp
mellan viljor med ett styrande politiskt motiv i bakgrunden, om man
väljer att se det ur ett Clausewitztiskt perspektiv.10
Dock ur ett folkrättsligt perspektiv blir det svårare att se det
så, då det utgör ett mer binärt synsätt, vilket även gör nyttjandet av gråzonen till ett effektivt
krigföringssätt, åtminstone gentemot västliga länder.11
Väljer
vi då att se gråzonsproblematiken som ett sätt att bedriva krig,
vad kan då uppnås med det? Utgående från krigföringsförmåga,
fysiska, konceptuella och moraliska faktorer,12 skulle jag
hävda att det i huvudsak är moraliska faktorer och till viss del
fysiska faktorer, som kan påverkas. Där de moraliska faktorerna
främst går att se i form av att utnyttjandet av gråzonen lämpar
sig för att polarisera och destabilisera ett i grunden stabilt
samhälle till en viss grad, men även sänka motståndsvilja.
Vad avser fysiska faktorer skulle det kunna utnyttjas för att
genomföra vissa aktioner såsom IT-angrepp, övningsverksamhet eller
kränkningar som skapar behov av förändrad beredskap och i sin tur
utmattar stridskrafter m.m.
Här
kan det även antas att tiden spelar stor roll.13
Nyttjandet av olika medel inom gråzonen för
att nå målsättningar, torde i
huvudsak vara en långsamtgående process ffa. om upptäckt skall
undvikas. Därmed inte sagt att utnyttjandet av gråzonen inte kan ge
snabba resultat, dock torde det då röra sig om mer allomfattande
åtgärder över ett vitt spektrum av områden, där det, troligtvis,
blir tydligt för den nation som utsätts för verksamheten att det,
dels är samordnat, dels vem det är som agerar. Det torde då få
ett mer liknande agerande som vid ett skymningsläge, om än i
dess inledande faser. Vilket skulle kunna ses som de inledande stegen
av ett väpnat angrepp.
En
avgörande faktorer som tidigare nämnts är att utnyttjandet av
gråzonen genomförs i ett, åtminstone till ytan sett,
fredstillstånd. Detta innebär även att i huvudsak är det de
myndigheter för inre säkerhet samt underrättelsemyndigheter
som en nation i huvudsak kan utnyttja för att påverka den
verksamhet som genomförs. Detta skapar givetvis en styrka för
parten som tillämpar sig av verksamhet i gråzonen och en svaghet
för den som skall skydda sig, då ett samhälles samlade
resurser, eventuellt, ej kan uppbådas för att möta hotet.
Vad
finns det då för styrkor och svagheter med att nyttja
gråzonen? Den självklara styrkan är
givetvis om det fungerar, att en ställd målsättning kan uppnås
eller intressekonflikt lösas utan ett konventionellt krig
för att nå dit,. Lyckas den även hållas dold för både nationen
som utsätts och andra, kan vinsten nästan dubbleras då, dels en
målsättning har uppnåtts, dels går det ej att knyta an det till
nation som genomfört det. Det får ses som den egentliga styrkan med
utnyttjande av gråzonen. Som förberedelser för en väpnad
konflikt, finns det givetvis även styrkor med nyttjande av gråzonen,
där kanske degradering av stridsvärde är den främsta.
Kostnadsmässigt får det även ses som en effektiv metod, andra
faktorer går även att se som styrkor.
Vilka
svagheter finns det då? Skall detta genomföras effektivt
kommer det ta en väldigt lång tid att genomföra. Snabba lösningar
kan resultera i att verksamhet och avsändare till den röjs och
därmed kan avsändaren hamna i ett sämre läge än tidigare. Det
torde även kräva väldigt omfattande resurser, främst underrättelse-, men även operationsbetonade då denna form av krigföring kan anses vara mer komplex än konventionell krigföring. Det kommer troligtvis kräva en stor mängd operationsanalytiker för att kunna
förutse möjliga motåtgärder och därmed egna omfall som krävs
för att kunna möta de, men även för att kunna se lämplig
händelseutveckling vid nyttjandet av olika metoder för att nå den
ställda målsättningen. Mängden involverade försvårar även
operationssäkerheten, som med all form av konspirativ verksamhet.
Avslutningsvis
kring den s.k. "gråzonsproblematiken", är att begreppet förefaller användas väldigt brett. Enligt vissa är det
en form av krig, vilket jag är böjd att hålla med om ur ett
militärteoretiskt perspektiv. Enligt andra förefaller det kunna
vara ett samlingsbegrepp där en mängd olika metoder samlas in
under. Det sistnämnda skulle jag vilja hävda skapar mer huvudbry än
vad det gör gott, vilket debatten kring hybridkrig som ett begrepp
eller inte under de senaste åren kan vittna om.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Säkerhetspolisen 1
(Svenska)
Baylis, John. et al.
Strategy in the contemporary world: an introduction to strategic
studies. Oxford : Oxford University Press, 2016.
Clausewitz, Carl
von. Om kriget. Stockholm: Bonnier fakta, 1991.
Freier, Nathan
(red). Outplayed: Regaining Strategic Initiative in the Gray Zone.
Carlisle, PA: The United States Army War College, 2016.
Kapusta, Philip. The
Gray Zone. Tampa, Florida: United States Special Operations
Command, 2015.
Matthew Symonds. The
New battlegrounds. London: The Economist, 2018.
Slutnoter
1
Kapusta, Philip. The
Gray Zone. Tampa,
Florida: United States Special Operations Command, 2015, s. 1.
Försvarsmakten.
Militärstrategisk
doktrin. Stockholm:
Försvarsmakten, 2016, s. 35.
Försvarsmakten.
FM2015-13192:12 Försvarsmaktens delredovisning av
perspektivstudien 2016-2018. Stockholm: Försvarsmakten, 2017, s.
4.
DS
2017:66. Motståndskraft. Inriktningen av totalförsvaret och
utformningen av det civila försvaret 2021–2025. s. 65-66.
Matthew
Symonds. The New battlegrounds. London: The Economist, 2018,
s. 6.
2
SOU 2010:72. Folkrätt
i väpnad konflikt – svensk tolkning och tillämpning.
s. 85-87.
Kapusta,
Philip. The Gray
Zone. Tampa,
Florida: United States Special Operations Command, 2015, s. 3.
Matthew
Symonds. The New battlegrounds. London: The Economist, 2018,
s. 6, 8.
3
DS 2017:66. Motståndskraft.
Inriktningen av totalförsvaret och utformningen av det civila
försvaret 2021–2025.
s. 66-67.
Säkerhetspolisen.
Säkerhetspolisen årsbok 2017. Stockholm: Säkerhetspolisen,
2018, s. 24.
Dagens
Nyheter. Dragic, Marijana. Säpo: Vi har ett nytt normalläge.
2018. https://www.dn.se/nyheter/politik/sa-ska-sapo-skydda-valet/
(Hämtad 2018-02-23) (Videosekvens med Daniel Stenling vid 43 minuter
och framåt)
4
Baylis, John. et al. Strategy
in the contemporary world: an introduction to strategic studies.
Oxford : Oxford University Press, 2016, s. 78-79.
Freier,
Nathan (red). Outplayed: Regaining Strategic Initiative in the
Gray Zone. Carlisle, PA: The United States Army War College,
2016, s. 16.
5
DS 2017:66.
Motståndskraft.
Inriktningen av totalförsvaret och utformningen av det civila
försvaret 2021–2025.
s. 66.
6
Försvarsmakten. Militärstrategisk
doktrin.
Stockholm: Försvarsmakten, 2016, s. 35.
Jonsson,
Daniel K. Att använda scenarier i planering för civilt försvar.
Stockholm: Totalförsvarets forskningsinstitut, 2017, s. 50.
Matthew
Symonds. The New battlegrounds. London: The Economist, 2018,
s. 6.
7
Säkerhetspolisen.
Säkerhetspolisen
årsbok 2017.
Stockholm: Säkerhetspolisen, 2018, s. 24.
8
Ibid.
DS
2017:66. Motståndskraft. Inriktningen av totalförsvaret och
utformningen av det civila försvaret 2021–2025. s. 67.
9
Matthew Symonds. The
New battlegrounds.
London: The Economist, 2018, s. 6.
10
Clausewitz, Carl von. Om
kriget.
Stockholm: Bonnier fakta, 1991, s. 29, 41-42.
Freier,
Nathan (red). Outplayed: Regaining Strategic Initiative in the
Gray Zone. Carlisle, PA: The United States Army War College,
2016, s. 11.
11
Matthew Symonds. The
New battlegrounds.
London: The Economist, 2018, s. 8.
12
Försvarsmakten.
Militärstrategisk
doktrin. Stockholm:
Försvarsmakten, 2016, s. 14.
13
Matthew Symonds. The
New battlegrounds.
London: The Economist, 2018, s. 8.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar